#نهج_البلاغه
🔴وَمَنْ قَلَّ وَرَعُهُ مَاتَ قَلْبُهُ
💎كسى كه تقوا و ورع او كم شود قلبش مى ميرد»
🖌 زيرا حيات قلب به احساس مسئوليت در پيشگاه خدا و در برابر مردم ووجدان خويش است. قلبى كه احساس مسئوليت نكند و عكس العمل مناسب در مقابل خطا نشان ندهد مرده است و به يقين بى تقوايى سبب مرگ قلب است.
🖋زيرا حيات قلب به احساس مسئوليت در پيشگاه خدا و در برابر مردم ووجدان خويش است. قلبى كه احساس مسئوليت نكند و عكس العمل مناسب در مقابل خطا نشان ندهد مرده است و به يقين بى تقوايى سبب مرگ قلب است.
📘#حکمت_349
🌐آیدی عضویت در کانال ایتا:👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
1401.05.12-Panahian-Chera-Ekhlas-Tanha-Rah-Taqarob-Ast-06-Medium.mp3
22.65M
🔉 چرا اخلاص تنها راه تقرب است؟ (۶)
📅 جلسه ششم |
🔻هیئت ام ابیها(س)
#استاد_پناهیان، #محرم ۱۴۰۱
🌐آیدی عضویت در کانال ایتا:👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
6.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸آغاز رسمی پیاده روی اربعین از دورترین نقطه در جنوب عراق
🔹موکب های حسینی صبح شنبه ( 1401/6/5) از راس البیشه در فاو واقع در استان بصره، پیاده روی اربعین به سمت کربلا را آغاز کردند.
🌐آیدی عضویت در کانال ایتا:👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) 🌟
♦️ جلسه پنجم - صبحِ روزِ سوم ماه محرّم ۱۴۴۴ (ه.ق)
♦️ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ (ه.ش)
✳️ قسمت اوّل ⬇️⬇️ از ابتدا تا دقیقه ۱۲
📗 در پایانِ زیارتنامهی حضرت زهرا (س) در روز یکشنبه، به محضر الهی خطاب میکنیم "و نَحنُ نَسأَلُکَ اللّهُمَّ اِذ کُنَّا مُصَدِّقینَ لَهُم اَن تُلحِقَنا بِتَصدیقِنا بِالدَّرَجَةِ العالِیة لِنُبَشِّرَ اَنفُسَنا بِاَنّا قَد طَهُرنا بِوِلایَتِهِم عَلَیهِمُ السَّلام"
🔹 بارالها! از آنجایی که ما از تصدیقکنندگانِ اهل بیت (ع) هستیم، از تو میخواهیم که به خاطر این تصدیق، ما را به درجهی عالیه مُلحق بفرمایی تا به جان و حقیقتِ ما بشارت دهیم که به ولایتِ این بزرگواران، تطهیر و تنزیه شدیم.
🔸 اعتقادِ ما به اهل بیت (ع)، بر اساس تصدیقِ قطعی و یقینی است که هم شامل تصدیقِ به معنای منطقی میشود و هم تصدیقِ شهودی را که در وادی معرفت و حقیقتِ قرآنی است، در بر میگیرد.
🔹 عقایدِ انسان، نفسِ او را میسازند که اگر این عقاید، غیرصحیح باشند، مُنجِّسِ نفس هستند و آن را آلوده میکنند امّا اگر صحیح باشند، نفسِ انسان، به واسطهی آنها تطهیر و تَنزیه میشود.
🔸 لذا ما هم با تصدیقِ پیغمبر اکرم (ص) به عنوانِ آخرین مرتبهی مقاماتِ انسانی و تصدیقِ اهل بیت (ع) به عنوان اوصیای پیغمبر خاتم (ص)، نفسِ خود را تطهیر و تنزیه میکنیم.
