eitaa logo
کانون ادبی مدام
185 دنبال‌کننده
258 عکس
90 ویدیو
12 فایل
💠 کانون ادبی هنری مُدام🔅 🔹️دانشگاه قم🔹️ MDM-UQ 🔸️ 🌴 خیال‌انگیز و شورانگیز، مدام؛ اینجا صدا از ژرفای دل، صحبتی روح‌افزا و بهجت‌انگیز از هنر و ادبیات است، این آیینه‌خانه نامش مدام است... 🔸️
مشاهده در ایتا
دانلود
بر این رواقِ زَبَرجَد نوشته‌اند به زَر که جز نکوییِ اهلِ کَرَم نخواهد ماند 🌴 @ModamQom
«خوش‌ به‌ حالِ کسانی که قلبشان به خاطر "خدا" شکسته است‌.» /حدیث۴۸۵۶ 🌴 @ModamQom
ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺑﺎ ﻫﻤﻪﯼ ﻭﺳﻌﺖ ﺧﻮﯾﺶ ﻣﺤﻔﻞ ﺳﺎﮐﺖ ﻏﻢ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﻧﯿﺴﺖ ﺣﺎﺻﻠﺶ ﺗﻦ ﺑﻪ قضا ﺩﺍﺩﻥ ﻭ ﺍﻓﺴﺮﺩﻥ ﻧﯿﺴﺖ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺧﻮﺭﺩﻥﻭﺧﻮﺍﺑﯿﺪﻥ ﻧﯿﺴﺖ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺟﻨﺒﺶ ﺟﺎﺭﯼ ﺷﺪﻥ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺎﻫﻪ ﺁﻏﺎﺯ ﺣﯿﺎﺕ... 🌴@ModamQom
9.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۲۸ اردیبهشت بزرگداشت خیام نیشابوری 🔹 محمدعلی اسلامی ندوشن 🌴 @ModamQom
کانون ادبی مدام
۲۸ اردیبهشت بزرگداشت خیام نیشابوری 🔹 محمدعلی اسلامی ندوشن 🌴 @ModamQom
منظور خیام، این نیست که مردم بنشینند پای سبزه و گل و آب تماشا بکنند و شراب بخورند و مست بشوند. شکایت او این است که عمق زندگی را بر وفق مراد انسان نمی‌بیند. یک نوع واکنش در برابر تاریخ ایران هم هست. در واقع جواب به این تاریخ است. اگر در وضع زمان خیام توجه بکنیم، یعنی عصر سلجوقی که بعد از غزنوی‌ها آمدند و ترک‌ها حاکم شدند بر کشور، ایران دو فرهنگی شد یا سه فرهنگی شد. برخورد فرهنگ بومی ایران با فرهنگ ترک، با فرهنگ عرب عباسی و این اتحاد میان عباسی‌های بغداد و حکومت ترک‌ها، در واقع وضعی ایجاد کرده است که یک بحران روانی به همراه داشته باشد، و این خواه ناخواه فرد روشن‌بین و هوشمندی مثل خیام را در مقابل سؤال‌هایی قرار می‌داد که این چه زندگی است؟ به کجا می‌خواهد برسد؟ وقتی که افراد یک ملت از چاره‌جویی‌های اجتماعی، از چاره‌جویی‌های کلی ناامید بشوند، طبعاً پناه می‌برند به اینکه وقت را غنیمت بشمارند، و از این لذائذ مشروع زندگی بهره بگیرند. اینها چه هستند؟ این لذائذ مشروع از نظر خیام و حافظ و همه روشن‌بینان تاریخ ایران البته یکی بهره‌وری از طبیعت است چون طبیعت ایران طوری بوده است، به خصوص بهار، که ربایش داشته. بهار دعوت‌کننده بوده، گل، سبزه، آب و هوای خوش که البته هوای آن زمان فرق داشته با آنچه که امروز با آلودگی‌ها همراه است، یعنی هوای خالص، هوای جوهردار، و دومی آن زیبایی است. بهره‌وری از همه نوع آن، از زیبایی انسانی تا زیبایی‌های دنیای بیرون، و سومی البته آنچه که مورد نیاز خیام است، روشن‌بینی است. یعنی کوشش بر اینکه انسان از این خیال‌های باطل و اندیشه‌های بیهوده که اطراف را گرفته است، فارغ بماند. او می‌آید به عمق مسایل. روشن‌بینی در واقع چیزی است که نزد بسیاری از این متفکران ایران جریان دارد و اینها را به خود مشغول داشته به اینکه ببینند واقعیت امور چه هست. به کجا انسان باید بیاویزد، برای آنکه به خود بگوید که گول نخورده. در پایان تکرار کنیم که این تصور عوامانه‌ای که درباره خیام پیدا شده، باید به دور افکنده شود. از غم دنیا خارج شدن، مسئولیت انسانی را از خود دور کردن، به عیش و نوش‌های سبک گذراندن، به هیچ وجه حرف خیام نیست، بلکه یک اندوه عمیق در اوست. می‌خواهد که نوعی نوش‌داروی ضد تاریخ، ضد مصائب بیابد. گذران زندگی بشر درخشان نبوده، می‌خواهد بداند چرا چنین است. می‌خواهد آن را بکاود. هدف، روشن‌بینی است. انسان بداند که کی هست و چه هست. تمام اینها را به عنوان سمبل، به عنوان کنایه به کار می‌برده. متن: از رودکی تا بهار فیلم: مستند خیام نابغه پرسشگر 🌴 @ModamQom
Mohammadreza Shajarian Man Bi Meye Nab Zistan Natvanam.mp3
2.41M
من بی می ناب زیستن نتوانم 🔆 دکلمه: احمد شاملو خواننده: محمدرضا شجریان آهنگساز: فریدون شهبازیان 🌴 @ModamQom
طرحی برای صلح (۱) قیصر امین‌پور 🌴 @ModamQom
رفتیم گورستان ظهیرالدوله -جای شما خالی- ساعات طولانی ای بر سر مزار مرتضی خان محجوبی نشستیم و به این واژه زل زدیم.
بر سر مزار ملک‌الشعرا هم همچنان بهار بود
‏كالشمس أنتِ! فقالت وهْي ضاحكة: وأنتَ كالقمر الصافي لمن نظرا متى اللقاء؟! فقالت وهْي باكية: الشمسُ لا ينبغي أن تدركَ القمرا... گفتم تو همچون خورشیدی! با لبی خندان گفت: و تو هَمچون ماه پاکی برای هر دیده‌ای.. گفتم وعده‌ی ملاقات چه زمانی‌ست؟! در حالی‌که می‌گریست گفت: خورشید هرگز نباید به ماه برسد.. 🌴@ModamQom
باز از این کوچه، امام دیگری را می‌برند باز هم با دست بسته، حیدری را می‌برند 🏴شهادت جانگداز بنیان گذار مذهب تشیع امام صادق(ع) تسلیت باد. @ModamQom