eitaa logo
مدافعان ظهور
384 دنبال‌کننده
10.8هزار عکس
4.6هزار ویدیو
76 فایل
ارتباط با خادم کانال @alishh.. با به اشتراک گذاشتن لینک کانال مدافعان ظهور،در ثواب راه اندازی آن و نشر مطالب شریک باشید ★ به بهانه یه لبخند مهدی فاطمه★ لینک کانال در پیام رسان ایتا👇 @modafeanzuhur ویا https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️ماهیّت گناه ▪️در عالم، هر چیز ظاهر و مُلکى دارد که با حواس ظاهرى انسان قابل درک است و باطن و ملکوتى دارد که از حواس ظاهرى پوشیده و با ادراکات باطنى انسان قابل احساس مى‌باشد. چنانکه قرآن کریم براى تمامى موجودات عالم، هم مُلکى قائل است که در ید قدرت الهى قرار دارد، و هم ملکوتى، که آن نیز تحت قدرت الهى است. ▪️کارهاى انسان و از جمله معاصى او نیز ظاهر و مُلکى دارد، که همان جنبۀ محسوس جسمانى و نفسانى آن است، و ملکوتى دارد، که از حواس ظاهرى انسان پوشیده است و تنها با بیدار شدن باطن انسان از راه نایل شدن به موت و فعّال شدن ادراکات باطنى، احساس مى‌شود، خواه موت اضطرارى که همزمان با فوت براى تمامى انسان‌ها حاصل مى‌شود، و خواه موت اختیارى، که در حین زندگى دنیوى براى کسانى که از راه تهذیب نفس، از دنیا قطع تعلّق و دلبستگى مى‌کنند، حاصل مى‌گردد. ▪️ظاهر معاصى همان لذّت‌ها و شیرینى‌هاى نفسانى و جسمانى است که با حواس ظاهرى احساس مى‌شوند، امّا باطن گناهان، که از حواس ظاهرى پوشیده‌اند، آتش، کثافات، سَموم و حمیم است. چنانکه قرآن کریم آنچه را شخص معصیت‌کار با غصب ظالمانۀ اموال یتیمان به دست آورده است و مى‌خورد، یا آنچه را از راه کتمان آیات الهى و فروختن آنها به بهایى اندک کسب کرده و به خوردن آن مشغول است، جز آتش که به معدۀ او وارد مى‌شود، چیزى نمى‌داند. ▪️گناهکاران، که پیش از نیل به موت، تنها حواس ظاهریشان کار مى‌کند و از اینکه اشیاء و افعال باطنى دارند، غافلند؛ آنچه در دنیا حس مى‌کنند، لذایذ و شیرینى گناه است، امّا پس از فوت، که به موت نایل و ادراکات باطنیشان فعّال و بیدار مى‌شود، سوزندگى آتشى را که در دنیا خورده‌اند، احساس مى‌کنند و شعله‌هاى آن را که تمامى وجودشان را دربر گرفته است، مشاهده خواهند کرد و این در حالى است که پیش از فوت نیز این آتش آنها را دربر گرفته بود، امّا آن را احساس نمى‌کردند. چنانکه قرآن کریم به همین واقعیّت در مورد کافران تصریح نموده است. ▪️بر اساس آنچه گفته شد، مى‌توان به این حقیقت پى برد که پاداش و کیفرى که اشخاص در آخرت با آن مواجهند، چیزى جز باطن و ملکوت همان اعمال و اخلاق، روحیّات و افکار، و عقاید و ایمانى که در دنیا کسب کرده‌اند، نیست. قرآن کریم بر این امر بارها تصریح و تأکید نموده است. ▪️بنابراین تمامى عذاب‌هاى اخروى که آیات و احادیث بیان کرده‌اند، از آتش، زَقّوم، حَمیم و غِسلین گرفته تا دیگر عذاب‌ها، همه باطن معصیت‌هایى است که ظاهرى جذّاب، شیرین و فریبنده دارند؛ همچون سمّ مهلکى که درون شیرینى خوشمزه‌اى تعبیه شده است. ▪️پى‌بردن به ماهیّت واقعى گناه که در پشت پرده‌ى نازک و ناپایدار فریبندۀ آن قرار دارد، یکى از عوامل مهمّ انزجار، بیزارى، فاصله گرفتن و فرارى شدن از گناهان است. ◾️کتاب شراب طهور تألیف استاد مهدی طیّب◾️ - ۲ جهت ارتقاء کانال نشر با لینک ⬇️ @modafeanzuhur 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0۹
