اطلاعات تکان دهنده تحقیق و تفحص مجالس 5 دوره اخیر از ناکارآمدی و فساد در خودروسازی
گزارش تحقیق و تفحص از علل ناکارآمدی شرکتهای خودروساز داخلی در جلسه علنی امروز مجلس قرائت شد تا از چهارمین گزارش تحقیق و تفحص از این صنعت در مجالس پس از انقلاب در مجلس دهم رونمایی شود.
پیش از این در دورههای ششم، هفتم و نهم مجلس نیز تحقیق و تفحص از خودروسازان صورت گرفت و نتایج آن منتشر شد.
به گزارش ایسنا مهم ترین محورهای این گزارش عبارتند از:
همکاری نکردن نیروی انتظامی و قوه قضاییه (به جز همکاری حداقلی سازمان بازرسی کل کشور) و زیرمجموعههای مجلس نظیر کمیسیون اصل نود، ریاست مجلس و هیئت رئیسه مجلس برای تحقیق و تفحص
در پایان سال ۱۳۹۷ شرکت ایران خودرو دارای مجموعا ۱۰۷ شرکت بوده است که تعاونیهای خاص و اعتبار کارکنان نیز، دارای ۱۲ شرکت فعال است.
شرکت سایپا هم کنترل ۶۴ شرکت فعال و ۱۲ شرکت غیرفعال را در اختیار دارد.
وضعیت بنگاهداری شرکتهای خودروساز باعث شده اطلاعات برخی شرکتها حتی در اختیار خودروسازان نباشد!!
بیش از 12 درصد بهای تمام شده خودرو مربوط به هزینههای حقوق و دستمزد است که حدود سه برابر استانداردهای جهانی است!!
افزایش روند استخدامها در ماههای نزدیک به انتخابات و انتصاب افراد بدون تخصص و گاهی مسئلهدار از لحاظ مالی و مدیریتی صرفاً به دلیل دخالت مراجع دولتی و امنیتی، این صنعت را با مشکلات عدیدهای مواجه کرده است!!
مشکل کسری نقدینگی و سرمایه در گردش خودروسازان، ریشه در تقسیم سود نقدی نامتعارف بین سهامدارانی مانند صندوقهای بازنشستگی دارد که گاهی تا بیش از ۸۰ درصد سود کسب شده را بین سهامداران توزیع می کردند.
این موضوع به همراه خرید سهام خزانه توسط خودروسازان، سبب ایجاد کسری نقدینگی و هزینههای مالی ۱۰ میلیون تومانی به ازای هر خودرو شده است.
بدهیهای احتمالی ساپکو بابت تضامین سنوات گذشته حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان است که با توجه به بحران در قطعهسازان، یک زنگ خطر جدی برای ایرانخودروست.
هزینههای سرمایهگذاری های خارجی بدون توجه به مطالعات بازار در کشورهایی نظیر سنگال، موجب خروج منابع از بنگاه اقتصادی شده است.
مثلاً در سنگال ۹۰ میلیون دلار تحت شرایطی سرمایهگذاری شده است که این کشور امکان تأمین برق برای فعالیت این کارخانه را نداشته است و اکنون نیز هیچ امکانی برای فروش و واگذاری این کارخانه وجود ندارد.
در مجموع طی سال های ۱۳۸۶ لغایت ۱۳۹۲ این سرمایه گذاریها حدود ۱۵۸ میلیون دلار شده است.
یکی از مصائب صنعت خودرو، رانتی است که از جیب مصرفکنندگان نهایی و خودروسازان به دلالان و افرادی که دارای امتیاز ویژه هستند، پرداخت میشود که به عنوان مثال در خودروی پراید، رقمی در حدود ۳۰ میلیون تومان را شامل میشود و برای مردم امکان ثبتنام و خرید مستقیم از طریق سایت خودروسازان وجود ندارد!!!!!
این درحالی است که بر اساس گزارش موجود، به عنوان مثال فردی با یک کارت بانکی مشخص، در سال ۱۳۹۷ اقدام به خرید ۳۲۵ خودرو کرده است.
شوربختانه در این وضعیت امضاهای مدیران ارشد دو شرکت خودروساز بابت واگذاری خودروها به صورت دستوری یا (VIP) موجب ایجاد فرصت برای افراد سفارش شده توسط متنفذین شده است.
در این شرایط هم، دولت و سازمان بازرسی با اجبار خودروسازان به فروش فوری، پیشفروش و قیمتگذاری دستوری اشتباه، موجبات فشار بر خودروسازان را فراهم کردند که نتیجه آن زیان ۳۰ هزار میلیارد تومانی دو خودروساز بزرگ بوده است.
رعایت نکردن عدالت در فروش و سهم دهی بیشتر به برخی نمایندگیهای خاص در فروش های سبدی و گاهی با اقساط کم بهره سبب توزیع رانت بین این نمایندگیها شده است!!!
به نحوی که ۲۰ نمایندگی اول ایرانخودرو سهم حدود ۱۶ درصدی از کل فروش محصولات این گروه را بر عهده داشتهاند!!
در شرکت سایپا نیز با توجه به شواهدی مبنی بر توزیع نشدن عادلانه خودرو و انعقاد قراردادهای غیرشفاف، مبهم و زیانبار فروش با برخی نمایندگان و خریداران عمده، از حیث ایجاد رانت و سوء جریان مالی مستلزم بررسی کارشناسی و رسیدگی قضایی است که ظاهرا در دست رسیدگی است.
منشأ بسیاری از چالشها، پسرفتها، ناکارآمدیها، رانتها، مفاسد و زیاندهیهای عظیم ایرانخودرو و سایپا در دهه اخیر، ریشه در ایجاد ساختار پیچیده، تو در تو و چند لایه مالکیت و سهامداری حلقوی و لذا فساد سیستماتیک در آن دارد.
بنابراین مهم ترین اقدام عاجل انحلال #خودسهامداری و اصلاح مالکیت خودروسازان بزرگ است.
فایده مالی این پیشنهاد، آورده ۳۶هزار میلیارد تومانی آن برای خودروسازان است./ آخرین خبر
@moghavemat_ta_zohoor313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نطق محمد عزیزی نماینده ای که در پرونده اخلال در بازار خودرو به ۶۱ ماه حبس محکوم شد!!
@moghavemat_ta_zohoor313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم انتخاباتی محمد عزیزی نماینده سابق مجلس و محکوم پرونده خودرویی
"هنوز جوان هستم، حوصله دارم، صدامم بلنده، یقه وزیر رو میگیرم..."
محمد عزیزی به اتهام اختلال در نظام توزیع خودرو به ۶۱ ماه حبس محکوم شد.
@moghavemat_ta_zohoor313
محمد خاتمی سهامدار، علی خاتمی برادر وی رئیس شرکت سرمایه گذاری بانک دخیل در فساد مالی 3000 میلیاردی!
در جریان پیگیری ماجرای غارت 3 هزارمیلیارد تومانی، محمد خاتمی از سران فتنه آمریكایی- اسرائیلی 88 یكی از سهامداران بانك سامان و علی خاتمی برادر رئیس جمهور اسبق و رئیس دفتر وی در سال های پایانی ریاست جمهوری او و مدیر شركت سرمایه گذاری این بانك است.
بانك سامان همراه با بانك غیر قانونی و تاسیس نشده «آریا» در غارت 3 هزار میلیارد تومانی از شبکه بانكی كشور دست داشته كه مدیرعامل آن به همین اتهام از كار بركنار شد.
مشروح یادداشت:
https://masaf.ir/najva/post/37131
@moghavemat_ta_zohoor313
19.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بهزاد نبوی محکوم فتنه 88 :
برجام کار بزرگ دولت و بزرگترین دستاورد بینالمللی کشور بود!!!!
فعال سیاسی اصلاح طلب در دیدار سیاسیون با روحانی:
تصور میکردم با همهگیری جهانی کرونا و اینکه همه دنیا درگیر یک مشکل مشترک است، نوعی وفاق و همکاری میان کشورهای جهان به وجود آید اما هم رفتار دولت آمریکا و هم رفتار برخی مسئولان در کشور نشان داد که این امید درست نیست و چنین اتفاقی نخواهد افتاد.
@moghavemat_ta_zohoor313
7.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حالا که بحث #سلطان_خودرو داغه ، یادی کنیم از پدرخوانده صنعت خودرو #رضا_ویسه
فکر می کنید چه کسی رضا ویسه را به جان خودروسازی ایران انداخت؟
@moghavemat_ta_zohoor313
ماجرای ارتباط مجری شبکه «منوتو» با سلاطین خودرو و طلا چیست؟
۱۸ میلیارد تومان پول بیت المال در جیب مجری شبکه ضدانقلاب
نام «آیه دریس»، مجری منوتو در پرونده سلاطین طلا و خودرو دیده میشود.
در این پرونده که برای «وحید بهزادی» و همسرش «نجوا لاشیدایی» به جرم اخلال عمده در بازار خودرو و طلا به اعدام محکوم شدهاند، ارتباط مالی میان متهمان و مجری شبکه معاند منوتو مشاهده می شود.
با تحقیقاتی که از حسابهای «وحید بهزادی» و «نجوا لاشیدایی» در شرکت شهاب پارس برآمده است، بالغ بر ۱۸ میلیارد تومان به حساب خانمی واریز شده که گفته میشود مجری شبکه ضد انقلاب منوتو و مجری مرجان تیوی بوده که سال ۹۴ از کشور خارج شده است.
بر همین اساس آیه دریس، مجری شبکه «من و تو» فردی است که ۱۸ میلیارد از سرمایه بیت المال را به غارت برده و در سال ۹۴ از کشور گریخته است.
