فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نمیشود مردم یک جامعه #نماز بخوانند اما به شکم خالی #گرسنگان کاری نداشته باشند
✅ استاد رحیمپور #ازغدی:
تشیع انگلیسی و #اسلام_آمریکایی این است که شخص نماز میخواند اما به یتیمان و شکمهای گرسنه کاری ندارد و میگوید نماز ارتباطی با حقوق کودکان بیسرپرست ندارد.
@mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 یه سوال رو هم از #دخترا پرسیدیم هم از #پسرا
معیارهای یه دوست دختر خوب چیه؟
🔺پسرا : بدنو ببین جون بابا! 😳/ دخترا: خودتون ببینید...
❌هشدار: محتوای این ویدئو مناسب مخاطبان زیر ۱۸ سال نیست
@mobahesegroup
🔴 #شایعه_و_پاسخ
حجتالاسلام صدیقی ارتباط و سفارش برای نماینده بازداشت شده را تکذیب کرد
🔹صفحه اینستاگرام حجتالاسلام صدیقی هر گونه ارتباط فامیلی و سفارش ایشان برای تایید صلاحیت «محمد عزیزی» نمایندهای که در ارتباط با پرونده سایپا بازداشت شده بود را تکذیب کرد.
🔹طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر ارتباط فامیلی و سفارش صدیقی مبنی بر تایید صلاحیت عزیزی از سوی برخی رسانهها منتشر شده بود.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️متن شبهه :👇👇👇
لوازم التحریر خیلی گرون شده اگر برای محرم نذر دارید یا قصد دارید پول به مداحان بدهید تا شما را بگراینند شاید بد نباشه با پولش برای چند بچه لوازم التحریر تهیه کنید آموزش بچه ها و تلاش برای آن کار بزرگ و مهم تری هست.
حتما نباید قیمه باشه یا همه بفهمن که شما خرج میدید
انسانیت جار زدنی نیست... 🙏🙏🌻🌻
✅ پاسخ : 👇👇👇
به این مدل شبهه دقت کنید👇
حج: به جاش بدید فقرا☹️
روزه: به جاش کمک کنید به فقرا🙁
کمک به حرم ائمه: به جاش بدید به فقرا😐
شب قدر و مسجد و عبادت: به جاش برید خونه فقرا😶
محرم و نذری و عزاداری: به جاش بدید به فقرا و یتیما بخندند و ...( همچین بد هم نمیگه ها)
و حالا هم لوازم تحریر بجای نذری ها
محرم نزدیک است و شبهات مربوط دوباره آغاز شد
به این مدل شبهه می گیم، #شبهه_تقابل_سازی_خوبیها! یعنی دو تا کار خوب رو مقابل هم قرار میده حتی بعضی وقتا جابه جایی خوبی ها،با بدی ها😳
کلیدواژه اصلیش هم اینه (به جاش، به جای فلان بهمان)😈
✅چرا دو تاش نه
1️⃣چرا نباید هر دو رو انجام بدیم؟❓ هر چیزی سر جای خودش لازمه. چرا باید اولی رو تعطیل کنیم تا دومی رو انجام بدیم؟❓ آیا نمیشه هم نماز خوند هم روزه گرفت هم به فقرا کمک کرد؟❓
نمیشه هم لوازم تحریر خرید هم نذری داد⁉️
می بینید چقدر خنده داره همه ی کارهای خوب لازم و مفیدند. در واقع هدف اصلی این مدل شبهه اینه که غیر مستقیم القا کنه که اولی ها ?💢بد" و فقط دومی 💢"خوبه". پس بیاید اولی ها رو کنار بذارید😮. کلا دین و همه ی احکامشو به بهانه فقرا بذارید کنار. هدف همینه
2️⃣از اون گذشته، کی گفته هر کی میره حج به فقرا کمک نمی کنه؟ حاجی که خمس و زکات پرداخت نکرده باشه اصلا نمیتونه بره حج. نذری و حرم ائمه و مسجد شب قدر و افطار و سحری اش، محل پذیرایی از همه ی مردم از جمله همون فقراست.اصلا اکثرا همون کسانی که نذری میدن به فکر فقرا و یتیم ها هستند😇 نه اون کسانی که دائم در تور های خارجی هستند.در ضمن بستر نرم شدن دل مردم برای کمک به همون #فقرا و #یتیم ها در همین #نذری دادن ها و #افطاری دادن هاست
✅تقابل معمولی و خوب
3️⃣ بهتر نیست این افراد به جای منع کارهای خیلی خوب کارهای معمولی دیگه رو بگذارند. مثلا بگویند
سفر پاتایا😜 و آنتالیا😝: به جاش بدیم فقرا🚶
مهمونی های🍖🍹پر زرق و برق: به جاش بدیم فقرا🚶
ماشینها🏎 و کاخهای🏛 آنچنانی: به جاش بدیم فقرا🚶
امیدواریم این مطلب در رفع خیلی از شبهات بهتون کمک کنه.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
❗️ نجات و بهشت رفتن انسان گنهکار به صرف گريه بر امام حسين(ع)!
⁉️ چه توجيهي دارد که يک نفر تمام عمر گناه و معصيت کند و با گريستن برای امام حسين(ع) و يک اشک به بهشت برود؟!
✍️ پاسخ اجمالی:
اينکه آدمی مشمول شفاعت و درک ثواب عزاداري امام حسين(ع) باشد، شرايط و ضوابطي دارد که مهم ترين آنها رعايت «تقواي الهي» است. يعني حدود الهي را که چيزي جز «انجام واجبات و ترک محرمات» نيست، رعايت کند. هيچ عمل مستحبي ولو داراي ثواب زياد، نمي تواند خسران ترک واجب يا ارتکاب حرام را جبران کند؛ به خصوص اگر در اين بين «حق الناس» ضايع شود.
اصولا ثواب هاى عظيم و پاداشهاى فوق العاده اي که در احاديث براي عزاداري امام حسين(ع) بيان شده، از آن كسانى است كه عارف به حق ايشان باشند و بدانند آن حضرت براى چه هدفى قيام كرد و در چه راهى شربت شهادت نوشيد و در مسير اهداف آن بزرگوار قرار گيرند.
ضمن اينکه «مداومت» بر گناه به اميد واهي جبران آن در عزاداري و اميد واهي به شفاعت، بعداز مدتي ممکن است «توفيق عزاداری» را نيز از او سلب کند. بسياری از گناهان انسان را از جاده مستقيم الهي خارج مي سازند و به کوره راه هاي كفر و عناد با اهل بيت(ع) می کشانند.
✍️ پاسخ تفصیلی:
https://eitaa.com/mobahesegroup/12791
#گریه #عزداری #امام_حسین #بهشت #نجات
#گناه #گناهکار #اشک #شفاعت #حق_الناس
#تقوا #واجبات #محرمات #مستحبات #محرم
#سلب_توفیق #اهل_بیت #کربلا #عاشورا
@mobahesegroup
،🔰پاسخ تفصیلی :
قسمت 1️⃣
🔰آیات و روایات به ظاهر متناقض در نتایج اخروی عزاداری برای امام حسین(علیه السلام)
✅در منابع روایی احادیثی به چشم می خورد که بیانگر بخشیده شدن همه گناهان شخص و ورود او به بهشت، به واسطه گریه برای عزای امام حسین(علیه السلام) است. مثلا این روایت از امام رضا(ع) که می فرماید: «َيَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ بَكَيْتَ عَلَى الْحُسَيْنِ حَتَّى تَصِيرَ دُمُوعُكَ عَلَى خَدَّيْكَ غَفَرَ اللَّهُ لَكَ كُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتَهُ صَغِيراً كَانَ أَوْ كَبِيراً قَلِيلًا كَانَ أَوْ كَثِير»(1)؛ (ای پسر شبیب اگر بر حسين[عليه السلام] گريه كنی تا آب ديده بر روی تو جاری شود حق تعالی جميع گناهان صغيره و كبيره تو را بيامرزد خواه اندک باشد خواه بسيار). همچنین این حدیث مشهور از امام صادق(ع) نیز وجود دارد که می فرماید: «وَ مَنْ ذُكِرَ الْحُسَيْنُ عِنْدَهُ فَخَرَجَ مِنْ عَيْنِهِ مِنَ الدُّمُوعِ مِقْدَارُ جَنَاحِ ذُبَابٍ كَانَ ثَوَابُهُ عَلَى اللَّهِ وَ لَمْ يَرْضَ لَهُ بِدُونِ الْجَنَّةِ»(2)؛ (هر کس که نزد او از امام حسین یادی شود و او از چشمانش اشکی و لو به اندازه بال مگسی خارج شود، ثواب چنین شخصی بر خداوند خواهد بود و خدا نیز غیر از بهشت چیزی را سزاوار او نمی داند).
