هدایت شده از کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
📚کانال رسمی پاسخگویی به شبهات و شایعات در فضای مجازی🌺
1⃣تلگرام
💠 t.me/mobahesegroup
2⃣ایتا
💠 eitaa.com/mobahesegroup
3⃣سروش
💠 sapp.ir/mobahesegroup
4⃣آیگپ
💠 iGap.net/mobahesegroup
5⃣گپ
💠 gap.im/mobahesegroup
6⃣تم تم
💠 tt.me/mobahesegroup
🌼🌱🌼🌱🌼🌱🌼🌱🌼🌱🌼🌱🌼🌱🌼🌱🌼🌱🌼🌱🌼🌱🌼🌱🌼🌱🌹🌻🌹🌻🌹🌻🌹🌻🌹🌻🌹🌻🌹🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌳🌳🌳پاسخ به سوالات ولایت🌳🌳🌳
سوال ؟؟
آیا به اعتقاد شیعیان، مهم ترین پرسش روز قیامت، سؤال از دوستی و ولایت اهل بیت (علیهم السلام) است؟
چنین محبتی، به تصریح قرآن، تنها درخواست پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) از مسلمانان برای جبران زحمات رسالتشان بوده است
----------------
پاسخ اجمالی
دوستی پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) و خاندانش، که برگرفته از آموزه های قرآن و توصیه های رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) است، یکی از مهم ترین اصول اعتقادی شیعه بوده و هیچ یک از شیعیان در آن تردیدی ندارند.
در همین راستا، ما معتقدیم که در معاد، همان طور که از نماز و روزه و زکات و ... پرسش می شود، از ولایت و محبت اهل بیت(علیهم السلام) نیز سؤال خواهد شد،
بلکه این موضوع، مهم ترین پرسش روز قیامت است؛ زیرا چنین محبتی، به تصریح قرآن، تنها درخواست پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) از مسلمانان برای جبران زحمات رسالتشان بوده است.
البته، شخصی که محب اهل بیت (علیهم السلام) است، تلاش می کند تا در حد امکان از گناهان دوری کرده و با کردار نیک، خود را به پروردگارش نزدیک کرده و رفتار خود را در راستای رفتار پیشوایان خود قرار دهد.
چنین فردی می تواند امیدوار باشد که گناهان ناشی از غفلتش نیز به دلیل حب اهل بیت و با شفاعت آنان، مورد بخشش پروردگار قرار گیرد.
پاسخ تفصیلی
http://yon.ir/dvA7
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فایل تصویری🔛
💡 ⇜ اثبات امامت علی (ع) از کتب وهابیت
👤 ⇜استاد رائفی پور
⌚ ⇜ ۴۲ ثانیه
🔋 ⇜ ۲/۲ مگا بایت
#ویژه #امام_علی #وهابیت #رائفی_پور
@mobahesegroup
مقایسه شجره یزید و امام حسین (ع)
یزید و امام حسین (ع) ارتباط خویشاوندی نداشته اند و امام حسین (ع) به دلایل الهی علیه یزید قیام نمودند
یزید و امام حسین (ع) ارتباط خویشاوندی نداشته اند و امام حسین (ع) به دلایل الهی علیه یزید قیام نمودند
@mobahesegroup
⁉️ متن شایعه👇👇👇👇
"نام:یزید شهرت:بنی امیه نام پدر:معاویه نام پدربزرگ:ابوسفیان نام جد بزرگ:عبدالمطلب —————————– نام:حسین شهرت:بنی هاشم نام پدر:علی نام پدربزرگ:محمد و ابوطالب نام جد بزرگ:عبدالمطلب —————————– نتیجه گیری: رابطه امام حسین و یزید: پسر پسرعمو رابطه امام علی و معاویه:پسرعمو رابطه معاویه و محمد (ص):پسرعمو رابطه ابوسفیان و ابوطالب:برادر رابطه محمد (ص) و ابوسفیان:ابوسفیان عموی محمد رابطه ابوسفیان و امام علی:ابوسفیان عموی امام علی ............ علت اختلاف: دعوای خانوادگی بر سر قدرت؛ کسی نیست بگوید شما ایرانیان را چه؟ كه سال هاست بر سر خود میزنید٬ خود اعراب اینها رو قبول ندارن شما نخود کدام آشید؟؟؟؟؟؟؟؟ به قول مرحوم احمد کسروی تبریزی : بدبخت ملتی که تاریخ کشورش را نداند؛ شوربخت تر از آن ملتی که نخواهد تاریخ کشورش را بداند؛ تیره بخت تر از آن ملتی که تاریخ کشورش را به ریش خند بگیرد؛ و سیاه بخت تر مردمی که بخاطر تاریخ ننگین کشوری دیگر بر فرق می کوبد و عمده ی روزهای سال خود را در عزاداری برای آن بیگانگانند. حماقت انسان را به کجا می برد".!!!!!!!!
