فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شایعات مجازی، در عالم حقیقی وجود ندارد
📽ببينيد شايعات ⏰ اخیر در فضاي مجازي كه تكذيب شد.
#فضای_مجازی
#اخبار
@mobahesegroup
🔺️واکنش رئیس قوه قضاییه به قتل طلبه همدانی: باید فضا را برای قانونگریزان نا امن کنیم
آیت الله رئیسی:
🔹حادثه اخیر در همدان موجب جریحه دار شدن قلوب مردم شده است.
🔹متهم این جنایت چند روز در فضای سایبری اقدام به تهدید و قدرتنمایی میکرده است.
🔹ما به عنوان دستگاه قضایی در حدود وظایف قانونی خود در این زمینه احساس مسئولیت میکنیم و باید این فضا را برای افراد مستعد ارتکاب جرم و قانونگریزان، نا امن کنیم.
@mobahesegroup
▫️ایالات متحده در حال ایجاد پایگاه حقوقی برای کاربرد نیروی نظامی علیه ایران است
▫️اسپوتنیک
تصمیم دولت آمریکا در خصوص وارد کردن سپاه پاسداران در لیست سازمان های تروریستی خارجی را می توان به عنوان بخشی از آماده سازی پایگاه حقوقی برای کاربرد نیروی نظامی علیه ایران و همچنین عراق و سوریه تلقی نمود.
کارشناسان آمریکایی در رابطه با این موضوع به اظهار نظر پرداختند. جیسون بلازاکیس که طی سال های 2018-2008 در وزارت خارجه آمریکا مشغول کار بود گفت:«هر چند وارد کردن سپاه پاسداران در لیست سازمان های تروریستی خارجی بخودی خود اختیاراتی برای هرگونه اقدامی ایجاد نمی کند، اما می تواند بهانه مکملی بدست واشنگتن بدهد تا کاربرد نیروی نظامی علیه ایران را توجیه کند.
ایالات متحده می خواهد خط ارتباطی مشخص تری بین تهران و شبکه تروریستی «القاعده» (سازمان تروریستی ممنوعه در روسیه)ترسیم کند. دولت ترامپ خواهان انجام این کار است و سعی می کند کلیشه ارتباط بین ایران و «القاعده»را خلق کند.
تسا بریجمن معاون سابق مشاور حقوقی در شورای امنیت ملی کاخ سفید در این خصوص گفت:«دولت ترامپ آشکارا در حال «پردازش» افکارعمومی و قانع کردن مردم به این امر است که اجازه کاربرد نیروی نظامی علیه تروریست ها به تاریخ 2001 شامل حال ایران نیز می شود».
قطعنامه مصوبه در کنگره در سال 2001، گسترش قانون کاربرد نیروی نظامی علیه تروریست هایی که مسئول عملیات تروریستی در 11 سپتامبر در نیویورک شناخته شدند را دربرمی گیرد. این قطعنامه شامل حال کشورهایی نیز می شود که از تروریست ها حمایت کرده اند. هم اکنون وزارت خارجه آمریکا وارد کردن سپاه در لیست نامبرده را به این بهانه که ایران به مأموران «القاعده» اجازه اقامت در ایران را می دهد توجیه می کند که از آنجا آنهامی توانند شبه نظامی و پول به آسیای جنوبی و سوریه اعزام کنند.
دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز 8 آوریل اعلام کرد که واشنگتن، سپاه را یک سازمان تروریستی خارجی در نظر گرفته است.
هدف ترامپ درباره تروریستی نامیدن سپاه را میتوان از زوایای گوناگون بررسی کرد.از یکسو این کار ادای دین به اسرائیل است که به مبارزه انتخاباتی ترامپ در سال 2016 کمک کرد و از سوی دیگر راهحلی برای ساکت کردن دیدگاههایی در داخل آمریکا است که نهتنها ایران را حامی تروریسم نمیدانند بلکه آن را کشوری میشناسند که میخواهد سیاستی مستقل از آمریکا دنبال کند.
آمریکا در سالهای گذشته ذهن مردم خود را درگیر فرضیه ارتباط ایران با تروریسم کرده و اکنون این فرصت برای تحکیم این تصورات است. بنابراین با شناسایی سپاه بهعنوان سازمان تروریستی، امیدوارند بتوانند افکار عمومی را قانع کنند که ایران یک کشور حامی تروریسم است.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
طلاگرام و هاتگرام با اعتبار و هزینه قوه قضائیه در فیلترینگ تلگرام و بی توجهی رئیس محترم سابق به هشدارهای دلسوزان این عرصه ۳۵ میلیون کاربر را جذب و در واقع مانع از جذب آنها به پیام رسانهای داخلی شدند، آنگاه به خیال اینکه این کاربر را که به بستر خارجی فرستاده اند متعلق به خودشان است، برنامه ریزیها کردند و توجه نکردند که در زمین دشمن بازی می کنند و مدتی ژست برنده به خود گرفتند و مخالفان را به سخره گرفتند و متهم به کج فهمی و عدم تخصص کردند.
اکنون دیدند که محقق شد حرف ولیمان و آنچه فریاد زدیم و می ترسیدیم حاصل شد.
با یک اشاره گوگل ۳۵ میلیون نفر و آن همه هزینه بر باد رفت...
مگر طرحی نو دراندازند که ما بی اطلاعیم و خدا را شکر کنیم که این بازی حداقل آورده ای داشته و دو سر باخت نبوده است.
از این باخت تلخ درس بگیریم و زودتر شبکه ملی اطلاعات را اجرا کنیم و بقیه پیام رسانها و خدمات خارجی را زودتر تعیین تکلیف کنیم.
این اول جنگ است و هنوز گرام و اینترنت اشیاء و فتنه گری اینستاگرام و توئیتر و ... در راه است.
دکتر جاویدنیا
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
⏩ استراتژی آمریکا در مواجه با جمهوری اسلامی ایران
آمریکا براساس سه راهبرد بازدارندگی، تغییر رفتار و تغییر حکومت یا نظام همواره سیاست خارجی خود را در برابر ایران اتخاذ کرده است. در اوایل انقلاب با قطع روابط سیاسی و در لوای تحریم های اقتصادی مترصد فشار بر ایران بود و در مقاطع دیگر با اعمال فشارهای شدید اقتصادی مترصد جدایی حاکمیت از مردم است. واشنگتن به دنبال مفروضه ای است که از طریق آن بتواند مردم را از حاکمیت جدا کند و براساس این پیش فرض عامل اقتصادی را این بار نشانه گرفته است. از منظر آمریکایی ها عامل اقتصادی عمومیت و شمولیت گسترده تری دارد و چنانچه بتوانند جرقه هایی در این زمینه ایجاد کنند، دستاوردهای خاصی نیز برای آنها به هخراه خواهد داشت. چنانچه توجه شود راهبرد آمریکا از زمان دولت اوباما تاکنون مشتمل بر تحریم و فشار اقتصادی بوده است. اکنون که آمریکا به دنبال ایجاد هزینه و به تعبیری دیگر هزینه سازی برای ایران است، لازم است به مفروضه هایی که در سال ۹۸ برای ایران در نظر گرفته نگاهی بیندازیم و سپس براساس آن نتیجه گیری کنیم.
مفروضه اول: این فرض بر عامل اقتصادی استوار است. بنابر عامل موجود آمریکایی ها که از اردیبهشت ماه سال 97 و با خروج از برجام فشارهای اقتصادی گسترده ای را علیه کشور ایجاد کردند، به دنبال تشدید این فشارها از اردیبهشت ماه سال جاری هستند. شاهد مثال در این قضیه نیز اتمام معافیت های تحریمی ایران از سوی آمریکا درباره صادارات نفت است. از منظر آمریکایی ها با توجه به وابسته بودن بودجه دولت به فروش نفت، هرگونه تغییر یا کاهش در فروش نفت ایران به منزله فشارهای اقتصادی در داخل و تکانه های اقتصادی است.
مفروضه دوم: براساس این فرض، آمریکا به دنبال تشدید اقدامات امنیتی در کشور است. این اقدامات از چند مدت پیش شروع شده و بروز برخی حوادث همچون شهادت جمعی از پاسداران در خاش و حمله تروریستی در چابهار نمونه هایی از این مفروضه هستند. در یک نمای کلی آمریکا به دنبال تشدید فعالیت های امنیتی در ایران در راستای ایجاد خلاهای امنیتی در داخل کشور است. این خلاها منجر به نفوذ و اقدام درد اخل کشور خواهد شد و باید براساس آن منتظر اقدامات تروریستی گسترده تری بود.مفروضه سوم: براساس مفروضه اول و دوم، مفروضه سوم نهایی می شود. یعنی با فشارهای اقتصادی و تشدید اقدامات امنیتی ضربه پذیری و هزینه ایجاد کردن برای حکومت در داخل فراهم خواهد شد.
از منظر اصول روابط بین الملل هدف غایی سیسات خارجی هر کشوری امنیت است. چنانچه مباحث امنیتی و اقتصادی مردم با مشکلات متعدد مواجه شود، باید منتظر ظهور اعتراض ها و اغتشاش ها در داخل کشور بود. در نتیجه مفروضه سوم ایجاد اغتشاش و آشوب در کشور براساس دو مولفه امنیتی و اقتصادی است. بُعد اقتصادی عمومیت خاصی برای اغتشاش ها خواهد داشت و خلاهای امنیتی منجر به فرسایشی شدن اعتراض ها می شود. از منظر آمریکایی ها چنانچه در کوتاه مدت اغتشاش و یا اعتراضی در ایران صورت گیرد، در بلند مدت می توان امتیازهای مختلفی از ایران بالاخص در مسایل مورد مناقشه همچون منطقه ای و موشکی دریافت کرد.
بنابراین و در یک نتیجه کلی برنامه و راهبرد دشمن برای ایران در سال آینده براساس یک پازل اقتصادی- امنیتی- معیشتی است که کاتالیزور آن نیز تحریک افکار عمومی با جنگ روانی در بسترهای مجازی و رسانه ای است.
در این میان تاکید آمریکا بر روی اقشار مختلفی از کشور همچون اصناف و سندیکاهای غیر دولتی است که زمینه ساز جرقه های اعتراض اقتصادی و سپس امنیتی را فراهم آورند. امری که طی ماه های گذشته و با تبلیغات وسیع رسانه ای درباره کارگران نیشکر هفتتپه و شخص اسماعیل بخشی صورت گرفت.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
«سپاه خوب» ،«سپاه بد»!
❌وقتی سپاه «سد» میسازد!
❌وقتی سپاه پروژه ی «آبیاری قطره ای و بارانی» اجرا می کند!
❌وقتی سپاه پروژه «کاشت کاج و کهور» اجرا می کند!
❌وقتی سپاه پروژه ی «واکسیناسیون فلج اطفال» انجام می دهد!
❌وقتی سپاه پروژه ی «واکسیناسیون دام و طیور» انجام می دهد!
❌وقتی سپاه پروژه ی «ساخت بیمارستان و خانه بهداشت» اجرا می کند!
❌وقتی سپاه در طرح «تنظیم جمعیت»مشارکت می کند!
❌وقتی سپاه وارد در بازی «بانک ، بهره و اخذ دیرکرد» میشود!
❌در یک کلمه، وقتی سپاه به تحکیم نظامات و سیستم های آموزشی،بهداشتی،کشاورزی،اقتصادی،شهرسازی،معماری ، محیط زیستی و...«غربی» اقدام می کند، سپاه، خوب است،سپاه، مورد حمایت است،سپاه، مورد مناقشه ی آمریکا و اروپا و صهیونیست ها نیست ولو به نام ،اردوهای جهادی،بسیج سازندگی،قرارگاه های سپاه و... فعال باشد تازه بودجه و حمایت بین المللی هم دارد.
👈اما سپاه چه زمانی «بد» می شود؟!
❎وقتی سپاه، زمین بازی خود را عوض می کند و از بازی سازمان «حفاظت از محیط زیست» خارج شده و به «درختکاری مثمر» و غیر تراریخته می پردازد و جاسوسان در پوشش محیط زیست را شناسایی و دستگیر می کند.
❎از بازی «کنترل جمعیت» با سیاست گذاری سازمان صهیونیستی بهداشت جهانی و اجرا توسط وزارت بهداشت خارج می شود و مشوق «فرزند آوری» و «ازدواج بهنگام» می شود.
❎وقتی از بازی «سازمان صهیونیستی فائو» خارج شده و بجای «سدسازی» به «آبخیزداری» روی می آورد و بجای «حذف دام از مراتع» به «تولید انبوه دام سبک اهلی و وحشی در مراتع» روی می آورد.
❎وقتی از بازی واکسیناسیون و غربالگری های طراحی شده ی خارج شده و به ترویج «طب اسلامی» و «سبک زندگی اسلامی» ورود می کند.
❎وقتی بجای «ساخت بیمارستان ها و مراکز جراحی و شیمی درمانی» به پروژه های «حفظ سلامت با تغذیه طیب» اولویت می دهد و به تقویت قرض الحسنه های واقعی مردمی می پردازد.
❎وقتی «نظام آموزشی ،فرهنگی و رسانه ای» کشور را ناکارآمد می بیند و با تقویت مدارس مسجد محور و شبکههای رسانه ای و تلویزیونی مستقل تر ، اهداف اسلام و انقلاب را پیگیری می کند و از سند استعماری ۲۰۳۰ پیروی نمیکند.
❎وقتی سپاه ، فریب قواعد سیاسی و نظامی دشمن را نخورده و جبهه ی مقاومت تشکیل می دهد و بنیه های دفاعی کشور را تقویت میکند.
👌سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هر چند در برخی مسائل دیر التفات پیدا کرده و اقدام کرده است اما این دفعه درست به هدف زده است و این مسئله از عصبانیت متفاوت دشمن ،کاملا آشکار است.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
آیا اهداف سند 2030 را مطالعه کردید؟
1- در اهدافشان می گویند:نابودی #فقر.
ولی منظورشان تجرد و نابودی خانواده است.
2- می گویند برابری #جنسیتی.
منظورشان نابودی نقش مادر است. بدون توجه به ویژگی های جنس زن می خواهند به او وظایف مردانه بدهند.
3- شعار می دهند "بدون گرسنگی" ولی منظورشان تولید محصولات ویرانگر #تراریخته است.
4- شعار می دهند "محیط زیست و آب و کشاورزی" ولی با اجرای سیاست هایی نظیر سدسازی و جلوگیری از طرح آبخیزداری و جلوگیری از چرای در مراتع و با کاشت درختان مضر و جلوگیری از کاشت درختان مثمره به نابودی محیط زیست کمک می کنند.
5- شعار می دهند "اقتصاد سالم" ولی هدفشان مسلط کردن سرمایه داران و بانک های ربوی است.
6- شعار می دهند " #سلامت همگانی" ولی با اجرای طرح #واکسن، یک بیماری را درمان ولی هزاران بیماری تولید و نسل ها را بیمار می کنند.
و....
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
طلاگرام و هاتگرام با اعتبار و هزینه قوه قضائیه در فیلترینگ تلگرام و بی توجهی رئیس محترم سابق به هشدارهای دلسوزان این عرصه ۳۵ میلیون کاربر را جذب و در واقع مانع از جذب آنها به پیام رسانهای داخلی شدند، آنگاه به خیال اینکه این کاربر را که به بستر خارجی فرستاده اند متعلق به خودشان است، برنامه ریزیها کردند و توجه نکردند که در زمین دشمن بازی می کنند و مدتی ژست برنده به خود گرفتند و مخالفان را به سخره گرفتند و متهم به کج فهمی و عدم تخصص کردند.
اکنون دیدند که محقق شد حرف ولیمان و آنچه فریاد زدیم و می ترسیدیم حاصل شد.
با یک اشاره گوگل ۳۵ میلیون نفر و آن همه هزینه بر باد رفت...
مگر طرحی نو دراندازند که ما بی اطلاعیم و خدا را شکر کنیم که این بازی حداقل آورده ای داشته و دو سر باخت نبوده است.
از این باخت تلخ درس بگیریم و زودتر شبکه ملی اطلاعات را اجرا کنیم و بقیه پیام رسانها و خدمات خارجی را زودتر تعیین تکلیف کنیم.
این اول جنگ است و هنوز گرام و اینترنت اشیاء و فتنه گری اینستاگرام و توئیتر و ... در راه است.
دکتر جاویدنیا
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
نکته ی مهم در لابلای حوادث و اتفاقات که مردم از آن بیخبرند
طرح ورود بانوان به ورزشگاهها در جلسه شورای انقلاب فرهنگی به دنبال ایجاد دو قطبی درجامعه و فرار به جلو با هدف پوششی بر عجز و ناتوانی دولت خاصه در حوزه اقتصادی است
و همچنین این طرح هدیه به جریانی خاص برای بهره برداری در انتخابات آینده وجذب آرای زنان
است
این طرح نباید تصویب شود
درد مردم درد رفتن زنان به ورزشگاه نیست
دولت بجای اینکه به وضعیت نابسامان مردم
و سیل زدگان و اوضاع بسیار بد اقتصادی برسد
به فکر تصویب رفتن زنان به ورزشگاه است
عجب دولت دغدغه مندی داریم
بهوش و بگوش باشید
بازهم با ترفندی نابخردانه بدنبال جذب آرا برای انتخابات هستند
از الان دارند روی این موضوع کار میکنند
مطالبه مردمی جهت رسیدگی دولت به امور
مهم اقتصادی و فرهنگی کشور که در حال به فنا
رفتن است میخواهد
#مطالبه_مردمی
#اقتصاد_مهمتر_از_ورزش
#سند۲۰۳۰
#شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
آثار «حلم» در زندگی انسان
⁉️ پرسش : 👇👇👇
«حلم» چه ثمراتی در زندگی انسان به ارمغان می آورد
✅ پاسخ : 👇👇👇
#حلم و بردبارى آثار بسيارى در زندگى انسان ها دارد، از جمله: انسان را از خطرات غضب كه گاهى تا آخر عمر دامان انسان را رها نمى كند نجات و رهايى مى بخشد. ديگر اين كه مايه عزت و آبرو است، چرا كه همه مردم حلم و بردبارى را در مقابل افراد نادان و لجوج، دليل بر شخصيت، ظرفيت و عقل مى شمرند، لذا امام علی(علیه السلام) می فرمایند: «مَنْ حَلُمَ سادَ»(1)؛ (آن كس كه حلم پيشه كند، بزرگ و سرور مى شود). اضافه بر اين حلم در برابر نادان سبب مى شود كه مردم به يارى حليم و بر ضد نادان قيام مى كند، به همين دليل در حديثى مى خوانيم كه اميرمؤمنان على(عليه السلام) مى فرمايد: «اِنَّ اَوَّلَ عِوَض الْحَليمِ مِن خِصْلَتِهِ اَنَّ النَّاسَ كُلُّهُم اَعْوانُهُ عَلى خَصْمِهِ»(2)؛ (نخستين نتيجه اى كه شخص بردبار و حليم از حلم خود مى گيرد اين است كه مردم به يارى او در مقابل دشمن جاهلش بر مى خيزند). به علاوه حلم سبب عزت و آبرو است، در حالى كه خشم آميخته به جهل سبب آبروريزى است. رسول خدا(صلى الله عليه وآله) در حديثى می فرمایند: «ما اَعَزَّ اللّهُ بِجَهْل قَطُّ وَ لا اَذَلَّ بِحِلْم قَطُّ»(3)؛ (خداوند هيچ كس را به خاطر جهلش عزيز نمى كند، همان گونه كه هيچ كس را به خاطر حلمش ذليل نخواهد كرد).
كوتاه سخن اين كه حلم و بردبارى در زندگى براى انسان بركات زيادى دارد، رسول اكرم(صلى الله عليه وآله) در حدیثی ده ثمره مثبت برای حلم بیان کرده و مى فرمايد: «فَاَمّا الْحِلْمُ فَمِنْهُ رُكُوبُ الْجَميلِ، وَ صُحْبَةُ الاْبْرارِ، وَ رَفْعٌ مِنَ الضِّعَهِ، وَ رفُعٌ مِنَ الخَساسَةِ، وَ تَشهِّى الْخَيرِ، وَ يُقَرِّبُ صاحِبَهُ منْ مِعالِى الدَّرَجاتِ، وَ الْعَفوِ وَ الْمَهلِ وَ الْمَعْروُفِ وَ الصَّمْتِ، فَهذا ما يَتَشَعَّبَ لِلْعاقِلِ بِحِلْمِهِ»(4)؛ (از آثار حلم، انجام كارهاى خوب، همنشينى با نيكان، بالا رفتن شخصيت انسان، برطرف شدن خسّت و پستى، طالب خير بودن، به مقامات عالى رسيدن، از عفو بهره گرفتن و به مردم فرصت دادن، كار نيك بجا آوردن و سكوت [در برابر نادان] پيشه كردن، اين ها امورى هستند كه عاقل به خاطر حلمش از آن بهره مى گيرد).(5)
پی نوشت:
(1). تحف العقول، ابن شعبه حرانى، حسن بن على، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر، جامعه مدرسين، قم، 1404 ق / 1363 ش، چاپ دوم، ص 80؛ بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، محقق / مصحح: جمعى از محققان، دار إحياء التراث العربي، بيروت، 1403 ق، چاپ دوم، ج 74، ص 208، باب 8 (وصية أمير المؤمنين إلى الحسن بن علي(علیهما السلام) و إلى محمد بن الحنفية)، ح 1.
(2). غرر الحكم و درر الكلم، تميمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، محقق / مصحح: رجائى، سيد مهدى، دار الكتاب الإسلامي، قم، 1410 ق، چاپ دوم، ص 101، قصار 1882.
(3). الكافي، كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر و آخوندى، محمد، دار الكتب الإسلامية، تهران، 1407 ق، چاپ چهارم، ج 2، ص 112، باب (الحلم)؛ وسائل الشيعة، عاملى، شيخ حر، محمد بن حسن، محقق / مصحح: مؤسسة آل البيت(عليهم السلام)، مؤسسة آل البيت(عليهم السلام)، قم، 1409 ق، چاپ اول، ج 15، ص 266، باب (استحباب الحلم)؛ بحار الأنوار، همان، ج 68، ص 404، باب 93 (الحلم و العفو و كظم الغيظ).
(4). تحف العقول، همان، ص 16.
(5). اخلاق در قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، مدرسة الامام على بن ابى طالب(علیه السلام)، قم، 1377 ش، چاپ اول، ج 3، ص 406.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
نشانه «حِلم»
⁉️ پرسش :👇👇👇
نشانه «حِلم» چيست؟
✅ پاسخ : 👇👇👇
«حلم» و بردباري و خويشتن داري نقطه مقابل غضب و خشم لجام گيسخته است، همان گونه كه امام حسن(عليه السلام) در تفسير حلم می فرمایند: «كَظْمُ الْغَيْظِ وَ مِلكُ النَّفْس»(1)؛ (حلم فرو بردن غضب و تسلّط بر نفس است). و نشانه آن حسن برخورد با افراد و معاشرت بالمعروف است، پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) در این رابطه می فرمایند: «لَيْسَ بِحَليم مَنْ لَمْ يُعاشِر بِالْمَعْروُفِ مَنْ لابُدَّ لَهُ مِنْ مُعاشِرَتِهِ»(2)؛ (كسى كه نسبت به افرادى كه ناچار است با آنها معاشرت كند خوش رفتارى نداشته باشد، حليم و بردبار نيست).
در واقع افرادى كه بر اثر عجز و ناتوانى، بردبارى پيشه مى كنند، داراى فضيلت حلم نيستند، چرا كه هر زمان قدرت پيدا كنند، دست به انتقام مى زنند، همان گونه كه اميرمؤمنان على(عليه السلام) در حديثى می فرمایند: «لَيْسَ الحَليمُ مَنْ عَجَزَ فَهُجِمَ وَ اِذا قَدَرَ اِنْتَقَمَ، اِنَّما الْحَليمُ مَنْ اِذا قَدرَ عَفى»(3)؛ (كسى كه به خاطر عجز و ناتوانى ساكت شود و اقدام به كارى نكند و به هنگام توانايى انتقام بگيرد، حليم و بردبار نيست. حليم كسى است كه به هنگام توانايى ببخشد). به هر حال حلم و بردبارى برای هر انسانی به ویژه براى رؤساء، مديران و سرپرست هاى خانواده ها، يكى از باارزش ترين فضائل اخلاقى است، زیرا سبب پيشرفت، تعالى، حسن مديريت، جذب دل ها و حل مشكلات عظيم می شود.(4)
🔶 پی نوشت:
(1). تحف العقول، ابن شعبه حرانى، حسن بن على، محقق/ مصحح: غفارى، على اكبر، جامعه مدرسين، قم، 1404 ق/ 1363 ش، چاپ دوم، ص 225، في أجوبته عن مسائل سأله عنها أمير المؤمنين أو غيره في معان مختلفة؛ بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، محقق/ مصحح: جمعى از محققان، دار إحياء التراث العربي، بيروت، 1403 ق، چاپ دوم، ج 75، ص 102، باب 19 (مواعظ الحسن بن علي).
(2). كنز العمال في سنن الأقوال والأفعال، المتقي الهندي البرهان فوري، علاء الدين علي بن حسام الدين، المحقق: بكري حياني، صفوة السقا، مؤسسة الرسالة، بيروت، 1401ق/1981م، الطبعة الخامسة، ج 3، ص 130، ح 5815.
(3). غرر الحكم و درر الكلم، تميمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، محقق/ مصحح: رجائى، سيد مهدى، دار الكتاب الإسلامي، قم، 1410 ق، چاپ دوم، ص 561، قصار 78.
(4). اخلاق در قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، مدرسه الامام على بن ابى طالب(علیه السلام)، قم، 1377 ش، چاپ اول، ج 3، ص 403.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
تکتّف (دست روی دست گذاشتن) در نماز به جهت خضوع!
⁉️پرسش :👇👇👇👇
آیا #بستن_دست در #نماز نشان دهنده خاضع ترین شکل ایستادن نمی باشد؟
✅ پاسخ : 👇👇👇👇1⃣
برخی از فرقه های اهل سنت بستن دست ها را در نماز نشان دهنده خضوع بیشتر می دانند؛ اما از نظر شیعه بهترین شکل خضوع و تسلیم واقعی بودن در برابر خداوند در عمل به دستورات و بایدها و نبایدهای الهی است و تنها شارع دین اصل و کیفیت عبادات را برای بندگان وضع می کند و انسانها نیز به حکم بنده بودن باید مطیع و تسلیم امر پروردگار عالم باشند. لذا نماز خواندن با این کیفیت؛ یعنی، دست به روی دست گذاشتن در صورتی نشانه خضوع خواهد بود که در آیات یا روایات صحیح به آن سفارش شده باشد و از آن نهی نشده باشد. اما از آنجا که هیچ آیه یا روایت صحیح و یا دلیل معتبری برای آن وجود ندارد این عمل نه تنها نشانه خضوع نیست بلکه بدعت است و با حقیقت تسلیم در برابر خدا کاملا منافات دارد، خصوصا در مورد نماز که امري تعبدي است و از جانب خداي متعال واجب شده است و باید آن طور به جا آورد که خدای متعال به رسولش آموزش داد و ایشان نیز آن را برای ما تبیین کرد؛ همچنان که رسول خدا(صلی الله علیه و آله) خود فرمود: «صَلُّوا كَمَا رَأَيْتُمُونِي أُصَلِّي»(1)؛ (نماز بخوانيد همانگونه كه مي بينيد من نماز مي خوانم).
