💠قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی حفظه الله
🔸️ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵ ه.ق
🔸️جلسه بیستم - یکشنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
🔸️موضوع: سیری در معارف قرآنی و روایی
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدی_آملی
#ماه_رمضان #رمضان۱۴۴۵
#۱۴۰۳
#قرآن #ارتباط_مستقیم #الهی_نامه #نامه_ها_برنامه_ها #خلوت #جدول_وجودی #غرق #خود #نفس #خداوند #اسم_اعظم #تجلی #نظام_هستی #عالم #الله #شغل #مشغول #آسمان #چهره #خودسازی #دنیا #شب #خواب #هدر #عمر #دل_شکسته #تن_خسته
@modafeanzuhur
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
💠 استاد صمدی آملی حفظه الله
🔹در قرآن مجيد یکی از اسمای صد و چهارده گانه خداوند تعالی، اسم شریف "فاطر" ذکر شده است. (الحمدالله فاطِر السموات و الأرض) فاطر_۲)
🔸فطر: شِقّ و شکافتن طولی بود، پس اطلاق فاطر، بر حق تعالی به عنایت استعارهای است. کآنّ حق سبحانه و تعالی عدم را شکافت، و آسمان ها و زمین را از آن خارج نمود.
🔹بدین معنی که حق تعالی سماوات و ارض را بدون مثالِ سابق، به ايجاد ابتدایی، تحقق داده است. و با معنای بدیع، مقارن است، منتهی فرق بین ابداع و فطر آن است که ابداع، متعلق به نفیِ سابق است و در فطر، به طرد عدم و ايجاد شی ابتداءً است.
🔸و اسم شریف "فاطر"، وصف استمراریِ حق تعالی است، و لذا ایجاد حق، عالم را، به صورت استمرار است، و فیض وجودی، منقطع نیست که اگر منقطع گردد؛ اشیاء منعدم میشوند.
🔹پس اشیاء عالم، دم به دم از حق منفطرند و حق نيز آن فآن، فاطر است، و لذا حضرت ابراهیم(ع) چهره جان را، یعنی جدول و حصّه وجودی اش را به سوی فاطرِ عالم، نمود و جناب یوسف صدیق نيز، حق را به اسم شریف "فاطر" خوانده است.
📘 شرح دفتر دل/ ج۱/ باب چهارم/ ص۶۲۸
@modafeanzuhur
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
✅️ذکری عظیم از خضر نبی(ع)
به آقا امیرالمؤمنین جهت رفع گرفتاری ها
در بیان
حضرت علامه حسن زاده_آملی
فایل متنی پیاده شده
@modafeanzuhur
▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️
این را به تفسیر مجمع رجوع بفرمایید که جناب وصی سلام الله علیه ایشان در غزوات که میخواهد با دشمن روبرو شود حقیقت هستی را نگاه میکرد، یا کهیعص یا حمعسق، همینطور. جناب طبرسی در تبیان که مجمع خلاصهی تبیان است، تبیان شیخ طوسی، بله غرض، مرحوم طبرسی در مجمع و مرحوم صدوق در توحید و آقایان دیگر که حرفهایشان و رسالهی نور علی نور ما یک مقدار کار میرسد. اینها جمع وجور شده؛ نورعلی نور. در ذکر و ذاکر و مذکور آنچه را که اساتید ما به ما فرمودند، داشتیم، آقایانمان. سالیانی بودیم در محضر ایشان، اینها را جمعآوری کردیم، گفتیم حرف ضایع نشود تباه نشود. بزرگان. عظائم، اعاظم، مشایخ که همه در ۱۱ فصل و یک مقدمه و یک خاتمه، رساله نور علی نور شده و این را مآخذ حرفشان، فرمایشاتشان، اینها همه آمده و ذکر بسیار عجیبی هم هست آن که نوعاً در کتاب دعاها دارد که "اَشِر" حرف عبری است، آن "اَشِر" همان هو هست. و این را که میفرماید: "لا اَشر" که کتاب دعاهای عبری دارند همین ترجمهی همدیگر است.
غرض،کیف کان، جناب امیر علیهالسلام آمده به رسول الله عرض کرد که به من چنین ذکری را آموختند به من دادند. که حضرت خضر به او داده (به تفسیر مجمع رجوع بفرمایید) حضرت خضر به او داده و جنابعالی میدانید که آیات، روایات قبل از کتاب میآید. کتابی که در دست دارید، آیات، روایات، منطق بحث به تعبیر حضرات اهل عرفان آقایانی که فصوص خواندید، در ابتدای فصوص قیصری دوتا تعبیر دارد از زبان قوم؛ یکی کشف تام و یکی کشف اتم قرآن را، منطق وحی را، گاهی تعبیر میکنند به کشف تام محمدی صلیالله علیه و آله و سلم وگاهی تعبیر میکنند به کشف اَتَمّ محمدی صلیالله علیه و آله و سلم.
بله، غرض، بعد در کتاب میآید که اینها همه رمز است، معماست، رمز است و تمام مراتباش هم حق است، یعنی سفرهای منطق وحی گسترده که آن آدم عادی، عامی و درس نخوانده، اُمّی، در کنار این سفره بیبهره برنخیزد، او هم از این مادبهی الهی، لقمهای طعمهای بردارد، هیچکس کنار این سفره بیبهره برنمیخیزد، ولو آن کسی که به چشماش قرآن را نگاه میکند نوشته اش را، همان حدیث جناب رسول الله .که نگاه کردن به صورت قرآن ثواب است. آنکه میشنود، نمیخواند ثواب است آنکه قرائت میکند ثواب است ترجمهاش میفهمد ثواب است.
خلاصه به تعبیر جناب امیر علیهالسلام به پسرش ابنحنفیه، به آقازادهاش فرمود: "اقرا وارق" همینطور بخوان و بالا برو و قرائت مطابق عوالم، مثل نفخ است، مطابق عوالم. اینطور، بله نفخ اینجا لب است و لپ هست و هوا هست و اینها، "نفختُ فیه من روحی" که اینها ندارد. اینها همه معانی، عوالم دارد.
وقتی که به جناب رسولالله عرض کرد که خضر به من این دستور را داد، حضرت رسول به او فرمود که "عُلِّمتَ اَلاِسمَ الاَعظم". منتهی آنجا اینطور دارد "یا هو یا من لَیس اِلّا هو" آنجا در مجمع، که "یا هو یا من لیس الا هو" و یا هو، حالا جنابعالی اشکال ادبی نکنید که ما خواندیم:
"ولا تقل عند النداءِ یا هو
و لیس فی النُحاطم النواهو"
یا هو، یا انت، ضمیر را که نمیشود منادا قرار داد؛ اینجا هو ضمیر نیست، اینجا هو اسم است، یا هو. هُوَها؛ هًوَهایی که در قرآن هم میخوانید روایات و اینها که اشاره میکند به بطلان هستی به متن اعیان آنها باید تامل بشود ولو در کتاب اینها بد پرورانده میشود. حالا همینطور در خاطر شریف داشته باشید پله پله.
غرض، این آقا در این اثنی این حدیث شریف را ذکر شریف را آورده که یا هو، هو؛ بر "ماهیت مِن حیث هی" صادر نیست و این هو بعد هو میشود، هویت میگیرد، وجود میگیرد که مجبول بشود. پس اتصافاش به وجود، مجبول است که جهت افتقار است که باید مجبول بشود. زحمت کشیدی برای این درس؟
ذکری عظیم از خضر نبی(ع)
به آقا امیرالمؤمنین جهت رفع گرفتاری ها
در بیان
حضرت علامه حسن زاده_آملی
@modafeanzuhur
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
هدایت شده از وقف امام زمان
ای دوست منتشر شد
« برای چشمهای خیس منتظرانش »
نام اثر: #ای_دوست
خواننده: #پویابیاتی
ترانه سرا: #پویابیاتی
آهنگساز: #پویابیاتی
تنظیــــم : #آرش_آزاد
نوازنده: #بهنام_حکیم
میکس: #مهران_طاها
ناشر: #شرکت_فرآواز_چنگ
@modafeanzuhur
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
Ey Doost.mp3
11.53M
🎙 #پویابیاتی
🎧 #ای_دوست
@modafeanzuhur
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
1_4368356756_۲۷۲.mp3
3.3M
#کتاب_صوتی_وظایف
#وظایف_منتظران
🔴 قسمت ۳۲ وظایف منتظران
🔵 نصرت ِولی
🎙️#ابراهیم_افشاری
@modafeanzuhur
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0