eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️سیر در معرفت و محبّت فاطمه سلام الله علیها به وادی حیرت و جنون می‌انجامد◾️ ▪️هرچه تقلّا کردیم، هرچه از کشف عارفان و درک حکیمان بهره گرفتیم، هرچه از زبان متکلّمان و محدّثان سخن گفتیم، در پایان راه جز اظهار عجز و احساس تحیّر در برابر این شخصیت عظیم که امّ ابیها است کاری نتوانستیم بکنیم؛ این شخصیت عظیمی که سرچشمه‌ی همه‌ی کمالات رسول الله است؛ اگر همه‌ی کمالات دستگاه آفرینش در وجود خاتم النّبیین به اوج قلّه‌ی خودش رسید، سرچشمه‌ی همین کمالات وجود مقدّس صدیقه‌ کبری سلام الله علیها است. خود پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: ✔️فاطمة امّ ابیها، فِدَاهَا أَبُوهَا، أَبُوهَا فِدَاهَا ▪️پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم اغراق نمی‌کند، وقتی می‌گوید من فدای فاطمه، ببینید فاطمه علیها السّلام کیست که خاتم النّبیّین سزاوار و شایسته است که قربانی او شود! می‌ترسم وارد بعضی از حوزه ها شوم. سخن گفتن در این زمینه خیلی از منزلت و جایگاه ما فراتر است. ولی خاطرتان هست که در بحث قربانی گفتیم نظام آفرینش نظام قربانی است، هر موجود مادونی در راه مافوق خودش قربانی می‌شود و از این طریق به کمال می‌رسد. جماد قربان گیاه می‌شود و گیاه می‌شود، گیاه قربان حیوان می‌شود و حیوان می‌شود، حیوان قربان انسان می‌شود و انسان می‌شود، انسان قربان انسان کامل می‌شود و انسان کامل می‌شود و انسان کامل یعنی ولیّ اعظم خدا قربان خدا می‌شود و آن وقت می‌شود آنچه که دیگر زبان یارای گفتن آن را ندارد. ▪️اعظمِ انسان‌های کامل تاریخ، گل سرسبد آفرینش، وجود مقدّس خاتم النّبیّین صلوات الله علیه و آله و سلّم است، حال چگونه است که خاتم النّبیّین در رابطه با فاطمه علیها السّلام می‌گوید: أَبُوهَا فِدَاهَا ▪️یعنی خاتم النّبیّین فدای او بشود! یعنی قربان شدن خاتم النّبیّین در راه فاطمه مایه‌ی کمال و تعالی خاتم النّبیّین است! خدایا فاطمه سلام الله علیها کیست؟! ما نمی‌دانیم. او لیلةالقدر هستی است، سرّ اعظم خداوند است. ▪️به هر حال هرچه که گفته‌اند و گفته‌ایم، هرچه که یافته‌اند و یافته‌ایم، هرچه که اندیشیده‌اند و اندیشیده‌ایم، همه وقتی به حریم فاطمی می‌رسد، نقش بر آب است. همه طفل ابجد خوان این مدرسه‌اند. مگر امام صادق علیه السّلام نفرمودند: ✔️انَّما سُمِّیَتْ فاطِمَةَ لاَنَّ الْخَلْقَ فُطِموا عَنْ مَعْرِفَتِها ▪️فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها فاطمه نامیده شد، چرا که راه معرفت فاطمه برای همه‌ی خلق بریده است؛ یعنی برای همه‌ی انبیاء و اولیا و اوصیا، همه‌ی عارفان و حکیمان و محدّثان و متفکّران. ▪️این وادیِ حیرت است، لذا کسانی که در وادی محبّت فاطمه‌ی زهرا صلوات الله علیها غرق شده‌اند پایان کارشان جنون است. وادی‌یی است که آنجا دیگر عقل رنگ می‌بازد. سرنوشت فاطمیون حیرت و جنون است... ◾️استاد مهدی طیّب ۹۰/۰۲/۱۵◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴◾️صلوات و توسل جناب خواجه نصیرالدین طوسی به محضر اقدس حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها◾️ ◾️أللّهمَّ صَلِّ و سلِّم و زِد و بارِک علي السَّيِّدَةِ الجَليلةِ الجَميلةِ، المَعصومَةِ المَظلومَةِ الکريمَةِ النَّبيلَةِ، المَکروبَةِ العَليلةِ، ذاتِ الأحزانِ الطَّويلةِ في المُدَّةِ القَليلَةِ، الرَّضيَّةِ الحَليمَةِ، العَفيفةِ السَّليمةِ، اَلمَجهولَةِ قدراً، و المَخفيَّةِ قبراً، المدفونةِ سراً، والمَغصوبَةِ جهراً، سيِّدةِ النِّساء، الإنسيَّةِ الحَوراءِ، امُّ الأئمَّةِ النُّقَباءِالنُّجَباءِ، بنتِ خَيرِ الأنبياءِ، الطّاهِرَةِ المُطَهَّرَةِ، البَتولِ العَذراءِ، فاطِمَةَ التَّقيَّةِ الزَهراءِ عليها السّلامُ. اَلصَّلاةُ وَ السَّلامُ عَلیکِ و عَلی ذُرّیَّتِکِ ، یا فاطِمَةُ الزَهراءُ ، یا بِنتَ ، مُحمَّدِِ رَسُولِ اللهِ ، اَیَّتُهَا البَتولُ ، یا قُرَّةَ عَینِ الرَّسُولِ ، یا بِضعَةَ النَّبِیّ، یا اُمَّ السّبطَینِ ، یا حُجَّةَ اللهِ علی خَلقِه ، یَا سَیِّدَتَنا وَ مَوْلاتَنا ، إِنَّا تَوَجَّهْنا وَ اسْتَشْفَعْنا وَ تَوَسَّلْنا بِکِ إِلَی اللّٰهِ ، وَ قَدَّمْناکِ بَیْنَ یَدَیْ حاجاتِنا فِی الدُّنیا و الاخِرَةِ، یَا وَجِیهَةً عِنْدَ اللّٰهِ اشْفَعِی لَنا عِنْدَ اللّٰهِ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ فاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ، حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَنَبِيِّكَ، وَأُمِّ أَحِبَّائِكَ وَأَصْفِيائِكَ، الَّتِي انْتَجَبْتَها وَفَضَّلْتَها وَاخْتَرْتَها عَلَىٰ نِساءِ الْعالَمِينَ. اللّٰهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَها مِمَّنْ ظَلَمَها وَاسْتَخَفَّ بِحَقِّها، وَكُنِ الثَّائِرَ اللّٰهُمَّ بِدَمِ أَوْلادِها. اللّٰهُمَّ وَكَما جَعَلْتَها أُمَّ أَئِمَّةِ الْهُدىٰ، وَحَلِيلَةَ صاحِبِ اللَِّواءِ، وَالْكَرِيمَةَ عِنْدَ الْمَلإِ الْأَعْلىٰ، فَصَلِّ عَلَيْها وَعَلَىٰ أُمِّها صَلاةً تُكْرِمُ بِها وَجْهَ أَبِيها مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَتُقِرُّبِها أَعْيُنَ ذُرِّيَّتِها، وَأَبْلِغْهُمْ عَنِّي فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَالسَّلامِ. ▪️رسالت، مرکب ولایت است و ولایت، مرکب حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها است. ▪️خاصیت این ولایت این است که ظاهرش از باطنش پیداست و باطنش از ظاهرش پیداست. ظاهر او عین باطن او و باطن او عین ظاهر اوست؛ هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ. ▪️فاطمه سلام الله علیها بریده شده از تمام حدود در مقام اطلاق است. ▪️از کنیه‌های حضرت زهرا سلام الله علیها، ام الاسماء و ام الکتاب است. ایشان اصل و ریشه کتاب الهی است. ▪️اگر زهرا سلام الله علیها بخواهد در آن افق فاطمی جلوه کند، علی علیه السلام یرجع بقهقراء... پیغمبر دست او را می‌بوسد... ▪️جلوه‌ی فاطمی، مقام استأثاری ذات حق متعال است. این مقام آنقدر خاص است که حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در پی آن بود که به آن مقام صیرورت پیدا کند... @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️چرا دو فاطمیه داریم؟ ▪️راجع به اینکه وفات حضرت صدّیقه طاهره چه روزی بوده میان علما اختلاف است. در نقل‌هایی که آمده است، ۷۵ روز و ۹۵ روز بعد از رحلت پیغمبر(ص) ذکر شده است. چون حضرت در ۲۸ صفر از دنیا رفته‌اند ۷۵ روز با «سیزدهم جمادی‌الاولی» منطبق می‌شود. در بعضی روایات دیگر ۹۵ روز است که با «سوم جمادی الثانی» منطبق می‌شود. ▪️علت این اختلاف این است که «تسعین» و «سبعین» در کتابت خیلی نزدیک به یکدیگر نوشته می‌شده. بعضی از نسخه‌نویس‌ها که از رو نوشته‌اند، یا سبعین را تسعین خوانده‌اند و یا تسعین را سبعین خوانده‌اند. ▪️ولی در اواخر، بعضی از محققینِ علما از روی قرائنی به دست آورده‌اند که اصل، تسعین بوده است. لهذا تقریبآ در نیم قرن اخیر علما بیشتر ۹۵ روز را ملاک قرار داده و سوم جمادی الثانیة را روز وفات حضرت صدّیقه طاهره سلام‌ الله‌ علیها می‌شمارند. ◾️شهید آیت‌الله مطهری، آشنایی با قرآن، ج۱۱، ص۱۴۲ (با اندک تلخیص)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
(ره): ▪️شهادت حضرت زهراء عليهاالسلام▪️ ▪️مقابله با ولايت و امامت در طول تاريخ ابعاد مختلفی دارد، در درجه ي اول عده ای بودند كه به زور وشمشيرو دارودسته در مقابل امامت ايستادند ؛ ايشان پايه گذار غصب خلافت وامامت بودند تا جايي كه براي رسيدن به اميال و مقاصد خود ، در خانه ي وحي را در حالي كه حضرت زهراء( سلام الله عليها) پاره ی تن پيغمبر در آن خانه بود، به آتش كشيدند! حافظ ابراهيم يكی از شعرای بزرگ سنی در شعری چنين گفته: "حرقت دارك لا أبقي عليك بها إن لم تبايع وبنت المصطفي فيها" " (اي علی) اگر بيعت نكنی خانه ات را به آتش ميكشم اگرچه دختر پيامبر هم درآن خانه باشد!" بعد از پايه ريزي غصب ولايت ، هر قدّاره بندی برسر كار آمد و او را اميرالمومنين خطاب كردند! @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️استاد فاطمی نيا (ره): ▪️هركس بر روي زمين است ، از بركت وجود حضرت صدّيقه طاهره سلام الله عليها ميباشد. همه موجودات از وجود آن حضرت كسب فيض ميكنند. اين افاضه تعطيل بردار نيست ، منتها با انجام اعمال صالح و ترك محرمات ، بايد شرايط كسب فيض و بهره بردن از نورِ آن وجود مقدس را در خود ايجاد كنيم. يكي از اولياء خدا كه اهل كشف و شهود بود ، ميفرمود: " در تمام شفاعت ها ، بايد امضاي حضرت زهراء(سلام الله علیها) باشد" @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️ ۱۱دی سالروز نامه تاریخی امام خمینی(قدس سره الشریف) به گورباچف◾️ ✔️منتخبی از نامه امام خمینی ▪️جناب آقاى گورباچف، اکنون بعد از ذکر این مسائل و مقدمات، از شما مى ‏خواهم درباره اسلام به صورت جدى تحقیق و تفحص کنید. و این نه به خاطر نیاز اسلام و مسلمین به شما، که به جهت ارزش هاى والا و جهان شمول اسلام است که مى‏ تواند وسیله راحتى و نجات همه ملتها باشد و گره مشکلات اساسى بشریت را باز نماید. ▪️صریحاً اعلام مى‏ کنم که جمهورى اسلامى ایران به عنوان بزرگترین و قدرتمندترین پایگاه جهان اسلام به راحتى مى ‏تواند خلأ اعتقادى نظام شما را پر نماید. ▪️حضرت آقاى گورباچف! ... رهبر چین اولین ضربه را به کمونیسم زد؛ و شما دومین و على الظاهر آخرین ضربه را بر پیکر آن نواختید. امروز دیگر چیزى به نام کمونیسم در جهان نداریم. ولى از شما جداً مى‏ خواهم که در شکستن دیوارهاى خیالات مارکسیسم، گرفتار زندان غرب و شیطان بزرگ نشوید. ▪️امیدوارم افتخار واقعى این مطلب را پیدا کنید که آخرین لایه ‏هاى پوسیده هفتاد سال کژى جهان کمونیسم را از چهره تاریخ و کشور خود بزدایید. @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️امیرالمومنین علی (علیه‌السلام): ‌ اعتماد به ، محكم‌ترين اميد است. ‌ ✔️غررالحكم: ۶۰۵ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️خود را بسازیم! ◾️ مثل گندم باش!! زیر خاک میبَرنش باز میروید پُرتر ، زیر سنگ میبَرنش آرد میشود پُر بهاتر، آتش میزننش نان میشود مطلوب تر ، "ذات" باید ارزشمند باشد... @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️ای خوشا دولت آن مست که در پای حریف ▪️سر و دستار نداند که کدام اندازد... ☑️ سالروز شهادت سرباز اسلام، حاج قاسم سلیمانی را تسلیت عرض می‌کنیم. ▪️اللّٰهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنا، وَغَيْبَةَ إِمامِنا، وَشِدَّةَ الزَّمانِ عَلَيْنا، وَوُقُوعَ الْفِتَنِ بِنا، وَتَظاهُرَ الْأَعْداءِ عَلَيْنا، وَكَثْرَةَ عَدُوِّنا، وَقِلَّةَ عَدَدِنا . اللّٰهُمَّ فَافْرُجْ ذٰلِكَ عَنَّا بِفَتْحٍ مِنْكَ تُعَجِّلُهُ، وَنَصْرٍ مِنْكَ تُعِزُّهُ، وَ إِمامِ عَدْلٍ تُظْهِرُهُ، إِلٰهَ الْحَقِّ آمِينَ... @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️مردم در روز تشییع، هروله کنان به سمت پیکرها می‌دویدند مثل کسی که پدرش را از دست داده باشد ☑️روایت علی فاضل مسئول دفتر ابومهدی المهندس از روز تشییع پیکر حاج قاسم و ابومهدی در عراق: ▪️کسی فکر نمی‌کرد خیابان‌های کاظمین آنقدر پر از آدم بشود که ماشین نتواند حرکت کند. ▪️زمانی که قرار بود مراجع بر پیکر حاج قاسم و ابومهدی در عراق نماز بخوانند آنقدر جمعیت زیاد بود که ۴۵ دقیقه در حال نظم دادن برای نماز بودیم. @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️پیش‌بینی حاج قاسم از نحوه شهادتش ▪️دستخط نامه سردار سلیمانی به دخترش: ▪️آه وقتی بوسه‌ی انفجار همه وجود مرا در خود محو می‌کند، دود می‌کند و می‌سوزاند. چقدر این منظره را دوست دارم. خدایا ۳۰ سال برای این لحظه مبارزه کرده‌ام، با همه رقبای عشق درافتاده‌ام و ده‌ها زخم برداشته‌ام... @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️بوسه سردار قاسم سلیمانی بر دست سردار گیلان در سوریه ▪️دو شهر شیعه‌نشین نبل و الزهرا که ۴ سال در اسارت تکفیری ها بود وقتی توسط رزمندگان گیلانی و به فرماندهی سردار محمدعلی حق بین آزاد گردید، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی شبانه در مقر رزمندگان گیلانی حضور یافت و این کار بزرگ را فاتح خیبر نامید و بر دست سردار گیلان بوسه زد و انگشتر سلیمانی خود را به سردار حق بین هدیه نمود. @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️سعید جلیلی چند روز قبل در جمع دانشگاهیان سخنرانی داشت ▪️یه پاراگرافش جالب‌تر از بقیه بود؛ حتما بخونید: ▪️... شما ببینید نخست وزیر استرالیا از شرقی ترین نقطه دنیا تا نخست وزیر کانادا در غربی ترین نقطه دنیا می‌رود و در تظاهرات علیه ایران شرکت می کند! رئیس جمهور فرانسه با یک دلقک عکس می‌گیرد. رئیس جمهور آمریکا مدام صحبت می‌کند که میخواهیم ایران را آزاد کنیم. صدراعظم آلمان ۵ دقیقه ویدیو پر می‌کند که ما نگرانیم. اینها برای چیست؟ کار و زندگی ندارند؟ مثلاً نگران مسائل ایرانند؟ ▪️روزی که سردشت با سلاح شیمیایی بمباران شد اینها یاد کردستان عزیز ایران نبودند؟ هزاران زن و مرد شهید شیمیایی شدند و حاضر به دادن یک قطعنامه نبودند حالا چطور امروز نگرانند؟ اگر می گویند ایران ضعیف است که خب این همه سر و صدا ندارد. اگر می گویند با به کارگیری تمام توان شکست فاحش خوردیم دلیلش چیست؟ من می‌گویم این بحث تمدنی است. آنها پنج قرن تمدنی را شروع کردند، جلوتر بودند به شکل حکومت و به شکل جامعه درآوردند. امروز دشمنان به نقطه ای رسیده‌اند که یک رقیب و هماورد جدید تمدنی پیدا کرده‌اند. دشمن می فهمد. در ۴۰ سال اخیر، در ۵۰ سال اخیر، هر حرکتی جلوی او ایستاده آن را برداشته اند. ▪️در همین مصر را دیدید. اما میداند قدرت حرکت ما از جنس دیگری است. حرف داریم؛ برای حجاب, برای زن, برای کرامت زن, برای حقوق زن. ▪️کتابی هست به اسم امپراتوری توهم که یک آمریکایی نوشته. فصلی دارد به نام زن در جامعه آمریکا. بخوانید چه بن بست هایی را تعریف می‌کند. که فجایعی را تعریف می‌کند. او می‌داند در تمدن خودش پایان زن این شده است. و حالا یک اندیشه و فکر آمده عملیاتی شده و  و با موانع نتوانسته کنارش بزند و حتی قوی تر شده و حالا این حرکت میخواهد الگوسازی کند. می خواهد از زن یک الگوی جدید ارائه دهد. ▪️من زمانی که معاون اروپایی وزارت خارجه بودم، رفتم نروژ. یک خانومی مسئول میز ملاقاتهای ایران بود. میگفت شما چرا مباحث مربوط به زن را کمتر مطرح می کنید؟ گفت من چهار سال ماموریت در تهران بودنم و دوره ارشد کارشناسی فقه حقوق خواندم. متوجه شدم چقدر شما حرف های قابل توجه در مورد زن دارید. این خانم دیپلمات نروژی می گفت اینها اگر مطرح شود خیلی ارزشمند است. ▪️بحث من این است که دشمن می فهمد. اگر شما الگو نشان دادید که کرامت زن باید به بهترین شکل حفظ شود و جایگاه خودش را پیدا کند آن وقت آن تمدن مقابل فرو می پاشد که در زن به ابتذال رسیده است و بدترین شکل نگاه به زن را دارد. این مطالب در کتاب ها و مقالات خودشان آمده است... ‌
▪️روزی پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم در مسجد خطاب به حاضران فرمودند جلو بیایید. مقداری جلو آمدند. مجدداً فرمودند جلو بیایید. باز هم جمع‎تر شده و مقداری جلوتر آمدند. برای بار سوم فرمودند جلو بیایید. یکی از حاضران بی‌‎ادبی کرد و عرض کرد تا آنجا که می‎شد، همه جلو آمده‎اند. پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم به او پاسخ ندادند و بعد از چند لحظه مکث، برای بار چهارم فرمودند جلو بیایید و توی هم بروید (مَلفُوفاً). ممکن است غرض در بار اوّل، دنیا، در بار دوم، برزخ، بار سوم، قیامت و بار چهارم، قرب بوده باشد. یگانگی و محبّت همه‎جا لازم است. ✔️المُؤمِنُونَ کنَفسٍ واحِدَةٍ: مؤمنان هم‎چون یک شخص واحدند. ▪️مرحوم حاج محمّد اسماعیل دولابی▪️ ◾️مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️۱۳دی ماه «روز جهانی مقاومت» سالروز شهادت سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی، گرامی باد. @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️*رحلت ام البنین حلیلةامیرالمومنین علیهما صلوات الله تسلیت * ▪️در روز ۱۳ جمادی الثانیه سال ۶۴ ھجری قمری حضرت أمّ البنين علیها السّلام ، همسر أمیر المؤمنین سلام الله عليه و مادر قمر منير بنی هاشم رحلت فرمودند . (۱) ▪️نام مبارک آن حضرت فاطمه ، و کنیه شریفش أمّ البنين است ، و آن حضرت به همین کنیه معروفند . ▪️پدر آن حضرت "حزام بن خالد" و مادرشان "لیلی دختر شهید بن أبی عامر" است . ▪️أمیرالمؤمنین علیه السّلام آن حضرت را به همسری برگزیدند و خداوند چهار پسر به آن حضرت عنایت فرمود ، حضرت قمر بنی هاشم عباس علیه السلام ، عبدالله ، جعفر و عثمان علیهم السلام ، که هر چهار پسر در کربلا شهید شدند . ▪️بانوانی که از کربلا به مدینه مراجعت کردند ، در خانه أمّ البنين عزاداری می‌کردند ، آن حضرت اگر چه در کربلا نبود ولی از ناله و گریه قرار نداشت . هنگامی که زن ها او را "أمّ البنین" خطاب می کردند و تسلیت می دادند ، می‌فرمود "دیگر مرا ام البنین نخوانید..." (۲) . امام باقر علیه السّلام می فرماید آن حضرت به بقیع می رفت و آن قدر جانسوز مرثیه می خواند که مروان با آن قساوت قلب گریه می کرد . (۳) این گریه و زاری حضرت ادامه داشت تا بدرود حیات گفت . (۴) علّامه مامقانی می نویسد از علوّ مقام حضرت أمّ البنین علیها السّلام همین بس که وقتی بشیر بن جذلم خبر شهادت فرزندانش را به او داد ، فرمود " رگ های قلبم را بریدی ، فرزندان ما و هر آنچه زیر آسمان است به فدای أبا عبدالله الحسین علیه السلام باد " . (۵) ۱ ) امّ البنین سیّدة نساء العرب / ۸۴ . ۲ ) مقتل الحسين أبی مخنف / ۱۸۱ . ۳ ) بحارالانوار ۴۰/۴۵ . ۴ ) ریاحین الشريعة ۲۹۴/۳ . ۵ ) العقیلة و الفواطم علیهنَّ السّلام / ۱۲۴ . ▪️گروهی از مورخین شیعه قائل به شهادت حضرت أم‌ّ البنین سلام الله علیها هستند . حضرت أمّ البنین سلام الله علیها با فصاحت و بلاغتی که داشت در مقام افشاگری از ظلم و تعدّی بنی امیّة برآمد و با اشعار جانسوز و بلیغ و عزارداری های مستمر مردم را متوجه ظلم و بی‌لیاقتی حکام وقت می نمود ، لذا آن بانو را با عسل زهر آگین مسموم و به شهادت رساندند . چنانکه شیخ علی فلسفی در کتاب زنان نابغه و جناب عبدالعظیم بحرانی در کتاب أمّ البنین نگاشته اند که بنی أمیّة ، أمّ البنین سلام الله علیها را مسموم و به قتل رساندند . ▪️وقایع الشیعة ، وقایع سیزدهم جمادی الثانیة / ۸۵▪️ ☑️به نقل از کانال استاد معزز حاج محمد مهدی موذن کاشی محتشمی حفظه الله تعالی @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️یکی از علمای درباری ، مرام شیخیه را ترویج می کرد و به عنوان ( شریف الواعظین ) مشهور شده بود ، و در یکی از شهرهای استان فارس به گمراه کردن مردم اشتغال داشت و پس از انقلاب از دنیا رفت . ▪️عصر مرجعیت آیة اللّه العظمی بروجردی رحمة اللّه ، به آقای بروجردی خبر دادند که چنین عمامه به سری به گمراه کردن مردم اشتغال دارد . ▪️آیة اللّه بروجردی رحمة اللّه واعظ معروف آن عصر ، خطیب توانا مرحوم حاج شیخ مرتضی انصاری را به شهر فرستاد تا ده شب منبر برود ، و کاری کند که مردم شریف الواعظین را از شهر بیرون کنند . ▪️در این ایّام یک روز شریف الواعظین مریدان خود را به دور خود جمع کرد و به آنها گفت : ( یک شیخ حرام زاده ای به اینجا آمده می خواهد مرا از شهر بیرون کند . ) این سخن به گوش شیخ انصاری رسید ، بالای منبر گفت : ( ای مردم ! این حلال زاده ( شریف الواعظین ) مرا حرامزاده خوانده است ، ولی هر دو ما دروغ می گوییم ! ! ( یعنی نه او راست می گوید که مرا حرامزاده دانسته ، و نه من راست می گویم که او را حلال زاده دانسته ام ) ▪️یکی از دوستان وقتی که این قصه را را برایم نقل کرد خندیدم و به یاد این رباعی افتادم : شخصی بد ما به خلق می گفت ما سینه از او نمی خراشیم ما خوبی او به خلق گوییم تا هر دو دروغ گفته باشیم ! ! @mohamad_hosein_tabatabaei
زن رشک حور بود و تمنای خود نداشت چون آسمان نظر به بلندای خود نداشت اسمی عظیم بود که چون راز سر به مهر در خانه‌ی علی سَرِ افشای خود نداشت ام‌البنین کنایه‌ای از شرم عاشقی است کز حجب تاب نام دل‌آرای خود نداشت در پیش روی چهار جگرگوشه‌ی بتول آیینه بود و چشم تماشای خود نداشت زن؟ نه! همای عرش‌نشینی که آشیان جز کربلا به وسعت پرهای خود نداشت در عشق پاره‌های جگر داده بود و لیک بعد از حسین میل تسلای خود نداشت عمری به شرم زیست که عباس وقت مرگ دستی برای یاری مولای خود نداشت @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️خردمندی مشغول نوشتن با مداد بود. کودکی پرسید: چه می‌نویسی؟ خردمند لبخندی زد و گفت: مهم‌تر از نوشته‌ها، مدادی است که می‌نویسد. پسرک شگفتی کرد! زیرا چیز ویژه‌ای در مداد ندید. خردمند گفت: پنج ویژگی در مداد هست که هر انسانی باید آنها را به‌دست آورد: ▪️یکم: اینکه می‌توانی کارهای بزرگی انجام دهی، اما فراموش نکن دستی وجود دارد که حرکت تو را هدایت می‌کند و آن دست خداست! ▪️دوم: گاهی باید از تراش استفاده کنی. این مایه رنجش توست، اما تو را تیز و برنا می‌سازد. رنجی که می‌برى انسان بهتری از تو می‌سازد! ▪️سوم: مداد همیشه اجازه می‌دهد برای پاک کردن اشتباه از پاك كن استفاده شود. پس بدان تصحیح یک کار خطا، اشتباه نیست! ▪️چهارم: چوب مداد در نوشتن مهم نیست؛ مهم مغز مداد است که درون چوب است؛ پس همیشه مراقب درونت باش که چه از آن بیرون می‌آید! ▪️پنجم: مداد همیشه از خود اثری باقی می‌گذارد؛ پس بدان هر کاری که در زندگی انجام می‌دهى، ردی از آن برجا خواهد ماند. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات60-42 آل عمران، قسمت چهارم بخش دوم ● مراد از تفوق پيروان عيسى (علیه السلام ) بر كافران تا