پاسخ شایعه👇🌺🍃🌺
1. دو دیدگاه در مورد "امیه" جد ابوسفیان وجود دارد . یکی آنکه او را برده ای رومی (و به احتمال زیاد یهودی) می داند که عبدشمس آزادش کرده و به فرزندخواندگی پذیرفته است و دیگری آنکه "امیه" را فرزند عبد شمس می داند که البته دیدگاه اول بسیار مستندتر است .
http://www.balaghah.net/old/nahj-htm/far/id/maghaleh/siasi/38.htm
2. وجود این دو دیدگاه هیچ تفاوتی در اصل موضوع ایجاد نمی کند و در حالت دوم نیز اجداد ایشان از چند نسل قبل مجزا بوده اند وحتی نسبت نزدیک داشتن ایشان نیز به دلیل اختیاری که انسان در امور دارد ، ایرادی نداشت .
خلاصه شجره نامه پیامبر (ص) و ابوسفیان :
* عبدمناف – هاشم – عبدالمطلب – عبدالله – محمد (ص).
* عبدمناف – عبدالشمس – امیه – حرب – صخر (ابوسفیان).
3. عبدالمطلب ابدا در شجره پدران ابوسفیان قرار ندارد و تنها نسب مشترک او با پیامبر (ص) به عبد مناف باز می گردد ! یعنی امام حسین (ع) و یزید تا نسلها قبل نیز رابطه خویشاوندی نداشته اند !
4. با توجه به موارد بالا :
* امام حسین (ع) و یزید پسر پسرعمو نیستند !
* امام علی (ع) و معاویه پسر عمو نیستند !
* پیامبر (ص) و معاویه پسر عمو نیستند !
http://www.porseman.org/q/show.aspx?id=125189
5. جناب ابوطالب پدر حضرت علی (ع) ، فرزند عبدالمطلب هستند .
پس با در نظر گرفتن موارد بالا :
* ابوطالب و ابوسفیان برادر نیستند !
* ابوسفیان عموی پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) نیست !
http://www.imamalinet.net/old/k/mohammad/mo4.htm
6. تمام این جعلیات به این دلیل در شبهه آمده تا مخاطب را وادار به پذیرش دلیل دروغین "اختلاف خانوادگی" و "قدرت" جهت قیام امام حسین (ع) کند !
7. علل قیام امام حسین به اختصار :
بیعت خواهی یزید که فردی فاسد و هرزه بود از امام معصوم و عزم قتل ایشان در صورت عدم بیعت
* دعوت مردم کوفه از امام حسین و تمام شدن حجت بر ایشان
* اصلاح امت و مبارزه با فساد که جامعه اسلامی به دلیل سیاستها و فساد یزید از اسلام کاملا دور شده بود
http://www.hawzah.net/fa/Question/View/12326
8. دین امری فراتر از نژاد و قومیت است و ایرانیان همیشه مفتخر بودند در مسیر آزادگی و حق طلبی که همان مسیر اهل بیت (ع) بوده گام بردارند .
9. احمد کسروی علی رغم توانمندی در ادبیات و تسلط به چند زبان ، فراماسونی دین ستیز و شدیدا به دنبال تغییر خط ایرانی به لاتین بود !
او ادعای پیامبری داشت و شدیدا با اسلام و نمادهای آن در ستیز بود و به ائمه اطهار (ع) اهانت می کرد . او اهل مباحثه منطقی و مودبانه نبود و مکررا به سایرین اهانت می نمود .
همین اطلاعات اندک از وی کافیست تا به باطل بودن عبارات پایانی شبهه که منتسب به اوست پی ببریم .
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8810
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
در محضر استاد
مبحث توبه ⬅1⃣
آیت الله مکارم شیرازی
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
مراتب توبه کنندگان
پرسش : توبه کاران را به چند گروه می توان تقسیم کرد؟پاسخ اجمالی: توبه كاران را مى توان به چهار گروه تقسيم كرد: گروه اوّل كسانى هستند كه از گناهان خويش توبه مى كنند ولى بعد از مدّتى توبه را مى شكنند؛ گروه دوم كسانى هستند كه از گناهان خود توبه مى كنند، ولى گاهی شهوات در مورد بعضى از گناهان بر آنها غالب مى شود و توبه را مى شكنند؛ گروه سوم توبه كارانى هستند كه بعد از توبه از گناهان بزرگ پرهيز مى كنند، ولى گاهی گرفتار بعضى از گناهان مى شوند، بى آن كه قصد توبه شكنى داشته باشند؛ گروه چهارم توبه كارانى هستند كه بعد از توبه، با اراده اى محكم پا برجا مى مانند.پاسخ تفصیلی: توبه كاران را مى توان به چهار گروه تقسيم كرد:
گروه اوّل كسانى هستند كه از گناهان خويش توبه مى كنند ولى بعد از مدّتى توبه را مى شكنند و به گناه باز مى گردند بى آن كه تأسّف و ندامتى از كار خويش داشته باشند، اينها در واقع در مرحله نفس امّاره قرار دارند و عاقبت و سرانجام آنها كاملاً مبهم و پر مخاطره است. چرا كه ممكن است يكى از مراحل توبه و بازگشت به سوى خدا مقارن با پايان عمر آنها باشد و به اصطلاح عاقبت آنها به خير شود، ولى اى بسا پايان عمر آنها با يكى از زمانهاى توبه شكنى همراه گردد، و پايانى اسف انگيز و عاقبتى دردناك داشته باشند، و به اصطلاح «عاقبت به شرّ» از دنيا بروند.
گروه دوم كسانى هستند كه از گناهان خود توبه مى كنند، و راه طاعت و بندگى حق را ادامه مى دهند، ولى گاه شهوات در مورد بعضى از گناهان بر آنها غالب مى شود و توبه را مى شكنند چون هنوز توان كافى در برابر شهوات پيدا نكرده اند؛ ولى با اين حال، از توبه شكنى نادم و پشيمانند و پيوسته به خود مى گويند اى كاش چنين گناهى را نكرده بوديم، و ان شاء اللّه بزودى توبه خواهيم كرد. اين گونه افراد هم در واقع در مرحله نفس امّاره اند ولى اميد نجاتشان زيادتر است.
گروه سوم توبه كارانى هستند كه بعد از توبه از گناهان بزرگ پرهيز مى كنند، و نسبت به اصول طاعات پايبندند، ولى گاه گرفتار بعضى از گناهان مى شوند، بى آن كه بطور عمد قصد توبه شكنى داشته باشند، امّا بلافاصله پشيمان شده و به سرزنش نفس خويشتن مى پردازند و عزم خويش را بر توبه جزم مى كنند، و سعى دارند از اسباب گناه فاصله بگيرند. اين گروه در مرحله عالى از نفس لوّامه قرار دارند و به سوى نفس مطمئنّه نزديك مى شوند و اميد نجات براى آنها بسيار زياد است.
گروه چهارم توبه كارانى هستند كه بعد از توبه با اراده اى محكم و آهنين راه اطاعت و بندگى خدا را پيش مى گيرند و پا برجا مى مانند؛ درست است كه معصوم نيستند و گاه فكر گناه و لغزشها ممكن است در آنها پيدا شود ولى از آلودگى به گناه در عمل پرهيز دارند، چرا كه نيروى عقل و ايمان در آنها به قدرى زياد است كه بر هواى نفس چيره شده و آن را مهار زده است.
اين گروه صاحبان نفس مطمئنّه اند كه در سوره فجر، آيه 27 تا 30، مخاطب به خطاب والا و پر افتخارى هستند كه: «يا اَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ اِرْجِعى اِلى رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً»؛ (تو اى روح آرام يافته! به سوى پروردگارت باز گرد در حالى كه هم تو از او خشنودى و هم او از تو خشنود است).
سپس لباس افتخار: «فَادْخُلى فى عِبادى وَ ادْخُلى جَنَّتى»؛ (سپس در سلك بندگانم درآى و در بهشتم داخل شو). در بر مى كنند.(1) پی نوشت:
(1). گرد آوری از: اخلاق در قرآن، آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى، مدرسه الامام على بن ابى طالب(ع)، قم، چاپ اول، 1377 هـ ش، ج 1، ص 241.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
در محضر استاد
مبحث توبه ⬅2⃣
آیت الله مکارم شیرازی
دوام توبه
پرسش : چه کنیم تا توبه ما دوام داشته باشد؟پاسخ اجمالی: توبه بايد پابرجا و دائم بوده باشد؛ براى اين که توبه کننده به گناه بازگشت نکند، رعايت امورى لازم است: 1 ـ جدا شدن از محيط گناه و عدم شركت در مجالس معصيت. 2 ـ بايد در دوستان و معاشران خود تجديد نظر كند. 3 ـ هر زمان وسوسه ها و انگيزه هاى آن گناه در او پيدا مى شود، به ذكر خدا روى آورد. 4 ـ همواره درباره آثار زيانبار گناهى كه آن را ترك گفته بينديشد. 5 ـ بايد وقت شبانه روزى خود را با برنامه هاى صحيح پركند و... .پاسخ تفصیلی: توبه بايد پابرجا و دائم بوده باشد؛ از يك سو، هرزمان خطايى از انسان بر اثر وسوسه هاى «نفس اماره» سربزند، بايد بلافاصله به سراغ توبه رود، و در مرحله «نفس لوامه» در آيد تا زمانى كه به مرحله «نفس مطمئنه» رسد و ريشه هاى وسوسه ها از بيخ كنده شود.
واز سوى ديگر، از هر گناهى توبه مى كند بايد كمال مراقبت را به خرج دهد كه آن توبه را نشكند و بر تعهّد خود در پيشگاه خدا نسبت به ترك آينده باقى بماند. و به تعبير ديگر، اگر بعد از توبه از گناه هنوز انگيزه هاى آن در اعماق دل و جان او باقى مانده بايد با آن به مبارزه برخيزد و جهاد با نفس را جزء برنامه خويش قرار دهد و به اين ترتيب هم در صفّ تائبان باشد و هم در صفّ مجاهدان.