@moghavemat_ta_zohoor313
کسی فکرش را نمیکرد که شلیک به گلوبال هاوک در خلیج فارس و پادگان عین الاسد در عراق ، گره دیپلماسی انرژی را در اوج تحریمها باز کند.
اینک نفتکشهای ایرانی با عزت و اقتدار وصف نشدنی با عبور از آبهای بین المللی و از بین شناورها و ناوهای آمریکا و متحدان او بدون هیچ مزاحمت و آسیبی در بنادر #ونزوئلا بیخ گوش ابرنکبت جهان پهلو میگیرند و حیاطخلوت آمریکا را شلوغ میکنند.
یکبار دیگر به همه بخصوص به خودفروختگان و پادوهای داخلی شیطان بزرگ ثابت شد دنیای امروز دنیای گفتمان نیست بلکه دنیای موشک و قدرت است.
امروز برای صدمین بار همه شیرفهم شدهاند که امریکا چیزی بیش از یک ببر توخالی پیر و فرتوت و بدون دندان نیست و او را تنها با موشک و از موضع قدرت میتوان شیرفهم کرد نه با قدم زدن در کنار ...
امروز این اقتدار غرور آمیز نظامی ماست که گره از اقتصاد تحریمی و معیشت ملت ما باز می کند.
خط ترانزیت صادرات بنزین ایرانی در ذل الطاف الهی و توجهات حضرت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و هدایت های حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و قدرت موشکهای خرمشهر و ذوالفقار و زلزال و ... باز شده است.
مهم نیست که برد موشکها به دریای کارائیب میرسد یا نه، به آنجا که باید برسد، میرسد. پرچم ایران قبل از اینکه بر فراز نفتکشها بر افراشته شود توسط موشکها و ماهواره نظامی نور به اهتزاز در آمد.
@moghavemat_ta_zohoor313
آغاز دوران ابرقدرتی ایران
زمانی که ایران برای دور زدن تحریم های غیر قانونی و ظالمانه استکبار و صهیونیسم جهانی در حال ارسال مخفیانه محموله ای نفتی با پوشش نفتکش "گریس۱" روسی و با پرچم پاناما بود ، نفوذی ها و جاسوسان رذل و وطن فروش ، اطلاعات نفتکش را به دشمنان لو دادند و انگلیس خبیث در تنگه جبل الطارق آن را توقیف کرد.
پس از آنکه دیپلماسی فشل و پر از ضعف لبخند کت و شلواری غربزده های مفلوک فایده ای نداشت ، سبزپوشان انقلابی وارد میدان شدند و یک نفتکش انگلیسی را در تنگه هرمز توقیف کردند.
سیاست نفتکش در برابر نفتکش جواب داد و انگلیس به اصطلاح بریتانیای کبیر به غلط کردن افتاد.
نفتکش گریس۱ پس از رفع توقیف به "آدریان دریا۱" تغییر نام یافت و اینبار پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران با افتخار بر بالای آن به اهتزاز درآمد.
دیگر مخفی کاری پایان یافته است و در حال حاضر ۵ نفتکش به ونزوئلا در آنسوی دنیا و چهار نفتکش به چین در شرق دور با پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران و بدون واهمه و کمترین غلطی از سوی انگلیس که هیچ از جانب آمریکای مدعی ابرقدرتی به مقصد رسیده و میرسند.
این پایان دوران زورگویی و تحریم و آغازی بر اقتدار و ابرقدرتی جمهوری اسلامی ایران است ...
امروز فقط نفتکشهای ایران نیست که وارد ونزوئلا می شوند این صدای پای اقتدار ایران سربلند و قدرتمند است که شنیده می شود و این صدای بلند شکست دیوارهای قطور تحریم هاست که به گوش میرسد !
@moghavemat_ta_zohoor313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سردار حاجی زاده عزیز فرمانده هوافضای سپاه:
در حوزه دفاعى مردم هیچگونه نگرانى نداشته باشند.
مشکل ما در حوزه اقتصاد است، باید همه باهم این مشکل را حل کنیم.
@moghavemat_ta_zohoor313
7.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حجتالاسلام دانشمند:
اعتقاد دارم روز قیامت خدا آبرویی به سردار حاجیزاده میدهد که شهدا هم به آن غبطه میخورند؛ چون شهیدان جان دادند و ایشان آبرو داد.
@moghavemat_ta_zohoor313
نامه منتخبان تهران به شورای نگهبان
لایحه حذف ۴ صفر به مجلس بازگردد
جمعی از منتخبین مجلس یازدهم طی نامهای به شورای نگهبان با برشمردن ابهامات و ایرادات لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی خواستار برگشت فوری این لایحه به مجلس شدند تا با دقت و وسواس بیشتری نسبت به رفع ابهام و تصویب آن اقدام شود.
fna.ir/ex7nht
@moghavemat_ta_zohoor313