آیات 60-42 آل عمران، قسمت چهارم بخش سوم ● مقصود از تفّوق حجت تفوق از نظر مقبوليت نيست خواهى گفت : شايد منظور اين مفسر از تفوق حجت ، تفوق از نظر منطق نباشد بلكه از نظر مقبوليت باشد و بخواهد بگويد مردم حجت پيروان عيسى را بهتر مى شنوند و بيشتر پيروى مى كنند. و در نتيجه ملت مسيحيت جمعيت بيشترى يافته ، ركنش وثيق تر و نيرويش بيشتر مى گردد. چون بسيار مطالب حق و منطقى هست كه خريدار ندارد. در پاسخ مى گوئيم : بازگشت اين احتمال يا به تفوق پيروان واقعى مسيح از حيث قدرت و شوكت مادى است ، كه مى بينيم واقع خلاف آن است ، و احتمال اينكه آيه شريفه مى خواهد خبر دهد از اينكه در آينده جهان و يا به عبارتى در آخر الزمان چنين شوكتى نصيب پيروان آن جناب مى شود، احتمالى است كه با لفظ آيه تطبيق نمى كند و يا به تفوق پيروان آن جناب از نظر عدد است و خواسته باشد بفرمايد: ((پيروان مسيح (عليه السلام ) به زودى بر كافران تفوق مى يابند)) و خلاصه عدد اهل حق بعد از عيسى (عليه السلام ) بيشتر از اهل باطل مى شود، كه اين نيز خلاف واقع است ، چون مى بينيم روز به روز اهل باطل (از زمان عيسى (عليه السلام ) تا به امروز كه حدود بيست قرن مى شود) رو به زيادتر شدن است ، علاوه بر اينكه عبارت آيه با آن مساعد نيست ، زيرا فوقيت در آيه و مخصوصا با در نظر گرفتن اينكه مقام آيه مقام خبر دادن از نزول عذاب الهى بر يهود است ، تنها با فوقيت به معناى تسلط و قهر مناسبت دارد، حال با تسلط از حيث حجت و منطق و يا از حيث سلطنت و قوت ، و اما از حيث كثرت عدد هيچ تناسبى با مقام آيه ندارد و اين بر كسى پوشيده نيست . و اما آنچه كه شايسته گفتن است اين است كه آنچه در لفظ آيه ، معرف واقع شده ، براى دو طايفه مورد بحث جمله : الذين اتبعوك است كه معرف طايفه اول است و جمله : ((الذين كفروا)) است كه معرف طايفه دوم است . و در هر دو جمله معرف به صيغه فعل ماضى آمده كه بر تحقق و حدوث دلالت دارد نه بر اتصاف كه كلمه ((متبعين و كافرين )) آن را افاده مى كند. خواهيد گفت : اگر بخواهيم رعايت تحقق و حدوث را بكنيم بايد فوقيت ((الذين اتبعوا بر الذين كفروا)) را منحصر در زمان گذشته بدانيم ، كه يك عده آن جناب را پيروى كردند و يك عده هم كافر شدند. و اين به دو جهت درست نيست يكى اينكه در گذشته پيروان ما فوق كافران قرار نگرفتند، و دوم اينكه آيه صريحا فرموده : ((الى يوم القيمه ))، پس ‍ معلوم مى شود همه پيروان عيسى و همه كافران در طول زندگى بشر در زمين مورد نظر آيه بوده اند، پس ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 329 ديگر نمى توانيم در خصوص اين آيه فعل ماضى را براى تحقق و حدوث بدانيم ، هر چند كه همه جا براى تحقق و حدوث باشد. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
✔️یوم‌الله ۱۸دی؛ سالروز عملیات شهید سلیمانی و موشک‌باران پایگاه آمریکایی ▪️فرا رسیدن سالروز یوم‌الله حمله‌ی موشکی به پایگاه نظامی عین‌الاسد ارتش تروریستی آمریکا بر تمام آزادگان جهان مبارک باد. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 60-42 آل عمران، قسمت چهارم بخش سوم ● مقصود از تفّوق حجت تفوق از نظر مقبوليت نيست خواهى گ
آیات 60-42 آل عمران، قسمت چهارم بخش چهارم1⃣ ● تبعيت از نياكان سبب مى شود كه مراد عموم يهود و مطلق نصارا باشد در پاسخ مى گوئيم : همين كه افراد امتى در عصرى از اعصار عملى را انجام دهند و بقيه افراد هم به عمل آنان راضى باشند و اين فعل بعض و رضايت بعض ديگر در اعصار بعدى هم جارى شود، كافى است كه اين فعل را به همه امت چه گذشته اش و چه آينده اش نسبت بدهيم ، همچنان كه مى بينيم قرآن كريم يهود را بطور كلى مورد توبيخ قرار مى دهد به اينكه شما انبيا را كشتيد و آزار كرديد و شما از امتثال اوامر خداى سبحان استكبار داريد و دستورات رسولان خدا را گردن نمى نهيد و شما آيات كتاب خدا را تحريف مى كنيد با اينكه يهوديان عصر نزول قرآن هيچ يك از اين كارها را نكرده بودند ولى همين كه به كرده گذشتگان خود راضى بوده اند، كافى است كه قرآن كريم نسبت اعمال نامبرده را به ايشان هم بدهد. پس اگر بگوئيم : مراد قرآن از ((الذين كفروا)) عموم يهود است ، به خاطر كفرى كه نياكان آنها مرتكب شدند. و مرادش از ((الذين اتبعوا)) مطلق نصارا است ، باز به خاطر اتباعى كه نياكانشان از عيسى (عليه السلام ) داشتند، درست گفته ايم ، البته ايمان نياكانى از ايشان كه ايمانشان مرضى خدا و اتباع از حق بود، نه ايمان آنهائى كه قائل به تثليث شدند و نه ايمان نصاراى معاصر با رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله )، چون بعد از ظهور اسلام وظيفه ايمانى نصارا پيروى از رسول اسلام و ايمان به دعوت او بود و آنهائى كه از پذيرفتن دعوت آن جناب سرباز زدند، در حقيقت ايمانشان به مسيح (عليه السلام ) هم ايمانى دروغى و غير مرضى بود. پس مراد از آيه شريفه مورد بحث اين شد كه خداى تعالى نصارا را (يعنى آنهائى را كه نياكانشان به عيسى (عليه السلام ) ايمان داشتند) بر يهود (يعنى آنهائيكه نياكانشان به عيسى (عليه السلام ) كافر شدند و عليه آن جناب توطئه كردند) تفوق و برترى خواهد داد. و غرض در اين مقام ، بيان اين معنا است كه سخط الهى و عذاب او بر قوم يهود نازل خواهد شد و عذاب و مكر الهى بر آنان شدت خواهد گرفت و اين معنا با گفتار سابق ما منافات ندارد كه گفتيم مراد از اتباع ، اتباع بر حق است ، به دليل آن استظهارى كه در اول كلام كرديم و بر كسى پوشيده نيست . مويد اين معنا تغيير اسلوب كلام در آيه بعدى است كه مى فرمايد: ((و اما الذين آمنوا و عملوا الصالحات ...))، براى اينكه اگر منظور از جمله : ((الذين اتبعوك )) اهل حق و نجات از نصارا و مسلمين بود، و تنها مى خواست به اهل نجات از نصارا و مسلمين اشاره كند، بهتر اين بود كه بفرمايد: ((و اما الذين اتبعوك فيوفيهم اجورهم )) و سياق را تغيير نمى داد، پس از اينكه سياق را تغيير داد، ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 330 مى فهميم كه منظور از جمله ((اتبعوك )) اعم از پيروان حقيقى و صورى است ، (توضيح اينكه آيات شريفه سخن از چهار گروه دارد: 1 - پيروان حقيقى عيسى تا قبل از اسلام 2 - پيروان اسمى او كه به مناسبت گروه قبل ، به آنها هم پيرو مى گوئيم 3 - كفار يعنى يهود كه هيچگاه به آن جناب ايمان نياوردند 4 - مسلمانان واقعى كه به عيسى بن مريمى ايمان دارند كه به آمدن خاتم انبياء (صلى اللّه عليه و آله ) بشارت داده است ((مترجم )))، اكنون مى گوئيم : اگر منظور از جمله : ((الذين آمنوا و عملوا الصالحات )) عين گروه دوم بود، بايد به همان عنوان قبلى يعنى ((اتبعوك )) ذكر شوند و جائى براى تغيير عنوان نبود، و از اينكه عنوان را تغيير داد مى فهميم منظور گروه چهارم است . و در نتيجه تفوق بر يهود براى نصاراى اسمى كنونى هم ثابت است . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei در
▪️معمولًا علم‌النفس به فنى گفته می‌شود كه از نفس و مسائل مربوط به آن و خواص آن بحث می‌کند و معرفةالنفس به شناسايى واقعيت نفس از راه مشاهده و عيان گفته می‌شود. ▪️شناسايى نفس از راه علم نفس، «شناسايى فكرى» است و از راه معرفةالنفس «شناسايى شهودى». ◾️ (بررسی‌های اسلامی، ج‏۲، ص۲۰۷)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei