eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات60-42 آل عمران، قسمت چهارم بخش دوم ● مراد از تفوق پيروان عيسى (علیه السلام ) بر كافران تا
آیات 60-42 آل عمران، قسمت چهارم بخش سوم ● مقصود از تفّوق حجت تفوق از نظر مقبوليت نيست خواهى گفت : شايد منظور اين مفسر از تفوق حجت ، تفوق از نظر منطق نباشد بلكه از نظر مقبوليت باشد و بخواهد بگويد مردم حجت پيروان عيسى را بهتر مى شنوند و بيشتر پيروى مى كنند. و در نتيجه ملت مسيحيت جمعيت بيشترى يافته ، ركنش وثيق تر و نيرويش بيشتر مى گردد. چون بسيار مطالب حق و منطقى هست كه خريدار ندارد. در پاسخ مى گوئيم : بازگشت اين احتمال يا به تفوق پيروان واقعى مسيح از حيث قدرت و شوكت مادى است ، كه مى بينيم واقع خلاف آن است ، و احتمال اينكه آيه شريفه مى خواهد خبر دهد از اينكه در آينده جهان و يا به عبارتى در آخر الزمان چنين شوكتى نصيب پيروان آن جناب مى شود، احتمالى است كه با لفظ آيه تطبيق نمى كند و يا به تفوق پيروان آن جناب از نظر عدد است و خواسته باشد بفرمايد: ((پيروان مسيح (عليه السلام ) به زودى بر كافران تفوق مى يابند)) و خلاصه عدد اهل حق بعد از عيسى (عليه السلام ) بيشتر از اهل باطل مى شود، كه اين نيز خلاف واقع است ، چون مى بينيم روز به روز اهل باطل (از زمان عيسى (عليه السلام ) تا به امروز كه حدود بيست قرن مى شود) رو به زيادتر شدن است ، علاوه بر اينكه عبارت آيه با آن مساعد نيست ، زيرا فوقيت در آيه و مخصوصا با در نظر گرفتن اينكه مقام آيه مقام خبر دادن از نزول عذاب الهى بر يهود است ، تنها با فوقيت به معناى تسلط و قهر مناسبت دارد، حال با تسلط از حيث حجت و منطق و يا از حيث سلطنت و قوت ، و اما از حيث كثرت عدد هيچ تناسبى با مقام آيه ندارد و اين بر كسى پوشيده نيست . و اما آنچه كه شايسته گفتن است اين است كه آنچه در لفظ آيه ، معرف واقع شده ، براى دو طايفه مورد بحث جمله : الذين اتبعوك است كه معرف طايفه اول است و جمله : ((الذين كفروا)) است كه معرف طايفه دوم است . و در هر دو جمله معرف به صيغه فعل ماضى آمده كه بر تحقق و حدوث دلالت دارد نه بر اتصاف كه كلمه ((متبعين و كافرين )) آن را افاده مى كند. خواهيد گفت : اگر بخواهيم رعايت تحقق و حدوث را بكنيم بايد فوقيت ((الذين اتبعوا بر الذين كفروا)) را منحصر در زمان گذشته بدانيم ، كه يك عده آن جناب را پيروى كردند و يك عده هم كافر شدند. و اين به دو جهت درست نيست يكى اينكه در گذشته پيروان ما فوق كافران قرار نگرفتند، و دوم اينكه آيه صريحا فرموده : ((الى يوم القيمه ))، پس ‍ معلوم مى شود همه پيروان عيسى و همه كافران در طول زندگى بشر در زمين مورد نظر آيه بوده اند، پس ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 329 ديگر نمى توانيم در خصوص اين آيه فعل ماضى را براى تحقق و حدوث بدانيم ، هر چند كه همه جا براى تحقق و حدوث باشد. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
✔️یوم‌الله ۱۸دی؛ سالروز عملیات شهید سلیمانی و موشک‌باران پایگاه آمریکایی ▪️فرا رسیدن سالروز یوم‌الله حمله‌ی موشکی به پایگاه نظامی عین‌الاسد ارتش تروریستی آمریکا بر تمام آزادگان جهان مبارک باد. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 60-42 آل عمران، قسمت چهارم بخش سوم ● مقصود از تفّوق حجت تفوق از نظر مقبوليت نيست خواهى گ
آیات 60-42 آل عمران، قسمت چهارم بخش چهارم1⃣ ● تبعيت از نياكان سبب مى شود كه مراد عموم يهود و مطلق نصارا باشد در پاسخ مى گوئيم : همين كه افراد امتى در عصرى از اعصار عملى را انجام دهند و بقيه افراد هم به عمل آنان راضى باشند و اين فعل بعض و رضايت بعض ديگر در اعصار بعدى هم جارى شود، كافى است كه اين فعل را به همه امت چه گذشته اش و چه آينده اش نسبت بدهيم ، همچنان كه مى بينيم قرآن كريم يهود را بطور كلى مورد توبيخ قرار مى دهد به اينكه شما انبيا را كشتيد و آزار كرديد و شما از امتثال اوامر خداى سبحان استكبار داريد و دستورات رسولان خدا را گردن نمى نهيد و شما آيات كتاب خدا را تحريف مى كنيد با اينكه يهوديان عصر نزول قرآن هيچ يك از اين كارها را نكرده بودند ولى همين كه به كرده گذشتگان خود راضى بوده اند، كافى است كه قرآن كريم نسبت اعمال نامبرده را به ايشان هم بدهد. پس اگر بگوئيم : مراد قرآن از ((الذين كفروا)) عموم يهود است ، به خاطر كفرى كه نياكان آنها مرتكب شدند. و مرادش از ((الذين اتبعوا)) مطلق نصارا است ، باز به خاطر اتباعى كه نياكانشان از عيسى (عليه السلام ) داشتند، درست گفته ايم ، البته ايمان نياكانى از ايشان كه ايمانشان مرضى خدا و اتباع از حق بود، نه ايمان آنهائى كه قائل به تثليث شدند و نه ايمان نصاراى معاصر با رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله )، چون بعد از ظهور اسلام وظيفه ايمانى نصارا پيروى از رسول اسلام و ايمان به دعوت او بود و آنهائى كه از پذيرفتن دعوت آن جناب سرباز زدند، در حقيقت ايمانشان به مسيح (عليه السلام ) هم ايمانى دروغى و غير مرضى بود. پس مراد از آيه شريفه مورد بحث اين شد كه خداى تعالى نصارا را (يعنى آنهائى را كه نياكانشان به عيسى (عليه السلام ) ايمان داشتند) بر يهود (يعنى آنهائيكه نياكانشان به عيسى (عليه السلام ) كافر شدند و عليه آن جناب توطئه كردند) تفوق و برترى خواهد داد. و غرض در اين مقام ، بيان اين معنا است كه سخط الهى و عذاب او بر قوم يهود نازل خواهد شد و عذاب و مكر الهى بر آنان شدت خواهد گرفت و اين معنا با گفتار سابق ما منافات ندارد كه گفتيم مراد از اتباع ، اتباع بر حق است ، به دليل آن استظهارى كه در اول كلام كرديم و بر كسى پوشيده نيست . مويد اين معنا تغيير اسلوب كلام در آيه بعدى است كه مى فرمايد: ((و اما الذين آمنوا و عملوا الصالحات ...))، براى اينكه اگر منظور از جمله : ((الذين اتبعوك )) اهل حق و نجات از نصارا و مسلمين بود، و تنها مى خواست به اهل نجات از نصارا و مسلمين اشاره كند، بهتر اين بود كه بفرمايد: ((و اما الذين اتبعوك فيوفيهم اجورهم )) و سياق را تغيير نمى داد، پس از اينكه سياق را تغيير داد، ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 330 مى فهميم كه منظور از جمله ((اتبعوك )) اعم از پيروان حقيقى و صورى است ، (توضيح اينكه آيات شريفه سخن از چهار گروه دارد: 1 - پيروان حقيقى عيسى تا قبل از اسلام 2 - پيروان اسمى او كه به مناسبت گروه قبل ، به آنها هم پيرو مى گوئيم 3 - كفار يعنى يهود كه هيچگاه به آن جناب ايمان نياوردند 4 - مسلمانان واقعى كه به عيسى بن مريمى ايمان دارند كه به آمدن خاتم انبياء (صلى اللّه عليه و آله ) بشارت داده است ((مترجم )))، اكنون مى گوئيم : اگر منظور از جمله : ((الذين آمنوا و عملوا الصالحات )) عين گروه دوم بود، بايد به همان عنوان قبلى يعنى ((اتبعوك )) ذكر شوند و جائى براى تغيير عنوان نبود، و از اينكه عنوان را تغيير داد مى فهميم منظور گروه چهارم است . و در نتيجه تفوق بر يهود براى نصاراى اسمى كنونى هم ثابت است . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei در