طبق آنچه در احادیث صحیح کتب روایی آمده است پیامبر با دست باز نماز خوانده است. محمد بن عمر و ابن عطا روايت كرده اند: «سَمِعْتُ أَبَا حُمَيْدٍ السَّاعِدِيَّ فِي عَشْرَةٍ مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِيهِمْ أَبُو قَتَادَةَ فَقَالَ أَبُو حُمَيْدٍ أَنَا أَعْلَمُكُمْ بِصَلَاةِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالُوا لِمَ فَوَاللَّهِ مَا كُنْتَ بِأَكْثَرِنَا لَهُ تَبَعَةً وَلَا أَقْدَمَنَا لَهُ صُحْبَةً قَالَ بَلَى قَالُوا فَاعْرِضْ قَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا قَامَ إِلَى الصَّلَاةِ كَبَّرَ ثُمَّ رَفَعَ يَدَيْهِ حَتَّى يُحَاذِيَ بِهِمَا مَنْكِبَيْهِ وَيَقِرَّ كُلُّ عُضْوٍ مِنْهُ فِي مَوْضِعِهِ ثُمَّ يَقْرَأُ ثُمَّ يُكَبِّرُ وَيَرْفَعُ يَدَيْهِ حَتَّى يُحَاذِيَ بِهِمَا مَنْكِبَيْهِ ثُمَّ يَرْكَعُ وَيَضَعُ رَاحَتَيْهِ عَلَى رُكْبَتَيْهِ مُعْتَمِدًا لَا يَصُبُّ رَأْسَهُ وَلَا يُقْنِعُ مُعْتَدِلًا ثُمَّ يَقُولُ سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ وَيَرْفَعُ يَدَيْهِ حَتَّى يُحَاذِيَ بِهِمَا مَنْكِبَيْهِ حَتَّى يَقِرَّ كُلُّ عَظْمٍ إِلَى مَوْضِعِهِ ثُمَّ يَهْوِي إِلَى الْأَرْضِ وَيُجَافِي بَيْنَ يَدَيْهِ عَنْ جَنْبَيْهِ ثُمَّ يَرْفَعُ رَأْسَهُ وَيَثْنِي رِجْلَهُ الْيُسْرَى فَيَقْعُدُ عَلَيْهَا وَيَفْتَخُ أَصَابِعَ رِجْلَيْهِ إِذَا سَجَدَ ثُمَّ يَسْجُدُ ثُمَّ يُكَبِّرُ وَيَجْلِسُ عَلَى رِجْلِهِ الْيُسْرَى حَتَّى يَرْجِعَ كُلُّ عَظْمٍ مِنْهُ إِلَى مَوْضِعِهِ ثُمَّ يَقُومُ فَيَصْنَعُ فِي الرَّكْعَةِ الْأُخْرَى مِثْلَ ذَلِكَ... قَالُوا صَدَقْتَ هَكَذَا كَانَ يُصَلِّي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.»(2)؛ (محمد بن عمر و ابن عطا روايت كرده اند ابو حميد ساعدي از ده نفر از اصحاب رسول خدا شنيد كه يكي از اين ده نفر ابوقتاده است پس ابو حميد مي گويد من داناترين شما به نماز رسول خدا هستم به او گفتند: نماز را عرضه كن پس گفت: رسول خدا زماني كه به نماز مي ايستاد دو دوست خود را بالا مي برد تا موازي دو گوشش قرار مي گرفت سپس تكبير مي گفت تا اينكه هر عضو بدنش در جاي خود قرار مي گرفت سپس حمد و سوره را قرائت مي كرد سپس تكبير مي گفت سپس دو دستش را تا گوشش بال مي آورد سپس به ركوع مي رفت و دو كف دست خود را بر زانو مي گذاشت سپس آرام مي گرفت نه سرش را بالا مي آورد و نه زياد پايين مي انداخت و مي گفت خدا سخن كسي كه او را مدح كند شنيد سپس دو دستش را بالا بر تا كنار گوشش قرار گرفت سپس گفت: الله اكبر و سپس خود را به زمين انداخت و دو كف دست خود را كنار خود گذاشت سپس سر بلند كرد و بر پاي چپ نشست و انگشتان دو پايش را موقع سجده باز كرد و سجده كرد و سپس الله اكبر گفت و بلند شد و بر پاي چپ نشست تا همه اندامش آرام گرفت سپس در سجده بعد همين كار را كرد .... همه گفتند : راست گفتي رسول خدا اينچنين نماز مي خواند).
در این روایت هیچ اشاره ای به دست بستن پیامبر در هنگام نماز نشده است
.
ادامه در پست بعدی👇👇👇👇
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
ادامه پاسخ بالا👆👆🔻👇👇
✅ ادامه پاسخ : 2⃣
در برخی روایات اهل سنت آمده که پیامبر در برخی از نمازهایش دستش را بسته است. اما این روایات به خاطر ضعف سند و یا ضعف دلالت مخدوش است.
در هر يك از صحيح بخارى و صحيح مسلم يك باب مربوط به اين موضوع وجود دارد و هر كدام تنها يك روايت نقل كرده اند و در آن نسبت داده شده كه رسول اللَّه(صلى الله عليه و آله) در حال قرائت دست راستش را روى دست چپ گذاشته است.
در روايت بخاري آمده است: «... عَنْ أَبِی حَازِمٍ، عَنْ سَهْلِ بْنِ سَعْدٍ، قَالَ: (كَانَ النَّاسُ یؤْمَرُونَ أَنْ یضَعَ الرَّجُلُ الیدَ الیمْنَى عَلَى ذِرَاعِهِ الیسْرَى فِی الصَّلاَةِ) قَالَ أَبُو حَازِمٍ لاَ أَعْلَمُهُ إِلَّا ینْمِی ذَلِكَ إِلَى النَّبِی (صَلَّى اللهُ عَلَیهِ وَسَلَّمَ) ...»(3)؛ (... ابوحازم از سهل بن سعد روایت كرده است كه سهل گفت: «به مردم دستور داده می شد که فرد در نماز، دست راست را روى ساعد دست چپ بگذارد». ابو حازم می گوید: من این را نمى دانم، مگر این كه [سهل] آن امر را به پیامبر(صلى الله علیه وسلم) نسبت دهد...).
نكته مهم در اين روايت اين پرسش است كه چه كسي مردم را امر به اين عمل مي كرده است؟ آيا پيامبر(صلى الله عليه و آله وسلم) بوده يا كسي ديگر معلوم نيست! فقط ابوحازم چنين احتمالي را داده كه گوينده رسول خدا(صلى الله عليه و آله و سلم) بوده، از اين رو قابل استناد براي چنين حكمي نيست. به همين جهت دو تن از علماي اهل سنت يعني «عيني» شارح بخاري مي گويد: اين روايت مرسل است.(4) سيوطي نيز همين نظر را دارد.(5)
در روايت مسلم آمده است كه وائل می گويد: پيامبر(صلى الله عليه و آله و سلم) را ديدم كه هنگام خواندن نماز دست هايش را بالا برد و تكبير گفت. آن گاه پيراهنش را به خود پيچيده و دست راست را روي دست چپ گذاشت و هنگامی كه خواست به ركوع رود دو دستش را از ميان پيراهن بيرون آورد و تكبير گفت و ركوع كرد.(6)
در سند اين حديث علقمه بن وائل از پدرش روايت مي كند كه اهل سنت آن را مرسل مي دانند. براي نمونه ابن حجر از ابن معين نقل مي كند: «علقمه بن وائل عن ابيه مرسل».(7) از طرفي به این روايت نمي توان استدلال نمود، زيرا وجه اين كار پيامبر معلوم نيست كه چرا چنين نمود؟ آيا به جهت سرما پيراهن را به خود پيچيد و دست ها را روي هم گذارد، يا برای نگه داشتن آن بر روی بازو و بدن و یا به عنوان يك امر مستحب چنين نمود! وقتي چند احتمال در آن رفت قابليت استدلال را ندارد. روایات دیگری هم که در این باره از اهل سنت ذکر شده از این دو ضعیف ترند.
به هر حال روايت معتبري كه بيانگر انجام چنين کاری توسط پيامبر(صلی الله علیه و آله) باشد وجود ندارد؛ از این رو در چگو نگي قرار دادن دست ها و محل آن میان فقهای مذاهب چهار گانه اهل سنت اختلاف وجود دارد.
حنفي ها می گويند: روي هم گذاشتن دست ها در نماز، سنّت است و واجب نيست، و براي مرد بهتر است كه كف دست راستش را بر پشت دست چپ، زير ناف قرار دهد، و زن دست ها را بر سينه اش بگذارد.
شافعي ها می گويند: گذاشتن دست روي يكديگر، در نماز، براي مرد و زن سنّت است و بهتر است كه كف دست راست را بر پشت دست چپ زير سينه و بالاي ناف به سمت چپ قرار دهد.
حنبلي ها می گويند: گذاشتن دست ها روي هم، سنّت است و بهتر است كه كف دست راست را بر پشت دست چپ نهاده، زير ناف قرار دهند.
فرقه مالكيّه بر خلاف سه مذهب فوق مي گويند: آويختنِ دست ها در نمازهاي واجب، مستحب است.
قبل از مالكی ها نيز گروهی همين قول را گفته اند كه از آن جمله اند: عبداللّه بن زبير، سعيد بن مسيّب، سعيد بن جبير، عطاء، ابن جريح، نخعي، حسن بصري، ابن سيرين و جماعتي دیگر از فقها که در عمل نیز با دست باز نماز می خواندند.(8)
اگر این عمل در زمان پیامبر(صلی الله علیه وآله) مرسوم بود باید در بین صحابه و تابعین و علما رواج می داشت و در آن اختلافی وجود نمی داشت، در حالیکه حتّی بین اهل سنّت در این مسأله اختلاف فراوانی وجود دارد و شیعه نیز باز بودن دست ها را در نماز واجب می داند. اين اختلافات نشان می دهد که این عمل بعد از رحلت پیامبر(صلی الله علیه و آله) در عمل عبادی نماز به وجود آورده شده است.
روایات بسیاری از ائمه اهل بیت پيامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) نیز نقل شده كه بر اساس آنها رها بودن دست ها در نماز واجب است و دست بستن بدعت است. به عنوان مثال محمد بن مسلم از امام صادق(علیه السلام) يا امام باقر(علیه السلام) نقل مي كند كه به آن حضرت عرض كردم: شخصي دست راستش را در حال نماز روي دست چپ خود مي گذارد؟ حضرت فرمود: اين همان تکفیر است كه نبايد انجام داده شود.(9)
همچنین زراره از امام صادق(علیه السلام) می کند:«لَا تُكَفِّرْ ف
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
✅ ادامه پاسخ : 3⃣
در نتیجه: دست روی دست گذاشتن در نماز در زمان پیامبر(صلی الله علیه و آله) مرسوم نبوده و این ادعا که نماز خواندن با دست بسته مودبانه تر و نشان دهنده خضوع بیشتر است از اساس باطل است؛ چرا كه نماز امر تعبدي است و کسی نمی تواند به سلیقه خود چیزی به آنها اضافه و یا کم کند و اگر هم نحوه بهتر و با خشوع بيشتري براي نماز خواندن وجود داشت، خداي متعال كه مصلحت بندگانش را بهتر از هر كس ديگری مي داند به آن شيوه امر مي كرد؛ لذا شیعیان در راستای عمل به روش و سنت پیامبر - که بیان کننده وحی الهی است - نمازشان را با دست باز به جای می آورند.
🔶 پی نوشت:
(1). بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، دار إحياء التراث العربي، بيروت، 1403 هـ ق، چاپ دوم، ج 82، ص 279؛ صحیح بخاری، محمد بن إسماعيل أبو عبدالله البخاري الجعفي، دار ابن كثير، بيروت، 1407 هـ ق، چاپ سوم، ج 1، ص 226.
(2). سنن ابن ماجه، ابن ماجه، محمد بن يزيد أبو عبدالله القزويني، محقق: عبد الباقي، محمد فؤاد، دار الفكر، بيروت، بی تا، چاپ اول، ج 1، ص 337.
(3). صحيح بخارى، همان، ج 1، ص 259، باب (وضع اليمنى على اليسرى في الصلاة)، ح 707.
(4). عمدة القاري شرح صحيح البخاري، أبو محمد محمود بن أحمد بن موسى بن أحمد بن حسين الغيتابى الحنفى بدر الدين العينى (المتوفى: 855هـ ق)، دار إحياء التراث العربي، بيروت، بی تا، چاپ اول، ج 5، ص 278.
(5). التواشيح علي الجامع الصحيح، عبد الرحمن السيوطي، جلال الدين، مكتبة الرشد، 1419 هـ ق، الطبعة الاولی، ج 1، ص 463.
(6). صحيح مسلم، دار إحياء التراث العربي، بيروت، تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي، كتاب الصلاة، باب 15، وضع يده اليمنى على اليسرى بعد تكبيرة الاحرام تحت صدره، ص 205، ح 401، «وائل بن حجر انّه رأى النبى صلى الله عليه و آله و سلم رفع يديه حين دخل في الصلاة كبّر ثمّ التحف بثوبه ثم وضع يده اليمنى على اليسرى ...».
(7). تهذيب التهذيب، شهاب الدين أحمد بن علي بن حجر العسقلاني(المتوفي سنة 528 هـ)، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، چاپ اول، 1404 هـ، ج 7، ص247.
(8). الفقه علي المذاهب الاربعه، جزیری، عبدالرحمان، دارالفکر، بیروت، 1428 هـ ق، الطبعة الاولی، ج 1، ص 217.
(9). «عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَحَدِهِمَا (علیه السلام) قَالَ: قُلْتُ الرَّجُلُ يَضَعُ يَدَهُ فِي الصَّلَاةِ وَ حَكَى الْيُمْنَى عَلَى الْيُسْرَى فَقَالَ ذَلِكَ التَّكْفِيرُ فَلَا تَفْعَلْ»؛ وسائل الشيعة، حر عاملی، محمد بن حسن، مؤسّسة آل البيت(عليهم السلام) لإحياء التُّراث، 1409 هـ ق، چاپ اول، ج 7، ص 266، باب 15 (باب عدم جواز التكفير وهو وضع احدى اليدين على الأخرى في الصلاة).
(10). همان، ج 7، ص 265، باب 15 (باب عدم جواز التكفير وهو وضع احدى اليدين على الأخرى في الصلاة).
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
آیتالله نوری همدان در پیامی ضمن تسلیت شهادت طلبه در همدان، به مسوولان در رابطه با حل مشکلات فضای مجازی تذکر داد.
fna.ir/d9jdt9
@mobahesegroup
جايگاه «حلم» در کلام معصومین(ع)
⁉️ پرسش : 👇👇👇
«حلم» در کلام معصومین(علیهم السلام) از چه جایگاهی برخوردار است؟
✅ پاسخ : 👇👇👇
روایات ذیل گلچينى از سخنان معصومین(علیهم السلام) درباره اهمیت و جایگاه حلم می باشد:
1ـ پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) در حديثى می فرمایند: «اَلا اُخْبِرُكُمْ بِاَشْبَهَكُمْ بِى اَخْلاقاً؟ قالُوا بلى يا رَسُولُ اللّه فَقالَ اَحْسَنَكُمُ اَخْلاقاً وَ اَعْظَمَكُمْ حِلْماً وَ اَبَرَّكَمُ بِقَرابَتِهِ وَ اَشَدَّكُمْ اِنْصافاً مِنْ نَفْسِهِ فى الْغَضَبِ وَ الرَّضا»(1)؛ (آيا به شما خبر بدهم كداميك از شما از جهت اخلاق به من شبيه تريد؟ عرض كردند آرى اى رسول خدا. فرمود: آن كس كه از همه خوش اخلاق تر، بردبارتر، نيكوكارتر نسبت به خويشاوندانش و با انصاف تر در حال خشم و خشنودى باشد).
2ـ آن حضرت در حديث ديگرى می فرمایند: «ما جُمِعَ شَىْءٌ اِلى شَىْء اَفْضَلُ مِنْ حِلْم اِلَى عِلْم»(2)؛ (چيزى با چيزى همراه نشده كه برتر از همراهى حلم با علم باشد).
3ـ اميرمؤمنان على(عليه السلام) در حديثى می فرمایند: «اَشْجَعُ النّاسِ مَنْ غَلَبَ الْجَهْلَ بِالْحِلْمِ»(3)؛ (شجاع ترين مردم كسى است كه با نيروى حلم بر جهل غلبه نماید). همچنین همين مضمون در حدیثی از آن حضرت نقل شده كه می فرماید: «اَقْوَى النّاسِ مَنْ قَوِى عَلى غَضَبِهِ بِحِلْمِهِ»(4)؛ (قوى ترين مردم كسى است كه با نيروى حلمش بر غضبش چيره شود).
4ـ آن حضرت در حديث ديگرى می فرمایند: «اِنَّ اَفْضَلَ اَخْلاقِ الرِّجالِ اَلْحِلْمُ»(5)؛ (برترين اخلاق مردان حلم است).
5ـ پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) در حديث جالبى می فرمایند:«اِنَّ المُؤمِنَ ليُدْرِكَ بِالْحِلْمِ وَ اللّينَ دَرَجَةَ الْعابِدِ الْمُتَهَجِّدِ»(6)؛ (شخص مؤمن با حلم و نرمش به مقام عبادت كننده شب زنده دار مى رسد). اين تعبير به خوبى نشان مى دهد كه حلم و بردبارى از عبادات مهم در پيشگاه پروردگار است.
6ـ آن حضرت در حديث پرمعناى ديگرى می فرمایند: «مِنْ اَحَبِّ السَّبيلِ اِلَى اللّه عَزَّ وَ جَّل جُرْعَتانِ جَرْعَةُ غَيظ تَرُدُها بِحِلْم وَ جُرْعَةُ مُصيبَة تَرُدُّها بِصَبْر»(7)؛ (از محبوبترين راه ها به سوى خدا نوشيدن دو جرعه است، جرعه خشم را به وسيله حلم فرو بردن و جرعه مصيبت را با صبر تحمل كردن).
7ـ روزى حضرت على(عليه السلام) شنيد كه مرد [نابخردى] قنبر را دشنام مى دهد و گويى قنبر مى خواست به او پاسخ دهد، امام فرمود: قنبر! او را رها كن تا خدا را راضى و شيطان را خشمگين و دشمنت را [با شرمندگى] كيفر داده باشى. سپس فرمود: «فَوَالَّذى خَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَءَ النَّسَمَةَ ما اَرْضى الْمُؤمِنُ رَبَّهُ بِمِثلِ الْحِلْمِ، وَ لا اَسْخَطَ الشَيْطانَ بِمِثل الصَّمْتِ، وَ لا عُوقِبَ الاْحْمَق بِمِثْلِ السكوتِ عَنهُ»(8)؛ (قسم به خدايى كه دانه را در زير خاك شكافته، و انسان را آفريده هيچ شخص مؤمنى پروردگارش را به چيزى مانند حلم خشنود نساخته و شيطان را به چيزى مانند خاموشى به هنگام غضب خشمگين نكرده، و احمق را به چيزى همانند سكوت، مجازات ننموده است).
8ـ از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) چنين نقل شده که می فرمایند: «مَنْ كَظَمَ غَيْظاً وَ هُوَ قادِرٌ عَلى اِنفاذِهِ وَ حَلُمَ عَنْهُ، اَعْطاهُ اللّه اَجَرَ شَهيد»(9)؛ (كسى كه خشم خود را فرو برد، در حالى كه قدرت بر انجام كارى مطابق آن دارد و حلم و بردبارى پيشه كند، خداوند اجر شهيد به او مى دهد).
9ـ امام باقر(عليه السلام) در حديثى از امام على بن الحسين(عليه السلام) این چنين نقل می فرمایند: «اِنَّهُ لَيُعْجِبُنىِ الرَجُلُ اَنْ يُدْرِكُهُ حِلْمُهُ عِنَدَ غَضَبِهِ»؛ (من لذت مى برم كه حلم و بردباري انسان به هنگام خشم به سراغ او آيد [و او را از چنگال خطر رهايى بخشد]).
10ـ اين بحث را با حديث ديگرى از امام صادق(عليه السلام) پايان مى دهيم [هر چند روايات در اين زمينه فراوان است] در اين حديث آمده است كه امام(عليه السلام) خدمتكارى داشت و او را به دنبال كارى فرستاده بود، ولى تأخير كرد، امام شخصاً به دنبال او رفت، ديد در گوشه اى خوابيده است (و گرما بر او غلبه كرده بود) امام بالاى سر او نشست و مدتى او را باد زد تا آسوده بخوابد، هنگامى كه بيدار شد امام (با محبت و بردبارى مخصوصى) به او فرمود: «اين كار درست نيست كه هم شب بخوابى و هم روز، شب را بخواب و روز را براى ما بگذار».(10) اين رفتار كه نهايت محبت و تواضع و بردبارى امام را مى رساند مى تواند سرمشقى براى افراد عصبانى باشد كه در اين گونه موارد از هر گونه خشونت چشم پوشیده و راه حلم را در پيش گيرند.(11)
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
حلم» نامطلوب
⁉️ پرسش : 👇👇👇
«حلم» در چه مواردی مطلوب نيست؟.
✅ پاسخ : 👇👇👇
با اين كه حلم از فضائل بسيار برجسته و از خوی هاى شايسته انسانى است، ولى مواردى پيش مى آيد كه حلم در آنجا پسنديده نيست. اين گونه استثنائات در ساير فضائل اخلاقى نيز ممكن است پيدا شود؛ مثلا در مواردى كه حلم و بردبارى سبب جرأت و جسارت جاهلان متعصب مى شود و بر فشار و فساد و عصيان خود مى افزايند، حلم پسنديده نيست، بايد عكس العمل مناسبى نشان داده شود تا او سكوت كند. همچنین در مواردى كه حلم و بردبارى به زيان جامعه و يا مكتب و عقيده انسان تمام مى شود، نيز حلم و سكوت غلط است. و نيز در مواردى كه حلم نشانه ضعف و ذلت محسوب مى شود، حلم كار خوبى نيست و به گفته شاعر:
اظهار عجز پيش ستم پيشه ابلهى است *** اشك كباب باعث طغيان آتش است.(1)
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
🔴 جايگاه و آداب برخورد با معلّم در اسلام
✍ پاسخ اجمالی:
اهميت علم و دانش تا آنجاست که خداوند در نخستين آياتي که بر پيامبرش نازل مي کند از علم سخن مي گويد. جالب اينکه در اين آيات آموزگاري و معلمي خود به انسان را نيز يادآور شده و آن را از نشانه هاي بزرگی خود بر مي شمرد. روشن است که چنين اشاره اي، گويای عظمت اين مقام و بزرگي دارندگان اين منصب است.
پس بر هر مسلمانی واجب است نهايت احترام و تعظيم را نسبت به اساتيد و معلمان لحاظ کند؛ مخصوصا بر مسئولين دولت هاست که با اتخاذ سياستهای لازم، در رفع نيازها و ارتقاي منزلت اجتماعي آنها بکوشند.
✍ پاسخ تفصيلي:
https://eitaa.com/mobahesegroup/11315
⁉️پرسش : 👇👇
معلم از منظر اسلام دارای چه جایگاهی است و آداب برخورد دانش آموزان و جامعه با معلّم چگونه است؟
✅پاسخ👇👇
جایگاه تعلیم و تعلّم در اسلام:
اهمیت علم و دانش تا آن جاست که خداوند در نخستین آیاتی که بر پیامبرش نازل می کند از این مطلب سخن می گوید، و بیان می دارد که اولین و مهمترین خصیصه ارزشمند انسان، داشتن دانش و توانایی دانش آموزی است؛ خداوند در آیات 3 تا 5 سوره علق می فرماید: «اقْرَأْ وَ رَبُّکَ الْأَکْرَمُ* الَّذي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ* عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ يَعْلَمْ»؛ (بخوان كه پروردگارت از همه گرامى تر است* همان كسى كه به وسيله قلم تعليم داد، و به انسان آنچه را نمى دانست آموخت). جالب اینکه خداوند در این آیات، آموزگاری و معلمی خود به انسان را نیز یادآور شده و آن را از نشانه های بزرگی و بزرگواری خود بر می شمرد.
خداوند در آیه 31 سوره بقره نیز خود را به عنوان نخستین معلّم انسان معرفی کرده، می فرماید: «وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها»؛ (خداوند علم اسما [علم اسرار آفرينش] را همگى به آدم تعليم داد). همچنین در آیات 1 تا 4 سوره الرحمن می فرماید: «الرَّحْمنُ* عَلَّمَ الْقُرْآنَ* خَلَقَ الْإِنْسانَ* عَلَّمَهُ الْبَيانَ»؛ (خداوند رحمان قرآن را تعليم داد، انسان را آفريد، و سخن گفتن را به او آموخت).
اين آیات حکایت از بزرگترين اوصاف خداوند یعنی تعليم بندگان دارد، تعليمى كه وسيله آگاهی، شناخت و بصیرت آنها می شود.(1)
در منابع اسلامی روایات بسیاری در مقام علم، عالم و معلم به عنوان آموزنده و ارائه دهنده علم و لزوم احترام به وی وارد شده است. پیامبر(صلی الله علیه و آله) در این رابطه می فرماید: «مَنْ سَلَكَ طَرِيقاً يَطْلُبُ فِيهِ عِلْماً سَلَكَ اللَّهُ بِهِ طَرِيقاً إِلَى الْجَنَّةِ وَ إِنَّ الْمَلَائِكَةَ لَتَضَعُ أَجْنِحَتَهَا لِطَالِبِ الْعِلْمِ رِضًا بِهِ وَ إِنَّهُ يَسْتَغْفِرُ لِطَالِبِ الْعِلْمِ مَنْ فِي السَّمَاءِ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ حَتَّى الْحُوتِ فِي الْبَحْرِ وَ فَضْلُ الْعَالِمِ عَلَى الْعَابِدِ كَفَضْلِ الْقَمَرِ عَلَى سَائِرِ النُّجُومِ لَيْلَةَ الْبَدْرِ وَ إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِيَاءِ إِنَّ الْأَنْبِيَاءَ لَمْ يُوَرِّثُوا دِينَاراً وَ لَا دِرْهَماً وَ لَكِنْ وَرَّثُوا الْعِلْمَ فَمَنْ أَخَذَ مِنْهُ أَخَذَ بِحَظٍّ وَافِرٍ»(2)؛ (رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود: كسى كه در راهى رود كه در آن دانشى جويد، خدا او را به سوى بهشت برد. همانا، فرشتگان با خرسندى بالهاى خويش را براه طالب علم فرو نهند و اهل زمين و آسمان تا برسد به ماهيان دريا براى طالبان علم، آمرزش طلبند و برترى عالم بر عابد مانند برترى ماه شب چهارده است بر ستارگان ديگر و علماء وارث پيمبرانند زيرا پيمبران پول طلا و نقره بجاى نگذارند بلكه دانش بجاى گذارند، هر كه از دانش ايشان برگيرد بهره فراوانى گرفته است). همانطور که در این روایت مشاهده می کنیم، خداوند ارزش بسیار والایی برای علم آموزان و علما قائل شده است، و بدیهی است که همین ارزش و چه بسا بالاتر از آن را برای آموزگاران قائل باشد؛ چرا که آنها هم خود عالمند و هم دیگران را به سرزمین علم و دانش رهنمون می شوند.
از سویی اسلام در بیان اهمیت تعلیم و در بیان مقام علما آنها را برتر از عابدان می داند. امام محمدباقر(علیه السلام) در این باره می فرماید: «عَالِمٌ يُنْتَفَعُ بِعِلْمِهِ أَفْضَلُ مِنْ سَبْعِينَ أَلْفَ عَابِدٍ»(3)؛ (عالمی که از علم آن استفاده شود بهتر از هفتاد هزار عبادت کننده است). علاوه بر آن در آموزه های اسلامی همنشینی با استاد عبادت شمرده شده است. پيامبر(صلى الله عليه و آله) در حدیثی می فرمایند: «مُجَالَسَةُ الْعُلَمَاءِ عِبَادَة»(4)؛ (همنشينى با دانشمندان عبادت است). امام موسى بن جعفر(عليه السلام) در حديثی می فرماید: «النَّظَرُ فِي وَجْهِ الْعَالِمِ حُبّاً لَهُ عِبَاد»(5)؛ (نگاه به صورت عالم از روى محبت، عبادت است). همچنین لقمان به فرزندش می فرماید: «يَا بُنَيَّ جَالِسِ الْعُلَمَاءَ وَ زَاحِمْهُمْ بِرُكْبَتَيْكَ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُحْيِي الْقُلُوبَ بِنُورِ الْحِكْمَةِ كَمَا يُحْيِي الْأَرْضَ بِوَابِلِ السَّمَاءِ»(6)؛ (فرزندم! با علما همنشين شو و در مجلس شان زانو بزن، زيرا خداوند دلها را به نور دانش روشن مى كند؛ آن گونه كه زمين را با قطره هاى درشت باران زنده مى كند).
بر این اساس مسأله تعليم و تربيت در اسلام، از جایگاه فوق العاده ای برخوردار می باشد و به طور طبیعی امت اسلامی، مخصوصا حكومت اسلامى نیز وظیفه سنگینی در قبال آن خواهند داشت و باید اهتمام فوق العاده ای نسبت به امر تعليم و تربيت داشته
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
🖼#کاریکاتور
🛏خواب سنگین مسئولین فضای مجازی
@mobahesegroup
▪️◽️▪️◽️
◽️
#سحر_خیزی 7⃣1⃣
احادیث معصومین علیهم السلام درباب سحرخیزی
🔹اهمیت برگزاری نماز صبح به جماعت
▫️من صلّي الغداة و العشاء الاخرة في جماعة فهو في ذمة، فمن ظلمه فانما يظلم الله و من حقره فانما يحقر الله عزوجل؛
امام صادق(علیه السلام) از رسول خدا صلوات الله علیه نقل مي کند:
هر کس، نماز صبح و عشا را با جماعت بخواند، تحت نگهبانی و ذمه خدا قرار مي گيرد
و هر کس به او ستم کند، گويا خدا را ستم کرده است و هر کس او را تحقير کند،
همانا خدا را تحقير کرده است.
📓بحارالانوار، ج 85، ص 12 و 13، ح 22
@mobahesegroup
▪️#ازشایعه_تاواقعیت نان بربری ۳ هزار تومانی!
@mobahesegroup
🔴 اگه این اسمش کد دادن به دشمن نیست ، پس چیه؟
آمریکا مطلع شود که ۶ مسیر دیگر وجود دارد برای دور زدن تحریم؟
@mobahesegroup