انتصابات دیروز فرماندهان نظامی پیام آشکار رهبری به حسن روحانی بود
یعنی حرف گنده تر از دهانت نزن
@mobahesegroup
🔴هک پیامرسان واتس اپ از طریق ویروسی با نام Martinelli که اولین بار در سال ۲۰۱۷ و در بین کاربران اسپانیایی منتشر گشته است صحت نداشته و شایعه میباشد.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
🔴 بیانیه جمعی از شرکتکنندگان تجمع مدرسه فیضیه قم:
☑️ از بزرگان حوزوی و واکنش مراجع عظیم الشان تشکر میکنیم
➖ نسبت به حواشی نامربوط معترضیم
➖ دست از مطالبهگری برنخواهیم داشت
🔹 طلاب و روحانیون با تمامی وجود در عرصه #جنگ_اقتصادی ورود نموده و با اقدامات مختلف، تلاش برای همیاری اقشار مختلف در راستای کم شدن فشار بر مردم و بیدارکردن کسانی که در خواب غفلت فرو رفتهاند، تلاش میکنند تا زمینه پیروزی در این جبهه پیچیده را فراهم آورند.
❗️متاسفانه برخی از ورود روحانیت برای مطالبه دغدغههای مردم وحشتزده شدهاند و به جای تغییردر سیاستهای اقتصادی خود، سعی در #حاشیهسازی برای این مطالبات به حق نمودند.
🔹 ما طلاب و روحانیون حوزه علمیه، ضمن تشکر از بزرگان حوزوی و حساسیت و واکنش برخی مراجع عظیم الشان و اساتید حوزههای علمیه در راستای اصولی و بدون حاشیه بودن اقدامات حوزوی، اعتراض خود را نسبت به حواشی نامربوط تجمع فوق ابراز میداریم.
⚠️ ترفندهای آشنای #جنگروانی در #دروغپراکنی و #حاشیهسازی، اقدام جدید و ناآشنایی نیست. آیا نباید برای مردم این سوال طرح شود که چگونه یک پلاکارد (که در عرض چند دقیقه جمعآوری شد و در همانجا از سوی سخنرانان نسبت به آن واکنش نشان داده شد) و یا عکسهای دستکاری شده از حضور نظامیان! در تجمع، اینگونه از نماینده مجلس تا مسئولان دولتی را برای هجمه به طلاب و روحانیت به خط میکند، ولی پرشدن انبارهای محتکران از مایحتاج ضروری مردم خم به ابروی چنین افرادی نمیآورد؟
☑️ ما با حمایت از دولت مستقر و تاکید بر استقرار و #پاسخگویی دولتمردان در مواجهه با مشکلات مردم اعلام میکنیم از مطالبهی حقوق اساسی ملت ایران دست بردار نخواهیم بود.
♻️ متن کامل بیانیه:
http://hawzahnews.com/detail/News/459362
حوزه
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
#روز_پزشک
وقتی آیتالله خامنهای بخاطر کمبود پزشک ایرانی در دوران پهلوی به طبیب هندی مراجعه کردند
instagram.com/p/Bm1Vo9MnkVR
---
@mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️در هیچ کجای اسلام نداریم که به استقبال محرم و عاشورا بروید
-روزشمارهای من درآوردی را تمام کنید
-اصل بر گریه نیست
-خلق عزاداری های نو مردود است!
معلم بزرگ قرآن: استاد #قرائتی
#کلیپ
🆔 @mobahesegroup
🔸🔻#آیات_قرآن_که_میتوان_امامت_امام_علی_علیه_السلام_را_اثبات_کرد🔻🔸
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
در قرآن مجید آیات فراوانی است که با استفاده از احادیثی که از پیامبر اکرم (ص) در شأن نزول آنها وارد شده، امامت امام علی (علیه السلام) را اثبات می نمایند.
1- آیه انذار :
وَ أَنذِرْ عَشِیرَتَکَ الاْءَقْرَبِینَ (شعراء214)
ای پیامبر خویشاوندان نزدیکت را انذار کن
2- آیه مباهله:
فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةَ اللّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ (آل عمران61)
هر کس که درباره عیسى با تو محاجه کند، بعد از آنکه جریان او را دانسته اى ، بگو:
بیایید بخوانیم پسران ما را و پسران شما را، زنان ما را و زنان شما را، ما را و نفسهاى شما را، آنگاه به درگاه خدا ناله کنیم و لعنت خدا را از آن دروغگویان گردانیم
3. آیه ولایت:
إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ ءَامَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَوةَ وَهُمْ راکِعُونَ (55 مائده) سرپرست و ولیّ شما تنها خداست و پیامبر او و آنان که ایمان آورده اند و در حال رکوع انفاق می نمایند
که طبق روایات معتبر از اهل سنت در جریان غدیر خم نازل شده و در این روز تاریخی پیامبر(ص) با اعلام ولایت و جانشینی حضرت علی(ع) رسالت خود را تکمیل فرمود
که ولایت حضرت علی (ع) [چون طبق روایات معتبر آنکه در رکوع انگشترش را به سائل داد حضرت بوده است] در کنار ولایت خدا و رسول(ص) قرار داده شده
4. آیات تبلیغ و اکمال دین:
یَـآأَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَآ أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ (مائده67) ای رسول، آن چه از طرف پروردگارت بر تو نازل گردیده را به مردم ابلاغ نما و اگر این کار را نکردی رسالتت را انجام نداده ای
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
5. دین و نعمت
الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ (مائده 3)
امروز دین را برای شما کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم.
پیام آیه:
طبق روایات شیعه و سنی این آیه، پس از معرفی علی بن ابیطالب (ع) به امامت (18 ذی الحجه) در غدیر خم نازل شد
چهار ویژگی این روز چنین است
1ـ یأس کافران 2ـ کمال دین 3ـ اتمام نعمت 4ـ خشنودی خداوند
http://m5736z.blog.ir/pand2
6. آیه اطاعت و پیروی
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعُواْ اللّهَ وَ أَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَ أُوْلِی الأَمْرِ مِنکُمْ (نساء59)
ای کسانی که ایمان آورده اید از خدا و پیامبرش و صاحبان امر خود (جانشیان پیامبر) اطاعات و پیروی کنید
پیام آیه:
ابن عباس گوید: پیامبر (ص) هنگام رفتن به تبوک، علی (ع) را در مدینه به جای خود نهاد و فرمود
انت منی بمنزله هارون من موسی؛ یا علی، چنان که هارون جانشین موسی بود، تو جانشین من هستی
سپس آیه 59 سوره ی نساء نازل شد
که اطاعت از اولی الامر را به نحو مطلق واجب کرده است، و از این الزام مطلق بدست می آید که امام باید معصوم باشد لذا غیر از حضرت علی(ع) که از عصمت برخوردار نیست، نمی تواند امام باشد
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
7. معرفت ائمه علیهم السلام
مَن کَانَ یُرِیدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِی حَرْثِهِ وَ مَن کَانَ یُرِیدُ حَرْثَ الدُّنْیَا (شوری 20)
کسی که آخرت را بخواهد، افزون برآن، به او دهیم و کسی که دنیا را بخواهد تنها دنیا را به او دهیم
پیام آیه: امام صادق (ع) فرمودند:
حرث الاخره (کشت آخرت) یعنی معرفت علی(ع) و ائمه (ع)،
حرث الدنیا (کشت دنیا) یعنی تلاش کسانی که از دولت حق حضرت بقیه الله (عج) بهره ای نخواهند داشت
8. آیه صادقین:
یا ایها الذین امنوا اتقوا الله و کونوا مع الصادقین... [توبه، 119]»
ای اهل ایمان، تقوا داشته و با صادقین باشید و در روایات بیان شده است که:
منظور از صادقین حضرت علی(ع) و اهل بیت پیامبر(ص) می باشند
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
9. آیه مودت : دوستی اهل بیت
قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى (شوری23)
ای پیامبر، به مردم بگو، از شما پاداشی نمی خواهم، جز دوستی و پیروی از خاندانم.
پیام آیه:
با توجه به آیه ی 47 سوره ی سباء که فرمود پاداشی که از شما خواستم، تنها به سود شماست. نتیجه چنین می گردد :
دوستی اهل بیت پاداش رسالت من است و این پاداشی است که همه ی سودش به شما برمی گردد
روایات فراوان از اهل سنت و شیعه، همین معنا را تأکید می کند
10 . قل و ما سئلتکم من اجر فهو لکم (فرقان57)
قل من شاء ربک من سبیل.
سبیلا تو خط خدا انداختن منظور است
@mobahesegroup
آیات و سوره ها در شان علی علیه السلام و اهل بیت ☝️☝️
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
11. سوره انسان
در این سوره داستان انفاق خانواده حضرت علی (ع) بیان شده و قرآن از این عمل تجلیل کرده است
إِنَّ الْأَبْرَارَ يَشْرَبُونَ مِن كَأْسٍ كَانَ مِزَاجُهَا كَافُورًا . عَيْنًا يَشْرَبُ بِهَا عِبَادُ اللَّهِ يُفَجِّرُونَهَا تَفْجِيرًا يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ يَخَافُونَ يَوْمًا كَانَ شَرُّهُ مُسْتَطِيرًا . وَ يُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا . إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنكُمْ جَزَاء وَلَا شُكُورًا [انسان۹-۸]
به يقين ابرار و نيكان از جامى مىنوشند كه با عطر خوشى آميخته است. چشمهاى كه بندگان خدا از آن مىنوشند و [به دلخواه خويش] جاريش مىكنند. [همان بندگانى كه] به نذر خود وفا مىكردند و از روزى كه گزند آن فراگيرنده است مىترسيدند.
و به [پاس] دوستى [خدا] بينوا و يتيم و اسير را خوراك مىدادند. ما براى خشنودى خداست كه به شما مىخورانيم و پاداش و سپاسى از شما نمىخواهيم!
در این سوره مبارکه، خداوند برای اهل بیت، نعمتها و رحمتها و بهشتهایی را وعده میدهد که نه گوشی شنیده و نه چشمی دیده است
از لطایف این سوره این است که انواع نعمتهای بهشتی در آن بیان شده ولی برای رعایت حرمت فاطمه علیهاسلام از نعمت حورالعین سخنی به میان نیامده است
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
آیات در شان اهل بیت و علی علیهم السلام 2
13- آیه 2گروه :
هَذَانِ خَصْمَانِ اخْتَصَمُوا فِي رَبِّهِمْ (حج19)
اين دو [گروه] دشمنان يكديگرند كه درباره پروردگارشان با هم ستيزه مىكنند (صحیح، بخاری، ج 4، ص 410)
14- ابلاغ سوره برائت:
بَرَاءةٌ مِّنَ اللّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى الَّذِينَ عَاهَدتُّم مِّنَ الْمُشْرِكِينَ (توبه1) (مستدرک علی الصحیحین، حاکم نیشابوری، ج 3، ص 53)
15. آیه نجوا :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نَاجَيْتُمُ الرَّسُولَ فَقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيْ نَجْوَاكُمْ صَدَقَةً (مجادله 12)
اى كسانى كه ايمان آوردهايد هرگاه با پيامبر [خدا] گفتگوى محرمانه مىكنيد پيش از گفتگوى محرمانه خود صدقهاى تقديم بداريد
http://m5736z.blog.ir/post/payam3
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
💠 پرسش و پاسخ
🔻 سوال:
چرا اسلام، حکم به قتل مرتد داده است؟
🔻 پاسخ:
🔻 مرتد کیست؟
🔸 مرتد کسى است که بعد از مسلمان شدن، کافر گردد. چه خروج از اسلام با انکار اصل دین باشد یا یکى از اصول دین (توحید، نبوت و معاد) حاصل میشود، و نیز اگر یکى از ضروریات دین را - که براى همه مسلمانان روشن و واضح است - به گونهاى که - ملازم با انکار رسالت باشد، و انسان به این ملازمه توجه داشته باشد، باز ارتداد حاصل میشود.
🔻تشریع حکم ارتداد در اسلام
🔸 قرآن کریم می فرماید: «و جماعتی از اهل کتاب گفتند: "در آغاز روز به آنچه بر مؤمنان نازل شد، ایمان بیاورید، و در پایان [روز] انکار کنید شاید آنان [از اسلام] برگردند.»
🔸 دوازده نفر از دانشمندان یهود خیبر و نقاط دیگر، نقشهاى ماهرانه براى متزلزل ساختن باور و ایمان بعضى از مؤمنان طرح نموده و با یکدیگر تبانى کردند که صبحگاهان خدمت پیامبر اسلام (ص) برسند و ظاهراً ایمان بیاورند، ولى در آخر روز از آیین برگردند. هنگامى که از علت کارشان سؤال شد بگویند: ما صفات محمّد را از نزدیک مشاهده کردیم. هنگامى که به کتب دینى خود مراجعه نموده یا با دانشمندان دینى خود مشورت کردیم، دیدیم صفات و روش او با آنچه در کتب ما است، تطبیق نمى کند. از این رو برگشتیم. این موضوع سبب مى شود که عدهاى بگویند اینها که به کتب آسمانى از ما آگاه ترند، لابد آنچه را گفتهاند، راست مى گویند و به این وسیله ایمان مسلمانان متزلزل مى گردد.
🔸 مکر و نیرنگ کفار به وسیله خداوند آشکار گردید. خدا حدّ ارتداد را وضع نمود. این ترفند مختص زمان رسول خدا (ص) نمى باشد، بلکه در همه زمانها امکان اجراى آن از سوی دشمنان اسلام وجود دارد.
🔻 دلایل عقلی و حکمت حکم ارتداد
🔸 ارتداد ذاتا ارتباطی با حوزه اعتقادی فرد ندارد، بلکه قانونی سیاسی - اجتماعی است؛ به همین خاطر اولین شرط ارتداد، اظهار کردن ارتداد است. معنای دقیقتر ارتداد را می توان، موضع گیری در مقابل اسلام در فضای جامعه بیان داشت؛ بنابراین مربوط به جامعه می شود و یک جرم اجتماعی و سیاسی در جامعه اسلامی است.
حال، به شمارش برخی از حکمت های این حکم می پردازیم:
1 و 2_ بازدارندگی از فساد فردی و اجتماعی:
🔹 هر حکومتی، برای بازدارندگی از فساد، اهرم های فشاری را مورد استفاده قرار می دهد؛ تا جامعه را از فساد بازدارد. حال در حکومتی اسلامی، که غیر خود را باطل می داند (و برای این مقدمه نیز دلایلی اقامه کرده است) حق دارد در از آنچه که خود فساد می داند، ممانعت نماید.
🔹 یکی از مواردی که بعد از کفر، دچار آسیب خواهد شد، کانون خانواده شخص کافر است. این آسیب، اعم از آسیب های مادی و معنوی است. حتی آسیب های حقوقی و جزائی را نیز شامل می شود. اسلام می خواهد، تا از این فسادها نیز جلوگیری نماید؛ حکم ارتداد، به عنوان عاملی بازدارنده، می تواند برای این فسادها نیز، بازدارندگی داشته باشد.
3_ دفع حداقلی:
🔹 اسلام برای اینکه اشخاص، به زودی و با هر شبهه ای، اقدام به کفر نکنند؛ قانون ارتداد را وضع کرده است؛ طبق این قانون، اگر شخصی در جامعه اسلامی، دچار تردید در اسلام شود؛ حق ندارد کفرش را اظهار نماید. به عبارت دیگر، حکومت اسلامی، می پسندد شخص هر چند در باطن کافر است، اما با ظاهری اسلامی در بین مسلمانان به زندگی خود ادامه بدهد. این خواسته حکومت، باعث می شود شخص با مسلمانان گفتمان داشته و تعامل نماید و در اثر تکرر این واقعه، شبهه شخص مرتد از بین برود و کافر شدنش، منتفی شود.
🔻 آیا یک مسلمان، به صرف انکار، اعدام می شود؟
🔸 در پاسخ می گوییم که طبق آنچه از احادیث و روایات و احکام اسلام برداشت می شود، این است که چهار شرط اساسی باید در عمل مرتد باشد تا حکم ارتداد بر او جاری شود:
1_ خروج از اسلام تحقق بیابد.
2_ این خروج، از روی اختیار باشد (نه از روی اجبار و کراهت و ...)
3_ انکار جاحدانه باشد (یعنی از روی علم باشد نه از روی جهل و یا فراموشی و ...)
4_ اقدام عملی بر ضد اسلام
🔸 بنابراین شخصی که در امری دینی شک و تردید دارد و یا از روی جهل یک مساله ی ضروری دین را منکر شده است (بدون اینکه بداند آن مساله دینی است) و یا از روی اجبار و کراهت و ... مجبور به این انکار و خروج از دین شده باشد و یاهمه شرایط را داشته باشد، اما علیه حکومت و یا اسلام، اقدامی عملی ننماید و انکارش را نمایان ننماید، حکم ارتداد بر وی ثابت نخواهد بود.
🔻مطالعه بیشتر+پی نوشت و منابع:
http://shobhe.net/Archives/3977
...................................
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
🌹 @mobahesegroup
🍃
🔆 متن شبهه :
هر انسانی در انتخاب دین مختار و البته درعدم پذیرش دین اسلام آزاد است بر اساس ایه قرآن، "لا اکراه فی الدین" در پذیرش دین اجباری نیست! اما بر اساس سوره دیگر همین کتاب کسی که از اسلام خروج کند مشمول حکم ارتداد شده، مرتد محسوب میشود و باید مجازات شود و این چنین است تناقض در آیات قرآن کلام الله!
❗️اما آیا واقعا خداوند این چنین فرموده؟؟
🔆پاسخ شبهه:
1⃣آیه ای که جمله لااکراه فی الدین از آن استخراج میشود کدام است :
💠 لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى لاَ انْفِصامَ لَها وَ اللَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ «در قبول دین اکراهى نیست زیرا که راه رشد از راه گمراهى آشکار شده است پس هر کس به طاغوت کافر شود و به پروردگار ایمان آورد، به دستاویز محکمى چنگ زده که گسستن در آن وجود ندارد و خدا شنوا و آگاه است.256 بقره»
2⃣هماهنطور که مشاهده فرمودید در این آیه خداوند در ابتدا میفرماید در پذیرش دین اجباری نیست اما چرا؟
زیرا! راه راست از گمراهی مشخص است و هرکس به پروردگار ایمان آورد رستگار خواهد شد و در آیه بعد در ادامه میفرماید:
💠 لهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ الَّذینَ کَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فیها خالِدُونَ.«خداوند سرپرست آنانى است که ایمان آورده اند. آن ها را از تاریکی ها به عالم روشنایى خارج مى سازد و آنانى که کافر شدند، سرپرست آن ها طاغوت است. آن ها را از عالم روشنایى به تاریکی ها خارج مى سازد و این ها هستند که یاران آتش بوده و براى همیشه در آن مى مانند. 257 بقره»
خداوند حامی کسانیست که ایمان آورده اند و آن ها را به روشنایی ها هدایت میکند و در ادامه میفرماید :
و اما برای کسانی که کافر شدند و کفر ورزیدند آتش و عذابی جاودانه خواهد بود!
3⃣حال آیا از مفهوم کامل آیه لا اکراه فی الدین و پیوست آن آیه بعد از آن این چنین بر می آید که هرکس آزاد در انتخاب دین است؟
قطعا خیر ... زمانی که آیات رابه طور کامل بررسی می کنیم نه تنها مفهوم آزادی بی حدو حصر در پذیرش یا عدم پذیرش دین یافت نمیشود، بلکه تاکید میشود کسانی که از دین خروج میکنند و راه گمراهی در پیش میگیرند درعذاب جاودانه خواهند بود...
4⃣ در واقع هدف از مفهوم جمله لا اکراه فی الدین بیان ویژگی اختیار انسان در انتخاب راه راست ازخطایی است که خداوند پیش تر به وسیله پیامبران و اولیا و انبیا به انسان نشان داده و با اعطای عقل او را مختار در انتخاب مسیر درست قرار داده به طوری که خود مسئول خطای کرده خویش باشد و نه کس دیگر...
5⃣ این چنین است روش همیشگی ملحدین کاری که با آیات قرآن می کنند تقطیع و حذف بخشی از آیات ،بارز کردن بخشی در بین مفهوم اصلی و القای مفهومی متناسب با هدفی که در نظر دارند
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️ متن شبهه:👇👇👇
هیچ اجباری در دین نیست ولی حکم ازدین خارج شده مرگ است
✅ پاسخ شبهه : 👇👇👇
خداوند در سوره بقره آیه ۲۵۶ است كه می فرماید: «لا اکراه فی الدین قد تبیّن الرشد من الغی؛ در دین هیچ اجباری نیست، و راه از بیراهه بخوبی آشکار شده است.» اما حقيقت آن است كه بسیاری از افراد در تفسیر این آیه دچار اشتباه می شوند.
در حقیقت این آیه نه تنها بیان می دارد که نباید در دین اجبار باشد، بلکه بالاتر از آن می گوید اجبار در دین شدنی نیست. این بیان بسیار دقیق است؛ زیرا اصولاً دین و اعتقاد به عنوان یک امر درونی و قلبی، قابلیت اجبار کردن یا اجباری شدن را ندارد؛ پس به این معنا نیست که در دین و دین داری هیچ نوع اجباری وجود ندارد و یا می شد در دین اجبار باشد اما خدا آن را برداشته؛ دین و اعتقاد مربوط به قلب و درون انسان است و حوزه قلب و دل انسان اصلاً اجبار بردار نیست.
اما ارتداد اصلاً ارتباطی با حوزه اعتقاد فردی ندارد، بلکه حقیقتی اجتماعی است؛ به همین خاطر اولین شرط ارتداد، اظهار کردن ارتداد است. معنای دقیق تر آن موضع گیری در مقابل اسلام در جامعه است؛ بنابراین مربوط به جامعه می شود و یک جرم اجتماعی و سیاسی در جامعه اسلامی است.
@mobahesegroup
نکته قابل اهمیتی که در ادامه آیه ذکر شد، این است:« ... قد تبین الرش من الغی» یعنی راه رشد و سعادت و حق از راه گمراهی شناخته شده؛ پس چه نیازی به اجبار است، وقتی که راه حق روشن و آشکار است؟!در نتیجه هر کس می تواند به دنبال حقیقت بوده، آن را از روی فکر و استدلال خود برگزیند. بدان عمل کند و هیچ حکمی بر او بار نشود. خود او در خصوص اعمال و رفتار و عقایدش تنها در پیشگاه خداوند در قیامت پاسخگو است.
پاسخ کامل👇👇👇
http://soalcity.ir/node/40
⬅ و اما در مورد وجود همه پیامبران در خاور میانه
@mobahesegroup
1. بنا به فرمایش خداوند در قرآن هیچ امتى نبوده مگر اینكه در آن هشداردهنده ، راهنما و پیامبری بوده است .
@mobahesegroup
آیات : 24 سوره فاطر - 15 سوره اسراء - 7 سوره رعد
2. 124هزار پیامبر از سوی خداوند مبعوث شده اند که تنها حدود 30 نفر از آنها در قرآن نام برده شده اند .
بحارالأنوار، ج 11 ، ص 21
* خداوند به رسول خویش می فرماید: «و مسلّماً پیش از تو فرستادگانى را روانه كردیم. برخى از آنان را (ماجرایشان را) بر تو حكایت كردهایم و برخى از ایشان را بر تو حكایت نكردهایم... »
(آیه 78 سوره مومن)
بنابراین از نژادهای دیگر ، در قلمرو زیست خود پیامبرانی مبعوث شده اند .
3. از حضرت علی (ع) نیز روایت است که پیامبر سیاه پوستی مبعوث شده است که قرآن داستان او را برای ما ذکر نکرده است.
(تفسیر نورالثقلین ج4 ص537)
@mobahesegroup
4. پیامبران اولوالعزم رسالتی جهانی داشته اند و محدود به منطقه بعثت خود نبوده اند چنانکه پیامبر (ص) به سران حکومتهای عصر خود مکاتبه نمودند و یا حضرت عیسی (ع) برای ابلاغ رسالتشان سفر می نمودند .
5. خاورمیانه و خصوصا بین النهرین محل ظهور بسیاری از پیامبران است، چرا که تمدن های مختلف در این منطقه ظهور پیدا نموده و دارای مرکزیت در دنیای قدیم بوده است.
6. رشد علمی و شکوفایی تمدن در دوران اسلامی و در کشورهای مسلمان همچون ایران از یک سو و عقب ماندگی و جهل در جهان غرب در همان زمان قابل انکار نیست .
@mobahesegroup
7. متاسفانه موارد مختلفی چون اختلافات داخلی ، حاکمان نالایق و غیر دینی ، توطئه و تجاوزات دشمنان ، بروز خرافه گرایی ، تنبلی ، فساد و ... در جوامع اسلامی و دست اندازی استعمار غرب به منابع طبیعی و گنجینه های علمی این کشورها موجب دگرگونی اوضاع شد .
8. آموزه های دینی ، موید رشد علم و دانش و پیشرفت در زمینه های گوناگون است که نشانه آن را می توان در ظهور دانشمندانی چون ابن سینا ، ذکریای رازی و ... مشاهده نمود .
منابع :
* islamquest.net/fa/archive/question/fa2633
* www.jonbeshnet.ir/news/9670
* farsi.khamenei.ir/others-article?id=12662
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️ متن شبهه:👇👇👇
شخصی صدا میزد ای امام رضا مشکلی دارم
عالمی شنید بهش گفت من 4 سوال از تو میپرسم جواب بده بعد حاجتت را بخواه .
گفت بپرس
1 عالم پرسید : وقتی که حاجتت را از امام میخواهی آیا خدا صدایت را بهتر میشنود یا امام ؟
بعد از درنگی پاسخ داد : خدا
عالم گفت بله . ⭕️اِنَّهُ هُوَ السَّمْیعُ العَلیم
2 عالم پرسید :آیا وقتی امام را میخوانی؛ امام به تو نزدیکتر است یا خدا ؟
کمی فکر کرد و گفت خدا
عالم فرمود: بله ؛ درست است ⭕️نَحْنُ اَقْرَبُ اِلَیه مِنْ حَبلِ الوَرید ⭕️خداوند میفرماید ما از رگ گردن هم به شما نزدیکتریم .
3 عالم پرسید : وقتی حاجتت را میخواهی خدا مهربان تر است یا امام ؟
با فکر جواب داد : خب خدا
عالم گفت بله . هو اَرحُم الراحمین
4 عالم پرسید وقتی حاجتت را میخواهی خدا توانا تر است یا امام که حاجتت را براورده کند ؟
پاسخ داد خداوند .
عالم فرمود : بله
إن اللهَ عَلیٰ کلِّ شيئ قَدیر .
نتیجه : عالم گفت حالا فکر کنید وقتی که خداوند نزدیکتر ؛ شنواتر ؛ مهربانتر و تواناتر است و خودش مي فرمايد :
وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ ۚ
پس چرا غیر او را بخوانیم
✅ پاسخ شبهه:
1⃣اگر کسی وجود ائمه اطهار (ع) را مستقل از خداوند تعال بداند، دچار #کفر و #شرک شده است و مطرود همان بزرگان نیز میباشد، اما وسیله قرار دادن که طبعیت هر امری است و بدون وسیله حتی نمیشود یک جرعه آب نوشید.
@mobahesegroup
2⃣پزشک و دارو را وسیلهی معالجه و بهبود قرار میدهیم، اما میدانیم که (هو الشافی) شِفا از اوست. لذا در قرآن فرمود که برای رشد و قرب به سوی الله جل جلاله وسیله بجویید.
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ»؛ مائده ، آيه 35.؛ «اى مؤمنان! پرواى الهى داشته باشيد و به سوى او وسيله تحصيل كنيد».
3⃣خودش #وحی را به وسیلهی هدایت فرستاد، پیامبر را وسیله اخذ وحی و هدایت نمود، نماز را وسیله #قرب_الهی قرار داد و همین طور سایر امور و احکام را وسیلهی رشد و قرب به خودش نمود؛ حال چگونه کسی میتواند بدون وسیله کاری کند یا دست کم مدعی شود که بدون وسیله میتواند کاری بکند؟! در نماز هم که ظاهراً بدون وسیله و واسطه می گوییم «ایاک نعبد و ایاک نستعین»، خود نماز، این کلمات، مفاهیم آن، الفاظی که بیان میشود و سلسله مراتبی که نماز را به ما آموخته است، همه وسیله هستند. لذا در ابتدا نماز نیز نیت میکنیم که نماز میخوانم «قربة الی الله»، یعنی آن را وسیله قرب قرار می دهم.
4⃣آیات الهی را نیز بدون وسیله نمیتوانیم دریافت کنیم وبگوییم از پیامبر اکرم و اهل بیت (ع) گرفته تا همین کتاب ظاهر (که همه وسیله هستند) را کنار می گذاریم تا خدا خودش به ما وحی کند. علم را نیز باید از خدا خواست، او علیم است و علم میدهد، اما آیا ما درس، کتاب، معلم، تعلیم و تعلّم را وسیلهی کسب علم نمیکنیم.
5⃣رزق را هم باید از خدا خواست چون او رازق است و هر چه هست مال اوست، اما آیا ما کار، تلاش و ارتباط با دیگران، داد و ستد و حتی ابزار و تجهیزات بیجان را وسیلهی کسب رزق از خداوند کریم نمینماییم و آیا خودش به این #توسلات امر نمموده است؟
6⃣آیا من و شما میتوانیم بگوییم که اصل من و شما و ارتباطمان هست و وسایلی چون تجهیزات الکترونیکی، اینترنت و ایمیل را نمی خواهیم؟! پس انسان از توسل به وسایل چارهای ندارد. منتهی وقتی بحث بندگی و هدایت و پای اهل عصمت (ع) وسط میآید، برای این که ارتباطمان با وسایل علم، دانش و هدایت را قطع کنند، وسیله را به بهانهی توحید رد و تکذیب میکنند؟!
@mobahesegroup
7⃣خدا فرمود برای عبادت و بندگی من به آدم که علم را به شما آموخت سجده کنید، شیطان گفت من یکی را معاف بدار تا طور دیگری عبادت کنم، لذا رانده شد. حال خدا میفرماید که برای عبادت من به پیامبر اکرم و اهل بیت صلوات الله علیهم اجمعین، وحی و کتابی که با ایشان فرستادم و آنها را نیز مخزن وحی و معدن علم خود قرار دادم و اسوه، #الگو و پیشوای شما قرار دادم متوسل شوید (وسیله قرار دهید)، یک عده میگویند: خیر، ما را معاف بدار تا به گونهی دیگری که خودمان میخواهیم بندگی کنیم و به تو نزدیک شویم؟!
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
❔چگونه با نماز خواندن رشد میکنیم؟
🔸 نماز خواندن زمانی شروع به رشد دادن انسان میکند، که انسان از آن لذت نبرد. نماز زمانی چرک روح آدم را میگیرد، که لبۀ زِبر نماز روح تو را بسابد.
🔸 مثلاً نشستهای غرق بازی، غرق کار یا غرق استراحت شدهای که یک دفعه مؤذن اذان میگوید و تو باید بلند شوی بروی نماز بخوانی. طبیعتاً حالت گرفته میشود، اما عیبی ندارد، همین الان بلند شو برو نماز بخوان تا آدم شوی. کتک نماز را بخور و تلخی آن را تحمل کن تا آدم شوی.
🔸بعضیها خیلی زود با خدا پسرخاله میشوند و میگویند: «خدایا الان حال نماز خواندن ندارم!» مگر فوتبال است که فقط هر وقت حال داشتی، به سراغش بروی؟ اصلاً تا حالا فکر کردهای که چرا خداوند صبحها خواب نازنین و نوشین تو را بههم زده و دستور داده که باید موقع اذان صبح بلند شوی و نماز بخوانی؟ برای اینکه میخواهد حال تو را بگیرد و تو را رشد دهد. تو باید با نماز حال خودت را بگیری و خودت را تربیت کنی.
📚 بخشی از کتاب "چگونه یک #نماز خوب بخوانیم؟" اثر علیرضا پناهیان
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️ متن شبهه: 👇👇👇
میگن نماز حرف زدن با خداست!
ولی چرا برامون تعیین میکنن چه وقت و چندبار در روز باها خدا باید حرف زد و مکالمات از قبل معلومه
تکراری، عربی، بی جواب!
✅پاسخ :
☑️1. اولا نماز خواندن تنها و تنها برای حرف زدن با خدا نیست
یعنی اینگونه نیست که خداوند نمازهای واجب و مستحب را تنها برای حرف زدن بندگان با خود تشریع نموده باشد
بلکه اگر رجوعی به روایات داشته باشیم خواهیم دید که ائمه اطهار علیهم السلام حکمت های مختلفی را برای نمازها مطرح کرده اند
حتی بعضا دیده میشود برخی نمازها حکمت خاص خودش را دارند.
☑️2. ثانیا چه اشکالی دارد برای حرف زدن با خدا یک نظمی برقرار شود و در ساعت مشخص و تعداد مرتبه های مشخص این حرف زدن صورت بگیرد!؟
اگر یک بزرگی و وزیری طبق مصلحت های کاری ، ساعت خاصی رو برای ملاقات افراد با خود تعیین نماید اشکالی دارد!؟
آیا کسی باید اعتراض کند و بگوید که من میخواهم با اقای وزیر تنها در نیمه شب یا در فلان ساعت از روز ملاقات داشته باشم!؟
قطعا برای احترام به او کسی این اعتراض را نمیکند
چرا که میداند آن وزیر طبق یک مصلحتی ساعت و روز ملاقت رو تعیین نموده است.
🔻بنابراین خداوندحکیم هم قطعا طبق مصالحی تشخیص داده بندگاه در ساعات مختلفی از روز به عبادت مشغول شوند.
☑️3. ثالثا تکرار در عبادات و دیگر رفتارهای دینی برای دفع و رفع گناه، غفلت، فراموشی یاد خدا و مانند آن است که چون عوامل ایجاد کننده آن پیوسته مشغول کار و هجمه به انسان هستند عوامل باز دارنده و درمان کننده که همان رفتارهای دینی؛ مانند موعظه و عبادات هستند نیز باید پیوسته تکرار شوند.
برای همین است که می بینیم امیرمومنان هر شب مردم را به یاد سفر آخرت می اندازد و یا در دین واجب شده است که ما هر روز پنج وعده نماز بخوانیم و پیوسته به یاد خدا باشیم.
🔻البته این می تواند تنها دلیل نباشد و این تکرارها دلیل و یا دلایل دیگری نیز داشته باشد؛ اما بی تردید این پاسخ دلیل عمده ای است که روایات اسلامی بر آن تأکید دارند.
☑️4. رابعابرای روشن شدن پاسخ به علت عربی بودن نماز ، ابتدا باید منظور از سؤال روشن شود؛ اگر منظور این است که به جای عربی ، زبان دیگری جایگزین شود،،،...
این سؤال برای افراد بیگانه ی از آن زبان نیز مطرح است و اگر منظور این است که چرا باید نماز را فقط به زبان عربی بخوانیم و هر کسی نمی تواند به زبان مادری و محلی خود نماز بخواند، باید به نکات زیر توجه داشت:
🔻نکته اول: می توان گفت عمده ترین دلیل در خواندن نماز به زبان عربی، پس از آن که نماز، سنت پیامبر است و عبادات توقیفی(به جا آوردن آنها باید به همان شکلی باشد که خداوند تعیین فرموده است.) هستند، حفظ و بقای نماز در طول قرون و اعصار است که بدون کم و کاست برای همیشه باقی بماند و اگر هر کسی به زبان محلی و مادری خود آن را تلفظ می نمود احتمال کم و زیاد شدن الفاظ، تحریف و آمیخته شدن به خرافات و مطالب بی اساس منتفی نبود و چه بسا این تغییرات، به دیگر واجبات و ارکان نماز نیز سرایت می کرد و شاید کم کم اصل نماز از اهمیت افتاده و کاملاً به فراموشی سپرده می شد.
بدیهی است برای اینکه هر چیزی برای همیشه و در طول تاریخ بماند باید دارای معیار و مقیاسی غیرقابل تغییر باشد، نظیر اینکه در مورد اندازه، میلی متر، سانتی متر و یا متر و در مورد وزن، گرم، کیلو و... را به عنوان معیار و میزان غیرقابل تغییر قرار داده اند، هم چنین در مورد نماز، اموری را که به نام واجبات و ارکان است به عنوان معیار و ملاک قرار داده اند که یکی از آنها لزوم عربی بودن اذکار واجب آن است.
🔻نکته دوم: اسلام یک دین جهانى است و مىخواهد همه ی مسلمانان را در یک جبهه و صف واحد قرار دهد. تشکیل چنین جمعیتى بدون زبان واحدى که همه با هم تفاهم کنند، امکانپذیر نیست و زبان عربى که به اعتراف اهل فن، از جامعترین زبانهاى دنیاست، مىتواند به عنوان یک زبان بین المللى و زبان نماز تمام مسلمانان، رمز وحدت و نشانهى یگانگى مسلمانان باشد؛ این اصل در سایر دستورات اسلامى، همچون به سوى قبلهى واحد نماز خواندن و... نیز تجلى پیدا کرده است.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️ متن شبهه........
چرا باید #نماز را به زبان عربی بخوانیم؟مگر گفتگو با خدا زبان مخصوص میخواهد؟
✅ پاسخ شبهه.......
عمده ترین دلیل خواندن نماز به زبان عربی، پس از آن که نماز، سنت پیامبر است و عبادات توقیفی(بجا آوردن آنها باید همان شکلی باشد که خداوند تعیین فرموده)هستند، حفظ و بقای نماز در طول قرون و اعصار است که بدون کم و کاست برای همیشه باقی بماند و اگر هرکس به زبان محلی و مادری خود آن را تلفظ مینمود احتمال کم و زیاد شدن الفاظ، تحریف و آمیخته شدن به خرافات و مطالب بی اساس منتفی نبود، چه بسا این تغییرات به دیگر واجبات و ارکان نماز نیز سرایت میکرد و شاید کم کم اصل نماز به فراموشی سپرده میشد، پس برای اینکه هر چیزی برای همیشه و در طول تاریخ بماند باید دارای معیار و مقیاسی غیرقابل تغییر باشد.
نڪته/1🔻
اسلام یک دین جهانى است و میخواهد همه مسلمانان را در یک جبهه و صف واحد قرار دهد، تشکیل چنین جمعیتى بدون زبان واحد که همه با هم تفاهم کنند، امکانپذیر نیست و زبان عربى که به اعتراف اهل فن از جامعترین زبانهاى دنیاست، میتواند به عنوان یک زبان بین المللى و زبان نماز تمام مسلمانان، رمز وحدت و نشانه یگانگى مسلمانان باشد؛ این اصل در سایر دستورات اسلامى، همچون به سوى قبله واحد نماز خواندن و... نیز تجلى پیدا کرده است.
نڪته/2🔻
ممکن است بگویند که وادار کردن مردمی غیرمسلط بر زبان عربی به خواندن نماز به زبان عربی، نوعی ایجاد مشقت برای آنها و اجحاف در حق آنهاست، درجواب میتوان گفت برای مردمی که برای رفع حوائج روزمره خود، ده ها و بلکه صدها اصطلاح و واژههای بیگانه را به راحتی یاد گرفته و به کار میبرند، یاد گرفتن کلمات نماز که مجموع کلمات واجب آن (با حذف کلمات تکراری) حدود ۲۰کلمه میباشد کار مشکلی نیست، از طرفی معنای ظاهری و سطحی کلمات نماز بسیار ساده است و همه مردم به راحتی میتوانند معنای سطحی و ظاهری بسم الله الرحمن الرحیم و... را یاد بگیرند؛ هر چند این کلمات دارای معانی عمیق و گسترده نیز هست.
نڪته/3🔻
از نظر زبان شناسان، زبان عربی از کاملترین زبان های دنیا است که به میتواند مفاهیم و مطالب گسترده و عمیق را در قالبهای زیبا و کوتاه بیان کند، مثلا نمیتوان مفاهیمی را كه در اذكار نماز است بصورت دقيق ترجمه كرد و آن را بيان نمود. برخی از كلمات يا جملات، معانی بسياری درخود جای داده كه با يك يا چند جمله نتوان همه آنها را بيان نمود[۱]، حتى كلمه "الله" هيچ معادلى در زبان ديگر ندارد (گرچه در قالب جمله ای بتوان ترجمه كرد)، كلمه خدا در زبان فارسى نيز معادل معناى الله" نیست.
نڪته/4🔻
عربى بودن الفاظ و اذکار در هر حکم و عبادتى شرط لازم نیست، همانطوری که بنابر نظر بعضى از علما، عربى بودن صیغه عقد ازدواج ضرورتى ندارد[۲] همچنین لازم نیست دعاها حتماً به عربى خوانده شوند و انسان در غیر از حالت نماز میتواند با خداوند به هر زبانی صحبت و با او راز و نیاز کند و به فتوای اکثر مراجع، در نماز نیز در غیر از اذکار واجب و خصوصاً در قنوت، میتواند به زبان غیر عربی دعا کند.[۳] البته آنچه گفته شد به معناى بى توجهى مسلمانان به معانى اذکار در نماز و... نیست؛ بلکه برهر مسلمان لازم است که با معناى نماز و دعاها آشنا گردد تا بفهمد با خداى خود چه میگوید، و در این صورت است که اعمال او خشک و بی روح تلقى نشده و سکوى پرواز او به سوى ابدیت خواهند گشت.
نڪته/5🔻
حفظ زبان مرجع و مادر، حقيقتی است كه در همه اديان وجود دارد و در بسياری از اديان اذكار و اوراد ديني بر اساس همان زبان اصلی ادا میگردد؛ همان گونه كه يهوديان حتی يهوديان ايران مقيدند آداب دينی را بر اساس زبان عبرانی انجام دهند يا ارامنه ايران هم اصرار بر حفظ زبان ارمنی در اجرای برنامه های دينی دارند، البته در برخی اديان مانند مسيحيت كه شريعت، جايگاه اصلی خود را از دست داده و يا در اديان غير اسلامی كه از اساس يا متون اصلی وحيانی آنها چیزی باقی نمانده، تنها توجه به معنا برای آنها اصل محسوب میشود.
📚
[۱]المیزان،ج۴،ص۱۶۰، تفسیرنمونه، ج۹،ص۳۰۰و ج۱۳،ص۳۱۱.
[۲]معلقات آیت الله گرامى، ج۴،ص ۶۴۵.
[۳]توضیح المسائل مراجع، ج۱،ص۶۲.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️ پرسش
❓ یه سوال اینکه مگه خدا همه جا نیست پس ما چرا حتما باید به سمت کعبه نماز بخوانیم؟
میگویین برای وحدت یعنی بر فرض اگه همه به یه سمت دیگه بخونن مشکلی نیس؟
✅ پاسخ: 👇👇👇
❗️نماز خواندن به سمت کعبه از این جهت نیست که خداوند مکان یا جهت معینی دارد چنان که قرآن بر این مطلب تصریح کرده و می فرماید:
«مشرق و مغرب از آن خداست و به هر سو رو کنید خداوند آن جاست»
🌀بقره115
❕ومی فرماید؛
«بگو مشرق و مغرب از آن خداست»
🌀بقره142
👌بلکه از این نظر که انسان به حکم این که جسم است هنگام نماز ناچار است به یک طرف متوجه باشد ولی اسلام خواسته از این موضوع حد اکثر استفاده را برای تکمیل این عبادت یعنی نماز بنماید و از دو جهت دستور داده است که همگان باید به جهت معینی یعنی کعبه نماز بخوانند؛
1⃣خانه کعبه قدیمی ترین مرکز توحید است .خانه ای است که به دست قهرمان توحید ابراهیم تجدید بنا شده و مورد توجه تمام راهنمایان توحید و پیامبران خدا بوده است .
❗️خداوند می فرماید:
«نخستین خانه ای که برای مردم ( ونیایش خداوند) قرار داده شده است در سرزمین مکه است که پر برکت و مایه هدایت جهانیان است»
🔷ال عمران 96
👌این آیه می گوید اگر کعبه بعنوان قبله مسلمین انتخاب شده است جای تعجب نیست زیرا نخستین خانه توحید است و با سابقه ترین معبدی است که در روی زمین وجود دارد و هیچ مرکزی پیش از آن مرکز نیایش و پرستش پرودگار نبوده است .
👌امام صادق فرمود:
«خداوند از نقاط مختلف زمین موضع کعبه را برگزیده است»
📚الفقیه ج2 ص195
👌وچون کعبه مرکز توحید است امام فرمود:
«تا زمانی که کعبه پابرجاست دین و آیین یکتا پرستی به حیات خودش ادامه می دهد»
📚وسائل الشیعه ج13 ص242
👌توجه به این مرکز توحید توجه به خداست و کسی که مقابل چنین مرکزی بایستد از جهات زیادی به خدا نزدیکتر است و گویا خود را در پیشگاه او حاضر می بیند.
2⃣توجه عموم مسلمین جهان در هر شبانه روز پنج مرتبه به این مرکز مقدس روح وحدت و یگانگی را در دل و جان آنها پرورش می دهد و به وحدت اسلامی و هماهنگی مسلمین جهان کمک می کند و اجتماعات مختلف اسلامی را از شرق و غرب عالم به هم مربوط می سازد و شوکت و عظمت آنها را ظاهر می نماید و بالاخره جوهر تعلیمات جهان اسلام را به صورت وحدت هدف و عقیده به دنیا نشان میدهد.
❗️بنابراین دستور داده شده است که همه به یک سو نماز بخوانند تا وحدت و هماهنگی در صفوف مسلمین پیدا شود و از هرج و مرج و پراکندگی جلوگیری به عمل آید.
📚تفسیر نمونه ج1 ص415
🗯با توجه به این نکات پاسخ دو پرسش شما بدست می آید که :
1- چرا رو به کعبه نماز می خوانیم.2- چرا کعبه به عنوان قبله قرار داده شده است.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
✅ چرا باید نماز بخوانیم و روزه بگیریم؟
@mobahesegroup
4_5879867780785766895.mp3
13.24M
🎤استاد زاهدی
#قطعه_صوتی
📕هزینه های ابلاغ ولایت در غدیر
🔹وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَكَ(لقمان:17)
🔹وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ(مائده:67)
#عید_غدیر
@mobahesegroup
♦️ عاقبت مفسدان اقتصادی چی میشه⁉️
#قرآن_پاسخ_میدهد
@mobahesegroup