براى اين که توبه کننده به گناه بازگشت نکند رعايت امورى لازم است:
1 ـ جدا شدن از محيط گناه و عدم شركت در مجالس معصيت، چرا كه توبه كار در آغاز امر آسيب پذير است و مانند بيمارى است كه تازه از بستر برخاسته، و اگر با پاى خود به مناطق آلوده به ميكربهاى بيمارى زا رود، احتمال آلودگى مجدّد او به بيمارى فراوان است؛ همچون معتادى است كه ترك اعتياد به مواد مخدّر نموده ولى هرگاه به مناطق آلوده برگردد، بسرعت آلوده مى شود.
2 ـ بايد در دوستان و معاشران خود تجديد نظر كند؛ هرگاه در گذشته كسانى بوده اند كه او را تشويق به گناه مى كردند، از آنها شديداً فاصله گيرد.
3 ـ هر زمان وسوسه ها و انگيزه هاى آن گناه در او پيدا مى شود، به ذكر خدا روى آورد، چرا كه: (ذكر خدا مايه آرامش دلها است)؛ «َالا بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ». (1)
4 ـ همواره درباره آثار زيانبار گناهى كه آن را ترك گفته بينديشد و آن آثار را نصب العين خود قرار دهد، مبادا بر اثر غفلت از آن و فراموش كردن اثرات مرگبار آن گناه، بار ديگر انگيزه ها در او رشد كند، و وسوسه ها از هر سو به قلب او هجوم آورد.
5 ـ در داستانهاى پيشينيان و كسانى كه بر اثر گناهان مختلف گرفتار مصائب دردناكى شدند، بينديشد، و سرگذشت آنها را از نظر بگذراند، حتّى در حالات انبياء و پيامبران معصومى كه گاه گرفتار لغزش ترك اولى شدند، مطالعه كند؛ مثلاً، ببيند كه چه امرى سبب شد آدم با آن مقام والايش از بهشت رانده شود، يا حضرت يونس مورد خشم قرار گيرد، و به زندان شكم ماهى فرستاده شود يا بر اثر چه عواملى يعقوب، پيامبر بزرگ خدا، به درد جا نفرساى فراق فرزند سالها گرفتار آيد.
مطالعه اين امور بى شك وسوسه هاى گناه را كم مى كند، و به توبه دوام و ثبات مى بخشد.
6 ـ به عقوبتها و مجازاتهايى كه بر يكايك از گناهان وعده داده شده بينديشد، و اين احتمال را از نظر دور ندارد كه تكرار گناه بعد از توبه ممكن است مجازات شديدترى داشته باشد.
و نيز به الطاف و عنايات الهيّه كه در انتظار توبه كاران است و شامل حال او شده است توجّه كند و دائماً به خود تلقين نمايد بكوش، اين عنايات و الطاف را حفظ كن، و اين مقام والايى كه خداوند نصيب تو كرده است به آسانى از دست مده! 7 ـ بايد وقت شبانه روزى خود را با برنامه هاى صحيح پركند، برنامه تلاش براى زندگى آبرومند، برنامه عبادت و بندگى خدا و برنامه سرگرمى هاى سالم؛ زيرا بى كارى و خالى ماندن اوقات از برنامه، بلاى عظيمى است كه زمينه را براى وسوسه هاى بازگشت به گناه فراهم مى سازد.
از دانشمندى پرسيدند كه تفسير حديث «اَلْتّائِبُ حَبيبُ اللّهِ»؛ (توبه كننده دوست خداست) چيست؟ (2) گفت: منظور كسى است كه مصداق اين آيه شريفه باشد:«اَلتّائِبُونَ الْعابِدُونَ الْحامِدُونَ السّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السّاجِدُونَ الاْمِرُوْنَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ الْحافِظُونَ لِحُدُودِ اللّهِ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنينَ»؛ (توبه كنندگان، عبادتكاران، حمد خدا گويان، سياحت كنندگان [كه پيوسته در ميان كانونهاى اطاعت خدا رفت و آمد دارند] ركوع كنندگان، ساجدان، آمران به معروف، نهى كنندگان از منكر و حافظان حدود الهى [هستند] و بشارت ده [اين چنين] مؤمنان را!) (3) ،(4) پی نوشت: (1). سوره رعد، آيه 28.
(2). المحجة البيضاء في تهذيب الإحياء، ملا محسن فيض كاشانى، محقق/مصحح: على اكبر غفارى، مؤسسه انتشارات اسلامى جامعه مدرسين، قم، چاپ چهارم، 1417 هـ ق، ج 7، ص87، (بيان ما ينبغي أن يبادرإ
ليه التائب) .
(3). سوره توبه، آيه 112.
(4). گرد آوری از: اخلاق در قرآن، ج 1، آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى، مدرسه الامام على بن ابى طالب(ع)، قم، چاپ اول، 1377 هـ ش، ص 238.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
دروغ، ارمغان اسلام!
ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺷﺪ ﮐﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺩﺭﻭﻍ ﮔﻔﺘﻦ ﺭﺍ ﺁﻏﺎﺯ ﮐﺮﺩﻧﺪ؟
متن و پاسخ شایعه
متن شایعه
"ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺷﺪ ﮐﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺩﺭﻭﻍ ﮔﻔﺘﻦ ﺭﺍ ﺁﻏﺎﺯﮐﺮﺩﻧﺪ؟
ﺯﺭﺗﺸﺖ : ﺩﺭ ﺳﺮﺯﻣﯿﻦ ﻣﻦ ﺩﺭﻭﻍ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ.
ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺑﺰﺭﮒ : ﻣﺮﺩ ﭘﺎﺭﺳﯽ ﺩﺭﻭﻍ ﻧﮕﻮﯾﺪ ﺣﺘﯽ ﺑﻬﻨﮕﺎﻡ ﻣﺮﮒ ﺩﺭ ﻣﯿﺪﺍﻥ ﺟﻨﮓ .
ﺩﺍﺭﯾﻮﺵ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ : ﺍﯼ ﺍﻫﻮﺭﺍ ﻣﺰﺩﺍ ﺩﺭﻭﻍ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺳﺮﺯﻣﯿﻦ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﻦ ﺩﻭﺭ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭ .
ﺷﺎﻫﭙﻮﺭ ﺳﺎﺳﺎﻧﯽ : ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺿﻌﯿﻒ ﺩﺭﻭﻍ ﻣﯿﮕﻮﯾﺪ.
ﺁﺧﻮﻧﺪ : ﺩﺭ ﺳﻪ ﺟﺎ ﺩﺭﻭﻍ ﻧﯿﮑﻮﺳﺖ : ﻣﯿﺪﺍﻥ ﺟﻨﮓ ، ﻭﻋﺪﻩ ﺑﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﻭ ﺍﺻﻼﺡ ﺑﯿﻦ ﻣﺮﺩﻡ..."
پاسخ شایعه
در خصوص شیطنتی که برای آلودن دامان اسلام به دروغ انجام شده باید دانست که :
برخلاف بیانی که در مطلب شده ، اسلام امر به دروغ نکرده بلکه در شرایط زیر و در صورت اضطرار آن را بلا اشکال دانسته.
در ارزیابی آموزه های اسلامی با آنچه منتسب به داریوش و کوروش هخامنشی است، باید گفت که راست گویى و مبارزه با کذب و دروغ از اهمیت فوق العاده ای در تعلیمات اسلامی برخوردار است.
امام صادق (ع) میفرماید: "نگاه به رکوع و سجود طولانى افراد نکنید، چرا که ممکن است عادت آنها شده باشد، به طورى که اگر آن را ترک کنند ناراحت شوند، ولى نگاه به راست گویى و امانت داری آنها کنید" ؛ یعنی، راست گویى و امانت، ملاکِ خوبی و ایمان افراد است.
اما با این وجود و با این که، راست گویى و مبارزه با دروغ از اهمیت فوق العاده ای در تعلیمات اسلامی برخوردار بوده و اصولا (دست کم به صورت صوری و ظاهر) به عنوان یک اصل در بیشتر مجامع بشری پذیرفته شده است، ولی در موارد و شرایطی که یک دروغ در راستای مصالحی باشد که اهمیت آن برتر از زشتی دروغ است، گفتن دروغ را می توان به صورت موردی مجاز دانست و این سخنان منتسب به کوروش و داریوش هخامنشی را نمی توان به صورت مطلق مورد پذیرش قرار داد. به عنوان نمونه :
آیا اگر در موردی، یک سخن صد در صد راست و درستی که به یک جنایت کار گفته شده و منجر به کشته شدن فرد کاملا بی گناهی شود، شما و یا هر عاقل دیگری آن را تأیید خواهید کرد؟!
آیا اگر با گفتن سخن راستی، بنیاد یک خانواده از هم پاشیده شود، حتی اگر در مورد آن از شما پرسشی به عمل آید، پاسخ صحیح را بر زبان خواهید آورد و آن خانواده را نابود خواهید کرد؟!
اگر با گفتن دروغی کوچک بتوانید میان دو کشور یا گروهی که سال ها از هم کینه به دل داشته و به جنگ با یکدیگر پرداخته اند، صلح و صفا برقرار کنید، به بهانه راستگو بودن از گفتن آن دروغ دریغ خواهید نمود؟! و... .
بسیار بعید به نظر می رسد که پادشاهان هوشمندی چون کوروش و یا هر فرد عاقل دیگر، به این ظرافتی که مبتنی بر انگیزه دروغ گویی است پی نبرده و سخنی غیر منطقی را بر زبان آورند.
اگر در روایاتی به مجاز بودن دروغ در موارد خاص برخورد کردید، یقیناً از مواردی خواهد بود که نظیر مثال های بیان شده، پیامدهای مثبت دروغ، به مراتب بیشتر از زشتی دروغ گویی به شمار آید.
موارد زیر تنها بخشی کوتاه از تاکیدات دین اسلام به راستگویی و پرهیز از دروغ می باشد که به عنوان حجت ارایه میشود:
از منظر اسلام دروغ از بدترین معایب، زشت ترین گناهان و منشأ بسیاری از مفاسد است و بالطبع از کارهای زشت و ناپسند و عادت به آن از رذایل اخلاقی و از گناهان کبیره است و تا ضرورت و مصلحت مهمی در میان نباشد ، دروغ گفتن جایز نمی باشد.
آیات و روایات بسیاری در زمینه زشتی دروغ سخن می گویند و آیات تکان دهنده ای حتی دروغگو را در ردیف کافران و منکران آیات الهی می شمارند.
به عنوان مثال :
سوره نحل آیه 116
سوره زمر آیه 3
سوره نحل آیه 105
در روایات و احادیث هم موارد بسیار زیادی به مذمت و رد دروغ اختصاص دارد که به راحتی در اینترنت در دسترس است.
حال سوال اینجاست که آیا برای سخنانی که در متن به کورش و داریوش و دیگران منتسب شده نیز چون موارد بالا سند قابل عرضه ای وجود دارد ؟!!
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
بسم الله الرحمن الرحیم #قرار_معرفتی_هفته #مهدویت #شهید_مطهری 🌴عنوان: ایمان به غیب و امدادهای غیب
بسم الله الرحمن الرحیم
🌴عنوان: ایمان به غیب و مددهای غیبی
🌴جلسه شماره ۴
#قرار_معرفتی_هفته
#مهدویت
#شهید_مطهری
🎀 یادآوری:
گفتیم که فرق مومن و غیر مومن در «ایمان به غیب» است.
معنی صحیح غیب را هم گفتیم «حقایق و واقعیت هایی که با حواس ما قابل درک نباشد.»
آیا ایمان به غیب فقط این است که ایمان داشته باشیم که خدایی وجود دارد؟!
معادی وجود دارد؟!
امام زمانی وجود دارد؟!
آیا ایمان به غیب به همین جا خاتمه می یابد؟!
نه!!❌❌
ایمان به غیب بالاتر از این است!
👈انسان باید یک ایمانی هم به رابطه خودش با غیب داشته باشد.
یعنی ایمان داشته باشیم به:
👈رابطه میان بنده و خدا
👈رابطه میان خود و جهان غیب
باید به مددهای غیبی ایمان داشته باشیم.
دین از یک طرف ما را به عمل و کوشش وادار می کند، از طرف دیگر می گوید:
🌸تو بخواه، تو استمداد کن، از یک راه نهانی که نمیدانی به هدف و نتیجه می رسی!🌸
میگوید:
🔅 صدقه بده ⏪⏪ از یک راه نهانی که نمی دانی رفع بلا می شود.☺️
🔅 دعا کن ⏪⏪ از یک راه نهانی که نمی دانی استجابتش را خواهی دید.☺️
✳️ یعنی از غیب به ما مدد می رسد.
چه خوب!!😄😄
یعنی حالا در خانه مان بنشینیم و بگوییم ای غیب بیا به من مدد بده؟!😉😇
نه!!❌❌
✳️ مدد غیبی قانون و شرایط دارد!
درباره قوانین و شرایط دریافت مدد غیبی در جلسه آتی سخن خواهیم گفت ان شاء الله🍁🍁
پایان جلسه ۴ با صلوات بر محمد و آل محمد
🌺🌱🌺🌱🌺🌱🌺🌱🌺🌱🌺🌱
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
تلگرام در سایت خود استیکرهای فیلم 300 را نیز ارائه کرده است... سرباز ایرانی را به شکل هیولا نشان داده که در حال سیلی خوردن از سرباز غربی است.
✅به ما بپیوندید👇
@mobahesegroup
حالا غلط املایی به کنار😏
ولی واقعا کسی که اسرائیل رو کشور میدونه، و نمیدونه فاصله اش با ما فقط ۱۰۰۰ کیلومتره، صبح تا شب ما رو تهدید میکنه و هر دعوای ممکن از ترور و براندازی تا حمله به پایگاه #ایران رو داشته؛ خیلی ستمه استاد علوم سیاسی #تهران_باشه!
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
@mobahesegroup
هدایت شده از مسجد حضرت قائم(عج)
حتما شنیدین میگن تازگیا در ایتا یه کانالی ساخته شده هر کی رفته داخلش زنده برنگشته😱
بیا تو جمع ۱۵ هزار نفری ما اگه از شدت خنده زنده موندی جایزه داری
پاچیدم از خنده ای خِدااااا😂😂👇
http://eitaa.com/joinchat/597950468C427dfe2187
«پاسخ به یک شبهه»
در مواقعی دیده شده دست امام خمینی (ره) بوسیده شده و ایشان منع هم نکردند این چه معنایی دارد خصوصا وقتی دست شاه را هم می بوسیدند؟
@mobahesegroup
پاسخ:
پیش از پرداختن به پاسخ این سوال ، لازم است این سوال مورد بررسی قرار گیرد که آیا اساساً دست بوسی از منظر اسلام ، امری مذموم و ناپسند است و یا امری می باشد که می تواند مباح و یا حتی پسندیده باشد؟ علت این امر نیز این است که بر خلاف برخی سنّت هایی که اسلام حکم صریحی در مورد آنها داشته و به شدّت از آنها نهی می کند همچون سجده بر غیر خدا ، اموری همچون دست بوسی ، به گونه ای هستند که حکم واحد و صریحی نداشته و دیدگاه های متفاوتی اعم از جواز ، استحباب ، کراهت و حرمت نسبت به آن ارائه شده است .به طوری که با قاطعیت نمی توان آن را حرام اعلام کرد .به عنوان مثال در سنّت و سیره اصحاب و یاران پیغمبر(س) و ائمه معصومین(ع)، مواردی دیده میشود که آنها دست پیغمبر(س) و امام(ع) را بوسیدهاند، و نهی و ردی از سوی آنان نیز نشده است.
در کتاب «موسوعة الدفاع عن رسولالله(ص)،ج2، ص 79»مینویسد: «در مورد بوسیدن دست، احادیث و آثار فراوانی وجود دارد که مجموع آن بر ثبوت آن از پیغمبر(ص) دلالت میکند.»
در آثار و منابع از بوسیدن دست پیغمبر(ص) توسط یاران و اصحاب از جمله زید بن حارثه و عبدالله بن رواحه و بوسیدن دست امام حسین(ص) توسط فرزدق شاعر و بوسیدن دست امام صادق(ص) توسط محمد بن مسلم [فقیه و راوی بزرگ شیعه] ...حکایت شده است.(1).
شهید اول، از فقهای بزرگ شیعه، به جواز بوسیدن دست برادران مسلمان که به عنوان تعظیم و بزرگداشت مومن فتوا میدهد(2).
در سیره امام سجاد (ع) نیز نقل شده است که « کَانَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ ع إِذَا أَعْطَی السَّائِلَ قَبَّلَ یَدَ السَّائِلِ فَقِیلَ لَهُ لِمَ تَفْعَلُ ذَلِکَ قَالَ لِأَنَّهَا تَقَعُ فِی یَدِ اللَّهِ قَبْلَ یَدِ الْعَبْدِ. (3)» یعنی امام سجاد (ع) هرگاه به سائل چیزی می داد دستش را می بوسید پس به او عرض شد چرا چنین کاری می کنی؟ فرمود برای اینکه صدقه قبل از اینکه در دست بنده قرار گیرد در دست خدا قرار می گیرد.
@mobahesegroup
همچنین در سیره اخلاقی برخی علمای اخلاق نیز، هم از سنّت دست بوسی نهی شده است و هم تلویحاً نسبت به برخی افراد مورد تایید قرار گرفته است . به عنوان مثال یکی از شاگردان آیت الله جوادی آملی، در صفحه ویژه ایشان با اشاره به دیدار جمعی از محققین با ایشان نوشته است: یکی از دوستان به آیت الله جوادی آملی اصرار کرد دستشان را ببوسد. ایشان با لحنی ناصحانه به ما فرمود: نه دست کسی را ببوسید و نه بگذارید دستتان را ببوسند.من تا کنون هیچ دستی را نبوسیده ام، جز یک دست و آن هم دست امام خمینی بود و به راستی که آن دست بوسیدنی بود.(4)
@mobahesegroup
بر این اساس به نظر می رسد که در یک جمع بندی می توان گفت سنّت دست بوسی به تناسب افراد و شخصیت های مختلف تفاوت دارد، به عبارتی سنّت دست بوسی اگر نسبت به شخصیتی که ویژگی خاصی همچون علم، معرفت، رهبری دینی، وارستگی، ارزش های اخلاقی و ... داشته و صرفاً ناشی از احترام و عشق و ارادت به وی بوده و در عین حال باعث ذلّت دست بوسنده و غرور و تکبر طرف مقابل نشود ایرادی ندارد. امّا اگر این کار با هدف و انگیزه تملّق و چاپلوسی صورت گیرد و یا منجر به ذلّت فرد دست بوسنده و غرور و تکبّر طرف مقابل شود قطعاً ایراد دارد .
