eitaa logo
•[ محدثه ]• 🌿 🇵🇸
21 دنبال‌کننده
69 عکس
57 ویدیو
4 فایل
سلام ، خوش اومدی🌹 اینجا خلوت دنجی است برای اینکه در کنار هم رشد کنیم🌱 برای ظهور صاحب الزمان (عج) صلوات❤️ ✨از طریق لینک زیر حرفت را به صورت ناشناس با من بگو : https://harfeto.timefriend.net/16866763918340
مشاهده در ایتا
دانلود
. عوامل از بین برنده اثر عمل صالح در کلام امام سجاد (علیه السلام) ۱) حرص: آدم وقتی فهمید و باور کرد که چیزی خوب است، مفید است، منفعت دارد، پول زاست­، پست و مقام از آن در می­‌آید، حرص پیدا می‌کند. یعنی بیشتر می­‌خواهد آن‌ را به دست بیاورد. این را حرص می­‌گویند. خوب آدم وقتی دید که یک کاری پول زاست، آن کار را بیشتر انجام می‌دهد که پول بیشتر در بیاورد. یا می­‌خواهد به شهرت برسد، می‌­بیند که یک کاری زودتر او را به شهرت می‌رساند، حریص می‌شود که آن را انجام دهد. این حرص باعث می­‌شود که انسان گاهی کارهایی کند که نباید انجام دهد. لذا نسبت به هیچ کاری نباید حریص شد مگر یک کار که خدا خودش به پیغمبراکرم­ فرموده است. آدم، حریص به نجات قوم شود، حریص شود نسبت به این که عدّه‌ای اهل تقوا شوند این خوب است، امّا حریص به چیزهایی بد که آن ذخائر را از بین می‌­برد خطرناک است و باید اجتناب کرد. اگر احساس کردیم که به چیز مادی حریص هستیم باید ترمز کنیم خطرناک است که به جلو برویم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ادامه عوامل از بین برنده اثر عمل صالح ۲)غضب: یکی از آن عواملی که مقدار زیادی از ذخائر ما را از بین می­‌برد ، حالت غضب است. آدم که عصبانی می­­‌شود نه خدا سرش می‌­شود، نه دین و نه عقل؛ هر کاری که دلش بخواهد می­‌کند. بعد که عقلش سر جایش آمد پشیمان می‌شود. .
. راه کنترل غضب  در حالت غضب نه باید حرف زد و نه باید کاری کرد. چون حرف بزنیم گناه می­‌کنیم و اگر کاری هم بکنیم گناه می‌شود. وقتی غضب از بین رفت آن وقت آدم باید آرام حرفش را بزند. در حال غضب هیچ کاری نباید کرد. چون غضب پرده ضخیمی مقابل عقل و دین و خداست.  آدم در آن حال نمی‌­فهمد که خدا چه گفته است، عقل چه گفته است؛ آن چیزی که می­‌خواهد را می‌گوید، آن هم دیگر پدرِ ذخائر معنوی را در می‌آورد! لذا در حال غضب فقط سکوت توصیه شده است؛ هیچ حرفی هم نباید بزنیم، محلی هم که در آنجا عصبانی شده­‌ایم را ترک کنیم؛ آرام که گرفتیم بعد بیاییم و حرف بزنیم. ولی در آن حالِ غضب اگر یکی به دو کردیم، حتماً در آن گناه خواهد بود : فحش، بی‌­حرمتی، تهمت و... در آن است. آدم تا خلاص نشود و راحت نشود، رها نمی­‌کند! هر چیز از دستش بر بیاید... تیر، تفنگ، چوب، سنگ، همه را در آن جا مصرف می‌­کند. غضب  این­ طور است. جلوی عقل و دین را می­‌گیرد! .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ادامه عوامل از بین برنده اثر عمل صالح ۳)حسد: انسان حسود نسبت به کسی که دارای نعمت است، هیچ فروگذار نمی­‌کند. هر چه که بتواند فحش و تهمت و... می‌­زند. اینگونه کیسه ذخایر معنوی خالی­ می‌ شود! خیلی باید مراقب باشیم که نسبت به نعمتی که کسی دارد حسادت نداشته باشیم. .
 . ۴) کم صبری: یکی از سپرهای بسیار بزرگ ارتکاب گناه، صبر و تحمّل است. آدمی که صبر نداشته باشد نمی­‌تواند به زن نامحرم نگاه نکند، غیبت نکند، دروغ نگوید. چون عادت کرده است! اصلاح عادت صبر می­‌خواهد، صبر هم تلخ است. اگر صبر ضعیف شد، آدم حرف‌هایی می‌­زند، کارهایی می­‌کند، گناه می‌­کند و از ذخایر معنوی کم می‌­شود. بنابراین، خدا به همه صبر داده است. باید تمرین کنیم. در مقام انجام واجبات و ترک محرمات، از این سپر استفاده کنیم. اگر استفاده کنیم صبر تقویت می‌شود و راحت­‌تر می­‌شویم ­و کاری نمی­‌کنیم که ذخایر معنوی را تخلیه کنیم و از دست بدهیم. .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ادامه عوامل از بین برنده اثر عمل صالح ۵) قناعت نداشتن:« اکتفاء». آدم زندگی را هر جوری بخواهد می‌­تواند بگذراند؛ روزی پنج هزار تومان خرج کند، روزی پنجاه هزار تومان هم می­‌شود ...اگر به آن مقداری که لازم است، اکتفاء کردیم و قناعت کردیم، خیلی از گناهان را مرتکب نمی­‌شویم؛ امّا اگر صبر نکردیم، دائم این در و آن در می­‌زنیم تا پول در بیاوریم یکی از این راه‌ ها را شیطان نشانمان می‌دهد! این از آن کارهایی است که ذخایر معنوی را تخلیه می‌کند. .
. ۶) بد اخلاقی: بعضی‌‌ها بد اخلاق هستند، نمی‌­شود با آن‌‌ها حرف زد؛ با شنیدن کلامی که نمی‌پسندد فوراً از کوره در می‌روند. این کارهایی که انجام می‌دهد ذخایر معنوی را تخلیه می‌کند. مبتلا به گناه می‌­شود، عصبانی می‌شود، فحش می­‌دهد، توهین می­‌کند، تهمت می‌­زند. .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ۸) قبیله پرستی: حمیّت هم مال قبائل است .البته ما در قبائل نیستیم ... اما آن‌‌هایی که در ایران در قبائل هستند، هر قبیله‌ای برای نفرات و افراد قبیله خودش حمیّت دارد. می‌بیند که فردی از قبیله­‌اش در گوش فردی از قبیله دیگر زد، اما این کار را شهادت نمی‌دهد. می­‌گوید او مالِ خودمان است! و این درست نیست، زیرا حقّ از بین می‌­رود، به نام حمیّت قبیله­‌ای! ظلم رواج پیدا می‌کند، این هم یکی از گناهان بزرگ است چون ممکن است آدمی را بکشد. اگر شهادت ندهی حقّ از بین می­‌رود، و ذخایر معنوی هم از بین می‌رود. .