در مقابل این احادیث، آیاتی از قرآن مجید و روایاتی از ائمه اطهار(علیهم السلام) وجود دارند که مسئولیت مستقیم هر شخص را در قبال اعمالش غیر قابل نفی می داند. به تعبیر دیگر هر کار نیک یا بد شخص در این دنیا، در عالم دیگر جسمیت پیدا می کند و خواهی نخواهی روزی آن را به شکل نعمتی بزرگ یا عذابی دردناک خواهد دید.(3) مسأله تجسم اعمال نیز [با همه اختلافاتی که ممکن است برخی از علما درباره اش داشته باشند] از آموزه های صحیح و اصیل اسلامی است که از سوی علما، مفسرین و متکلمین مسلمان بسیار مورد بحث و گفت و گو قرار گرفته است. این مفهوم را می توان در آیات فراوانی(4) در قرآن و نیز در احادیث(5) یافت. این آیات و روایات جای کم ترین شکی را برای این حقیقت باقی نمی گذارد که آدمی هیچ گاه از اعمال خود رهایی ندارد. چه اعمال نیک و چه اعمال بد.
با این وجود این دو دسته از آیات و روایات چگونه با یکدیگر قابل جمع اند؟!
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
ادامه پاسخ قسمت 2️⃣
🔰نگاه های افراطی و تفریطی به تأثیر گریه در عزاداری امام حسین(علیه السلام) بر عاقبت اخروی انسان
✅جهت گیری متفاوت این دو گروه از آیات و روایات موجب شده است که روايات بیان کننده وعده ثوابهاى عظيم مجالس عزاداری امام حسین(علیه السلام) از سوی عده اى اغراق آميز تلقی شود و مورد انکار قرار گرفته، منشاء آن «غُلات» معرفی شوند و گفته شود که: «ثواب بايد با عمل تناسب داشته باشد و چگونه ممكن است عمل كوچكى مانند گريه بر امام حسين(ع) اين قدر پاداش عظيم داشته باشد»؟! عده اى هم در نقطه مقابل، جنبه افراط را پيموده و معتقد شده اند همين كه انسان بر امام حسين(ع) بگريد، اهل نجات است، حتّى اگر در باتلاق گناه و فساد فرو رفته باشد. در نگاه این عده، همه دروغ گويى ها، خيانت ها، ظلم ها و حق كشىها با قطره اشكى شسته مى شود!
مطمئنا هيچ يک از اين دو ديدگاه كه در دو طرف افراط و تفريط واقع شده اند نمى تواند صحيح باشد. اين گونه اظهار نظرها از سوی كسانى عنوان مى شود كه نتوانستند براى اين روايات و وعده ثواب هاى فوق العاده سوگوارى، تحليل صحيح و جامعى ارائه دهند.(6)
باور غلط و نگاه انحراف عده ای به نتایج عزاداری و گریه برای امام حسین(علیه السلام)
این تحليل که امام حسين(عليه السلام) خود را فدا كرد تا گناهان امّت بخشوده شود و امام كفّاره گناهان امّت باشد، نظير اعتقاد باطلى است كه مسيحيان نسبت به حضرت مسيح(عليه السلام) داشتند و می گفتند مسيح(ع) با تن دادن به صليب باعث پاک شدن گناهان پيروان خود شد و آنان را رستگار كرد. معتقدان اين تحليل با تمسک به تعابيرى چون «يا بابَ نجاةِ الْأُمَّةِ» چنين برداشت كردند كه امام حسين(ع) نيز با استقبال از شهادت موجب بخشوده شدن گناهان فاسقان و فاجران امّت و در نتيجه سبب نجات آنان شده است. در عوض امّت با برپايى مجالس عزا از امام تشكّر و سپاسگزارى كرده و مستحقّ رستگارى مى شود.(7)
چنین تحليلی که با هيچ يک از اصول و مبانى مسلّم دينى سازگار نيست، موجب شده است که عده اى گمان كنند كه امام حسين(عليه السلام) با شهادت خود و فرزندانش، گناهكاران را در برابر عذاب الهى بيمه كرده است! به تعبير ديگر امام(ع) و يارانش كشته شدند تا ديگران در انجام هر گناه و جنايتى آزاد باشند و در واقع تكليف الهى از آنان ساقط گردد. همين پندار سبب شده است كه عده اى گمان كنند هر كس بر امام حسين(ع) گريه كند هر قدر در فساد و تباهى غوطه ور باشد و حتّى نسبت به ضروريّات دين پايبند نباشد، مورد عفو و بخشش قرار گرفته و اهل نجات خواهد بود. نفوذ اين پندار غلط تا جايى بوده است كه حتّى سلاطين جبّار و ستمگرى كه حكومت شان بر پايه هاى ظلم و بى عدالتى استوار بود و دست شان به خون بى گناهان آلوده بوده است، در ايّام عزادارى آن حضرت مجالس عزا به پا كنند و يا خود پا برهنه در دسته های عزادارى به سر و سينه بزنند و آن را مايه نجات خود بدانند!
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
ادامه پاسخ قسمت 3️⃣
🔰سنخیت با امام حسین(علیه السلام) و دوری از گناهان عظیمی مانند ظلم، از مهم ترین شرایط شفاعت آن حضرت برای عزاداران خود
✅در اینجا باید نکته بسیار مهمی را راجع به بحث «شفاعت» مورد توجه قرار دهیم. به بهشت رفتن گریه کنندگان بر مصائب امام حسین(علیه السلام) از باب «شفاعت» است و هيچ كس نمى تواند امکان به بهشت رفتن ظالمان و بدکاران گریه کُن بر مصائب آن حضرت را از این باب(شفاعت) انكار كند، ولى باید این ملاک مهم را هم نیز از نظر دور نداشت که شفاعت، حساب و كتاب و شرايطى دارد که به هیچ وجه درباره چنین اشخاصی مصداق ندارد.(8)
مطالعه آيات مربوط به شفاعت در قرآن به خوبى نشان مى دهد كه مسأله شفاعت از نظر منطق اسلام موضوع بى قيد و شرطى نيست؛ يعنى هم به «جرم» توجّه مى شود، هم به «شخص شفاعت شونده» و هم به «شخص شفاعت كننده». مثلا گناهانى مانند «ستم» به كلّى از دايره شفاعت بيرون شمرده شده اند. نیز طبق آيه 28 سوره انبياء تنها كسانى مشمول بخشودگى از طريق شفاعت مى شوند كه به مقام «ارتضاء» رسيده(9) و طبق آيه 87 سوره مريم، داراى عهد الهى اند.(10) اين دو عنوان به معناى ايمان به خدا و حساب و ميزان و پاداش و كيفر و اعتراف به حسنات و سيّئات (نيكى اعمال و بدى اعمال) و گواهى به درستى تمام مقرّرات نازل شده از سوی خدا و به طور کلی ايمانى است كه در فكر و سپس در زندگى آدمى انعكاس يابد و نشانه چنين بازتاب و انعكاسى اين است كه خود را از صفت ظالمان طغيانگر كه هيچ اصل مقدّسى را به رسميّت نمى شناسند بيرون آورَد و به تجديدنظر در برنامه هاى خود بپردازد. به اين ترتيب، شفاعت شونده بايد نوعى ارتباط و پيوند با شفاعت كننده برقرار سازد، پيوندى از طريق توجّه به حق و گواهى قولى و فعلى به آن.(11)
اصولا ثواب هاى عظيم و پاداشهاى فوق العاده ای که در احادیث برای عزاداری آن حضرت بیان شده، از آن كسانى است كه عارف به حق امام حسين(عليه السلام) باشند و بدانند آن حضرت براى چه هدفى قيام كرد و در چه راهى شربت شهادت نوشيد و در ضمن عزاداری برای ایشان و گریه بر مصائبش، با آن حضرت پيوند تازه اى برقرار كنند و در مسير اهداف آن بزرگوار قرار گيرند. در روایتی از ابن عباس از پيامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) که درباره «زيارت» امام حسين(ع) و پاداش عظيم آن نقل مى كند جمله «عَارِفا بِحَقِّهِ»؛ (با شناخت حق و جایگاه و مقام ایشان) در آغاز روايت به چشم مى خورد.(12) این موضوع می تواند درباره ثواب های «گریه» بر آن حضرت هم مصداق داشته باشد.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
ادامه پاسخ قسمت 4️⃣
🔰جایگاه والای «اعمال واجب» در مقایسه با «اعمال مستحبی» و اهمیت «تقوا» در شفاعت
✅موضوع بسیار مهم دیگری که درباره بخشیده شدن گناهان به واسطه گریه بر امام حسین(علیه السلام) باید به آن توجه کرد، اهمیت «تقوا» در این بین و به تبع آن، جایگاه والای «اعمال واجب» در مقایسه با هر عمل مستحبی ای از جمله گریه بر مصائب حضرت اباعبدالله(ع) است.
شکی نیست که مهم ترین شرط پذیرش شفاعت اولیای الهی برای یک شخص و به طور کلی پذیرش اعمال الهی، «تقوای الهی» است و روشن است که انجام همه واجبات شرعی از جمله حج، نماز، جهاد، پرداخت زکات، رعایت حقوق مردم و... از ارکان تقوای الهی است. خداوند متعال در آیه 27 سوره مائده پذیرش اعمال را به وجود تقوا مشروط می کند و تصریح می کند که: (همانا خداوند [اعمال صالح را] تنها از باتقوايان مي پذيرد)؛ «انَّما يَتَقَبَّلُ اللهُ مِنَ المُتَّقينَ». پس اگر کسی در حالی که تکالیف شرعی و امور واجبی بر عهده داشته باشد و به جای آنها مشغول اعمال مستحبی مثل عزاداری و گریه برای امام حسین(علیه السلام) شود، نه تنها ثوابی به دست نمی آورد، بلکه به دلیل ترک واجب و بی تقوایی در دادگاه قیامت مورد سوال و مواخذه الهی واقع می گردد. بله ممکن است برخی از انسان های جاهل و بی اطلاع از دین چنين پندارند كه واجبات ثوابى ندارد - چون وظيفه انسان است - و ثواب فراوان مختص به مستحبات است، غافل از اينكه ثواب واجبات بسيار بيشتر است.(13) روشن است با فرض ترک واجبات یا نعوذبالله ارتکاب محرمات، هیچ عمل مستحبی ولو دارای ثواب زیادی هم باشد، نمی تواند خسران ترک آن واجب یا ارتکاب آن حرام را جبران کند.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
ادامه پاسخ قسمت ،5️⃣
🔰تأثیر عزاداری بر امام حسین(علیه السلام) در رشد و نجات انسان
✅با وجود تمام نکات و شرایط و ضوابطی که درباره استفاده از ثواب عزاداری برای امام حسین(علیه السلام) و گریه بر مصائب ایشان بیان شد، باید این نوید را هم به کسانی که می خواهند گذشته تباه خود را کنار بگذارند داد که مجالس عزاى امام حسين(ع)، مجالس تحول روحى و مركز تربيت و تزكيه نفس است. در اين مجالس مردمى كه با گريه بر مظلوميت امام حسين(ع) آن حضرت را الگو قرار مى دهند در واقع زمينه تطبيق اعمال و كردار خويش و هم رنگى و سنخيّت خود را با سيره عملى آن حضرت فراهم مى سازند. تاثير عميق اين مجالس به قدرى است كه افراد زيادى در اين مجالس دگرگونى عميقى يافته و تصميم بر ترک گناه و معصيت مى گيرند و چه بسا اشخاص گمراهى كه با شركت در اين مجالس تنبّه حاصل كرده و راه نجات را پيدا مى كنند.
اين مجالس به آدمى درس عزّت، آزادگى، ايثار، فداكارى و درس تقوا و اخلاق مى آموزد. اين مجالس مهد پرورش انسان هاى حق طلب و عدالت گستر و شجاع است. اضافه بر اين در طول تاريخ اين جلسات به مثابه كلاس هاى درس براى توده هاى مردم بوده است. آنان را با معارف و حقايق دينى، تاريخ، رجال، احكام و موضوعات گوناگون ديگر آشنا كرده است و يكى از مؤثّرترين پايگاه هاى خودسازى و تهذيب نفوس و تربيت اخلاق بوده است. ائمه اطهار(علیهم السلام) با گشودن اين باب و تشويق مردم به شركت در اين محافل در واقع همه را به تحصيل و تربيت در اين دانشگاه حسينى دعوت كرده اند.(17)
شاید سر تأکید بر ثواب برپایی مجالس عزاداری برای امام حسین(ع) هم وجود همین مصلحت های عمومی و معرفت افزا برای همگان باشد. چرا که فرض ثواب براى عملى، فرع وجود حكمت و مصلحت در نفس آن عمل است. تا عملى داراى مصلحت و حكمتى معقول نباشد ثوابى در بر نخواهد داشت.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
ادامه پاسخ قسمت ،6️⃣
🔰اصرار بر گناه و بی ثمر بودن امید داشتن به امکان توبه و شفاعت
✅کسانی که می خواهند با برپایی مجالس عزاداری برای امام حسین(علیه السلام) در «توبه» را به روی خود بگشایند و به شفاعت و آمرزش الهی چشم امید داشته باشند، باید این حقیقت را نیز پیش چشم خود داشته باشند که توبه شرايطى دارد؛ شرط توبه اصلاح گذشته است و كسى كه ساليان دراز مرتكب گناهى شود و بعد نادم گردد و از در توبه درآيد بايد خطاهاى گذشته را هرچند حق اللَّه بوده با اعمال نيك خود جبران كند و اگر حق الناس بوده همه را تا آخر بپردازد.(14) بدون ادای حق الناس، نه آمرزش الهی و نه شفاعت امام حسین(ع) نمی تواند برای شخص کارگر افتد. بنابراین کسانی که به شفاعت امام حسین(ع) سزاوارترند که به واجبات عمل می کنند و از محرمات اجتناب می نمایند.
نکته دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که «مداومت» بر گناه به امید واهی جبران آن در عزاداری و امید واهی به شفاعت، بعداز مدتی ممکن است «توفیق عزاداری» را نیز از او سلب کند. چرا که وقتی صفحه سفید قلب انسان خدای ناکرده با اصرار بر گناه سیاه شود، چشمه اشک آدمی می خشکد و دیگر برای مظلومیت های حضرت اباعبدالله(علیه السلام) و خانواده اش نمی گرید. امام علی(ع) در این باره می فرماید: «مَا جَفَّتِ الدُّمُوعُ إِلَّا لِقَسْوَةِ الْقُلُوبِ وَ مَا قَسَتِ الْقُلُوبُ إِلَّا لِكَثْرَةِ الذُّنُوب»(15)؛ (اشک چشم ها نخشکد مگر به خاطر قساوت و سختی دل ها و دل ها سخت نشود مگر به خاطر گناهان بسیار).