در این میان ماهیت دست بوسی حضرت امام خمینی (ره) با دست بوسی شاه ، تفاوت دارد ، چرا که حضرت امام خمینی (ره) ، انسان وارسته ای بودند که شخصیتی کاملاً متواضع در برابر همگان داشتند و هرگز گَرد عُجب و خود پسندی و یا تکبر و غرور دامن ایشان را نگرفت به گونه ای که وضع زندگی و نوع برخورد ایشان با مردم ، چه پیش و چه پس از رهبری نظام جمهوری اسلامی هیچ تفاوتی با هم نداشت و هیچ کس امکان انکار این موضوع را ندارد و با توجه به چنین روحیاتی ، دست بوسی هیچ مقام مسئولی هم در حالات درونی ایشان ، هیچ تغییری ایجاد نمی کرد ، کما اینکه مردم و مسئولانی هم که به دست بوسی ایشان شرفیاب می شدند ، صرفاً بر اساس احترام به جایگاه ایشان به عنوان عالم عامل دینی ، نواده پیغمبر و رهبردینی این کار را صورت می دادند و می دانستند که هیچ گونه نیت غیر خالصانه ای از نگاه هوشمندانه حضرت امام (ره) به دور نبوده و ایشان را تحت تاثیر قرار نمی دهد که شواهد فراوانی راجع به این روحیه والای حضرت امام در مطالعه زندگانی حضرت امام (ره) و سیره عملی ایشان می توان دید .
@mobahesegroup
این در حالی است که شاه به لحاظ شخصیتی ، انسانی مغرور و متکبر و دوستدار چاپلوسی و تملّق بود و دست بوسی نسبت به وی نیز از سر چنین صفات رذیله ای صورت می گرفت که شواهد تاریخی نیز اثبات کننده همین روحیه می باشد . به عبارتی«محمدرضا خیلی لذّت میبرد که گروهی از فرماندهان عالیرتبهی ارتش با آن لباس
های پرزرق و برق جلوی او صف میکشیدند و به ترتیب دست او را میبوسیدند.» گاهی «در مراسم رسمی یا میهمانیها... افسران عالیرتبهای ارتش دست و یا حتی کفش محمدرضا را میبوسیدند.» شاه چنان به دست بوسی معتاد شده بود که خودش «دستش را دراز میکرد» که اطرافیان ببوسند. پابوسی شاه بعد از جشنهای 2500 ساله در دربار به اوج رسیده بود. عبدالعظیم ولیان- استاندار خراسان و نایبالتولیه- هر گاه به حضور شاه میرسید، روی زمین میافتاد و پای شاه را میبوسید.
اردشیر زاهدی بعد از انتصاب به وزارت امور خارجه، همهی معاونین و سفرا را مجبور کرد تا هنگام «شرفیابی» در مقابل شاه زانو بزنند. زانو زدن وزیر و به خاک افتادن وی در برابر شاه موجب اعتراض یک خبرنگار فرانسوی به علم شد. علم اعتراض خبرنگار را به اطلاع شاه رساند و شاه پاسخ داد: «حق بود به او میگفتی که اردشیر رعایت سنّتهای ملی مملکت را می کند.»
سفرا موظف بودند در گزارشهایشان به شاه، جمله «پای مبارک را میبوسم» بنویسند. پرویز راجی از این که امیرخسرو افشار، آخرین وزیر امور خارجه ایران دوران شاه به جای کلمه «پای مبارک» را میبوسم، نوشته بود «دست مبارک را میبوسم» اظهار شگفتی میکند. هرمز قریب یکی از مدیرکل های وزارت دربار در نامه مینوسد:
مراتب پرستش چاکرانه مرا به خاک پای مبارک بندگان اعلیحضرت همایون شاهنشاه تقدیم [میکنم.] پای مبارک علیاحضرت ملکه و والاحضرت شاهدخت شهناز را با کمال احترام میبوسم.
گاهی وقتها چاپلوسی چنان شدت میگرفت که هر کدام از اطرافیان سعی میکردند از رقیب سبقت بگیرند.» (5)
بنابر این دست بوسی شاه با دست بوسی امام خمینی (ره) به دلیل تفاوت های ماهوی در خصلت های شخصیتی این دو رهبر قبل و بعد از انقلاب ایران ، اساساً قابل مقایسه نیست .
پی نوشتها:
(1) کنزالعمال، ج29، 220، جامع الاحادیث، ج28، ص10، کافی، ج2، ص 185، بحارالانوار، ج46، ص 957؛ کشف العمه، ج2، ص43، تفسیر منسوب به امام عسکری(ع)، ص 637و... نقل از سایت جماران ، آیا دستبوسی سنتی ناپسند است ؟ ، حسین مستوفی
(2) القواعد و الفوائد،ج2، الدروس الشرعیه، ج2، ص 18 ، نقل از همان
(3) وسائل الشیعة، ج9، ص: 435
(4) سایت تابناک و دهها سایت مختلف دیگر
(5) روح الله حسینیان ، فساد دربار ، منبع : سایت - باشگاه اندیشه - تاریخ شمسی نشر 26/11/1385 - به نقل از مجموعه مقالات نخستین همایش بررسی علل فروپاشی سلطنت پهلوی
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup