eitaa logo
معجزه‌ی‌ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم
231 دنبال‌کننده
7.4هزار عکس
2.5هزار ویدیو
30 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
معجزه‌ی‌ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم
آزمونی برای انتخاب 🔲 وقتی امام حسین(ع) از مدینه خارج شد، گروه هایی از جنّیان به حضور آن حضرت آمده، عرض کردند: ای آقای ما! ما از شیعیان و یاوران شما هستیم. هر دستوری بفرمایید، در خدمتیم. اگر دستور فرمایید، تمام دشمنانتان را به قتل می رسانیم و نیازی نیست شما حرکتی بکنید و زحماتی متحمل شوید. امام(ع) به آنان فرمود: «خداوند به شما جزای خیر دهد! آیا شما این آیة شریفه را که بر جدّم نازل شده است، نخوانده اید که خداوند می فرماید: (أَینَمَا تَکونُواْ یدْرِککمُ الْمَوْتُ وَلَوْ کنتُمْ فِی بُرُوج مُّشَیدَة)[1] «هر کجا باشید مرگ شما را می گیرد اگر چه در برجهای محکم باشید» و (لَبَرَزَ الَّذِینَ کتِبَ عَلَیهِمُ الْقَتْلُ إِلَی مضَاجِعِهِمْ)[2] «آنهائی که کشته‎شدن در سرنوشت آنها بود به بسترشان می‌ریختند (و آنها را به قتل می‌رساندند» بعد در توضیح تلاوت این آیات، فرمود: اگر من حرکت و قیام نکنم، این مردم چگونه آزمایش شوند؟ چه کسی در قبر من در کربلا ساکن خواهد شد، حال آنکه خداوند برای من در روز آغاز آفرینش در نظر گرفته و آن را پناهگاه دوستان و شیعیانم قرار داده است؟ سپس در ادامه افزود: به خدا سوگند! من برای نابودی دشمنانم از شما تواناترم؛ اما خداوند می خواهد: (لِیهْلِک مَنْ هَلَک عَنْ بَینَةٍ وَ یحْیی مَنْ حَیَّ عَنْ بَینَةٍ)[3] «تا آنها که هلاک (و گمراه ) می‌شوند از روی اتمام‌حجت باشد، و آنها که زنده می‌شوند (و هدایت می‌یابند) از روی دلیل روشن باشد.»[4) حضرت با تلاوت این آیات سه نکته را متذکر شدند: 1. از مرگ چاره ای نیست و همه باید تسلیم این سرنوشت باشند؛ 2. من و یارانم آن گروه سعادتمندی هستیم که خداوند شهادت (بهترین نوع مرگ) را برایشان برگزیده است؛ 3. قیام من اتمام حجت برای مردم است که آنان از روی علم و اختیار راه حق من و یا باطل بنی امیه را انتخاب کنند. [1] نساء / 78 [2] آل عمران/ 154 [3] انفال/ 42 [4] بحار الأنوار، محمدباقر مجلسی، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، 1403ق، ج 44، ص 330. 📚پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه معجزه‌ی پیامبر در ایتا👇 eitaa.com/moejezeyepeyambar داستان‌های قرآنی و مذهبی در ایتا👇 eitaa.com/Dastanqm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معجزه‌ی‌ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم
رمز انقلاب الهی ✔️ هنگامی که امام از مکه رهسپار کربلا شدند «عمرو بن سعید» حاکم مدینه، بر مبنای درخواست «عبدالله بن جعفر طیار» نامه ای به امام نوشت که: «من از خدا می خواهم از آنچه تو را هلاک می سازد، پاسداری کند و تو را به سوی رشد و هدایت رهنمون شود. به من خبر رسیده که می خواهی به سوی عراق حرکت کنی. من دربارة عداوت و ناسازگاری به تو هشدار می دهم و از نابودی تو می ترسم. به این جهت، عبدالله بن جعفر را با یحیی بن سعید نزد تو فرستادم. به همراه آنان به نزد من بازگرد. تو نزد من با امنیت و آسایش و نیکی خواهی بود. خدا در این زمینه گواه و کفیل است. والسلام.» وقتی آن دو تن نامه را با عجله به امام رساندند، حضرت با الهام از آیة شریفة (وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِّمَّن دَعَا إِلَی اللَّهِ وَ عَمِلَ صَالِحًا وَ قَالَ إِنَّنِی مِنَ الْمسْلِمِینَ)[10]؛ «گفتار چه کسی بهتر است از آنکس که دعوت به سوی خدا می کند و عمل صالح انجام می دهد و می گوید: من از مسلمین هستم.» چنین پاسخ داد: «أمَّا بَعدُ! فَإنَّهُ لَم یشاقِقِ اللَّهَ وَرَسولَهُ مَن دَعا إلی اللَّه عزَّ وَ جَلَّ، وعَمِلَ صَالِحاً؛ وَقالَ: إننی مِنَ المُسلِمینَ، وقَد دَعَوتَ إلی الأمانِ والبِرِّ والصِّلَةِ، فَخَیرُ الأَمانِ، أمانُ اللَّهِ، وَلَن یؤمِنَ اللَّهُ یومَ القِیامَةِ مَن لَم یخَفهُ فِی الدُّنیا، فَنَسألُ اللَّهَ مَخافَةً فی الدُّنیا تُوجِبُ لَنا أمانَهُ یومَ القِیامَةِ، فإن کنتَ نوَیتَ بِالکتابِ صِلَتی وَبِرِّی، فَجُزیتَ خَیراً فِی الدُّنیا وَالآخِرَةِ؛ والسَّلامُ؛[11] هرگز با خدا و پیامبرش ناسازگاری [و عداوت] نکرده کسی که به سوی خدا می خواند و عمل صالح انجام می دهد و [با تمام وجود] می گوید: من از مسلمانانم. تو مرا به سوی امان و نیکی و صلح دعوت کرده ای؛ اما بهترین امان برای من، امان خداست و او در روز قیامت، کسی را که در دنیا از او نترسد، امان نخواهد داد. در دنیا خوف از خدا را از درگاهش خواهانیم تا موجب امنیت ما در قیامت باشد. اگر قصد تو از نوشتن نامه به ما خیرخواهی و نیکی است، خداوند در دنیا و آخرت برایت جزای خیر دهد. والسلام.» امام با استفاده از آیة بالا، به صراحت سه ویژگی ارزشمند را در حرکت خود مشخص فرمود، از جمله: دعوت به الله، اهتمام به عمل صالح و تسلیم شدن در برابر حق؛ که در حقیقت با تحقّق عمل صالح و تسلیم در مقابل فرامین الهی به تبلیغ و نشر اصول و ارزشهای مکتب توحید نیز می پردازد و همانند پیامبران الهی(ع) ندای آسمانی توحید سر می دهد. به همین لحاظ، به امان نامه های عوامل ستمگران در مقابل امان الهی توجهی نمی کند؛ چراکه به راه خود و تأییدات الهی، از عمق جان ایمان و باور دارد. از این گذشته، امام(ع) معیار حرکتهای توحیدی را با این آیه تبیین می فرماید تا آیندگان، انقلابهای ارزشی را از غیر آن بشناسند و بدانند هر که در برنامة خود دعوت به سوی خدا، عمل صالح و تسلیم در مقابل حق را بگنجاند، آن قیام الهی است، وگرنه ارزشی ندارد. [10] فصلت/ 33. [11] موسوعة کلمات الامام الحسین(ع)، گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم، نشر معروف، قم، 1416 ق، ص403. 📚پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه معجزه‌ی پیامبر در ایتا👇 eitaa.com/moejezeyepeyambar داستان‌های قرآنی و مذهبی در ایتا👇 eitaa.com/Dastanqm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معجزه‌ی‌ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم
نقطة تسلیم ای درد توام درمان، در بستر ناکامیوی یاد توام مونس، در گوشة تنهاییدر دایرة قسمت، ما نقطة تسلیمیملطف آنچه تو اندیشی، حکم آنچه تو فرمایی ✔️ وقتی «عبدالله بن عباس» عزم راسخ امام حسین(ع) را در حرکت از مکه به سوی کوفه مشاهده کرد، بسیار تلاش و اصرار نمود که امام برگردد؛ اما از گفتگوی خود به نتیجه ای نرسید. امام برای آرام کردن او به قرآن تفأل زد که این آیه آمد: (کلُّ نَفْس ذَآئقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَکمْ)[12] «هر کس مرگ را می چشد و شما پاداش خود را بطور کامل در روز قیامت خواهید گرفت. » بعد از این تفأل، امام آیة استرجاع[13] را تلاوت کرده، فرمود: (صدَقَ اللَّه وَ رَسُولُهُ) و به ابن عباس تأکید نمود: «بعد از اینکه آیه را مشاهده کردی، دیگر اصرار نکن؛ چراکه قضای خدای بزرگ برگشت ندارد.»[14] امام حسین(ع) این باور توحیدی را بارها در پیامهای خود یادآور شده، اعلان فرمود که وقتی قرار است همگان طعم مرگ را بچشند، پس چه بهتر که آن مرگ، شهادت در راه خدا باشد. لذا فرمود: وَ اِنْ تَکنِ الاَبدانُ لِلموتِ اُنشِأَتْفَقَتْلُ امرَء بِالسَّیفِ فی اللهِ اَفضَلُ[15] اگر بدنها برای مردن آفریده شده اند پس کشته شدن با شمشیر در راه خدا برتر است. همچنین، تمام نشانه ها خبر از سرنوشت سعادتمندانة آن حضرت (شهادت در راه خدا) می داد و این مدال افتخاری است که خداوند متعال تنها به دوستان برگزیده و خالصش اعطا می کند. چنانچه در حدیث لوح که امام باقر(ع) از «جابر بن عبدالله انصاری» نقل فرموده، آمده است که خداوند می فرماید: ای محمد! من تو را بر جمیع پیامبران برتری داده ام و وصی تو را بر تمام اوصیای پیامبران پیشین فضیلت بخشیدم و تو را به دو سلاله و نوه ات حسن و حسین(ع) گرامی داشتم. حسن را بعد از پدرش سرچشمة علم خود گردانیدم و حسین را گنجینه دار وحی خود برگزیدم و او را با شهادت گرامی داشتم و زندگی اش را به سعادت و نیکبختی پایان می دهم که او سالار شهیدان راه فضیلت است.[16] [12] آل عمران/ 185. [13] بقره/ 156: (إِنا لِلَّه وَ إِنا إِلَیهِ رَاجِعُونَ). [14] موسوعة کلمات الامام الحسین(ع)، ص 390. [15] مناقب ابن شهر آشوب، ج 2، ص 213. [16] الاحتجاج، احمد بن علی طبرسی، نشر مرتضی، مشهد، 1403ق، ج 1، ص 67. 📚پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه معجزه‌ی پیامبر در ایتا👇 eitaa.com/moejezeyepeyambar داستان‌های قرآنی و مذهبی در ایتا👇 eitaa.com/Dastanqm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ به یقین پروردگار تو در کمین‌گاه (ستم‌گران) است! آیه ۱۴ سوره فجر