✅ متن شبهه:
در یک گزارش کلی از نشریه اکونومیست هزینه انقلاب ایران برای مردم این کشور تاکنون چیز در حدود تقریبی ۳۰ سی تریلیون دلار آمریکا (٣٠هزار ميليارد دلار) تخمین زده شده است.
١ تريليون دلار = ١٠٠٠ ميليارد دلار است
۱- جنگ هشت ساله ۳ سه تریلیون دلار .
۲-هسته ایی شدن و کلیه هزینه های جانبی آن ۹ تریلیون دلار.
۳-حمایت های گسترده نظامی از کشور های منطقه مورد هدف ۵ پنج تریلیون دلار.
۴-خسارات های وارده به زیر ساخت های معادن و صنایع مادر ، منابع زیر زمینی نفت -گاز- و انواع حمل نقل ریلی -زمینی -هوایی -دریایی چهار ۴ تریلیون دلار.
۵-صدمات و لطمات جبران ناپذیر به محیط زیست و عدم مدیریت آب کشور ۳ سه تریلیون دلار.
۶- عدم سود حاصله در اثر قهر این کشور طی چهل سال گذشته با جامعه جهانی که برجسته ترین این حیف و میل را در تحریم ها از خود بجای گذشته ۶ شش تریلیون دلار.
در ادامه این گزارش می افزاید چنانچه رقم پنج میلیون را که :
الف : نیرو انسانی جوان کشته شده و آسیب دیده در جنگ هشت ساله و هچنین منطقه.
ب : رها شده نیروی مستعدد در بازار که بی رنوق کار اشتغال اعم از تحصیل کرده و عادی در رنج هستند .
ج -نیروهای مهار -متخصص -فوق تخصص - اعم از مهندسین -پزشکان -اقتصادانان -حقوق دانان و ......که به سبب اوضاع وخیم کشورشان تن به مهاجرت و پناهندگی داده اند را به این لیست بیفزایم خواهیم دید که در خوش بینانه ترین حالات بعداز دستیابی ان کشور به یک صلح پایدار و با ثباتی مطمئن و نیز داشتن شرایط مناسب و قابل قبول در رونق اقتصادی شفاف - جامع - ایمن، طی یک دوره سی ساله، ایران به آرامش خواهد رسید.
يعني اگر از فردا شرايط فوق مهيا باشد بعد از يك دوره سي ساله به سال ١٣٥٧ خواهيم رسيد، يعني هزينه اين انقلاب مدت ٧٠ سال منابع انساني، مالي، و فرهنگي اين مملكت را نابود كرده است.
منبع : بولتن هفتگی اقتصادی، نشریه اکونومیست ژوئن ۲۰۱۸
✅ پاسخ شبهه:
1⃣ برای این ادعا یعنی: «گزارش کلی از نشریه اکونومیست...» هیچ منبعی یافت نشد.
2⃣ بسیاری از این ارقام دروغ و اغراق آمیز است. از جمله ⬇️
🔮 کل هزینه ی هستهای کشور 6 تا 7 میلیارد دلار بوده است:
🔗 http://b2n.ir/29792
🔮خسارات جنگ تحمیلی رقمی معادل 440 میلیارد دلار بوده است:
🔗 http://b2n.ir/98846
🔮 هزینه ی نظامی ایران حدود ۹درصد کل هزینه نظامی کشورهای منطقه خاورمیانه است:
🔗 http://b2n.ir/55687
🔮مقایسه کنید با آمریکا که به اعتراف ترامپ، 7 تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کرده است:
🔗 http://b2n.ir/32368
3⃣ بخشی از این هزینه ها تحمیلی بوده (جنگ) و بخشی دیگر نیز با امنیت (حضورنظامی در خاورمیانه) و استقلال (هسته ای) نظام مرتبط است. بنابراین باید این هزینه ها پرداخت شود، در غیر این صورت هزینه ی سازش بیشتر می شود.
4⃣ پیشرفت های جمهوری اسلامی در سایه ی این هزینه های تحمیلی نسبت به قبل از انقلاب، بهترین گواه است که این هزینه ها درست مصرف شده ⬇️
🔮 بر اساس آمار بانک جهانی نه تنها عدالت در ۴۰ سال اخیر رشد ۲۶درصدی داشته:
🔗 http://b2n.ir/23763
💎بلکه👇
1- شاخص پزشک به جمعیت، ۶ برابر بهبود یافته.
2-قدرت خرید خانوارها، ۲.۵ تا ۳ برابر بیشتر شده.
3_صادرات کالا ، افزایش ۱۰۰۰ درصدی داشته.
4-سرانه درآمد ملی، افزایش چند صد درصدی داشته.
5- درآمد ناخالص ملی ایران، رشد حدوداً ۲ برابر داشته.
6-تولید ناخالص داخلی، رشد ۷-۶ برابری داشته.
7-ارزش افزوده ی بخش صنعت، رشد ۶۰۰ درصدی داشته.
8- بخش کشاورزی، رشد ۳۰۰ درصدی داشته.
9- سفرهای هوایی، رشد ۵۰۰-۴۰۰ درصدی داشته. (افزایش سطح رفاه در جامعه)
10-میزان سرمایهگذاری انجام شده در ایران، سالانه ۳-۲ برابر شده.
11-رشد سرمایهگذاریها در توسعه زیرساختها و خدمات عمرانی، ۵ برابر گردیده.
12- ارزش افزوده بخش خدمات ، از ۵۰ میلیارد دلار به رکورد ۲۵۰ میلیارد دلار(رشد چشمگیر توسعه بخش خصوصی ) بوده.
13- و کاهش مرگ و میر نوزادان (از ۱۴۰ هزار به زیر ۲۰ هزار) به یک هفتم دوران قبل رسیده است:
🔗 http://b2n.ir/35579
🔮در زمینه ی نظامی هم👇
به اعتراف اسرائیل، ایران ابرقدرت منطقه است:
🔗 http://yon.ir/Xi3E9
🔮در علوم پزشکی 👇
جزو ۴ کشور برترِ دنیا در درمانِ ناباروری، ۵ کشور برتر دنیا در علم ژنتیک و رویان و جزو ۴ کشور اول جهان در ارتوپدی، عمل های زیبایی، پیوند اعضا و ... بوده ایم.
🔮و همچنین مقام اول تولید علم را داریم.
جزو ٨ کشور دارنده ی دانش بومیِ هسته ای ، جزو ۵ کشور دارنده ی دانش پیل سوختی، جزو ٧ کشورِ اول در نانوتکنولوژی و جزو ۱۰ کشور سازنده ی ماهواره و فضاپیما هستیم.👌
✍ #شاکر_درگاه
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
نشر مجدد
⁉️متن شبهه:
سهم ۵۰ درصدی ایران از دریای خزر، پروپاگاندا یا واقعیت❓
✅پاسخ شبهه:
🔮اگر ایران در دوران #پهلوی حکومتی «ملی» بود و روابطی مشابه با هند دوران نهرو با شوروی داشت، سهم ما از دریای خزر در چند موقعیت استثنایی و عالی به سود ایران میتوانست تعیین شود و سهمی البته نه ۵۰ درصد ولی مثلاً ۳۰- ۴۰ درصد برای ایران کسب کند. ولی حکومت رضا شاه و محمدرضا شاه پهلوی خط مقدم #جبهه غرب علیه شوروی و در تحریکات و «جنگ سرد» علیه شوروی به شدت فعال بودند
🔮بنابراین منافع ملی ما را هم در دریای خزر و هم در خلیج فارس به باد دادند.
1⃣موقعیت اول، اوضاع سالهای اولیه اقتدار رضا خان سردار سپه/ رضا شاه بعدی است که #ماجرای نفت شمال اوج گرفت و به قتل ماژور ایمبری در ماجرای مرموز سقاخانه آشیخ هادی تهران انجامید برای ممانعت از انعقاد قرارداد با کمپانی آمریکایی سینکلر اویل. این #توطئه را کمپانیهای استاندارد اویل آمریکا و رویال داچ شل رقم زدند و نقش داشت در صعود و استقرار دیکتاتوری مهیب رضا شاه.
