بیست چهارم ماه ذی الحجه
روز مباهله
این روز از یک سو روز مباهله اهل بیت - علیهم السلام – با نصاری نجران است و از سوی دیگر نزول آیه تطهیر در شأن اهل بیت - علیهم السلام – در این روز بوده است .(1)
هنگامی که این آیه نازل شد پیامبر - صلی الله علیه و آله و سلم - علی و فاطمه و حسن و حسین - علیهما السلام – را فراخواند و فرمود : « اللهم هؤلاء اهلی » : بارالها اینان اهل من هستند » (2)
نامه پیامبر - صلی الله علیه و آله و سلم - به نصارای نجران
در سال دهم هجری پیامبر - صلی الله علیه و آله و سلم - نامه ای به نصارای نجران فرستادند ، به این مضمون که خداوند یکتا ر عبادت کنند و مسلمانان شوند ، یا به مسلمین جزیه بدهند و به مذهب خو باشند و گرنه آمادۀ جنگ باشند .
بنی نجران در کلیسای بزرگ خود به مشورت پرداختند ، عده ای مانند سید که از بزرگان قوم بود و عاقب که اسقف نجران بود مخالفت خود را با تسلیم در برابر خواسته پیامبر - صلی الله علیه و آله و سلم - اعلام کردن ، در مقابل عده ای مانند ابو حارثه اسقف اعظم نجران که 120سال عمر داشت و در باطن مسلمانان بود با امر پیامبر - صلی الله علیه و آله و سلم - موافق بودند . بعد از دو روز مشورت قرار شد کتاب « جامعه » را که صفات پیامبر بعد از حضرت عیسی -علیه السلام – را ذکر کرده بود ، و صحیفۀ حضرت شیث - علیه السلام – را بخوانند . در حضور جمع مسیحیان و فرستادگان پیامبر - صلی الله علیه و آله و سلم - فصلهای جامعه قرائت شد و با اذعان به آنچه در جامعه آمده بود تصمیم گرفتند هفتاد نفر از جمله سید و عاقب و ابوحارثه را برای تحقیق به مدینه بفرستد .
ننجرانیان در مدینه
آنان به مدینه آمدند و خدمت پیامبر - صلی الله علیه و آله و سلم - شرفیاب شدند هر چه آن حضرت دلیل و برهان آورد آنان قبول نکردند و امر به مباهله واگذار شد . جبرئیل - علیه السلام – نازل شد و این آیه را آورد : « فَمَن حاجَّکَ فیهِ مِن بَعدِ ما جَاءَکَ مِنَ العِلم فَقُل تَعالَوا نَدعُ أبنائَنا وَ أبنائَکُم وَ نِسائَنا وَ نِسائَکُم وَ أنفُسَنا وَ أنفُسَکُم ثُمَّ نَبتَهِل فَنَجعَل لَعنةَ اللهِ عَلَی الکاذِبینَ » (3) : « اگر کسی با تو مجادله کند بعد از علمی که نزد تو آمده ، بگو بیایید تا فراخوانیم پسران خود و زنهای خود و کسی که به منزلۀ جان ماست . آنگاه نفرین کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم .»
لذا قرار بر مباهله شد و سد و عاقب به محل اردوی خود در خارج مدینه رفتند . آنا با یکدیگر مشورت کردند و بعضی از علمای آنها گفتند :« اگر فردا محمد با اصحاب و جمع کثیری برای مباهله حاضر شود این روش پادشاهان است و ترسی به خود راه ندهید . ولی اگر خواص اهل بیت خود را آورد این کار انبیاء است »
1. مسار الشیعة ص 22-23 . العدد القویة : ص 307-308 . مصباح کفعمی : ج 2 ص 601 . بحار الانوار : ج 97 ص 168 ،384 . فیض العلام : ص 127، 129 . زاد المعاد : ص 287
2. تاریخ الخلفاء : ص 169
3. سوره آل عمران : آیه 61
24 ذی الحجه :روز مباهله
🔶 ﻣﺮﺍﺳﻢ ﻣﺒﺎﻫﻠﻪ:
🔸 ﺭﻭﺯ ﺩﻳﮕﺮ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺑﺎﻟﺎ ﺁﻣﺪﻥ ﺁﻓﺘﺎﺏ، ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠّﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺩﺳﺖ ﻋﻠﻰ ﺑﻦ ﺍﺑﻰ ﻃﺎﻟﺐ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺣﺠﺮﻩ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺁﻣﺪ. ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻦ ﻭ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻬﻤﺎﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﭘﻴﺶ ﺭﻭ ﺭﻭﺍﻧﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﻭ ﺣﻀﺮﺕ ﺻﺪﻳﻘﻪ ﻛﺒﺮﻯ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺯﻫﺮﺍ ﺳﻠﺎﻡ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ ﺍﺯ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﺁﻣﺪﻧﺪ، ﺗﺎ ﺑﻴﻦ ﺩﻭ ﺩﺭﺧﺘﻰ ﻛﻪ ﻗﺒﻠﺎً ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﺭﺳﻴﺪﻧﺪ. ﻗﺒﻠﺎً ﺑﻪ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺣﻀﺮﺕ ﺯﻳﺮ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺩﺭﺧﺖ ﺭﺍ ﺟﺎﺭﻭ ﺯﺩﻧﺪ، ﻭ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺳﺎﻳﻪ ﺑﺎﻥ ﻋﺒﺎﻯ ﺳﻴﺎﻫﻰ ﺑﺎﻟﺎﻯ ﺩﺭﺧﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻧﺪ. ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﻫﻢ ﺁﻣﺪﻧﺪ، ﺑﻨﻰ ﻧﺠﺮﺍﻥ ﻫﻢ ﺑﺎ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﺁﻣﺪﻧﺪ.
🔹ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠّﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻛﺴﻰ ﺭﺍ ﻧﺰﺩ ﺳﻴّﺪ ﻭ ﻋﺎﻗﺐ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺍﻳﻢ. ﺍﺳﻘﻒ ﺑﺎ ﻫﻤﺮﺍﻫﺎﻥ ﺁﻣﺪ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺑﻪ ﭼﻪ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﺑﺎ ﻣﺎ ﻣﺒﺎﻫﻠﻪ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﺪ؟ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠّﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﺑﺎ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺍﻫﻞ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﻧﻴﻜﻮﺗﺮﻳﻦ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﺯﻳﺮﺍ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﺍﻣﺮ ﺷﺪﻩﺍﻡ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻭﺭﻡ»، ﻭ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺁﻝ ﻋﺒﺎ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ.
🔸ﺳﻴّﺪ ﻭ ﻋﺎﻗﺐ ﻭ ﺍﺳﻘﻒ ﻫﻤﻴﻦ ﻛﻪ ﭼﺸﻤﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠّﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺁﻝ ﻋﺒﺎ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺍﻓﺘﺎﺩ، ﻭﺣﺸﺖ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﺑﻪ ﺣﺪّﻯ ﻛﻪ ﭼﻬﺮﻩ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺯﺭﺩ ﺷﺪ. ﺍﺑﻮﺣﺎﺭﺙ ﻛﻪ ﻣﻴﻞ ﺑﻪ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﺩﺍﺷﺖ ﻓﺮﺻﺖ ﺭﺍ ﻣﻐﺘﻨﻢ ﺷﻤﺮﺩﻩ، ﭘﺎ ﭘﻴﺶ ﮔﺬﺍﺷﺖ ﻭ ﺩﺳﺖ ﺳﻴّﺪ ﻭ ﻋﺎﻗﺐ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﭘﺲ ﻛﺸﻴﺪ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻧﺼﻴﺤﺖ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﻋﻮﺍﻗﺐ ﺍﻳﻦ ﻣﺒﺎﻫﻠﻪ ﻣﻄﻠﻊ ﻛﺮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ:
🍃 ﺻﻔﺎﺕ ﺍﻭ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺑﻬﺎ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺍﻳﺪ. ﺍﻳﻦ ﻣﺤﻤّﺪ ﻫﻤﺎﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﺖ، ﻣﮕﺮ ﻧﻤﻰ ﺑﻴﻨﻴﺪ ﺍﺑﺮﻫﺎﻯ ﺳﻴﺎﻩ ﺭﺍ، ﻭ ﺩﮔﺮﮔﻮﻧﻰ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﺭﺍ، ﻭ ﺷﺎﺧﻪ ﻫﺎﻯ ﺩﺭﺧﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺧﻢ ﺷﺪﻩ، ﻭ ﺻﺪﺍﻯ ﻣﺮﻏﺎﻥ، ﻭ ﺩﻭﺩ ﺳﻴﺎﻩ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﻭ ﺁﺛﺎﺭ ﺯﻟﺰﻟﻪ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻛﻮﻫﻬﺎ ﻧﻤﻮﺩﺍﺭ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
🌿 ﺁﻥ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭﺍﻥ ﻣﻨﺘﻈﺮﻧﺪ ﻛﻪ ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﺩﻋﺎ ﺑﺮﺩﺍﺭﻧﺪ. ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻗﺴﻢ ﺍﮔﺮ ﺳﺨﻨﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ ﺍﺯ ﻣﺎ ﻧﺸﺎﻧﻰ ﻧﻤﻰ ﻣﺎﻧﺪ. ﺑﺮﻭﻳﻢ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺻﻠﺢ ﻛﻨﻴﻢ.
🔶 ﭘﺮﻫﻴﺰ ﻧﺠﺮﺍﻧﻴﺎﻥ ﺍﺯ ﻣﺒﺎﻫﻠﻪ:
🔸ﺍﻭ ﺭﺍ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﺑﻮﺣﺎﺭﺙ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺷﺪ ﻭ ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩ: ﻣﺮﺩﻡ ﻧﺠﺮﺍﻥ ﭘﺸﻴﻤﺎﻥ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ. ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﺳﻠﺎﻡ ﺑﻴﺎﻭﺭﻧﺪ. ﮔﻔﺖ: ﻗﺒﻮﻝ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻨﺪ. ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺟﻨﮓ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﮔﻔﺖ: ﻗﺪﺭﺕ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ، ﻭﻟﻰ ﺣﺎﺿﺮﻧﺪ ﺟﺰﻳﻪ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﻛﻨﻨﺪ. ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠّﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺑﻪ ﺃﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: «ﺷﺮﺍﺋﻂ ﺫﻣّﻪ ﻭ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﮕﻮﺋﻴﺪ». ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﻌﻴّﻦ ﻧﻤﻮﺩﻥ ﺟﺰﻳﻪ ﻭ ﺷﺮﺍﺋﻂ ﺁﻥ، ﺃﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻧﺰﺩ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠّﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ، ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠّﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ:
🍃 «ﺍﮔﺮ ﺑﺎ ﻣﻦ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻣﻦ ﻣﺒﺎﻫﻠﻪ ﻣﻰ ﻧﻤﻮﺩﻳﺪ، ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻴﻤﻮﻥ ﻭ ﺧﻮﻙ ﻣﻰ ﺷﺪﻳﺪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻭﺍﺩﻯ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺁﺗﺶ ﻣﻰ ﺷﺪ ﻭ ﻳﻚ ﺳﺎﻝ ﻧﻤﻰ ﮔﺬﺷﺖ ﻛﻪ ﺗﻤﺎﻣﻰ ﻧﺼﺎﺭﻯ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻣﻰ ﺷﺪﻧﺪ».
📚 ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺑﺮﻫﺎﻥ: ﺝ 1،
@modafeanzuhur
10.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_تصویری🎞
🔸 صحبت های تکان دهنده در مورد امام زمان (عج)
🔹گناهان ما و صاحب الزمان عجل الله
"ما تو را در چاه انداختیم"
#استاد_رائفی_پور 🎙
💫 خداقوت همراهان گرامی💫
در ادامه مطالب مربوط به شیوه های دعوت به نماز با بخش سی و نهم در خدمت شما بزرگواران هستیم
امید که مورد عنایت و استفاده شما قرار بگیرد.
🔹در ادامه مبحث توجه به لقمه حلال در خانواده حکایتی عبرت آموز را می آوریم
🔹یکی از حاکمان ستمگر از عالمی دعوت کرد که یکی از سه پیشنهادش را بپذیرد
⬅️ یا منصب قضاوت را بر عهده بگیرد
⬅️ یا معلم فرزندانش شود
⬅️ یا اینکه در سفره ای میهمان حاکم گردد
🔹 آن شخص در محاسبات خود گفت:
مهمان شدن در چند دقیقه بهتر از قاضی و مدرس شدن برای حکومت طاغوت در زمانی طولانی است افزون بر اینکه گناهش کمتر است👇
1
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🔹👆ولی همین که سر سفره رنگین حاکم نشست و از غذاهای لذیذ ولی حرام او خورد به حاکم گفت:
من هم مسئولیت قضاوت را می پذیرم و هم مسئولیت تدریس فرزندانت را !
🔹 در روایت می خوانیم که مال حرام در نسل اثر می گذارد.
( کسب الحرام یبین فی الذریه) الکافی،جلد 5 ،ص125
2
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🔹 چهارمین و آخرین راهکاری که در خانواده باید انجام داد ( تبلیغات خانگی هست)
🔹 در روایت آمده است که در خانه جایی را برای نماز قرار دهید .
شاید بتوان گفت نظر اسلام این است که نگاه به آن مکان انسان را به یاد نماز می اندازد
و اگر به علت کوچکی مکان نمی توان محلی را برای نماز اختصاص داد
دست کم با نصب علامت قبله یا آیه ای که نشانه نماز باشد
یا گذاشتن سجاده ساکنین به یاد نماز بیفتند.
3
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🔹 از جمله سفارش هایی که بزرگ خانواده باید آشکارا نسبت به اهل خانواده انجام دهد، دعوت به نماز است:
( وامر اهلک بالصلاه) و از این سفارش خسته نشود: ( و اصطبرعلیها) طه:132
4
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🔹 علائم و نشانه ها نیز باید به گونه ای انسان را به یاد نماز بیاندازد.
🔹 شاید از آیه ( فی بیوت اذن الله ان ترفع) نور :36
(این نور هدایت در خانه هایی است که خداوند اذن داده رفعت یابند) بتوان استفاده کرد که مکان یاد خدا اگر
در بین ساختمان های برجسته باشد مورد رضای خداست.
5
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