فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺خورشید به بر ستاره دارد امشب
افروخته ماه پاره دارد امشب
🌺حُسن است امام عسکری پا تا سر
زهرا حَسن دوباره دارد امشب
🌺ولادت باسعادت #امام_حسن_عسکری (ع) مبارکباد
@onlineQomقمآنلاین.mp3
6.43M
🎼مولودی
🌹ولادت امام حسن عسکری علیهالسلام مبارک
#سید_رضا_نریمانی
امشب، ولادت یازدهمین قافله سالار دین است؛ مولودی هم نام محمد (ص) و از ذریه پاک آل طه که کنیه آن حضرت « أبومحمد » است و این کنیه را امام هادی علیه السلام بر ایشان نهاده اند.[1]
این کنیه اشاره به این دارد که فرزند آن حضرت، امام منتظر است که روایات ائمه پیشین، ایشان را هم نام پیامبر معرفی نموده بودند.
آری او میآید تا جهان را به حضور آخرین منجی عالم بشارت دهد و منتظر بودن را معنای واقعی بخشد.
احمد بن عبیدالله بن خاقان، خصوصیات ظاهری و رخسار حضرت را چنین توصیف می کند: «امام گندمگون، درشت چشم، نیکو قامت، خوب روی و خوش اندام بود و هیبت و جلالی تمام داشت.»[2]
از احادیث نقل شده از آن حضرت آشکار می گردد که آن حضرت همچون امامان دیگر به مدد ارتباط با عالم غیب، از آگاهی و دانشی غیبی برخوردار بوده است و به نظر می رسد آن حضرت بیش از امامان دیگر، از این آگاهی به صورت «ابزار هدایت» استفاده میکردند.[3]
علم آن امام همام، چنان وسیع و عمیق بود که بسیاری از اندیشمندان به آن معترفند؛ به عنوان نمونه «بطریق» شاگرد «بختیشوع»، پزشک مسیحی، از استاد خود نقل نموده است که به او درباره آن حضرت گفت: «بدان که او داناترین فرد روزگار ماست که بر زمین زندگی می کند.» [4]
اماما، شما نوید بخش امید و بالنده ساز عقل و تدبر هستید، چنانکه که فرمودید:«عبادت در زیاد انجام دادن نماز و روزه نیست، بلکه عبادت با تفکّر و اندیشه در قدرت بی منتهای خداوند در امور مختلف میباشد.» [5]
یا آن دم که فرمودید:«قبیح ترین و زشت ترین حالت و خصلت برای مؤمن آن حالتی است که دارای آرزویی باشد که سبب ذلّت و خواری او گردد» [6]
سلام بر شما و فرزند پر صلابتتان، حضرت موعود!
#امام_شناسی
در نکته قبل بیان شده که وحی تسدیدی ارتباط روحانی امام با خدای سبحان است؛ ارتباطی عمیق که موجب تائید، قوت قلب و استحکام امام در انجام وظایف امامت می شود و در عین حال او را از انسانهای عادی متمایز می سازد. بر اساس همین ارتباط است که شخصیت آسمانی امام شکل می گیرد و رابطه او با عالم غیب و معنا برقرار می شود.
این همه را می توان از آیه ۷۳ سوره انبیاء برداشت نمود آنجا که می فرماید: «اَوْحَیْنا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْراتِ وَ إِقامَ الصَّلاهِ وَ إیتاءَ الزَّکاه» (انجام دادن کارهاى نیک و برپا داشتن نماز و پرداخت زکات را به آنان وحى کردیم)
برای توضیح بیشتر لازم است دقت خود را بالاتر ببریم در آیه مورد بحث «اوحینا الیهم فعل الخیرات» داریم، نه «اوحینا الیهم ان یفعلوا الخیرات» این دو تعبیر هر چند در فارسی به یک شکل ترجمه می شوند اما در زبان عرب تفاوتی دقیق دارند؛ تعبیر اول – که در حقیقت اضافه مصدر صریح به معمول خودش است و در آیه به کار رفته است – به معنای تحقق عینی تمام خیرات و خوبی هاست، اما تعبیر دوم – که در حقیقت در آن از مصدر موول استفاده شده است و در آیه نیامده است – دلالتی بر معنای تحقق خارجی خوبی ها ندارد. (ر.ک: علامه طباطبائی، المیزان، ج ۱۴، ص ۳۰۵)
برای مثال اگر رضا فرد نیکوکاری باشد و مثلا مدرسه ای ساخته باشد در مورد او گفته می شود «یعجبنی احسانک» یعنی از این نیکوکاری تو که آن را انجام دادی شگفت زده شدم، اما اگر او فرد بخیلی باشد که کار نیکو نمی کند در موردش گفته می شود: «یعجبنی اَن تحسن» که در واقع به این معناست که اگر احسان می کردی من شگفت زده می شدم. (دقت شود)
حال به آیه بازمی گردیم؛ آیه تعبیر را به صورت اول – یعنی اضافه مصدرِ صریح به معمولش – قرار داده است بنابراین می توان در ترجمه تفسیری آن اینچنین گفت: کارهای شایسته ای که امامان انجام می دهند و همه آنها در خارج تحقق عینی دارند – مانند اقامه نماز و پرداخت زکات – تماما توسط خداوند متعال به آنها وحی شده است.
روشن است که این وحی، وحی تسدیدی است و فراتر از وحیی است که به انبیاء می شود، این وحی ارتباطی عمیق با عالم بالاست به گونه ای بر اساس این ارتباط عمیق هر کار خیری به صورت قطعی از امام سر می زند. به راستی امامی که مقامی برتر از انبیاء دارد و تمام حقایق عالم معنا را با وحی تسدیدی مشاهده می کند چگونه ممکن است از انجام کارهای شایسته دریغ نماید؟!
#پس_از_ظهور #ظهور #مهدویت #امام_زمان #اسلام #شیعه #islam #خدا #الله #god#shia #امام_دوازدهم #ادیان #تکامل_در_عصر_ظهور#عدالت_در_اسلام #ظهور_عدالت
#عدالت #عدالت_روزی #وقایع_ظهور #انقلاب_جهانی #اجرای_عدالت
#islam #shia
#imam_mahdi #son_of_man
@modafeanzuhur