کسانی که با امید واهی به عزاداری های محرم، تصمیم به نجات خویش از غرقاب گناه نمی گیرند باید این نکته را مدنظر داشته باشند که هر کسی نمی تواند بعد از ارتکاب معصیت الهی توفیق توبه و حضور در مجالس عزاداری امام حسین(ع) را پیدا کند. بسیاری از گناهان انسان را از جاده مستقیم الهی خارج می سازد و به کوره راه های كفر و عناد با اهل بیت(ع) می کشاند. عاقبت انسان به جایی می رسد که نه تنها توبه نمی کند بلکه به توجیه و درست انگاری گناهان خود می رسد.
تنها كسی توفیق بازگشت به دامان رحمت الهی را می یابد که در جاده مستقیم الهی حرکت کند و معصیت او از روی جهل یا غفلت بوده باشد. اصرار کنندگان بر گناه شانس بسیار کمتری برای توبه می یابند. پیامبر اکرم(ص) می فرماید: «الِانْهِمَاكَ فِی الْمَعَاصِی وَ التَّهَاوُنَ بِهَا فَإِنَّ الْمَعَاصِیَ تَسْتَوْلِی الْخِذْلَانَ عَلَى صَاحِبِهَا حَتَّى تُوقِعَهُ فِی رَدِّ وَلَایَةِ وَصِیِّ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ دَفْعِ نُبُوَّةِ نَبِیِّ اللَّهِ وَ لَا تَزَالُ أَیْضاً بِذَلِكَ حَتَّى تُوقِعَهُ فِی دَفْعِ تَوْحِیدِ اللَّهِ وَ الْإِلْحَادِ فِی دِینِ اللَّه»(16)؛ (گناهان، گمراهی را بر گنهکار مسلط می نماید. تا آن جا که او را به رد ولایت و امامت وصی رسول خدا و انکار نبوت پیامبر و به همین منوال انکار یکتایی خدا و الحاد و کفر در دین خدا آلوده می گرداند).
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
ادامه پاسخ قسمت 7️⃣
🔰نقش رفیع و جایگاه حیاتی قیام حسینی در تاریخ اسلام
✅برای روشن شدن ابعاد حکمت ثواب های بیان شده برای عزاداری امام حسین(علیه السلام) و گریه بر مصائب ایشان، شاید بد نباشد که در انتها، اشاره ای بسیار اجمالی به نقش رفیع و جایگاه حیاتی قیام حسینی در تاریخ اسلام داشته باشیم.
شهادت امام حسين(علیه السلام) و ياران پاكبازش، به احياى مكتب محمّدى(صلی الله علیه و آله) كمك كرد و خون پاك اباعبداللَّه(ع) درخت اسلام را آبيارى نمود و به رشد و بالندگى امّت اسلامى و بيدارى مسلمانان انجاميد. چرا که می دانیم اسلام - به عنوان واپسین دین فرستاده شده از خدا برای بشر و ثمره تلاش همه انبیای گذشته برای هدایت انسان ها - در عصر حكومت معاويه و يزيد مورد تهديد قرار گرفت و بيم آن مى رفت كه ثمرات تلاش انبياء و به ويژه پيامبر اسلام(ص) به فراموشى سپرده شود. در چنين شرايطى شهادت امام حسين(ع) به احياى آيين خدا كمك كرد و درخت توحيد و نبوّت را طراوت و سرسبزى تازه اى بخشيد. شايد به همين دليل در «زيارت وارث»، امام حسین(ع)، نه وارث پيامبر اسلام(ص) بلكه وارث انبياى بزرگى همچون آدم و نوح و ابراهیم و موسی و عیسی(علیهم وعلی نبینا آلاف التحیه والثناء) ناميده شده است. گويا حسين(ع) همچون گلابى است كه از گل هاى متعدّد گلستان توحيد و نبوّت گرفته شده بوى همه انبياى گذشته را دارد و وارث همه آنهاست.(18)
طبیعی است که بزرگداشت آن حضرت با عزاداری و گریه و زیارت و... به معنای اعتقاد به حقانیت مسیر آن حضرت و تأیید و حمایت از آرمان های مقدسی است که به خاطرشان، ایشان به شهادت رسید. می توان گفت: یکی از مهمترین اسرار تاکید برگریه امام حسین(علیه السلام)، توجّه دادن عزادار به «تقابل تاریخی و تکراری حق و باطل» است.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
پی نوشت:
(1). بحارالانوار، علامه مجلسی، محمدباقر بن محمدتقی، دارالاحیاء التراث العربی، بیروت، 1404هـ ق، چاپ دوم، ج 44، ص 286.
(2). همان، ص 288.
(3). كافی، کلینی، محمد بن یعقوب، انتشارات دارالحدیث، قم، 1429هـ ق، چاپ اول، ج 3، ص 231. در این جلد، بابی به عنوان باب احادیث مربوط به مساله تمثل اعمال درج شده و احادیثی راجع به این موضوع از اهل بیت(علیهم السلام) نقل شده است.
(4). آیاتی مثل آیات 6 و 7 و 8 سوره زلزال: «یوْمَئِذٍ یصْدُرُ النّاسُ اَشْتاتاً لِیرَوْا اَعْمالَهُم فَمَنْ یعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیراً یرَه وَ مَنْ یعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرَّاً یرَه»(8)؛ (در آن روز مردم به صورت گروه هاى پراكنده [از قبرها] خارج مى شوند تا اعمال شان به آنها نشان داده شود پس هر كس هم وزن ذرّه اى كار خير انجام دهد آن را مى بيند و هر كس هم وزن ذرّه اى كار بد كرده آن را مى بيند) و یا آیه 30 سوره آل عمران: «یوْمَ تَجِدُ کُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَیرٍ مُحْضَراً...»؛ (روزى كه هر كس آنچه را از كار نيک انجام داده حاضر مى بيند).
(5). مثلا این سخن پیامبر اکرم(صلوات الله علیه) که خطاب به یکی از صحابه فرمود: «لَا بُدَّ لَكَ مِنْ قَرِينٍ يُدْفَنُ مَعَكَ وَ هُوَ حَيٌّ وَ تُدْفَنُ مَعَهُ وَ أَنْتَ مَيِّتٌ فَإِنْ كَانَ كَرِيماً أَكْرَمَكَ وَ إِنْ كَانَ لَئِيماً أَسْلَمَكَ لَا يُحْشَرُ إِلَّا مَعَكَ وَ لَا تُحْشَرُ إِلَّا مَعَهُ وَ لَا تُسْأَلُ إِلَّا عَنْهُ وَ لَا تُبْعَثُ إِلَّا مَعَهُ فَلَا تَجْعَلْهُ إِلَّا صَالِحاً فَإِنَّهُ إِنْ كَانَ صَالِحاً لَمْ تَأْنَسْ إِلَّا بِهِ وَ إِنْ كَانَ فَاحِشاً لَا تَسْتَوْحِشْ إِلَّا مِنْهُ وَ هُوَ عَمَلُك»؛ (بی گمان برای تو همراهی است که با تو در قبر دفن می شود. اگر این همراه بزرگوار باشد تو را اکرام میکند و اگر پست باشد تو را به دوزخ تسلیم میکند. جز با تو محشور نمیشود و تو محشور نمیشوی جز با او و بازخواست نمی شوی جز از او. پس او را شایسته قرار ده. زیرا اگر صالح و شایسته باشد با آن انس می گیری و اگر ناصالح و فاسد باشد تنها از او هراسان می شوی و او عمل توست): الأمالی، ابن بابویه محمدبن علی، نشر کتابچی، تهران، 1376هـ ش، چاپ ششم، ص 3. همچنین این حدیث امام صادق(علیه السلام) که فرمود: «إِذَا بَعَثَ اللَّهُ الْمُؤْمِنَ مِنْ قَبْرِهِ خَرَجَ مَعَهُ مِثَالٌ يَقْدُمُ أَمَامَهُ ... فَيَقُولُ مَنْ أَنْتَ فَيَقُولُ أَنَا السُّرُورُ الَّذِي كُنْتَ أَدْخَلْتَ عَلَى أَخِيكَ الْمُؤْمِنِ فِي الدُّنْيَا خَلَقَنِي اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْهُ لِأُبَشِّرَكَ»؛ (زمانی که خداوند مؤمن را از قبر برمی انگیزد به همراه او تمثالی خارج میشود که پیش روی او راه می رود. مؤمن به وی می گوید تو کیستی؟ او می گوید من همان شادی و سروری هستم که تو برادرت را با آن مسرور کردی. خدای عزوجل مرا آفرید تا تو را [به بهشت] مژده دهم). كافی، همان، ج 2، ص 190.
(6). عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها، داودی، سعید و رستم نژاد، مهدی، انتشارات مدرسه امام على بن ابى طالب(عليه السلام)، قم، 1388 هـ ش، ص 66.
(7). حماسه حسینی، مطهری، مرتضی، انتشارات صدرا، قم، 1371هـ ش، چاپ هشتم، ج 3، ص 90.
(8). عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها،همان، ص 69.
(9). وَلَا يَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضَى وَهُمْ مِنْ خَشْيَتِهِ مُشْفِقُونَ»؛ (جز براى كسى كه [خدا] رضايت دهد شفاعت نمى كنند و خود از بيم او هراسانند).
(10). «لَا يَمْلِكُونَ الشَّفَاعَةَ إِلَّا مَنِ اتَّخَذَ عِنْدَ الرَّحْمَنِ عَهْدًا»؛ ([آنان] اختيار شفاعت را ندارند جز آن كس كه از جانب [خداى] رحمان پيمانى گرفته است).
(11). انوار هدايت، مجموعه مباحث اخلاقى، مکارم شیرازی، ناصر، انتشارات مدرسه امام على بن ابى طالب(عليه السلام)، 1390هـ ش، چاپ اول، ص 249 و 250.
(12). بحارالانوار، همان، جلد 36، صفحه 286
(13). پيام امام اميرالمومنين(عليه السلام)، مکارم شیرازی، دار الكتب الاسلاميه، تهران، 1386هـ ش، چاپ اول، ج 14، ص 334.
(14). پيام قرآن، مکارم شیرازی، دار الكتب الاسلاميه، تهران، 1386هـ.ش، چاپ نهم، ج 6، ص 403.
(15). بحارالانوار، همان، ج 67، ص 55.
(16). همان، ج 70، ص 360.
(17). عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها، همان، ص 75.
(18). همان، ص 658 و 659 و 660، با تلخیص و اضافات.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️سوال:👇👇👇
🔰اگر حضرت آدم 5000 سال پيش زندگي مي کرده است پس چرا باستان شناسان ميگويند فلان مکان براي 20000سال پيش است؟
✅✍️پاسخ:
✅روایات متعددی درباره انسان هایی قبل از حضرت آدم (ع) داریم که به وجود انسان هایی قبل از حضرت آدم دلالت می کند.
امام صادق(ع) فرموده اند: شاید شما گمان میكنید كه خدای عزّ وجلّ غیر از شما هیچ بشر دیگری را نیافریده است. نه، چنین نیست؛ بلكه هزار هزار آدم آفریده كه شما از نسل آخرین آنها هستید.[۱]
همچنین امام باقر(ع) فرموده اند: خدای عز وجل از روزی كه زمین را آفریده، هفت عالم را در آن خلق (و سپس منقرض كرده است) كه هیچ یك از آن عوالم از نسل آدم ابوالبشر نبودهاند و خدای تعالی همه آنها را ازپوسته روی زمین آفرید و نسلی را بعد از نسل دیگر ایجاد كرد و برای هر یك، عالمی بعد از عالم دیگر پدید آورد تا در آخر، آدم ابوالبشر را بیافرید و ذریه اش را از او منشعب ساخت...[۲]
همچنین بعضی از مفسرین در ذیل آیه مربوط به اعتراض فرشته ها به خلقت انسان، احتمال علم فرشته ها، از سابقه موجودات قبلی ساکن در زمین سخن گفته اند:
«قالُوا أَ تَجْعَلُ فیها مَنْ یُفْسِدُ فیها وَ یَسْفِكُ الدِّماءَ[بقره/۳۰] گفتند: در آنجا مخلوقى پدید مى آورى كه تباهى كنند و خونها بریزند؟»
در تفسیر نمونه می نویسد: «بعضى دیگر از مفسران معتقدند پیشگویى فرشتگان بخاطر آن بوده كه آدم نخستین مخلوق روى زمین نبود، بلكه پیش از او نیز مخلوقات دگرى بودند كه به نزاع و خونریزى پرداختند پرونده سوء پیشینه آنها سبب بدگمانى فرشتگان نسبت به نسل آدم شد!»[۳]
بنابراین از منظر دینی مسلم است که قبل از حضرت آدم (ع) انسان های دیگری بر روی کره زمین زندگی می کرده اند. اما درباره جزئیات زندگی آنها، باید دقت کنیم که این مسائل، یکی از مصادیق غیب است و ما به آن دسترسی نداریم. و نمی توانیم همه جزئیات را کشف کنیم. و باید به همان مقداری که در روایات بیان شده است، بسنده کنیم. یکی از مصادیقی که در روایات راجع به آن صحبت شده است، نسناسان است. که قبل از خلقت حضرت آدم (ع) نسل آن ها نابود می شود.
حضرت علی (ع) می فرمایند: وقتى كه خداى متعال اراده كرد كه خلقتى را به دست قدرت خود ایجاد كند، و این امر بعد از گذشت هفت هزار سال از خلقت جنّ و نسناس در زمین بود، آنگاه خداوند از طبقات آسمانها پرده برداشت و به ملائكه فرمود: به زمین بنگرید و اهل آن از جنّ و انس را ببینید، پس وقتى كه نگاه كردند و اعمال معصیت آمیز آنها را دیدند، بر ایشان بسیار دشوار بود، آن وقت گفتند: پروردگارا تو عزیز و قادرى و اینها خلق ضعیف تو هستند كه با روزى تو زندگى مىكنند ولى تو را نافرمانى و معصیت مى نمایند و تو از آنها انتقام نمى گیرى، وقتى كه پروردگار سخن آنان را شنید فرمود: من مىخواهم در زمین جانشینى قرار دهم كه حجت من در زمین من باشد، ملائكه گفتند: تو منزّهى از اینكه در زمین موجودى را بیافرینى كه همان طور كه جنّیان در زمین فساد مى كردند، در آن فساد و و خونریزى كنند، پس این خلیفه را از ما قرار بده چون ما تو را معصیت و نافرمانى نكرده و تو را به ستایشت تسبیح مىگوئیم و تقدیس مى نمائیم، آنگاه خداى عزّ و جل فرمود: همانا من چیزى را مى دانم كه شما نمى دانید، اراده كرده ام كه به دست قدرت خود خلقى را بیافرینم، و از ذریّه او پیامبران و بندگان صالح و امامان هدایت یافته اى قرار دهم و آنها را جانشینان خود بر خلقم در زمین قرار دهم و زمین خود را از لوث نسناس پاكیزه سازم و جنّیان عصیانگر را منتقل كرده و آنها را در هوا و در اقطار زمین سكونت دهم و بین آنها و خلقم حجابى قرار دهم.[۴]
نکته ای که باید به آن توجه داشت اینکه انسان های امروزی همه از نسل حضرت آدم (ع) هستند هیچ ربطی به نسل های قبلی انسان ها ندارد. و ظاهر آیات قرآنی به خوبی این مطلب را نشان می دهد. که در موارد مکرر انسان ها را با تعبیر "بنی آدم: خطاب قرار داده است:
«یا بَنِی آدَمَ [اعراف/۲۷] ای فرزندان آدم!»
و اینکه حضرت آدم (ع) نیز به نسل های قبلی ربطی ندارد و مستقل از آنها خلق شده است، نیز مطلبی روشن است. از جمله دلایل آن اینکه در آیه ذیل به عدم وجود پدر برای حضرت آدم (ع) و خلق آن از خاک اشاره می کند:
«إِنَّ مَثَلَ عیسى عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ كُنْ فَیَكُونُ[آل عمران/۵۹] مَثَل عیسى در نزد خدا، همچون آدم است كه او را از خاك آفرید، و سپس به او فرمود: «موجود باش!» او هم فوراً موجود شد.»
📚منابع:
[۱]. كتاب توحید، ج ۱، ص ۲۷۷.
[۲]. خصال، ج ۲، ص ۶۵۲، ح ۵۴.
[۳]. تفسیر نمونه، ج۱، ص: ۱۷۴.
[۴]. علل الشرائع، ج۱، ص: ۱۰۵.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️سوال:👇👇👇
🔰يک فرد مسلمان تا چند بار مجاز به توبه کردن ميباشد حتي براي بد ترين گناهان؟
✅✍️پاسخ:
✅در توبه هیچ گاه به روی انسان بسته نمی شود. اما توبه ای که تصمیم بر ترک همیشگی گناه در آن نباشد توبه نیست بلکه نعوذ بالله استهزا به خداوند است.
امام باقر (ع) ميفرمايد: «مؤمن هرگاه توبه كند، خداوند او را ميآمرزد، پس بايد براي آيندۀ پس ازتوبه و آمرزش، كار نيك كند».
راوي ميگويد: عرض كردم: اگر پس از توبه و استغفار از گناهان، باز گناه كند و دوباره توبه كند ،چگونه است، حضرت فرمود:
«آيا باور داري كه بندۀ مؤمن از گناه خويش پشيمان شود و از آن آمرزش خواهد و توبه كند و خداوند توبهاش را نپذيرد؟»
عرض كردم: اگر چند بار اين كار را كرد، گناه كرد و توبه، نموده چگونه است ؟
فرمود: «هرگاه مؤمن به استغفار و توبه باز گردد، خداوند نيز به آمرزش او بر ميگردد، زيرا خداوند آمرزنده و مهربان است».(1)
موفق باشید.
📚(1) بحار الانوار، ج 6، ص 40.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️سوال:👇👇👇
🔰آيا حضرت عيسي هم مانند امام زمان عليه السلام در کره زمين زندگي ميکنند؟
✅✍️پاسخ:
✅در مورد امام زمان عج مي دانيم که در زمين زندگي مي کنند و حضور دارند اما شناخته نمي شوند و ظهور ندارند.
اما در مورد حضرت عيسي مسيح ع فرموده اند که به سمت خداوند عروج کرد.
قرآن مي فرمايد إِذْ قالَ اللَّهُ يا عيسى إِنِّي مُتَوَفِّيکَ وَ رافِعُکَ (آیه 55 سوره آل عمران) رفعت دادن و يا بالا رفتن حضرت عيسي مسيح به آسمان چهارم و يا معاني ديگري که در اين آيه مطرح شده است، هر کدام که صحيح باشد با حضور امام عصر عج روي زمين و زندگي امام زمان عج روي زمين متفاوت است.
اما در هنگام ظهور امام عصر عج حضرت عيسي ع به او مي پيوندد و با ايشان بيعت مي کنند.
موفق باشيد
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️سوال:👇👇👇
🔰روایاتی که ثواب عزاداری و گریه بر امام حسین(ع) را بسیار زیاد و بیحد و مرز دانسته، چگونه قابل توجیه است؟
✅✍️پاسخ:
✅ این مسئله از چند جهت قابل بررسی است، اما پیش از بررسی دو نکته را یادآور میشویم:
۱ـ اگر چه برخی از روایات، از جهت سند، ضعیف است و قابل استناد نیست، اما روایات ذکر شده در این موضوع، بسیار است و میان آنها روایات صحیح نیز وجود دارد؛ بنابراین نمیتوان تمام آن روایات را انکار کرد و مردود شمرد.
۲ـ این گونه روایات، غیر از موضوع عزاداری و ثواب و پاداش آن، در موضوعات بسیار دیگر نیز آمده است، مانند ثواب ذکرهایی چون «لا اله إلاّ الله»، «سبحان الله» که پاداش آنها بسیار دانسته شده، یا ثواب روزه در روزهای خاصی از سال مانند نیمه شعبان.
بنابراین ثواب و پاداش بسیار تنها برای عزاداری امام حسین(ع) نیامده، در بسیاری از اعمال خیر چنین تعبیراتی در روایات آمده است؛ پس در پاسخ، هم جنبه کلی چنین موضوعی باید لحاظ شود و هم خصوص مورد عزاداری باید مورد توجه باشد.
حال پاسخ به سؤال در چند محور قابل بررسی است:
۱ـ این اعمال از یک طرف وابسته به ما است، که بسیار ناچیز و اندک مینماید، به خصوص آن که توفیق انجام هر عمل خیری از طرف خداوند است، اما طرف دیگر که ثواب و پاداش باشد، وابسته به خداوند و فضل و رحمت بیانتها و خوان گسترده او است. پس برای هر گونه داوری در این موضوع باید جنبه رحمت گسترده الهی مدنظر قرار گیرد.
۲ـ اگر چه عزاداری و گریه بر سالار شهیدان و اعمال نیک دیگر توسط انسان، از جنبه ظاهر و دنیوی، بسیار ناچیز مینماید، اما صورت باطن این اعمال میتواند بسیار بزرگ و برجسته باشد، حتى به شرح و زبان و قلم در نیاید و چنانچه از ثواب آنها ذکری به میان میآید، از باب نمونه باشد. در روایتی که در کتابهای فقهی و رسالههای عملیه مورد استناد قرار میگیرد، آمده است: اگر شمار افراد در نماز جماعت از ده تن بگذرد، چنانچه درختان عالم، قلم و دریاها، مرکّب و تمام فرشتگان الهی نویسنده شوند، نمیتوانند ثواب یک رکعت از آن را بنویسند.(۱)
بنابراین چنانچه در پاداش عزاداری سالار شهیدان و سوگواری بر حضرت، حتى بهشت جاودان وعده داده شود، جای تعجب ندارد. اصولاً ترسیم حقایق اُخروی و پاداش آن به امور دنیوی و باطن ارزشمند اعمال دنیوی جز بر این قیاس نمیتواند باشد.(۲)
۳ـ عزاداری برای پیشوای مظلومان و هر عمل نیک دیگر، اگر چه ذاتاً اقتضای پاداش بسیار دارند (و در اصطلاح از حُسن فعلی برخوردار هستند) اما علاوه بر آن باید شرایط دیگر برای تأثیر و علیت را برخورد باشند؛ یعنی علاوه بر حُسن فعلی باید از حُسن فاعلی، انگیزه صحیح فاعل، پاک و خالص بودن عمل و... برخوردار باشد. اگرچه عزاداری، سوگواری و گریه، علت مقتضی برای پاداش بیکران الهی است، اما علّت تامه نیست و در کنار دیگر شرایط لازم، علّیت آن تامه میشود، اگرچه گریه و سوگواری به تنهایی ارزش خود را دارد و ثواب و پاداش آن درهر حال باقی است، اما برای رسیدن به آن ثوابهای بیکران و ثبت جاودان، باید علیت آن تامه باشد.
۴ـ در کنار وجود شرایط برای تأثیر، باید موانع را نیز بر طرف کرد. چه بسا علیت یک عمل نیک تمام است و ثواب و پاداش وعده داده شده نیز نصیب شخص خواهد شد، اما در همان زمان یا پس از مدتی، انسان عملی را مرتکب میشود که عمل گذشته خود را باطل میکند و از بین میبرد. در همین باره روایت معروفی وارد شده است که پیامبر میان جمعی حضور داشتند و حضرت در بیان پاداش ذکر «لا إله إلاّ الله» فرمود: «به تعداد هر ذکر، خداوند برای گوینده، در بهشت درختی قرار خواهد داد» یکی از یاران گفت: بنابراین درختان ما در بهشت بسیار است. حضرت در پاسخ فرمود: آری، اما مبادا آتشی بفرستید تا درختان را بسوزاند و نابود کند.(۳)
در خصوص گریه بر امام حسین(ع) میگوییم: گریه، متفاوت از هر عملی دیگر، ناشی از احساس پاک و شدید انسانی و برخاسته از رقت قلب و خضوع دل است؛ نیز از ریا و مانند آن پاک است، چنان که تولّی و تبرّی (که از فروع مذهب شیعه است) در آن وجود دارد. هم نشان محبت است و هم بیزاری درونی از قاتلان و دشمنان آن حضرت؛ بنابراین، ذاتاً عمل، یا رفتار ارزشمند و مقدس است.
