eitaa logo
مدافعان ظهور
384 دنبال‌کننده
10.8هزار عکس
4.6هزار ویدیو
76 فایل
ارتباط با خادم کانال @alishh.. با به اشتراک گذاشتن لینک کانال مدافعان ظهور،در ثواب راه اندازی آن و نشر مطالب شریک باشید ★ به بهانه یه لبخند مهدی فاطمه★ لینک کانال در پیام رسان ایتا👇 @modafeanzuhur ویا https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
مشاهده در ایتا
دانلود
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی) ⭐️ ♦️ - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه‌ السّلام ♦️ ♦️ جلسه بیست و چهارم - شبِ بیست و هفتمِ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ (ه.ق) ♦️ ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ (ه.ش) ✳️ قسمت سوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۲۹ تا دقیقه ۴۰ 🔸 بر اساس حدیث امام باقر (ع)، تا روزی که آفتاب از مغربش طلوع نکند، گویا مردم در امنیت و آرامش نیستند و دائماً بین آن‌ها، جنگ و درگیری و کشمکش برقرار است. 🔹 و لذا ممکن است این سوال پیش بیاید که سِرّ خلقت در چیست؟ و چرا حق متعال، انسان را آفرید؟ انسانی که همواره به دنبال اختلاف‌افکنی و جنگ و نزاع است. 🔸 اولین اختلاف هم بعد از خلقت حضرت آدم (ع)، بین ایشان و ابلیس به وقوع پیوست و همین امر، موجب هُبوط حضرت آدم (ع) به زمین شد. 🔹 بر اساس برخی از آیات، ابلیس، از جنّیان است و ظاهراً آن‌ها نیز همانند انسان، بعد از دحوالارض پدید آمدند چرا که جنّیان، از مارِج و شعله‌ی آتش‌اند و قبل از دحوالارض و پدید آمدن سطح خشکی، مارِجِ آتش تحقّق ندارد زیرا کره‌ی زمین، در دل کره‌ی آب قرار گرفته است و تنها، آب دریاها و اقیانوس‌ها موجود است. 🔸 بر این اساس، گویا جنّیان نیز بعد از دحوالارض و پدید آمدن خاک، تحقّق یافتند البته خلقت آن‌ها می‌تواند مقدّم بر خلقت انسان باشد زیرا با پدید آمدن خاک و گسترش یافتن سطح خشکی زمین، مارِج و شعله‌ی آتش، می‌تواند از بسیاری از چیزها مثل درخت‌ها و سنگ‌ها پدید بیاید. 🔹 بنابراین جنّیان، به تعبیر قرآنی، از مارِجِ نار یعنی شعله‌های زبانه کشیده‌ی آتش تحقّق یافتند و با اینکه حرارتِ برخی از لایه‌های پنجگانه‌ی هوا، به دو هزار درجه هم می‌رسد، امّا ظاهراً جنّیان نمی‌توانند از آن حرارت‌ها پدید بیایند زیرا آن حرارت‌ها، مارج و شعله‌ی آتش نیستند. 🔸 از آن جایی که جنّیان، بعد از دحوالارض، در سطح خشکی زمین تحقّق یافتند، لذا بهترین مکان برای زندگی آن‌ها، همین سطح خشکی زمین است. و لذا آن‌ها نیز همانند انسان نمی‌توانند در دریاها یا در هوا زندگی کنند زیرا شاکله‌‌شان از مارج و شعله‌ی آتش است. 🔹 به همین دلیل در برخی از آیات قرآن آمده است که جنّیان می‌خواستند به سوی آسمان‌ها بالا بروند، امّا شاکله‌ی آن‌ها به گونه‌ای بود که با حرارت‌های سنگین لایه‌های بالایی، سازگاری نداشتند و نتوانستند از آن‌ها عبور کنند و لذا برگشتند. 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur‌
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی) ⭐️ ♦️ - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه‌ السّلام ♦️ ♦️ جلسه بیست و چهارم - شبِ بیست و هفتمِ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ (ه.ق) ♦️ ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ (ه.ش) ✳️ قسمت چهارم ⬇️⬇️ از دقیقه ۴۰ تا آخر 🔸 بیان شد که اولین اختلاف، بعد از خلقت حضرت آدم (ع)، بین ایشان و ابلیسی که به تعبیر قرآن، از جنّیان بود، به وقوع پیوست و این امر موجب هبوط حضرت آدم (ع) و استقرار ایشان در زمین گردید. 🔹 تمام کلمات قرآن، رمز است. این طور نیست که با خواندن ظاهرِ آیات، گمان کنیم که به فهمِ قرآن دست یافته‌ایم. تمام قِصَص قرآنی و داستان‌هایی که راجع به انبیای الهی از جمله حضرت آدم، حضرت موسی، حضرت عیسی و ... در قرآن آمده است، همه، رَمزند که به تعبیر جناب مولوی: ▪️ای برادر! قصّه چون پیمانه است ▪️معنی اندر وی بسان دانه است ▪️دانه‌ی معنا بگیرد مرد عقل ▪️ننگرد پیمانه را گر گشت نقل 🔸 که این اشعار جناب مولوی، در واقع همان معنای آیه‌ی "وَ تِلکَ الاَمثالُ نَضرِبُها لِلنّاسِ وَ ما یَعقِلُها اِلَّا العالِمون" است. 🔹 سرّ خلقت در چیست؟ چرا خدای متعال، انسان و عوالم وجودی بیکران را آفرید؟ آن هم انسانی که دائماً در کشمکش و نزاع است. 🔸 بر اساس ظاهر برخی از آیات، بعد از اینکه حق متعال، حضرت آدم (ع) و زوج او را خلق کرد، خطاب به ایشان فرمود: "یا آدَمُ اسکُن أنتَ وَ زَوجُکَ الجَنّةَ وَ کُلا مِنها رَغَداً حَیثُ شِئتُما" ای آدم! تو و همسرت در بهشت منزل کنید و از هر جا که می‌خواهید، به فراوانی بخورید امّا "وَ لاتَقرَبا هذه الشَّجَرَة" به آن درخت نزدیک نشوید. 🔹 بعد در روایات آمده است که شیطان، به صورت مار در آمد و ابتدا حضرت حوّا را گول زد و بعد، از ناحیه‌ی ایشان، به سراغ حضرت آدم (ع) رفت و نهایتاً موجب هبوط ایشان به زمین گردید 🔸 که خداوند، در آیات سوره‌ی مبارکه‌ی بقره می‌فرماید بعد از اینکه شیطان، آن دو را لغزانید، به آن‌ها خطاب کردیم "اِهبِطُوا" به زمین هبوط کنید که "لَکُم فِی الاَرضِ مُستَقَرٌّ وَ مَتاعٌ اِلی حینٍ" در زمین، برای شما، تا مدّتی، قرارگاه و معیشتی خواهد بود. 🔹 از طرفی، در آیات دیگری هم می‌بینیم که اراده‌ی الهی به جَعل خلیفه در زمین تعلّق گرفته است چرا که حق متعال خطاب به ملائکه فرمود "اِنّی جاعِلٌ فِی الاَرضِ خَلیفَة". و لذا خلیفة الله باید در زمین باشد. پس تا زمانی که دحوالارض نشود و خاک پدید نیاید، در مقام خلق و جعل، خلیفةالله تحقّق نمی‌یابد. 🔸 حال چطور باید این آیات و روایات را با یکدیگر جمع کرد و به فهم معنای آن‌ها دست یافت؟ به همین دلیل است که فرموده‌اند فهم روایات و آیات، صَعب مُستَصعَب است و هر کسی، نمی‌تواند علم را حمل کند و به تعبیر امام باقر (ع)، حَمَلةی علم باشد. 🔹 از همین جا، بزرگانی همچون شیخ اکبر و حضرت علّامه حسن‌زاده آملی (ره) در کتاب‌هایشان، مبحث عرشیِ ولایت مَحبوبی و ولایت مُحِبّی را مطرح کردند و فرمودند که انسان کاملِ به ولایت مُحِبّی، به قضیه‌ی دحوالارض و پدید آمدن از خاک بر می‌گردد و گرنه انسان کاملِ به ولایت مَحبوبی، همان است که جناب رسول الله (ص) فرمودند "کُنتُ نَبِیّاً وَ آدمُ بَینَ الماءِ وَ الطّین". 🔸 غرض، اوّلین اختلاف بعد از دحوالارض و خلقت حضرت آدم (ع) به وقوع پیوست و طولی نکشید که حضرت آدم (ع) گرفتار مصیبتِ سنگینِ قتلِ یکی از فرزندانشان به دستِ فرزند دیگر شدند و بنای اختلاف و کشمکش در میان بشر نهاده شد تا جایی که هیچ یک از انبیاء و ائمه (ع) در طول تاریخ، سرِ آسوده نداشتند و این اختلافات و درگیری‌ها، تا به امروز نیز همچنان ادامه دارد. وَالْحَمدُللهِ رَبّ الْعالَمین 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
توقیعات و روایات امام زمان(عج) مهدویت در کلام امام باقر(ع) سی نفر همراه امام زمان در زمان غیبت در روایتی که از امام محمد باقر(ع) نقل شده است، در این زمینه چنین می‌خوانیم: «صاحب این امر [امام مهدی(ع)] ناگزیر از کناره‌گیری است و او در [زمان] کناره‌گیری خود ناگزیر از [داشتن] نیرو و توانی است. او با وجود آن سی نفر هیچ هراسی ندارد. چه خوب جایگاهی است [مدینه] طیبه.»(۱) از این روایت برمی‌آید که در دوران غیبت، حداقل سی نفر در خدمت امام مهدی(ع) هستند و آن حضرت را یاری می‌کنند. در روایت دیگری که از آن بزرگوار نقل شده است، ایشان به ترکیب یاران آن حضرت اشاره کرده، می‌فرماید: «سیصد و اندی به عدد اهل بدر، بین رکن و مقام با قائم بیعت می‌کنند. در میان آنها، برگزیدگان (نجبا) از اهل مصر، مردان صالح و پرهیزکار (ابدال) از اهل شام و نیک مردان (اخیار) از اهل عراق وجود دارند.»(۲) اگرچه این روایت درباره زمان ظهور است، ولی از برخی کلمات بزرگان می‌توان استفاده کرد که همین گروه‌ها در دوران غیبت هم در خدمت آن حضرت هستند. شیخ کفعمی(ره) در حاشیه کتاب «المصباح» خود در شرح بخشی از دعای «ام داوود» که در آن از «اوتاد» و «ابدال» سخن به میان آمده است،(۳) مطلبی نقل می‌کند که در زمینه پرسش مورد نظر ما بسیار راهگشاست. ایشان می‌گوید: «گفته شده است زمین هرگز از [یک] قطب، چهار نفر از اوتاد، چهل نفر از ابدال، هفتاد نفر از نجبا و سیصد و شصت نفر از صالحان خالی نمی‌ماند. پس قطب همان مهدی است که درود خدا بر او باد. اوتاد هم کمتر از چهار نفر نخواهند بود؛ زیرا جهان مانند خیمه‌ای است و [امام] مهدی مانند عمود این خیمه و اوتاد طناب‌های آن هستند. البته گاهی اوتاد از چهار نفر هم بیشتر می‌شوند. ابدال بیش از چهل نفر، نجبا بیش از هفتاد نفر و صالحان بیش از سیصد و شصت نفرند. چنین به نظر می‌رسد که خضر و الیاس از اوتاد و پیوسته پیرامون قطب هستند.»(۴) گفتنی است، محدث نوری(۵) و شیخ عبّاس قمی(۶) نیز در کتاب‌های خود این مطلب را از شیخ کفعمی نقل کرده‌اند. حضرت آیت الله ناصری نیز درباره گروه‌های مختلف یاران امام عصر(ع) می‌فرماید: «همواره پنج گروه از اولیا در محضر آن ولی مطلق به سر می‌برند و در خدمت ایشان از جانو دل می‌کوشند. اینان اوتاد، نجبا، نقبا، رجال الغیب و صلحا هستند.»(۷) پی‌نوشت‌ها: ۱. محمد بن یعقوب الکافی، ج۱، ص ۳۴۰، شیخ طوسی، کتاب الغیبه، ص ۱۰۲؛ محمدباقر مجلسی، بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۱۵۳، ح ۶. ۲. بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۳۳۴، ح ۶۴. ۳. در بخشی از این دعای شریف که از امام صادق(ع) نقل شده و از اعمال روز نیمه رجب به شمار می‌آید، چنین آمده است: «اللّهمّ صلّ علی الأبدال و الأوتاد و السیّاح و العبّاد و المخلصین و الزّهاد و أهل الجدّ و الإجتهاد و… ؛ خدایا بر ابدال، اوتاد، روزه‌داران، عبادت‌کنندگان، مخلصان، زاهدان و اهل کوشش و تلاش [در راه اطاعت خدا] درود فرست و… » (شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان، اعمال نیمه رجب و دعای امَ داوود). ۴. ابراهیم بن علی کفعمی، المصباح، قم، الرضی و زاهدی، ۱۴۰۵ ق، ص ۵۳۴. ۵. میرزا حسن نوری، جنـه المأوی، مندرج در: بحارالأنوار، ج ۵۳،ص ۳۰۱. ۶. شیخ عباس قمی، سفینـه البحار، چاپ اوّل، دارالاسوه، ۱۴۱۴ ق،ج ۷، ص ۳۲۷. ۷. آب حیات: مجموعه سخنرانی‌های حضرت آیت الله ناصری در مورد امام زمان(ع)، گردآوری: مجید هادی زاده، چاپ چهارم: قم، خُلُق، ۱۳۸۶،ص۳۵۹. منبع:ماهنامه موعودشماره۱۱۰ @modafeanzuhur
«قبرستان بقیع» یا «جنة البقیع» یا ... ؟! می‌دانیم که امام رضا علیه‌السلام در کنار هارون و امامین جوادین علیهماالسلام در مقبره‌ای به نام «مقابر قریش» دفن شده‌اند؛ ✅ اما نه تنها کسی مدفن ایشان را «قبرستان قریش» نمی‌خواند بلکه همگان از مدفن ایشان با تعابیر سراسر احترام و همراه با عظمت یاد می‌کنند. مقبره هارون با دفن یک امام به «حرم» نام‌بردار شد و مقابر قریش با دفن جوادین به «حرم کاظمین» شناخته می‌شود، اما بقیع با وجود آنکه مسکن امیرالمؤمنین علیه‌السلام، مدفن چهار امام علیهم‌السلام، مدفن جمع زیادی از اصحاب پیامبر اعظم و اصحاب ائمه معصومین علیهم‌السلام و شماری از فقهای برجسته فریقین است کماکان با تعبیر ناشایست و تحقیر آمیز «قبرستان بقیع» یاد می‌شود؛ ‼️ 💠 👈 به نظر شما آیا شایسته نیست به حرمت ائمه مدفون در بقیع، قداست آن زمین طیب و طاهر را پاس داشته و آنجا را «حرم بقیع» بخوانیم؟ تصویر: مسجد فاطمه (بیت الاحزان) و بقعه ائمه بقیع علیهم السلام شنبه ۸ شوال یکصدمین سالروز تخریب بقیع است. @modafeanzuhur
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
می رسد روزی که بر بام بقیع خنده کنان پرچم نَحنُ مُحبّینُ الحَسَن را می زنیم... آستان_قدس_حسنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا