eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
□○وظیفه ی پدر و مادر چه قدر سنگین است که اگر این جا خراب شود به خدا قسم در آینده مشکل پیش می آید. □تمام غذاهای شان، □خواب شان، □حالت شان، □نگاه شان، □شنیدنشان، □بی طهارتی شان، □همه و همه دارد آن خمیر مایه ی ذاتی بچه را می سازد. □كتاب پير و جوان□ #استاد_صمدی_آملی @mohamad_hosein_tabatabaei
□تفسیر سوره توحید□ □سوره خداى تعالى را به و بازگشت ما سوى الله در حوائج وجوديش به سوى او و نيز به اينكه احدى نه در و نه در و نه در شريك او نيست مى ستايد، و اين توحيد قرآنى، توحيدى است كه به خود قرآن كريم است، و معارف (اصولى و فروعى و اخلاقى) اسلام بر اين پى ريزى شده است. @mohamad_hosein_tabatabaei
#علامه_طباطبایی (ره) : ■من از #سکوت آثار گرانبهایی را مشاهده کرده ام . #چهل شبانه روز سکوت اختیار کنید و جز در امور لازم سخن نگویید و به فکر و ذکر مشغول باشید تا برایتان صفا و نورانیت حاصل شود. ■●خودسازی آیت الله امینی ص۲۴۸●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●" شید و زرق "●□ ○حافظ به حقِّ قرآن کز شید و زرق بازآی ○باشد که گوی عیشی در این جهان توان زد □بسیار ساده اندیشند کسانی که برای رسیدن به عیش و عشرتی و مال و ثروتی یا جاه و قدرتی جامۀ زرق و ریا می پوشند و دل خوش دارند که به پیروزی رسیده اند در حالی که هیچ راهی برای عشرت نزدیک تر از ترک ریا و سالوس و فریب نیست زیرا نفْسِ آدمی چون بالذّات از زرق و ریا بیزار است در مصاحبت این بیزاری روحش فرسوده و افسرده می شود و هیچ لذتی با این افسردگی سازگار نیست و هیچ گوی عیشی با آن نمی توان زد. □برگرفته از کتاب " در صحبت حافظ " به قلم @mohamad_hosein_tabatabaei
🚩■●ورود مسلم بن عقیل به کوفه - پنجم ماه شوّال●■🚩 ■●مسلم بن عقیل به امر امام حسین علیه السّلام در پانزدهم ماه رمضان از مکّه حرکت کرد. خود امام حسین علیه السّلام تا روز هشتم ماه ذی‌الحجّه در مکّه ماندند. امام در پانزدهم ماه رمضان به مسلم بن عقیل ماموریت دادند که به کوفه برود‌ ■●او هم پانزدهم ماه رمضان از مکّه بیرون آمد و در پنجم ماه شوّال وارد کوفه شد که با آن استقبال عظیم مواجه شد و آن جمع عظیم به نمایندگی از امام حسین علیه السّلام با او بیعت کردند. امّا بعد که حکم ابن زیاد به فرمانداری کوفه رسید و خودش هم در کوفه مستقر شد، این مردم سست عهد و پیمان شکن که در طول تاریخ رویشان سیاه است، او را تنها گذاشتند.... ■●آن بزرگوار را چقدر غریبانه ترک کردند! تنهایش گذاشتند! به گونه‌ای که هیچ کس نبود او را پناه دهد، حتی یک نفر. چقدر غریبانه در این شهر به شهادت رسید. تنها یک زن که از همه‌ی مردان عالم مردانگی بیشتری داشت به مسلم پناه داد..... ■●«استاد مهدی طیّب»●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️علامه طباطبایی(ره) : □یک روز در مدرسه ایستاده بودم، مرحوم قاضی دستش را روی شانه هایم گذاشت و فرمود: □ای فرزند، دنیا می خواهی نماز شب بخوان، آخرت می خواهی #نماز_شب بخوان. #یاعلی @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 242-228 بقره قسمت هشتم بخش اول3⃣ ● موقعيت زن در بين كلدانيان ، آشوريان ، روميان و يونانيان قدي
آیات 242-228 بقره قسمت هشتم بخش اول4⃣ ● موقعيت زن در بين کلدانیان ، آشوریان ، رومیان و یونانیان قدیم ولى همانطور كه گفتيم ، اين اقوام ، طفيلى بودن زن را فقط در طرف منافعشان حكم مى كردند، اگر كار نيكى مى كردند پاداش آنها به كيسه سرپرست آنها مى رفت و اما اگر كار بدى مى كردند، خودشان شكنجه مى شدند. و اين خود عينا يكى از شواهد و بلكه از دلايلى است كه دلالت مى كند بر اينكه در تمامى اين قوانين زن را به اين نظر كه موجودى است ضعيف و جزئى است از اجتماع ، اما جزئى ناتوان و محتاج به قيم ، مورد توجه قرار ندادند، بلكه به اين ديد به او نگاه كرده اند كه موجودى است مضر، و مانند ميكروبى است كه مزاج اجتماع را تباه مى كند، و صحت آن را سلب مى نمايد، چيزى كه هست مى ديدند كه اجتماع حاجت حياتى و ضرورى به اين ميكروب دارد، زيرا اگر زن نباشد نسل بشر باقى نمى ماند، لذا مى گفتند: چاره اى نيست جز اينكه بايد به شأن وى اعتنا كنيم و وبال امر او را به عهده بگيريم . ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 401 پس اگر جرمى و خيانتى كرد بايد خودش عذاب آن را بچشد، و اما اگر كار نيكى كرد و سودى رسانيد مردان از آن بهره مند شوند، و براى ايمنى از شرش نبايد هيچگاه آزادش گذاشت ، كه هر كارى خواست بكند، عينا مانند يك دشمن نيرومندى كه در جنگ شكست خورده باشد و او را اسير گرفته باشند، مادام كه زنده است بايد مقهور و زير دست باشد، اگر كار بدى كند شكنجه مى شود، و اگر كار نيكى كند تشكر و تقدير از او به عمل نمى آيد. و همين كه ديديد مى گفتند كه قوام اجتماع به وجود مردان است ، باعث شد كه معتقد شوند به اينكه اولاد حقيقى انسان ، فرزندان پسر مى باشند، و بقاى نسل به بقاى پسران است ، (و اگر كسى فرزند پسر نداشته باشد و همه فرزندانش دختر باشند، در حقيقت بلا عقب و اجاق كور است )، و همين اعتقاد منشا پيدايش عمل تبنى (فرزندگيرى ) شد، يعنى باعث آن شد كه اشخاص بى پسر، پسر ديگرى را فرزند خود بخوانند و ملحق به خود كنند، و تمامى آثار فرزند واقعى را در مورد او هم مترتب سازند، براى اينكه مى گفتند خانه اى كه در آن فرزند پسر نيست محكوم به ويرانى و نسل صاحب خانه محكوم به انقراض است ، لذا ناچار مى شدند بچه هاى پسر ديگران را فرزند خود بخوانند، تا به خيال خودشان نسلشان منقرض نشود، و با اينكه مى دانستند اين فرزند خوانده ، فرزند ديگران است و از نسل ديگران آمده ، مع ذلك فرزند قانونى خود به حساب مى آوردند، و به او ارث مى دادند و از او ارث مى بردند، و تمامى آثار فرزند صلبى را در مورد او مترتب و جارى مى كردند. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●آیت‌الله بهجت قدس‌سره●□ □●معیار اصلی، نماز است. این نماز بالاترین ذکر است، شیرین‌ترین ذکر است، برترین چیز است. حال، برخی به دنبال ذکرهای ویژه‌ای می‌گردند که کسی نشنیده باشد! □●(فریادگر توحید، ص١٨٣)●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○تأثیرِ اسباب عادی که در اختیار ماست، به مقداری است که خداوند برای آنها قرار داده است، نه اینکه از پیش خود تأثیر داشته باشند؛ همۀ کارها به دست خداست و اسباب فقط راه و وسیلۀ فعل او هستند. □○بنابراین لازم است که بنده در نیازهای خود فقط به بارگاه عزّت و باب کبریاء او توجّه کند و از هیچ سببی توقّع تأثیر نداشته باشد. □○...یعنی بنده اعتمادش فقط به خدایی باشد که سببیّت و تأثیر را در اسباب قرار داده است؛ نه اینکه اسباب را رها کند، و بدون سبب از خداوند چیزی طلب کند. □●«المیزان فی تفسیر القرآن» ج ۲ ص۴۰●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■مهمترین کار انسان چه باید باشد؟■ ■سرمایه ی همه سعادت ها و اهم واجبات، "معرفت نفس" یعنی "خودشناسی" است؛ ■و آنکه خود را نشناخت، عاطل و باطل زيست و گوهر ذاتش را تباه کرد و برای همیشه بی بهره ماند. ■هیچ معرفتی، چون "معرفت نفس" ، بکار انسان نمی آید. ■انسان کاری مهم تر از خود سازی ندارد و آن مبتنی بر "خودشناسی" است. ■●علامه حسن زاده آملی نکته ۱۰۰۱ هزار و یک نکته●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
●نیست باکی گر بیفتد نایبِ تو در بلا... ●بر مشامم می رسد هر لحظه بوی کربلا. ■●۸۴ روزتا ●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
□بیان آیات ( ۳ و ۴ ) سوره توحید□ ○لم يلد و لم يولد3⃣ ○و لم يكن له كفوا احد4⃣ □اين آيه كريمه از تعالى اين معنا را مى كند كه چيزى را . و يا به عبارت ديگر ذاتش شود، و جزئى از خودش از او گردد. چه به آن معنايى كه درباره تعالى و مى گويند، و چه به آن معنايى كه مذهبان از آلهه خود را سبحان مى پندارند. □و نيز اين آيه از خداى تعالى اين معنا را مى كنند كه او از چيزى متولد و شده باشد، حال اين تولد و اشتقاق به كه اراده شود، چه به آن كه وثنيت درباره خدايان خود گفته اند، كه بعضى اله و بعضى ديگر اله و بعضى ديگر اله است، و چه به نحوى ديگر.(۱) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#تفسیر_المیزان □بیان آیات ( ۳ و ۴ ) سوره توحید□ ○لم يلد و لم يولد3⃣ ○و لم يكن له كفوا احد4⃣ □اين
□بیان آیات ( ۳ و ۴ ) سوره توحید□ ○لم يلد و لم يولد3⃣ ○و لم يكن له كفوا احد4⃣ □و نيز اين معنا را مى كنند كه براى خداى تعالى باشد كه برابر او در و يا در باشد، يعنى خداى تعالى و نمايد، و احدى از صاحبان اديان و غير ايشان قائل به وجود كفوى در خدا نيست، يعنى از دين داران و بى دينان نگفته كه الوجود (عز اسمه ) است، و اما در يعنى تدبير، قائل به آن شده اند، مانند وثنى ها كه براى خدايان خود الوهيت و تدبير شدند، حال چه خداى مانند فرعون و نمرود كه ادعاى الوهيت كردند، و چه .(۲) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#تفسیر_المیزان □بیان آیات ( ۳ و ۴ ) سوره توحید□ ○لم يلد و لم يولد3⃣ ○و لم يكن له كفوا احد4⃣ □و نيز
□بیان آیات ( ۳ و ۴ ) سوره توحید□ ○لم يلد و لم يولد3⃣ ○و لم يكن له كفوا احد4⃣ □و #۲ملاك در بودن در نظر آنان اين است كه براى اله و معبود خود در تدبير قائلند و مى گويند: الله تعالى فلان ناحيه را به فلان واگذار نموده و او مستقل در تدبير آن ناحيه است، همانطور كه خود خداى تعالى در تدبير آن ارباب و آلهه است، و او و اله الالهه است. و اگر در صفات را نشمرديم، براى آن بود كه ، يا صفت است يا صفت ، صفت ذات كه ذات است و صفت فعل هم از فعل مى شود.(۳) @mohamad_hosein_tabatabaei
□○چندین بار بخوانیم○□ □در حقيقت ارزش محب به اندازه ی ارزش و قيمت محبوب اوست. □اگر محبوب بی انتها بود، محب نيز بی انتها می شود؛ □و اگر محبوب نيز محدود بود محب نيز محدود و مقيد خواهد بود □لذا انسان به هر چه روی آورد همان ميشود. □گاهی انسان به يك تسبيح آنچنان خو ميكند كه اگر جلوی همين شخص قرآن را بی حرمتی كنند آب از آب تكان نمی خورد و معلوم ميشود ارزش او به اندازه ی همين يك تسبيح است كه در روايات فرمودند: " □○شرح انسان كامل از ديدگاه نهج البلاغه استاد صمدی آملی○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●اراده صمیمانه ملت●■ ■این اشخاص فاسد در اطراف کشورتان مشغول به توطئه هستند و وظیفه خود مردم است که توطئه آنها را خنثی کنند. البته آن اراده صمیمانه ای که ملت ما دارد و با عزم جزمی که جوان های ما دارند، توطئه ها همه خنثی و همه توطئه گرها دفن خواهند شد، لکن ممکن است که توطئه ها اسباب تأخیر بشوند و باید هوشیارانه از آن جلوگیری کرد. ■●صحیفه نور، جلد ۱۱، ۲۴۳ بیانات امام خمینی(ره) در جمع گروهی از اهالی مشهد و شهرستانهای دیگر مورخ: ۱۳۵۸/۱۰/۲۰●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
#علامه_طباطبایی □یاد مرگ انسان ساز است□ #یاعلی @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا