چقدر نام تو زیباست اباعبدالله
چشم تو خالق دنیاست اباعبدالله
زائر کرببلا حق شفاعت دارد
قطره در کوی تو دریاست اباعبدالله
دستگیری ز گدا گردن هر ارباب است
کار ما دست تو آقاست اباعبدالله
@mobahesegroup
بنر عجیب شهرداری در نمایشگاه زنان و تولید ملی!
وقتی شهرداری رسما علیه چادر تبلیغات میکند چه انتظاری از خودفروختگانی چون مسیح علینژاد میتوان داشت.
#لیست_امید
#مدیریت_اصلاحاتی
@mobahesegroup
📸برخی دانشجویان عراقی در تهران با محکوم کردن حوادث بصره با شیرینی و گل از دوستان ایرانیشان دلجویی میکنند.
#شعور
#خنثی_سازی_نقشه_دشمن
🇮🇷🏴
@mobahesegroup
هدایت شده از شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️نقل داستانی از مرحوم صنوبری(از شاگردان شیخ رجبعلی خیاط) در اهمیت تلاوت زیارت عاشورا
💠از خدا بخواهيد: "الهم جعل محياي محيا محمد و آل محمد و مماتي ممات محمد و آل محمد"...
💠مردی که اهل گناه بود، از دنيا رفت، طرف در خواب او را ديد که كار و بارش خوب است. از او پرسید که تو در دنيا اهل گناه بودی، چطور شد كه راحت شدی؟
💠گفت: يك زنی را آوردهاند نزديك من دفن كردهاند و از موقعی كه آمده، امام حسين(ع) سه مرتبه آمده به زيارت اين زن، امر كرده عذاب را از اين قبرستان برداشتهاند.
💠گفت اين زن كيه؟ گفت زن فلان آهنگر است.
💠اين مرد بيدار میشود و می رود در بازار آهنگران، میبيند يك مرد پريشان نشسته است. میپرسد آقا شما زن داشتيد؟ میگويد بله،
می پرسد در چه حال است؟
می گوید: فوت شده.
من ديشب خوابش را ديدم، آيا همسر شما كربلا رفته بود؟
میگويد: نه،
گفت پس چه؟
💠گفت او زيارت عاشورا میخواند...
📝برگرفته از سخنرانی مرحوم ابوالفضل صنوبری در روز جمعه، ۱۷ آذر ۱۳۶۸
🔴#در_اهمیت_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
هدایت شده از استاد زاهدی
راه نجات استاد زاهدی.mp3
2.16M
🎤استاد زاهدی
#کلیپ_صوتی
👈 راه نجات با توجه به تفسیر "ان یجعلنی معکم" در زیارت عاشورا
🔸برگرفته از جلسات شرح و تفسیر زیارت عاشورا توسط استاد زاهدی
@OstadZahedi 💠
به این مدل شبهه دقت کنید👇
حج: به جاش بدید فقرا☹️
روزه: به جاش کمک کنید به فقرا🙁
کمک به حرم ائمه: به جاش بدید به فقرا😐
شب قدر و مسجد و عبادت: به جاش برید خونه فقرا😶
محرم و نذری و عزاداری: به جاش بدید به فقرا و یتیما بخندند و ...( همچین بد هم نمیگه ها)🤔
💯خب حالا دقت کنید لطفا، تا کلی از شبهات رو با یک قالب و چار چوب، خودتون بتونید جواب بدید😋
به این مدل شبهه می گیم، #شبهه_تقابل_سازی_خوبیها! یعنی دو تا کار خوب رو مقابل هم قرار میده حتی بعضی وقتا جابه جایی خوبی ها،با بدی ها😳
کلیدواژه اصلیش هم اینه (به جاش، به جای فلان بهمان)😈
✍🏻پاسخ:
✅چرا دو تاش نه
1️⃣چرا نباید هر دو رو انجام بدیم؟❓ هر چیزی سر جای خودش لازمه. چرا باید اولی رو تعطیل کنیم تا دومی رو انجام بدیم؟❓ آیا نمیشه هم نماز خوند هم روزه گرفت هم به فقرا کمک کرد؟❓🏻♂️ درست مثل اینکه بگوییم جامعه فقط رفتگر👷👷ی خواد، معلم👨🏻🏫 نمی خواد.🏻♂️ به جاش برید رفتگر بشید!
می بینید چقدر خنده داره همه ی کارهای خوب لازم و مفیدند. در واقع هدف اصلی این مدل شبهه ایه که غیر مستقیم القا کنه که اولی ها ?💢بد" و فقط دومی 💢"خوبه". پس بیاید اولی ها رو کنار بذارید😮. کلا دین و همه ی احکامشو به بهانه فقرا بذارید کنار. هدف همینه
✅همون حاجی همون فقیر
2️⃣از اون گذشته، کی گفته هر کی میره حج به فقرا کمک نمی کنه؟ حاجی که خمس و زکات پرداخت نکرده باشه اصلا نمیتونه بره حج. نذری و حرم ائمه و مسجد شب قدر و افطار و سحری اش، محل پذیرایی از همه ی مردم از جمله همون فقراست.اصلا اکثرا همون کسانی که نذری میدن به فکر فقرا و یتیم ها هستند😇 نه اون کسانی که دائم در تور های خارجی هستند🤑.در ضمن بستر نرم شدن دل مردم برای کمک به همون #فقرا و #یتیم ها در همین #نذری دادن ها و #افطاری دادن هاست
✅تقابل معمولی و خوب
3️⃣ بهتر نیست این افراد به جای منع کارهای خیلی خوب کارهای معمولی دیگه رو بگذارند. مثلا بگویند
سفر پاتایا😜 و آنتالیا😝: به جاش بدیم فقرا🚶
مهمونی های🍖🍹پر زرق و برق: به جاش بدیم فقرا🚶
ماشینها🏎 و کاخهای🏛 آنچنانی: به جاش بدیم فقرا🚶
امیدواریم این مطلب در رفع خیلی از شبهات بهتون کمک کنه.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
نظر مراجع در باره قمه زنی👇👇👇👇
✅ نظر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مورد قمه زنی:
1- قمه زدن در عزاداري امام حسين عليه السلام چه حكمي دارد؟
جواب: اگر موجب وهن مذهب در زمان حاضر و يا مستلزم خوف خطر جان يا ضرر معتني به(قابل توجه) باشد جايز نيست .
2 - پدر و مادري كه نذر مي كنند اگر خدا به آنان فرزند پسر داد روز عاشورا به سر او تيغ بزنند و آن پسر بعد از بلوغ روزهاي عاشورا قمه بزند آيا اين نذر صحيح است و آيا بر آن پسر عمل به نذر والدين واجب است؟
جواب: صحت چنين نذري محل اشكال است و در هر صورت وفا به آن بر فرزند واجب نيست .
3 - اگر قمه زدن در عزاداريها موجب مرگ كسي شد آيا اين عمل خودكشي و گناه محسوب مي شود .
جواب: اگر با خوف خطر جان اقدام كرده باشد حكم انتحار دارد .
4 - آيا سوراخ كردن گوشت بدن و قفل زدن و وزنه آويزان كردن به بهانه عزاداري بر امام حسين عليه السلام كه اخيرا شايع شده است جايز است؟
جواب: چنين اعمالي كه موجب وهن مذهب در انظار عموم است صورت شرعي ندارد .
5 - عزاداراني كه خودشان را در مقابل مزار مقدس ائمه عليهم السلام به خاك مي اندازند و سينه و صورت خود را به خاك مي مالند و خراشيده مي كنند و خون جاري مي شود و با همان حال به داخل حرم ائمه عليهم السلام وارد مي شوند چه صورت دارد؟
جواب: اينگونه رفتارها كه از شيوه اظهار تاثر و عزاداري سنتي به دور است صورت شرعي ندارد بلكه اگر موجب ضرر معتني به(قابل توجه) بدني و يا وهن مذهب در انظار عموم باشد جايز نيست.
✅ استفتائات از حضرت آية الله العظمي مكارم شيرازي
1 - آيا زنجير زني و قمه زني و شمشير زني در عزاداري امام حسين عليه السلام جايز است؟
جواب: بي شك مراسم سوگواري خامس آل عبا عليه السلام از افضل قربات است، ولي نبايد كاري كرد كه موجب وهن مذهب در نظر ديگران شود .
2- سينه زدن با تيغ و يا زنجير زدن با زنجيري كه داراي چاقو و يا تيغ مي باشد و منجر به زخمي شدن بدن و جاري شدن خون مي شود، چه حكمي دارد؟
جواب: همان گونه كه قبلا نيز اشاره كرده ايم، مسئله ي عزاداري حضرت سيدالشهداعليه السلام در هر زمان و در هر مكان از افضل قربات و مايه ي تقويت روح ايمان و شهامت اسلامي و ايثار و فداكاري و شجاعت در مسلمين است، ولي كيفيت عزاداري بايد چنان باشد كه بهانه اي به دست دشمنان اسلام ندهد و موجب سوء استفاده از آن نشود و اين مراسم عظيم و پرشكوه تضعيف نگردد و به همين جهت از كارهايي كه موجب وهن مذهب است بايد پرهيز شود .
✅ نظر حضرت آية الله جوادي آملي پيرامون قمه زني:
چيزي كه مايه وهن اسلام و پايه هتك حرمت عزاداري است جايز نيست، انتظار مي رود از قمه زني و مانند آن پرهيز شود .(4 محرم الحرام 1415 جوادي آملي)
✅ نظر حضرت آية الله نوري همداني پيرامون عزاداري و قمه زني
از آنجا كه مكتب سالار شهيدان حضرت ابي عبدالله عليه السلام مكتب امر به معروف و نهي از منكر و چشمه ي جوشان ارزشهاي اسلامي است و تاريخ خونبار عاشورا هميشه با آفريدن حماسه ها و موجها و با به حركت درآوردن احساسات و عواطف الهام بخش كليه ي نهضت ها و قيامهايي كه عليه ظالمان و جباران روزگار صورت گرفته بوده است و همواره مجاهدين اسلام با قيامهايي عليه ظلم و ستم به جا آوردند - كه نمونه ي آن را در زمان خود ديديم - نام حسين بر لب و اشك حسيني در چشم و هواي كربلا و عاشورا در سر داشتند تا موفق شدند كه پيروزي خون بر شمشير را ثابت و بيان بلند حضرت رسول اكرم صلي الله عليه وآله «حسين مني و انا من حسين » را معنا كنند و ايام محرم و عاشورا هميشه زنده كننده ي آن خاطره و به جوش آورنده ي خونهايي است كه در دل علاقه مندان اين مكتب موج مي زند لذا لازم است مخصوصا در جهان كنوني كه دشمنان اسلام از اسلام سيلي خورده و منافع نامشروع خود را از دست رفته مي بينند و در فكر انتقام گرفتن از اسلام ناب محمدي هستند مراسم عزاداري كار زينبي بكند يعني با منطق اسلام توام و از هر گونه حركتي كه اين دين مقدس را بي منطق قلمداد نمايد منزه باشد و عزاداران محترم و متعهد به جاي اينكه قمه را بر فرق خود بكوبند در فكر آن باشند قمه را بر سر دشمنان اسلام كه اراضي آنان را اشغال و در فكر تضعيف آنان مي باشند و منابع آنان را غارت و بالاخره هر روزي با ترفند جديدي حيات اسلامي آنها را به مخاطره مي اندازند بكوبند . خداوند توفيق بيشتر براي پيمودن اين راه به همه ي مسلمانان عنايت بفرمايد .(7 محرم الحرام 1415 الاحقر حسين نوري همداني)
ادامه پست بعدی👇👇👇👇👇👇👇
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
ادامه👆👆 👇👇👇
✅ نظر حضرت آية الله صالحي مازندراني پيرامون قمه زني
باسمه العليم
از منابع فقه چه لبيه و چه لفظيه بالخصوص او بالاطلاق او العموم جواز و اباحه قمه زني فضلا از رجحان آن در مراسم عزاداري سالار شهيدان امام حسين عليه السلام مستفاد نمي گردد، بلكه مقتضاي ادله و عناوين ثانويه حرمت و عدم جواز است لذا اجتناب از آن واجب و لازم است .
برادران ايماني مي دانند كه قمه را بايد بر فرق قمه كشان خائن و قداره بندان جاني زد .(قم المقدسة، اسماعيل الصالحي المازندراني محرم الحرام 1415 - خرداد 1373)
✅ نظر حضرت آية الله العظمي فاضل لنكراني درباره قمه زني
با توجه به گرايشي كه نسبت به اسلام و تشيع بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران در اكثر نقاط جهان پيدا شده و ايران اسلامي به عنوان ام القراي جهان اسلام شناخته مي شود و اعمال و رفتار ملت ايران به عنوان الگو و بيانگر اسلام مطرح است لازم است در رابطه با مسائل سوگواري و عزاداري سالار شهيدان حضرت ابي عبدالله الحسين عليه السلام به گونه اي عمل شود كه موجب گرايش بيشتر و علاقمندي شديدتر به آن حضرت و هدف مقدس وي گردد پيدا است در اين شرايط مسئله قمه زدن نه تنها چنين نقشي ندارد و بلكه به علت عدم قابليت پذيرش و نداشتن هيچ گونه توجيهي نتيجه سوء بر آن مترتب خواهد شد لذا لازم ست شيعيان علاقمند به مكتب امام حسين عليه السلام از آن خودداري نمايند و چنانچه در اين مورد نذر وجود داشته باشد نذر واجد شرايط صحت و انعقاد نيست .(محمد فاضل، 4 محرم الحرام، 1415)
✅ نظر حضرت آية الله مشكيني در پاسخ به سؤال از قمه زني
بعد التسليم و التحية امور مذكوره فوق بنفسه در شرع اسلام مورد اشكال و بلكه بعضي از آنها ذاتا محرم است مسلمين بايد از وارد كردن آنها در مراسم تعزيه حضرت حسين عليه السلام كه يكي از عبادات است جدا خودداري نمايند علاوه آن كه عزاداري آن حضرت عمل عبادي سياسي است پس بايد از مخلوط شدن كارهايي كه جنبه سياسي آن را مخدوش ويا به عنوان خرافيت و وهن اسلام مي بخشد اجتناب نمود گذشته از اينها اعمال فوق مورد نهي مقام معظم ولايت امر مسلمين قرار گرفته و حكم معظم له واجب الاتباع است خداوند بر ملت معتقد و هوشيار و سياست فهم ايران توفيق تبعيت از احكام الهي و عزاداري مورد ضايت حضرت بقية الهي عنايت فرمايد .(8 محرم الحرام 1415، هجري قمري، علي مشكيني)
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
#شبهات_محرم
⁉️متن شبهه ⁉️
همان طور که مي دانيد جنگي که در روز عاشورا رخ داده در نزديکي رود فرات بوده. در هيچ کجاي کره زمين نمي توانيد سرزميني در کنار يک رود را بيابيد که صحرا و بيابان بي آب و علف باشد، مگر رودي که از ميان کوهستان مي گذرد. همه در درازاي تحصيلمان خوانده ايم که در کنار رودخانه ها جلگه و زمين هاي حاصل خيز به وجود مي آيد. واقعيت اين است که اطراف فرات را نيز مانند ساير رودخانه ها، جلگه ها و زمين هاي حاصل خيز تشکيل مي دهد و کربلا نيز سرزميني سرسبز است. از آن گذشته در چنين مناطقي به دليل نزديکي به رودخانه بستر زيرين زمين را سفره هاي پهناور آبي تشکيل مي دهد و دست رسي به آب آسان تر از آن چيزي است که به ذهن مي رسد. تنها با کندن 4 يا 5 متر از زمين مي توان به آب رسيد. در منطقه اهواز يکي از مشکلات ساخت و ساز همين سفره هاي زيرزميني است که کاملاً زير شهر را فرا گرفته اند.
