فدایی ملت بودن یعنی همین، یعنی قبل از اینکه دوربینهای فیلمبرداری و گروههای مستند ساز پایشان به منطقه باز شود و قبل از اینکه دستگاههای عریض و طویل رسانهای از آنها اسطوره بسازند، ارتش از راه میرسد، خدمت میکند و خالصانه صحنه را ترک میکند
#زلزله_کرمانشاه
@mobahesegroup
▪️#جمعه_سیاه سال ۲۰۱۸ هم گذشت، اما یه مقایسه کنیم با مراسم با شکوه #پیاده_روی_اربعین
✖️اما عجیب اینجاست که روشن فکر!! های کشور ما، اربعین را مذمت و جمعه سیاه را با فرهنگی میدانند!!!
@mobahesegroup
⚠️ اگر آلسعود از اهانت به خودشان بدشان نمیآید، خب به جهنّم، بدشان نیاید، اهانت بشوند؛ امّا این اهانت به مردم منطقه است
🔻 رهبرانقلاب، روز گذشته: نصیحت ما به حکّام کشورهای اسلامی هم این است که به ولایت اسلام برگردند؛ تحت ولایةالله قرار بگیرند؛ ولایت آمریکا و ولایت طاغوت به کار آنها نخواهد آمد.
🔸️ امروز متأسّفانه بعضی از کشورهای مسلمان منطقهی ما به جای ولایةالله، زیر عَلَم ولایت طاغوت سینه میزنند، به جای تبعیّت از اسلام و از نور قرآن، از آمریکا تبعیّت میکنند.
🔹️ آمریکا هم بنا بر طبع استکباری خود، آنها را تحقیر میکند؛ شنیدید -همه شنیدند- که رئیسجمهور یاوهگوی آمریکا، حکّام سعودی را تشبیه کرد به گاو شیرده؛ این تحقیر است؛ این اهانت است؛ اهانت به مردم آن منطقه و مردم آن کشور است. اگر آلسعود از اهانت به خودشان بدشان نمیآید، خب به جهنّم، بدشان نیاید، اهانت بشوند؛ امّا این اهانت به مردم منطقه است، اهانت به ملّتهای مسلمان است.
🔸️ چرا باید حکّام اسلامی در دو حرکت جنایتآمیز که امروز متأسّفانه منطقهی ما را جریحهدار کرده است -یکی حرکت جنایتآمیز علیه فلسطینیها و دربارهی مسئلهی مهمّ فلسطین، یکی هم حرکت جنایتآمیز دربارهی یمن- با آمریکا همراه بشوند؟
🔺️ این را هم مطمئن باشند که در هر دو قضیّه هم مطمئنّاً پیروزی با مردم #فلسطین و مردم #یمن است و آمریکا و تبعهی آمریکا در این قضیّه شکست خواهند خورد. ۹۷/۹/۴
instagram.com/p/Bqo7ejnAzZL
---
@mobahesegroup
⛔️ متن شبهه ⛔️
"خلاصه نامهی آخوند خراسانی (بزرگترین مرجع وقتِ خودش) به آیة الله نائینی، در 100 سال پیش، درباره مضراتِ حکومت اسلامی (بسیار خواندنیست):
1. دیگر ادیان هم ترغیب میشوند حکومتِ متعصب دینی تشکیل دهند و نزاع دینی شکل میگیرد.
2. وقتی روحانیون پا به حکومت بگذارند، دیگر نمیتوانند عیوب خود را ببینند و توجیه میکنند و فسادها را نادیده میگیرند.
3. مسند روحانیت، مسندِ مبارزه با فساد است؛ و مسندِ حاکمان، همواره توأم با فساد. با این کار، هم مسند مبارزه با فساد را از دست میدهیم و هم روحانیت را مفسد میکنیم. وای به روزی که بگندد نمک / حتی اگر فاسد نشویم همه مفاسد را به گردن روحانیت مینویسند و دین نابود میشود.
4. علم حکومتداری و سیاست، یک علم و فن است؛ و روحانیون از این علم، حداقل تا الان کاملاً تهی هستند. ورود بدون علم و تجربه و فن به این حوزه بدون طی مراحل آن باعث آبروریزی برای روحانیون میشود. صرف اینکه روحانیون انسانهای خوبی هستند که دلیل نمی شود هر علمی و هر فنی را بلد باشند.
5. آمال و آرزوی ما تبعیت حکومت از دین است در حالیکه اگر حکومت را در دست گیریم، به تبعیتِ دین از ....
🔴 در پاسخ به شبهه
"مضرات حکومت دینی از نگاه آخوند خراسانی !!" :
🎐 کتاب "دیدگاه های آخوند خراسانی و شاگردانش" بر اساس دو گزارش که در کتابهای تاریخ مشروطه وجود ندارد به ایشان منتسب شده است! ایشان خود از ارکان جنبش مشروطه بودند.
🎐ادبیات این گزارش با ادبیات عصر آخوند و خصوصا نثر ایشان تفاوت دارد و با عملکرد و استدلالهای فقهی او در باب ولایت فقیه متضاد است!
yon.ir/akhund
🎐از نظر سندی حداقل به پنج دلیل مهم زیر این گزارش صحت ندارد:
🔸دقت گزارش با وجود گذشت زمان طولاني
🔸ناسازگاری مطالب با روزگار آخوند
🔸سطحی بودن استدلالها و ناسازگاری با مقام علمي آخوند
🔸وجود ابهامات در گزارش
🔸تناسب نداشتن زمان مشروطه با پيشنهاد حاکميت سياسی فقيهان
🎐از نظر استدلالی و فقهی به دلایل گوناگونی این گزارش که شامل 21 مورد است، قابل رد بوده و با مقام علمی ایشان در تضاد است. با توجه به تلخیص آنها به 11 مورد در متن منتشر شده، به ترتیب شماره های متن شبهه به آنها پاسخ مختصر داده ایم. برای مطالعه بیشتر به لینک منبع مراجعه فرمایید:
1️⃣ حکومت اسلامي، براساس اعتدال و عقلانيت است و بنا بر تعصبات مذهبي ندارد تا تعصبات مذهبي در مناطق ديگر شکل بگیرد!
2️⃣ از شروط مهم فقيهي که حاکم ميشود، داشتن درجة بالاي تقواست. اين ويژگي در تمام حکومت لازم است و با از دست دادن آن، فقيه مشروعيتش را از دست ميدهد.
3️⃣ این بند سه پيشفرض اشتباه دارد؛ تقوای فقیه در نظر گرفته نشده، سياست و حکومت مطلقا مساوي با فساد دانسته شده و با ظن ایجاد گناه براي فرد، اصلاحات اجتماعيـ سياسي نهی شده است!
4️⃣ يکي از شرايط مهم فقيهِ حاکم، آشنايي با مسائل جهان و توان مديريت جامعه است!
5️⃣ اینجا نیز شرط تقوا براي حاکم در نظر گرفته نشده و یا حکم حکومتی که نتيجة تزاحم و تضاد عملي دو دستور شرعي با يکديگر است، اشتباها مبنای شبهه قرار گرفته است.
6️⃣ با دادن آگاهي به مردم ميتوان اين تلقي افراطي را که «با حاکميت سياسي فقيهان، وضعيت جامعه مانند حکومت عدل امام زمان ميشود» برطرف کرد.
7️⃣ اینجا شرط تقوا برای فقیه حاکم و سایر فقها در نظر گرفته نشده که مانع از تکفير بدون تحقق شرايط ميشود. عمل به تشخیص فردی میان فقها، زمانی که فقیه جامع الشرایط در صدر است به حداقل می رسد.
8️⃣ لازمة حکومت اسلامي عهدهداری تمام امور توسط فقها نیست بلکه اداره امور براساس فقه شيعه و مديريت يک فقيه در رأس و با مشارکت آحاد جامعه است.
9️⃣ همچنان که گفته شد در حکومت اسلامی تمام امور به دست روحانيان نيست تا حوزه ها خالی شود، بلکه با حاکميت فقيهان، زمينة بيشتري براي ترويج دين به وجود ميآيد.
🔟 بزرگان حکومت اسلامی می بایست نزدیکان خود را از کانونهای قدرت و ثروت دور نگاه دارند، چنانچه امام راحل و رهبر معظم انقلاب چنین کردند.
1️⃣1️⃣ لازمه حکومت دروغ نیست، اگر بود حکومت معصومین(ع) چگونه بوده است؟! بی اعتمادی مردم زمانیست که هدف علما جز خدمت باشد.
yon.ir/akhund2
🎐پس نه تنها ایرادات متن شبهه بر حاکمیت فقیهی باتقوا، عادل، دارای بینش صحیح سیاسی و اجتماعی، باتدبیر، شجاع و... و در یک کلام جامع الشرایط وارد نیست، بلکه در زمان غیبت از نظر عقلی و شرعی واجب است.
yon.ir/hokumat
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
4_499912357640667209.mp3
12.73M
عنوان⬅️پروژه نفوذ
سخنران⬅️اقا. #علیرضا_پور_مسعود
سرفصلها⬅️انواع نفوذ،نقش رسانه ها،ضرورت توجه به مقوله نفوذو...
#پروژه_نفوذ
#نفوذ
@mobahesegroup
گزارش ویژه ی روزنامه شهرداری تهران:
ازدواج ناگهانی خمینی جوان!!!
@mobahesegroup
...
📌 امانوئل والرشتاین:
(جامعهشناس و متفکر بزرگ آمریکایی)
حاصل تلاش #فمینیسم، چیزی نیست: جز ازدواجهای فروپاشیده، مادران تحقیر شده و مهجور مانده، همچنین زنان جوانی که نقش جایزه را برای مردان موفق دارند.
#فمینیسم_مقوم_حرام_زادگی
@mobahesegroup
#یمن
.
🔻حکایت مردمی که یک وعده غذا هم برای خوردن ندارند 🔹عضو کمیته بینالمللی صلیب سرخ در گفتوگویی بیان داشت : به دلیل جنگ و محاصره برخی مردم در یمن مجبور هستیم بین خوردن غذا یا داشتن دارو یکی را انتخاب کنیم؛ همچنین نزدیک به ۱۵ میلیون نفر از مردم یمن حتی به امکانات اولیه بهداشتی نیز دسترسی ندارند.
@mobahesegroup
رهبرانقلاب: امروز مردم #یمن سختترین شکنجهها را دارند از ناحیهی دولت سعودی و همراهانش، و آمریکا و پشتیبانانش تحمل میکنند. لکن بدانید قطعاً ملت یمن و #انصارالله پیروز خواهند شد. راه، تنها مقاومت است و آن چیزی که امروز آمریکا و متحدینش را دستپاچه کرده ایستادگی ملتهای مسلمان است و این #ایستادگی نتیجه خواهد داد. ۹۷/۹/۴
الإمام الخامنئي: يتحمّل #الشعب_اليمني اليوم أنواع المآسي من الحكومة #السعوديّة المدعومة من #أمريكا، لكن لا ريب في أنّ الشعب اليمني و #أنصارالله سينتصرون. ٢٠١٨/١١/٢٥
instagram.com/p/BqpsemqAWFt
---
@mobahesegroup
#حسبنا_الله_و_نعم_الوکیل
#بسیج مصداق همین☝️ آیهی شریفه است که در مقابلِ تهدید دشمن نهفقط عقبنشینی نمیکند بلکه «فَزادَهُم ایمانًا»، ایمانش افزایش پیدا میکند. ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
#هفته_بسیج
instagram.com/p/BqqDjRdAq8O
---
@mobahesegroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اتفاقی عجیب در صندوق ذخیره فرهنگیان 😳
شخصی که قائل به گفتگو با سازمان منافقین است و دو محکومیت امنیتی و سابقه زندان دارد، مدیر روابطعمومی و امور بینالملل بزرگترین هلدینگ اقتصادی فرهنگیان شده 😐
دقیقا وزارت اطلاعات چی کار میکنه و بر چه چیزی نظارت میکنه ؟
@mobahesegroup
خانم #لیلا_حاتمی فرانسه رو دیدی؟
تو ایرانی هستی!؟
@mobahesegroup
⁉️پرسش :
چرا هنگام دعادست ها را به سوی آسمان بلند می کنیم؟ مگر خداوند در آسمان است؟!
✅ پاسخ : 👇👇👇👇👇
غالباً این سوال براى توده مردم مطرح است که در عین این که خداوند مکان و محلى ندارد، چرا هنگام دعاکردن چشم به آسمان مى دوزیم؟ و دست به سوى آسمان بلند مى کنیم؟ مگر العیاذ باللَّه خداوند در آسمان ها است؟
این سوال را در عصر ائمه هدى(علیهم السلام) نیز مطرح کردند، از جمله مى خوانیم که «هشام بن حکم» مى گوید: زندیقى خدمت امام صادق(علیه السلام) آمد و ازآیه«الرّحمنُ عَلَى الْعَرشِ اسْتَوى»(1) سوال کرد.
امام(علیه السلام) ضمن توضیحى فرمود: «خداوند متعال، نیاز به هیچ مکانى و هیچ مخلوقى ندارد؛ بلکه تمام خلق محتاج او هستند».
سوال کننده عرض کرد: پس تفاوتى ندارد که (به هنگام دعا) دست به سوى آسمان بلند کنید یا به سوى زمین پائین آورید؟!
امام فرمود: «ذلِکَ فى عِلْمِهِ وَ احاطَتِهِ وَ قُدْرَتِهِ سَواءٌ، وَ لکِنَّهُ عَزَّوَجَلَّ امَرَ اوْلیائهَ وَ عِبادَهُ بِرَفْعِ ایْدِیْهِمْ الَى السَّماءِ نَحَو الْعَرْشِ، لِانَّهُ جَعَلَهُ مَعْدِنَ الرِّزْقِ، فَثَبَّتْنا ما ثَبَّتَهُ الْقُرْآنُ وَ الْاخْبارُ عَنِ الرَّسُوْلِ صلى اللهعلیه و آله حِیْنَ قالَ: ارْفَعُوا ایْدِیَکُمْ الَى اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ، وَ هذا یَجْمَعُ عَلَیْهِ فِرَقُ الْامُّهِ کُلِّها»(2)؛ (این موضوع، در علم و احاطه و قدرتخدایکسان است [و هیچ تفاوتى نمى کند]، ولى خداوند متعال دوستان و بندگانش را دستور داده که دست هاى خود را به سوى آسمان، به طرف عرش بلند کنند؛ چرا که معدن رزق آنجا است. ما آنچه را قرآنو اخبار رسول خدا(صلى اللهعلیه و آله) اثبات کرده است، تثبیت مى کنیم، آنجا که فرمود: دست هاى خود را به سوى خداوند متعال بردارید، و این سخنى است که تمام امّت بر آن اتفاق نظر دارند).
در حدیثدیگرى از امیرالمومنین(علیه السلام) آمده است:
«اذا فَرِغَ احَدُکُمْ مِنْ الصَّلوهِ فَلْیَرْفَعْ یَدَیْهِ الَى السَّماءِ، وَ لِیَنصَبَّ فى الدُّعاء»؛ (هنگامى که یکى از شما نمازرا پایان مى دهد دست به سوى آسمان بردارد و مشغولدعاشود).
مردى عرض کرد: اى امیرمومنان! مگر خداوند همه جا نیست؟
فرمود: «آرى همه جا هست».
عرض کرد: پس چرا بندگان دست به آسمان بر مى دارند؟
فرمود: «آیا (در قرآن) نخوانده اى: «وَ فى السَّماءِ رِزْقُکُمْ وَ ما تُوْعَدُوْنَ»(3)؛ (و روزىِ شما در آسمان است و نیز آنچه شما وعده داده مى شوید)؛ پس از کجا انسان روزى را بطلبد جز از محلّش، محل رزق و وعده الهى آسمان است».(4)
مطابق این روایات چون غالب ارزاق انسانها ـ مثل باران رحمت الهی ـ از آسمان است، آن به عنوان معدنى از برکات و ارزاق الهى معرّفى شده و به هنگام دعابه آن توجّه مى شود.
ضمن اینکه دعانوعی عبادت است که مى توان آن را تشبیه کرد به درخواست بینوایی فرودست از توانگری عزّتمند والامقام، آنجا که در مقابلش زانو زده و دستانش را بلند مى کند و نیازش را با خضوع و زارى طلب مى نماید.(5)
بنابراین در بعضى از روایات، فلسفه دیگرى نیز براى این کار بیان شده است که اظهار خضوع و تذلّل در پیشگاه خداوند است.
در حدیثى از امام محمّد باقر(علیه السلام) در تفسیرآیه«فَمَا اسْتَکانُوا لِرَّبِهمْ وَ ما یَتَضَرَّعُوْنَ»(6)؛ (امّا آنان نه در برابر پروردگارشان تواضعکردند، و نه به درگاهش تضرّع مى کنند)، مى خوانیم که فرمود: «استکانت» به معناى خضوع است و «تضرّع» به معناى بلند کردن دست ها و اظهار تذلّل در پیشگاه خداوند می باشد.(7)
از پاره اى از اخبار نیز استفاده مى شود که این معنا منحصر به مسلمانان نیست، در سایر امم نیز بوده است؛ چنانکه مرحوم فیض کاشانى در محجه البیضاء حدیثى از مالک بن دینار نقل مى کند که بنى اسرائیل گرفتار قحطى شده بودند. آنان بارها از شهر بیرون رفتند (و در بیایان دعاکردند و بجایى نرسید) خداوند به پیامبر آنها وحى فرستاد که به آنها بگو: «انَّکُمْ تَخْرُجُوْنَ الىَّ بِابْدانٍ نَجِسَهٍ، وَ تَرْفَعُونَ الىَّ اکُفاً قَدْ سَفَکْتُمْ بِهَا الدِّماءَ، وَ ملْاْتُمْ بُطُونَکُمْ مِنَ الْحَرامِ، الآنَ قَدِ اشْتَدَّ غَضَبِى عَلَیْکُمْ وَ لَنْ تَزْدادُوا مِنِّى الّا بُعْداً»(8)؛ (شما با بدن هاى ناپاک بیرون مى آیید، و دست هایى که با آن خون بى گناهان را ریخته اید به سوى من بلند می کنید، و شکم هاى خود را پر از حرامکرده اید ـ با این حال چگونه انتظار اجابتدعادارید ـ الآن غضب من بر شما شدید شده، و هرچهدعاکنید جز دورى از من نتیجه اى نخواهید دید)!
ادامه در پست بعدی👇👇👇👇👇👇
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
ادامه پاسخ بالا👆👆🔺👇👇👇👇
در پایان لازم به ذکر است که کسى که مى پندارد خدادر آسمان است و دست به سوى او دراز مى کند، دست بلند کردن او ارزشى ندارد. همچنین است چشم دوختن به آسمان در هنگام دعا.
چنانکه امام صادق(علیه السلام) از پدران بزرگوار خود، نقل کرده است: «مَرَّ النَّبِیُّ(صلى اللهعلیه و آله) عَلى رَجُلٍ وهُوَ رافِعٌ بَصَرَهُ الَى السَّماءِ یَدعو، فَقالَ لَهُ رَسولُ اللّهِ(صلى اللهعلیه و آله): غُضَّ بَصَرَکَ؛ فَاِنَّکَ لَن تَراهُ ... ومَرَّ النَّبِیُّ عَلى رَجُلٍ رافِعٍ یَدَیهِ الَى السَّماءِ وهُوَ یَدعو، فَقالَ رَسولُ اللّهِ(صلى اللهعلیه و آله): اُقصُر مِن یَدَیکَ؛ فَاِنَّکَ لَن تَنالَهُ»(9)؛ (گذر پیامبر(صلى اللهعلیه و آله) بر مردى افتاد که هنگام دعاچشمش را به سوى آسمان دوخته بود. پیامبر خدابه وى فرمود: «چشمت را فرو بند که تو هرگز او را نمى بینى» ... گذر پیامبر بر مردى افتاد که در حال دعا، دستانش را به سوى آسمان بلند کرده بود. پیامبر خدافرمود: «دستانت را پایین بیاور که تو هرگز به او نمى رسى»).
در این دو روایت پیامبر(صلى اللهعلیه و آله) از چشم دوختن به آسمان (رفع البصر) یا بلند کردن دست ها (رفع الیدین)، با این اعتقاد که خدادر آسمان است، منع کرده و فرمودند: هرگز او را نمی بینی و به او نمی رسی؛ زیرا خداوند جسم نیست تا در آسمان باشد.
آیات قرآنبر مساله نفى جسمیّت و مکان و جهت ازخدااصرار و تاکید نموده است که برای نمونه به برخی از آنها اشاره می کنیم:
1. «لا تُدْرِکُهُ الْابْصارُ وَ هُوَ یُدْرِکُ الاَبْصارَ وَ هُوَ اللَّطیفُ الخَبِیرُ»(10)؛ (چشمها او را نمى بینند؛ ولى او همه چشمها را مى بیند؛ و او بخشنده [نعمت ها] و با خبراز دقایق امور و آگاه [از همه چیز] است).
2. «وَ لمّا جاءَ مُوْسى لِمیْقاتِنا وَ کَلَّمَهُ رَبُّهُ قالَ رَبِّ ارِنِى انْظُرْ الَیْکَ قالَ لَنْ تَرانى»(11)؛ (و هنگامى که موسى به میعادگاه ما آمد، و پروردگارش با او سخن گفت، عرض کرد: پروردگارا! خودت را به من نشان ده، تا تو را ببینم. گفت: هرگز مرا نخواهى دید).
3. «و قالَ الَّذِینَ لا یَرْجُوْنَ لِقائَنا لَوْلا انْزِلَ عَلَیْنَا الْمَلائِکَهُ اوْ نَرَى رَبَّنا لَقِد اسْتَکْبَرُوا فى انْفُسِهِمْ وَ عَتَوْا عُتُوًّا کَبِیراً»(12)؛ (و کسانى که ایمانبه لقاى ما [و روز رستاخیز]، ندارند گفتند: چرا فرشتگان بر ما نازل نشدند و یا پروردگارمان را با چشم نمى بینیم؟! آنها تکبّر ورزیدند و طغیان بزرگى کردند!).
در روایات نیز بر نفی جسمیّت و مکان از خداوند تاکید شده است، به عنوان مثال: امیرمومنان على(علیه السلام) در آغاز خطبهاى چنین مى فرماید: «لا یَشْغَلُهُ شَاْنٌ وَ لا یُغَیِّرُهُ زَمانٌ وَ لا یَحْویْهِ مَکانٌ، وَ لا یَصِفُهُ لِسانٌ»(13)؛ (هیچ چیزى او را به خود مشغول نمى دارد، و گذشت زمان در او دگرگونى ایجاد نمى کند، هیچ مکانى او را در بر نمى گیرد و هیچ زبانى را یاراى توصیفش نیست).
در حدیثدیگرى از امام صادق(علیه السلام) آمده است که فرمود: «خداوند توصیف به زمان و مکان و حرکت و انتقال و سکون نمى شود ـ و ذات او از همه این امور مبرّا است ـ بلکه او خالق زمان و مکان و حرکت و سکون و انتقال است، خداوند بسیار برتر است از آنچه ظالمان و ستمگران در حق او مى گویند».(14)
و در حدیثی از امیرمومنان على(علیه السلام) درتفسیرصفت «صمد» چنین مى خوانیم: «تفسیر صمد این است که او نه اسم دارد و نه جسم، نه مثال و نه مانند، نه صورت و نه تمثال، نه حد و نه حدود، نه موضع و نه مکان، نه کیفیت و نه محل، نه اینجا و نه آنجا، نه پر بودن نه خلا، نه ایستادن و نه نشستن، نه سکون و نه حرکت، نه ظلمانى و نه نورانى، نه روحانى و نه نفسانى، جائى از او خالى نیست، و در عین حال هیچ جائى گنجایش او را ندارد، نه رنگ دارد، نه بر قلب کسى خطور کرده، و نه بوئى از او شنیده مى شود، همه این امور نسبت به او منتفى است».(15) ناگفته پیدا است که منظور از نفى اسم از خداوند نفى اسامى مخلوقات است.
این سخن را با حدیثى از امام کاظم(علیه السلام) پایان مى دهیم:
بعضى خدمت ایشان عرض کردند: گروهى عقیده دارند خداوند متعال ـ جسم است ـ به آسمان دنیا پائین مى آید!
امام(علیه السلام) فرمود: «خداوند فرود نمى آید، و نیاز به آن ندارد، براى او دور و نزدیک یکسان است. او نیاز به هیچ چیز ندارد، بلکه همه محتاج به او هستند.
کسى که اینگونه نسبتها را به خدامى دهد براى او زیاده و نقصان قائل است، و هر موجودى که متحرک است نیاز به محرک دارد، کسى که این پندارها را درباره خداداشته باشد هم خودش هلاک و گمراه شده، و هم دیگران را به هلاکت و گمراهى مى افکند! بر حذر باشید ا
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️ سوال : 👇👇👇👇
وقتی که شما معتقد باشید تمام امور و وقایع جهان بر اساسحکمت و مصلحت الهی مقدّر می شود، دعاکردن چه ضرورتی دارد؟! آنچه اتفاق خواهد افتاد بر اساس حکمت و مصلحت الهی خواهد بود و شاید خواسته شما در این محدوه قرار نگیرد!
✅ پاسخ :
در مواجهه با برخی آموزه های اسلامی ممکن است این موضوع به ذهن آدمی خطور کند که برخی از آنها با همدیگر تضاد دارند و قابل جمع نیستند. یکی از این موضوعات، تضاد داشتن اعتقاد به حکیم بودن خداوند با آموزه «دعا» است. بدین بیان که وقتی طبق چارچوب اندیشه ای اسلاممی گوییم که خداوند به عنوان حکیم ترین وجود قابل تصور در هستی همه، مقدرات امور جهان و هستی را بر اساس مصالحی که خود به آنها داناتر است پیش می برد، دیگر چه کارکرد و مجالی برای دعاباقی می ماند که بنده ای بخواهد با واسطه آن، تغییری در آن تصمیم گیری حکیمانه ایجاد کند؟! بنابراین دعا، در مقابل آن جریان حکیمانه امور توسط خداوند، اقدامی بی مورد و نابجا است. با چنین تناقضی چگونه می توان کنار آمد؟!
برای پاسخ به این سوال باید به چند نکته توجه کنیم.
1. دعاحُکمی الهی است و حکم خدانمی تواند منافی حکمتاو باشد:
دعا کردن دستوری است که خدای حکیم داده است و حکم خدای حکیم نمی تواند منافاتی با حکمتاو داشته باشد؛ به تعبیری دیگر حُکم حکیم نمی تواند غیر حکیمانه باشد. جست وجوی آیات قرآنما را به این حقیقت بسیار مهم رهنمون می سازد که دعایکی از دستورهای مهم خداوند به بندگانش و یکی از خواسته های او از آنهاست. مثلا درآیه60 سورهغافر می خوانیم: «وَ قالَ رَبُّکُمُ ادْعُونی اَسْتَجِبْ لَکُمْ اِنَّ الَّذینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرینَ»؛ (پروردگار شما گفته است: مرا بخوانید تا دعاى شما را بپذیرم! کسانى که از عبادت منتکبرمى ورزند به زودى با ذلت وارد دوزخ مى شوند). یا در آیه77سورهفرقان بیان شده که: «قُلْ ما یَعْبَوُا بِکُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاوُکُمْ»؛ (بگو: اگر دعاى شما نباشد پروردگارم براى شما ارجى قائل نیست..). یا مثلا در آیه186 سورهبقره می بینیم که پس از بیان آیاتى درباره فضیلت و احکام ماه مبارک رمضان خطاب به پیامبر(صلی اللهعلیه وآله) گفته می شود که: «وَ اِذا سَاَلَکَ عِبادی عَنِّی فَاِنِّی قَریبٌ اُجیبُ دَعْوَهَ الدَّاعِ اِذا دَعانِ»؛ (و هنگامى که بندگان من، از تو درباره من سوال کنند [بگو:] من نزدیکم. دعاى دعاکننده را به هنگامى که مرا مى خواند، پاسخ مى گویم...). تامل در این آیات نشان می دهد که دعااز نظر اسلامچه اندازه مهم شمرده شده است به گونه اى که هم عبادت است و هم باعث اعتناى خدابه انسان می گردد و هم وسیله تقرب بنده به مولاست.
2. دستور به دعاخود حکمتی اصیل دارد و فقط برای اجابت نیست؛حکمتاصلی دعاارتباط با خداو جلب عنایت اوست:
هنگام رجوع به آیات دعادر قرآن، باید به همه جوانب و ظرافت های این آیات، توجه کنیم. خداوند متعال در آیه55 سوره اعرافمی فرماید: «ادْعُوا رَبَّکُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْیَهً»؛ (پروردگار خود را [آشکارا] از روى تضرع و در پنهانى بخوانید). نیز در آیه77 سورهفرقان می خوانیم: «قُلْ ما یَعْبَوُا بِکُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاوُکُمْ»؛ (ای پیامبر بگو: اگر دعایتان نبود، خدابه شما توجهی نداشت). این آیات این نکته را به ما یادآور می شوند که اگر کسی از دعابه عنوان وسیله ارتباط با خداوند غفلت کند و آن را سبک بشمارد، موجب بی توجهی خداوند به خودش می گردد و این درست در حالی است که هیچ بحثی از «اجابت»دعانشده و فقط انسان به ارتباط با خداوند فرا خوانده شده است. یعنی دعابه خودی خود و بدون اینکه زمنیه ساز به دست آمدن خواسته یا حصول حاجتی باشد مورد تاکید قرار گرفته و موضوعیت یافته است. در همین راستا می بینیم که پیامبر اکرم(صلی اللهعلیه و آله) صریحا در حدیثی فرموده اند که: «رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً طَلَبَ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَاجَهً فَاَلَحَّ فِی الدُّعَاءِ اسْتُجِیبَ لَهُ اَوْ لَمْ یُسْتَجَبْ لَه»(1)؛ (خدا بیامرزد بنده ای را که از خداحاجتی را طلب کند پس در دعاکردن پافشاری کند چه [دعایش] استجابت بشود و چه نشود). بنابراین یکی از مهم ترین حکمتهای دعاارتباط یافتن بنده با خداوند است و نه لزوما حصول خواسته های بنده. یعنی خدااز بندگانش به صورت عام و کلی خواسته تا با او ارتباط یابند و خود را رشد داده و در مسیر عبودیت و بندگی او مستحکم تر گام بردارند.
ادامه پست بعدی👆👆🔺👇👇👇
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
ادامه پاسخ بالا 👆👆🔺👇👇👇
به همین خاطر است که یکی از والاترین مراتب متجلی در ادعیه و مناجات های معصومین(علیه السلام) درخواست های عاشقانه آن حضرات از خداوند برای نیل به «حب و عشق شورمند و باشکوه او» است و نه چیز دیگر: «اللَّهُمَّ اِنِّی اَسْاَلُکَ حُبَّکَ، وَحُبَّ مَنْ یُحِبُّکَ، وَالعَمَلَ الَّذِی یُبَلِّغُنِی حُبَّکَ، اللَّهُمَّ اجْعَلْ حُبَّکَ اَحَبَّ اِلَیَّ مِنْ نَفْسِی وَاَهْلِی، وَمِنَ المَاءِ البَارِدِ»(2)؛ (خدایا من از تو عشق تو را خواهانم و عشق به دوست دارانت را و این که در پی کاری بروم که مرا به عشق تو پیوند دهد. خدایا، آن کن که دوستی تو پیش من از خودم و خانواده ام و آب خوش گوار محبوب تر باشد).
3. دعاخود در سلسله اسباب حکمت و مصلحت الهی قرار دارد:
کسانی که دعاکردن را دخالت در اراده حکیمانه خداوند در جریان امور می دانند گویا از این نکته غفلت دارند که دعاصرفا الفاظ و لقلقه لسان نیست بلکه نوعی آمادگى روحى و شایستگى معنوى و خودسازى است که مى تواند در سلسله علل قرار گیرد و علت ناقصه اى را کامل کند. زیرا فضل بى پایان خدابه اندازه شایستگی ها و لیاقت ها به افراد مى رسد و بنابراین کسب شایستگى و لیاقت مى تواند منشا فضل و فیض تازه اى گردد. شاید ذکر یک مثال بتواند موضوع بحث را برای ما روشن تر کند: ممکن است زمینى بر اثر عدم آمادگى براى زراعت، نظر باغبان را به خود جلب نکند. زیرا پاشیدن بذر را در آن بیهوده مى بیند اما اگر موانع مختلف از این زمین برچیده شود و آمادگى یابد، به زودى باغبان در آن بذرافشانى خواهد کرد. زیرا چنین زمینی لیاقت خود را با زبان حال بیان کرده است.
با روشن شدن این مثال می گوییم آنها که دعارا فقط به معناى الفاظی توخالى پنداشته اند در قرار گرفتن آن در سلسله علل به شک افتاده اند. اشارات صریحی به این معنا در احادیث اسلامی وجود دارد. مثلا از امام صادق(علیه السلام) و پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) می خوانیم که فرموده اند: «الدُّعَاءُ یَرُدُّ الْقَضَاءَ بَعْدَ مَا اُبْرِمَ اِبْرَاما»(3)؛ (دعا می تواند قضای الهی را حتی بعداز اینکه مقدر شود، تغییر دهد)، یا «لَا یَرُدُّ الْقَضَاءَ اِلَّا الدُّعَاء»(4)؛ (هیچ چیز غیر از دعا، قضای الهی را برنمی گرداند).
بنابر آنچه گفته شد، واضح می شود که دعاامری غیرمنطقی و یا به اصطلاح، فضولی در کار خدانیست؛ زیرا درست است که خداوند حکیم و مهربان است و آن چه را به صلاح بندگان باشد بى کم و کاست به آنها خواهد داد ولى به همان دلیل که حکیم است، مواهب او نسبت مستقیمى با شایستگى ها و لیاقت هاى افراد دارد. دعاکنندگان واقعى با رفتن به در خانه خداو صفا بخشیدن دل و جان خود به نور معرفت الهی و توبه از گناه– به عنوان یکی از شرایط قبولی دعاو اسباب جلب رحمت الهی– میزان این شایستگى را در خود بالا مى برند و به همان نسبت سهم بیشترى از آن مواهب خواهند گرفت و مشمول عنایت خاص خداوند خواهند گردید(5) به همین خاطر است که امام صادق(علیه السلام) در حدیثی می فرماید: «اِنَّ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَنْزِلَهً لَا تُنَالُ اِلَّا بِمَسْاَلَه»(6)؛ (در نزد خداوند مقاماتى است که بدون دعاکسى به آن نمى رسد).
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
ادامه پاسخ بالا 👆👆🔺👇👇👇
دعاآثار و برکاتی دارد که انجام آن را مرجوح می نماید:
توجه به اثرات و برکات دعانشان می دهد که این آموزه دینی به هیچ وجه موضوعی بی ثمر نیست و به خاطر این آثار و برکات امری مرجوح می باشد؛ بعضی از این آثار و برکات عبارت اند از:
الف. احساس امنیت و امیدواری با وجود تکیه گاهی محکم
به ثمر نرسیدن تلاش ها و کوشش ها در زندگى، گاهى انسان را از پیروزى نهایى، براى همیشه مایوس مى سازد و از به کار گرفتن باقیمانده نیرو و توان خود بازمى دارد و اندیشه کردن در دستیابى به طریق تازه و ابتکارات جدید را در راه حل مشکل مختل مى سازد. بنابراین انسان براى تقویت اراده و برطرف کردن ناراحتی هایش به تکیه گاهى قوی احتیاج دارد. دعا– که حقیقت آن ارتباط یافتن با وجودی است که «آسان» و «سخت» برای او معنا ندارد – چراغ امید را در انسان روشن مى سازد و این موضوع اثر تربیتی بسیار عمیقی برای آدم دارد. دانشمندى مى گوید: «وقتى که ما نیایش مى کنیم خود را به قوه پایان ناپذیرى که تمام کائنات را به هم پیوسته است متصل و مربوط مى سازیم». و نیز مى گوید: «امروز جدیدترین علم یعنى روانپزشکى همان چیزهائى را تعلیم مى دهد که پیامبران تعلیم مى دادند، چرا؟ به علت اینکه روان پزشکان دریافته اند که دعاو نمازو داشتن یک ایمان محکم به دین، نگرانى و تشویش و هیجان و ترس را که موجب نیم بیشترى از ناراحتی هاى ما است برطرف مى سازد». مردمى که دعاو نیایش را فراموش کنند با عکس العمل هاى نامطلوب روانى و اجتماعى مواجه خواهند شد.(7)
ب. پیروزی بر اضطراب های درونی
دعا خواص بسیار موثری در مبارز با اضطراب هاى درونى نیز دارد. هیچ گاه زندگى انسان از ناملایمات خالى نبوده و هم اکنون نیز نیست بلکه شواهد و قراینى در دست داریم که حجم مشکلات روانى با پیشرفت تمدن صنعتى، افزایش چشمگیرى پیدا کرده است که علل عمده آن را مى توان در چند امر خلاصه کرد: اول عدم توازن ترقى سطح تکنیک و صنعت با ترقى رشد اخلاقى است که سرچشمه انواع تهاجم هاى اجتماعى و اقتصادى و نظامى می گردد و نتیجه آن حکومت اصل «همه چیز براى من» به جاى «همه چیز براى همه» و انواع انحصارطلبی هاى فردى و دسته جمعى و غصب و تجاوز به حقوق دیگران خواهد بود. دوم احساس بیهودگى، پوچى و بى روح بودن زندگى به این خاطر که هدف هایى که جوامع مادى کنونى براى زندگى ترسیم مى کنند، نمى تواند با ارزش وجودى انسان هماهنگ باشد. سوم افزایش برخوردها و اصطکاک منافع، گسترش درگیری هاى اجتماعى، نگرانی هاى حاصل از تخلف ها، پیمان شکنی ها، شکست ها و ناکامی ها خود عامل مهم دیگرى براى این اضطراب هاست. چهارم وسایل ناسالم «هیجان زا» و یا «مخدر» که به عنوان وسایل سرگرمى موردبهره بردارى قرار مى گیرد از عوامل مهم بروز روزافزون این اضطراب هاست. سرعت تحولات اجتماعى و جهانى نیز به این عوامل دامن زده و آنها را متراکم تر به طورى که اعصاب انسان عصر ما در زیر بار سنگین اضطراب و نگرانى آشفته مى شود. از آن جا که نگرانی ها سرچشمه حالت «غم زدگى» است، دعااثر عمیقى در زدودن اضطراب دارد زیرا از یک سو سبب رشد اخلاقى و توازن تکاملهاى مادى با تکاملهاى اخلاقى و عاطفى مىگردد.(8)
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
ادامه پاسخ بالا و قسمت آخر👆👆🔺👇👇👇
ج. ایجاد نور تقوادر دل انسان
دعا نور تقوارا در دل انسان زنده مى کند. وقتى انسان دست به دعابرداشته، به درگاه خداوند توسل مى جوید و خدارا با اسماى حسنى و صفات جلال و جمالش مى خواند، آن صفات بازتابى در وجود انسان خواهد داشت و طبعا انسان را به سمت خداوند سوق مى دهد به گونه اى که انسان احساس مى کند که اگر بخواهد دعایش مقرون به اجابت شود، باید توبه کند. دعاانسان را به توبه فرا مى خواند و توبه او را به تجدید نظر در زندگى رهنمون می سازد.(9)
د. بهره گیری از آموزه های اخلاقی و معرفتی و آثار تربیتی دعا
وقتى انسان به درگاه خداوند روى مى آورد در این فکر فرو مى رود که او بر همه چیز توانا و قادر است و اسرار درون و برون ما را مى داند. این مطلب سبب مى شود که سطح معرفت انسان بالا برود.(10) علاوه بر آن، دعا، مخصوصا دعاهاى معصومین(علیهم السلام) سرشار از درس هاى عالى تربیت و اخلاق و معارف دینی است. مثلا «دعاى ندبه» براى کسانى که با دقت و حضور قلب و با توجه به مضمون و محتوایش آن را زمزمه مى کنند، یک دوره درس امامت و ولایت عاشقانه است یا دعاى بلند و پر محتواى «عرفه» حاوى یک دوره کامل معارف و عقاید، مخصوصا درس توحیدو یکتاپرستى است. «دعاى کمیل» به ما درس تهذیب و خودسازى و توبه مى دهد و از «دعاى مکارم الاخلاق» مى توان یک دوره اخلاق اسلامى را استخراج کرد.(11)
هـ.خاصیت غفلت زدایی بعضی ادعیه
دعا انسان را به مسائلى که توجه ندارد و از آن غافل است توجه مى دهد به عنوان مثال دعایى که شیعیان پس از نمازهاى روزانه در ماه مبارک رمضان مى خوانند و با فراز «اللَّهُمَّ اَدْخِلْ عَلَى اَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُور»(12)؛ (خدایا، سرور را بر اهل قبور وارد کن)، آغاز می شود، انسان را به یاد بسیارى از امورى که در طول سال از آن غافل بوده - مسائلی مانند لزوم رفع فقر و نیازمندی تنگدستان، تامین خوراک شکم گرسنگان، پرداخت بدهی بدهکاران، زدودن غم و اندوه غم زدگان و... - مى اندازد.(13)
و. تاثیر دعادر هم بستگی اجتماعی برای نیل به اهداف بزرگ
با توجه به این که یکى از عوامل تاثیر دعا، دعابراى دیگران است، می بینیم که دعاروح اجتماعى را جانشین انحصارطلبی هاى فردى مى سازد و به خاطر توجه به یک مبدا بىپایان، ازلى و ابدى که سرچشمه همه نیکی هاست و زندگى عالى تر و برترى که انسان در پرتو ارتباط با او در خود مى بیند احساس بیهودگى و پوچى را از خود دور ساخته و براى زندگى، هدفى بزرگ مى ابد.(14)
ز. تاثیر دعادر سلامتی بدن و جسم
آن چنان که یکی از روانشناسان و اطبای معروف معاصر یعنی «الکسیس کارل» در کتاب های خود «نیایش» و «راه و رسم زندگی» می نویسد: دعاو نیایش به طور کامل و صحیحى در فعالیت هاى مغزى انسانى نوعى شکفتگى و انبساط باطنى ایجاد کرده و گاه قهرمانى و دلاورى را تحریک مى کند. از آن گذشته نیایش نه تنها بر روى حالات عاطفى بلکه همان طور که گفتیم بر کیفیات بدنى نیز اثر مى گذارد و گاهى در چند لحظه یا چند روز بیمارى جسمى را بهبودى مى بخشد. این دانشمند در کتاب «نیایش» روى این مساله تاکید کرده و از طریق تجربى، ثبوت آن را قطعى مىشمارد و مى گوید: نیایش گاهى تاثیرات شگفت آورى دارد بیمارانى بوده اند که تقریبا به طور آنى از دردهایى چون جذام، سرطان، عفونت کلیه و زخم هاى مزمن و سل ریوى و... شفا یافته اند.(15)
با وجود تمام این آثار و آموزه ها آیا باز هم می توان به تضادحکمت الهی و آموزه دعامعتقد بود و آنها را غیرقابل جمع معرفی کرد؟
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
پی نوشت:
(1). الكافی، كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، محقق/ مصحح: غفارى على اكبر، آخوندى، محمد، تهران، دار الكتب الإسلامية، 1407هـ.ق، چاپ چهارم، ج 2، ص 475.
(2). میزان الحکمه، محمدی ری شهری، محمد، قم، انتشارات دارالحدیث، 1384هـ.ش، ج 2، ص 423.
(3). الکافی، همان، ص 470.
(4). بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بیروت، دار إحياء التراث العربي، 1403هـ.ق، چاپ دوم، ج 90، ص 294.
(5). ر.ک: پيدايش مذاهب، مکارم شیرازی، ناصر، قم، مدرسه الامام على بن ابى طالب(علیه السلام)، 1384هـ.ش، چاپ اول، ص 91 و 92 و 108 و 109؛ پيام امام امير المومنين(عليه السلام)، مکارم شیرازی، ناصر، تهران، دار الكتب الاسلاميه، 1386هـ.ش، چاپ اول، ج 2، ص 519 و 520.
(6). الکافی، همان، ص 466.
(7). يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ، مکارم شیرازی، ناصر، تهيه و تنظيم: حسینی، سیدحسین، تهران، دار الكتب الاسلاميه، 1386 هـ.ش، چاپ چهارم، ص 570 و 571؛ پیدایش مذاهب، همان، ص 101.
(8). پيدايش مذاهب، همان، ص 105 و 106.
(9). مثال هاى زيباى قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، تهيه و تنظيم: عليان نژادى، ابوالقاسم، قم، نسل جوان، 1382 هـ.ش، چاپ اول، ج 1، ص 277 و 278.
(10). مثالهاى زيباى قرآن، همان، ص 280.
(11). والاترين بندگان، مکارم شیرازی، ناصر، قم، نسل جوان، چاپ اول، 1383هـ.ش، چاپ اول، ص 232.
(12). بحارالانوار، ج 95، ص 120.
(13). والاترين بندگان، همان، ص 234.
(14). پيدايش مذاهب، همان، ص 106.
(15). پيدايش مذاهب، همان، ص 107.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حقیقتی از چهره واقعی زندگی در انگلیس که برای ما سانسورش کرده اند
فقر هر روز در بین مردم انگلیس در حال افزایش است. نه در یک شهر بلکه در تمام انگلیس
تعداد بچه هایی که ۱۰ پنی ندارند تا یک تکه نان بخورند، روز به روز بیشتر می شود.
در انگلیس خیلی ها با این که شغل دارند ولی به دلیل حقوق بسیار کم و هزینه های بالا ، باز هم در فقر شدیدی به سر میبرند.
@mobahesegroup
👆 مروری بر سلسله شکست های رژیم صهیونیستی در دوازده سال گذشته
رهبر معظم انقلاب:
بوضوح امروز آمریکا، در این منطقه ضعیفتر از ده سال پیش و بیست سال پیش است؛ بوضوح رژیمِ صهیونیستیِ خبیث، امروز ضعیفتر از گذشته است. چند سال قبل از این، رژیم صهیونیستی در مقابل حزبالله لبنان شکست خورد؛ ۳۳ روز توانست مقاومت بکند و بعد شکست خورد؛
دو سال بعد از آن در مقابل فلسطینیها ۲۲ روز توانست مقاومت کند و شکست خورد؛
چند سال بعد در مقابل مردم مظلوم غزّه ۸ روز توانست مقاومت بکند و شکست خورد؛
در همین هفتهی اخیر ۲ روز توانست مقاومت بکند و شکست خورد؛ این ضعف رژیم صهیونیستی است، ضعفِ روزافزون رژیم صهیونیستی است.
@mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#منکران_قرآن
💢تبلیغ یک محقق #یهودی درباره #قرآن و اعتقاد به اعجاز آن
واقعا چرا بعد از ۱۴۰۰ سال هنوز کسی نتوانسته سوره ای شبیه قران بیاورد
@mobahesegroup
اماری که بیان گر تجاوز به عنف در امریکا را نشان میدهد👆
@mobahesegroup
پاسخ حسین دهباشی به مهمل بافیهای زیباکلام
اونقدری که زیباکلام غربزده هست خودِ آمریکایی نیستن
@mobahesegroup