eitaa logo
مبین
129 دنبال‌کننده
6.6هزار عکس
1.8هزار ویدیو
199 فایل
دسترسی به مطالب محتوایی از سایت : Www.serajnet.org Www.monirnet.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✍پيامبر اکرم (ص) فراوان وضو بگير تا خداوند عمر تو را زياد گرداند. و اگر توانستى شب و روز با طهارت باشى اين كار را بكن؛ زيرا اگر در حال طهارت بميرى، شهيد خواهى بود 📚امالی شیخ مفید ص۱۶۰ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💕🌸💕🌸💕🌸💕🌸💕🌸💕 به مناسبت فرارسیدن آغاز امامت حضرت عشق مهدی موعود عج و عید بیعت با همت بسیجیان قرارگاه شهید حججی کمک های مومنانه برای خانواده های نیازمند، تهیه و توزیع ۱۰۰ پرس غذای گرم بین نیازمندان شهر، تهیه و توزیع ماسک بین کسبه محل ...برگزار شد. ۱۲۷ ۱۲۸ ⁦🗓️⁩ چهارشنبه ۹۹/۸/۷
6.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ارسالی حوزه 1163 حضرت زینب سلام الله علیها
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 💢یک پرستار دیگر در البرز بر اثر کرونا درگذشت... 🔹دانشگاه علوم پزشکی البرز از فوت یکی از پرستاران بیمارستان امام حسن مجتبی(ع) نظرآباد بر اثر کرونا خبر داد. 🔹به گزارش ایسنا در اطلاعیه دانشگاه علوم پزشکی البرز آمده است: فاطمه شفیعی مقدم پرستار متعهد و فداکار بیمارستان امام حسن مجتبی (ع) نظرآباد ساعاتی پیش بر اثر کرونا پس از ماه‌ها تلاش در خط مقدم مبارزه با کرونا در راه سلامت و نجات جان هم وطنانش شهید شد.
هدایت شده از علی ترکاشوند
✨﷽✨ 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 *پاداش یک بوسه* 💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐 مردی به حضور پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) رسید و پرسید: «ای رسول خدا! من سوگند خورده ام که آستانه ی در بهشت را ببوسم، اکنون چه کنم؟» پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: پای مادر و پیشانی پدرت را ببوس، (یعنی اگر چنین کنی، به آرزوی خود در مورد بوسیدن آستانه ی در بهشت می رسی.) او پرسید: اگر پدر و مادرم مرده باشند، چه کنم؟ پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: قبر آن ها را ببوس. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌾 فرصت راازدست ندهید
هدایت شده از علی ترکاشوند
مباحثی پیرامون توحید👇👇👇👇👇 ۱-👈زندیقی از امام صادق علیه السلام پرسید چه دلیلی بر سازنده جهان وجود دارد؟ امام فرمود: کارها دلالت دارد بر اینکه هر مصنوعی و ساخته شده‌ای را شخصی ساخته است، به درستی که هرگاه به ساختمان محکمی بنگری می‌دانی که برای آن بنا کننده‌ای وجود دارد اگرچه او را مشاهده نکرده باشی . (توحید 244) 2 👈- دلیل بر حدوث نظام هستی👇 . از حضرت رضا علیه السلام از دلیل بر حدوث جهان سؤال شد، امام فرمودند: تو در یک زمانی نبودی، بعد به وجود آمدی و به تحقیق می‌دانی که خودت سازنده خویش نبودی و مانند تو هم قدرت بر آفریدن تو را نداشته است . (توحید / 52) 3 -👈 شناخت خداوند قال علی‌علیه السلام: «عرفت الله سبحانه بفسخ العزائم و حلّ العقود ونقض الهمم». خداوند را شناختم به اینکه تصمیم‌ها از بین می‌رود و گره‌ها باز می‌شود و همّت‌ها شکسته می‌شود . (نهج‌البلاغه/حکمت 250) 4 - 👈دیدن خداوند از راه قلب ❤ . مردی از امام باقر علیه السلام از دیدن خدا سؤال کرد، فرمود: چشم‌ها در ظاهر او را ندیده است و لکن دل‌ها او را به حقایق ایمان درک نموده است . (بحار / 4 / 26) 5 - 👈یگانگی خداوند 👇 امیرالمؤمنین علیه السلام به فرزندش امام حسن علیه السلام فرمود: بدان ای پسرم اگر برای پروردگارت شریکی بود البته رسولان او به نزد تو می‌آمدند و محقّقاً نشانه‌های خدایی و فرمانروایی او را می‌دیدی و حتماً افعال و صفات او را می‌شناختی و لکن او خدایی است یگانه. (محجّة البیضاء / 1 / 213) 6 -👈 رزق و معرفت خداوند 👇 قال الصادق‌علیه السلام: . چقدر زشت است بر انسان که هفتاد یا هشتاد سال از عمر وی بگذرد و در زمین خدا زندگی کند و از نعمت خدا بهره برد و خدای را چنانچه شایسته است نشناسد. (بحار / 4 / 54) 7 -👈 صفات ثبوتی خداوند الف - علم و حیات قال الصادق‌علیه السلام: 👇 خداوند علمی است که جهل در او نیست، حیاتی است که در او مرگ نیست، نوری است که در او تاریکی نیست . (توحید/137) ب - قدرت . (توحید / 130) 👇 امام صادق علیه السلام فرمود: از حضرت علی علیه السلام سؤال شد آیا پروردگارت قدرت دارد که دنیا را در تخم مرغی قرار دهد بدون اینکه دنیا کوچک یا تخم مرغ بزرگ گردد؟ فرمود: نسبت ناتوانی به خدا داده نمی‌شود و آنچه را که تو سؤال کردی نمی‌باشد (توضیح اینکه قدرت خدا به امور ممکن تعلّق می‌گیرد، نه به امور ممتنع و آنچه تو سؤال کردی از امور ممتنع است) . 8 - صفات سلبی 👇 . حمزةبن محمد گوید: از امام حسن علیه السلام از جسم و صورت خداوند سؤال کردم، در پاسخ فرمود: منزّه است کسی که مانند او چیزی نیست، خداوند جسم و صورت نیست . (توحید / 97) 9 👈- عدم محدودیت صفات خداوند قال علی‌علیه السلام: . سپاس خداوندی را که سخنوران از ستودن او عاجزند و حسابگران از شمارش نعمت‌های او ناتوان و تلاشگران از ادای حق او درمانده‌اند، خدایی که افکار ژرف اندیش ذات او را درک نمی‌کنند و دست غوّاصان دریای علوم به او نخواهد رسید، پروردگاری که برای صفات او حد و مرزی وجود ندارد. (نهج البلاغه / خطبه 1)
هدایت شده از علی ترکاشوند
مباحثی پیرامون توحید👇👇🌹🌹 بطور کلّی راههای بشربه خداشناسی سه نوع است: الف) راه دل یا راه فطرت ب ) راه حس و علم یا راه طبیعت ج ) راه عقل یا راه برهان و استدلال 1 - راه دل یا راه فطرت: مقصود از راه فطرت این است که هر آدمی به مقتضای خلقت و ساختمان اصلی روحی خود خدا را می‌شناسد بدون اینکه نیازی به اکتساب داشته باشد و به تعبیر دیگر امر فطری آنست که در هر انسانی و در هر زمان و مکانی مانند احساس گرسنگی و تشنگی وجود دارد. خداگرائی و خداپرستی نیز در درون هر انسانی از این قبیل است: «فاقم وجهک للدین حنیفاً فطرة اللَّه آلتی فطر الناس علیها لاتبدیل لخلق اللَّه» (روم، 30) پس روی خود را متوجّه آئین خالص پروردگار کن، این فطرتی است که خداوند انسان‌ها را بر آن آفریده است. دگرگونی در آفرینش الهی نیست . «و لئن سئلتهم من خلق السموات و الارض لیقولنّ اللَّه» (زمر، 38) و اگر از آنها بپرسی چه کسی آسمانها و زمین را آفریده؟ حتماً می‌گویند: خدا . ظهور فطرت در حال خطر: «فاذا رکبوا فی الفلک دعوا اللَّه مخلصین له الدین فلمّا نجّیهم الی البرّ اذا هم یشرکون» (عنکبوت، 65) هنگامی که سوار بر کشتی شوند، خدا را با اخلاص می‌خوانند (و غیر او را فراموش می‌کنند) اما هنگامی که خدا آنان را به خشکی رساند و نجات داد باز مشرک می‌شوند . 2 - راه حس و علم یا راه طبیعت: مقصود از راه حس و علم یا راه طبیعت این است که با مطالعه در خلقت و آفرینش موجودات نظام هستی انسان پی به آفریدگار متعال می‌برد: «انّ فی خلق السموات و الارض واختلاف اللیل و النهار لایات لاولی‌الالباب الذین یذکرون اللَّه قیاماً و قعوداً و علی جنوبهم و یتفکرون فی خلق السموات و الارض ربّنا ما خلقت هذا باطلاً سبحانک فقنا عذاب النار» (آل عمران، 191) مسلّماً در آفرینش آسمان و زمین و آمد و رفت شب و روز نشانه‌های روشنی برای خردمندان است . همانان که خدا را در حال ایستاده و نشسته و آنگاه که بر پهلو خوابیده‌اند یاد می‌کنند و در اسرار آفرینش آسمان‌ها و زمین می‌اندیشند و می‌گویند پروردگارا اینها را بیهوده نیافریده‌ای منزّهی تو ما را از عذاب آتش نگاه دار . 3 - راه عقل یا راه برهان و استدلال: الف) برهان امکان وجوب یا علت و معلول: هر موجودی را ما در این جهان وابسته می‌بینیم این وابستگی نمی‌تواند تا بی‌نهایت پیش‌برود و جهان مجموعه‌ای از وابسته‌ها باشد این خود دلیل بر این است که در عالم ذات مستقلی قائم بالذات وجود دارد که همه این وابسته‌ها به او بسته‌اند و به تعبیر دیگر نظام علت و معلول باید منتهی به علتی شود که خود معلول چیزی نباشد و وجودش از خودش باشد. «الف) یا ایهاالناسانتم الفقراء الی اللَّه و هو الغنی الحمید» (فاطر، 15) ای مردم شما همگی نیازمند به خدایید تنها خداوند است که بی نیاز و شایسته هرگونه حمد و ستایش است . ب ) یسئله من فی السموات والارض کلّ یوم هو فی شأن»( الرحمن 29) تمام کسانی که در آسمانها و زمین هستند از او تقاضا می‌کنند و او هر روز در شأن و کاری است . ج ) ام خلقوا من غیر شئی ام هم الخالقون» (طور، 35) آیا آنها بی هیچ آفریده شده‌اند یا خود خالق خویشند . ب ) برهان حرکت : «فلمّا جنّ علیه اللیل رأی کوکباً قال هذا ربّی فلمّا افل قال لا احب الافلین...» ( انعام، 76) هنگامی که تاریکی شب او را بپوشانید ستاره‌ای مشاهده کرد گفت این خدای من است امّا هنگامی که غروب کرد گفت غروب کنندگان را دوست ندارم . حضرت ابراهیم‌علیه السلام غروب کردن ستارگان و ماه و خورشید را دلیل بر عدم شایستگی آنها برای الوهیّت دانست به خاطر اینکه تغییر و تحول نشانه حدوث آنها است و حدوث آنها دلیل بر آنست که خالقی آنها را ایجاد کرده است. و بیان برهان حرکت از نظر عقلی به این صورت است که هر حرکتی نیاز به محرک دارد و اگر آن محرک یک امر ثابت نباشد بلکه آن هم نیز دارای حرکت باشد تسلسل لازم می‌آید که عقلاً ممتنع است بنابراین سلسله حرکات منتهی به محرّکی می‌شود که متحرّک نیست. ج ) برهان صدیقین: «شهداللَّه انّه لا اله الاّ هو و الملئکة و اولواالعلم قائماً بالقسط...» (آل عمران، 18) خداوند با ایجاد نظام واحد جهان هستی گواهی می‌دهد که معبودی جز او نیست و فرشتگان و صاحبان دانش هرکدام به گونه‌ای بر این مطلب گواهی می‌دهند در حالی که خداوند در تمام عالم قیام به عدالت دارد . «اولم یکف بربک انه علی کل شئ شهید» (فصلّت، 53) آیا کافی نیست که پروردگارت بر همه چیز شاهد و گواه است . مقصود از برهان صدیقین آنست که به وسیله آن از ذات مقدس خداوند پی به وجود مقدس او می‌برند که دیگر مخلوقات واسطه در اثبات وجود او نخواهند بود و این برهان مخصوص انسانهای کامل است. لذا حضرت علی‌علیه السلام می‌فرماید: «خداوند بهترین دلیل بر وجود خویش است؛ «یا من دلّ علی ذاته بذاته» 🌹
🔶لطفا محتوای نشست های مجازی تربیت و تعالی ارسالی را ضمن انتشار در کانال یا گروه حوزه به مباحثه و تبادل گفتگو توسط مربی حوزه قرار دهید . ♦️ان شالله در نظر است از محنوای مذکور در پایان نشست ها آزمون و مسابقه منظور شود .
AUD-20201028-WA0018.mp3
9.93M
🔶فایل صوتی مجموعه آنسوی مرگ ♦️صوت یازدهم جهت استماع شخصی
AUD-20201028-WA0017.mp3
8.42M
🔶فایل صوتی مجموعه آنسوی مرگ ♦️صوت دوازدهم جهت استماع شخصی
هدایت شده از علی ترکاشوند
‼️خمس سهام عدالت طبق نظرمقام معظم رهبری: ۱. با توجه به اینکه واگذاری به صورت اقساط (از محل سودِ حاصل از )، بوده است آیا این سهام، متعلق خمس است؟ بر فرض وجوب، زمان تعلق چه زمانی است؟ ۲. دولت برای برخی از اقشار ضعیف، قیمت سهام را با تخفیف محاسبه کرده و تفاوت قیمت را از محل منابع خود تأمین کرده است، آیا به مقداری که دولت تخفیف داده نیز تعلق می گیرد؟ ۳. حکم خمسِ سودهایی که قبل از آزادسازی (پس از سال 95) حاصل شده و به افراد پرداخت شده یا نشده است، چیست؟ ✅ج: ۱) پس از آزاد شدن سهام عدالت، مقداری که قابل فروش است، در اولین ، خمس آن به قیمتی که خریدار دارد، باید پرداخت شود. ۲) در این صورت نصف سهام، متعلق خمس است و نصف دیگر در حکم است و خمس ندارد. در هر دو صورت قبل، کسانی که برای گذران زندگی نیاز به این سهام و سود حاصل از آن دارند به نحوی که با تخمیس آن، سود حاصل از مابقی، کفاف زندگی در حدّ شأن آنها را نمی دهد، پرداخت خمس اصل سهام، واجب نیست. ۳) سودهای مذکور جزء درآمد سالی است که قابل وصول بوده است، که اگر در آن سال دریافت نشده و سال خمسی بر آن گذشته است، باید پس از دریافت، بلافاصله خمس آن پرداخت شود و اگر دریافت شده، حکم را دارد.
🔔پاکیزه و ملایم سخن گفتن ✨«بَعِيداً فُحْشُهُ لَيِّناً قَوْلُهُ» 💠 پرهیزکار سخن زشت و خشونت ‌آميز از او دور، گفتارش نرم و ملايم است. 📚خطبه ۱۹۳