☑️قبح اخلاقى گناه ▪️اگر کسى بى‌طمع، بى‌غرض و بدون اینکه نیازى داشته باشد، صرفاً از سر محبّت و لطف، بارها و بارها به انسان خوبى کند، در گرفتارى‌ها به داد او برسد و در نیازمندى و درماندگى، هر آنچه از دستش برمى‌آید را بى‌دریغ نثار او کند و پس از سال‌هاى متمادى احسان و لطف، یک بار از انسان درخواستى کند که در توان اوست، چقدر بى‌انصافى و نمک‌ ناشناسى است که با وجود آن همه خوبى، انسان از انجام خواستۀ مزبور امتناع کند و پاسخ منفى به او دهد. ▪️هر کس بویى از انسانیّت برده است، چنین رفتارى را به‌شدّت زشت و قبیح مى‌داند و محکوم مى‌کند. این در شرایطى است که طرف مقابل، براى رفع نیاز و به سود خود چیزى را درخواست کند. امّا اگر درخواست او نیز براى رسیدن سودى به شخص انجام دهنده یا در امان ماندن او از خطرى باشد و خود وى مطلقاً نفعى از انجام شدن آن خواسته نصیبش نشود و در آن شرایط، انسان تجرّى بورزد، سخن او را زیر پا گذارد و از انجام آن سر باز زند، کارش چقدر زشت‌تر و نفرت‌انگیزتر خواهد بود. ▪️خداى متعال بنده‌اش را غرق لطف، فضل، احسان و اِنعام خویش نموده است و پیاپى تحفه‌هاى جدیدى از معدن فضل خود بر او نثار مى‌کند، بى‌آنکه احتیاج و چشم طمعى به آن بنده داشته و حتّى عطاى خود را منوط به تشکّر و قدردانى او کرده باشد و با توجّه به اینکه آن بنده از باطن و ملکوت اشیاء و اعمال بى‌خبر است، براى اینکه به دام آنچه در باطن، مهلک و زیان‌بار است نیفتد و از آنچه باطنش نافع و گران‌بهاست محروم نماند، از سر لطف و محبّت نسبت به وى، از طریق انبیاى عظام علیهم السّلام از او خواسته است که از برخى کارها بپرهیزد و بعضى اعمال را انجام دهد، بى‌آنکه خود از فرمانبرى این بنده سودى ببرد یا از سرکشى او زیانى متوجّهش شود. ▪️در چنین شرایطى، از نظر موازین اخلاقى و ارزش‌هاى انسانى و از منظر انصاف و مروّت، تا چه حد زشت و نفرت‌انگیز است که آن بنده بر آن همه لطف و عطا و مهر و سخاى خدا چشم ببندد، آنها را نادیده بگیرد، نمک‌ناشناسانه و جسورانه تجرّى ورزد، در برابر دستورات پروردگار کریم خود بى‌اعتنایى و سرکشى کند و فرمودۀ خداى مهربان را زیر پا گذارد و از آن تمرّد ورزد و بى‌پروا آنچه را خداوند پرهیز داده، مرتکب شود و آنچه را تجویز نموده، ترک کند! ▪️توجّه به نکتۀ فوق، قبح اخلاقى معصیت را براى انسان آشکار و شخص را از آن منزجر و فرارى مى‌کند. ◾️کتاب شراب طهور تألیف استاد مهدی طیّب◾️ - ۳ جهت ارتقاء کانال نشر با لینک ⬇️ @modafeanzuhur 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0۹
☑️آثار مخرّب روحى ارتکاب گناهان و غوطه‌ورى در لذایذ طبیعى و نفسانى ▪️معصیت، دل را فاسد و تباه مى‌کند و در صورت تداوم و افراط، آن را واژگونه و از هویّت اصلى خود خارج مى‌سازد و راه بازگشت به نیکى‌ها و پاکى‌ها را بر آن سد مى‌کند. امام باقر علیه السّلام مى‌فرمایند: ▪️ما شَىءٌ اَفسَدَ لِلقَلبِ مِنَ الخَطیئَةِ. اِنَّ القَلبَ لَیُواقِعُ الخَطیئَةَ فَما تَزالُ بِهِ حَتّى تَغلِبَ عَلَیهِ فَیُصَیِّرَ اَسفَلَهُ اَعلاهُ وَ اَعلاهُ اَسفَلَهُ ▪️هیچ چیز مانند خلافکارى و گناه، دل را فاسد نمى‌کند. قلب با گناه درمى‌آمیزد و این وضعیّت ادامه مى‌یابد تا جایى که گناه بر دل چیره مى‌شود و آن را واژگونه و زیر و رو مى‌کند. ▪️همچنین آن حضرت مى‌فرمایند: ▪️ما مِن عَبدٍ اِلّا وَ فى قَلبِهِ نُکتَةٌ بَیضاءُ، فَاِذا اَذنَبَ ذَنبآ، خَرَجَ فِى النُّکتَةِ نُکتَةٌ سَوداءُ. فَاِن تابَ، ذَهَبَ تِلکَ السَّوادُ وَ اِن تَمادَى فِى الذُّنوبِ، زادَ ذلِکَ السَّوادُ حَتّى یُغَطِّىَ البَیاضَ. فَاِذا غَطَّى البَیاضَ، لَم یَرجِع صاحِبُهُ اِلى خَیرٍ اَبَدآ ▪️هیچ بنده‌اى نیست مگر اینکه در قلبش نقطۀ سفیدى وجود دارد. هنگامى که مرتکب گناهى مى‌شود، نقطۀ سیاهى در آن نقطه بیرون مى‌آید. اگر توبه کند، آن سیاهى از بین مى‌رود و اگر در ارتکاب گناه مداومت ورزد، آن سیاهى زیاد مى‌شود تا جایى که تمامى آن سفیدى را مى‌پوشاند. وقتى آن سفیدى پوشیده شد، صاحب آن قلب هرگز به نیکى باز نخواهد گشت. ▪️غوطه‌ورى در لذّت‌هاى جسمانى و نفسانى، هوسرانى، شکم‌چرانى، شهوت‌رانى و غرق شدن در رفاه مادّى، دل را مى‌میراند و لطافت و رقّت و حسّاس بودن آن را در برابر امور معنوى از بین مى‌برد. در نتیجه، صاحب چنین قلب قسى و بى‌احساسى، از درک لذّت‌هاى معنوى محروم مى‌شود و دیگر نمى‌تواند حلاوت و شیرینى ذکر، دعا، عبادت و راز و نیاز عاشقانه با خدا را احساس کند و لذا نسبت به امور معنوى بى‌رغبت مى‌شود. ◾️کتاب شراب طهور تألیف استاد مهدی طیّب◾️ - ۴ جهت ارتقاء کانال نشر با لینک ⬇️ @modafeanzuhur 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0۹
☑️توبه و تغییر رویّه ▪️با پى‌بردن به ماهیّت پلید و خطرناک گناه، از یک سو و زشتى و قباحت اخلاقى آن، از سوى دیگر و زیان‌هاى معصیت‌کارى، هوسرانى و لذّت‌جویى‌هاى مادّى، از دیگر سو، شخص از اینکه تاکنون به این امور زشت و ویرانگر مبتلا بوده و در اثر آن، لحظه به لحظه از بلنداى کمال انسانى دورتر مى‌شده و در سیاه‌چال تباهى‌ها و انحطاط‌ها بیشتر فرو مى‌رفته است، پشیمان و شرمنده مى‌شود و از رویّۀ پیشین خود منزجر و متنفّر مى‌گردد. ▪️این ندامت و شرمندگى، گوهر اصلى توبه است. چنانکه پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم مى‌فرمایند: ندامت و پشیمانى، توبه است. ▪️ندامت و پشیمانى، سه پیامد عملى دارد که از آنها به لوازم توبه تعبیر مى‌شود و وجود آنها حاکى از راستین بودن ندامت است. ▪️نخستین اثر عملى ندامت، عزم قاطع بر ترک همیشگى گناهان و معاصى، بطالت و تباهى‌ها و رویّه و مسیر نادرست و منحطّ گذشته است. ▪️دوّمین اثر عملى ندامت، با تمام توان در مقام جبران خطاها و جرائم گذشته برآمدن، به ترمیم خسارات و لطمات وارده بر خویش و دیگران پرداختن و به جبران حقوق تضییع شدۀ خدا، خلق و خود مبادرت ورزیدن است. ▪️سوّمین اثر عملى ندامت، با تمام وجود از خداوند پوزش‌خواهى و طلب بخشش نمودن است، در حالى که شخص از یک سو به دلیل عظمت جرائم و جساراتش، به هیچ وجه خود را مستحقّ بخشیده شدن نمى‌داند، امّا از سوى دیگر، با توجّه به بیکرانگى فضل و رحمت الهى، یقین دارد که محال است خداوند درخواست عفو او را نپذیرد و او را از درگاه خویش ناامید کند. ◾️کتاب شراب طهور تألیف استاد مهدی طیّب◾️ - ۵ جهت ارتقاء کانال نشر با لینک ⬇️ @modafeanzuhur 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0۹
◾️زیارتِ حقیقتِ امام جواد علیه‌السّلام◾️ ▪️اگر کسی بخواهد با ائمّه علیهم‌السّلام، با این حقیقت‌های بزرگ مرتبط شود، راهش این است که ملکاتی را که آنها به آن شهرت یافته‌اند، در وجود خود حاکم کند. نام مبارک امام جواد علیه السّلام محمّد است و یك لقب ایشان جواد و لقب دیگرشان تقی است. این دو لقب بسیار درس آموز است؛ یعنی زیارت حقیقت امام جواد علیه‌السّلام، زیارت همین صفات برجسته‌ای است که در آن شاخص بوده‌اند. ▪️یک بُعد از جود، جود و سخاوت مالی است که انسان بتواند از دنیا در قالب پول بگذرد. گاهی اوقات لازم است انسان از پُست و مقامش به خاطر خدا خرج کند؛ گاهی اوقات لازم است از عنوان و شهرت و محبوبیتش به خاطر خدا خرج کند؛ گاهی اوقات باید از علم و داناییش به خاطر خدا خرج کند. جود ابعاد مختلفی دارد؛ چه ابعاد معنوی، چه ابعاد مادی. ▪️تقوا هم مراتب و ابعاد گوناگونی دارد. (در کتاب ره توشۀ دیدار، به آن اشاره شده است)؛ تقوای ظاهر که عمل به واجبات و ترکِ محرّمات است؛ عمل به آنچه که مورد رضای خداست و ترکِ آنچه که موجب نارضایی و ناخرسندی خدای متعال است، این تقوای ظاهر وجود انسان است؛ تقوای روان انسان، خلقیّات زیبا و روحیّات لطیف و پرهیز داشتن از روحیّات و خلقیات زشت است؛ و تقوای دل انسان این است که انسان از غیر خدا پرهیز کند و به غیرخدا دل نسپارد و توجّه نکند؛ همۀ همّتش خدا باشد؛ غیر خدا را نخواهد و نبیند و جز به سوی خدا گام برندارد. این هم تقوای دل است. ▪️این دو لقب بسیار درس آموز است؛ یعنی زیارت حقیقت این امام، زیارت همین صفات برجسته‌ای است که در آنها شاخص بوده است. ▪️اگر کسی ملکۀ جود بر وجودش حاکم شد؛ اگر کسی حقیقت جود را در وجود خود دیدار کرد و مقام تقوا را هم توانست در همۀ وجود خودش حاکم کند و تقوا را به تمامه در وجود خودش ملاقات کند، به ملاقات امام جواد علیه‌السّلام و امام تقی علیه‌السّلام نایل شده است. ▪️البته تقوا، جود، صداقت، کظم غیظ و رضا در همۀ ائمه علیهم‌السّلام هست؛ همۀ القابی که راجع به امام‌هاست، برخورداری از کمالاتش، در همۀ آنها مشترک است؛ امّا اینکه یک امام در یکی دو صفت، نمود و ظهور بیشتری داشته است، آن نقطۀ ورود ما به تماس با آن بزرگوار است؛ بنابراین راه روشن شد؛ یعنی مجرا و مدخلی که می‌توانیم با حقیقت امام جواد علیه‌السّلام و امام تقی علیه‌السّلام ارتباط برقرار کنیم، کانال جود و تقوا است و از این طریق می‌شود به آن بزرگوار راه پیدا کرد... ◾️استاد مهدی طیّب ، ۸۳/۱۰/۱۷◾️ جهت ارتقاء کانال نشر با لینک ⬇️ @modafeanzuhur 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0۹
☑️ اهمیّت ایّام‌البیض ماه رجب ▪️روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم هر ماه قمری را به دلیل آنکه ماه تقریباً با قرص کامل طالع و آسمان سفید است، ایّام‌البیض می‌نامند. ▪️روزۀ ایّام‌البیض در تمام ماه‌های قمری اهمیّت فوق‌العاده‌ای دارد و اهل سلوک بسیار مغتنم می‌دارند. در ماه رجب هم این اهمیّت مضاعف می‌شود. ▪️این سه شب عبادات و نماز خاصی دارد و شب پانزدهم هم فوق‌العادگی استثنائی پیدا می‌کند. جهت ارتقاء کانال نشر با لینک ⬇️ @modafeanzuhur 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0۹
💠قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی حفظه الله 🔸️ جلسه ۱۳ (۱۴۲) - ۱۴۰۳/۱۰/۲۳ 🔸️ موضوع: شرح رساله لقاء الله (علامه)، پیرامون آداب سالک الی الله 🔹️مکان: آمل، مسجد علامه حسن زاده آملی (ره) ............................... جهت ارتقاء کانال نشر با لینک ⬇️ @modafeanzuhur 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0۹