⁉️ متن شبهه: 👇👇👇👇
مگر ما نمی گوییم خداوند روزی تمام مخلوقات را از ابتدای خلقت، میرساند وهیچ موجودی بدون روزی نمیماند و داستان کرمی که ته دریا در وسط سنگی زندگی میکند را مطرح میکنیم؛ پس چرا کودکان یمنی و آفریقایی از گرسنگی میمیرند...
✅ پاسخ: 👇👇👇
آیات و روایات زیادی درباره تضمین روزی هر فرد توسط خداوند داریم (مثل آیه ۶ سوره هود و آیه ۵ سوره نساء). ولی باید بدانیم که تقسیم روزى یكسان نیست و خداوند بنا بر مصالح بندگان و نظام زندگى انسان و اداره جهان، روزى افراد را متفاوت قرار داده است.
در آیه ۴۷ سوره یاسین آمده:
وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ قَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنُطْعِمُ مَنْ لَوْ يَشَاءُ اللَّهُ أَطْعَمَهُ
و هنگامی كه به آنها گفته شود از آنچه خدا به شما روزی كرده انفاق كنيد، كافران به مومنان میگويند آيا ما كسی را اطعام كنيم كه اگر خدا میخواست او را اطعام میكرد؟ (پس خدا خواسته كه او گرسنه باشد!)...
این آیه بیانگر آن است که روزی دست خداست، اما خداوند به واسطه دیگران و با اسباب، این روزی را به دست مردم میرساند و علل و عواملی در این میان باید باشد تا حق به حقدار برسد.
مثلاََ اگر افرادی یک نفر را در اتاقی محبوس کنند، باعث میشوند تا روزی مقدرِ آن فرد، به او نرسد.
در یمن و آفریقا هم همینطور است. استکبار و اتباع آن همچون سعودی، با جنگ و محاصره یمن، باعث شدهاند تا روزی مقدرِ مردم، به خیلی از آنها نرسد و آنها با گرسنگی و مرگ روبرو شوند.
انگلیس و فرانسه و آمریکا، با استعمار مردم آفریقا، باعث شدهاند تا آنها در فقر و تنگدستی به سر ببرند.
یا در داخل کشور خودمان، بی تدبیری و عدم نظارت صحیح باعث میشود تا احتکار و گرانی و سودجویی افزایش یابد و برخی از مردم، گرسنه بمانند. در این میان پرداخت انفاق و صدقه و خیرات و خمس و زکات و... توسط مسلمانان باعث خواهد شد تا هموطنان خودمان نیز گرسنه نمانند.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
"مردم یادتان هست"، "قبلا معیار تورم، جیب مردم بود"؛ الان، "برخی صرفاً میخواهند بگویند دولت خوب کار نکرد، وگرنه تورم یک ماهه یک سوم شد"
@mobahesegroup
🔺لغو سخنرانی دکتر عباسی در دانشگاههای شهید مدنی و آزاد تبریز با دستور شورای تامین و شخص فرماندار!
ادعای آزادی بیانشان گوش فلک را کر کرده امّا تاب یک سخنرانی منتقدانه را هم ندارند...
@mobahesegroup
ضربه به اسرائیل با سلاح ایمان و جهاد
مقام معظم رهبری: شما افسانهی شکستناپذیری و هیبت دروغین ارتش صهیونیست را به سخره گرفتید.
امام(ره): از جوانان عزیز لبنان که موجب سرافرازی امت اسلام در ذلت جهانخواران گردیدهاند، تشکر میکنم و برای موفقیت همه عزیزانی که با تکیه به سلاح ایمان و جهاد به اسرائیل ضربه میزنند دعا میکنم.
06 مرداد 1366
@mobahesegroup
🔻عکس نوشت/یک دیپلمات ،سه توافق ،سه شکست!
ایران سه بار توافق ناموفق داشته و هر بار یک تیم ثابت ایرانی با یک تیم جدید غربی مذاکره کرده است.
@mobahesegroup
ما عاشق مبارزه با صهیونیست ها هستیم
گاهى بعضى از جوانهاى ما که مراجعه میکنند و جوابى نمىشنوند، به من نامه مینویسند و التماس میکنند که اجازه بدهید ما برویم در صفوف مقدّم با رژیم صهیونیستى بجنگیم. ملّت، عاشق مبارزهى با صهیونیستها است و جمهورى اسلامى [هم این را] نشان داده است. ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
@mobahesegroup
#تهران_زوراء_و_محل_فساد
⁉️ متن پرسش : 👇👇
❔آیا در روایات آمده است که تهران در آخر الزمان #فاحشه خانه می شود ❗️آیا منظور از منطقه زوراء که در روایات آمده است #تهران است ❕❕
✅ پاسخ: 👇👇👇
👌در روایاتی که از طریق اهل سنت و تشیع نقل شده است ، اوصافی برای منطقه #زوراء بیان شده است .
❕از پیامبر گرامی نقل است که فرمود ؛
« حادثه ای در زوراء روی می دهد ، زوراء شهری در #مشرق ، میان چند رود که بدترین خلق خدا و گردنکشان امتم در آنجا ساکن هستند ، و با چهار گونه عذاب کوبیده می شوند ، با شمشیر و فرو شدن در زمین و پرتاب سنگ و مسخ شدن ...سفیانی لشکری روانه عراق می کند و در زوراء صد هزار نفر را می کشد و به سوی کوفه سرازیر می شود ... »
📚السنن الوارده فی الفتن ص268
👌در نقل دیگری #علی علیه السلام فرمود ؛
« شهری به نام زوراء میان دجله و دجیل و فرات ساخته می شود ( که بسیار مجلل است )»
📚کفایه الاثر ص 213
👌و فرمود ؛
« وای بر مصر ، وای بر زوراء و وای بر کوفه ( همه را سفیانی می کشد )»
📚الملاحم و الفتن ص266
❕ابن #منظور می نویسد ؛
«به جانب شرقی شهر بغداد زوراء گویند و به علت انحراف قبلهاش به این اسم نامیده شده است ، زوراء، نام دجله بغداد است»
📚لسان العرب ج4 ص339
❕بنابراین هرگاه کلمه زوراء در روایتی به صورت مطلق و بدون #قرینه استعمال شده باشد ، به منطقه بغداد حمل میشود ، مگر در صورتی که قرینه باشد که منظور منطقه دیگری است .
❕ در روایتی ، #زوراء محل فتنه و فساد معرفی شده است و منظور از منطقه زوراء ، تهران بیان شده است .
👌امام صادق علیه السلام به #مفضل می گوید ؛
❔تو میدانی که زوراء کجاست و در کجا واقع شده؟ مفضل می گوید خدا و حجتش داناتر هستند .
❕امام فرمود ؛بدان ای مفضل که در حوالی ری کوهی سیاه است ، در دامنه آن شهری ساخته می شود که #تهران نامیده می شود و آن دار الزوراء است ،که قصرهای آن مانند قصرهای بهشت است ، و زنان آن همانند حورالعین میباشند و بدان ای مفضل انها(زنان) ملبس می شوند به لباس #کافران ، خود را به شکل مستکبران تزیین می کنند، بر زینها سوار می شوند ،و برای همسران خود تمکین نمی کنند و درامد شوهرانشان آنها را کفاف نمی دهد ،پس از آنها طلب طلاق می کنند و مردان به مردان و زنان به زنان اکتفا می کنند و مردان خود را به شبیه زنان و زنان خود را به شبیه مردان درمیاورند و تو اگر می خواهی دینت را حفظ کنی پس در این شهر ساکن نشو و در آنجا خانه نگیر زیرا که انجا محل فتنه میباشد. و از انجا به سمت #کوهها فرار کن »
📚مستدرک سفینه البحار ج4 ص270
👌ما اگر چه منکر ناهنجاری های شهر #تهران نیستیم ، اما روایت مذکور بدون سند و مرسل به امام صادق علیه السلام نسبت داده شده است ، لذا از نظر سندی ضعیف و غیر قابل استناد است .
❕فقیه بزرگوار مکارم #شیرازی در مقام بیان عقاید شیعه چنین عرضه می دارد ؛
🔶️« عقیده ما در باره روایات اهل بیت ؛
❕تکرار این موضوع را ضروری می دانیم که هر حدیثی که در یکی از منابع معروف یا سایر منابع معتبر وجود داشته باشد به این معنی نیست که آن حدیث به خصوص معتبر باشد ، بلکه هر حدیثی #سلسله سندی دارد که باید هر یک از رجال سند آن جدا گانه مورد بررسی قرار گیرد هر گاه تمام رجال سند مورد اعتماد بودند آن حدیث به عنوان یک حدیث صحیح پذیرفته می شود در غیر این صورت ان حدیث مشکوک یا ضعیف است»
📚اعتقاد ما ، ص119
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
#اسلام_مصائب_دنیوی
⁉️ پرسش 👇👇👇👇👇
❔با توجه به روایات در دین اسلام شما باید در دنیا بلا و مصیبت و گرفتاری تحمل کنید تا عزیز خدا باشید مگر خدا ارحم #راحمین نیست پس بلا برای چه
چرا اسلام دینی دنیا گریز است که قصد دارد دنیای انسان را تباه کند چرا دینی غم انگیز است چرا برای مومنین وعده پاداش یا حداقل آسایش در دنیا را نداده است و با مومنین اینگونه خشن برخورد می کند ❗️❗️
✅ پاسخ : 👇👇👇👇
👌چگونه می توان گفت که اسلام به دنیای مومنین توجهی ندارد و دنیایی پر از بلا و مصیبت را برای آنها ترسیم می کند در حالی که نعمت های دنیوی را از بزرگترین نعمت های #الهی معرفی می کند .
👌پیامبر گرامی فرمود ؛
« دو نعمت دینوی است که مردم به آن توجه ندارند و شکر آن را به جا نمی آورند و آن دو امنیت و سلامتی است »
📚الخصال ج1 ص19
👌و فرمود ؛
« دو خصلت است که بسیاری از مردم #فریفته آن دو شده اند و توجه به بزرگی آن ندارند که آن دو صحت و سلامتی و فراغ و آسایش دنیوی است »
📚همان مدرک
👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« پنج نعمت است که هر کس یکی از آنها را از دست دهد ،دارای زندگی ناقص و قلبی مشغول می شود ، اول آن ها صحت بدن است و دوم امنیت است و سوم وسعت رزق است و چهارم انیسی همدل که همسر و فرزند صالح است و پنج فراغ و آسایش است »
📚بحار الانوار ج78 ص171
👌و فرمود ؛
« صحت و سلامتی #نعمتی است که شکر آن را نمی توان به جا آورد »
📚امالی صدوق ص138
👌 پیامبر گرامی فرمود ؛
« به جای بلا از خداوند عافیت و سلامتی را بخواهید »
📚معانی الاخبار ص230
👌و فرمود ؛
« حسنه دنیا صحت و #عافیت است و حسنه آخرت مغفرت و رحمت »
📚بحار الانوار ج78 ص174
👌علی علیه السلام فرمود ؛
« از خزائن رحمت الهی چیزهایی را بطلب که کسی جز خدا قادر به اعطای آن نیست مانند فزونی عمر و سلامتی تن و وسعت رزق »
📚نهج البلاغه نامه 31
👌بنابراین می بینیم که اسلام دنیای پر نعمت و خالی از مصیبت و گرفتاری را از جمله نعمت های بزرگ الهی می داند که بندگان توانایی شکر آن را ندارند .
❕البته توجه به این نکته لازم است که در مواردی ، آسایش و رفاه دنیوی سبب #طغیان و سرکشی بعضی از بندگان بی ظرفیت می شود ، اگر بلاها و مصیبت ها در زندگی این دسته از بندگان نباشد ، به تدریج ممکن است حق و حقیقت و آخرت و پرودگار را فراموش کنند و غرق در لذات و نعمات دنیوی شوند ، خداوند به واسطه رحمتش آنها را در دنیا گرفتار می کند و در برابر صبر بر آن گرفتاری به آن ها پاداش می دهد ، تا از مسیر صلاح منحرف نشوند چنان که می فرماید ؛
« ما شما را با بدیها و نیکی ها آزمایش می کنیم »
🔶انبیاء 35
👌علی علیه السلام فرمود ؛
« منظور از نیکی ها تندرستی و عافیت است و منظور از بدی ها بیماری و #فقر است »
📚البرهان فی تفسیر القرآن ج3 ص819
👌در حدیث قدسی آمده است که خداوند می فر ماید ؛
« بعضی از بندگان من افرادی هستند که اصلاح امر آنها جز به غنا و گستردگی زندگی و صحت بدن نمی شود ، از این رو امر دین آنها را به وسیله آن اصلاح می کنم ، و بعضی از بندگانم هستند که امر دین آنها جز با نیاز و مسکنت و بیماری اصلاح نمی شود ، لذا امر دین آنها را با آن اصلاح می کنم و آنان را به وسیله آن می آزمایم »
📚الکافی ج2 ص60
❕البته خداوند پیامبران و امامان و مومنین #خالص را نیز در دنیا گرفتار می کند بدون آن که از آنان کم ظرفیتی یا گناهی مشاهده کند ، و در برابر آن مصائب به آنها پاداش می دهد ، بدان جهت آنان را گرفتار می کند تا آنان در صبر و #استقامت و شکر بر مصائب الگو برای سایر مصیبت زدگان باشند و مصیبت زدگان با مشاهده مصائب آنها ، مصیبت خود را بزرگ قلمداد نکنند و بر آن #صبر پیشه سازند .
👌امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« اگر گرفتار مصیبتی در جانت یا مالت یا فرزندت شدی ، مصائب پیامبر خدا را متذکر شو زیرا هیچ یک از خلائق به مانند پیامبر اسلام گرفتار مصیبت نشدند »
📚وسائل الشیعه ج3 ص267
❕برخی از مصائب و گرفتاری های افراد نیز در دنیا ناشی از #گناهانشان است که سبب می شود نعمت های الهی از آنها دور شود و آنان گرفتار و مصیبت زده شوند چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« بنده زمانی که گناه کند و کاری نکند که گناهاش بخشیده شود ، خداوند او را به حزن و بیماری و گرفتاری مبتلا می کند تا کفاره گناهانش باشد »
📚امالی صدوق ص294
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
باز نشر
🔆متن شبهه
مرگ واقعی چگونه است وفشار قبر چیست
آیا فشار قبر واقعیت دارد؟
استادالهی قمشه اي
جدا شدن روح از بدن هنگام مرگ قطعی، در کسری از ثانیه انجام میشود. این لحظه چنان سریع اتفاق می افتد که حتی کسی که چشمانش لحظه مرگ باز است فرصت بستن آن را پیدا نمیکند. یکی از شیرین ترین تجربیات انسان دقیقا لحظه جدا شدن روح از جسم میباشد. یه حس سبک شدن و معلق بودن.
بعد از مرگ اولین اتفاقی که می افتد این است که روح ما که بخشی از آن هاله ذهن است و در واقع آرشیو اطلاعات زندگی دنیوی اوست شروع به مرور زندگی از بدو تولد تا لحظه مرگ میکند و تصاویر بصورت یک فیلم برای روح بازخوانی میشود. شاید گمان کنیم که این اتفاق بسیار زمان بر است. زمان در واقع قرارداد ما انسانهاست . این ما هستیم که هر دقیقه را 60 ثانیه قرارداد میکنیم . اما زمان در واقع فراتر این تعاریف است.
با مرور زندگی، روح اولین چیزی که نظرش به آن جلب میشود، وابستگیهای انسان در طول زندگی میباشد. برخی از این وابستگی ها در زمان حیات حتی فراموش شده بود ولی در این مرحله دوباره خودنمایی میکند........
🔆پاسخ شبهه
1⃣ چند سالی است که جریانی بومی با نام « عرفان کیهانی » یا « حلقه » در فضای کشور گروهی را به خود جذب کرده است؛ به گونه ای که تنها در شهر تهران در 5 سال گذشته بیش از 200 هزار نفر را تحت آموزش قرار داده اند.
www.aviny.com/Occasion/jang-narm/motefareghe/Halghe.aspx
🔎 @mobahesegroup
2⃣ این گروه دچار انحرافات اساسی در مبانی و اصول فکری است، اما آن چه که بیشتر نیاز به بازخوانی این جریان دارد، نگرشهایی است که به ظاهر با نگرش اسلامی سازگار میباشد، اما در واقع کمترین قرابتی با نگرش دینی ندارد. نگرش عرفان حلقه به مسئله برگشت ارواح به زندگی این جهانی، از این دست است.
3⃣ در عرفان حلقه دنیای بعد از مرگ به صورتی تصویر می شود که مخاطب احساس کند راه مصون ماندن از عذاب های بعد از مرگ، پناه آوردن به عرفان حلقه است.
در این رابطه در منابع این گروه آمده است:
در هنگام مرگِ قطعی و به محض این که کالبد ذهنی می خواهد جدا شود، در کسری از ثانیه همه ی اطلاعات زندگی با جزئیات آن مرورمی شود و تمام وابستگی های فرد خودنمایی می کند... (موجودات غیر ارگانیک ص40)
4⃣ بعلاوه نویسنده این کتاب در جای دیگر صریحاً می گوید: پیش از این بارها بیان شد که آنچه عوام به عنوان روح می شناسند در واقع همان کالبد ذهنی و آرشیو اطلاعات است.
http://www.adyannet.com/news/13964
@mobahesegroup
5⃣ یکی از مرام های نویسنده این است که بسیاری از حقایق دینی را بی ارتباط با گناه و اعمال صالح تفسیر می کند، به گونه ای که این حقایق کم ترین ارتباطی با تکالیف دینی پیدا نمی کنند. وی عذاب قبر را نه نتیجه گناهان و معاصی، که نتیجه ی تلاش کالبد ذهنی برای ورود به جسم میّت می داند؛ در حالی که بنا به نصوص دینی، اولاً فشار قبر مربوط به آلودگی انسان به گناهان و معاصی است و بعلاوه روح بعد از مفارقت از بدن تلاشی برای برگشت به بدن ندارد و از این جهت روح ارتباطش با عالم دنیا قطع می شود.
وی در این مورد می گوید:
اگر کالبد ذهنی پس از مرگ تلاش کند که مجدداً وارد جسم خود شده و دوباره جسم خود را به حرکت در آورد، فشار بسیار زیادی را تجربه می کند که به آن فشار قبر می گویند، این تلاش برای او ناموفق و تجربه سختی است، پس فشار قبر مشمول کسانی می شود که می خواهند دوباره وارد جسم مرده خود شوند.(تشعشع دفاعی، متن آموزش مجازی عرفان حلقه، نسخه4 ص7)
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
5.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
لیبرال یک موجود پلید
استاد حسن عباسی /خطاب به اصلاح طلبان افراد شما شب تا روز تو شبکه هایی مثل بی بی سی صحبت میکنن وطن فروشی میکنن چطور ادعا دارید که دوره ی شما بسیار سالم و دست پاک بوده!؟
@mobahesegroup
زینت دادن اعمال مشرکان و مسئله عدل الهی؟!
⁉️پرسش : قرآن زینت دادن عمل بد کافران را به خدانسبت می دهد؛ آیا این «زینت دادن» فریب و بی عدالتی نیست؟
✅ پاسخ :👇👇👇
در برخی از آیات قرآن و در رابطه با اعمال ناباوران به آخرت و مشرکین و تعابیری وجود دارد که برانگیزاننده سوالاتی راجع به عدل الهی است. برای مثال در آیه4 سوره نمل می خوانیم: «اِنَّ الَّذِینَ لَا یُوْمِنُونَ بِالْآخِرَهِ زَیَّنَّا لَهُمْ اَعْمَالَهُمْ»؛ (کسانى که به آخرت ایمان ندارند، اعمال [بد]شان را براى آنان زینت مى دهیم به طورى که سرگردان مى شوند) و یا مثلا می بینیم که در آیه108 سوره انعام گفته شده: «وَ لا تَسُبُّوا الَّذینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَیْرِ عِلْمٍ کَذلِکَ زَیَّنَّا لِکُلِّ اُمَّهٍ عَمَلَهُمْ»؛ ([به معبود] کسانى که غیر خدارا مى خوانند دشنام ندهید، مبادا آنها [نیز] از روى [ظلم و] جهل، خدارا دشنام دهند! این چنین براى هر امّتى عملشان را زینت دادیم). با وجود چنین آیاتی آیا کسی حق ندارد که بپرسد چرا خداوند – که قاعدتا نباید برای بندگان خود چیزی جز خیر و سعادت بخواهد – با بزک کردن اعمال آن بدکاران در نظرشان، مقدمات بیشتر گمراهی و شقاوت شان را فراهم کرده و آیا چنین رفتاری با آنها که عقاب بدکاری های شان را شدیدتر می کند، ظلمی در حق آنها نیست؟
مهم ترین پاسخی که به این سوال می توان داد، دعوت به فهم صحیح این آیات است. به نظر می رسد این اشکال از آنجایی ناشی می شود که پرسش کننده با توقف در معنای ظاهری آیات و فراتر نرفتن از آنها، نتوانسته انتساب تزیین اعمال بدکاران را به خداوند، به درستی تحلیل کند.
