دوستان منتظر👇
امروزه، بشر نظارهگر تحولات و دگرگونیهای بیسابقهای در عرصههای مختلف فرهنگ، سیاست، اقتصاد و ارتباطات است که نتیجه توسعه روزافزون وسایل ارتباط جمعی و شبکههای ارتباطی در سطح جهانی است.
@modafeanzuhur
در واقع، انسان امروز به سطح تازهای از امکانات مختلف دست یافته و چهره جهان مدرن، بیش از پیش، برایش آشکار شده است. با این وصف، وضعیت کلی جهان نشان میدهد در کنار این پیشرفتها، هنوز هم نابرابری، فساد، فقر و ظلم، جهان را تسخیر کرده است و مردم جهان در ترس و التهاب به سر میبرند.
@modafeanzuhur
همه اینها بیانگر نبود معنویت و معرفت در جهان کنونی است. در این میان، دین با ارائه برنامهای جامع، نویدبخش آیندهای روشن و آرامشبخش برای نوع بشر در دورههای گوناگون است.
دین، مجموعهای یکپارچه از دستورالعملهایی است که با حفظ حقوق انسانی، افزونطلبی ستمگران را سرکوب میکند و به موجب آن، بایدها و نبایدهای اخلاقی و ارزشی را در جامعه محقق میسازد.
این بایدها و نبایدها در قالب فرهنگ جامعه نهفته است.👌
@modafeanzuhur
در یک جامعه متعهد و ملتزم به دین، عامل دین و انگیزههای دینی میتواند خاستگاه فرهنگ آن جامعه باشد. چنانچه دین از حاشیههای زندگی فردی و اجتماعی به متن زندگی وارد شود و بر روندها و فرآیندهای اجتماعی نظارت کند، هویت خود را باز خواهد یافت. در این صورت، دین میتواند نقش مهم خود را به عنوان عالیترین خاستگاه فرهنگ ایفا کند.
(رهنما، بی تا: ۱۲۹
@modafeanzuhur
#نکته_ی_مهم👇👇
درسنت پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع)، انتظار نوعی عمل و گونهای پرستش و عبادت خدای جهان تلقی شده است؛ چون اساساً یکی از ویژگیهای ممتاز اسلامگرویدگان این است که به آن چه ایمان دارند و در قلب خود پذیرفتهاند و به عبارت دیگر، گرایش ذهنی به آن دارند، عینیت بخشند.
(خلجی، ۱۳۸۴: ۱۳۹)
@modafeanzuhur
به همین دلیل، منتظر مصلح برای اصلاح خود میکوشد تا عنصری مفید و کارآمد برای جامعه ایمانی باشد.
البته نکته مهم اینجاست که منتظر واقعی برای چنان برنامه مهمی هرگز نمی تواند نقش تماشاچی را داشته باشد،
بلکه باید حتما در صف اصلاحطلبان قرار گیرد
. چنین فردی مسئول آگاهسازی افراد و مجموعههایی است که از این امر مهم و حیاتی غافل هستند و بر اثر پندار باطل و توهم واهی، گرفتار منجلاب وضعیت موجود شده و از اصلاح و خودسازی فردی و اجتماعی عقب ماندهاند.
(مکارم شیرازی، ۱۳۷۵: ۱۰۵)
@modafeanzuhur
شهید محمدباقر صدر مینویسد:👇👇
«همه مىدانند که حضرت مهدى (عج)، کارش محدود به یک منطقه و یک بخش از جهان نیست و بایستى همه بشر را از تاریکى ستم به روشنایى عدل رهنمون گردد.
براى اجراى چنین تحول بزرگى، تنها وجود رهبر صالح کافى نیست، وگرنه در همان زمان پیامبر
این شرط وجود داشت. پس این تحول بزرگ، فضاى مناسب جهانی میطلبد که
همه زمینههای خارجی لازم برای انقلاب عمومى در آن وجود داشته باشد.»