@mobahesegroup
2⃣موقعیت دوم سال پایانی جنگ دوم جهانی بود که استالین به شدت به قرارداد نفت شمال ایران امید داشت برای بازسازی صنایع نابودشده شوروی در جنگ جهانی دوم. دولت ساعد مراغهای، در همدستی با کانونهای غربی بويژه کمپانی رویال داچ شل، رویهای محیلانه در پیش گرفت که خشم استالین را برانگیخت و به ماجرای غائله سالهای ۱۳۲۴- ۱۳۲۵ آذربایجان و #کردستان انجامید و سرانجام با وعده انعقاد قرارداد نفت شمال با استالین از سوی قوامالسلطنه ارتش سرخ ایران را ترک کرد و غائله آذربایجان و کردستان پایان یافت ولی #قرارداد نفت شمال با شوروی منعقد نشد.
🔮در مقابل، #همانطور که در بالا نوشتم، برخلاف دریای خزر، خلیج فارس حوزه حاکمیت ایران بود. ولی رضا شاه با تبدیل کردن ناسیونالیسم افراطی (شووینیسم) ایرانی به «ایدئولوژی» رسمی حکومت خود و حذف اقتدار اعراب شیعی ایران بر جنوب خلیج فارس این منطقه بسیار مهم را عمداً، و هماهنگ با سیاست بریتانیا، در کنترل کامل وهابیون و آلسعود قرار داد. @mobahesegroup
🔮 اعراب شیعی بنیکعب استوارترین سد دفاع از وهابیون بودهاند و حلقه اتصال «ایرانیت» و «عربیت» و چنان به ایرانیت خود مباهی بودند که حتی در مقاطعی پیشنهادهای فریبنده عثمانی را نپذیرفتند که خود را تبعه عثمانی بخوانند.
@mobahesegroup
🔮حالا، آقای #عباس امانت هر چه میخواهد از رضا شاه تعریف کند؛ رضا شاهی که در عالیترین و استثناییترین فرصتهای تاریخی حتی این #جربزه را نداشت که با شوروی قرارداد منعقد کند و سهمی خوب برای ایران در دریای خزر به دست آورد و در منطقه جنوبی خلیج فارس نیز #اقتدار ایران را تماماً، منطبق با برنامههای کانونهای قدرت غربی، به نفع آلسعود حذف کرد.
🌊درباره #سهم ایران از دریای خزر به رشته توئیتهای مفید زیر مراجعه شود: 👇👇
https://twitter.com/91taba/status/1028359779301900291
✍#عبدالله_شهبازی
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم دیدنی قبل ازتصویب برجام درمجلس
#فؤاد_ایزدی از #ظریف پرسیدفردی بنام#ترامپ نامزدانتخابات امریکاست و اگرانتخاب بشه برجام راپاره خواهدکرد
ظریف باخنده پاسخ میدهد...
آقای وزیرهم خودتونو گول زدیدهم ملتو
هدایت شده از پند عارفانه
🏴صلوات خاصه امام محمد باقر عليه السلام
🔳 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ بَاقِرِ الْعِلْمِ وَإِمَامِ الْهُدَى وَقَائِدِ أَهْلِ التَّقْوَى وَالْمُنْتَجَبِ مِنْ عِبَادِکَ
اللَّهُمَّ وَکَمَا جَعَلْتَهُ عَلَماً لِعِبَادِکَ وَمَنَاراً لِبِلَادِکَ وَمُسْتَوْدَعاً لِحِکْمَتِکَ وَمُتَرْجِماً لِوَحْیِکَ وَأَمَرْتَ بِطَاعَتِهِ وَحَذَّرْتَ عَنْ مَعْصِیَتِهِ
فَصَلِّ عَلَیْهِ یَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ ذُرِّیَّهِ أَنْبِیَائِکَ وَأَصْفِیَائِکَ وَرُسُلِکَ وَأُمَنَائِکَ یَا رَبَّ الْعَالَمِینَ.
📚کانال پند عارفانه (شعر، نصایح، صوت کوتاه)
@pand_arefaneh 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماییم و عنایت امام باقر
الطاف و کرامت امام باقر
یا رب! چه شود گناه ما را بخشی
در شام شهادت امام باقر
🏴 شهادت حضرت امام 🏴
محمد باقر علیه السلام تسلیت باد.
@mobahesegroup
⁉️سوال:
🔰چرا خدا ابزار جادو را خلق کرده؟ چرا اجازه ميده اون جادو يا سحر روي مردم اثر کنه؟
✍️پاسخ:
✅مطابق ادله توحید افعالی، هر فعلی از جانب خدای متعال است یعنی هر کسی عملی را انجام می دهد، آن عمل را با نیرویی که از ذات پروردگار کسب کرده انجام می دهد. به تعبیر دیگر در عالم تکوین (وجود) هیچ نیرو و قدرتی جز نیروی الهی وجود ندارد.
با این حال هر عملی که در عالم تکوین وجود دارد، مطابق خواست و رضایت پروردگار نیست. یعنی بین عالم تکوین و عالم تشریع تلازمی برقرار نیست که با وجود یک مساله به رضایت خدای متعال از آن استدلال کنیم. یا از عدم یک مساله به عدم رضایت خدای متعال از آن پی ببریم. به عنوان نمونه کفر و شرک در عالم وجود دارد. اما کوچکترین شکی در مبغوض بودن این اعمال در نزد خدای متعال نیست. همان گونه که خدای متعال حاکمیت ائمه و سلطنت آنها را خواسته، اما این امر محقق نشده است.
چون خدای متعال انجام امور را به عواملی منوط کرده که بدون آن عوامل، محقق نخواهند شد، و از جهتی نیز به موجوداتی اختیار بخشیده که بین راه و بیراهه به انتخاب بپردازند. و انتخابشان به عینیت برسد. پس اگر کسی قصد تجاوزگری داشته باشد و نیروی لازم را کسب کرده باشد، در تحقق بخشیدن به تجاوزکاری خود موفق خواهد شد، علیرغم اینکه خدا او را از این عمل منع کرده و عمل او را مبغوض می شمارد.
جادو و امور مربوط به آن نیز با استفاده از چنین عواملی محقق می شود که شیاطین آن را به پیروان خود تعلیم داده اند. امام باقر(ع) می فرمایند: وقتى سلیمان وفات یافت ابلیس سحر را وضع نمود و آن را نوشت و آن نوشته را در هم پیچید و بر پشت آن نوشت: این ذخیره اى از گنج دانش است كه آصف بن برخیا براى سلیمان قرار داده است و هر كس مى خواهد به فلان مقصد برسد، باید چنین و چنان كند، سپس آن را در زیر تخت سلیمان دفن كرد و آنگاه آن را بیرون آورد و براى مردم خواند.[۲]
البته سحر انواع و اقسام مختلفي دار در معناي دقيق و خاص، سحر و جادو نوعي به كار گرفتن علل و اسباب ناشناخته عالم براي رسيدن به معلول ها و نتايج خاص هستند كه در دين به شدت مذموم بوده و از نگاه شرع گناه كبيره بسيار خطرناكي به حساب مي آيد؛ در اسلام از يادگيرى سحر و انجام دادن اعمال سحر و جادوگرى به شدت منع شده و اين عمل حرام است.
به عنوان مثال امام على (ع) در اين خصوص مىفرمايد: «كسى كه سحر بياموزد، كم يا زياد، كافر شده است و رابطه او با خداوند به كلّى قطع مىشود». (2)
قرآن، در سوره بقره وقتي داستان هاروت و ماروت را بيان مىكند مىفرمايد:
اصل سحر ابتدا توسط شياطين در بين مردم رواج يافت و بعد خداوند راهكارهايي را براي ابطال آن و البته آزمايش افراد به ايشان آموخت اما گروهي در اين مساله از راه صواب خارج شدند و مسير سوء استفاده را در پيش گرفتند و از اين علل و اسباب ناشناخته در مسيري نادرست بهره بردند.
سحر و جادو مانند میکروب می ماند کسی می تواند با دست یابی به اصل و ریشه رشد میکروب ها از آن سوء استفاده کند و در یک فرد یا خانواده و حتی یک جامعه آن را گسترش دهد و باعث شود تن افراد بی آن که خود بفهمند مورد بیماری واقع شود.
گر چه توان این فرد در این کار خطا و مرگ بار در اصل از خداست ولی خدا اراده کرده است که افراد در کار های خود مختار باشند و حتی در انتخاب های بد جلوی آنها را نگیرد تا آنها در این مسیر امتحان خود را پس دهند و اگر قرار بود هر کس کار اشتباهی انجام می داد جلو او را بگیرد دیگر امتحانی صورت نمی گرفت.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️ سوال:
🔰 امام زمان (عج) چگونه از قاتلان امام حسین (ع) که مرده اند، انتقام می گیرد؟
✍️ پاسخ:
✅ انتقام گیری امام زمان (عج) مفهومی است که در متون دینی مکرر ذکر شده است. در حدیثی قدسی بیان شده که: مهدى آخر امامان، كسى است كه دین مرا نصرت مى دهد و دولت مرا در میان مردم مستقر مى سازد و من بوسیله او از دشمنانم انتقام مى كشم.[۱]
و در بعضی از متون ذکر شده که این انتقام گیری، از دشمنان و قاتلان امام حسین (ع) نیز می باشد. از جمله در زیارت عاشورا (فاسأل الله… أن یرزقنی طلب ثارک مع إمامٍ منصورٍ - و اسئله… أن یرزقنی طلب ثاری [کم] مع امامٍ مهدیٍّ) و در دعای ندبه (أین الطّالبُ بِدَمِ المَقتولُ بکربلا).
و درباره کیفیت این انتقام گیری باید گفت که اگر منظور انتقام گرفتن از قاتلان امام حسین (ع)، انتقام از کسانی است که در کربلا حاضر بوده اند، این انتقام تنها با رجعت محقق می شود. یعنی مردگان زنده شده و در نزاع حق و باطل، اصحاب کفر سرکوب می شوند. و رجعت مطلبی حق است که آیات قرآنی نیز آن را تائید می کند. و از مسلمات عقیده شیعه است.
ر.ک:
آیا به مسأله رجعت درقرآن اشاره شده است؟
رجعت چیست؟
اما با توجه به اینکه بین رجعت و ظهور فاصله است، منظور از انتقام امام زمان (عج) از قاتلان امام حسین (ع) در این نوع انتقام نیست. که مردگان از قبر بیرون آیند و قصاص شوند.
بلکه انتقام امام زمان (عج)، انتقام از یزیدیان و سیره و منش آنهاست که در طی تاریخ استمرار داشته و در مقابل حق، صف آرائی کرده است.
و حدیثی از امام رضا (ع) نیز این مطلب را تائید می کند. عبد السّلام بن صالح هروىّ گوید: به حضرت رضا علیه السّلام عرض كردم: نظرتان در باره این حدیث كه از امام صادق علیه السّلام روایت شده است، چیست، كه حضرت فرمودهاند: زمانى كه قائم علیه السّلام قیام كند فرزندان قاتلان حسین علیه السّلام را بخاطر كردار پدرانشان خواهد كشت؟ حضرت فرمودند: همین طور است،
عرض كردم پس معنى این آیه چیست: «وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى[انعام/۱۶۴] هیچ كس بار گناه دیگرى را به دوش نخواهد كشید؟»
فرمودند: خداوند در تمام گفتارهایش درست گفته است، لكن فرزندان قاتلان حسین علیه السّلام از كردار پدرانشان راضى هستند و به آن افتخار مى كنند و هر كس از كارى راضى باشد مثل كسى است كه آن را انجام داده، و اگر كسى در مشرق كشته شود و دیگرى در مغرب از این قتل راضى باشد، نزد خدا با قاتل شریك خواهد بود، و قائم علیه السّلام در هنگام قیام خود، بخاطر رضایتشان از كردار پدران، ایشان را خواهد كشت.[۲]
[۱]. الجواهر السنیة-كلیات حدیث قدسى، ص ۴۲۹ ، الباب الثانی عشر.
[۲]. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج۱، ص: ۲۷۳.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
👇👇👇
♨️سوال:
🔰پدرم همیشه می گفت هر کاری کردی ، نمازت را ترک نکن تا همین نماز، مانع بشود گناه نکنی. چطور نمازخواندن مانع می شود؟
✍️پاسخ:
✅آيه 45 سوره عنکبوت به فلسفه بزرگ نماز پرداخته مى گويد: «نماز انسان را از زشتيها و منکرات بازمى دارد» (ان الصلوة تنهى عن الفحشاء والمنکر).
🌱طبيعت نماز از آنجا که انسان را به ياد نيرومندترين عامل بازدارنده يعنى اعتقاد به مبدء و معاد مى اندازد داراى اثر باز دارندگى از فحشاء و منکر است.
🌸انسانى که به نماز مى ايستد، تکبير مى گويد، خدا را از همه چيز برتر و بالاتر مى شمرد، به ياد نعمتهاى او مى افتد، حمد و سپاس او مى گويد، او را به رحمانيت و رحيميت مى ستايد، به ياد روز جزاى او مى افتد، اعتراف به بندگى او مى کند، از او يارى مى جويد صراط مستقيم از او مى طلبد، و از راه کسانى که غضب بر آنها شده و گمراهان به خدا پناه مى برد (مضمون سوره حمد).
🌱بدون شک در قلب و روح چنين انسانى جنبشى به سوى حق و حرکتى به سوى پاکى و جهشى به سوى تقوا پيدا مى شود.
🌸براى خدا «رکوع» مى کند، و در پيشگاه او پيشانى بر خاک مى نهد، غرق در عظمت او مى شود و خودخواهى ها و خود برتربينى ها را فراموش مى کند.
🌼شهادت به يگانگى او مى دهد گواهى به رسالت پيامبر(صلى الله عليه وآله) مى دهد.
🌸بر پيامبرش درود مى فرستد و دست به درگاه خداى برمى دارد که در زمره بندگان صالح او قرار گيرد (تشهد و سلام).
🌱همه اين امور موجى از معنويت در وجود او ايجاد مى کند، موجى که سد نيرومندى در برابر گناه محسوب مى شود.
🌿اين عمل چند بار در شبانه روز تکرار مى گردد، هنگامى که صبح از خواب برمى خيزد در ياد او غرق مى شود.
🔹در وسط روز هنگامى که غرق زندگى مادى شده ناگهان صداى تکبير مؤذن را مى شنود، برنامه خود را قطع کرده، به در گاه او مى شتابد، و حتى در پايان روز و آغاز شب پيش از آنکه به بستر استراحت رود با او راز و نياز مى کند و دل را مرکز انوار او مى سازد.
🌸از اين گذشته به هنگامى که آماده مقدمات نماز مى شود خود را شستشو مى دهد پاک مى کند، حرام و غصب را از خود دور مى سازد و به بارگاه دوست مى رود همه اين امور تأثير بازدارنده در برابر خط فحشاء و منکرات دارد.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️سوال:
🔰اگر کسی بگوید دعا و درخواست نزد انبیا و امامان انسان پرستی و شرک است، چگونه باید پاسخ داد؟
✍️پاسخ:
✅بر خلاف تصور یاد شده توسل یک اصل قرآنی و عقلایی است. «توسّل» در لغت، به معناى مدد جستن از «وسیله اى» براى نیل به مقصود است. انسان براى رسیدن به مراد خویش، باید به اسباب و واسطه هاى فیض، متوسل شود. ایجاد مزرعه اى آباد، جز از طریق شخم زدن زمین و کاشتن نهال و دادن آب و کود به مقدار مشخص و زمان معيّن و... امکان پذیر نیست. بر این اساس، توسّل - به معناى استفاده از اسباب - لازمه زندگى انسان در جهانى است که قانون اسباب و مسببات بر آن حاکم است.
