🌐آیدی عضویت در کانال ایتا:👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
🌷امام مهدی شناسی
✨علم و معرفت امام✨
◀️منابع علوم ائمه علیهم السلام
🔺اشاره
🔷اقسام علم
💠در منابع اسلامی تقسیم بندیهای مختلفی برای علم صورت گرفته است. اما تقسیم علم به حقیقی و ظاهری یکی از مهم ترین تقسیمات این کتاب است که مورد توجه میباشد، در این جا به برخی دیگر از دسته بندیهای علم که در سخنان پیشوایان دین نیز بدان پرداخته شده است اشاره میکنیم:
🔶مردم به دور شخصی که او را علامه میدانستند جمع شدند، چون او عالم به علم انساب بود! پیامبر وقتی این معنا را شنیدند فرمودند:
انما العلم ثلاثة آیة محکمة او فریضة عادلة او سنة قائمة وما خلاهن فهو فضل.
🔶منحصرا علم سه تا است: آیه ی محکمه، فریضه ی عادله و سنت قائمه و غیر از این علم، بقیه علوم فضیلت اند.
🔶 مراد از این سه علم به فرموده بزرگان عبارتند از:
🔵۱- عقائد حقه (آیه محکمه).
🔵۲- علم اخلاق و تزکیه نفس (فریضه عادله)
🔵۳- علم فقه که مربوط به امور تعبدی و آداب و واجبات شرعیه میشود (سنت قائمه).
🔶و اینها علوم شریعتند که بر ما لازم است به قدر توان خود از آن آگاه باشیم و به آن عمل کنیم تا نور الهی شامل حال ما بشود.
🔶از امیرالمؤمنین علی علیه السلام درباره ی علم سؤال شد، آن اربع کلمات ان تعبدالله بقدر حاجتک الیه وان تعصیه بقدر صبرک علی النار وان تعمل لدنیاک بقدر عمرک فیها وان تعمل لاخرتک بقدر بقائک فیها.
🔶فرمودند: علم چهار چیز است:
🔺۱- خدا را به اندازه ی نیازت عبادت کنی.
🔺۲- به مقدار تحملت بر آتش، نافرمانیش کنی.
🔺۳- به مقدار ماندگاریت در دنیا، برای دنیا تلاش کنی.
🔺۴- به مقدار بقایت در آخرت برای آن تلاش و کوشش نمایی.
🔶از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمودند: وجدت علم الناس کله فی اربع؛ اولها: ان تعرف ربک والثانی: ان تعرف ما صنع بک والثالث: ان تعرف ما اراد منک والرابع: ان تعرف ما یخرجک عن دینک.
🔶دانش مردم را در چهار چیز یافتم:
🍀اول اینکه: پروردگارت را بشناسی، 🍀دوم: انسان شناسی (و اینکه چگونه تو را آفریده است)
🍀 سوم: وظیفه شناسی (و اینکه از تو چه میخواهد)
🍀چهارم: آسیب شناسی (و اینکه چه چیزی تو را از دینت خارج میکند).
🔶از امام علی علیه السلام نقل شده که فرمودند: العلوم اربعة: الفقه للادیان، الطب للابدان و النحو للسان و النجوم لمعرفة الزمان
🔶علوم چهار دسته اند:
🔺۱- علم فقه برای شناخت ادیان.
🔺۲- علم پزشکی برای شناخت بدن انسان.
🔺۳- علم نحو برای سخن گفتن.
🔺۴- علم نجوم و ستاره شناسی برای آشنایی به زمان.
🔶از این روایات، استفاده میشود تمام علومی که در راه سعادت بشر برای رسیدن به کمال انسانیت لازم به یادگیری باشد اسلام با آن موافق است (در حد منافع عموم انسانها و تا زمانی که انسان را رو به رشد ببرد) و آنچه از علوم موجب نابودی بشر گردد و موجب اختلاف و تفرقه بین جوامع و خانوادهها گردد مثل علم سحر و جادو و... اسلام حکم به جوازیادگیری آن را (جز در موارد ضروری) نمی دهد.
💠پس با توجه به سخنان معصومین و آیات قرآن، این علوم هر گاه که در راه رسیدن به علم حقیقی به کار گرفته شوند قابل تحسین و ستایش هستند و گرنه ظاهر و پوسته ای بیش نیستند و از خود اصالت ندارند.
📚 علم_و_معرفت_امام
✍سید رحمت الله موسوی
🌷امام مهدی شناسی
✨علم و معرفت امام✨
📚منبع علم ائمه
🌷تمام علم ائمه علیهم السلام و کلا انوار مقدسه چهارده معصوم علیهم السلام از جانب خدای تعالی است.
حال چه به صورت مستقیم به ائمه علیهم السلام افاضه گردد یا از طریق رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم، تفاوتی ندارد،
زیرا این چهارده نور مقدس از نظر علم و عصمت و فضیلت یکی هستند و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند به جز مقام نبوت که مختص رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم است.
🍀لذا امام صادق علیه السلام میفرمایند:
علمنا واحد وفضلنا واحد ونحن شیء واحد.
علم ما یکی است و فضائل ما هم یکی است و اصلاً ما یک چیز هستیم و هیچ جدایی و تفاوتی بین ما وجود ندارد.
🍀در روایت دیگری آن حضرت میفرمایند:
کل ما کان لمحمد صلی الله علیه و آله وسلم فلنا مثله الا النبوة والازواج.
هرچه برای حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم بود برای ما نیز مثل همان است جز نبوت و تعداد همسران.
🍁روایاتی که در ذیل آورده میشود بر مطلب بالا دلالت دارند:
🍀۱- ابی بصیر میگوید:
محضر امام صادق علیه السلام شرفیاب شدم، عرض کردم: قربانت گردم، میخواهم از شما موضوعی بپرسم. آیا در اینجا غیر از ما کسی هست که سخن مرا بشنود؟
🍀 میگوید امام پرده ی وسط اتاق را بالا زد تا ابی بصیر ببیند که کسی نیست. آنگاه فرمود: ای ابی بصیر! هرچه میخواهی سؤال کن. عرض کردم: قربانت گردم، شیعیان شما میگویند امیرالمؤمنین علیه السلام فرموده بابی از علم را پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم به من آموخت که از آن هزار باب علم بر روی حضرت علی باز شده است.
حضرت فرمود:
🍀 ای ابابصیر! رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم هزار باب از علم به علی علیه السلام یاد داد که از هر باب، هزار باب علم به روی آن حضرت گشوده شده است.
🍀ابابصیر میگوید عرض کردم: به خدا سوگند! این است علم. ابی بصیر میگوید: مولایم ساعتی با انگشتان مبارکش بر زمین زد و فرمود: مسلّماً این علم است، اما آن علم کامل و همه جانبه نیست.
🍀فرمودند: کتاب جامعه نزد ماست و مردم نمی دانند جامعه چیست. میگوید عرض کردم:
جامعه چیست؟
🍀فرمود: کتابی است که طول آن هفتاد ذراع است با ذراع رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و آن را به زبان مبارکشان بیان فرموده و حضرت علی علیه السلام نوشته است.
🍀تمام احکام الهی از واجب و حرام و هرچه مردم نیاز به آن دارند در آن هست، حتی دیه و جرم یک خراش.
در این موقع امام صادق علیه السلام دست مبارکشان را به من زده
، فرمودند: اجازه میدهی؟
عرض کردم: مولای من! هرچه میل دارید عمل کنید.
آنگاه حضرت یک نیشگون از من گرفت و فرمود: حتی جزای این عمل کوچک هم در آن بیان شده است.
در این موقع امام علیه السلام به نظر غضبناک میرسیدند. عرض کردم: قربانت شوم، والله! این علم است. فرمودند: آری! این علم است اما دانش نهایی نیست.
سپس لحظه ای سکوت کردند
🍀و فرمودند: در نزد ما کتاب جفر است، و
مردم چه میدانند جفر چیست. عرض کردم: قربانت شوم، جفر کدام است؟
🍀فرمود: ظرفی است که تمام علوم انبیاء و اوصیاء و دانشمندان بنی اسرائیل، همه در آن است. عرض کردم: قربانت گردم، این است معنی علم؟
فرمودند: این علم است اما باز علم کامل نیست. آن گاه مدتی ساکت ماندند و فرمودند:
🍀نزد ماست مصحف مادرم فاطمه، و مردم چه میدانند مصحف فاطمه چیست. عرض کردم: مصحف فاطمه چیست؟
🪴 فرمودند: سه برابر قرآن شماست، به خدا سوگند! یک کلمه از قرآن شما در آن مصحف نیست. عرض کردم: به خدا! علم کامل این است. فرمودند: این کتاب علم است اما علم کامل نیست. و لحظاتی خاموش شدند، آنگاه فرمودند: درنزد ماست علم به آن چه گذشته و هرچه که در آینده واقع میشود تا قیام قیامت. عرض کردم: به خدا سوگند! علم نهایی این است.
فرمودند: این علم است اما علم کامل نیست. ابی بصیر میگوید عرض کردم: پس علم کامل و نهایی چیست؟
🪴 فرمود: علم کامل آن است که همواره در زیاد شدن باشد، و بر آن چه در شبانه روز پدید میآید و بر فرمانهایی که صادر میشود و حوادثی که تا روز قیامت رخ میدهد، احاطه داشته باشد.
📚 علم_و_معرفت_امام
✍️سید رحمت الله موسوی
هیات بنت الحسین اردستان پیروان ولایت