▪️معمولًا علم‌النفس به فنى گفته می‌شود كه از نفس و مسائل مربوط به آن و خواص آن بحث می‌کند و معرفةالنفس به شناسايى واقعيت نفس از راه مشاهده و عيان گفته می‌شود. ▪️شناسايى نفس از راه علم نفس، «شناسايى فكرى» است و از راه معرفةالنفس «شناسايى شهودى». ◾️ (بررسی‌های اسلامی، ج‏۲، ص۲۰۷)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️صدای در جنگ احد ▪️در جنگ احد پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله و سلم با سپاه خود وارد منطقه جنگ كه در حاشيه كوه احد بود شدند. پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم براي جلوگيري از حمله دشمن از پشت عبدالله بن جبير را به همراه ۵۰ نفر از تيراندازان ماهر را مأمور حفاظت از دهانه شكاف كوه كرد و تأكيد فرمودند: به هيچ وجه تنگه را رها نكنند، بعد از اينكه جنگ شروع شد و لشكر دشمن رو به فرار گذاشت، مسلمين به جمع آوري غنائم پرداختند و محافظين كوه به جز ۱۰ نفر پستهاي خود را براي جمع آوري غنائم ترك كردند. ▪️ابوسفيان قبلا خالد بن وليد را مأمور اينكار كرده بود تا در موقع مقتضي از پشت حمله نمايد لذا او با حمله به عبدالله آنها را كشت و از پشت به لشكر اسلام حمله كرد در همين موقع سردار رشيد اسلام حضرت حمزه (عليه‌السلام) و بعضي ديگر از ياران پيامبر (عليه السلام) شهيد شدند و عده‌اي نيز پروانه وار پيامبر (عليه‌السلام) را مراقبت مي‌كردند بيشتر از همه علي (عليه‌السلام) بود كه هر حمله‌اي را از جانب دشمن دفع مي‌كرد. ▪️علي (عليه‌السلام) آنقدر جنگيد كه شمشيرش شكست پيغمبر شمشير خود را كه به معروف بود، به علي (عليه‌السلام) داد، و خود در جايي سنگر گرفت. علي (عليه‌السلام) از آن حضرت دفاع مي‌كرد، آنچنان كه بيش از شصت زخم بر سر و صورت و بدنش وارد شد. در اين هنگام جبرئيل نازل شد و گفت: اي محمد (عليه‌السلام)، معناي مواسات همين است. ▪️پيامبر عليه‌السلام فرمود: علي (عليه‌السلام) از من است و من از اويم. جبرئيل گفت: من هم از هر دوي شما، و نيز جبرئيل در همان وقت گفت: (لافتي الا علي لا سيف الا ذوالفقار) بطوري كه همه اين صدا را شنيدند. ▪️بدر در شام احد، تصوير كيست؟ ▪️در غلاف لافتی شمشير كيست؟ [۲۵۱] ◾️[۲۵۱] نگاه کنید به نامه ی ۴۳ نهج البلاغه◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ فاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ، حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَنَبِيِّكَ، وَأُمِّ أَحِبَّائِكَ وَأَصْفِيائِكَ، الَّتِي انْتَجَبْتَها وَفَضَّلْتَها وَاخْتَرْتَها عَلَىٰ نِساءِ الْعالَمِينَ . اللّٰهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَها مِمَّنْ ظَلَمَها وَاسْتَخَفَّ بِحَقِّها، وَكُنِ الثَّائِرَ اللّٰهُمَّ بِدَمِ أَوْلادِها . اللّٰهُمَّ وَكَما جَعَلْتَها أُمَّ أَئِمَّةِ الْهُدىٰ، وَحَلِيلَةَ صاحِبِ اللَِّواءِ، وَالْكَرِيمَةَ عِنْدَ الْمَلإِ الْأَعْلىٰ، فَصَلِّ عَلَيْها وَعَلَىٰ أُمِّها صَلاةً تُكْرِمُ بِها وَجْهَ أَبِيها مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَتُقِرُّبِها أَعْيُنَ ذُرِّيَّتِها، وَأَبْلِغْهُمْ عَنِّي فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَالسَّلامِ. 🍀🍀🍀🍀 🍀میلاد با سعادت یگانه محبوبه‌ی ذات، ام الائمه علیهم السلام، حضرت عصمت الله الکبری، خانم فاطمة الزهراء سلام الله علیها را به محضر ملکوتی حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه، ارواح نورانی ائمه هدی علیهم السلام و تمامی شیعیان و محبین آل‌الله تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم. @mohamad_hosein_tabatabaei