مقصود از توسّل در اصطلاح کلامى مسلمانان، «تمسّک جستن به اولیاى الهى در درگاه خداوند، به منظور برآمدن نیازها» است.
ریشه قرآنى توسّل:
خداوند امورى را به عنوان اسباب و وسایل در جهت تقرب و نزدیکى به درگاه خویش قرار داده و ما را به توسّل به آن امور، فرمان داده است: «یا أَيُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِیلَةَ»؛[۱] «اى مؤمنان! پرواى الهى داشته باشید و به سوى او وسیله تحصیل کنید».
با توجه به عدم تقیید کلمه «وسیله»، اطلاق آن، شامل هر چیزى مى شود که صلاحیت نزدیک کردن انسان به پیشگاه خدا را دارد. همان طور که نماز، روزه، احسان به یتیم، دستگیرى از مستمندان، خدمت به خلق خدا و... اسباب تقرب به خداوند هستند؛ استمداد از پیامبران و اولیاى الهى نیز وسیله تقرب به خداوند است. از این رو هنگام دعا، خداوند را به حق بندگان صالح و آبرومند درگاه او، قسم مى دهیم و یا از اولیاى الهى مى خواهیم که براى ما در درگاه الهى دعا کنند.
همچنین در روایت نبوى - مستند نزد شیعه و اهل سنت - آمده است: «کل دعاء محجوب حتّى يُصلّى على محمد و آل محمد»؛[۲] «هر دعایى محجوب است تا اینکه بر محمد و آل محمد درود فرستاده شود». بنابراین صلوات و درود بر پیامبرصلى الله علیه وآله و اهل بیت و توجه به آنان، یکى از مهمترین وسایل تقرب به خدا و بهرهگیرى از فیوضات الهى است.
بدون شک آدمى براى تحصیل کمالات مادى و معنوى، به غیر خود؛ یعنى، خارج از محدوده وجودى خویش، نیازمند است. عالم هستى بر اساس نظام اسباب و مسببات استوار شده و تمسّک به سبب ها و وسایل براى رسیدن به کمالات مادى و معنوى، لازمه این نظام است.
بر همین اساس قرآن کریم، انسان را در جهت کسب کمالات معنوى و قرب به درگاه الهى، امر به توسّل به اسباب تقرب کرده است:«یا أَيُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِیلَةَ»؛[۳] «اى مؤمنان پرواى الهى داشته باشید و به سوى او وسیله تحصیل کنید»
بنابراین همچنان که اصل دعا از اسباب و وسیله هاى فیض است و مىتوان حاجت را به طور مستقیم از خداوند درخواست کرد؛ توسّل به اولیاى الهى در هنگام دعا نیز از اسباب فیض و وسایل قرب به خداوند است.
پی نوشت:
۱- مائده (۵)، آیه ۳۵
۲- میزان الحکمه، ج ۴، ص ۱۶۶۲، ح ۱۰۷۹۴؛ کنزالعمال، ح ۲۱۵۳؛ المعجم الاوسط، ج ۱، ص ۲۲۰
۳- مائده (۵)، آیه ۳۵
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️ سوال:
🔰 عذاب های آخرت بر جسم وارد می شود یا بر روح؟
✍️ پاسخ:
✅ سوختن در آتش و دیگر عذابهای ذکر شده در نصوص دینی واقعی است، و بر جسم و جان هر دو وارد می شود.
از آموزههای وَحْیانی بر میآید که آتش جهنم بر خلاف آتش دنیا نه تنها تن و بدن بلکه جان و تن را با هم میسوزاند.
قرآن کریم در این باره میفرماید: "تو چه میدانی حطمه چیست! آتش برافروخته الهی است! آتشی که از دلها سر میزند.
این آتش بر آنها به صورت در بسته است در ستونهای کشیده و طولانی"(۱). در تفسیرآیه آمده:
این آتش بر خلاف تمام آتشهای دنیا (که نخست پوست را میسوزاند و سپس به داخل نفوذ میکند) اوّل بر دل شراره میزند و درون را میسوزاند! نخست قلب و بعد مغز و استخوان را و سپس به خارج سرایت میکند.(۱)
بین سوزش عذاب آخرت و دنیا از چند جهت تفاوت هست:
۱ـ از آتش دنیا فقط بدن میسوزد، ولی آتش آخرت روح و دل را هم میسوزاند.
۲ـ آتش دنیا خالص نیست و تا با اکسیژن ترکیب نشود نمیسوزد، ولی آتش آخرت خالص است و جز درد چیز دیگری نیست.
۳ـ در دنیا ادراکات ضعیف است، ولی در آخرت همه چیز به کمال نهایی خود رسیده و ادراک آدمی قوی است، از همین رو سوزش فوقالعادهای احساس میکند، همان گونه که لذت از نعمتهای بهشت قابل مقایسه با دنیا نیست.
۴ـ در دنیا پس از رسیدن سوزش به استخوان، احساس سوزش کم میشود، ولی در جهنم، خداوند دوباره گوشت تازه میرویاند و از کاهش عذاب جلوگیری میکند.
پینوشتها:
۱. همزه (۱۰۴) آیه ۶ ـ ۹.
۲. تفسیر نمونه، ج ۲۷، ص ۳۱۶، نشر دارالکتب الاسلامیه، تهران، ۱۳۷۹ش.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️سوال:
🔰آيا اتفاقاتي که در طول شبانه روز براي ما مي افته اتفاقي است و يا هر لحظه زندگي ما طراحي خدا و براي امتحان ماست؟
ميخوام بدونم طبق آيه «الذي خلق الموت والحياة ليبلووکم ايکم احسن عملا» ميشه نتيجه گرفت هرچي که براي ما اتفاق ميفته در زندگيمون.مثلا شغلي که انتخاب ميکنيم ويا همسري که انتخاب ميکنيم .همه وهمه ازجانب خدا مقدر شده جهت امتحان ما!!؟
✍️پاسخ:
🔰لحظه لحظه زندگي ما بر اساس قضا و قدر الهي شکل مي گيرد و هيچ چيزي به طور اتفاقي در عالم رخ نمي دهد . در قران فرمود :
وَعِنْدَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ ? وَيَعْلَمُ مَا فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ ? وَمَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُهَا وَلَا حَبَّةٍ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَلَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ (انعام/59)
و کليدهاي خزائن غيب نزد اوست، کسي جز او بر آن آگاه نيست و نيز آنچه در خشکي و درياست همه را ميداند و هيچ برگي از درخت نميافتد مگر آنکه او آگاه است و نه هيچ دانهاي در زير تاريکيهاي زمين و نه هيچ تر و خشکي، جز آنکه در کتابي مبين مسطور است.
اين که از يک طرف مسئله تقدير الهي مطرح است و از طرف ديگر اختيار انسان، به اين معنا است که خداوند مقرّر کرده است که انسان با اختيار و ارادة خود، يکي از راه ها را انتخاب کند. راهي که انسان با ارادة خود انتخاب کرده، همان است که مقدّر است.
خداوند به قضا و قدر مقرّر کرده که انسان با اختيار خود، آن راهي که خداوند از ازل مي داند، انتخاب کند.
پس تقدير خداوندي اين است که بشر افعال خود را از روي اختيار انجام دهد، نه اين که تقدير او را به انجام يک طرف مجبور سازد. انسان به هر سو که رو آورد، همان قضا و قدر او است که با دست خود آن را انتخاب ميکند.
انسان فقط يک نوع سرنوشت ندارد، بلکه سرنوشت هاي گوناگوني در پيش دارد که ممکن است هر کدام از آنها جانشين ديگري گردد، مثلاً اگر کسي بيمار شود و معالجه کند و نجات پيدا کند، به موجب سرنوشت و قضا و قدر است.
نيز اگر معالجه نکند و رنجور بماند و يا بميرد، آن نيز به موجب سرنوشت و قضا و قدر است. پس قضا و قدر با اختيار انساني منافاتي ندارد، زيرا انسان در تمامي کارهايي که از او سر مي زند، مختار و آزاد است. در عين حال اين تقدير الهي است که او را به هر سو مي کشد، چرا که مختار بودن انسان جزء تقديرات و قضا و قدر الهي است.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️سوال:
🔰خداوند متعال از آينده خبر دار ميباشد پس چرا وقتي ميداند که يک انسان به جهنم ميرود او را خلق مي کند؟
✍️پاسخ:
✅خدا از آینده با خبر است چون اصلا زمان در محضر الهی راه ندارد و گذشته و حال و آینده یک جا در نزد خدای متعال حاضر است.
فرض کنید اتاقی با یک پنجره وجود دارد. کسی درون اتاق از پنجره بیرون را تماشا می کند و شخص دیگری بر روی بام ایستاده و طنابی سفید و سیاه را به تدریج از جلوی پنجره به سمت پایین رها می کند. شخصی که درون اتاق نشسته در یک لحظه بخش سیاه طناب را می بیند و در لحظه دیگر بخش سفیدی که در پی آن می آید.
اما آنکه بر روی بام ایستاده است، یک جا کل طناب با تمام بخش های سفید و سیاهش را می بیند. حال اگر بخش سفید طناب را روز و بخش سیاه آن را شب بنامیم، کسی که در محدودیت قرار گرفته، شب و روز را به تدریج می بیند. اما آنکه بر بام است، تمام زمان یکجا در نزد آن حاضر است.
بنابراین خدایی که خارج از زمان و مسلط به آن است، اصلا گذشته و حال و آینده، همه یکسان در نزد او حضور دارد.
البته حتی اگر از این زاویه هم نگاه نکنیم می توان ساده تر جواب داد که آنکه مسیر بدی را انتخاب کرده، خودش مقصر است و نباید به جای سرزنش خود از دیگری توقع داشته باشد تمام قصورات و کوتاهی های او را جبران کند.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️ سوال:
🔰 آيا شخصي که خودکشي ميکنه تا روزي که قيامت بشه از جايگاهي آويزان ميماند؟ و عذابش از کي شروع ميشود؟
نماز شب وحشت ميتواند از عذابش کم کند و خداوند او را ميبخشد؟
✍️پاسخ:
✅خودکشی یکی از از کارهایی است که قرآن وعده قطعی جهنم را به صاحب آن داده است .
«وَلا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ إنَّ اللّه َ کانَ بِکُمْ رَحیما، وَمَنْ یَفْعَلْ ذلک عُدْوانا وَظُلْما فَسَوْفَ نُصْلیهِ نارا»؛ «و خودکشی نکنید! خداوند نسبت به شما مهربان است. و هر کس این عمل را از روی تجاوز و ستم انجام دهد، به زودی او را در آتشی وارد خواهیم کرد.»
أبی ولاّد می گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمود: «مَنْ قَتَلَ نَفْسَهُ مُتَعَمِّدا فَهُوَ فی نارِ جَهَنَّمَ خالِدا فیها؛ هر کس عمدا خودکشی بکند، همیشه در آتش دوزخ خواهد بود.»
اما این که عذاب او از کی شروع می شود ؟
عذاب او از همان لحظه که می میرد شروع می شود چرا که او بی ایمان به خدا و رسول و دین او مرده است و وعده های آنها را در رهایی از گرفتاری و نصرت خدا نا دیده گرفته است و جان خود را سلب کرده و پرونده عمل خود را با یک گناه بزرگ بسته است.
اولین عذاب او همین رویت این حقیت است که فرد می بیند دیگر کار از کار گذشته و هیچ راه برگشتی نیست و دیگر توبه معنایی نخواهد داشت چرا که به دست خود جان را از تن بیرون می کند هیچ وقتی برای توبه به خود نداده است.
و از آن بد تر هنگام سوال شب اول قبر است که ملکین از خدا و پیامبر وامام او سوال می کنند و چون او باید با حقیقت وجودی اش جواب دهد و به حقیقت خدایی و پیامبری و امامی را باور نداشته که خودکشی کرده است بنا بر این عذاب او بنا بر روایات جهنم برزخی است.
و این عذاب ادامه دارد تا قیامت بر پا شود و بنا بر آیات و روایات در جهنم جاویدان خواهد بود.
پیامبر می فرماید: کسی که بوسیله آهن خودکشی کند پس آهن پاره بدست که (قسمتی از آن) به شکمش فرو رفته آورده می شود، و وارد آتش جهنم می گردد. ودر آن بطور أبد و همیشگی خواهد سوخت، و کسی که با خوردن سمّ خودکشی کند، پس سمّ در دست به آتش جهنم انداخته می شود و در آن بطور دائم خواهد سوخت، و کسی که خود را با پرت کردن از کوه به قتل برساند، پس به آتش جهنم پرت می شود و در آن تا أبد خواهد ماند.»
مگر این که این خودکشی او بر اثر قطع اسباب ارادی بوده باشد و فرد اراده اش بر اثر برخی از مسائل به کلی سلب شده باشد(به شرط این که خود در قطع اسباب ارادی مقصرنباشد) خدا از فضل و کرم راهی برای برون رفت او از عذاب مقرر خواهد داشت.
از امام معصوم (ع) پرسیده شد که آیا مومنان جنّ به بهشت می روند ؛ فرمودند: نه ؛ ولی برای خدا جایگاههایی است بین بهشت و جهنّم که مومنان جنّ و فسّاق شیعیان در آن خواهند بود.»(بحار الأنوار ؛ج60 ؛ص 291 )
اما درباره نماز وحشت و خیرات کردن برای فردی که خود کشی کرده:
آیت الله مکارم شیرازی در این باره می گوید: «خودکشى به یقین از گناهان کبیره است و مالکیت انسان نسبت به نفس خویش، نمى تواند دلیلی بر خودکشى شود. همان گونه که مالکیت انسان نسبت به اموالش، نمى تواند مجوز آتش زدن آن گردد. البته باید تمام مراسم را براى این گونه افراد مانند مسلمان عادی انجام داد، و براى نجات آن ها دعا کرد، شاید مشمول عفو الهى واقع شوند.»
نماز خواندن و خیرات کردن برای این افراد به امید رسیدن ثوابی به آنها نه تنها مشکلی ندارد می تواند باعث درجاتی برای آنها و خود انسان نیز بشود چرا که از امید و فضل خدا هیچ گاه نباید نا امید بود.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️سوال:
🔰چرا شيعيان نماز هارا باهم ميخوانند مانند ظهر و عصر مغرب و عشا؟
✍️پاسخ:
🔰دليل و گواه ما بر جواز جمع ميان دو نماز احاديثي است که از پيشواي ششم حضرت صادق (ع) نقل شده و مرحوم شيخ حرّ عاملي اين احاديث را در کتاب خود (1) گرد آورده است.
لازم به ذکر است که تنها محدّثان شيعه نيستند که احاديث را نقل نمودهاند، بلکه محدّثان اهل تسنن نيز روايات مربوط به جواز جمع ميان نمازها را ـ حتى در مواقعي که عذري در پيش نيست ـ از پيغمبر نقل کرده، در حدود ده روايت در کتابهاي معتبر خود از ابن عبّاس و معاذ بن جبل و عبدالله بن مسعود و عبدالله بن عمر ذکر نمودهاند که نقل تمام جزئيّات آن ها از حوصله اين نوشتار بيرون است. و در اين مقام فقط به برخي اکتفا ميکنيم:
1. محدّث معروف جهان تسنن، احمد بن حنبل، در کتاب معروف خود از ابن عباس نقل ميکند:
«صلّى رسول الله (ص) الظهر و العصر جميعاً، و المغرب و العشاء جميعاً من غير خوف ولا سفر؛ (2) رسول خدا نمازهاي ظهر و عصر، و مغرب و عشا را با هم در يک جا، بدون داشتن عذري مانند ترس از دشمن و مسافرت به جا آورد».
2. نيز در کتاب خود از عبدالله شقيق نقل ميکند: «روزي ابن عباس براي مردم خطابهاي ايراد کرد . سخنراني او به اندازهاي طول کشيد که ستارگان در آسمان پيدا شدند، مردي از «بنيتميم» برخاست و به عنوان اعتراض گفت: اکنون وقت نماز مغرب است و ادامه سخن سبب ميشود که وقت آن سپري گردد. ابن عبّاس به وي گفت: من به سنّت و روش پيامبر از شما آشناترم، ميديدم که پيامبر نماز ظهر و عصر و نيز مغرب و عشا را با هم ميخواند. راوي ميگويد : در اين مطلب به شک و ترديد افتادم، جريان را به ابوهريره گفتم. او گفتار ابن عبّاس را تصديق کرد». (3)
3. محدّث معروف مسلم بن الحجاج القشيري متوفّاي سال 261 هجري قمري، يک باب در صحيح خود به عنوان «جمع نمازها در حضر» منعقد نموده ، چهار روايت در اين زمينه که سه روايت از آن به «ابن عباس» و يکي به «معاذ بن جبل» منتهي ميگردد ،نقل نموده ؛ (4) مضمون اين چهار حديث با آنچه نقل کرديم ،يکي است . در اين روايات به نکته تازهاي اشاره شده است و آن اين که: وقتي راوي از علّت اين جمع ميپرسد، وي در پاسخ ميگويد: «اراد أن لا يحرج امّته؛ خواست امّت خود را به زحمت و مشقّت نيفکند».
اين تعليل در روايات شيعه نيز وارد شده و در رواياتي که از امام صادق (ع) در اين باب نقل شده، اين نکته نيز موجود است. (5)
اين مطلب از عبدالله بن عمر نيز نقل شده است: «پيامبر در حالي که مسافر نبود، ميان دو نماز جمع نمود تا امّت وي در مشقّت نباشند». (6)
اين ها قسمتي از احاديثي است که محدّثان اهل تسنن در کتابهاي حديث و تفسير خود نقل کردهاند که همگي حاکي از اين است که جدا خواندن نمازها امري مستحب است . اگر روزي ديديم که مراعات اين مستحب به اصل اداي فريضه لطمه ميزند، به دستور خود پيامبر ميتوانيم ترک کنيم ـ يعني هر دو را با هم به جا آوريم .
امروز در بسياري از مناطق، وضع زندگي طوري تنظيم شده که مراعات اين استحباب، موجب مشقّت شده است . چه بسا سبب ميشود که گروهي از انجام اصل نماز سرباز زنند. در اين موقع با الهام گرفتن از راهنمايي خود پيامبر، ميتوان براي مراعات «اهم» مسألة تفريق را ترک نمود و نماز هي پنجگانه را در سه نوبت : صبح و ظهر و مغرب خواند .
1. حر عاملي وسائل الشيعه، کتاب الصلوه، بابهاي مربوط به وقت نماز (باب 32 و 33) ، ص162 و 163 ، نشر دار الاحيا التراث العربي ، بيروت 1412 ق .
2. مسند احمد بن حنبل، ج 1، ص 221 ، نشر دارا لفکر ، بيروت 1905 م .
3. همان، ص 251 .
4. صحيح مسلم، ج 2، ص 151 ، نشر التراث العربي ، بيروت ، 1411 ق .
5. وسائل الشيعه، کتاب صلوه، ابواب وقت، باب 32، حديثهاي 2، 3، 4 و 7 ص 165 نشر پيشين.
6. علي المتقي کنز العمّال، ص 242.نشر موسسه الرساله بيروت1413 ق .
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️سوال:
🔰شيطان به چه صورت هايي نمي تواند متمثل شود؟
✍️پاسخ:
✅در روایتی از پیامبر(ص) نقل شده که فرمود: من رآنی فی المنام فقد رآنی لان الشیطان لا یتمثل فی صورتی و لا فی صوره احد من اوصیائی و لا فی صوره أحد من شیعته؛ هر کس مرا در خواب ببیند، خود مرا دیده است، چون شیطان هیچ گاه به صورت من یا به صورت اوصیای من یا یا به صورت مؤمنان در نمی آید.(۱) پس شیطان که مظهر اسم مضل است نمی تواند به صورت مظهر اسم هادی متمثل گردد ولی به صورت های دیگر ممکن است.
مرحوم علامۀ طباطبایی رضوان الله تعالی علیه در رابطه با تمثل شیطان به شکل آدمی می فرمایند:
در تفسير برهان در ذيل آيه«وَ إِذْ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ أَعْمالَهُمْ ...» به سند خود از يحيى بن حسن بن فرات روايت كرده كه گفت: ابو المقدم ثعلبة بن زيد انصارى براى ما حديث كرد و گفت: من از جابر بن عبد اللَّه بن حرام انصارى (رحمة اللَّه عليه) شنيدم كه مىگفت: شيطان در چهار صورت مجسم شد: در روز جنگ بدر به صورت سراقة بن مالك بن جشعم مدلجى درآمد و به قريش گفت:« لا غالِبَ لَكُمُ الْيَوْمَ مِنَ النَّاسِ وَ إِنِّي جارٌ لَكُمْ فَلَمَّا تَراءَتِ الْفِئَتانِ نَكَصَ عَلى عَقِبَيْهِ وَ قالَ إِنِّي بَرِيءٌ مِنْكُم».
و در روز عقبه به صورت منبه بن حجاج مجسم شده و ندا در داد كه: محمد و بى دينانى كه همراه اويند در عقبه هستند بشتابيد و به آنان برسيد. رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به انصار فرمود: نترسيد كه صداى ابليس از خودش تجاوز نمى كند و كسى آن را نمى شنود.
و در روزى كه قريش در دار الندوه اجتماع كرده بودند به صورت پيرى از اهل نجد درآمد و در كار ايشان كمك فكرى كرد، و خداوند اين آيه را در حقش نازل فرمود:«وَ إِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَ يَمْكُرُونَ وَ يَمْكُرُ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرِينَ».
و در روزى كه رسول خدا (صلی الله علیه وآله) از دنيا رحلت كرد به صورت مغيرة بن شعبه مجسم شد و گفت: اى مردم دين خدا را مانند امپراطورى كسرى و قيصر موروثى نكنيد، شما امروز آن را توسعه دهيد قهرا براى هميشه توسعه پيدا مى كند. بنا بر اين، زمامدارى آن را به بنى هاشم ندهيد كه فردا منتظر زنان حامله شويد تا بزايند و فرزندشان زمامدارتان شود.[۲]
و در مجمع البيان مى گويد: بعضى گفته اند: در جنگ بدر وقتى دو فريق روبرو شدند ابليس در صف مشركين بود، و حارث بن هشام دست او را گرفته بود، وقتى مى خواست فرار كند حارث گفت: سراقه كجا مى روى؟ مى خواهى ما را در اين حالت تنها بگذارى؟ گفت:«إِنِّي أَرى ما لا تَرَوْنَ» من مىبينم آنچه را كه شما نمى بينيد گفت: به خدا قسم ما جز عذرههايى از مدينه چيزى نمىبينيم ابليس به سينه حارث زد و خود را رها كرد و گريخت، و به دنبالش لشكر كفار شكست خورد.
بعد از آنكه لشكر به مكه برگشت همه گفتند سراقه لشكر ما را شكست داد، اين معنا به گوش سراقه رسيد، گفت به خدا قسم كه من اصلا از رفتن شما به جنگ اطلاع نداشتم، تا اينكه از فرار كردن شما مطلع شدم. گفتند: تو در فلان روز نزد ما آمدى. قسم خورد كه چنين چيزى نيست، وقتى مسلمان شدند فهميدند كه در آن روز شيطان بوده كه به صورت سراقه مجسم شده است، آن گاه صاحب مجمع البيان اضافه كرده است كه اين روايت از ابى جعفر و ابى عبد اللَّه (علیه السلام) نيز رسيده است .[۳]
نظير اين روايت را ابن شهرآشوب از آن دو بزرگوار نقل كرده[۴]، و در معناى اين دو روايت روايات بسيارى از طرق اهل سنت از ابن عباس و غير او نقل شده است.
این موارد اشاره به این دارند که تجسم شيطان به صورت هاى انسانى، امر محالى نيست تا استبعاد شود، هرچند بعضى از مفسرين اين معنا را استبعاد نموده و رواياتى كه متضمن این معنی اند را ضعيف دانسته اند، اما در جواب آنها می توان گفت: در مباحث علمى صرف استبعاد دليل شمرده نمى شود و تجسم هاى برزخى نیز نادر و نوظهور نيست، پس هيچ موجبى براى اينكه در انكار آن اصرار بورزيم نيست. البته در اثبات آن هم نمى شود اصرار كرد و ليكن ظاهر آيه با اثبات آن بهتر مى سازد.[۵]
پی نوشتها:
۱ - بحار الانوار، ج ۵۸، ص ۲۳۷.
[۲] . الأمالي - الشيخ الطوسي - ص ۱۷۷؛البرهان ج ۲ ص ۸۹.
[۳] . مجمع البيان ج ۴ ص ۵۴۹.
[۴] . مناقب ابن شهر آشوب،ج۲ص۷۵،مکتب الحیدریة،نجف اشرف.
[۵] . ترجمه الميزان، ج۹، ص: ۱۴۲.با تصرف.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
🔴⚠️گروههای بهائی، محل دروغ و گمراهی جوانان⚠️
@mobahesegroup
👆👆👆👆👆👆👆
دوستان حواستون به چت های فرزندانتون هست ؟؟
بهاییت و دیگر فرقه های کاذب در کمین آنها هستند
ارتباط #بهائیت و #فراماسونری
تعليمات بهائيت انطباق زيادى با تعليمات فراماسونرى دارد كه از جمله آنها مىتوان به جدايى دين از سياست، تسامح و تساهل، تشكيل حكومت واحد جهانى، تطابق دين با عقل جزئى، اشاره كرد.
📌 شكلگيرى و تداوم فرقه بهائيت با تلاش و برنامهريزى ايادى استعمار و كانونهاى آن شكل گرفته است؛ به دنبال اقدامات قاطع #اميركبير در اعدام #باب و سركوب خشونت و آشوبهاى مسلحانه بابيان در نقاط مختلف كشور، پيروان باب از سرنگونى قاجاريه و تسلط بر ايران سرخورده شدند.
▪️ آشنايى آنها با افكار و تحركات اعضاى محفل فرهنگى «#مانكجى هاتريا» – رئيس سازمان اطلاعاتى بريتانيا در هند و ايران و بنيانگذار واقعى اولين سازمان فراماسونرى در ايران(1)– نظير شاهزاده جلالالدين ميرزا، آخوندزاده، ميرزا ملكمخان، ميرزا حسينخان سپهسالار و…، تغييراتى در روش فكرى ايشان به وجود آورد و آنها با افكار ماسونى و ليبرالى آشنا شدند، سپس با تدوين كتاب «تاريخ جديد» كه صورت اصلاح شده «تاريخ قديم» بابيان بود واژههاى تند بر ضد شاه قاجار و برخى عوامل حكومت را حذف يا تعديل نموده و در عوض، همصدا با امثال آخوندوف، حملات پيشين خود به روحانيت را شدت بخشيدند و با استفاده از روش ملكم و آخوندزاده، دست به تأليف رسالههاى جديدى مانند مقاله سياح زدند.(2)
🔺 مانكجى، با سران بابى و از جمله با شخص ميرزا حسينعلى نورى(بهاء) ارتباط نزديك داشته است. همچنين مطابق گزارش ركنالدوله، در ۱۳۰۸ق، ملكمخان درعكا با بهاء ديدار و مذاكره داشته است.(3)
◾️از سوى ديگر، سفر برنامهريزى شده عباس افندى به اروپا و آمريكا، كه با تبليغات فراوان از سوى متنفذترين محافل سياسى و مطبوعاتى دنياى غرب همراه بود، نشانى آشكار از اين پيوند عميق و همكارى ميان سران فرقه بهائى و كانونهاى مقتدر فراماسونرى در اروپا و آمريكا است كه به عنوان نقطه عطف در تاريخ اين فرقه از آن ياد مىشود.
👁🗨در طول اين سفر كوشش مىشد تا وى به عنوان نماد پيدايش «مذهب جديد انسانى» و آرمان فراماسونرى معرفى شود. بررسى جريان اين سفر و مجامعى كه #عباس_افندى (عبدالبهاء) در آن حضور مىيافت، ثابت مىكند كه كارگردان اصلى اين نمايش «انجمن جهانى تئوسوفيستى» يكى از محافل عالى فراماسونرى غرب بود. او به ويژه در آمريكا در مجامع متعدد فراماسونرى حضور يافت و سخنرانى كرد.(4)
⚠️فراماسون ها در نقش عاملين #استعمار ظاهر شدند، اساس مليت ما را برهم زدند، افتخارات ملى را مسخره كردند و به كرّات بيگانهپرستى را جايگزين وطنپرستى ساختند.(5)
📚پینوشت:
1- به دليل فقدان تحقيقات بنيادين در اين زمينه تأسيس آن به غلط به ميرزا ملكم خان نسبت داده شده است. ر.ك: جستارهايى از تاريخ بهائىگرى در ايران، پيشين، ص ۲۲.
2- حضور بهائيت در انجمنهاى ماسونى و شبه ماسونى، على رجبى، ويژه نامه ايام، ش ۲۹.
3- ابراهيم صفايى، پنجاه نامه تاريخى دوران قاجاريه، ص ۱۲۱.
4- عبداللّه شهبازى، نظريه توطئه، صعود سلطنت پهلوى و تاريخ نگارى جديد در ايران، تهران: مؤسسه مطالعات و پژوهشهاى سياسى، ۱۳۸۳، صص ۶۹-۷۴.
5- فراموشخانه و فراماسونرى در ايران، پيشين، ج ا، ص۱۱.
جریان شناسی بهائیت.
@mobahesegroup
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
💢استفاده از پول داخلی راهکار امام باقر علیه السلام برای دور زدن تهدید و تحریم ارزی
🔹🔸تا زمان عبدالملک مروان از پول های رایج رومی در سرزمین های اسلامی استفاده می شد و بعد از مدتی مسلمانان متوجه شدند در حاشیه آن ها نوشته شده است پدر پسر روح القدس و به دنبال پاک کردن این عبارات از پول های رومی بودند.
♦️خبر په پادشاه روم رسید و پادشاه روم بعد از نامه نگاری و مذاکره مکتوب و ارسال برخی هدایا قصد داشت که مسلمانان را از این تصمیم باز دارد.
بعد از مدتی جواب مثبتی از مسلمانان دریافت نشد و پادشاه روم #تهدید کرد که بر پول ها دشنام به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله خواهد نوشت و در این صورت دیگر عملا مسلمانان به دلیل این که نمی توانستند از پول خارجی استفاده کنند تحریم اقتصادی-سیاسی شده و ضربه سختی به آنان وارد می شد.
♦️حاکم وقت از روح بن زنباع مشورت گرفت که در مقابل این مشکل چکار کند و او گفت تنها کسی که راه چاره را می داند #امام_باقر علیه السلام است.
♦️به ناچار عبدالملک والی خود در مدینه را نزد امام فرستاد و دستور داد شرایط را جهت سفر امام به شام مهیا سازد.
سپس امام به شام رفت و خلیفه وقت که راهی جز مشورت گرفتن از امام باقر علیه السلام جهت فرار از #تحریم روم را نداشت از ایشان مشورت گرفت.
♦️امام نیز پیشنهاد چاپ پول داخلی و اسلامی را به او داد و حتی برخی ویژگی ها جهت جلوگیری از جعل پول داخلی را تذکر داد.
♦️از خلیفه نیز خواست تا به مردم اعلام کند از این به بعد تنها با پول داخلی خرید و فروش کنند و استفاده کنندگان از ارز خارجی که پول رومی بود را مجازات کند تا با این کار پول داخلی به بازار وارد شده و استفاده از پول روم کاسته شود.
♦️بعد از عملی کردن این کار به پادشاه روم نامه نوشتند که حالا اگر دوست دارید #تهدید خود را عملی کنید اما دیگر روم چنین تحریمی را عملیاتی نمی دید زیرا دیگر مسلمانان اصلا از ارز خارجی استفاده نمی کردند که تغییر آن تأثیری بر مردم داشته باشد.
📚 برگرفته از حياة الحيوان الكبرى - كمال الدين دميري - ج ۱ ص ۹۷ و أعيان الشيعة - السيد محسن الأمين - ج ۱ ص ۶۵۴
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
🔴وقتی رهبر در مقابل شعار مردم "مفسد اقتصادی اعدام باید گردد" می فرمایند نخیر این شعار را نگویید ممکن است حکم بعضی حبس باشد،این یعنی مردم همانگونه که مطالبه گری های به حق دارند همانگونه نیز باید تابع قانون و حکم شرع باشند.
تا مبادا مانند آنانی شویم که حکم توبه ی علی (ع) را صادر کردند.
🔴حرکت در مسیر و راه مستقیم مانند حرکت بر پلی بر فراز بلندی است که اگر از صحیح قدم برداشتن در مسیر پل منحرف شویم قطعاً نه تنها به مقصد نخواهیم رسید بلکه ممکن است سقوط
نصیبمان شود.
#قانون_باید_اجرا_گردد
#ما_مطیع_رهبریم
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
🔴 #پرسیده_اند
سلام خبری که در کانال های اجتماعی حقیقت دارد؟
سایت خبری سوريه اليوم:
ایران ۳۰ هزار واحد مسکونی در سه استان سوریه خواهد ساخت!
در حالیکه خيلى از هموطنان ما بعد از زلزله هنوز در كانكس زندگى مى كنند!
🔴 #پاسخ
سلامو عرض ادب
بله صحت دارد. البته با هزینه ی دولت سوریه؛
فارغ از هر موضوع دیگری، صدالبته همه کشورها با در نظر گرفتن منافع ملی و منفعت های اقتصادی و اجتماعی منتظر چنین فرصت هایی هستند جهت:
1⃣ اشتغال زایی
2⃣ ارزآوری
#نکته: متاسفانه برخی دوستان محترم شاید غافل باشند ولی برخی بی سوادان مدعی و مغرض که تا دیروز نق میزدند چرا در چنگ سوریه شهید دادیم ولی در بازسازی نباشیم!همیشه سعی میکنند با تحریک های عواطف مردم به نام داشتن دغدغه ملی علیه منافع ملی گام بردارند و فرصت ها را تبدیل به تهدید کنند.
بخشی از این جماعت که جولانگاه شان فقط فضای مجازی است معمولا در حوادث کمتر جهت کمک به هموطنان آفتابی میشوند
دوستان بزرگوار پادزهر زهرهای مجازی عدم پخش و باور هر شایعه ای است.
✍ #محمدصادق_سلطانزاده
#شبهات_شایعات_بدعتها
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
🔴وقتی رهبر در مقابل شعار مردم "مفسد اقتصادی اعدام باید گردد" می فرمایند نخیر این شعار را نگویید ممکن است حکم بعضی حبس باشد،این یعنی مردم همانگونه که مطالبه گری های به حق دارند همانگونه نیز باید تابع قانون و حکم شرع باشند.
تا مبادا مانند آنانی شویم که حکم توبه ی علی (ع) را صادر کردند.
🔴حرکت در مسیر و راه مستقیم مانند حرکت بر پلی بر فراز بلندی است که اگر از صحیح قدم برداشتن در مسیر پل منحرف شویم قطعاً نه تنها به مقصد نخواهیم رسید بلکه ممکن است سقوط
نصیبمان شود.
#قانون_باید_اجرا_گردد
#ما_مطیع_رهبریم
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به مناسبت روز جهانی عکاس
خوب است یادی کنیم از عکاس و سوژه عکاسی این فیلم ...
🇮🇷 @mobahesegroup
💢استفاده از پول داخلی راهکار امام باقر علیه السلام برای دور زدن تهدید و تحریم ارزی
🔹🔸تا زمان عبدالملک مروان از پول های رایج رومی در سرزمین های اسلامی استفاده می شد و بعد از مدتی مسلمانان متوجه شدند در حاشیه آن ها نوشته شده است پدر پسر روح القدس و به دنبال پاک کردن این عبارات از پول های رومی بودند.
♦️خبر په پادشاه روم رسید و پادشاه روم بعد از نامه نگاری و مذاکره مکتوب و ارسال برخی هدایا قصد داشت که مسلمانان را از این تصمیم باز دارد.
بعد از مدتی جواب مثبتی از مسلمانان دریافت نشد و پادشاه روم #تهدید کرد که بر پول ها دشنام به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله خواهد نوشت و در این صورت دیگر عملا مسلمانان به دلیل این که نمی توانستند از پول خارجی استفاده کنند تحریم اقتصادی-سیاسی شده و ضربه سختی به آنان وارد می شد.
♦️حاکم وقت از روح بن زنباع مشورت گرفت که در مقابل این مشکل چکار کند و او گفت تنها کسی که راه چاره را می داند #امام_باقر علیه السلام است.
♦️به ناچار عبدالملک والی خود در مدینه را نزد امام فرستاد و دستور داد شرایط را جهت سفر امام به شام مهیا سازد.
سپس امام به شام رفت و خلیفه وقت که راهی جز مشورت گرفتن از امام باقر علیه السلام جهت فرار از #تحریم روم را نداشت از ایشان مشورت گرفت.
♦️امام نیز پیشنهاد چاپ پول داخلی و اسلامی را به او داد و حتی برخی ویژگی ها جهت جلوگیری از جعل پول داخلی را تذکر داد.
♦️از خلیفه نیز خواست تا به مردم اعلام کند از این به بعد تنها با پول داخلی خرید و فروش کنند و استفاده کنندگان از ارز خارجی که پول رومی بود را مجازات کند تا با این کار پول داخلی به بازار وارد شده و استفاده از پول روم کاسته شود.
♦️بعد از عملی کردن این کار به پادشاه روم نامه نوشتند که حالا اگر دوست دارید #تهدید خود را عملی کنید اما دیگر روم چنین تحریمی را عملیاتی نمی دید زیرا دیگر مسلمانان اصلا از ارز خارجی استفاده نمی کردند که تغییر آن تأثیری بر مردم داشته باشد.
📚 برگرفته از حياة الحيوان الكبرى - كمال الدين دميري - ج ۱ ص ۹۷ و أعيان الشيعة - السيد محسن الأمين - ج ۱ ص ۶۵۴
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
⭕️ برند آمریکایی ممنوع!
شهردار یکی از شهرهای ترکیه در واکنش به جنگ تجاری آمریکا با کشورش، ادامه فعالیت برندهای مشهور مکدونالد و استارباکس آمریکایی را ممنوع کرده
@mobahesegroup