🔹 ما نه تنها از تصدیقکنندگانِ پیغمبر خاتم (ص) و اهل بیت (ع) ایشان هستیم، بلکه تمامِ انبیاء (ع) و اوصیای ایشان را هم از باب "لانُفَرِّقُ بَینَ اَحَدٍ مِن رُسُلِهِ" تصدیق میکنیم و به نبوّت، ولایت و عصمتِ تمام انبیاء اعتقاد داریم و معتقدیم که این بزرگواران، انسانِ کامل و مُعلَّم به اسماءالله هستند.
🔸 ما به لطف الهی، بر اساس فطرتِ حقیقی و توحیدیِ مان، چنین اعتقاداتی را پذیرفتهایم و معتقدیم که حضرت بقیّةالله (عج)، به عنوان تنها باقیماندهی الهی و تنها مُعَلَّمِ به اسماءالله، در عصر حاضر حضور دارند و تمامِ کمالاتِ انسانی، در این فصلِ اخیرِ انسان یعنی حضرت بقیّةالله (عج) جمع شده است به نحوی که هیچکس در این دورهی رتق و فتق، به جامعیّتِ ایشان وجود ندارد.
🔹 تمام انبیاء در طول تاریخ مأموریّت داشتند که هم انبیای قبل از خود و اوصیای آنان را تأييد کنند و هم اِخبار و بشارت به انبیای بعد از خود بدهند.
🔸 جناب خاتم انبیاء هم علاوه از این که مأمور شدند تا تمامِ انبیای قبل از خود و اوصیای آنها را تأييد کنند، به نبوّت و رسالتِ خودشان هم باید شهادت دهند یعنی ایشان هم همانند دیگران وظیفه دارند که بگویند "أشهَدُ أنَّ مُحَمَّداً رَسولُ الله"
🔹 از آنجایی که جناب رسول الله (ص)، مُتمّم و مُکمّلِ دینِ واحدِ اسلام هستند که از زمانِ آدم (ع) تا زمانِ خودشان امتداد دارد، لذا وظیفه دارند که اوصیای خاصّه بعد از خودشان تا حضرت بقیّةالله (عج) را هم اعلام بفرمایند.
🔸 ما این توفیق را داریم که در عصر غیبت تامّه به سر میبریم و نه تنها تصدیقکننده تمام اولیاء، اَصفیاء و اوصیای الهیِ این دورهی رتق و فتق هستیم بلکه همهی انبیاء و اوصیای تمام دورههای رتق و فتق را هم تصدیق میکنیم.
🔸#محرم_1444
🔹#جلسه_5_10_5_1401
🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) 🌟
♦️ جلسه پنجم - صبحِ روزِ سوم ماه محرّم ۱۴۴۴ (ه.ق)
♦️ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ (ه.ش)
✳️ قسمت دوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۱۲ تا دقیقه ۲۵
🔸 حضرت علّامه حسنزاده آملی (ره) بارها میفرمودند که من در سلامِ آخرِ نماز که با ضمیر جمع مخاطب میآید، نه تنها تمامِ انبیاء و اوصیای این دوره را در نظر میگیرم بلکه تمام انبیاء و اوصیای دورههای قبل را هم در نظر دارم.
🔹 چنین نگرشی به انسان سِعهی وجودی میدهد و برای او، شرحِ صدر میآورد به نحوی که میتواند پذیرای همه افراد باشد امّا انسانی که مُضیَّق است، نمیتواند همهی افراد به خصوص خوبان را درون سینهی خود جای دهد.
🔸 معمولاً اُمَمِ انبیای گذشته به خصوص علمای آنها مُضیَّق بودند و شرح صدر نداشتند تا بتوانند تمام انبیای قبل از خود را تأييد کنند و مُصَدِّقِ پیغمبرانِ بعدی باشند بلکه هدف آنها این بود که نبوّت، امامت، ولایت، ختمیّت و همه مقامات انسانی را فقط و فقط به پیغمبر و مردمِ خود اختصاص دهند.
🔹 لذا بسیاری از یهودیهای زمان حضرت عیسی، به خصوص علمای بیتقوای آنها، حضرت عیسی را تأیید و تصدیق نکردند چه این که بسیاری از مسیحیانِ زمانِ جناب رسول الله (ص) هم به دلیل ضیق بودن، توفیقِ تصدیقِ پیغمبر اکرم را نداشتند.
🔸 همچنین بسیاری از کسانی که جناب رسول الله (ص) را تأييد کردند، شرحِ صدر نداشتند تا بتوانند بلافاصله بعد از پیغمبر، اعتقادِ به علی (ع) را در دلِ خود جای دهند. به همین ترتیب، در زمان هر یک از ائمه (ع)، عدّهای بودند که به دلیلِ ضیقی، نتوانستند اهل بیت (ع) را در دلِ خود جای دهند تا جایی که تک تک ائمه (ع) در معرض انکار و تکفیر قرار گرفتند.
🔹 در زمان امام حسن عسکری (ع) هم، مردم آنچنان مُضیَّق شدند که نتوانستند امام زمان (عج) را در بین خود جای دهند. و لذا حضرت بقیّةالله، در تمام شئون، در پنهانی بسر میبرند تا جایی که حتّی ولادتِ ایشان هم در خفا بود و تنها در ایّام کودکی، زمانی که پدر بزرگوارشان به شهادت رسیدند، برای نماز و دفن ایشان، ظهوری داشتند و حاضرینِ آن روز توانستند آقا را زیارت کنند امّا بعد از آن، حضرت، دوباره از دیدهها پنهان شدند.
🔸 خداوند، توفیقِ شرحِ صدر به ما عطا فرمود تا بتوانیم در عصر غیبتِ تامّه، به ولایتِ تمامِ اولیای الهی، از حضرت آدم (ع) تا حضرت بقیّةالله (عج)، اعتقاد داشته باشیم و غیبتِ حضرت را تصدیق کنیم و منتظرِ قیام ایشان باشیم.
🔹 حضرت بقیّةالله (عج)، تنها باقیماندهی الهی هستند که از جنسِ حق متعالاند چرا که بقیِّهی هر چیزی، از جنسِ همان چیز است. پس بقیّهی خدا هم از جنسِ خداست.
🔸 اوّلین جملاتی که بعد از ولادتِ حضرت بقیّةالله (عج)، از زبان مبارکشان در مباحث توحیدی اظهار شد، این بود که فرمودند: "اَنَا بَقیَّةُالله و بَقیَّةُاللهِ خَیرٌ لَکُم" چه این که وقتی ظهور هم میفرمایند و تکیه به کعبه میدهند، باز همین ندا را سر میدهند که من بقیّه خدا هستم و این بقیّه الهی، برای شما خیر است.
🔸#محرم_1444
🔹#جلسه_5_10_5_1401
🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) 🌟
♦️ جلسه پنجم - صبحِ روزِ سوم ماه محرّم ۱۴۴۴ (ه.ق)
♦️ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ (ه.ش)
✳️ قسمت سوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۲۵ تا دقیقه ۳۶
🔸 در دعای زمان غیبت به محضر حق متعال عرض میکنیم بارالها! مرا به گونهای قرار ده تا تعجیلِ آنچه را که به تأخیر انداختی، نخواهم و تأخیرِ آنچه را که نسبت به آن تعجیل کردی، دوست نداشته باشم. "لا أُحِبَّ تَعجیلَ مَا أخَّرتَ وَ لا تأخیرَ مَا عَجَّلتَ"
🔹 اگر انسان غیر از این، عمل کند، معلوم میشود که با توحید، اُنس پیدا نکرده است و موحّدِ حقیقی نشده است.
🔸 در آداب نماز جماعت نیز آمده که مأموم نباید از امام جماعت، پیشی بگیرد و یا از او عقب بیفتد.
🔹 مثلاً مأموم نباید با عجله به رکوع یا سجده برود در حالی که امام جماعت هنوز به رکوع و سجده نرفته یا به گونهای نباشد که امام جماعت زمانی که میخواهد سر از رکوع بردارد، مأموم تازه به رکوع برود.
🔸 این تأخیر و تعجیل در نماز جماعت، کراهت دارد و در بعضی از مواقع نیز نماز را باطل میکند. مثلاً اگر کسی در دو رُکن، از امام جماعت جلو بیفتد، چه بسا نمازش باطل میشود و باید آن را اِعاده کند زیرا نمازی که میخوانَد، نماز جماعت است نه فُرادی و باید در خدمت امام جماعت، آن را به اتمام برساند.
🔹 ائمه علیهم السّلام نیز فرمودند هر کس، از ما اهلبیت پیشی بگیرد و یا عقب بیفتد، منحرف است. یعنی انسان باید پا به پای اهلبیت علیهم السّلام حرکت کند. نه جلوتر از آنها برود و نه عقبتر از آنها بماند بلکه باید به معنای واقعی، مأموم باشد.
🔸 اینکه در روایات فرمودند انتظار فرج، اَفضل اعمال است و برای تعجیل در فرج، دعا کنید، این دعا کردن، از باب استدعای از حق متعال و همچنین اظهار علاقه و میل باطنی نسبت به فرج و قیام حضرت بقیةالله است نه اینکه تعجیلِ آن چیزی باشد که خداوند، تأخیر آن را میخواهد.
🔹 بنابراین، اینکه ما تمامی انبیاء، از آدم تا خاتم (ص) و دوازده جانشین صاحب عصمت ایشان را تصدیق میکنیم، به این معناست که به تمامی معتَقَدات آنها نیز اعتقاد داریم و در واقع "نُؤمِنُ بِبَعضِِ وَ نَکفُرُ بِبَعضٍ" نیستیم که بعضی از جهات را تصدیق و بعضی دیگر را تکذیب کنیم.
🔸 امّا اهل تسنّن، پیغمبر اکرم (ص) را در بعضی از جهات تصدیق کردند نه در تمامی جهات. مثلاً در مورد وِصایت بلافصل امیرالمؤمنین (ع)، مُصدِّق ایشان نیستند در حالی که ما تمام آنچه را که ایشان معتقدند، تصدیق میکنیم.
🔹 لذا به محضر حق متعال عرض میکنیم بارالها! من تو را آنگونه که پیغمبر اکرم (ص) شناخت، میشناسم ولو اینکه ندانم شناخت و معرفت ایشان چگونه و به چه نحوی است. در واقع به ربّی اعتقاد دارم که جناب رسول الله (ص) به آن معتقدند.
🌷 حضرت علّامه حسن زاده (ره) میفرمودند:
"آن خدایی تو پرستی، نه خدای حسن است
به خداوند، حسن را خدایی دگر است."
🔸 آن خدایی که تو میپرستی، خدای واحد به وحدتِ عددی است. من چنین خدایی را نمیخواهم و نمیپرستم. چون اصلاً چنین خدایی نداریم بلکه خدای من، خدای واحد به وحدتِ صمدی است.
🔸#محرم_1444
🔹#جلسه_5_10_5_1401
🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) 🌟
♦️ جلسه پنجم - صبحِ روزِ سوم ماه محرّم ۱۴۴۴ (ه.ق)
♦️ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ (ه.ش)
✳️ قسمت چهارم ⬇️⬇️ از دقیقه ۳۷ تا آخر
🔸 ما میخواهیم به آن توحید، نبوّت، امامت، معاد و ولایتی که جناب رسول الله (ص) معتقدند، مُتَلبّس شویم و نفسِ ما را به ولایت پیغمبر و آل پیغمبر (ص) تطهیر کنیم.
🔹 زاری و موری کردن در دعای ندبه برای انسانهای کاملی که در سختترین شرایط بودند، باعث میشود که آن معتَقداتِ ولایی، در دل ما مُستَکِنّ و مُستَجِنّ شوند و در کُمون و لایههای باطنی قلب ما جای گیرند و آن را تطهیر کنند.
🔸 لذا به محضر حق متعال عرضه میداریم بارالها! از آن جایی که ما پیغمبر اکرم (ص) و اهل بیت ایشان را تصدیق میکنیم، بر اساس این تصدیق، ما را به درجات عالیه ملحق بفرما تا به نفس و جانمان بشارت دهیم که به ولایت این بزرگواران، تطهیر شدیم. "إذ كُنّا مٌصَدِّقينَ لَهُم أن تُلحِقَنا بِتَصدِيقِنا بالدَّرجةِ العالية لِنُبَشِّرَ أنفُسَنا بأنّا قَد طَهُرنا بِوِلايَتِهِم"
🔹 نکتهای که در اینجا حائز اهمیت است، آن است که گریه و اشک بر رَزیّهی عُظمای امام حسین (ع) و غم و اندوه بر مصیبت ایشان، باعث میشود که نهالِ اعتقادات ما آبیاری گردد و همچون شجرهی طیّبهای شود که "أصلُها ثابِتٌ وَ فَرعُها فِی السّماءِ تُؤتى أكُلَها كُلَّ حينٍ بإذنِ رَبِّها" و این شجرهی طیّبه، بارور گردد و بدون هیچ ضعفی، بهترین میوه و ثمره را بدهد.
🔸 همچنین گریه به خصوص گریه و اشک بر امام حسین (ع)، قلب را صاف میکند و انسان را با ولایت، حَشر باطنی میدهد و شهود غیبی میبخشد. به تعبیری گریه، کلید درهای ملکوت و مفتاح غیب و شهود است.
🔹 در حال حاضر که در ماه محرّم و صفر هستیم، از خداوند بخواهیم تا به چشمانمان، توفیق اشک ریختن عطا بفرماید. به چشمانمان نیز خطاب کنیم که ای چشمها! ببارید و سهمتان را از اشک بگیرید!
🔸 اشکی که از چشمها سرازیر میشود و بر محاسن و گونهها جاری میگردد، مُطهِّر است و انسان را تطهیر میکند. لذا امام زمان (عج) شبانهروز برای جدِّ بزرگوارشان گریه میکنند.
🔹 از حضرت آدم علیه السّلام گرفته تا حضرت خاتم الاولیاء عَلیَالْاِطلاق، همه جزء بَکّائین هستند. بَکّاء بر وزن فعّال به معنی بسیار بسیار گریه کننده است. چه سِرّی در این گریهها وجود دارد و این بزرگواران از گریه و قبض چه میخواهند؟!
🔸 حضرت علّامه حسن زاده (ره) در الهی نامه فرمودند: الهی هر که شادی خواهد، بخواهد. حسن را اندوه پیوسته و دل شکسته ده.
🔹 این در حالی است که وقتی مشکلی برای ما پیش میآید، از خداوند میخواهیم که عامل قبض را برطرف بفرماید امّا این بزرگواران از خداوند قبض میخواهند! ایشان میفرمودند تمامی برکات، در قبض است منتها ما طاقت نداریم.
والحمدلله رب العالمین
🔸#محرم_1444
🔹#جلسه_5_10_5_1401
مدافعان ظهور
#امام_زمان #آخرین_عروس حضرت_نرجس_س_و_تولد_آخرین_موعود قسمت 3⃣9⃣ كم كم ابرهاى سياه آسمان را مى پ
#امام_زمان
#آخرین_عروس 💞
حضرت_نرجس_س_و_تولد_آخرین_موعود
قسمت 4⃣9⃣
همه در حضور امام نشسته اند. امام مى خواهد با آن ها سخن بگويد، فرصت زيادى نيست، بايد سريع به سراغ اصلِ موضوع رفت.
امام به آنها خبر مى دهد كه خدا به وعده اش عمل كرده و امام_دوازدهم شيعه به دنيا آمده است.
همه خوشحال مى شوند، بعضى ها به سجده مى روند و خدا را شكر مى كنند.