72 نفر نتوانسته اند يک گودال 4 متري حفر کنند؟
✅پاسخ✅
☑️1. در مناطقي که هوا گرم و خشک است هر کجا نهر آبي باشد اطراف آن نهر گياه ميرويد اما کمي از آن فاصله گرفته شود کاملا خشک است، که مانند چنين مناظري در ايران بسيار يافت ميشود از باب مثال به بيابان اطراف قم و کهک رجوع کنيد خواهيد ديد که تا چند متر اطراف رود ها سرسبز است و باقي بيابان خشک و بي گياه است و در عراق چنين مناطقي بسيار است و اتفاقا کربلا چنين منطقه اي است يعني در اطراف خود رود فرات (که البته خود فرات نبوده شعبه اي از آن بوده) سرسبز بوده اما کمي از رود فاصله گرفته ميشد بيابان خشک بود، که فقط گياهان خود روي کوچک و خار در آن ميروييد و براي زراعت بايد آب را به مزرعه مي رساندند.
☑️2. براي همين وقتي حضرت عباس ع براي آوردن آب رفت در کنار فرات وارد نخلستان شد و دشمنانش پشت نخلها کمين کردند...
پس معلوم است اطراف رود سرسبز بوده و در کتاب محن الابرار و نفس المهموم و ديگر مقاتل آمده هر چه سيد الشهدا به حر اصرار کرد که کنار فرات خيمه بزنند نگذاشت و او را در منطقه خشک پياده نمود.
☑️3. در کتاب کربلا و حرم مطهر آمده:
يکي از علتهاي اينکه کربلا را به اين نام ناميدند آنست که :کربل به معني غربل است و چون سرزمين کربلا خاک نرم و رواني داشت مانند غربال شده به اين نام ناميده شد.
☑️4. اما کسي نگفته هيچ گياهي در آنجا نمي روييده در کتاب نفس المهموم آمده سيد الشهدا شب عاشورا مشغول کندن خارهاي اطراف خيمه ها بود و اصحاب شب عاشورا اطراف خيمه ها را خندق کنده درون آن خار و گياه ريختند و صبح عاشورا آتش زدند.
☑️5. در کتاب آيينه داران آفتاب آمده در اين سرزمين گياهي ميروييده که به آن ترشک در فارسي مي گويند و در عربي نام اين گياه الکربل است و يکي از وجوه تسميه اين سرزمين به اين نام همين است.
☑️6. در ضمن در کتاب محن الابرار و نفس المهموم آمده که سيد الشهدا دستور حفر چاه به اصحاب داد اما ديدبانهايي که مامور از طرف عمر سعد بودند خبر به او رساندند و عمر سعد شخصي را فرستاد که فرياد زد اگر چاه حفر کنيد جنگ را شروع مي کنيم و شما را با تير خواهيم زد و اين خبر را جاسوسان به عبيد الله هم رساندند و نامه اي براي عمر سعد نوشت به اين مضمون :براي من خبر رسيده که حسين چاه مي کند و آب بيرون مي آورد و خودش و اصحابش از آن آب مي آشامند پس ملاحظه نما هنگامي که نامه من به تو رسيد ايشان را از چاه کندن هر قدر که توان داري منع کن و نگذار که چاه بکنند و آب بيرون بياورند و کار را بر ايشان تنگ بگیرد.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
#شبهات_محرم
⁉️ متن شبهه ⁉️
مگر جنگیدن در ماه حرام ،حرمت ندارد پس چگونه امام حسین در ماه محرم که از ماه های حرام است به جنگ یزید رفت و حکم حرمت این ماه را شکست
✅ پاسخ ✅
☑️1. احترام ماه حرام در برابر کسانی است که آن را محترم بشمارند ، ولی در برابر کسانی که احترام آن را زیر پا می گذارند رعایت آن لازم نیست و مسلمانان حق دارند با آنها وارد پیکار شوند و این در واقع یک نوعی قصاص است .
🔻قرآن می فرماید ؛ « ماه حرام در برابر ماه حرام ( اگر دشمنان احترام آن را شکستند و در آن با شما جنگیدند شما نیز حق دارید مقابله به مثل کنید ) و تمام حرامها قابل قصاص است »🔸بقره194
☑️2. مشرکان مکه می دانستند که جنگ در ماههای حرام از نظر اسلام جایز نیست ، به همین دلیل در نظر داشتند مسلمانان را غافلگیر سازند و در ماههای حرام به آنها حمله ور شوند و احیانا گمانشان این بود که مسلمانان به مقابله بر نمی خیزند ، آیه مورد بحث به این پندارها پایان می دهد و دستور می دهد که اگر آنها در ماه حرام دست به اسلحه بردند ، مسلمانان در مقابل آنها بایستند .
📚تفسیر نمونه ج2 ص31
☑️3. امام حسین علیه السلام نیز برای جنگ به سوی عراق نرفته بود ، بلکه بنا بر دعوت کوفیان رهسپار این مسیر شده بود که در سرزمین کربلا مورد محاصره و حمله سپاه یزید واقع شد و امام نیز چاره ای جز مقابله با آنان و دفاع نداشت .
☑️4. بنابراین این سپاه یزید بود که حرمت و احترام ماه حرام را نگه نداشت چنان که امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « محرم ماهی بود که در جاهلیت نیز احترام آن حفظ می شد و در آن جنگ نمی کردند اما این امت در این ماه خون های ما را ریختند و حرمت ما را هتک کردند و زنان و فرزندان ما را به اسارت گرفتند...»
📚امالی صدوق ص128
☑️5. ویا فرمود؛ « این امت حرمت ماه محرم را نگه نداشتند و همچنین حرمت پیامبرشان را نگه نداشتند و در این ماه ذریه پیامبر را کشتند ...»
📚همان مدرک ص130
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
#شبهات_ماه_محرم
💢آیا حضرت علی اکبر(ع) #ازدواج کرده بودند و #فرزند داشتند؟
#پاسخ
در باره این که حضرت علی اکبر (ع) همسر و فرزندی داشته یا خیر، دو #نظر وجود دارد:
اول. برخی گفته اند که ایشان دارای فرزند نبود. اینان در باره همسر وی سخنی نگفته اند.
✅دوم. بر اساس دلایلی که وجود دارد، گروهی دیگر وجود زن و فرزند را برای آن جناب ثابت کرده اند.
برخی از این دلایل عبارت اند از:
1. در زیارتی که ابوحمزه ثمالی از امام صادق (ع) درباره حضرت علی اکبر (ع) نقل کرده، عباراتی وجود دارد که نشان دهنده این است که علی اکبر (ع) دارای فرزند بوده است؛ مانند این فراز:«...صلّى الله علیک یا أبا الحسن ثلاثا...».
و یا: « صلى الله علیک و على عترتک و أهل بیتک و آبائک و أبنائک و أمهاتک الأخیار الأبرار الذین أذهب الله عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا»؛ که در این زمینه باید گفت: گرچه فراز اول را به تنهایی نمی توان دلیل قانع کننده ای برای اثبات وجود فرزندی برای ایشان دانست، اما فراز دوم قطعا نشانگر آن است که حضرت علی اکبر (ع) دارای خانواده و فرزندانی بوده است؛ زیرا کلمه «ابنائک» جمع است و نیز کلمه «عترتک» که عترت هرکسی ذرّیه و فرزندان او محسوب می شود.
2. بزنطى می گوید: از حضرت امام رضا (ع) پرسیدم: آیا کسی می تواند با زن و با کنیزى که از پدرش فرزند دار شده، ازدواج کند؟ آن حضرت فرمود: اشکالى ندارد. گفتم: از پدرت شنیدم که فرمود امام سجاد (ع) علاوه بر ازدواج با دختر امام حسن (ع) با ام ولد (کنیز صاحب فرزند) ایشان نیز ازدواج کرد... .امام در پاسخ فرمود: این طور که گفتى نیست؛ امام سجاد (ع) با دختر امام حسن (ع) ازدواج کرد و نیز با ام ولد (کنیزِ صاحب فرزند) برادرش على بن الحسین که در کربلا کشته شد، نیز ازدواج نمود.
✅از جهت سندی، شخصیت های موجود در سند این روایت ثقه هستند و از لحاظ محتوا این روایت نشانگر آن است که حضرت علی اکبر (ع) فرزندی از یک کنیز داشته است.
پس، طبق بیان فوق، حضرت علی اکبر (ع) دارای همسر و فرزند بوده، امّا با تحقیقی که انجام شد به نام و مشخصات دقیق همسر آن حضرت دست نیافتیم.
📚تاریخ الیعقوبی، ج 2، ص 246
📚 تاریخ الطبری، ج 11، ص 520
📚مقاتل الطالبیین، ص 86
📚کامل الزیارات، ص 240
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
#شبهات_ماه_محرم
دروغی دیگر از #کانال نقدی بر اسلام
💢علی اصغر طفل شش ماهه حقیقت یا خیال؟
#پاسخ 👇
آیا نام طفل #شیرخوار امام حسین(ع) علی اصغر بوده است؟
#پاسخ
✅آنچه از منابع معتبر تاریخی به دست میآید، چنین است که نام این طفل «عبد الله(ع)» و از مادری به نام رباب دختر امرء القیس بود. چنانچه این منابع حضرت «علی اکبر(ع)» را فرزند لیلی دختر أبی مرّه ذکر نمودهاند که در کنار پدر در کربلا به شهادت رسید و امام سجاد(ع) را فرزند شهربانو [شاه زنان] دختر یزدگرد شمردهاند.
✅نکته قابل توجه آنکه در بسیاری از آن منابع؛ مانند تاریخ طبری،تاریخ یعقوبی، الطبقات الکبری،از امام زین العابدین(ع) به عنوان «علی اصغر » نام بردهاند.
✅در زیارت ناحیه مقدسه نیز که منسوب به امام زمان(عج) است، ایشان چنین سلام میدهند: «سلام بر عبد الله بن حسین، طفل شیر خوار، که خونش در آسمان پاشیده شده است، کسی که در دامان پدرش با تیر حرملة بن کاهل اسدی ذبح شد».
✅به نظر میرسد این مطلب تا زمان مرحوم مجلسی اول در بین محققان مشهور بوده است. چنانچه ایشان گفتهاند: «و صغیر که شهید شد عبد اللَّه نام داشت، و اکثر علما چنین ذکر کردهاند از شیخ مفید تا شیخ شهید».
✅هر چند به نظر میرسد، برخی محدثان و مورخان دیگر، به ویژه متأخرین تنها با توجه به رعایت سن فرزندان امام، نام ایشان را بر اساس مراتب سنی ذکر نموده و از طفل شهید به علی اصغر(ع) تعبیر نمودهاند؛ و با توجه به همین امر در ذهن عامه مردم نیز چنین شهرت گرفته است.
البته از اولین کسانی که با نام «علی» از طفل شهید کربلا یاد نمودهاند، میتوان به ابن اعثم کوفی در کتاب «الفتوح»و ابن ابی الثلج در کتاب «تاریخ اهل البیت»و طبری در «دلائل الامامة»در قرون سوم و چهارم اشاره نمود. خوارزمی (م 568 ق) نیز (که بسیاری از مطالب مقتل خود را از ابن اعثم گرفته)، از او به «علیٌ الطفل» (بدون ذکر اصغر) تعبیر کرده است.
✅پس از آنها إربلی در کتاب «کشف الغمة فی معرفة الائمة» به قرن هفتم و ابن صباغ مالکی در کتاب «الفصول المهمة فی معرفة الائمة(ع)»به قرن نهم از آنحضرت با این نام اسم بردهاند.
📚الطبقات الکبری، ج 1، ص 476 و 478؛ ج 5، ص 163،
📚بحارالانوار، ج 45، ص 66،
📚لوامع صاحبقرانی، ج 7، ص 224،
📚ابن اعثم کوفی، ج 5، ص 115
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
اقدام عجیب و مورد دار شهرداری
از کِی تا حالا زنان جزو عناصر زیباسازی شهر شده اند؟
آیا این کار توهین به ارزش زن و استفاده ی ابزاری از او نیست؟
سلبریتی ها پس چرا خفه خون گرفتید؟؟
#اعتراض
@mobahesegroup
زنانی که چهره شهر را تغییر دادند عزیزانشان را برای آرامش عده ای ازخدا بیخبر فدا کردند تا آرامش و امنیت را به مردم کشور هدیه دهند
#شهدا_شرمنده_ایم
#اعتراض_عمومی
@mobahesegroup
⛔️ متن شبهه ⛔️
" مگر شما اعتقاد و باور ندارید امام حسین الان در جایی بنام بهشت مشغول خوش گذرونی و عیش و نوش هست؟؟!! و برعکس مگر باور و یقین ندارید که قاتلین حسین در جهنم مشغول کباب شدن و عذاب کشیدن هستند؟؟!! از سوی دیگر مگر باور و و یقین ندارید که در قیامت حسین و خاندانش قرار است انتقام خودشون رو از یزید و شمر و اینها بگیرند تا اینجا درست؟ پس این همه گریه و زاری و بر سرو سینه زدن و کارناوال عزا به راه انداختن و مزاحم آسایش مردم شدن برای چه هست؟؟؟؟؟
آیا انسان برای اینکه عزیزش در رفاه و آسایش بهشتی هست گریه میکنه؟؟؟!!! تا به حال شده با خودتون منطقی فکر کنید که این گریه ها و معرکه گیریها فقط برای رونق گرفتن بازار آخوند و روضه خوان هست نه چیز دیگری؟؟؟!!! ایا محرم تجارت آخوند دزد قافله و مداح نیست ؟ "
✅ در پاسخ به شبهه
"مگر شیعیان اعتقاد ندارند امام حسین(ع) در بهشت است، پس عزاداری چرا ؟!!" :
1️⃣ مغلطه این متن، نمایش تک بعدی عاشوراست! عاشورا همزمان ابعاد مختلف زیبا و غمباری دارد!
2️⃣ شهادت، عالیترین حد کمال است که شادمانی می طلبد، اما از جنبه های دیگر این واقعه بزرگ نیز نباید غافل شد!
3️⃣ چهره غمبار عاشورا پاس نداشتن حرمت امام توسط امت است، آنهم با ناجوانمردانه ترین نوع برخورد نسبت به محبوبترین خلق و شریفترین انسانها و خاندان و یارانش!
4️⃣ شهادت شهید برای آنها که از دستش داده اند، و از برکت وجودش در همان عصر و آینده محروم شدند، تأثر انگیز است. بخشی از این گریه بر خود ماست!
5️⃣ عزاداری و نفرین قاتلان امام حسین(ع) ادای تکلیف تولی و تبری است. دوستی پیامبر و خاندانش و دشمنی با دشمنانشان از فروع دین و تکالیف شیعه می باشد.
yon.ir/tabara
6️⃣ نه تنها آیاتی از قرآن به عزاداری پرداخته، بلکه پیامبر اسلام(ص) و ائمه(ع) نیز بر اقامه عزای امام حسین(ع) توصیه و تاکید داشته اند!
yon.ir/azadari1
yon.ir/azadari2
7️⃣ عزاداری امام حسین برکات و آثار متعددی از آمرزش گناهان تا بقای اسلام دارد. محروم کردن شیعیان از این برکات، انگیزه شبهه افکنان از انتشار چنین متنهایی است!
yon.ir/azadari3
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️متن شبهه
چرا امام حسین(ع) مانند امام حسن(ع) صلح نکرد بلکه با یاران اندکش برضد یزیدیان جنگید؟
✅ پاسخ شبهه
آن گاه که امام علی به شهادت رسید و مردم با امام حسن(ع) بیعت کردند و حضرت حکومت را در دست گرفت، مردم آمادگى روحى براى مبارزه اى سخت و طولانى با معاویه را نداشتند، به چند دلیل:
1- جنگ هاى قبلى (صفین، نهروان و جمل)؛
2- حیله گرى و تزویر معاویه و سست عنصرى بسیارى از مردم ؛
3- خطرات بیرونى که جامعه اسلامى آن زمان را تهدید مى کرد و درگیرى داخلى، آنان را براى حمله به مسلمانان بر مى انگیخت؛
4- حفظ جان شیعیان باقى مانده ؛
5- روشن کردن حیله گرى های معاویه و شناساندن چهره واقعی وی به مردم نا آگاه و سطحی نگر .
پس از شهادت حضرت على (ع)، امام مجتبى منبر رفت و بعد ازحمد و ثناى الهى و درود و صلوات بر جدّ بزرگوار خود حضرت خاتم الأنبیا و تمجید و تعریف از پدر مظلومش ومعرفى خود و خاندان رسالت، مردم با او بیعت نمودند. از فرداى آن روز امام، کارگزاران وحکّام خودرا در ولایات منصوب نمود. جاسوسى را که از طرف معاویه وارد کوفه شده بود، دستگیر کردند و گردن زدند و به ابن عباس ،حاکم خود در بصره نوشت : جاسوس دیگرى را که از طرف معاویه وارد بصره شده است ، بگیر و گردن بزن . به دنبال آن نامه اى با لحن تند به معاویه نوشت که : جاسوس مى فرستى و مکر و حیله ها مى¬کنى ؟! از قرار معلوم گویا قصد جنگ دارى ! اگر چنین است ، من آمادهام.(1)
معاویه ، جواب نامه را نوشت و براى حضرت فرستاد. مکاتبه بین حضرت و معاویه ادامه داشت تا به حضرت خبر دادند معاویه لشکر فراوانى آماده کرده و به عراق گسیل داشته است .
از طرفى با منافقان و خارجیان که داخل لشکر حضرت امام حسن بودند و از ترس حضرت على(ع) جرأت اظهار مخالفت نداشتند، به وسیله جاسوسان خود تماس گرفت که : اگر حسن بن على (ع)را بکشید، به هر کدام دویست هزار درهم خواهم داد و یکى از دخترانم را به ازدواج قاتل درخواهم آورد.(2)
امام مجتبى پس از اطلاع ، منبر رفت و مردم را براى مقابله با معاویه ترغیب کرد. ابتدا با سردى مواجه شد، ولى بالاخره گروه زیادى را جمع کرد و از کوفه بیرون رفتند و در نخیله پس از تقسیم و گروه بندى لشکر، عدهاى را براى مقابله با لشکر معاویه فرستاد، امّا طولى نکشید که خبر آوردند فلان فرمانده و فلانى به معاویه پیوسته و شیرازه لشکر متلاشی شده است. حتى به حضرت خبر دادند گروهى از فرماندهان به معاویه پیام دادهاند: در صورت تمایل ، حسن بن على را دست بسته تحویل شما خواهیم کرد. امام مجتبی (ع) ضمن خطبه ای خطاب به لشکریانش فرمود:
«ویلکم ! والله إنّ معاویة لایفی لأحدٍ منکم بما ضمنه فی قتلی، و إنی أظن إن وضعتُ یدی فی یده فاسلمه لم یترکنی ادین بدین جدی ...؛(3) وای بر شما ! سوگند به خدا! معاویه به وعده هایی که برای کشتن من به شما داده است عمل نمی کند و اگر من تسلیم او گردم باز اجازه نمی دهد بر اساس دین جدم رفتار نمایم .
حضرت احساس کرد جان خود و پیروانش در خطر جدى قرارگرفته است . مهمتر از همه به خاطر چهره دروغینی که معاویه بین مردم پیدا کرده بود، اگر امام و یارانش شهید می شدند، خونشان هدر میرفته و چندان اثرى نداشت.
امام از راه ناچاری و براى حفظ اسلام و حفظ شیعیان و نشان دادن چهره واقعى معاویه ، صلح نامه را امضا نمود.
بنا به گزارش مورخان در صلح نامه موادّى گنجانده شده بود، از جمله این که معاویه متعرض امام نگردد و به کتاب وسنّت رسول خداو سیره خلفاى شایسته عمل کند و بعد از خود کسى را براى خلافت تعیین ننماید(4) و شیعیان على (ع)در شام و حجاز و عراق و یمن از شر او ایمن باشند.(5) نیز حضرت امیرمؤمنان را در نماز و منابر سب نکنند.(6)
روشن است عمل به این مواد به ضرر معاویه تمام می شد. اگر به آن ها عمل نکند، چهره واقعیاش که سعی بسیار در پنهان کردن آن داشت، بین مردم آشکار خواهد شد ، و آنان مىفهمند که معاویه پاى بند هیچ اصلى از اصول اسلامى نیست. همان طور که پیش بینی می شد، چون امام مجتبی با معاویه بیعت کرد، وی به هیچ کدام از مطالبی که در صلح نامه آمده بود و آن ها را خود نوشته و برای امام مجتبی ارسال کرده بود ،عمل نکرد و بدین وسیله چهره واقعی خود را برای همگان آشکار ساخت . (7)
افزون براین معاویه قابل مقایسه با یزید پسرش نبود، زیرا:
اوّلاً: معاویه ، پیامبررا درک کرده بود و صحابى به شمار مى آمد، برخلاف یزید؛
دومً: عنوان کاتب الوحى را داشت . مى گویند: یکى از نویسندگان وحى آسمانى معاویه بود؛
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
ادامه پاسخ شبهه بالا 👆👆 👇👇👇
سوم: مهمتر از همه با این که فاسد و فاسق بود ، امّا مى دانست اگر بخواهد حکومتش دوام داشته باشد، باید شئون اسلامى را در ظاهر رعایت کند .اودر این امر به حدّى متظاهر بود که بسیارى از مردم حتّى برخى از زاهدان لشکر امام على (ع)مردد مى شدند که آیا حق با على است یا بامعاویه ! او در عقل معاش و امور دنیایی و مکر و حیله سرآمد همگان بود .(8)
چهارم: سالها بود از طرف عمر و عثمان بر مردم شام حکمرانى مى کرد(9) و گروهى را با پول و ثروت ، عدهاى را با دادن پست و مقام، برخى را از طریق رعب و تهدید و بالاخره دسته چهارم را با تزویر و تظاهر به اسلام، ساکت کرده بود. کسى حرف نمى زد یا حق حرف زدن نداشت . معاویه به گونه اى بر اوضاع مسلّط شده بود که مىتوانست هر کسى را بخواهد بکشد و آب از آب تکان نخورد. به همین خاطر، امام حسین بعد از امام مجتبى ده سال با معاویه زندگى کرد، که جز انتقاد از طریق نامه و صحبت کارى نکرد.
امّا یزید از هر جهت با معاویه فرق داشت . او آشکارا فسق و فجور مرتکب می شد و بی اعتقادی خود را آشکار میکرد.
اگر معاویه به واسطه صلح نامه با امام حسن (ع)خلافت را به دست آورد ولی یزید هیچ مبنایی برای به عهده گرفتن خلافت نداشت و پدرش برخلاف مواد قطعنامه به زور از مسلمانان برای او بیعت گرفته بود .
او بعد از مرگ معاویه به عنوان امیرمؤمنان و خلیفه مسلمانان بر اریکه خلافت تکیه زد؛ کسى که پاى بند چیزى جز شهوات و تمایلات حیوانى نیست و شراب مى خورد و با میمون ها بازى مى کند و...
در چنین اوضاعی امام حسین (ع)قیام کرد و این اهداف را دنبال نمود:
1ـ زنده کردن اسلام .
2ـ آگاه ساختن مسلمانان و افشاى ماهیت امویان .
3ـ احیاى سنّت نبوى و سیره علوى .
4ـ اصلاح جامعه و بیدار کردن امت .
5ـ از بین بردن سلطه استبدادى بنى امیه .
6ـ آزادسازى ملّت از سلطه و زور.
7ـ حاکم ساختن حق و نیروبخشیدن به حق پرستان .
8ـ تأمین قسط و عدل اجتماعى و اجراى قانون شرع .
9ـ از بین بردن بدعت ها و کجروى ها.
10- اعتراض به موروثی شدن خلافت.
11ـ زنده کردن سنّت مهم امر به معروف و نهى از منکر.
اگر امام حسین در عهد یزید قیام نمیکرد، برپیکره اسلام زیانی جبران ناپذیر وارد می شد.
امام حسین در زمانى قرار گرفته بود که بدعت هاى زیادى در اسلام به وجود آمده بود، که مى دانست اگر قیام نکند، چیزى از اسلام باقى نخواهد ماند. چنان که فرمود: وقتى زمامدار حکومت اسلامى افرادى مثل یزید باشد، باید فاتحهء آن را خواند.( 11) از طرفى مى دانست که جد بزرگوارش فرمود:« آن جا که بدعت ها ظاهرگردد، بر عهدة عالمان است که حقایق را بگویند، و اگر کتمان کنند، لعنت خدا بر آنان باد» (12).
او در زمانی قیام نمود که انحراف دستگاه حکومت چند برابر شده بود. از نظر اجتماعى نیز اوضاع بر اثر ظلم و بیدادگرى حاکم، مردم را به ستوه آورده و نارضایتى عمومى بیداد مى کرد. بنابراین یکى از شرایط انقلاب فراهم آمده بود ولى شرط دیگر - که وجود روح حماسه و ایثارگرى است- جز در تعداد اندکی فراهم نبود. بنابراین بر امام لازم بود که از همین مقدار استفاده کند و موقعیت را از دست ندهد. و هر چند در چنان وضعیتى نمى توانست پیروزى نظامى به دست آورد، ولى حرکتى پدید آورد که پایه نظام ستمگر را لرزاند و روح خروش و حماسه را در کالبد مسلمانان و همه آزادى خواهان جهان دمید و آثار بسیار گران بهایى در تاریخ بشر بر جاى گذارد.
--------------------------
پینوشتها:
1- ارشاد مفید ،ج2،ص5-6.
2- بحار ،ج44،ص33.
3- همان،ص33.
4- جمل من انساب الاشراف،ج3 ،ص287.
5- اعلام الهدایة، الامام الحسن ،ص 147.
6- تذکرةالخواص ،ص198.
7- جمل من انساب الاشراف ،ج3،ص294.
8- حمدالله مستوفی ،تاریخ برگزیده ،ص 260.
9-همان ،ص260.
10- جواد محدثى ، فرهنگ عاشورا، ص 62.
11- خوارزمی، مقتل الحسین،ح1،ص268؛ مطهرى ، مجموعه آثار، ج 17 ص13.