حال اگر این امر ارزشمند در کنار پاکی و صداقت درون باشد، اگر گریه و عزاداری، موجب پیوند روح و جان با سالار شهیدان شده، به ما عزت نفس بخشیده، ما را از گناه و معصیت الهی دور نماید و با هدف عالی او پیوند برقرار کنیم، پاداشهای وعده داده شده محقق خواهد بود و جای شگفتی ندارد.
📚پینوشتها:
۱ـ محمدکاظم طباطبایی، عروة الوثقى، ج ۳، ص ۱۱۲.
۲ـ جوادی آملی، تحریر تمهید القواعد، ص ۵۲۱.
۳ـ امالی صدوق، ص ۷۰۵؛ وس
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
👇👇👇
💥این شش خصلت را از خود دور کنید :
✍️امام هادی علیهالسلام میفرماید:
1️⃣ الْحَسَدُ مَاحِقُ الْحَسَنَاتِ ⛔️
حسادت محو کنندهی حسنات و نیکیها است.
2️⃣ و الزَّهْوُ جَالِبُ الْمَقْتِ ⛔️
خودبرتر بینی و اینکه فرد خودش را از دیگران بالاتر بداند سبب خشم مردم میشود ، زیرا مردم این تحقیر را نمیپذیرند و قبول نمیکنند که زیر دست کسی باشند.
3️⃣ و الْعُجْبُ صَارِفٌ عَنْ طَلَبِ الْعِلْمِ دَاعٍ إِلَى الغَمْطِ⛔️
خودپسندی موجب میشود که او به سراغ علم نرود؛ زیرا چنین کسی تمامی علوم را نزد خودش میبیند و دیگر حاضر نیست نزد کسی زانو بزند. دیگر اینکه موجب تحقیر دیگران میشود ؛ زیرا چنین کسی خود را بالاتر و دیگران را پائین تر میداند.
4️⃣ 5️⃣و الْجَهْلِ وَ الْبُخْلُ أَذَمُّ الْأَخْلَاقِ⛔️
جاهل بودن و بخیل بودن از مذموم ترین اخلاق است ؛ زیرا سرچشمهی سایر مفاسد اخلاقی میباشد. انسان جاهل مشکلات اخلاقی بسیاری دارد ؛ همچنین انسان بخیل.
6️⃣و الطَّمَعُ سَجِيَّةٌ سَيِّئَة ⛔️
طمع اخلاق زشت و بدی است.
📖بحار الانوار، علامه مجلسی، ج۶۹، ص۱۹۹.
امام هادی علیهالسلام در این عبارت کوتاه به شش رذیلهی اخلاقی اشاره کرده و اثر هر کدام را هم بیان فرموده است.
🍀 اگر انسانی پیدا شود که نه حسود باشد نه خود برتربین و نه خودپسند و جاهل و بخیل و طماع، او یک انسان نمونه است .
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توضیحات دکتر کریس هیور محقق مسیحی انگلیسی در مورد امام زمان
حتما ببینید
@mobahesegroup
#تحقیر_اهل_کتاب
🤔#پرسش
❔این که خداوند می گوید اهل کتاب باید با خواری و ذلت به مسلمین جزیه دهند چگونه با #شعار اسلام جور در می آید که اسلام اهل کتاب را دشمن و واجب القتل نمی داند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌قرآن به روشنی دستور به همزیستی مسالمت آمیز با اهل کتاب می دهد و می فرماید ؛
«خدا شما را از نیکی کردن و رعایت عدالت نسبت به کسانی که با شما #پیکار نکردند و از خانه و دیارتان بیرون نراندند نهی نمی کند زیرا خدا عدالت پیشگان را دوست دارد .تنها شما را از دوستی و رابطه با کسانی نهی می کند که در امر دین با شما پیکار کردند و شما را از خانه هایتان بیرون راندند و کسانی که به بیرون راندن شما کمک کردند و هر کس با آنها رابطه دوستی داشته باشد ستمگر است»
🔷ممتحنه 8 و 9
👌پیامبر گرامی فرمود ؛
«هر كس بر غير مسلمانى كه پيمان (دوستى و همزيستى) با مسلمانان دارد ستم كند، يا به او بيش از توان و قدرتش #تكليف نمايد در روز قيامت، من خودم طرف حساب او هستم، و حقّ او را مطالبه مى كنم »
📚فتوح البلدان ص 167
❕علی علیه السلام در فرمان معروف به مالك اشتر مى فرمايد: «قلب خود را نسبت به ملّت خويش، سرشار از رحمت و محبّت و #لطف كن و همچون حيوان درّنده اى مباش كه خوردن آنان را غنيمت بدانى؛ زيرا آنها دو گروه اند ؛
يا برادر دينى تواند يا انسانى همانند تو»
📚نهج البلاغه نامه 53
👌 تعبيرى از اين گوياتر و رساتر درباره همزيستى محبّت آميز نسبت به غيرمسلمانان پيدا نمى شود و با توجّه به اينكه على عليه السلام در اين فرمان اين محبّت و مدارا و رحمت و لطف را وظيفه #رئيس حكومت اسلامى مى شناسد، تكليف افراد يك جامعه در مقابل يكديگر كاملًا روشن مى شود.
❕جهت آگاهی بیشتر در رابطه با دستورات اسلام به حسن معاشرت با غیر مسلمین حتما مطالعه کنید ؛
❔حال آنچه مورد سوال واقع شده است این تعبیر است که خداوند می فرماید ؛
« حَتَّى يُعْطُوا الْجِزْيَةَ عَنْ يَدٍ وَ هُمْ صاغِرُونَ » « ( اهل کتاب باید )جزيه را به دست خود با #خضوع و تسليم بپردازند. » ( توبه 29)
👌جزية از ماده جزاء به معنى مالى است كه از غير مسلمانان كه در پناه حكومت اسلامى قرار مى گيرند گرفته مى شود و اين نامگذارى به خاطر آن است كه آن را به عنوان جزاء در برابر حفظ مال و جانشان به حكومت اسلامى مى پردازند که جهت آگاهی بیشتر در مورد فلسفه #جزیه را مطالعه کنید ؛
❕صاغر از ماده #صغر به معنى كسى است كه به كوچكى راضى شود و منظور از آن در آيه فوق آن است كه پرداختن جزيه بايد به عنوان خضوع در برابر آئين اسلام و قرآن بوده باشد، و به تعبير ديگر نشانه اى براى همزيستى مسالمت آميز و قبول موقعيت يك اقليت سالم و محترم در برابر اكثريت حاكم بوده باشد.
🔸و اينكه بعضى از مفسران آن را به عنوان تحقير و #توهين و اهانت و سخريه اهل كتاب كرده اند، نه از مفهوم لغوى كلمه استفاده مى شود و نه با روح تعليمات اسلام سازگار است و نه با ساير دستوراتى كه در باره طرز رفتار با اقليتهاى مذهبى به ما رسيده است تطبيق مى كند.
👌 تعبير به « هُمْ صاغِرُونَ » يك اشاره اجمالى به شرائط ذمه است، كه آنها فى المثل در محيط اسلامى دست به #تبليغات بر ضد مسلمانها نزنند، با دشمنان آنها همكارى نكنند، در راه پيشرفتهايشان سد و مانعى ايجاد ننمايند، زيرا اين امور با روح خضوع و تسليم و همكارى سازگار نيست.
📚تفسیر نمونه ج 7 ص 355
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
#غسل_امام
🤔#پرسش
❔یکی این شبهه را کرد که شیعه #معتقد است جز امام بعدی کسی امام قبلی را غسل و کفن نمی کند در حالی که در روایات خودشون آمده که امام سجاد وصیت کرد که کنیزس ایشان را غسل و کفن کند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در روایات ما آمده و این مساله از #عقائد شیعه است که امام را جز امام غسل و کفن نمی کند و این امام بعدی است که متولی انجام امور مربوط به امام #پیشین می باشد ؛
📚بحار الانوار ج27 ص288 باب 2
🔸امام سجاد علیه السلام نیز در واپسین لحظات زندگی خود ، امام باقر علیه السلام را فرا خواند و امور بعد از خود را به ایشان #وصیت و واگذار کرد ؛
📚بحار الانوار ج 46 ص 230
❔حال آنچه مورد #پرسش قرار گرفته است این نقل است ؛
« علی بن الحسین علیه السلام وصیت کرد که ام ولد او و مادر فرزندش او را غسل دهد ، وقتی که امام از دنیا رفت ، آن ام ولد امام را غسل داد »
📚التهذیب ج 1 ص 444
🔰در سند روایت اگر چه #غیاث به کلوب وجود دارد که برخی او را تضعیف کرده اند ؛
📚مستدرکات رجال الحدیث ج 6 ص 188
🔰 و علامه مجلسی این حدیث را #ضعیف می شمارد ؛
📚ملاذ الاخیار ج 3 ص 254
❕با این وجود این نقل ، با عقیده شیعه که جز امام ، امام دیگر را غسل و کفن می کند #منافاتی ندارد ، زیرا همسر امام سجاد با مشارکت امام باقر علیهما السلام این مهم را انجام دادند ، چنان که در نقل هایی آمده است که علی علیه السلام با مشارکت اسماء بنت عمیس ، فاطمه #صدیقه سلام الله علیها را غسل و کفن کردند ؛
📚کشف الغمه ج 1 ص 503
🔰امام سجاد علیه السلام به همسرش برای غسل وصیت کرد ، زیرا می خواست با این عمل جان امام #باقر علیه السلام را حفظ کند تا مبادا بنی امیه متعرض جان ایشان به عنوان امام پس از پدر شوند ؛
📚وسائل الشیعه ج 2 ص 535
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
🔆چگونه در فضای مجازی صحت مطالب را تشخیص دهیم؟
#بخش_اول
1:از چند منبع بررسی کنید.
2:تعدد نسبت دادن متن ها به یک شخصیت معروف مثل تعدد مطالبی که اسم دکتر شریعتی یا بوکوفسکی و ..... در انتهای آنها آورده شده است. به این دست مطالب شک کنید و اصالت مطلب را پیگیری کنید.
3:جملات مبهم، استفاده از سفسطه، مغلطه. ابهام در متن و بازی با کلمات باید شما را نسبت به صحت مطلب مردد کند.
⭕️⭕️تکرار و تاکید دوباره:
در مواجهه با پیام ها این سوالات رو از خود بپرسید:
❓چه کسی پیام را ساخته است؟
❓از چه فنونی برای جلب توجه من استفاده شده است؟
❓با این پیام چه سبک زندگی یا عقیده ایجاد یا حذف می شود؟
❓چرا این پیام ارسال شده است؟
❓چرا یک پیام واحد را هر کدام از ما متفاوت درک می کنیم؟
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
#ایمان_زمان_ظهور
🤔#پرسش
❔این که در روایاتی آمده است که اگر کسی تا قبل ظهور ایمان نیاورد ایمان بعد از ظهور برایش #فائده ای ندارد چه معنایی دارد ❗️بیشتر مردم جهان ممکن است بعد ظهور به امام زمان ایمان آورد یعنی ایمان اینان بی فائده است و همه اهل دوزخند ❗️
💠#پاسخ💠
👌خداوند می فرماید ؛
« آن روز كه آيات و نشانه ها(ی قیامت ) تحقق پذيرد ايمان آوردن افرادى كه قبلا ايمان نياورده اند و يا عمل #نيكى انجام نداده اند سودى به حالشان نخواهد داشت » ( انعام 158)
❕خداوند در این آیه از بی فائده بودن ایمانی سخن می گوید که نزدیک قیامت و با دیدن نشانه های قیامت چون زلزله های وحشتناک و بی فروغ شدن خورشید و ماه و ستارگان و ... #صورت می گیرد زیرا چنین ایمانی از روی ترس و جبر بوده و فائده و ارزش ایمان اختیاری را ندارد .
📚تفسیر نمونه ج 6 ص 46
🔸در تفسير عياشى از امام باقر و صادق علیهما السلام روايت شده كه در ذيل آیه " يَوْمَ يَأْتِي بَعْضُ آياتِ رَبِّكَ لا يَنْفَعُ نَفْساً إِيمانُها" فرمودند ؛
« مقصود از اين آيات طلوع آفتاب از مغرب و خروج جنبنده زمين و پديد آمدن دود است كه انسان اگر به گناه #اصرار ورزد و عمل ايمانى بجا نياورد و اين آيه ها ظاهر شود ايمانش سودى نخواهد داشت »
📚تفسیر عیاشی ج 1 ص 384
🔷البته در برخی روایات تفسیر معنوی و باطنی برای آیه مذکور صورت گرفته است و آیه فوق به زمان #ظهور امام زمان علیه السلام تطبیق داده شده است .
🔹از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود ؛
« مراد از نشانه ها امامان هستند و آن نشانه اى كه انتظار كشيده مى شود، قائم عليه السّلام است. در آن زمان ايمان كسى كه پيش از قيام آن حضرت با شمشير، ايمان نياورده براى او #سودى نخواهد داشت، اگرچه به پدران آن حضرت كه پيش از او بودند، ايمان آورده باشد.»
📚کمال الدین ج 1 ص 18
🔸 و در نقل دیگری در تفسیر آیه مذکور فرمود ؛
«[مراد از آن روز] زمان خروج قائم ماست كه انتظارش كشيده مى شود، آنگاه فرمود: اى ابا بصير! خوشا به حال #پيروان قائم ما كه در زمان غيبت او چشم به راه ظهور اويند و در زمان ظهورش او را پيروى مى كنند. آنها دوستان خدا هستند كه نه بيمناك مى شوند و نه اندوهگين مى گردند. »
📚کمال الدین ج 2 ص 357
❕این روایات اشاره به آن دارد که کسانی که قبل از ظهور امام عصر علیه السلام علی رغم وجود شواهد و ادله #قطعی ، از روی عناد و لجاجت به آن حضرت ایمان نیاورده اند ، ایمان پس از ظهورش هم برایشان فائده ای ندارد ، زیرا قطعا این ایمان ، ایمانی حقیقی و خالص نیست بلکه ایمانی صوری و غیر حقیقی است .
🔰البته همین افراد یا #سایرین از مردم اگر از روی خلوص و صداقت به حضرت حتی پس از ظهور و قبل از بروز نشانه های قیامت ایمان بیاورند ، بی شک ایمانشان #مقبول خداوند واقع می شود چرا که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« همواره در روزى زمين از ناحيه پروردگار حجتى كه حلال و حرام خدا را بشناسد و به راه خدا دعوت كند بوده و خواهد بود، و اين رابطه بين خدا و خلق هيچگاه در زمين قطع نمى شود مگر #چهل روز مانده به قيامت كه در آن چهل روز خداوند حجت خود را از زمين برمى دارد، در آن روزها است كه در توبه به روى گنهكاران بسته مى شود، و ايمان آوردن در آن ايام بى فايده است، گنهكاران و كفارى كه تا آن روز توبه نكرده و ايمان نياورده اند از بدترين #خلقند و كسانى هستند كه قيامت بر آنان قيام مى كند »
📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 2 ص 501_ المحاسن ص 236_ دلائل الامامه ص 229
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 یه سوال مهم از پسرهای جنجالی ویدیوی قبل: با دوست دخترت ازدواج میکنی؟
🔺پ.ن: قسمتی از ویدیوی قبل که به خاطر محدودیتهای طول ویدیو منتشر نشده بود...
@mobahesegroup