🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) 🌟
♦️ جلسه سوم - صبحِ روز دوم ماه محرّم ۱۴۴۴ (ه.ق)
♦️ ۹ مرداد ۱۴۰۱ (ه.ش)
✳️ قسمت دوم ⬇️⬇️ از دقیقه 15 تا دقیقه 25
🔸 کسی که به توحیدِ عددی قائل است، ممکن است به ظاهر تمامِ اعمال دینی را هم انجام دهد امّا در عین حال، گناهانِ شاخصی هم داشته باشد و در هیچ جا، توحیدی عمل نکند زیرا توحیدِ او شرک آلود است.
🔹 سرّ آیهی "هُوَ مَعَکُم أینَما کُنتُم" را همین آیهی هفتم سورهی مجادله تشکیل میدهد که میفرماید خداوند، چهارمیِ شما سه نفری است که دارید با هم نجوا میکنید امّا چهارمیِ در مقام عدد نه، بلکه خداوند، چهارمیِ همین شما سه نفر است نه چهارمیِ بعد از سه نفر زیرا بر اساس آیه "هُوَ مَعَکُم"، مَعیّتِ او، با شماست نه در کنارِ شما که اگر در کنار شما باشد، توحید، عددی میشود که کاملاً شرک است و از همین جا ممکن است که این سوال برای کسی پیش بیاید که خدا، کدام طرف شماست؟
🔸 اگر آیهی هفتم سورهی مجادله را به محضر آیاتی همچون "هُوَ الاَوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظّاهِرُ وَ الباطِن"، "قُل هُوَ اللهُ اَحَد اللهُ الصَّمَد" و "هُوَ مَعَکُم اَینَما کُنتُم" ببریم، این عبارت در آیه که میفرماید خداوند چهارمیِ آن سه نفر است، این طور معنا میشود که خداوند، در اوّلی با اوّلی است، در دومی با دومی است و در سومی هم با سومی است نه این که چهارمیِ جدای از آن سه نفر و در کنار آنها باشد که اگر این را بپذیریم، قائل به توحید عددی شدیم.
🔹 در حالی که وحدتِ حق متعال، صمدی است یعنی او، چهارمی است که هم با اوّلی است، هم با دومی و هم با سومی و حال این که در وحدت عددی، هر یک از آنها در رتبه خود قرار دارند و هیچگاه نمیتوان یکی از آنها را در رتبه دیگری قرار داد.
🔸 لذا بر اساس توحید صمدی، وقتی میگوییم حق متعال، چهارمیِ آن سه نفر است، دیگر عددِ او، واحدِ عددی نیست که به عنوان نفرِ چهارم، در کنارِ آن سه نفر به شمارش در بیاید.
🔹 حقیقتِ توحید آنچنان دقیق است که تشخیص صراط مستقیم، از مو باریکتر و از شمشیر تیزتر است و هر کسی نمیتواند مُتفطّن این قضیه میشود.
🔸 هر کس به مقدار توحیدش مرزوق است. اگر توحید فرد در حدّ عوام باشد، درجات و برکاتی هم که در قیامت به او میدهند، در حدّ عوام است امّا اگر توحیدش در مرتبهای خاص باشد، به همان مقدار ارتزاق میکند. لذا درجات افراد در قیامت به اندازه توحید آنهاست.
🔹 چه اینکه درجات افراد در نشئهی طبیعت نیز به مقدار توحیدشان است. در اینجا نکتهای وجود دارد که البته بسیار فنّی است و جای بحث دارد.
🔸 ممکن است برخی از افراد این سؤال را مطرح کنند که اصلاً خواندن فلسفه چه ضرورتی دارد؟ اینکه بدانیم مفهوم وجود، مشترک لفظی است یا معنوی و یا اصالت از آنِ وجود است یا ماهیت و یا هر دو و سایر مسائل فلسفی، اینها به چه کار میآیند؟ مگر در قیامت از چنین مسائلی، سؤال میکنند؟
🔹 در جواب باید گفت خیر، از این مسائل، پرسش نمیکنند امّا این مباحث، تأثیر بسزایی در فهم انسان از توحید دارند و هر کسی هم به مقدار توحیدش مرزوق خواهد بود.
