eitaa logo
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
24.8هزار دنبال‌کننده
12.3هزار عکس
9هزار ویدیو
230 فایل
پاسخگویی به شبهات وشایعات ومباحث دینی مدعیان دروغین وعرفانهای کاذب مدیر کانال👇 @sollemassama ادمین کانال👇 @Morteza_Kahromi کانال خبری ما @news_revolution 👇 ادمین تبادل وتبلیغ @F_Gh14 👇کانال پرسمان‌دینی ما @porseman_onlin
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ ⛔️ متن شایعه ⛔️ "این عمامه مبارک حضرت امیرالمومنین حضرت علی علیه السلامه. همینجور که مشاهده میکنید جای بریدگی ضربت ابن ملجم ملعون بر روی عمامه مبارک حضرت به همراه رنگ بجای مانده از خون حضرت .. این عمامه در یکی از موزه های کشور عراق نگهداری میشده که به یکی از موزه های کشور مصر منتقل شده ... " 🔴 پاسخ به شایعه پست زیر 👉 @mobahesegroup
متن شبهه👇👇👇 جامه (پیراهن) حضرت محمد ص دریکی از موزهای کشور ترکیه..الان ۱۴ قرنه که نگهداری میشه..توسط خبره ترین میکروب شناسان، با قویترین میکروسکوپ..هیچ گونه میکروب و آلودگی از این پیراهن مبارک دیده نشده.دراین موزه انگشتر و عمامه و همچنین اصل نامه و دست خط مبارک پیامبرص به هرقل پادشاه روم و کفش و بیرق(علم) ان حضرت که درفتح خیبر، حضرت علی ع ان را به دست خودبرافراشت..این موزه فقط در ماه مبارک رمضان برای بازدید عموم باز است. ✅ پاسخ بشبهه👇👇👇 🔷️ موزه هایی در ترکیه و امارات وسایلی منسوب به پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم السلام را نگهداری می کنند که به نظر می رسد دلیل قطعی وجود ندارد که این وسایل حتما متعلق به این بزرگواران باشد، بلکه منسوب به ایشان است 🔷️ البته حفظ حرمت وسایل مربوطه ضرورت دارد چرا که امکان دارد واقعا متعلق به این بزرگواران باشد هرچند گفته می شود منسوب به ایشان می باشند. گفته می شود پادشاهان عثمانی این وسایل را به زور از سرزمینهای زیر سلطه خود به دست آورده اند یا از حاکمان آنجا هدیه گرفته اند. 🔷️ قرآنی به خط پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در این موزه ها وجود ندارد، چرا که ایشان امّی یعنی درس ناخوانده بودند یعنی استادی نداشند و پیش کسی درس نخواندند، و تا آخر عمرشان یک کلمه هم ننوشتند. هر چند هیچ اشکالی ندارد که بگوییم ایشان باسواد بوده اند اما از کسی یاد نگرفته بودند. (الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِیَّ الْأُمِّیَّ، ۱۵۷، اعراف) برای نوشتن نامه ها و آیات قرآن ایشان چند نفر کاتب داشتند. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup https://www.instagram.com/mobahesegroup2
👇👇👇 💢 سوال: ☑️ آیا هرکسی نماز اول بخواند، به درجات عالی معنوی می رسد؟ آیت الله بهجت درکلیپی می فرماید: هر کس مقید باشد نماز را در اول وقت بخواند (حتی بدون حضور قلب) به مقامات عالیه می رسد. حال سوال این است که پس چرا شمر، عمربن سعد، ابن ملجم و... که مقید به نماز اول وقت و حتی مقید به نماز نافله بودند و به جا می آوردند، اما به مقامات عالیه نرسیدند؟ @mobahesegroup ✍️ پاسخ: ✅ در پاسخ به این سوال لازم است توجه داشته باشیم عباداتي كه انسان انجام مي دهد، براي اينكه مؤثر واقع شوند غير از شرط صحّت، بايد واجد شرط قبول يا كمال نيز باشند. شرط صحّت، يعني اينكه انجام عبادت سبب شود مؤاخذه و عقاب ترك عبادت از انسان برداشته شود كه به سبب انجام دادن صحيح ظواهر عبادات امكان پذير مي باشد. اما شرط قبول و كمال عبادت، در واقع به روح عبادات بر مي گردد يعني آنچه كه علاوه بر ظواهر، مراعاتش، انسان را به قرب خدا و رشد معنوي و مقامات عالیه مي رساند و در فرد و جمع، تأثير مي گذارد. عبارت است از: الف) نيت خالص، ب ) تقوا در امور و پرهيز از گناهان، ج ) همراهى عمل با علم و يقين، د ) عمل را صحيح انجام دادن، ه ) محبت و ولايت اهل بيت(ع از نظر شیعه شناخت "ولّى اللَّه" و گردن نهادن به اوامر و نواهى و قضاوت‏ها و احکام او بر همگان واجب است و هر کس از این امر سرباز زند، در واقع توحید و نبوت را نپذیرفته است و به عبارت دیگر: لازمه پذیرش وجود خدا و توحید و عدالت او، پذیرش نبوت و پذیرش این دو مستلزم پذیرش ولایت ولّى مى‏باشد. این مطلب از آیات ۳ سوره مائده که ابلاغ و معرفى ولىّ را معادل ابلاغ رسالت و توحید قرار مى‏دهد و ۵۹ سوره نساء که اطاعت از اولوالامر را در طول اطاعت از خدا و رسول (ص) قرار مى‏هد و نیز حدیث ثقلین که "عترت" را قرین قرآن کریم مى‏نماید،(۱) به وضوح مستفاد است و به واسطه حدیث شریف نبوى (ص) "ر کس که بمیرد و امام زمان خویش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است". [۲] تأکید مى‏شود. و هیچ عمل و عبادتى، بدون پذیرش ولایت ولى اللَّه الاعظم مقبول درگاه احدیت واقع نمى‏شود. که این مسئله از بسیارى روایات مستفاد است. [۳] به عنوان نمونه امام رضا (ع) در حدیث معروف سلسلة الذهب از اجدادشان از جانب خداوند متعال فرمودند: " لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ عَذَابِی قَالَ فَلَمَّا مَرَّتِ الرَّاحِلَةُ نَادَانَا بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا"؛ (۴) توحید پناهگاه محکم من است، پس هر که در آن داخل شود از عذاب من مصون خواهد ماند و پس از اندکى تأکید نمودند: با عمل به شرایط لا إله إلاّ اللَّه و من یکى از آن شرایط است (پذیرش ولایت). در حدیث دیگر: امام باقر (ع) مى‏فرمایند: "اسلام بر پنج پایه استوار است: نماز، روزه، زکات، حج و ولایت، و هیچ یک از آن ارکان به پاى رکن رکین ولایت نمى‏رسد(۵) از مطالب مطرح شده استفاده می شود که پذیرش ولایت را خداوند بر انسان ها واجب نموده، و امر ولی را همچون امر خویش قرار داده و اطاعت از ولی را اطاعت از خود بر شمرده است؛ لذا نپذیرفتن ولایت ائمه (ع) به قبول نکردن ولایت خداوند بر می گردد. روشن است که این امر سبب می شود اعمال انسان مورد امضای خداوند قرار نگیرد، پذیرش ولایت سبب می شود که انسان هیچ گاه از مسیر هدایت گمراه نشود و در غیر این صورت انسان ها در خطر خروج از راه حق اند، و اساسا این اهل بیت (ع) هستند که راه حق را مشخص می سازند و مسیر رسیدن به سعادت دنیا و آخرت را روشن می کنند. رسول الله در این باره می فرمایند: «هر کس دوست می‌دارد که [چون] من زندگانی کند و [چون] من از دنیا برود، و به بهشتی که پرودگارم مرا بدان وعده فرموده، وارد شود، باید ولایت علی بن ابی طالب و جانشینان پاکش، امامان هدایت و چراغ‌های تاریکی را پس از من پذیرد. آنان هرگز شما را از درگاه هدایت به درگاه گمراهی نمی‌کشانند». [۷] نتیجه: کسانی (همانند شمر و ابن سعد لعنه الله علیهما و ...)که به ظاهر اهل نماز می باشند و شرط صحت نماز(که همان ظواهر نماز) را انجام می دادند اما در اصل از شرایط کمال عبادات دور بودند و این دوری به خاطر دشمنی و عداوت نسبت به اهل بیت علیهم السلام بود. پی نوشت: ۱.علامه مجلسى، بحار الأنوار، ج ۲۳، ص ۱۰۸، مؤسسة الوفاء بیروت - لبنان، ۱۴۰۴ق. ۲.حار الانوار، ج ۲۳،ص ۱۰۸. ۳.برگرفته از سوال ۱۵۳. ۴. بحارالأنوار، ج ۳، ص ۷. ۵.حار، ج ۶۵، ص ۳۳۳ - ۳۲۹ . ۶.بحار ج ۲۳، ص۱۴۳. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup https://www.instagram.com/mobahesegroup2
⁉️این شایعه از کجا آمده است که امام علی(ع) هنگام رفتن به ابن ملجم خود را از خواب بیدار کردند؟ ✅نکته اول بیدار کردن ابن ملجم توسط امام (ع) برای بار در تاریخ ابن اعثم کوفی نوشته شده و این در حالیست که ابن اعثم تاریخ نویس مسامحه کاری است که مورد علمای مذهب نبوده است. ✅نکته دوم قدیم ترین موجود ، کتاب " طبقات از محمد بن سعد " است 🔵او می نویسد : " عبدالرحمن ابن ملجم و شبیب بن بجره برخاستند و شمشیرهای خود را گرفته آمدند و در درب ورودی که امام همیشه از آن می آمد نشستند. آنگاه که علی (ع) از در شد ندا در داد: ای مردم نماز ، نماز و این عادت وی بود که هر روز برای نماز صبح چنین می کرد ..... سپس ابن ملجم و شبیب جلو او درآمدند. یکی از حاضران گفت: من برق شمشیر را دیدم و شنیدم کسی می گوید : " ای علی حکم برای خداست نه برای تو ". سپس شمشیر دیگری را دیدم ✅نکته سوم در قرن هجری جریان ضربت خوردن امام با این کیفیتی که نقل شد بین مورخین، شایع بوده به طوری که 25 منبع تاریخی دیگر نیز از همین منبع و با همین کیفیت نقل کرده اند 📚ابوحنیفه دینوری در کتاب آل خبار الطوال ص 197 📚مسعودی در مروج الذهب جلد 2 ص 32 📚ابن اثیر در کامل جلد 3 ص 312 ✅نکته پایانی ابن ملجم و همراهش درب ورودی کرده بودند که امام را هنگام ورود به مسجد کرده و به قتل برسانند. توجه، در برخی از آمده است که حضرت در در ورودی مسجد کردند، برخی منابع نیز حالت آماده شدن برای را ذکر کرده اند. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup https://www.instagram.com/mobahesegroup2
عشق ابن ملجم به قطام افسانه یا واقعیت؟ ⁉️ سوال: 👇👇👇👇👇 داستان قطام افسانه است یا واقعیت؟ آیا ابن ملجم به خاطر عشق به یک زن امام علی را کشت؟ آیا مسخ شدن قطام واقعیت دارد؟ ✅پاسخ اجمالی: 👇👇👇 1️⃣ در مورد قطام در تاریخ نقل های بسیار متفاوتی بیان شده است اما در کل می‌توان آنها را به دو دسته تقسیم کرد؛ ▫️دسته اول گروهی که قائل به وجود قطام شده اند؛ قَطام دختر شَجنة بن عَدی زنی از طرفداران خوارج که در تحریک ابن ملجم برای شهادت حضرت علی (ع) نقش داشت. پدر و برادر قطام از کشتگان جنگ نهروان بودند؛ به همین دلیل او کشتن علی (ع) را شرط ازدواج با خود قرار داد و ابن ملجم برای رسیدن به وی در کار خود مصمم شد. ▫️گروهی از مورخان به طور کل منکر وجود شخصی به نام قطام شده اند که مهمترین آنها دکتر شهیدی است، مرحوم سید جعفر شهیدی اصلا قضیه قطام را افسانه ای بیش نمی‌داند و به کلی آن را انکار می‌کند، ایشان با ذکر دلایلی اثبات می‌کند که این قضیه ساخته و پرداخته نویسندگان متاخر است. 📌ایشان در کتابش می‌نویسد: … شگفت تر از اصل داستان پیدا شدن ناگهانى زنى به نام قطام است که ابن ملجم چون او را دید یک دل نه صد دل عاشق وى شد. و شگفت تر از داستان قطام، خود قطام است، در حالى که طبرى او را زنى قدیسه مى‌شناساند و مى‌گوید: «در مسجد اعظم معتکف بود که ابن ملجم و دو تن دیگر به نزد وى به مسجد آمدند و گفتند: ما بر کشتن على متحد شده ایم.» 📌ابن اعثم، او را زنى بوالهوس و نیمه روسپى معرفى مى‌کند … (زندگانی امیرالمومنین علی (ع)، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ ۱۷، ص ۱۶۰). 🔅ایشان در ادامه می‌گوید: اصل به وجود آمدن قضیه قطام بیشتر از زبان ابن اعثم گفته شده و در منابع دست اول از آن نامی برده نشده است. 2️⃣ حال گذشته از اینکه آیا قضیه قطام صحت دارد یا نه این موضوع که قطام تبدیل به خوک شده باشد در هیچ منبع معتبری ذکری از آن به میان نیامده است، و کسانی هم که می‌گویند قطام وجود داشته ذکری از موضوع مسخ نمی‌کنند. 3️⃣ اولین کسی‌که این مسئله – قطام و عشق ابن ملجم به وی – را بشدت داستان سرایی کرده و از ناحیه او مشهور گشت «جرجی زیدان» نویسنده مسیحی بود، که خواست شهادت این انسان بی نظیر (امام علی ع) را به «یک افسانه‎ای پر و بال داده» نسبت دهد. 4️⃣ آنچه در واقع سبب محروم کردن جهانیان از وجود پر برکت علی (ع) شد، آلودگی‏ های اجتماعی، اعتقادی، سیاسی و انحرافی پس از پیامبر بود، نه یک مسئله عشقی. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup https://www.instagram.com/mobahesegroup2
نشر مجدد ⁉️ متن شبهه: 👇👇👇👇👇 کشته شدن حضرت علی در محراب دروغی است که آخوندا در آوردن، ایشان در هنگام ورود به مسجد و قبل از نماز ترور شد. ✅ پاسخ شبهه:👇👇👇👇 🔮در مورد مکان شهادت حضرت علی علیه السلام دو دسته روایت دارد. یکدسته همانگونه است که شبهه افکن میگوید. اما دسته دیگری از روایات و نقل های تاریخی حاکی از شهادت ایشان در محراب و هنگام سجده بوده است. برخی منابع هر دودسته ذکر میشود 🔮دسته اول 1. محمد بن جریر طبری در تاریخ خود کیفیت شهادت امام علی(ع) را به نقل از محمد حنفیه چنین گزارش کرده است: آن شب من در مسجد بودم و عده‏ای دیگر نیز در مسجد بیتوته کرده و مشغول عبادت بودند. نزدیک صبح امیر مؤمنان علی(ع) وارد مسجد شد و با صدای بلند فرمود: ایُّها الناس، الصلاة، الصلاة متوجه نشدم که آیا آن حضرت بعد از عبور از درگاه مسجد این کلمات را گفت یا قبل از آن. ناگهان چشمم به برق شمشیری افتاد و در آن لحظه شنیدم که یکی میگفت: الحکم لله یا علی لا لک و لا لاصحابک، شمشیری را دیدم و بار دوم همان ضربت بر امام(ع) وارد آمد. علی(ع) فرمود: نگذارید مرد قاتل فرار کند جمعیت حاضر در مسجد ضارب را احاطه کردند. (تاریخ طبری، ج 3، ص 157) ۲. «ابوالحسن مسعودی» مورخ نامدار اهل سنت در قرن سوم هجری نیز در مروج الذهب مینویسد: ابن ملجم با همدستان خود در مقابل دری که علی از آن جا وارد مسجد میشد مخفی شدند، علی(ع) هر روز هنگام اذان صبح میآمد و مردم را برای نماز بیدار میکرد ابن ملجم بر اشعث که در مسجد بود گذر کرد و اشعث به او گفت: صبح تو را رسوا کرد. حجر بن عدی که این سخن را شنید گفت: ای اعور! او را به کشتن دادی خدا تو را بکشد. در این لحظه علی(ع) وارد مسجد شده و ندا میداد: ای مردم برای نماز آماده شوید. ابن ‏ملجم و یارانش به او حمله کرده و میگفتند: «الحکم لله لا لک»، ابن ملجم با شمشیر ضربتی بر پیشانی آن حضرت زد. (مروج الذهب، ج 2، ص 412) 🔮دسته دوم 1. مرحوم علامه مجلسی؛ با نقل حدیثی از امام علی بن موسی الرضا(ع) مینویسد: هنگامی که ابن ملجم - لعنْة الله علیه - بر سر مبارک علی(ع) ضربت شمشیر را میخواست وارد سازد با خود همدستی داشت که ضربت او به دیوار برخورد کرد اما ابن‏ملجم در حالی که علی(ع) در سجده بود، ضربتی بر فرق مبارک آن حضرت وارد ساخت.(بحارالانوار، ج 42، ص 5) 2. سید بن طاووس در کتاب «مصباح الزائر» در ضمن نقل زیارت جامعه ائمه المؤمنین(ع) به نقل از ائمه معصومین(علیهم السلام) مینویسد: «و انتم بین صریع فی المحراب قد فلق السیف هامته» ؛ و بعضی از شما اهل بیت(علیهم السلام) در محراب عبادت به زمین افتاده در حالی که شمشیر زهرآلود فرق مبارکش را شکافته است. و این دلیل دیگری است که امیر مؤمنان علی(ع) در محراب عبادت به شهادت رسیده است 3. «ابن قتیبه دینوری» از مورخین شهیر اهل سنت در کتاب معروف الامامْ و السیاسْ، حادثه شهادت امیرمؤمنان علی(ع) را چنین گزارش کرده است: در صبح روز جمعه که ده روز از ماه رمضان، در سال چهلم هجرت باقی مانده بود، علی(ع) از منزل خود برای اقامه نماز وارد مسجد شد و هنگامی که در محراب عبادت نماز را شروع کرد ابن ‏ملجم بر او حمله کرد و در حالی که گفت: الحکم لله لا لک یا علی! با ضرتب شمشیر فرق مبارک علی را شکافت و علی(ع) گفت: «فزت و رب الکعبه». (الامامةْ و السیاسةْ، ج 1، ص 160) 4. دانشمند معروف اهل تسنن «سبط بن جوزی» مینویسد: هنگامی که حضرت علی(ع) در محراب عبادت قرار گرفت چند نفر به او حمله‏ور شدند و ابن ‏ملجم ضربتی بر آن حضرت فرود آورد و بلافاصله با همراهانش گریختند. (تذکرةْ الخواص، ص 177) ۵. سید نعمت الله جزایری از محدثین قرن دوازدهم هجری در کتاب قصص الانبیأ خود روایتی را از پیامبر اکرم(ص) نقل میکند که دلالت روشنی بر شهادت علی(ع) در محراب عبادت دارد. او میگوید: روزی رسول الله(ص) به علی(ع) فرمود: «یا علی صبر تو چگونه خواهد بود آن روزی که فرق تو شکافته شده و محاسنت از خون سرت رنگین شود در حالی که تو در محراب عبادت سجده کرده‏ای؟! علی(ع) فرمود: یا رسول الله! آن جا مقام شکر است نه مقام صبر. (القصص الجزائری، ص 351) کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup https://www.instagram.com/mobahesegroup2
🔰 در این روزها،افراد ضد اسلام و باستان پرست،شبانه روز مطلب پخش می کردند که ملعون ، ایرانی بوده و اسم اصلی اش بوده و جملاتی به کار می برند در دفاع از او. 👈 قابل توجه این نابغه های علم تاریخ باید عرض کنم همانطور که در تصویر می بینید و خط گذاری کردم از کتاب ترجمه تاریخ طبری ج5 ص 1717، از سرداران سپاه ساسانی بود که در جنگ قادسیه در نبرد با از فرماندهان لشکر اسلام کشته شد !!! 👈 یعنی در سال 15 هجری ، یعنی 25 سال قبل شهادت امیرالمومنین (ع) کشته شده بود! 👈 ملعون هم از قبیله کندی بود و در عرب بودنش شکی نیست. 🌀 از جماعت ضد اسلام و باستان پرست انتظار نداریم قرآن و مفاتیح بخوانند، اما کمی توصیه می کنیم که وقتی می خواهند علیه اهل بیت چیزی بنویسند، حداقل یکبار آن چیزهایی که می شنوند را تحقیق کنند و بعدا نشر دهند تا این چنین رسوا نشوند! ✍️ احسان عبادی @mobahesegroup
✅ پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله: 📍 أفضَلُ الإيمانِ أن تَعلَمَ أنَّ اللَّهَ مَعَكَ حَيثُ ما كُنتَ؛ 📌 برترين [مرتبه] ايمان آن است كه بدانى هركجا باشى خدا با تو است. 📚 نهج الفصاحه, ص۲۲۹ @mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 صحبت های خانواده شهیدکاظمی از شهدای ناوچه کنارک 🔹کمرمان شکست ولی نمی خواهیم خم به اَبروی رهبرمان بیاید @mobahesegroup
9.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ویژه سالروز شهادت حضرت علی(ع) 🏴سپهبد قاسم سلیمانی: این☝️ امامی است که ما الان لباس عزا پوشیدیم در عزای او و خودمان را منتسب به او میدانیم! @mobahesegroup
*️⃣◻️*️⃣◻️*️⃣◻️ *️⃣◻️*️⃣◻️ *️⃣◻️ (جلسه15 - قسمت اول) ❇️شأن حضرت قرآن: ضُرِبَ فِيهِ الْأَمْثَال ⬅️قسمت سوم *️⃣در قسمت های قبل بیان شد که یکی از شئون و شاخصه های حضرت قرآن این است که تمامی مَثَل و ضرب أمثالي که با دلالت آنها، خلق به حقیقت مطلق عالَم هدایت می گردند، در آیات آن بیان شده است «ضُرِبَ فِيهِ الْأَمْثَال» ؛ ➖عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ (علیه السلام) قَالَ: خَطَبَنَا أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (علیه السلام) خُطْبَةً فَقَالَ فِيها : ..فَالْقُرْآنُ آمِرٌ وَ زَاجِرٌ حُدَّ فِيهِ الْحُدُودُ وَ سُنَّ فِيهِ السُّنَنُ وَ ضُرِبَ فِيهِ الْأَمْثَال‏ .. 📔البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۱ ؛ ص۱۸ 📔بحار الانوار ،ج۸۹ ص:۲۶ 📔تفسیرعیاشی،ج۱ ص: ۷ 🔷چنانکه در شریفه ٢٧ سوره مبارکه زمر وارد شده است: «و لَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِي هَذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ» (سوره زمر، آیه ۲۷) ✔️«من کلّ مَثَل»، دلالت دارد بر شمولیت تمامی أمثال در آیات حضرت قرآن؛ أنواع متکثر أمثال از آفاقی و أنفسی، به جهت دلالت بر یک حقیقتِ بسیط و أعظم: «أَنَّهُ الْحَقُّ» «سَنُريهِمْ آياتِنا فِي الْآفاقِ وَ في‏ أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ ..» (سوره فصلت،‌ آیه ۵۳) 🔷بیان شد که أمثال صور مختلف دارند و هر مَثَلی به اندازه سعه ی خویش می تواند دال بر حقیقت باشد. در این قسمت، به شرح این مطلب و انواع مختلف أمثال در آیات حضرت قرآن می‌پردازیم. ◀️در نازل ترین مرتبه از صور مختلفه أمثال، أمثال «آفاقی» قرار دارند. این أمثال به کار برده می شوند تا بر مفهومی «أنفسی» دلالت داشته باشند. ☑️به عنوان نمونه خداوند عزوجل در آیات حضرت قرآن، به جهت توصیف معنای «نازل شدن حق بر قلوب» از مَثَل «نازل شدن ماء از آسمان» استفاده کرده است. «أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَسالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِها فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَداً رابِياً وَ مِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فِي النَّارِ ابْتِغاءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتاعٍ زَبَدٌ مِثْلُهُ كَذلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفاءً وَ أَمَّا ما يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ كَذلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثال‏» (سوره رعد،‌ آیه ۱۷) 🔹بدین شرح که، آیه آفاقی نزول ماء به جهت دلالت بر حقیقتی أنفسی که آن نازل شدن حق یعنی ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) بر قلوب است، در شریفه فوق مَثل زده و به کار برده شده ؛ همچنین توصیف ظرفیت و گنجایش متفاوت قلوب نسبت به نزول حق، با بیان اثرات متفاوت ماء بر زمین ها، مَثَل زده شده است. ➖«أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً» يقول أنزل الحق من السماء فاحتملته القلوب بأهوائها ➖ذو اليقين على قدر يقينه و ذو الشك على قدر شكه فاحتمل الهوى باطلا كثيرا و جفاء ➖فالماء هو الحق و الأودية هي القلوب 📔تفسير القمي ؛ ج‏١؛ ص٣۶٢ 📔البرهان في تفسير القرآن، ج‏٣ ، ص: ٢۴٣ *️⃣◻️ *️⃣◻️*️⃣◻️ *️⃣◻️*️⃣◻️*️⃣◻️ کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup https://www.instagram.com/mobahesegroup2