🔮 شبهه احمد قابل درباره حجاب و حدشرعی آن:
⁉️ بعضي ها مانند احمد قابل با استناد به شواهد تاريخي و روايات گفته اند پوشش موي سر مستحب است آيا اين استدلال درست است؟
✅ و اما پاسخ:👇👇
مباحثی که نویسنده نقل کرده است هیچ یک ارتباطی به بحث حجاب معروف یعنی پوشش اجتماعی بانوان در برابر نامحرمان ندارد، بلکه این بحث ها کلا مربوط به پوشش در نماز است نه در برابر نامحرمان. و این ادعا که بسیاری از فقها در کتابهای فقهی خود ، از دلائل مربوط به « ستر غیر صلاتی = پوشش در غیر نماز » در بحث ستر صلاتی و از دلائل مربوط به بحث « ستر صلاتی = پوشش در نماز » در ستر غیر صلاتی بهره گرفته اند و هردو بحث را در کنار هم و بدون تفکیک آورده اند که نشانگر « وحدت ملاک هردو بحث از نظر آنان است » . بنابراین، مطالب و دلائل ارائه شده به بحث ستر صلاتی را به « ستر غیر صلاتی = پوشش در غیر نماز » تعمیممی دهند، نادرست است زیرا در نماز پوشش واجب است حتی اگر هیچ نامحرمی نباشد و در غیر حضور نامحرمان پوشش واجب نیست.
نویسنده متاسفانه یا فردی کاملا ناآشنا با ادبیات بحث فقهی است یا بمنظور القای شبهه در ذهن خوانندگان این اصول را نادیده می گیرد برای مثال این عبارت که " گرچه بیان « الاقوی » پس از الاحوط ، بیانگر ترجیح « حکم به وجوب پوشش » از سوی قائل است ولی کاملا روشن می سازد که « ادله ی نقلیهی معتبره » برای حکم قطعی به « وجوب پوشش مطلق موی سر زنان مسلمان غیر برده » در متون اولیهی شریعت ، وجود ندارد".هر طلبه در سطوح ابتدایی می داند که الأقوی یعنی اینجا باندازه کافی دلیل فقهی وجود دارد که فقیه براحتی می تواند طبق آن فتوی دهد.
در اینجا به توضیحات روشنگرانه حضرت آیه الله فاضل لنکرانی (ره) در تفصیل الشریعه در شرح تحریرالوسیله حضرت امام خمینی (ره) و تفاوت بین فتوی با عبارت "الأقوی" و احتیاط و جوبی و احتیاط استحبابی با عبارت "الأحوط" یا الأولی و ....اشاره می کنیم که البته خلاصه ترجمه را می آوریم:
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
ادامه در پست بعدی👇👇👇
ادامه پست بالا👆👆👆 👇👇👇
✅ اینکه نویسنده ادعا می کند مستندی برای «فتوا» و «حکم صریح در خصوص پوشش مو» وجود ندارد چگونه چنین می گوید در حالی که در آیات قرآن هم از روسری و مقنعه (خمار) نام می برد و هم از چادر (جلباب). روشن است که روسری را به سر می اندازند تا مو را بپوشاند نه تو را. قرآن کریم به پوشاندن مو بسنده نکرده می فرماید اولا سر و گردنتان را نیز بپوشانید ثانیا می فرماید خوب و درست و کامل بپوشانید لذا در هر دو آیه با تعابیر خاصی از حجاب یاد می کند و به صرف پوشیدن اکتفاء نمی کند.در آیه نور 31 می فرماید "وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ" مقنعه هایتان را بزنید به گردن های خود که مقصود پوشش کامل سر و گردن است نه آن که فقط یک روسری بپوشید و سر و سینه هایتان که موضع زینت است. لذا مرحوم طبرسی و برخی دیگر از مفسرین می فرمایند در زمان جاهلیت روسری می پوشیدند اما پشت گردن و گوششان می انداختند باعث می شد سر و گردنشان پیدا و آشکار باشد و در آیه 59 احزاب می فرماید: يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا (59) چادرهایتان را نزدیک کنید به خودتان، نه مثل بعضی خانم ها که ... لذا در روایت از پیامبر اکرم (ص) است که فرمودند: ...
متأسفانه نویسنده مزبور علاوه بر ناآشنایی یا تعمّد در استنباط ناروا، امانتدار در نقل قول ها و کلمات فقها نبودند. اینک به عبارت های دو شخصیت بزرگ فقهی یعنی علامه حلّی و صاحب جواهر اشاره می کنیم که پوشش اسلامی بانوان به همین نحو معروف و شایع را نه تنها متفق علیه می دانند بلکه تصریح می کنند این انر نه تنها از ضروریات مذهب شیعه است بلکه از ضروریات و موارد مورد اتفاق فقیهان اهل سنت نیز است.
آنچه مورد تأکید این فقهای بزرگواراست اتفاق همه فقها در اصل پوشش سر و گردن و تمام بدن زنان است و اینکه حکمت و فلسفه آن احترام زنان با ایمان نزد خدای متعال است. تنها در دو مسأله اختلاف نظر وجود دارد:
یکی آیا پوشش صورت و مچ دست واجب است یا نه؟ بعضی از فقها همین مقدار را نیز جایز ندانسته اند. دیگر آنکه آیا نگاه به زنان نامسلمان مثلا یهودی یا مسیحی جایز است یا نه؟ از آن جهت که حجاب و وجوب پوشش اسلامی بر بانوان مسلمان و مومن بخاطر احترام بآنان است و زنان نامسلمان از این جهت حرمتی ندارند.
بنابراین، اولا اصل پوشش سر وگدن هیچ محل اختلاف نیست بلکه اختلاف در بیشتر از آن حد است بطوری که شامل صورت و مچ های دست هم می شود یا نه. ثانیا فلسفه پوشش نیز حمت قایل شدن برای زنان ایمانی است.
@mobahesegroup
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
ادامه در پست بعدی👇👇👇👇
ادامه پست بالا 👆👆👆 👇👇👇
✅ رابطه حجاب و پوشش اسلامي:
«حجاب» به معناي پرده، حاجب، پوشيدن و پنهان كردن و مانع، خواه مانع مادي مانند پرده و ديوارو يا مانع معنوي است.[3] اين واژه هفت بار در قرآن كريم آمده و معناي آن در اين هفت مورد چيزى است كهاز هر نظر، مانع ديده شدن چيزي ديگري مي شود.[4] واژه «حجاب» در قرآن فقط در يك مورد آن هم به طور غيرمستقيم به بحث حاضر مربوط مي شود و آن آيه 53سوره «احزاب» است؛ زيرا در آيه مزبور، اين واژه تنها به معناي پوشش ظاهري يا پوشاندن زن نيست و در اصل، به مفهوم پنهان كردن زن از ديد مرد بيگانه است. بدين روي، هر پوششي حجاب نيست، حجاب پوششي است كه از طريق پشت پرده واقع شدن تحقّق يابد. ولي بر خلاف تصور عوام و نيز آنچه مشهور است، آيه حجاب در قرآن (وَ إِذا سَألْتمُوهُنَّمَتاعا فَسألوهُنَّ مِن وَراءِ حجابٍ...)؛[5]در اصطلاح تاريخ و حديث اسلامي، هر جا نام آيه «حجاب» آمده، مقصود اين آيه است نه آيات سوره نور كه در خصوص پوشش اسلامي هستند. درباره زنان حضرت رسول و بيشتر به منظور مسائل سياسي و اجتماعي فرود آمده است، نه پوشش زن در مقابل نامحرم؛ گرچه به قرينه ذيل آيه كه مي فرمايد: (ذَلِكَ اَطهُر لقلوبِكم و قُلوبِهُنَّ) مي توان فهميد كه مسئله آداب معاشرت زن و مرد با يكديگر را مطرح مي كند؛ چنان كه صدر آيه در همين موضوع بود و در آيات 32و 60سوره احزاب كه در خصوص حجاب اسلامي و نحوه برخورد و ارتباط زن و مرد نامحرم با هم رهنمود مي دهد، به بيماردلان هشدار مي دهد و اين دستور را وسيله اي براي مصونيت دل از تعرّض ناپاك دلان مي داند.[6]
@mobahesegroup
ذكر زنان پيامبر (ص) به منظور اختصاص خطاب به آنان نيست و با تعليل فلسفه حجاب، به كسب طهارت دل شما مردان و دل آن زنان، ناسازگار است، بلكه تأكيد توجه اين حكم نسبت به زنان رسول خدا (ص) است. به كارگيري كلمه «حجاب» همان گونه كه گفته شد، واژه «حجاب» هفت بار در قرآن كريم به كار رفته، ولي هرگز به معناي حجاب اسلامي مصطلح نيست. در خصوص پوشش زن اصطلاحي نسبتا جديد است و همين سبب گرديده بسياري گمان كنند اسلام خواسته است زن هميشه پشت پرده و در خانه محبوس باشد و بيرون نرود[7] يا مثل ويل دورانت بگويند: «اين امر خود مبناي پرده پوشي در ميان مسلمانان به شمار مي رود» و يا مدّعي شوند: حجاب به وسيله ايرانيان به مسلمانان و اعراب سرايت كرده است[8]، در حالي كه آيات مربوط به حجاب (پوشش اسلامي زنان در مقابل نامحرمان) پيش از مسلمان شدن ايرانيان نازل شده است. در عهد جاهليت ـ همان گونه كه ويل دورانت مي گويد و كتب تفسير شيعه و سنّي آن را تأييد مي كنند ـ اعراب چنين پوششي نداشتند[9] و عادتشان تبرّج و خودنمايي بود كه اسلام آن را ممنوع ساخت: (وَ لا تَبَرَّجنَ تَبَرُّجَ الجاهِليَّةِ الاُولي.)[10]
@mobahesegroup
بنابراين، گرچه پوشش، فرهنگ عمومي و رايج بين همه ملل بود، اما پوشش اسلامي به نحوي كه ضمن پرهيز از خودنمايي و جلوه گري ـ كه پيش از اسلام (جاهليت) بود ـ حدود و مشخصات خاصي دارد، از فرهنگ اسلامي وارد فرهنگ ايرانيان شد.
آنچه از قديم، به ويژه نزد فقها در بحث نماز (كتاب الصلوة) و ازدواج (كتاب النكاح) رواج داشته، واژه « ستر» و«ساتر» به معناي پوشش و وسيله پوشش زن در مقابل نامحرمان بوده است. بنابراين، وظيفه پوشش اسلامي بانوان به معناي حبس و زنداني كردن و قرار دادن آن پشت پرده و در نتيجه، عدم مشاركت اين گروه عظيم در فعاليت هاي اجتماعي نيست؛ چه اينكه مشاركت سياسي زنان در اسلام، زماني به رسميت شناخته شد و آنان همدوش مردان در بيعت با مقام رهبري (رسول اكرم «ص») قرار گرفتند[11] كه عرف و جامعه آن روزگار، براي زن منزلتي قايل نبودند و در غرب، با چهارده قرن تأخير، آنهم از روي اضطرار و به منظور استفاده ابزاري از احساسات و آراء سياسي زنان مطرح گرديد، بلكه اين وظيفه بدان معناست كه زن در معاشرت با مردان بدنش را بپوشاند و به جلوه گري و خودنمايي نپردازد و مشاركتش در فعاليت ها بر اصول انساني و اسلامي استوار باشد.[12]
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
ادامه در پست بعدی👇👇👇👇
ادامه پست بالا 👆👆👆 👇👇👇
✅ ضرورت پوشش اسلامي در قرآن:
@mobahesegroup
پوشش اسلامي از احكام ضروري اسلام است و هيچ مسلماني نمي تواند در آن ترديد كند؛ زيرا هماصل قانون حجاب اسلامي، نه از ضروريات فقه، بلكه از ضروريات دين مبين است؛ چه اينكه نص صريح قرآن بر آن گواهي مي دهد و تنها ظهور آيات قرآن دليل بر آن نيست تا جاي اختلاف برداشت و محل ترديد باشد. هم قرآن مجيد به آن تصريح كرده است و هم روايات بسيار بر وجوب آن گواهي مي دهند. به همين دليل، فقيهان شيعه و سنّي به اتفاق به آن فتوا داده اند. همان گونه كه نماز و روزه به دوراني خاص اختصاص ندارند، دستور پوشش نيز چنين است و ادعاي عصري بودن آن بي دليل و غيركارشناسانه مي نمايد. پيشرفت صنعت و فنّاوري گرچه در روابط انسان با طبيت و در زندگي مادي او تغييراتي ايجاد مي كند، اما موجب تغيير و تحوّل در ماهيت انساني انسان نمي شود. همه چيز در طبيعت در حال دگرگوني و تغيير است، ولي انسان همان انسان است و ارزش هاي برخاسته از فطرت الهي وي ثابت هستند. ما نمي توانيم انساني را كه هزار سال پيش مي زيسته بدوي و بي فرهنگ و انسان كنوني را متمدن بدانيم، آن هم تنها به خاطر نبود آهن آلات و ابزارهاي صنعتي. پس اختراعات، به انسان جايگاه انسانيت نمي دهند. انسان همان انسان است، با همان نيازها، خواسته ها، آرزوها و آرمان ها. آنچه امروز تفاوت پيدا كرده، ابزارها و راه هاي پاسخ گويي به نيازها و خواسته هايند.
@mobahesegroup
خداوند متعال، نخست به مردان مسلمان و سپس در به زنان مسلمان فرمان مي دهد از نگاه خيره به يكديگر و چشم چراني اجتناب كنند و در رعايت پوشش بدن از نامحرم كوشا باشند: (قُل لِلمُؤمِنينَ يَغُضُّوا مِن أبصارِهِم وَ يَحفَظوا فُرُوجَهُم ذلكَ أزكي لَهُم اِنَّ اللّهَ خبيرٌ بِما يَصنَعونَقُل لِلمُؤمِناتِ يَغْضُضنَ مِن أبصارِهِنَّ وَ يَحفَظنَ فُرُوجَهُنَّ وَ ...)[13]؛ [اي پيامبر] به مردان مؤمن بگو ديدگان خود فروخوابانند و عفّت پيشه ساخته، دامن خود را از نگاه نامحرمان بپوشانند. اين كار براي پاكي و پاكيزگي شان بهتر است. و خداوند بدانچه مي كنند آگاه است؛ يعني هم خود نگاه ناروا به نامحرم نداشته باشند و هم با پوشش مناسب، مانع از فريفتگي و آلودگي نفساني ديگران گردند.
«غضّ» در لغت عرب ـ چنان كه مرحوم طبرسي در مجمع البيان[14] و راغب اصفهاني درمفردات[15] گفته اند ـ به معناي «فرو كاستن» است و «غضّ بصر» يعني كاهش دادن نگاه، نه بستن چشم. البته متعلّق اين فعل و اينكه از چه چيز بايستي چشمان خود را فرو بندند، ذكر نشده است، اما با توجه به سياق آيات، به ويژه آيه بعد، روشن مي گردد مقصود آن است كه خيره خيره زنان نامحرم را تماشا نكنند و از چشم چراني بپرهيزند. از سوي ديگر، ممكن است مقصود از «حفظ فرج» در اين آيه، پاك دامني و حفظآن از آلودگي به زنا و فحشا باشد.[16] ولي عقيده مفسّران اوليه اسلام و نيز مفاد روايات از جمله سخن امام صادق (ع) اين است كه مراد از «حفظ فرج» در همه آيات قرآن كريم پاكدامني و حفظ آن از آلودگي به فحشا مي باشد،جز در اين دو آيه كه به معناي حفظ از نگاه ديگران و وجوب پوشش در مقابل نامحرم است.[17]
بر خلاف اهل جاهليت قديم و جديد مانند برتراند راسل كه اين ممنوعيت را نوعي محروميت و اخلاق بي منطق و به اصطلاح «تابو»[18] مي داند، خداوند متعال فلسفه اين آموزه را نظافت و پاكي روح بشر از اينكه پيوسته درباره مسائل مربوط به اسافل اعضا بينديشد و نيز نيل به فلاح وکمال انسانى مي داند ،[19] چنانکه مي فرمايد:(قُل لِلمُؤمِناتِ يَغْضُضنَ مِن أبصارِهِنَّ وَ يَحفَظنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ الاَّ ما ظَهَرَ مِنها وَلْيضْرِبنَ يخُمُرهِنَّ عَلي جُيُوبِهنَّ وَ لاَ يُبدينَ زينَتَهُنَّ الاَّ لِبُعُولَتِهنَّ أو آبائِهِنَّ أو آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أو أبنائِهِنَّ أو أبناءِ بُعُولَتِهِنَّ أو اِخوانِهِنَّ أو بَني اِخوانِهِنَّ أو بني أَخَواتِهِنَّ أو نِسائِهِنَّ أو ما مَلَكَت أيمانُهُنَّ أوالتَّابِعينَ غَير أولي الإربةِ مِنَ الرِّجالِ أو الطِّفلِ الَّذينَ لَم يَظهَروا علي عَوراتِ النّساءِ وَ لا يَضرِبنَ بأرجُلِهِنَّ لِيُعلَمَ ما يُخفينَ مِن زينَتُهنَّ وَ تُوبُوا الي اللّهِ جميعا أيُّها المؤمنونَ لَعَلَّكُم تُفلِحون)؛ [20]يعنى [اي پيامبر] به زنان مؤمن بگو ديدگان خود فروخوابانند و عفّت پيشه ساخته، دامن خود را از نگاه بيگانگان بپوشانند و زيور خويش را جز براي شوهران و ساير محارم آشكار نكنند، مگر آنچه پيداست. و روسري هاي خويش را به گريبان اندازند تا سر و گردن و سينه و گوش ها پوشيده باشد و پاهاي خود را به زمين نكوبند تا آنچه از زينت پنهان مي كنند، معلوم شود. اي بندگان مؤمن، همه به سوي خدا توبه كنيد تا رستگار شويد .
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
ادامه پست بالا 👆👆👆 👇👇👇
✅ حدّ پوشش:
در اين آيه، خداوند تعالي در خصوص پوشش بانوان، آنچه را بر مردان مؤمن لازم است، به دو شكل گسترش مي دهد :
1ـ پوشيدگي سر و گردن. 2ـ پوشاندن زينت ها.
«خُمُر» جمع «خِمار» به معناي روسري و سرپوشاست.«جيوب» از واژه «جيب» به معناي قلب، سينه و گريبان است. [21]در تفسير مجمع البيان چنين آمده است: زنان مدينه اطراف روسري هاي خود رابه پشت سر مي انداختند و سينه و گردن و گوش هاي آنان آشكار مي شد. بر اساس اين آيه، موظّف شدند اطراف روسري خود رابه گريبان ها بيندازند تا اين مواضع نيز مستور باشد.[22] فخر رازي يادآور مي شود: خداوند متعال با به كار گرفتن واژه هاي «ضَرب» و «عَلي» كه مبالغه در القا را مي رساند، در پي بيان لزوم پوشش كامل اين نواحي است.[23] ابن عبّاس در تفسير اين جمله مي گويد: «يعني زن مو و سينه و دورگردن و زير گلوي خود را بپوشاند.»[24] به عبارت ديگر، مفاد سخن و برداشت اين مفسّران آن است که خداي متعال با اين شيوه بيان درصدد تأكيد بر حجاب كامل بانوان دارد به گونه اي كه سر و گردن و موهاي آن ها كاملاً پوشيده و از نگاه نامحرمان پنهان بماند.
@mobahesegroup
اين ادعا که حجاب به معناي مقابله با برهنگي را مورد قبول است، ولي در هيچ جاي قرآن از پوشش مو سخن به ميان نيامده است،آشكارا سخن نادرستي است؛ زيرا با چشم پوشي از گفتار ابن عبّاس و نيز شأن نزول آيه، اين واقعيت كه زنان مسلمان، حتي پيش از نزول اين آيه، موهاي خود را مي پوشاندند و تنها مشكل آنان آشكار بودن گردن و گوش، زير گلو و گردنشان به شمار مي آمد، ترديدناپذير است. در آيه، از روسري سخن به ميان آمده است، بايد پرسيد: آيا روسري جز آنچه بر سر مي افكنند و موها را بدان مي پوشاند، معنايي دارد؟ افزون بر اين، حكم ميزان پوشش در روايات متعدد وارد شده است.[25]
علت تأكيد بر پوشش مو در موضوع حجاب بانوان، به فلسفه حجاب برمي گردد. مهم ترين فلسفه پوشش زن در ارتباط با ديگران، مسئله زيبايي و جذّابيت اوست و معمولا موي دختران و زنان، جذّاب و دلرباست. در احاديث گفته شده كه يكي از دو زيبايي، مو است.[26] به همين دليل، نسبت به زنان يائسه كه از کارافتاده اند و يا زنان روستايي كه اهل آرايش نيستند، تخفيف داده شده و استثنائاتي وارد گرديده است.[27]
@mobahesegroup
به هر صورت، اگر بر فرض نادرست، از آيات قرآن، حكم پوشش مو استنباط نشود، روايات فراوان در اين مسئله جاي كوچك ترين ترديدي باقي نمي گذارند. البته اگر قرار باشد مانند برخي از صحابه يا گروهي روشن فكرمآبان جديد فقط به قرآن اكتفا كنيم، در كشف جزئيات ضروري ترين احكام مانند ركعات نماز نيز ناكام مي مانيم. براي مثال، در كدام آيه از قرآن آمده است كه نماز صبح دو ركعت و يا نماز ظهر چهار ركعت است، با اينكه اين دستورات از بديهي ترين احكام ديني اند كه از سنّت (گفتار و رفتار) پيامبر اكرم (ص) فرا گرفته ايم.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
گفتگوی دختر یکی از #شهدای_امنیت با رهبر انقلاب در جریان دیدار شش خانوادهی شهید امنیت
رهبر انقلاب در این دیدار به خانوادهی شهدا توصیه کردند که همیشه با نشاط و پرانگیزه در صحنه بمانند.
instagram.com/p/Bqh3YhsA53y
---
@mobahesegroup
🌹 به مناسبت نزدیک شدن به چهل سالگی انقلاب
⚡️ مردی که از قم قیام کرد...
🌷امام موسي کاظم(ع) میفرمایند: « مردي از قم مردم را به حق دعوت کند، افرادي پيرامون او گرد آيند که قلب هايشان همچون پاره هاي آهن استوار است. بادهاي تند حوادث آنان را نلغزاند، از جنگ خسته نشده و نترسند، اعتمادشان بر خدا است و سرانجام کار از آن پرهيزکاران است.» (بحارالأنوار، ج۵۷، ص۲۱۵).
🌸 حضرت رسول(ص) میفرمایند: «مردمي از شرق قيام ميکنند و زمينه را براي حرکت جهاني مهدي [عج] فراهم ميسازند.» (الزام الناصب، ج۲، ص۱۴).
🍀 آیت الله قائم مقامی در تفسیر روایات میفرمایند:
با انقلاب اسلامی پروژه ی ظهور کلید خورده است، هیچ شوخی هم نداریم، هیچ رودربایستی هم نداریم که بترسیم، واقعیتی است و زمان هم معین نمی کنیم ولی واقعیت این است که با تشریف فرمایی امام خمینی به این عالم و وقوع انقلاب اسلامی و تشکیل دولت ولایت فقیه ، پروژه ظهور کلید خورده است.
🔶 همه مراجع عظام و علما معتقدند این انقلاب همان انقلاب وعده داده شده و زمینه ساز ظهور امام زمان(عج) است آنچنان که خود حضرت امام(ره) میفرمایند:
«انقلاب ما نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام، به پرچمداري حضرت حجت ارواحنا فداه است كه خداوند بر همه مسلمانان و جهانيان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد.». (صحيفة نور امام خمینی، ج۲۱، ص۳۲۷).
🔶 بنابر حدیثی از امام محمدباقر(ع) و اعتقاد تحلیل گران چون علامه كوراني فاصله ميان آغاز انقلاب تا ظهور کمتر از عمر معمولي يك انسان خواهد بود. یعنی کسی که آغاز این حرکت را دیده است میتواند امیدوار باشد که ظهور را هم ببیند (رجوع کنید به عصر ظهور ص ۲۶۶).
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️پاسخ به شبهات صلوات بر محمد وال محمد
با توجه به کتب عامه(اهل تسنن)
⚠️ اهل سنت ، صلواتِ بر آل پیامبر را به خاطر تقيه از بنی اميه ،
حذف كردند‼️
✅شیعه اهل سنت واقعی است
✍...بارها شاهد بودهايم كه عوام و حتى علمای اهل تسنن و به ويژه وهابیها ، از صلوات فرستادن بر «آل» خودداری و آن را به صورت «ابتر» (صلی الله عليه وسلم) ادا میكنند ؛
با اين كه روايات صحيح السندي كه خودشان نقل كردهاند ، نحوهء صحيح صلوات فرستادن را مشخص و صلوات بر «آل» را همانند صلوات بر رسول خدا صلی الله عليه وآله واجب اعلام كرده است.
❌ اما دليل اين مطلب چيست⁉️چرا بعضی از آنها صلوات را «ابتر» ادا
میكنند⁉️
👤...محمد بن اسماعيل صنعاني متوفاي 1182هـ ، دانشمند نامدار سلفي مسلك در كتاب سبل السلام تصريح ميكند كه 👈 در صدر اسلام مردم به خاطر تقيه از بنی اميه صلوات بر اهل بيت عليهم السلام را حذف كردند و امروزی ها نيز از بنی اميه پيروى میكنند ؛
دقت کنید :
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
⁉️پاسخ به شبهات صلوات بر محمد وال محمد با توجه به کتب عامه(اهل تسنن) ⚠️ اهل سنت ، صلواتِ بر آل پیا
⁉️پاسخ به شبهات صلوات بر محمد وال محمد
با توجه به کتب عامه(اهل تسنن)
⚠️ اهل سنت ، صلواتِ بر آل پیامبر را به خاطر تقيه از بنی اميه ،
حذف كردند‼️
✅شیعه اهل سنت واقعی است
✍...بارها شاهد بودهايم كه عوام و حتى علمای اهل تسنن و به ويژه وهابیها ، از صلوات فرستادن بر «آل» خودداری و آن را به صورت «ابتر» (صلی الله عليه وسلم) ادا میكنند ؛
با اين كه روايات صحيح السندي كه خودشان نقل كردهاند ، نحوهء صحيح صلوات فرستادن را مشخص و صلوات بر «آل» را همانند صلوات بر رسول خدا صلی الله عليه وآله واجب اعلام كرده است.
❌ اما دليل اين مطلب چيست⁉️چرا بعضی از آنها صلوات را «ابتر» ادا
میكنند⁉️
👤...محمد بن اسماعيل صنعاني متوفاي 1182هـ ، دانشمند نامدار سلفي مسلك در كتاب سبل السلام تصريح ميكند كه 👈 در صدر اسلام مردم به خاطر تقيه از بنی اميه صلوات بر اهل بيت عليهم السلام را حذف كردند و امروزی ها نيز از بنی اميه پيروى میكنند ؛
دقت کنید :
📝 وَعَنْ أَبِي مَسْعُودٍ - رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ - قَالَ: «قَالَ بَشِيرُ بْنُ سَعْدٍ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، أَمَرَنَا اللَّهُ أَنْ نُصَلِّيَ عَلَيْك فَكَيْفَ نُصَلِّي عَلَيْك؟ فَسَكَتَ، ثُمَّ قَالَ: قُولُوا اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ، وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ...
وَالْحَدِيثُ دَلِيلٌ عَلَى وُجُوبِ الصَّلَاةِ عَلَيْهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - فِي الصَّلَاةِ، لِظَاهِرِ الْأَمْرِ: " أَعْنِي قُولُوا " وَإِلَى هَذَا ذَهَبَ جَمَاعَةٌ مِنْ السَّلَفِ وَالْأَئِمَّةُ، وَالشَّافِعِيُّ، وَإِسْحَاقُ، وَدَلِيلُهُمْ الْحَدِيثُ مَعَ زِيَادَتِهِ الثَّابِتَةِ. وَيَقْتَضِي أَيْضًا وُجُوبَ الصَّلَاةِ عَلَى الْآلِ، وَهُوَ قَوْلُ الْهَادِي، وَالْقَاسِمِ، وَأَحْمَدَ بْنِ حَنْبَلٍ، وَلَا عُذْرَ لِمَنْ قَالَ بِوُجُوبِ الصَّلَاةِ عَلَيْهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - مُسْتَدِلًّا بِهَذَا الْحَدِيثِ مِنْ الْقَوْلِ بِوُجُوبِهَا عَلَى الْآلِ، إذْ الْمَأْمُورُ بِهِ وَاحِدٌ...
وَمِنْ هُنَا نَعْلَمُ أَنَّ حَذْفَ لَفْظِ الْآلِ مِنْ الصَّلَاةِ كَمَا يَقَعُ فِي كُتُبِ الْحَدِيثِ لَيْسَ عَلَى مَا يَنْبَغِي؛ وَكُنْت سَأَلْت عَنْهُ قَدِيمًا، فَأُجِبْت أَنَّهُ قَدْ صَحَّ عِنْدَ أَهْلِ الْحَدِيثِ بِلَا رِيبَ: كَيْفِيَّةُ الصَّلَاةِ عَلَى النَّبِيِّ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - وَهُمْ رُوَاتُهَا، وَكَأَنَّهُمْ حَذَفُوهَا خَطَأً تَقِيَّةً لَمَّا كَانَ فِي الدَّوْلَةِ الْأُمَوِيَّةِ مَنْ يَكْرَهُ ذِكْرَهُمْ، ثُمَّ اسْتَمَرَّ عَلَيْهِ عَمَلُ النَّاسِ مُتَابَعَةً مِنْ الْآخِرِ لِلْأَوَّلِ، فَلَا وَجْهَ لَهُ...
📚 سبل السلام شرح بلوغ المرام، ج1، ص551ـ554.
📝 از عبد الله بن مسعود نقل شده است كه بشير بن سعد گفت: ای رسول خدا ! تو به ما دستور دادی كه بر تو صلوات بفرستيم، چگونه صلوات بفرستيم؟ آن حضرت ساكت شد و سپس فرمود: بگوييد:
🔺اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ، وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ
اين حديث دليل بر اين است كه صلوات فرستادن بر آن حضرت در نماز واجب است . به دليل ظاهر فعل «امر» آن حضرت كه دستور دادند : «بگوييد» . جماعتی از سلف و پيشوايان ؛ از جمله شافعی، اسحاق (بن راهويه) همين نظر را قبول كردهاند . دليل آنها همين روايت است كه با زياده (صلوات بر آل) نقل شده و قطعی است.
اين روايت وجوب صلوات بر آل را هم ثابت می كند. هادی ، قاسم و احمد بن حنبل همين نظر را دارند. كسانى كه با استناد به اين روايت بر وجوب صلوات بر پيامبر صلي الله عليه وآله فتوا دادهاند، بهانهای ندارند كه صلوات بر آل را هم واجب بدانند ؛ زيرا مأمور به در روايت يكی است .
از اين جا فهميديم كه حذف لفظ «آل» از صلوات ، همانطوري كه در كتابهاي حديث اتفاق افتاده ، شايسته نيست . من از قديم در اين باره پرس و جو می كردم، در پاسخ گفتند : بدون شك از ديدگاه اهل حديث ، كيفيت صلوات بر رسول خدا صلي الله عليه وآله مشخص و ثابت است . خود آنها راوی آن هستند. اما آن را به اشتباه و به خاطر تقيه حذف كردهاند ؛ زيرا دولت بني اميه دوست نداشت كه يادی از اهل بيت عليهم السلام بشود . سپس عمل مردم به همين صورت ادامه پيدا كرد؛ چون بعدی ها از پيشينيان پيروی می كردند . پس دليلی برای حذف آل از صلوات نيست.
⚠️ اين مطلب نشانگر اين است كه فكر بنی اميه كه همان ضديت با اهل بيت عليهم السلام است ، هنوز هم در جامعه اسلامی وجود دارد .
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
t.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
💫 باید زمینه ظهور را فراهم کرد
رهبر معظم انقلاب:
جامعه ای میتواند پذیرای مهدی موعود(عج) باشد که در آن #آمادگی و #قابلیت باشد، والّا مثل حرکت انبیا و اولیای طول تاریخ میشود.
@mobahesegroup
🌸با آمدنت قرار دل ها آمد
🌷محبوبترین نگار دل ها آمد
💐این نور محمد است و فجر صادق
🌹با عطر دو گل بهار دل ها آمد
☘ میلاد پیامبر اکرم و امام صادق علیهما السلام مبارک باد
@mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ورژن جدید آهنگ خونه مادر بزرگه 😂
خونه ملت سه ساله داره چند تا نُخاله ...
@mobahesegroup
هدایت شده از پند عارفانه
📃شعر عارفانه
ماه فروماند از جمال محمد(ص)
"سرو نباشد به اعتدال محمد(ص)"
قدر فلک را کمال و منزلتی نیست
در نظر قدر با کمال محمد(ص)
وعدهٔ دیدار هر کسی به قیامت
لیلهٔ اسری شب وصال محمد(ص)
آدم و نوح و خلیل و موسی و عیسی
آمده مجموع در ظلال محمد(ص)
عرصهٔ گیتی مجال همت او نیست
روز قیامت نگر مجال محمد(ص)
وآنهمه پیرایه بسته جنت فردوس
بو که قبولش کند بلال محمد(ص)
همچو زمین خواهد آسمان که بیفتد
تا بدهد بوسه بر نعال محمد(ص)
شمس و قمر در زمین حشر نتابد
نور نتابد مگر جمال محمد(ص)
شاید اگر آفتاب و ماه نتابند
پیش دو ابروی چون هلال محمد(ص)
چشم مرا تا به خواب دید جمالش
خواب نمیگیرد از خیال محمد(ص)
سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی
عشق محمد بس است و آل محمد(ص)
🌾سعدی🌾
🌸اللّهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم🌺
📚کانال پند عارفانه (شعر، نصایح)
@pand_arefaneh 🌹
🌟 به مناسبت فرا رسیدن میلاد با سعادت حضرت ختمیمرتبت محمد مصطفی صلیاللهعلیهوآله و ولادت حضرت امام جعفر صادق علیهالسلام، رهبر معظم انقلاب اسلامی با پیشنهاد #عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات یکهزار و هشتاد و شش نفر از محکومانِ محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و سازمان تعزیرات حکومتی موافقت کردند.
🔺️ آیتالله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در نامهای به رهبر معظم انقلاب اسلامی پیشنهاد عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات این محکومان را که در کمیسیون مرکزی عفو و بخشودگی قوه قضائیه واجد شرایط لازم تشخیص داده شدهاند، ارائه کرد که این پیشنهاد در اجرای بند ۱۱ از اصل ۱۱۰ قانون اساسی، مورد موافقت حضرت آیتالله خامنهای قرار گرفت.
instagram.com/p/BqjyM_7AEKM
---
@mobahesegroup
👤محمد صادق کوشکی:
🔺 روزنامه دولتی ایران یکم آذر، از شکسته شدن تابوی #آموزش_جنسی در کشور ابراز شادی نموده!
🔺آقای #روحانی ! اقتصادمان را که به فنا دادی، لطفا دست از سر نوامیس ملت بردار!
✅ @mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺ظاهرا دوباره #نتانیابو رو سرکار گذاشتن
‼️ آخه الاغ ، علائدین مرکز فروش موبایله نه کیک یزدی😁
👤احتمالا یکی از کاسب های علاءالدین دین به نتانیابو گفته بیا بریم پشت دخل یه کیک یزدی دارم روپایی میزنه... 😜
#گل_آغا
@mobahesegroup
🌼💠🌼💠🌼💠
💠🌼💠
🌼
💠
🌷امام صادق علیه السلام:
🌸 كَمالُ الْمُؤْمِنِ فى ثَلاثِ خِصال: الْفِقْهُ فى دینِهِ، وَ الصَّبْرُ عَلَى النّائِبَهِ، وَالتَّقْدیرُ فِى الْمَعیشَهِ.
✅ شخصیّت و كمال مؤمن در سه خصلت است:
آشنا بودن به مسائل و احكام دین،
صبر در مقابل شداید و ناملایمات،
زندگى او همراه با حساب و كتاب و برنامه ریزى دقیق باشد.
📗أمالى طوسى: ج۲ ص۲۷۹
@mobahesegroup
🌼
💠
🌼💠🌼
💠🌼💠🌼💠🌼
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
✖️#ایران در رتبه بندی نیرومندترین ارتش های جهان چند پله از #اسرائیل جلوتر است.👆
▪️این رتبه بندی بر خلاف دیگر رتبه بندی ها ، ارتش ها را نه فقط از لحاظ تعداد تانک ها و هواپیما ها بلکه از لحاظ تعداد پرسنل ، ذخایر، بودجه نظامی، منابع طبیعی و زیربنای صنعتی با یکدیگر مقایسه می کند.
yon.ir/7dl15
@mobahesegroup
امام خمینی (ره)
بسیج منحصر به ایران نیست
باید بسیجیان جهان اسلام در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامی باشند و این شدنی است، چرا که بسیج تنها منحصر به ایران اسلامی نیست، باید هستههای مقاومت را در تمامی جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد. ۲ آذر ۱۳۶۷
@mobahesegroup
امام خمینی (ره)
بسیج طلبه و دانشجو؛ پاسدار اصول نه شرقی نه غربی
امروز یکی از ضروریترین تشکلها، بسیج دانشجو و طلبه است. طلاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاهها باید با تمام توان خود در مراکزشان از انقلاب و اسلام دفاع کنند و فرزندان بسیجیام در این دو مرکز، پاسدار اصول تغییرناپذیر «نه شرقی و نه غربی» باشند. ۲ آذر ۱۳۶۷
@mobahesegroup
ایرانیها آنقدرها هم درباره تحریمها نگران نیستند
خبرنگار بیبیسی در تهران: اگر در بازار ایران باشید نمیفهمید که این قسمت از جهان تحت شدیدترین تحریمها قرار دارد
@mobahesegroup
بن باز مفتی اعظم سابق وهابیون:
مسلمانان نباید جشن میلاد پیامبر را برگزار کنند چون این کار بدعت هست. نه پیامبر انجام داده، نه صحابه، و نه تابعین. پس بدعت است.
سوال:پس چطور میگویی برگزاری هفته محمد بن عبدالوهاب امری است واجب و کاری است پسندیده؟چطور یکی حرام است و دیگری واجب؟
@mobahesegroup
#بسيج_مظهر_اتحاد
✅ هفته بسیج رو به فرمانده همه بسیجیان عالم در ایران و عراق و لبنان و سوریه و یمن و بحرین و قطیف و فلسطین و .... تبریک میگوییم.
اللهم احفظ قائدنا الامام خامنه ای
🆔👇👇👇
@mobahesegroup
🔺 حمایت دوباره دانمارک از گروهک تروریستی الاهوازیه در سایه انفعال همراه با لبخند دستگاه دیپلماسی
@mobahesegroup