اگر فلاطن و سقراط، بوده‌اند بزرگ بزرگ بوده پرستار خردی ایشان به گاهواره مادر، به کودکی بس خفت سپس به مکتب حکمت، حکیم شد لقمان چه پهلوان و چه سالک، چه زاهد و چه فقیه شدند یک‌سره، شاگرد این دبیرستان حدیث مهر، کجا خواند طفل بی مادر نظام و امن، کجا یافت ملک بی سلطان… همیشه دختر امروز، مادر فرداست ز مادرست میسر، بزرگی پسران @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️سعادت انسان در سایۀ فهم خطاب محمدی صلى الله عليه و آله است ▪️سعادت انسان در سایه اعتلای به فهم خطاب محمدی (صلی الله علیه واله) است و ما این را میخواهیم؛ و اگر این هدف و غرض شریف انسان نباشد چه چیز می تواند باشد؟ حالا اگر رسیدیم رسیدیم و اگر نرسیدیم قطعی الصدور است. مثل قرآن مجید و روایتی که دانستیم از معصوم صادر شده است؛ پس اگر رسیدیم فبها و اگر نرسیدیم که آن حقیقت دارد و باید توفیق اعتلا را بخواهیم. ▪️یکی از شاگردان امام صادق (علیه السلام) با شخصی درباره ی اصول اعتقادات بحثش شد. آن شخص به این شیعه گفت: اگر من بر شما غالب شدم بدان که تو بر باطلی و من بر حقم و تو باید دست از عقیده ات برداری و با من هم عقیده شوی، و اگر تو بر من غالب شدی تو بر حقی و من بر باطل، لذا از عقیده و آیین و مذهبم دست بر می دارم و با تو هم مسلک میشوم. ▪️شاگرد امام صادق (علیه السلام) : گفت اگر من بر تو غالب شدم تو باید به اعتقادات من معتقد شوی ولی اگر تو غالب شدی چنین نیست که من بر باطلم، بلکه باید بروم از امام و پیشوایم حضرت صادق پاسخ آن را بگیرم؛ چون اشکالات تو پاسخ دارند هر چند من پاسخش را بلد نباشم ولی آن امام که أُم الكتاب و امام مبين است پاسخ آنها را دارد. ▪️این آقا درست تربیت شده استاد دیده و فهمیده است، آفرین بر عقل، آفرین بر آدم فهمیده! ◾️دروس شرح اشارات و تنبیهات /نمط هشتم/ص۱۱۱ استاد علامه حسن زاده ی آملی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️امام صادق (علیه السلام): ▪️فلَمَّا سَقَطَتْ إِلَى الْأَرْضِ أَشْرَقَ مِنْهَا النُّورُ حَتَّى دَخَلَ بُيُوتَاتِ مَكَّةَ وَ لَمْ يَبْقَ فِي شَرْقِ الْأَرْضِ وَ لَا غَرْبِهَا مَوْضِعٌ إِلَّا أَشْرَقَ فِيهِ ذَلِكَ النُّورُ ▪️هنگامی‌که او [حضرت زهرا (سلام الله علیها)] به دنیا آمد، نور [حق] از او درخشید و در همۀ خانه‌های مکّه وارد شد. در شرق و غرب زمین جایی نماند جز این‌که آن نور در آنجا تابید. ▪️(شیخ صدوق، «الأمالی»، ص۵۹۴)▪️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️..همان طور که علوم ادب میزان و مکیال سنجش و نگاهدار حدود معارف و کمالات مربوط به خودند ، قرآن با انسان بدین سان است؛ القرآن مادبة الله . این دستور العمل الهی ادب آموز و ادب کننده است ، انسان را در حد انسانیش نگاه می دارد، او را از اعوجاج و انحراف حفظ میکند ، نمیگذارد که به سوی دیوی و ددی برود، او را به فعلیتش و کمال انسانیش می کشاند و می رساند؛ إِنَّ هَذَا القُرآنَ يَهْدِيَ لِلَّتِي هِيَ اقوم. کسی که به آداب قرآن انسان ساز متأدب نباشد، انسان نیست؛ هر چند عامه هر حیوان مستوى القامه را انسان می پندارند. ◾️انسان و قرآن/ص۶۷ استاد علامه حسن زاده ی آملی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️مؤمن یعنی امین خدا و پیامبر و مؤمنین. وقتی مؤمنین با هم هستند، آنجا وادی امن است. ▪️دست دادن و مصافحه خیلی مهم است. بوسیدن روی یکدیگر خیلی خوب است. روایت داریم وقتی دو نفر با هم مصافحه می‎کنند، هر یک از آنها به ‎اندازه‎ی مجموع هر دو نفر علم و نور پیدا می‎کند. ▪️مرحوم حاج محمّد اسماعیل دولابی▪️ ◾️مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️ : حوادثی که برای انسان‌ها پیش می‌آید، نتیجه‌ی تصمیم‌های نادرست خودشان است. حوادثی که برای اولیاء و انبیاء پیش می‌آید، چگونه است؟◾️ ☑️ : حوادث چند دسته هستند؛ مثل داروها. ▪️برخی داروها آنتی‌بیوتیک و میکروب‌کش هستند؛ عفونتی در بدن وجود دارد و آن دارو میکروب را از بین می‌برد. برخی حوادث هم این‌گونه‌اند و می‌خواهند در درون شخص عدم تعادلی را به تعادل تبدیل کنند. این برای کسی است که با رفتارهای بی‌رویّه و تصمیم‌های غلط، خودش را از تعادل خارج کرده است. ▪️امّا معصوم این‌چنین نیست. نمی‌توانیم بگوییم، تصمیم غلطی گرفته و روحش از تعادل خارج شده است و خدا می‌خواهد با این حادثه روح او را به تعادل برساند. او در نهایتِ تعادل است. حادثه‌ها برای این روح نقش داروهای تقویتی را دارد؛ مثل مولتی‌ ویتامین. حوادث برای آنها باعث رفعت است. ☑️در حدیث آمده است اتّفاقاتی که پیش می‌آید بر سه دسته‌اند: ▪️برای اشقیا عقوبت است . ▪️برای مؤمنان کفّاره‌ی گناهان است و مثل میکروب‌کش آنها را پاک می‌کند . ▪️برای اولیاء باعث رفعت مقام است مثل داروی تقویتی . ◾️طبیب عشق تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️ام ابیها ▪️یکی از فضائل اختصاصی حضرت زهرا (علیها سلام)، کنیه ی «ام ابیها» به معنای «مادر پدرش» می باشد. ▪️از آن جایی که خداوند زنان پیامبر (صلی الله علیه و آله) را به کنیة "ام المؤمنین" گرامی داشت، ممکن است کسی گمان کند که آنان برترین زنان روی زمین، حتی نسبت به حضرت فاطمه (سلام الله علیها) هستند. ولیکن پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، او را به "ام ابیها" خطاب کرد، تا برتری او را بر همگان ثابت کند؛ یعنی ای زنان پیامبر، اگر شما به منزله ی مادران مؤمنان هستید، فاطمه به منزله ی مادر پیامبر می باشد. ▪️از آن جایی که وهّابیّت، همواره فضائل اهل بیت (علیهم السلام) را انکار می کنند، این فضیلت را مورد تردید و انکار قرار داده اند، ولیکن بنابر سخن فریقین این فضیلت در کتب بزرگان اهل سنّت ودر ذیل فضائل و مناقب ایشان نقل شده است. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 60-42 آل عمران، قسمت چهارم بخش چهارم1⃣ ● تبعيت از نياكان سبب مى شود كه مراد عموم يهود و مطلق
آیات 60-42 آل عمران، قسمت چهارم بخش چهارم2⃣ ● تبعيت از نياكان سبب مى شود كه مراد عموم يهود و مطلق نصارا باشد در اين ميان وجهى ديگر نيز هست و آن اين است كه بگوئيم : مراد از جمله : ((الذين اتبعوك ))، (همه در مجموع ) نصارا و مسلمين است و آيه شريفه مى خواهد خبر دهد از اينكه يهود تا روز قيامت ذليل و توسرى خور هركسى است كه معتقد باشد به اينكه پيروى از عيسى (عليه السلام ) واجب است ، عين همان بيانى كه قبلا ذكر شده ، و اگر كاملا دقت شود اين وجه از بهترين وجوه در توجيه آيه شريفه است . ثم إِلىَّ مَرْجِعُكمْ فَأَحْكمُ بَيْنَكُمْ فِيمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ خداى تعالى در اين خطاب عيسى (عليه السلام ) و پيروانش و كافران به دعوتش را، مجموعا مخاطب قرار داده ، مال كار همه در روز قيامت را، بيان نموده و با اين بيان ، داستان عيسى (عليه السلام ) از حين بشارت به مادرش تا عاقبت كارش و سرگذشتش را خاتمه مى دهد. فَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَأُعَذِّبُهُمْ عَذَاباً شدِيداً فى الدُّنْيَا وَ الاَخِرَةِ... ظاهرا اين آيه به شهادت اينكه حرف ((فاء)) در اولش آمده متفرع است بر جمله : ((فاحكم بينكم ...))، البته تفرع تفصيل بر اجمال . و خلاصه مى خواهد همان جمله كوتاه را بشكافد. پس اين آيه بيانى است براى حكم عذابى كه خداى تعالى درباره يهود در روز قيامت مى راند، البته يهوديانى كه كافر شدند. و نيز بيانى است براى حكم پاداشى كه درباره مؤمنين در آن روز مى راند،و آن اين است كه اجرشان را بدون كم و كاست مى دهد. ليكن از آنجائى كه در آيه شريفه عذاب دنيا هم آمده ، معلوم مى شود آيه متفرع بر خصوص ((فاحكم بينكم ...)) نيست ، بلكه متفرع بر مجموع و ((جاعل الذين اتبعوك فوق الذين كفروا ثم الى مرجعكم فاحكم بينكم ...)) است . در نتيجه دلالت مى كند بر اينكه نتيجه آن جعل و اين رجوع اين است كه كافران هم در دنيا به دست مؤمنين كه خدا تفوقشان داده عذاب مى شوند و هم در آخرت با آتش كيفر مى بينند، و در اين عذاب ها از انواع ياوران هيچ نوعش را ندارند. ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 331 و اين خود يكى از شواهد است بر اينكه مراد از تفوق دادن در آيه قبلى ، مسلط كردن از راه سيطره و سلطنت است ، نه از راه حجت و منطق ، و از جمله : ((و ما لهم من ناصرين )) بر مى آيد كه در قيامت از شفاعت كه خود مانع حلول عذاب به ايشان است ، بهره مند نمى شوند و اين جمله همانطور كه گفتيم قضاى حتمى خداى تعالى درباره يهود را مى رساند. وَ أَمَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصلِحَتِ فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ... اين آيه وعده خوشى است به جزاء خير، براى كسانى كه از آن جناب پيروى كردند، اما از آنجائى كه صرف صدق تحقق عرفى كلمه ((شيعه ، تابع و امثال آن )) بر امتى كه تشيع و اتباع واقعى از بعضى افراد آن امت تحقق يافته ، باعث آن نمى شود كه همه افراد آن امت حتى كسانى كه تشيع و دنبال روى پيغمبر را نداشته اند، مستحق ثواب جزيل بگردند، بلكه تنها كسانى اين استحقاق را دارند كه واقعا تابع و شيعه باشند، نه همه كسانى كه اسم شيعه و تابع بر آنان صادق است ، لذا در آيه شريفه ، عنوان ((الذين اتبعوك )) كه خلاصه اش عنوان شيعه يا تابع يا كمماتى از اين قبيل است ، را برداشته ، به جايش عنوان ((الذين آمنوا و عملوا الصالحات )) را گذاشت تا معنا درست و بى اشكال شود، چون سعادت و عاقبت خير، دائر مدار شناسنامه و اسم گذارى نيست بلكه دائر مدار حقيقت است ، همچنان كه در جاى ديگر فرموده : ((ان الذين آمنوا والذين هادوا و النصارى و الصابئين من آمن باللّه و اليوم الاخر و عمل صالحا فلهم اجرهم عند ربهم و لا خوف عليهم و لا هم يحزنون )). 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
▪️نفس چون اندکی قوی شود می‌تواند در خیال و وهم دیگران نیز اموری را ایجاد کند؛ ▪️نظیر نفس ساحران و شعبده‌بازان که در مسیر ناصواب و یا برخی اولیای الهی که در مسیر صواب، در نفوس دیگران اثر ادراکی می‌نهند. ◾️ (رحیق مختوم، ج۴، ص۲۵)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️بدان كه راه آخرت ظاهر است و راهبران معتمد و نشانهاى راه مكشوف و سلوكش آسان، و ليكن مردم از آن معرضند، وَ كَأَيِّنْ مِنْ آيَةٍ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ يَمُرُّونَ عَلَيْها وَ هُمْ عَنْها مُعْرِضُونَ‏ اما سبب آسانى سلوك آنست كه اين راه همانست كه مردم از آنجا آمده‏ اند. پس آنچه ديدنيست يك بار ديده است و آنچه شنيدنيست يك بار شنيده است و ليكن فراموش كرده است، وَ لَقَدْ عَهِدْنا إِلى‏ آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِيَ وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً و درين دقيقه ميگويد: ارْجِعُوا وَراءَكُمْ فَالْتَمِسُوا نُوراً. ▪️و در فراموشى از آن جهت بمانده است كه چشمى كه بآن چشم ديده است و گوشى كه بآن گوش شنيده است باز نمى‏ كند تا حالش بآن رسيده است، وَ إِنْ تَدْعُوهُمْ إِلَى الْهُدى‏ لا يَسْمَعُوا وَ تَراهُمْ يَنْظُرُونَ إِلَيْكَ وَ هُمْ لا يُبْصِرُونَ‏ ▪️چه اگر بشنيدى شنيده اول ياد كردى‏ كَلَّا إِنَّها تَذْكِرَةٌ فَمَنْ شاءَ ذَكَرَهُ‏ و اگر بديدى ديده اول بشناختى، «من نظر اعتبر و من اعتبر عرف و اول الدين معرفته» ▪️و اما سبب اعراض سه چيز است‏ چنانكه گفته‏ اند: «رؤساء الشياطين ثلاثة» ، شوائب طبيعت، مانند شهوت و غضب و توابع آن از حب مال و جاه و غير آن، تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذِينَ لا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَ لا فَساداً وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ‏ ، وساوس عادت مانند تسويلات نفس اماره و تزيينات اعمال غير صالحه بسبب خيالات فاسده و اوهام كاذبه و لوازم آن از اخلاق رذيله و ملكات ذميمه، قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمالًا، الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً ، نواميس امثله، مانند متابعت غولان آدمى پيكر و تقليد جاهلان عالم نما و اجابت استغواء و استهواء شياطين جن و انس و مغرور شدن بخدع و تلبيسات ايشان، رَبَّنا أَرِنَا الَّذَيْنِ أَضَلَّانا مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ نَجْعَلْهُما تَحْتَ أَقْدامِنا لِيَكُونا مِنَ الْأَسْفَلِينَ‏ ▪️و ثمره اعراض در اين جهان تنگى آن جهان و شقاوت جاودانى باشد، وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكاً وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمى‏، قالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمى‏ وَ قَدْ كُنْتُ بَصِيراً، قالَ كَذلِكَ أَتَتْكَ آياتُنا فَنَسِيتَها وَ كَذلِكَ الْيَوْمَ تُنْسى‏. و كدام شقاوت بود بالاى آنكه كسى نزديك خداى تعالى منسى باشد و كورى در اين موضع كورى دلست ، فَإِنَّها لا تَعْمَى الْأَبْصارُ وَ لكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ. ◾️آغاز و انجام/ص۵ استاد علامه حسن زاده ی آملی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️ : ▪️من نمیگویم ولی فقیه معصوم است ولی ملتی که به امر خدا به امر ولی فقیه اعتماد می کنند خدا اجازه اشتباه به آن رهبر را نمیدهد و به نوعی به او معصومیت می بخشد. @mohamad_hosein_tabatabaei
لب‌ها معطر است سلامٌ علی الحسین عالم معطر است سلامٌ علی الحسین... @mohamad_hosein_tabatabaei
فَحُبُّك راحَتي في کُلّ حینٍ وَ ذِکْرُك مُونِسي في کُلّ حالي... @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀السَّلامُ علَی مُطَهِّرِ الْأَرْضِ ، وَناشِرِ الْعَدْلِ فِى الطُّولِ وَالْعَرْضِ ، وَ الْحُجَّةِ الْقائِمِ الْمَهْدِيِّ ، الْإِمامِ الْمُنْتَظَرِ الْمَرْضِيِّ🍀 @mohamad_hosein_tabatabaei
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّکَ عَلِیِّ بْنِ اَبِی‌طالِبٍ اَلَّذِی ما اَشْرَکَ بِکَ طَرْفَةَ عَینٍ اَبَداً اَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ وَلِیِّکَ الْقائِمِ الْمَهْدِیِّ وَ تُصْلِحَ اَمْرَهُ فِی هذِهِ السّاعَةِ» @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️شهید مطهری میفرمایند آزادی یعنی عدم ایجاد مانع در راه رشد خیلی اوقات ما خودمان را محدود میکنیم تا به رشد برسیم در واقع یک آزادی را میدهیم تا امتیازاتی بالاتر بگیریم. ☑️حجاب هرگز جلوی رشد مارا نگرفت
سلام علیکم همراهان فهیم کیش مهر تلگرامی تلگرام بسختی آپدیت میشه
☑️دو کتابی که سالک‌ الی‌ الله باید با آن‌ها رفیق باشد: ▪️۱- مفاتیح‌الجنان، حاوی توضیح پیکرۀ اعمال عبادی ▪️۲- المراقبات، آیت‌الله میرزاجواد ملکی تبریزی، حاوی توضیح روح اعمال عبادی ☑️در آستانۀ ماه رجب کتاب المراقبات را تهیه کنید و فرصت ماه رجب را مغتنم بشمارید. @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️ماه رجب، ماه شعبان و ماه رمضان جلوه و نماد سه مرحله از سلوک الی الله◾️ ▪️ماه بسیار عظیمی است و در سیر و سلوک معنوی و عرفانی جایگاه بسیار بلندی دارد و بزرگان طریقت برای این ماه ارزش بسیار والایی قائل هستند. ▪️سه ماه پی در پی؛ ماه رجب، ماه شعبان و ماه رمضان جلوۀ سه مرحله از سلوک الی الله هستند. ▪️ماه رجب بنا به برخی روایات ماه امیرالمؤمنین علیه السّلام است و از آن تعبیر به شده است. ▪️تخلیۀ وجود و دل سالک الی الله از آنچه غیرخدایی و آنچه مورد پسند خدا نیست. از خلقیات ناشایست، روحیات نامطبوع، افکار و عقاید نادرست. ▪️ماه پاک شدن دل مؤمن از همۀ بت‌ها و همۀ تعلقات به ماسوی‌الله است.  ▪️همان‌گونه که امیرالمؤمنین علی علیه السّلام در واقعۀ فتح مکه به امر رسول‌الله صلّی الله علیه و آله و سلّم، پا بر شانه پیامبر نهادند و بالا رفتند و کعبه‌ای را که بتکده بود و پر از بت‌های گوناگون، با دست یداللّهی خودشان از وجود بت‌ها پاک کردند، سالک الی الله در ماه رجب با استمداد از باطن ولایت علوی، کعبۀ دل خود را از همۀ بت‌ها خالی کرده، پاک و جارو می‌کند. چرا که کعبۀ حقیقی دل مؤمن است، اَلقَلبُ حَرَمُ الله و کعبه یک ماکت از دل مؤمن است. ▪️لذا ماه رجب را "ماه استغفار" هم گفته‌اند و بر ذکر استغفار در این ماه تاکید بسیاری شده است و خود استغفار هم نوعی شستشو، تطهیر و پاک کردن است.                  ▪️ماه پیامبر خاتم است. ماه شعبان را (زینت کردن) نامیده‌اند. ▪️ماهی که سالک الی الله با استمداد از باطن نبوّت ختمیه، کعبه و خانۀ دل خود را که در ماه رجب از آنچه غیر خدا بود خالی کرده است، با خُلق و خوی نیکوی پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم و روش و آداب و آئین ایشان زینت و زیور می‌بندد. در پی این دو ماه، ماه رمضان فرا می‌رسد.                               شهرالله و ماه خودِ خداست. ▪️ماه رمضان، ماه تجلّی حضرت حق در کعبۀ دل مؤمن و به تعبیری است. ▪️کعبه‌ای که از بت‌ها خالی شد، زیور و زینتی هم به آن تعلق گرفت حالا می‌شود خانۀ خدا. کعبۀ دل مؤمن هم همین‌گونه است.  سالک الی الله وقتی وجودش را از زشتی‌ها، آلودگی‌ها، پلیدی‌ها و تعلّقات به ماسوی الله خالی کرد و وجود خود را با زیبایی‌های پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم زینت داد، کعبۀ دلش می‌شود خانۀ خدا و کعبۀ حقیقی. حضرت حق در دل چنین مؤمنی تجلی می‌کند و به لقاء الهی نائل می‌شود.        ▪️نِمود و نَمادِ این سه منزل بزرگ سلوک یعنی تخلیه، تحلیه، تجلیه در این سه ماه است، که در آستانۀ آن قرار گرفته‌ایم،  امیدواریم که بتوانیم بهرۀ وافری از این ایّام ببریم... ◾️استاد مهدی طیّب ◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei