👇👇👇
💢 سوال:
☑️ آیا هرکسی نماز اول بخواند، به درجات عالی معنوی می رسد؟
آیت الله بهجت درکلیپی می فرماید: هر کس مقید باشد نماز را در اول وقت بخواند (حتی بدون حضور قلب) به مقامات عالیه می رسد. حال سوال این است که پس چرا شمر، عمربن سعد، ابن ملجم و... که مقید به نماز اول وقت و حتی مقید به نماز نافله بودند و به جا می آوردند، اما به مقامات عالیه نرسیدند؟
@mobahesegroup
✍️ پاسخ:
✅ در پاسخ به این سوال لازم است توجه داشته باشیم عباداتي كه انسان انجام مي دهد، براي اينكه مؤثر واقع شوند غير از شرط صحّت، بايد واجد شرط قبول يا كمال نيز باشند. شرط صحّت، يعني اينكه انجام عبادت سبب شود مؤاخذه و عقاب ترك عبادت از انسان برداشته شود كه به سبب انجام دادن صحيح ظواهر عبادات امكان پذير مي باشد. اما شرط قبول و كمال عبادت، در واقع به روح عبادات بر مي گردد يعني آنچه كه علاوه بر ظواهر، مراعاتش، انسان را به قرب خدا و رشد معنوي و مقامات عالیه مي رساند و در فرد و جمع، تأثير مي گذارد.
عبارت است از:
الف) نيت خالص،
ب ) تقوا در امور و پرهيز از گناهان،
ج ) همراهى عمل با علم و يقين،
د ) عمل را صحيح انجام دادن،
ه ) محبت و ولايت اهل بيت(ع
از نظر شیعه شناخت "ولّى اللَّه" و گردن نهادن به اوامر و نواهى و قضاوتها و احکام او بر همگان واجب است و هر کس از این امر سرباز زند، در واقع توحید و نبوت را نپذیرفته است و به عبارت دیگر: لازمه پذیرش وجود خدا و توحید و عدالت او، پذیرش نبوت و پذیرش این دو مستلزم پذیرش ولایت ولّى مىباشد. این مطلب از آیات ۳ سوره مائده که ابلاغ و معرفى ولىّ را معادل ابلاغ رسالت و توحید قرار مىدهد و ۵۹ سوره نساء که اطاعت از اولوالامر را در طول اطاعت از خدا و رسول (ص) قرار مىهد و نیز حدیث ثقلین که "عترت" را قرین قرآن کریم مىنماید،(۱)
به وضوح مستفاد است و به واسطه حدیث شریف نبوى (ص) "ر کس که بمیرد و امام زمان خویش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است". [۲] تأکید مىشود. و هیچ عمل و عبادتى، بدون پذیرش ولایت ولى اللَّه الاعظم مقبول درگاه احدیت واقع نمىشود. که این مسئله از بسیارى روایات مستفاد است. [۳]
به عنوان نمونه امام رضا (ع) در حدیث معروف سلسلة الذهب از اجدادشان از جانب خداوند متعال فرمودند: " لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ عَذَابِی قَالَ فَلَمَّا مَرَّتِ الرَّاحِلَةُ نَادَانَا بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا"؛ (۴) توحید پناهگاه محکم من است، پس هر که در آن داخل شود از عذاب من مصون خواهد ماند و پس از اندکى تأکید نمودند: با عمل به شرایط لا إله إلاّ اللَّه و من یکى از آن شرایط است (پذیرش ولایت).
در حدیث دیگر: امام باقر (ع) مىفرمایند: "اسلام بر پنج پایه استوار است: نماز، روزه، زکات، حج و ولایت، و هیچ یک از آن ارکان به پاى رکن رکین ولایت نمىرسد(۵)
از مطالب مطرح شده استفاده می شود که پذیرش ولایت را خداوند بر انسان ها واجب نموده، و امر ولی را همچون امر خویش قرار داده و اطاعت از ولی را اطاعت از خود بر شمرده است؛ لذا نپذیرفتن ولایت ائمه (ع) به قبول نکردن ولایت خداوند بر می گردد. روشن است که این امر سبب می شود اعمال انسان مورد امضای خداوند قرار نگیرد، پذیرش ولایت سبب می شود که انسان هیچ گاه از مسیر هدایت گمراه نشود و در غیر این صورت انسان ها در خطر خروج از راه حق اند، و اساسا این اهل بیت (ع) هستند که راه حق را مشخص می سازند و مسیر رسیدن به سعادت دنیا و آخرت را روشن می کنند. رسول الله در این باره می فرمایند: «هر کس دوست میدارد که [چون] من زندگانی کند و [چون] من از دنیا برود، و به بهشتی که پرودگارم مرا بدان وعده فرموده، وارد شود، باید ولایت علی بن ابی طالب و جانشینان پاکش، امامان هدایت و چراغهای تاریکی را پس از من پذیرد. آنان هرگز شما را از درگاه هدایت به درگاه گمراهی نمیکشانند». [۷]
نتیجه: کسانی (همانند شمر و ابن سعد لعنه الله علیهما و ...)که به ظاهر اهل نماز می باشند و شرط صحت نماز(که همان ظواهر نماز) را انجام می دادند اما در اصل از شرایط کمال عبادات دور بودند و این دوری به خاطر دشمنی و عداوت نسبت به اهل بیت علیهم السلام بود.
پی نوشت:
۱.علامه مجلسى، بحار الأنوار، ج ۲۳، ص ۱۰۸، مؤسسة الوفاء بیروت - لبنان، ۱۴۰۴ق.
۲.حار الانوار، ج ۲۳،ص ۱۰۸.
۳.برگرفته از سوال ۱۵۳.
۴. بحارالأنوار، ج ۳، ص ۷.
۵.حار، ج ۶۵، ص ۳۳۳ - ۳۲۹ .
۶.بحار ج ۲۳، ص۱۴۳.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2
#پاسخ_شبهات
⁉️این شایعه از کجا آمده است که امام علی(ع) هنگام رفتن به #مسجد ابن ملجم #قاتل خود را از خواب بیدار کردند؟
#پاسخ
✅نکته اول
بیدار کردن ابن ملجم توسط امام (ع) برای #اولین بار در تاریخ ابن اعثم کوفی نوشته شده و این در حالیست که ابن اعثم تاریخ نویس مسامحه کاری است که مورد #اعتماد علمای مذهب نبوده است.
✅نکته دوم
قدیم ترین #منبع موجود ، کتاب " طبقات از محمد بن سعد " است
🔵او می نویسد :
" عبدالرحمن ابن ملجم و شبیب بن بجره برخاستند و شمشیرهای خود را گرفته آمدند و در #مقابل درب ورودی که امام همیشه از آن می آمد نشستند.
آنگاه که علی (ع) از در #خارج شد ندا در داد: ای مردم نماز ، نماز و این عادت وی بود که هر روز برای نماز صبح چنین می کرد .....
سپس ابن ملجم و شبیب جلو او درآمدند.
یکی از حاضران گفت: من برق شمشیر را دیدم و شنیدم کسی می گوید : " ای علی حکم برای خداست نه برای تو ". سپس شمشیر دیگری را دیدم
✅نکته سوم
در قرن #دوم هجری جریان ضربت خوردن امام با این کیفیتی که نقل شد بین مورخین، شایع بوده به طوری که 25 منبع #موثق تاریخی دیگر نیز از همین منبع و با همین کیفیت نقل کرده اند
📚ابوحنیفه دینوری در کتاب آل خبار الطوال ص 197
📚مسعودی در مروج الذهب جلد 2 ص 32
📚ابن اثیر در کامل جلد 3 ص 312
✅نکته پایانی
ابن ملجم و همراهش #نزدیک درب ورودی #کمین کرده بودند که امام را هنگام ورود به مسجد #غافلگیر کرده و به قتل برسانند.
توجه، در برخی از #منابع آمده است که حضرت در در ورودی مسجد #غافلگیر کردند، برخی منابع نیز حالت آماده شدن برای #نماز را ذکر کرده اند.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2
عشق ابن ملجم به قطام افسانه یا واقعیت؟
⁉️ سوال: 👇👇👇👇👇
داستان قطام افسانه است یا واقعیت؟
آیا ابن ملجم به خاطر عشق به یک زن امام علی را کشت؟ آیا مسخ شدن قطام واقعیت دارد؟
✅پاسخ اجمالی: 👇👇👇
1️⃣ در مورد قطام در تاریخ نقل های بسیار متفاوتی بیان شده است اما در کل میتوان آنها را به دو دسته تقسیم کرد؛
▫️دسته اول گروهی که قائل به وجود قطام شده اند؛ قَطام دختر شَجنة بن عَدی زنی از طرفداران خوارج که در تحریک ابن ملجم برای شهادت حضرت علی (ع) نقش داشت. پدر و برادر قطام از کشتگان جنگ نهروان بودند؛ به همین دلیل او کشتن علی (ع) را شرط ازدواج با خود قرار داد و ابن ملجم برای رسیدن به وی در کار خود مصمم شد.
▫️گروهی از مورخان به طور کل منکر وجود شخصی به نام قطام شده اند که مهمترین آنها دکتر شهیدی است، مرحوم سید جعفر شهیدی اصلا قضیه قطام را افسانه ای بیش نمیداند و به کلی آن را انکار میکند، ایشان با ذکر دلایلی اثبات میکند که این قضیه ساخته و پرداخته نویسندگان متاخر است.
📌ایشان در کتابش مینویسد: … شگفت تر از اصل داستان پیدا شدن ناگهانى زنى به نام قطام است که ابن ملجم چون او را دید یک دل نه صد دل عاشق وى شد. و شگفت تر از داستان قطام، خود قطام است، در حالى که طبرى او را زنى قدیسه مىشناساند و مىگوید: «در مسجد اعظم معتکف بود که ابن ملجم و دو تن دیگر به نزد وى به مسجد آمدند و گفتند: ما بر کشتن على متحد شده ایم.»
📌ابن اعثم، او را زنى بوالهوس و نیمه روسپى معرفى مىکند … (زندگانی امیرالمومنین علی (ع)، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ ۱۷، ص ۱۶۰).
🔅ایشان در ادامه میگوید: اصل به وجود آمدن قضیه قطام بیشتر از زبان ابن اعثم گفته شده و در منابع دست اول از آن نامی برده نشده است.
2️⃣ حال گذشته از اینکه آیا قضیه قطام صحت دارد یا نه این موضوع که قطام تبدیل به خوک شده باشد در هیچ منبع معتبری ذکری از آن به میان نیامده است، و کسانی هم که میگویند قطام وجود داشته ذکری از موضوع مسخ نمیکنند.
3️⃣ اولین کسیکه این مسئله – قطام و عشق ابن ملجم به وی – را بشدت داستان سرایی کرده و از ناحیه او مشهور گشت «جرجی زیدان» نویسنده مسیحی بود، که خواست شهادت این انسان بی نظیر (امام علی ع) را به «یک افسانهای پر و بال داده» نسبت دهد.
4️⃣ آنچه در واقع سبب محروم کردن جهانیان از وجود پر برکت علی (ع) شد، آلودگی های اجتماعی، اعتقادی، سیاسی و انحرافی پس از پیامبر بود، نه یک مسئله عشقی.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2
نشر مجدد
⁉️ متن شبهه: 👇👇👇👇👇
کشته شدن حضرت علی در محراب دروغی است که آخوندا در آوردن، ایشان در هنگام ورود به مسجد و قبل از نماز ترور شد.
✅ پاسخ شبهه:👇👇👇👇
🔮در مورد مکان شهادت حضرت علی علیه السلام دو دسته روایت دارد.
یکدسته همانگونه است که شبهه افکن میگوید. اما دسته دیگری از روایات و نقل های تاریخی حاکی از شهادت ایشان در محراب و هنگام سجده بوده است.
برخی منابع هر دودسته ذکر میشود
🔮دسته اول
1. محمد بن جریر طبری در تاریخ خود کیفیت شهادت امام علی(ع) را به نقل از محمد حنفیه چنین گزارش کرده است: آن شب من در مسجد بودم و عدهای دیگر نیز در مسجد بیتوته کرده و مشغول عبادت بودند. نزدیک صبح امیر مؤمنان علی(ع) وارد مسجد شد و با صدای بلند فرمود: ایُّها الناس، الصلاة، الصلاة متوجه نشدم که آیا آن حضرت بعد از عبور از درگاه مسجد این کلمات را گفت یا قبل از آن. ناگهان چشمم به برق شمشیری افتاد و در آن لحظه شنیدم که یکی میگفت: الحکم لله یا علی لا لک و لا لاصحابک، شمشیری را دیدم و بار دوم همان ضربت بر امام(ع) وارد آمد. علی(ع) فرمود: نگذارید مرد قاتل فرار کند جمعیت حاضر در مسجد ضارب را احاطه کردند. (تاریخ طبری، ج 3، ص 157)
۲. «ابوالحسن مسعودی» مورخ نامدار اهل سنت در قرن سوم هجری نیز در مروج الذهب مینویسد: ابن ملجم با همدستان خود در مقابل دری که علی از آن جا وارد مسجد میشد مخفی شدند، علی(ع) هر روز هنگام اذان صبح میآمد و مردم را برای نماز بیدار میکرد ابن ملجم بر اشعث که در مسجد بود گذر کرد و اشعث به او گفت: صبح تو را رسوا کرد. حجر بن عدی که این سخن را شنید گفت: ای اعور! او را به کشتن دادی خدا تو را بکشد. در این لحظه علی(ع) وارد مسجد شده و ندا میداد: ای مردم برای نماز آماده شوید. ابن ملجم و یارانش به او حمله کرده و میگفتند: «الحکم لله لا لک»، ابن ملجم با شمشیر ضربتی بر پیشانی آن حضرت زد. (مروج الذهب، ج 2، ص 412)
🔮دسته دوم
1. مرحوم علامه مجلسی؛ با نقل حدیثی از امام علی بن موسی الرضا(ع) مینویسد: هنگامی که ابن ملجم - لعنْة الله علیه - بر سر مبارک علی(ع) ضربت شمشیر را میخواست وارد سازد با خود همدستی داشت که ضربت او به دیوار برخورد کرد اما ابنملجم در حالی که علی(ع) در سجده بود، ضربتی بر فرق مبارک آن حضرت وارد ساخت.(بحارالانوار، ج 42، ص 5)
2. سید بن طاووس در کتاب «مصباح الزائر» در ضمن نقل زیارت جامعه ائمه المؤمنین(ع) به نقل از ائمه معصومین(علیهم السلام) مینویسد: «و انتم بین صریع فی المحراب قد فلق السیف هامته» ؛ و بعضی از شما اهل بیت(علیهم السلام) در محراب عبادت به زمین افتاده در حالی که شمشیر زهرآلود فرق مبارکش را شکافته است. و این دلیل دیگری است که امیر مؤمنان علی(ع) در محراب عبادت به شهادت رسیده است
3. «ابن قتیبه دینوری» از مورخین شهیر اهل سنت در کتاب معروف الامامْ و السیاسْ، حادثه شهادت امیرمؤمنان علی(ع) را چنین گزارش کرده است: در صبح روز جمعه که ده روز از ماه رمضان، در سال چهلم هجرت باقی مانده بود، علی(ع) از منزل خود برای اقامه نماز وارد مسجد شد و هنگامی که در محراب عبادت نماز را شروع کرد ابن ملجم بر او حمله کرد و در حالی که گفت: الحکم لله لا لک یا علی! با ضرتب شمشیر فرق مبارک علی را شکافت و علی(ع) گفت: «فزت و رب الکعبه». (الامامةْ و السیاسةْ، ج 1، ص 160)
4. دانشمند معروف اهل تسنن «سبط بن جوزی» مینویسد: هنگامی که حضرت علی(ع) در محراب عبادت قرار گرفت چند نفر به او حملهور شدند و ابن ملجم ضربتی بر آن حضرت فرود آورد و بلافاصله با همراهانش گریختند. (تذکرةْ الخواص، ص 177)
۵. سید نعمت الله جزایری از محدثین قرن دوازدهم هجری در کتاب قصص الانبیأ خود روایتی را از پیامبر اکرم(ص) نقل میکند که دلالت روشنی بر شهادت علی(ع) در محراب عبادت دارد. او میگوید: روزی رسول الله(ص) به علی(ع) فرمود: «یا علی صبر تو چگونه خواهد بود آن روزی که فرق تو شکافته شده و محاسنت از خون سرت رنگین شود در حالی که تو در محراب عبادت سجده کردهای؟! علی(ع) فرمود: یا رسول الله! آن جا مقام شکر است نه مقام صبر. (القصص الجزائری، ص 351)
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2
🔰 در این روزها،افراد ضد اسلام و باستان پرست،شبانه روز مطلب پخش می کردند که #ابن_ملجم_مرادی ملعون ، ایرانی بوده و اسم اصلی اش #بهمن_جادویه بوده و جملاتی به کار می برند در دفاع از او.
👈 قابل توجه این نابغه های علم تاریخ باید عرض کنم همانطور که در تصویر می بینید و خط گذاری کردم از کتاب ترجمه تاریخ طبری ج5 ص 1717، #بهمن_جادویه از سرداران سپاه ساسانی بود که در جنگ قادسیه در نبرد با #قعقاع از فرماندهان لشکر اسلام کشته شد !!!
👈 یعنی #بهمن_جادویه در سال 15 هجری ، یعنی 25 سال قبل شهادت امیرالمومنین (ع) کشته شده بود!
👈 #ابن_ملجم ملعون هم از قبیله کندی بود و در عرب بودنش شکی نیست.
🌀 از جماعت ضد اسلام و باستان پرست انتظار نداریم قرآن و مفاتیح بخوانند، اما کمی توصیه می کنیم که وقتی می خواهند علیه اهل بیت چیزی بنویسند، حداقل یکبار آن چیزهایی که می شنوند را تحقیق کنند و بعدا نشر دهند تا این چنین رسوا نشوند!
✍️ احسان عبادی
@mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 صحبت های خانواده شهیدکاظمی از شهدای ناوچه کنارک
🔹کمرمان شکست ولی نمی خواهیم خم به اَبروی رهبرمان بیاید
@mobahesegroup
9.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ویژه سالروز شهادت حضرت علی(ع)
🏴سپهبد قاسم سلیمانی: این☝️ امامی است که ما الان لباس عزا پوشیدیم در عزای او و خودمان را منتسب به او میدانیم!
@mobahesegroup
*️⃣◻️*️⃣◻️*️⃣◻️
*️⃣◻️*️⃣◻️
*️⃣◻️
#معرفت_حضرت_قرآن (جلسه15 - قسمت اول)
#شئون_حضرت_قرآن
❇️شأن حضرت قرآن: ضُرِبَ فِيهِ الْأَمْثَال
⬅️قسمت سوم
*️⃣در قسمت های قبل بیان شد که یکی از شئون و شاخصه های حضرت قرآن این است که تمامی مَثَل و ضرب أمثالي که با دلالت آنها، خلق به حقیقت مطلق عالَم هدایت می گردند، در آیات آن بیان شده است «ضُرِبَ فِيهِ الْأَمْثَال» ؛
➖عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ (علیه السلام) قَالَ: خَطَبَنَا أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (علیه السلام) خُطْبَةً فَقَالَ فِيها :
..فَالْقُرْآنُ آمِرٌ وَ زَاجِرٌ حُدَّ فِيهِ الْحُدُودُ وَ سُنَّ فِيهِ السُّنَنُ وَ ضُرِبَ فِيهِ الْأَمْثَال ..
📔البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۱ ؛ ص۱۸
📔بحار الانوار ،ج۸۹ ص:۲۶
📔تفسیرعیاشی،ج۱ ص: ۷
🔷چنانکه در شریفه ٢٧ سوره مبارکه زمر وارد شده است:
«و لَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِي هَذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ»
(سوره زمر، آیه ۲۷)
✔️«من کلّ مَثَل»، دلالت دارد بر شمولیت تمامی أمثال در آیات حضرت قرآن؛ أنواع متکثر أمثال از آفاقی و أنفسی، به جهت دلالت بر یک حقیقتِ بسیط و أعظم: «أَنَّهُ الْحَقُّ»
«سَنُريهِمْ آياتِنا فِي الْآفاقِ وَ في أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ ..»
(سوره فصلت، آیه ۵۳)
🔷بیان شد که أمثال صور مختلف دارند و هر مَثَلی به اندازه سعه ی خویش می تواند دال بر حقیقت باشد. در این قسمت، به شرح این مطلب و انواع مختلف أمثال در آیات حضرت قرآن میپردازیم.
◀️در نازل ترین مرتبه از صور مختلفه أمثال، أمثال «آفاقی» قرار دارند. این أمثال به کار برده می شوند تا بر مفهومی «أنفسی» دلالت داشته باشند.
☑️به عنوان نمونه خداوند عزوجل در آیات حضرت قرآن، به جهت توصیف معنای «نازل شدن حق بر قلوب» از مَثَل «نازل شدن ماء از آسمان» استفاده کرده است.
«أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَسالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِها فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَداً رابِياً وَ مِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فِي النَّارِ ابْتِغاءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتاعٍ زَبَدٌ مِثْلُهُ كَذلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفاءً وَ أَمَّا ما يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ كَذلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثال»
(سوره رعد، آیه ۱۷)
🔹بدین شرح که، آیه آفاقی نزول ماء به جهت دلالت بر حقیقتی أنفسی که آن نازل شدن حق یعنی ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) بر قلوب است، در شریفه فوق مَثل زده و به کار برده شده ؛ همچنین توصیف ظرفیت و گنجایش متفاوت قلوب نسبت به نزول حق، با بیان اثرات متفاوت ماء بر زمین ها، مَثَل زده شده است.
➖«أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً» يقول أنزل الحق من السماء فاحتملته القلوب بأهوائها
➖ذو اليقين على قدر يقينه و ذو الشك على قدر شكه فاحتمل الهوى باطلا كثيرا و جفاء
➖فالماء هو الحق و الأودية هي القلوب
📔تفسير القمي ؛ ج١؛ ص٣۶٢
📔البرهان في تفسير القرآن، ج٣ ، ص: ٢۴٣
*️⃣◻️
*️⃣◻️*️⃣◻️
*️⃣◻️*️⃣◻️*️⃣◻️
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2
*️⃣◻️*️⃣◻️*️⃣◻️
*️⃣◻️*️⃣◻️
*️⃣◻️
#معرفت_حضرت_قرآن (جلسه15 - قسمت دوم)
#شئون_حضرت_قرآن
◀️ أمثال آفاقی کثیری که در آیات حضرت قرآن دیده می شود، از جمله مَثَل بینا و نابینا ؛ حیّ و میّت؛ ظلمات و نور، دلالت بر معانی أنفسی دارند و آن عبارت است از توصیف ایمان و کفر، حق و باطل، مؤمن و کافر.
چنانکه در روایات متعدد از حضرات تراجمة وحی الله (علیهم السلام) به این حقیقت اشاره شده است.
وَ ما يَسْتَوِي الْأَعْمى وَ الْبَصيرُ * وَ لاَ الظُّلُماتُ وَ لاَ النُّورُ *
وَ لاَ الظِّلُّ وَ لاَ الْحَرُورُ * وَ ما يَسْتَوِي الْأَحْياءُ وَ لاَ الْأَمْواتُ ...
(سوره فاطر، آیات ۱۹ تا ۲۲)
🔰بدیهی است که دلالت این أمثال بر معانی خویش، دارای مراتب است. بدین شرح که:
☑️«نور» در مطلق معنا، دلالت دارد بر «حقیقت ایمان » یعنی وجود مقدسه آل محمد (علیهم السلام)؛ و «ظلمت» در مطلق معنا، دلالت دارد بر «حقیقت کفر» یعنی اعداء آل محمد (علیهم السلام) :
فالنور هم آل محمد عليهم السلام و الظلمات عدوهم
📔الكافي ؛ ج١ ؛ ص٣٧۵
📔البرهان فی تفسیر القرآن، ج ۱:ص ۵۲۵.
📔بحار الانوار، ج ١۵ ص ١٧
☑️در مراتب نازل تر، مَثل «نور» در مقابل «ظلمت»، و یا مَثل «حیّ» در مقابل «میّت» به هر «مؤمنی» در مقابل هر «کافری» می تواند دلالت داشته باشد ؛ به میزان بهره ای که آن مؤمن از حقیقت ایمان برده و یا میزان متصف بودن کافر به کفر خویش.
➖عن ابی عبدالله (علیه السلام):
.. فَالْحَيُّ الْمُؤْمِنُ وَ الْمَيِّتُ الْكَافِر
📔الكافي ؛ ج۲ ؛ ص۵
⏪ أمثال متعددی همچون أنعام (چارپایان)، أصنام (بت ها)، أعيان نجس (خون و شراب...)، أعمال حرام ( قمار و ربا..) در آیات حضرت قرآن، در مطلق معنا دلالت بر اعداء آل محمد (علیهم السلام) دارند و در مراتب نازل تر، به هر کافری به میزان پذیرشی که از ولایت اعداء داشته باشد ، دلالت می کند.
➖عن أبي عبد الله (عليه السلام) :
▫️عدُوُّنَا فِي كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ.. الْأَصْنامُ وَ الْأَوْثانُ وَ الْجِبْتُ وَ الطَّاغُوتُ.. .
📔تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ص۲۱
➖قالَ اَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام):
▫️عدُوُّنَا فِي كِتَابِ اللَّهِ عَزَّوجَلَ ... الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ .. وَ الْمَيْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزِيرِ
📔تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ص۲۲
*️⃣◻️
*️⃣◻️*️⃣◻️
*️⃣◻️*️⃣◻️*️⃣◻️
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2
*️⃣◻️*️⃣◻️*️⃣◻️
*️⃣◻️*️⃣◻️
*️⃣◻️
#معرفت_حضرت_قرآن (جلسه15- قسمت سوم)
#شئون_حضرت_قرآن
⏺نه تنها «أمثال آفاقی» در آیات حضرت قرآن، دارای صور متعدد هستند و هر صورتی از صور نیز به مرتبه ای از مراتب، وجه ای از وجوه و شأنی از شئون معنای أنفسی دلالت می کند ، بلکه «أمثال أنفسی» نیز خود دارای مراتب اند.
◀️چنانکه در آیات حضرت قرآن هر جا که لفظ «شیطان» به کار برده شده، در مرتبه ای ظاهر بر «ابلیس ملعون» (شیطان جنّ) دلالت دارد و در مرتبه ای دیگر و باطنی بر «شیاطین إنس» یعنی اعداء آل محمد (علیهم السلام) دلالت می کند.
🔰بنابراین در آیات حضرت قرآن:
✔️هم «أمثال» دارای صور متکثره و متعدده هستند؛
یعنی انواع مختلف أمثال از آفاقی و أنفسی و.. «کلّ مَثل» بیان شده است تا حق نزد بندگان تبیین گردد،
✔️هم هر صورتی از صور (چه آفاقی و چه أنفسی) دارای مراتب است تا بندگان در هر بار به مرتبه ای از مراتب معنایی و بطنی از بطون و وجه ای از وجوه آن مَثَل دلالت گردند؛
یعنی با بهره مندی از نورانیت عقل ، پس از ظاهر شدن مرتبه ای نازل تر از معنای مَثل ، بر مفهوم و مرتبه ای بالاتر و عمیق تر از آن رهنمون گردند.
🔷منکشف شدن حقائق نهفته در هر مَثلی از أمثال متکثره ی حضرت قرآن ، مطابق شریفه زیر، با نورانیت عقل و علم ممکن است :
«وَ تِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ وَ ما يَعْقِلُها إِلاَّ الْعالِمُون»
(سوره عنکبوت، آيه ۴۳)
🖋بررسی این شأن حضرت قرآن در قسمت بعد ادامه دارد..
*️⃣◻️
*️⃣◻️*️⃣◻️
*️⃣◻️*️⃣◻️*️⃣◻️
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2