البته در طول تاریخ تفسیرقرآن، بیانات مختلفی از سوی مفسرین در تحلیل این معنا گفته شده. طبق این اقوال مختلف، «تزیین اعمال» می تواند اشاره به «اصلاح اعمال به وسیله امر و نهی و بیان حسن و قبح» یا «مطبوع کردن آنها» یا «بیان آثار نیک آنها و اجر و ثواب مترتب بر آن» داشته باشد اما از آنجایی که این اقوال از مشکلاتی هم چون تخصیص زدن و مقید کردن بی دلیل اطلاق معنای آیه یا منتهی شدن آن به جبر و زیر سوال رفتن اختیار آدمی رنج می برند، نمی توانند صحیح و پذیرفتنی باشند.(1)
برای درک معنای صحیح و دقیق این آیات باید وضعیت مشرکین و بدکاران و ناباوران به قیامت را یک لحظه در نظر آوریم.
وجدان انسان در حالى که دست نخورده باشد به خوبى نیک و بد را تشخیص مى دهد اما هنگامى که دانسته قدم در جاده گناه و خلافکارى بگذارد و بر آن ادامه دهد، فروغ و جدان کمرنگ و کمرنگ تر مى شود و بعد از مدتی آلودگی را پاکی و زشتی را زیبایی و پستی را افتخار و بدبختی و سیه روزی را سعادت و پیروزی می بینند(2) و این به این خاطر است که انسان وقتی کار زشت و نادرستى را انجام داد تدریجا قبح و زشتی اش در نظر او کم مى شود و به آن عادت مى کند و پس از مدتى که به آن خو گرفت، توجیهاتى براى آن مى تراشد و کم کم آن عمل زشت به صورت زیبا و حتى به عنوان یک وظیفه در نظرش جلوه مى کند و چه بسیارند افراد جنایتکار و آلوده اى که به راستى به اعمال خود افتخار مى کنند و آن را نقطه مثبتى در زندگی شان مى شمرند! این دگرگونى ارزش ها، و به هم ریختن معیارها در نظر انسان، که نتیجه اش سرگردان شدن در بیراهه هاى زندگى است از بدترین حالاتى است که به یک انسان دست مى دهد.
ادامه در پست بعدی 👇👇👇👇
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
ادامه پست بعدی 👆👆🔻👇👇👇
چنین وضعیتی در ادبیات قرآنی «تزیین اعمال» نامیده می شود و جالب این است که اگر در دو آیه نقل شده در ابتدای بحث این موضوع به خدانسبت داده شده، در 8 مورد از آیات دیگر از قرآن به شیطان و در ده مورد به صورت فعل مجهول آمده است و اگر درست بیاندیشیم همه بیانگر یک واقعیت است.
اما اینکه به خدانسبت داده شده است به خاطر آن است که او «مسبب الاسباب» در عالم هستى است و هر موجودى که تاثیرى دارد به خدامنتهى مى شود. آرى این خاصیت را خداوند در تکرار عمل قرار داده که انسان تدریجا به آن خو مى گیرد و حس تشخیص او دگرگون مى شود بى آنکه مسئولیت انسان از بین برود و یا براى خدا ایراد و نقصى باشد. و اگر به شیطان یا هواى نفس نسبت داده شود به خاطر این است که عامل نزدیک و بدون واسطه آنها هستند. و اگر گاه به صورت فعل مجهول آمده اشاره به این است که طبیعت عمل چنین اقتضا مى کند که بر اثر تکرار، ایجاد «حالت» و «ملکه» و «عشق» و علاقه مى کند.(3)
به تعبیر دیگر واقع خداوند چنین انسان هایی را گرفتار نتیجه سوء اعمال شان می کند به گونه ای که زشت در نظرشان زیبا جلوه می نماید و این موضوع هیچ منافاتی با انتساب اصیل و مستقیم این عمل به خود شخص یا شیطان ندارد. زیرا شیطان آنها را وسوسه به انجام عمل زشت مى کند و آنها در برابر وسوسه هاى شیطان تسلیم مى شوند و سرانجام گرفتار عواقب شوم عمل خود مى گردند و به تعبیر علمى سببیت از ناحیه خدا است اما ایجاد سبب به وسیله خود این افراد و وسوسه هاى شیطانى است.(4)
با این توضیحات روشن می شود که مسئولیت عواقب ناشی از اعمال مشرکانه و بدکارانه چنین انسان های مستقیما متوجه خود آنهاست و هیچ ظلمی از سوی خداوند متعال در حق آنها صورت نمی گیرد.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup