🔹 باید دقت کرد که در دعوت به نماز موانعی هست که ابتدا باید آن را برطرف کنیم و سپس دعوت به نماز را شروع کنیم وگرنه این موانع زحمات ما را خنثی می کند.
2
🔹در اسلام می خوانیم کودک را از کودکی گام به گام با وضو و قبله و نماز و سجاده و... آشنا کنید تا هنگام
بلوغ نماز برای او روان باشد.
اما ما گاهی فرزند خود را رها می کنیم و می گوییم هنوز به تکلیف نرسیده
نتیجه این رهایی آن است که به هنگام بلوغ نماز برای او سنگین است.
3
🔹 آری ! اگر کسی قبل از وقت وضو بگیرد ، هنگام نماز ، نماز برای او روان است
اما اگر هنگام اذان نیاز به تطهیر و وضو و تغییر لباس و شرایط دیگر داشت نماز برای او سخت خواهد بود
🔹 به راستی شما اگر فرزندتان گرفتار سیگار شد با خود می گویید اول تکلیفه و در یک لحظه سیگار را ترک خواهد کرد!
دختری که تا نه سالگی بی حجاب زندگی کرده در لحظه تکلیف حجاب برای او سنگین است.
4
🔹 باعث تعجب است ما برای دبستان،مرحله پیش دبستانی می گذاریم و در مهد های کودک فرزندانمان را با
آموزش های ساده و روان آشنا می کنیم تا به رفتن به مدرسه عادت کنند
ولی حاضر نیستیم برای نماز فرزندانمان را قبل از تکلیف با نماز آشنا کنیم.
5
✳️ رفتار والدین و نمازگزاران
🔹 رفتار والدین در خانه و افراد نمازگزار در جامعه و اخلاق اهل مسجد در مسجد و مشکل گرانی- تبعیض و خشونت با مردم به خصوص در مورد مسئولان می توانند موانع دعوت باشند.
6
🔹جالب آن است که قرآن نماز را
⬅️ همراه با خوش خلقی بیان کرده
⬅️ همراه با کسب و کار وتلاش قرار داده و فرموده بعد از نماز جمعه سریع به سراغ تجارت و کار بروید.
⬅️ نماز را همراه با رحم و محبت قرار داده
⬅️ همراه وفای به عهد قرار داده
⬅️ همراه مشورت قرار داده
⬅️ همراه با صبر و مقاومت قرار داده
⬅️ همراه با انفاق قرار داده
🔹 کوتاه سخن آنکه اگر نماز را با نگاهی جامع و همراه با دیگر دستورات ببینیم این نماز جاذبه بسیاری خواهد داشت.
7
✳️ رها شدن دعوت《 دعوت های مقطعی》
اگر دعوت ها لحظه ای باشد و استمرار نداشته باشد اثر خوبی نخواهد داشت.
🔹 قرآن در کنار سفارش به حق سفارش به استمرار و پایداری نیز دارد یعنی در کنار 《تواصوابالحق》 می فرماید《 و تواصوابالصبر》
🔹 در قرآن آن جا که به والدین سفارش می کند که خاندان خود را به نماز امر کنید سفارش به پایداری نیز می کند و می فرماید سفارش مستمر را رها نکنید:《 وامر اهلک بالصلاه واصطبر علیها》 طه: 132
8
✳️ شیطان
یکی از موانع نماز شیطان است که قرآن می فرماید:
《 انما یرید الشیطان ان یوقع بینکم العداوه والبغضاء فی الخمر والمیسر و یصدکم عن ذکر الله و عن الصلاه》مائده:91
9
🔹 در حدیثی از پیامبر صلی الله علیه و آله می خوانیم:
مادامی که انسان بر نماز های پنج گانه حفاظت داشته باشد شیطان از انسان وحشت دارد
ولی همین که نماز ها را ضایع کرد شیطان بر او مسلط و او را وارد بر گناهان کبیره می کند.
🔹 این حدیث می تواند تفسیر این آیه باشد که خداوند می فرماید :
《 اضاعوا الصلاه و اتبعوا الشهوات》
والسلام
10