12- اصول کافى ، ج 1 ص 54؛وسایل الشیعه ،ج11،ص510.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️ متن شبهه :
چرا امام حسین(ع) حجّ خود را نیمه تمام گذاشت و از مکّه در آستانه شروع اعمال حجّ خارج شد؟
✅ پاسخ شبهه
قیام امام حسین برای احیای دین و احکام شریعت اسلام و سنت پیامبر بود؛ بنابراین نه تنها عملی بر خلاف شریعت و احکام الهی اسلام انجام نمی داد ، بلکه حتی مانند ظهر عاشورا تا به خطر افتادن جان نیز بر آن مراقبت داشت؛ بنابراین چگونه می توانست نسبت به مسئله حج و احکام آن در انظار مسلمانانی که از تمام سرزمین های اسلامی به مکه آمده بودند ، بی تفاوت باشد ، یا حتی برخلاف آن عمل نماید؟! به خصوص آنکه حضرت را متهم به خروج بر خلیفه و پیشوای مسلمانان نمودند و انبوهی از مردم را بر ضد حضرت تجهیز کردند.
بنابراین قبل از این که به تحلیل تاریخی مسئله بپردازیم ، باید ابتدا نقل صحیح مسئله را یاد آور شویم و آن این که امام حسین (ع) به احرام حج ، محرم نشده بود و این سخن مشهور که امام حجّ خود را نیمه تمام گذاشت، سخن نادرستى است؛ زیرا امام(ع) در روز هشتم ذى الحجه «یوم الترویه» از مکّه خارج شد.در حالى که اعمال حجّ - که با احرام در مکّه و وقوف در عرفات شروع مى شود - از شب نهم ذى الحجه آغاز مى شود. البته در برخی کتاب ها آمده که حضرت حج خود را تبدیل به عمره کرد و طواف و سعی انجام داد و از احرام بیرون آمد چون نمی توانست حج خود را تکمیل کند.(1) و این سخن نیز مشهور شده است، ولی بعید به نظر میآید که حضرت به احرام حج، محرم شده باشد چون کسی که می خواهد اعمال حج را انجام دهد، روز هشتم یا نهم ذی الحجه محرم می شود و جهتی برای محرم شدن زودتر از موعد مقرر نیست .
برای تایید این مطلب روایاتی در کافی نقل شده که به برخی اشاره می کنیم :
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) .... فَإِنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ (ع) خَرَجَ قَبْلَ التَّرْوِیَةِ بِیَوْمٍ إِلَى الْعِرَاقِ وَ قَدْ کَانَ دَخَلَ مُعْتَمِراً.(2)
امام صادق فرمود : امام حسین(ع) قبل از روز هشتم ذی الحجه از مکه خارج شد در حالی که با احرام عمره ، به قصد انجام عمره وارد مکه شده و عمره انجام داده بود .
نیز فرمود :
«قَدِ اعْتَمَرَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ( ع) فِی ذِی الْحِجَّةِ ثُمَّ رَاحَ یَوْمَ التَّرْوِیَةِ إِلَى الْعِرَاقِ وَ النَّاسُ یَرُوحُونَ إِلَى مِنًى وَ لَا بَأْسَ بِالْعُمْرَةِ فِی ذِی الْحِجَّةِ لِمَنْ لَا یُرِیدُ الْحَجَّ ؛ امام حسین در ماه ذی الحجه عمره انجام داد و سپس در روز ترویه (هشتم) به سوی عراق حرکت کرد کسی که نمی خواهد حج انجام دهد می تواند عمره انجام دهد».(3)
این روایات تنها به انجام عمره از طرف امام حسین (ع) اشاره دارد، نه تبدیل حج به عمره، و دلیل دیگری غیر از روایات نداریم بر این که حضرت اعمال حج را شروع کرده بود. بنابراین کلام برخی که فرمودهاند حضرت حج خود را به عمره تبدیل کرد و از مکه خارج شد دلیلی ندارد .
بله، مسلّماً حضرت در هنگام ورود به مکّه، عمره مفرده انجام داده، چه بسا در طول اقامت چند ماهة خود در مکّه و احتمالاً در فاصله هاى مختلف، اقدام به انجام اعمال عمره کرده بود. اما انجام اعمال عمره مفرده، به معناى ورود در اعمال حجّ نیست. شاید وقتی خبردار شد که نیروهای مخفی یزید قصد ترور ایشان را در حرم دارند و تصمیم گرفت به سوی عراق حرکت کند، برای انجام عمره دیگر محرم شد و آن را تکمیل کرد و از احرام خارج شد و در روز ترویه یعنی هشتم ذی الحجه از مکه خارج شد ؛ چون اعمال عمره را در چند ساعت می توان انجام داد وتمام کرد.
از نظر تاریخى بالاخره این پرسش باقى است که با وجود آن که یکى از علل انتخاب مکّه، داشتن فرصت مناسب براى تبلیغ دیدگاه خود بود؛ چرا در این شرایط زمانى ویژه - که اوج حضور حاجیان و بهترین فرصت تبلیغى است – ناگهان مکّه را ترک کرد؟
ادامه در پست بعدی👇👇👇👇
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
ادامه پاسخ بالا 👆👆 👇👇👇👇
در پاسخ میتوان اموری را ذکر کرد:
أ) اظهار نارضایتی شدید از حکومت یزید
با توجه به اهمیت حج، و شخصیت امام حسین و بهرهمندی ایشان از پایگاه وسیع اجتماعی، حرکت امام از این که غیر منتظره و برخلاف معمول بود، باعث جلب توجه همگان شد. برای همین پرسش پدید آمد که چرا در حالی که همگان خود را آماده میکردند به عرفات و منا روند و اعمال حج را به جا آورند، فرزند پیامبر و بهترین راهنمای حاجیان و شایستهترین افراد برای انجام مناسک حج، مکه را ترک میکند؟! همو که عاشق و دلباخته معشوق، عبادت و راز و نیاز با خداست. امام بیش از هر فردی دیگری دوست دارد در سرزمین عرفات همراه حاجیان به دعا و مناجات با خدا بپردازد و روز عید قربان اعمال منی را انجام دهد اما چرا این سرزمین دوست داشتنی را ترک میکند؟! حتماً به عنوان اعتراض به حکومت یزید این حرکت صورت گرفته، یا حکومت برای امام مشکلی درست کرده که فرزند فاطمه نتوانسته است در حرم امن الهی، مناسک حج را به جا آورد! حرکت امام، بزرگترین گام تبلیغاتی و فرهنگی در اعتراض به حکومت ستمپیشه و فاسد یزید به شمار میآمد.
ب) توطئه قتل امام:
حرکت امام از مکه به کوفه در روز ترویه برای بسیاری ایجاد سؤال کرد و آنان از حضرت علت این کار را پرسیدند، از جمله ابن عباس، که حضرت فرمود: «کشته شدن در مکانى دیگر براى من دوست داشتنى تر از کشته شدن در مکّه است».(4)
نیز به عبداللَّه بن زبیر فرمود: «به خداوند سوگند! اگر یک وجب خارج از مکّه کشته شوم، براى من دوست داشتنى تر است تا آن که داخل مکّه کشته شوم. به خداوند سوگند! اگر به لانه اى پناه برم، مرا از آن بیرون خواهند کشید تا آن چه را از من مى خواهند، به دست آورند».(5)
نیز به برادرش محمد حنفیه، به صراحت از ترور خویش توسط یزید در محدوده حرم امن الهى سخن به میان آورد .(6) در بعضى از متون به صراحت آمده که یزید، عده اى را با سلاح هاى فراوان براى ترور امام به مکّه فرستاد.(7)
ج) هتک حرمت حرم:
اگر امام در حرم الهی (مکه) کشته میشد، حرمت حرم شکسته میشد، گرچه در این میان گناه بزرگ از آن قاتلان و جنایتکاران اموى باشد.
حضرت این مطلب را در برخورد با عبداللَّه بن زبیر به صراحت بیان مى دارد.(8)
------------------
پی نوشت ها :
1 – شیخ مفید ، ارشاد، ج 2، ص 68 .
2و3 - کافی ج 4، ص 536.
4- ابن کثیر، البدایة و النهایة، ج 8، ص 159.
5- وقعة الطف، ص 152.
6- سید بن طاووس، لهوف، ص 82..
7- همان،ص82.
8 - ابن اثیر، الکامل فى التاریخ، ج 2، ص 546.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️ متن سوال : 👇👇👇
اوّلین و آخرین شهید کربلا چه کسانى بودند؟
✅ پاسخ : 👇👇👇
روز عاشورا دشمن نابکار چند بار حمله دسته جمعى بر اصحاب امام حسین (ع) کرد. در هر بار طبق نقل مقتل نویسان گروه زیادى شهید شدند، چنان که گفته اند: در حمله اوّل چهل تن یا بیش از آن کشته شدند.(1)
مورخان ، اسامى آن بزرگواران را این گونه ذکر مى نمایند: نُعَیْم بن عجلان ، عمران بن کعب بن حارث ، حنظلة بن عمرو الشیبانى و... (2)
بنابراین اولین شهید کربلا مشخص نیست چه کسى بود.
آخرین شهید کربلا شخصى به نام سوید بن ابی المطاع است که در ضمن نبرد مجروح شد و بین شهدا روى زمین قرار گرفت وبیهوش شد. وقتى به هوش آمد، شنید که حضرت ابوعبدالله الحسین(ع) را شهید کرده اند. از این رو با حربه و خنجری که داشت ، بر منافقان کوفه حمله کرد و سرانجام شهید شد.(3)
---------------
پی نوشتها:
1. محمد بن ابی طالب، مینویسد: در این حمله که اولین تیر را عمر سعد به سوی سپاه امام حسین(ع) رها کرد، آن گاه لشکریان وی، سپاه حضرت را با تیرهای خود مورد حمله قرار دادند، پنجاه تن از لشکریان امام به شهادت رسیدند؛ تسلیة المجالس و زینةالمجالس، ج2، ص 278 .
2. ابن شهر آشوب، مناقب ،ج4، ص 122 .
3. بلاذری، جمل من انساب الاشراف، ج3، ص 409 – 410؛ الکامل، ج4، ص 79 ؛ منتهی الامال، ج1، ص 726.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️متن شبهه :
آیا امام حسین(ع) پس از شهادت حضرت مسلم از وضع کوفه آگاه نشد؟ اگر مطّلع شد، چرابرنگشت؟
✅ پاسخ :👇👇👇
حضرت امام حسین (ع)بعد از شهادت مسلم بن عقیل از وضع کوفه آگاه شدند، ولی برنگشتند. هدف اساسی آن بزرگوار امر به معروف ونهی از منکر و قیام علیه دستگاه جبار بود، که فسق و فجور آن آشکار بود و در عین حال مدّعی جانشینی رسول خدا بود.حضرت حرکت کرده بود تا به دنیا بفهماند که یزید و امثال او لیاقت و شایستگی خلافت را ندارند. او، برای اصلاح امور جامعه اسلامی و از بین بردن بدعتها و زنده کردن سنتها قیام کرد.(1)
امام بر خود واجب می دانست علیه دستگاه قیام کند، هر چند منتهی به شهادت او شود. امام (ع)می دانست تاخود و یاران و خاندانش حتی بچة شیرخوارة او شربت شهادت ننوشند، اسلام پا برجا نخواهد ماند و خدا ورسول و دین و آثار آن از بین خواهند رفت .
امام برای شهادت حرکت کرده بود. با این حساب هیچ چیز نمی توانست مانع حرکت حضرت به سمت کربلا گردد، حتی شهادت مسلم و بی وفایی و عهد شکنی مردم کوفه .
هرگاه دین دستخوش تصرف و تغییر و تبدیل شده و آداب آن توسط دشمنان از بین برود، واجب است مسلمانان به یاری دین برپاخاسته و خطرات را از آن دفع نمایند، حتی اگر منتهی به مرگشان شود.
واضح است حکومت مردی شریر و مشهور به فساد و میگساری و سگ بازی مانندیزید برای اسلام بزرگ ترین خطر بوده، اگر بدون اعتراضی ، زمان جلو میرفت و توسط کسی حکومت وی مورد اعتراض قرار نمیگرفت ، مفاسد آن جبران ناپذیر بود و سبب محو آثار اسلام می شد.
تکیه زدن چنین رجّاله ای بر مسند خلافت پیامبر(ص) ، افکار عمومی را متزلزل کرده و عقاید را منحرف می ساخت. چه بسا کسانی روی این اصل و با دیدن اعمال و حرکات یزید به ساحت قدس پیامبر(ص) و برنامه های اسلام بدبین می شدند. اگر شخصیتی مانندامام حسین (ع)بر او اعتراض نمینمود و خلافت او را باطل اعلام نمیکرد، این اشتباه در دلها قوّت می گرفت . وانگهی سبب می شد اکثر افراد جامعه به سمت و سوی افکار و عقاید و اعمال یزید سوق داده شوند.
چون که رب البیت دف گیرد به دست بیت و ما فی البیت رقاصی کنند
با این وجود امام بر خود فرض دانست ادای وظیفه نماید و علیه دستگاه قیام کند، هر چند می دانست قیام اومنجر به شهادت وی و یاران و خاندانش خواهد شد.
کشته شدن او در راه خدا و اسارت خاندانش مطلوب ومحبوب خداوند بود. البته امر به شهادت در حقیقت امر به ایستادگی و استقامت بود.(1)
بنابراین قیام و نهضت امام حسین(ع) یک وظیفه و تکلیف الهی بود که باید آن را محقق میساخت گرچه به شهادت خود و جوانان و یارانش بیانجامد تا جلوی نابودی اسلام رابگیرد.
-------------
پی نوشتها:
1. خوارزمی، مقتل الحسین، ج1، ص 273؛ مقرم، مقتل الحسین، ص 141.
2.شهید آگاه ، آیت الله لطف الله صافی ، ص 34ـ 37 با تلخیص .
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️🎥افشاگری ساشا سبحانی علیه آقازاده وزیر راه ، آخوندی
جلسه فارکس چیست که ساشا نام میبرد؟
@mobahesegroup
@mobahesegroup
تو بخش فیلیموی سایت آپارات دقیقا چه خبره؟ من یه چیزهایی شنیده بودم اما مثل اینکه واقعا شیطنت های آپارات حقیقت داره!
#پشت_صحنه
@mobahesegroup