(صدر، ۱۳۸۲: ۱۰۸) @modafeanzuhur
امام هادی (ع) میفرماید👇👇
: «اگر پس از غیبت قائم شما، کسانی از دانشمندان نباشند که مردم را به سوی امام زمان (عج) بخوانند و به جانب او راهنمایی کنند و با برهانهای خدایی، از دینش پاسداری کنند و بندگان ضعیف خدا را از شبکههای ابلیس و یاران او و از دامهای دشمنان اهل بیت که زمام دل ضعیفان شیعه را گرفتهاند، نجات دهند، چنانکه سکان کشتی را رهایی بخشند، کسی به جای نمیماند، مگر اینکه از دین خدا برگردد. چنین دانشمندانی نزد خداوند از گروه برتران به شمار میآیند.»
( شهید ثانی، به نقل از فصل نامه انتظار موعود،۱۳۸۱: ۲۰۸
@modafeanzuhur
بزرگواران👇👇
آموزش و پرورش یکی از نهادهای مهم و اثرگذار برای نهادینهسازی فرهنگ انتظار در جامعه اسلامی است.
نهادهای آموزشی چون ارتباط نزدیک، زنده، همیشگی و منظم با مخاطبان خود دارند که خیل عظیمی از کودکان، نوجوانان و جوانان را در بر میگیرد،
جایگاه مهمی در تعلیم و تربیت افراد دارند و در کنار دیگر نهادهای دیگر اجتماعی، مسئولیت اهتمام به امر تربیت دینی مردم را بر عهده دارند.
تعلیم و تربیت انسانها کاملاً وابسته به آموزش و پرورش رسمی نیست،
اما باید اذعان کرد که جریان تعلیم تربیت از طریق نهادهای رسمی یکی از مهمترین و هدفمندترین بخش تعلیم و تربیت آدمی است.
(کشاورز، ۱۳۸۷: ۱۰۰- ۱۲۰
@modafeanzuhur
آموزش و پرورش، نهادی است که میتواند اصول و مفاهیم انتظار را در افراد درونی کند و به اصلاح رفتارهای آنها منجر شود.
هرگونه تغییر اجتماعی و حرکت اصلاحطلبانه باید از طریق تعلیم و تربیت، آن هم معطوف به نسل جوان و نوجوان آغاز شود و آموزش و پرورش میتواند به عنوان نهاد پیشرو به این اهداف یاری برساند.
(کریمی، ۱۳۸۰: ۲۲)
@modafeanzuhur
اعتقاد به انتظار ظهور مهدی موعود (عج) از جمله آرمانهای مهم در تعلیم و تربیت اسلامی است که باید در برنامههای آموزشی مدارس قرار گیرد؛
زیرا انتقال فرهنگ انتظار به نسل نو و تربیت آنها به عنوان منتظران ظهور مهدی موعود (عج) نیازمند بهرهگیری از شیوههای خاص تربیتی است.
امروزه نظام تعلیم و تربیت در ترویج ایدئولوژی نقش مهمی دارد و در ترویج دین (چه به صورت برنامه آشکار یا صریح و چه به صورت برنامه ضمنی ) نقش مهم و کارآمدی بازی میکند.
(خالقخواه و مسعودی، ۱۳۸۹: ۱۲۲
@modafeanzuhur
فرهنگ انتظار را در قالب ابعاد پنجگانه
ایمان و باور قلبی به حضرت مهدی(عج)،
انتظار ظهور
، علم و شناخت به حضرت مهدی(عج)،
آگاهی به فلسفه غیبت
و آگاهی به فلسفه ظهور بررسی کرده است.
ایمان و باور قلبی به حضرت مهدی(عج) به معنای اعتقاد به وجود و حضور امام و واسطه فیض بودن ایشان در نظام هستی به اذن خداوند متعال است.
مؤلفههای آن را نیز میتوان چنین برشمرد: احساس همیشه حاضر و ناظر بودن حضرت مهدی(عج)، آرامش و امیدآفرینی یاد حضرت، احساس تضرع و گریه برای رسیدن به حضرت، دلتنگ بودن برای زیارت مسجد جمکران، وارسته و پاک دانستن منتظران آن حضرت، اثرپذیری از دعاهای خوانده شده برای حضرت.
@modafeanzuhur