🔸 در قرآن راجع به جهنّمیها آمده "إذ يَرَونَ العَذابَ أنَّ القُوَّةَ للهِ جَمیعاً" جهنّمیان وقتی عذاب را میبینند، با اینکه در جهنّماند امّا توحیدِ "لاحَولَ وَ لاقُوَّةَ إلّا بِالله" برای آنها قیام میکند و میگویند "أنَّ القُوَّةَ لِله جَمیعاً" قوّت، مطلقاً از آنِ خداوند است.
🔹 این در حالی است که بهشتیها هیچ توجّهی به حق متعال ندارند و صرفاً سرگرم نعمات بهشتیاند. چون توحیدشان، توحید عوامی است امّا جهنّمیان درست است که به سوی جهنّم رفتند امّا آن جهنّم برایشان توحیدساز است.
🔸 البته توحیدشان، توحیدِ "هُو الأوّلُ وَ الآخِرُ و الظّاهِرُ وَ البَاطِن" نیست امّا در حدّ توحیدِ "لاحَولَ وَ لاقُوَّةَ إلا بِالله" است که با مشاهده عذاب، میفهمند قوّت و توانمندی از آنِ خداست امّا بهشتیها صرفاً مشغول این هستند که نتیجهی اعمال خود را ببیند و توجهی به حق متعال ندارند.
🔸#محرم_1444
🔹#جلسه_3_9_5_1401
🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) 🌟
♦️ جلسه سوم - صبحِ روز دوم ماه محرّم ۱۴۴۴ (ه.ق)
♦️ ۹ مرداد ۱۴۰۱ (ه.ش)
✳️ قسمت سوم ⬇️⬇️ از دقیقه 25 تا دقیقه 35
🔹 قبلاً در سلسله جلسات بحث پیرامون رساله لقاء الله، حدیثی نقل کردیم به این مضمون که هرگاه برای انسان حَدَثی پیش آمد، بلافاصله وضو بگیرد و دو رکعت نماز بخواند و بعد از نماز هرچه از امور دنیا یا آخرت میخواهد، از خدای متعال درخواست کند که خداوند حتماً دعایش را مستجاب خواهد کرد.
🔸 در آنجا حضرت علامه حسن زاده (ره) فرمودند درست است که به ما فرمودند بعد از آن نماز دو رکعتی، هرچه از امور دنیا و آخرت بخواهید به شما میدهند امّا شما همّت خود را بلند کنید و غیر از خدا، چیزی را طلب نفرمایید.
🔹 در واقع حضرت علامه حسن زاده (ره) مهمان سفرهی توحیدشان هستند که چنین فرمایش بلندی را میفرمایند چرا که توحید ایشان، توحیدِ "هُوَ الأوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظّاهِرُ وَ البَاطِن" است.
🔸 اگر توحید انسان، غیر از این باشد، از خدا، غیر خدا را طلب میکند. مثلاً شفای مریضش را میخواهد یا برطرف شدن مشکلات مالی، خانوادگی و اموری از این دست را طلب میکند.
🔹 در حالی که خود جناب رسول الله که این حدیث را فرمودند، بدترین و سختترین مشکلات را در زندگی داشتند و میتوانستند با این دستورالعمل، آنها را برطرف کنند در حالی که میبینیم چنین کاری نکردند.
🔸 یکی از مهمترین مشکلات پیامبر اکرم (ص) اختلاف داخلی همسرانشان با یکدیگر و همچنین با خودِ آقا بود تا جایی که ایشان، آن زنان را بر خود حرام کردند که سورهی تحریم نازل شد.
🔹 از دیگر مشکلاتی که حضرت با آن مواجه بودند، مرگ فرزندانشان در سنین خردسالی بود به گونهای که هیچیک از پسران و دختران ایشان به سنّ ازدواج نرسیده بودند.
🔸 خود حضرت نیز در سنین خردسالی، هم مادر و هم پدر بزرگوارشان را از دست داده بودند که به تعبیری هم یتیم شده بودند و هم لتیم.
🔹 اینها برخی از مشکلات و سختیهایی بود که حضرت با آنها مواجه بودند. نکتهای که باید به آن توجه شود، آن است که در هر صورت، سختیها به انسان روی میآورند امّا آنچه که در این میان، به داد انسان میرسد، توحید و موحّد بودن است.
🔸 البته فهم و دید انسان نسبت به توحید و اینکه قائل به چه نحوه توحید (عددی یا صمدی) باشد، بسیار مهم است.
🔹 امام باقر (ع) فرمودند "کُلَّما مَیَّزتُمُوهُ بِأوهَامِکُم فِی أدَقِّ المَعَانِی فَهُوَ مَخلُوقٌ مَصنُوعٌ مِثلُکُم" آن خدایی را که با دقیقترین فهم عقلیتان میفهمید، در واقع ساخته ذهن شماست نه اینکه خدای حقیقی باشد. در این عبارت، اوهام به معنی عقول است.
🔸#محرم_1444
🔹#جلسه_3_9_5_1401
🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) 🌟
♦️ جلسه سوم - صبحِ روز دوم ماه محرّم ۱۴۴۴ (ه.ق)
♦️ ۹ مرداد ۱۴۰۱ (ه.ش)
✳️ قسمت چهارم ⬇️⬇️ از دقیقه 35 تا آخر
🔸 به همین دلیل است که حضرت علامه حسن زاده (ره) در رساله لقاءالله که دربارهی مسائل توحیدی است، با ظرافت خاصی عمل کردند و مهمترین مرتبهی توحید را با ولایت آمیختند.
🔹 یعنی انسان باید به جایی برسد که توحیدش، توحید محمّدی (ص)، علوی، فاطمی، حسنی، حسینی و توحید امام زمانی باشد. یعنی به گونهای خدا را بشناسد که ائمه علیهم السّلام و پیامبر اکرم (ص) شناختند.
🔸 توحید انسان به واسطهی ولایت تطهیر میشود و این امر موجب میگردد که انسان در دایرهی شرک قرار نگیرد.
🔹 ما بدون خاتم انبیاء (ص)، حضرت امیرالمؤمنین، ائمه علیهم السّلام و در عصر حاضر امام زمان (عج)، نمیتوانیم آن توحیدِ عالیه را به دست آوریم.
🔸 در دومین زیارتی که برای حضرت فاطمه زهرا (س) در روز یکشنبه نقل شده است، آمده "وَ نَحنُ نَسألُکَ اللّهُمَّ إذ کُنّا مُصَدِّقِینَ لَهُم أن تُلْحِقَنا بِتَصْدیقِنا بالدَّرَجَةِ العَالِية" بارالها از تو درخواست میکنیم بر اساس تصدیقی که نسبت به اولیاء خاصّت داریم، ما را به درجهی عالیه ملحق کنی.
🔹 تصدیق ما این است که پیامبر اکرم (ص)، خاتم الانبیاء و اولوالعزم است. فاطمه زهرا (س)، بضعة النّبی است. امیرالمؤمنین، وصیّ بلافصل خاتم انبیاء و امام حسن (ع) تا حضرت بقیة الله، جانشینان پیغمبر اکرم بعد از امیرالمؤمنین اند. اینها صرف تصوّر نیستند بلکه واقعاً به اینها تصدیق داریم.
🔸 همچنین تصدیق میکنیم که خدا را آنگونه که پیغمبر و آل پیغمبر قبول دارند، ما نیز قبول داریم و آنگونه که آنها، او را میشناسند، ما هم میشناسیم چون بدون ولایت، نمیتوانیم بفهمیم چگونه باید خدا را شناخت.
🔹 در ادامهی عبارت آمده "لِنُبَشِّرَ أنفُسَنا بِأنّا قَد طَهُرنَا بِوِلایَتِهِم علیهم السّلام" تا به نفسمان بشارت دهیم که به ولایت اهلبیت علیهم السّلام، پاک و تطهیر شدیم.
🔸 اینکه در عبارت میفرماید به نفسمان بشارت دهیم از آن جهت است که اعتقاد هر کسی ذات و نفس او را میسازد.
والحمدلله رب العالمین
🔸#محرم_1444
🔹#جلسه_3_9_5_1401
عکس نوشته
علامه حسن زاده آملی
🌐آیدی عضویت در کانال ایتا:👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
عکس نوشته
علامه حسن زاده آملی
🌐آیدی عضویت در کانال ایتا:👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
عکس نوشته
علامه حسن زاده آملی
🌐آیدی عضویت در کانال ایتا:👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
عکس نوشته
علامه حسن زاده آملی
🌐آیدی عضویت در کانال ایتا:👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
عکس نوشته
علامه حسن زاده آملی
🌐آیدی عضویت در کانال ایتا:👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
عکس نوشته
علامه حسن زاده آملی
🌐آیدی عضویت در کانال ایتا:👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
🌐آیدی عضویت در کانال ایتا:👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
مدافعان ظهور
#آخرین_عروس #حضرت_نرجس_س_و_تولد_آخرین_موعود #قسمت 7⃣8⃣ نگاه #نرجس به امام خيره مى ماند. امام بر
#آخرین_عروس 💞
#حضرت_نرجس_س_و_تولد_آخرین_موعود
#قسمت8⃣8⃣
#مادر با شنيدن اين سخن آرام شد و به خانه خود رفت.
امّا امواج دريا #موسى(ع) را به كجا برد؟
فصل بهار بود و ملكه #مصر، هوس دريا كرده بود. او همراه با فرعون به كنار ساحل آمده بود تا هوايى تازه كند.
سايبانى براى #ملكه در كنار ساحل درست كرده بودند.
كنيزان زيادى در صف ايستاده بودند.
ملكه در كنار #فرعون نشسته بود و به دريا خيره شده بود.
نسيم #بهارى میوزيد. صداىِ موسيقى آب به گوش مى رسيد.
#صندوقى در دريا شناور بود!
همه نگاه ها به آن سو رفت. امواج دريا آرام آرام، صندوق را به طرف #ساحل آورد.
كنيزان به سوى صندوق رفته و آن را باز كردند، #نوزاد زيبايى را در صندوق يافتند و او را براى ملكه آوردند.
سال ها از زندگى زناشويى ملكه با فرعون مى گذشت امّا آنها بچّه اى نداشتند.
وقتى ملكه نگاهش به #موسى افتاد، خداوند مهرِ #موسى(ع) را در دل او قرار داد.
#ملكه بى اختيار موسى(ع) را در بغل گرفت و او را بوسيد و گفت: چه بچّه نازى!
سپس #ملكه رو به فرعون كرد و گفت: اى فرعون! اين بچّه را به عنوان فرزند خود قبول كن! ببين چه #بچّه خوشگلى است!
فرعون مى ترسيد
اين همان كسى باشد كه قرار است تاج و تخت او را نابود كند، او مى خواست اين #بچّه را هم به قتل برساند
ملكه اصرار زيادى كرد و به او گفت: آخر تو بعد از #گذشت اين همه سال، نبايد فرزند پسرى داشته باشى كه بعد از تو اين تاج و تخت را به #ارث ببرد؟
#ادامه_دارد...
🌐آیدی عضویت در کانال ایتا:👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0