امام از جا برمى خيزد و از اتاق بيرون مى رود، بعد از مدتّى، او در حالى كه مهدى(عج) را روى دست گرفته است، وارد اتاق مى شود.
همه از جاى خود بلند مى شوند و احترام مى كنند. اشك در چشم آنها حلقه مى زند.
چهره مهدى(عج) مانند ماه مى درخشد، خالى كه در گونه راستش است مثل ستاره مى درخشد.
امام_عسكرى(ع) به آنان رو مى كند و مى گويد: "اين فرزند من است و امامِ شما بعد از من است.
او همان قائم است كه قيام خواهد كرد و همه دنيا را پر از عدالت خواهد نمود".
سخن امام_عسكرى(ع) كوتاه است، او پيام مهمّ خود را به شيعيان منتقل كرد. اكنون آنها مى دانند كه امام_زمانشان كيست.
هر كدام از آنها بايد سفيرانى باشند كه در زمان مناسب اين پيام را به ديگران برسانند.
آرى، اين پيام بايد به همه برسد، به همه تاريخ!
خط امامت ادامه پيدا كرده است. دنيا هرگز بدون امام باقى نمى ماند. اگر لحظه اى امام_معصوم نباشد دنيا در هم پيچيده مى شود.
مستحب است پدر براى فرزندش كه تازه به دنيا آمده است "عَقيقِه" بكند.
مى پرسى عقيقه يعنى چه؟
وقتى خدا به تو بچّه اى مى دهد گوسفندى تهيّه مى كنى و آن را ذبح مى كنى و با گوشتش غذايى تهيّه مى كنى و آن غذا را به مردم مى دهى.
اين كار باعث مى شود تا بلاها از فرزند تو دور شود.
به اين كار عقيقه مى گويند.
ادامه_دارد...
🌐آیدی عضویت در کانال ایتا:👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
توقیعات روایات امام زمان(عج)
خواندن دعای افتتاح در ماه رمضان
🌐آیدی عضویت در کانال ایتا:👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
مدافعان ظهور
توقیعات روایات امام زمان(عج) خواندن دعای افتتاح در ماه رمضان 🌐آیدی عضویت در کانال ایتا:👇👇 https:/
توقیعات روایات امام زمان(عج)
خواندن دعای افتتاح در ماه رمضان
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله :
دعای شما در ماه مبارک رمضان مستجاب است. (بحارالانوار، ج ۹۶، ص۳۵۶) ماه مبارک رمضان ماه برکت و رحمت و آمرزش الهی است. در این ماه به اعمال و عبادات بسیاری از جمله دعا توصیه شده است.
درمیان دعاهای مختلف این ماه شریف، به بعضی از دعاها بر می خوریم که مربوطبه حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف بوده و تقاضای فرج و تاسیس حکومتجهانی آن بزرگوار در آن ها مطرح شده است.از آنجا که خواستهٔ امام زمانعجل الله تعالی فرجه الشریف از ما، دعای بسیار برای فرج است:
«و اکثرو الدعاء بتعجیل الفرج»؛ (کمال الدین، باب ۴۵، ح ۴)
«برای هر چه زودتر رسیدن امر فرج بسیار دعا کنید»و این ماه نیز ماه استجابت دعاست، دعای افتتاح امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف خطاب به شیعیان نوشتند:
«این دعا را در تمام شب های ماه رمضان بخوانید، زیرا فرشته ها به آن گوش می دهند و برای خواننده آن طلب آمرزش می کنند». (صحیفهٔ مهدیّه، بخش ۵، دعای ۸)
این دعا دارای مضامین و معانی بلندی است؛ و مخصوصا اطلاعات ارزشمندی در ارتباط با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریفدر اختیار ما می گذارد، و نیز تصاویر زیبایی از عالم پس از ظهور ارائه میدهد. چه نیکوست که همراه با خواندن این دعا به ترجمه و معنای آن نیز توجه کنیم.
🌐آیدی عضویت در کانال ایتا:👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0