eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.5هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
□○هر ادراکی، اشراق است. ادراک از ماده در نمی آید. بحث مهم همین است. فعالیت سلولی ادراک نیست. نزدیکترین چیز به هر انسانی، محتوای ذهنی است. ادراکات شما و آنچه شما می دانید به شما نزدیکتر است یا سلولهای مغزی تان؟ □○اگر درک اجمالی نداشتید، می توانستید سلولها را بفهمید؟ اول ادراک است بعدش مدرَک. ذات ادراک، از جنس ماده نیست. عقل، صیقل روح است که با نظر و ادراک است. وقتی که نفس انسان به شهوات آلوده نشد، مثل یک آیینه ، حقایق در آن منعکس می شود. □○دکتر ابراهیمی دینانی○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●علامه طباطبایی براساس دو برهان یکی از راه علم ذاتی حق در پیاده شدن تک تک موجودات نظام عالم و دیگری از راه ارتباط اشیای عالم با هم و نظم حاکم بر نظام هستی، استدلال کردند که این نظام عالم، بهترین نظام است. □●شر امر وجودی نیست، یک امر عدمی است. اگر شر بخواهد یک امر وجودی باشد یعنی خدا یک موجودی خلق بکند که اصلا وجود این موجود شر است که محال است چون شر یعنی نقص و بدی و زشتی. □●یعنی اگر موجودی شر است از دو حال به در نیست یا باید برای خودش شر و نقص باشد یعنی می خواهد هیچ باشد، یعنی می خواهد خودش، خودش را نابود کند که راه ندارد، چون هر موجودی شبانه روز تلاش می کند برای غذا و دفع دشمن یعنی این که خودش را می خواهد. یا باید برای دیگران شر باشد، که این طور نیست. نمی شود موجودی در نظام هستی مستقلا شرور آفریده بشود و اگر به نحوی مقداری شر در آن می بینیم دست بشر در کار است وگرنه همه چیز برای منفعت آفریده شده. علامه طباطبایی استدلال می فرمایند به هر دو وجه محال است. @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#نهج_البلاغه □مَنْ أَبْطَأَ بِهِ عَمَلُهُ لَمْ يُسْرِعْ بِهِ نَسَبُهُ□ □آن کس که کردارش اورا به جایی نرساند ، بزرگی خاندانش ، او را به پیش نخواهد راند. #حکمت ۳۸۹ #یاعلی @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 242-228 بقره قسمت پنجم بخش پنجم1⃣ ● تشويق مردم به احسان و فضل نسبت به يكديگر در روابط بين خود درباره عقل و خردمندى انسان حال به بحثى كه داشتيم برگشته و مى گوئيم : لفظ ((عقل )) همانطور كه توجه فرموديد از اين باب بر ادراك اطلاق مى شود كه در ادراك عقد قلبى به تصديق هست و انسان را به اين جهت عاقل مى گويند، و به اين خصيصه ممتاز از ساير جانداران مى دانند كه خداى سبحان انسان را فطرتا اين چنين آفريده كه در مسائل فكرى و نظرى حق را از باطل ، و در مسائل عملى خير را از شر، و نافع را از مضر تشخيص دهد، چون از ميان همه جانداران او را چنين آفريده كه در همان اول پيدا شدن و هست شدن خود را درك كند و بداند كه او، اوست و سپس او را به حواس ظاهرى مجهز كرده تا به وسيله آن ، ظواهر موجودات محسوس پيرامون خود را احساس كند، ببيند و بشنود و بچشد و ببويد و لمس كند و نيز او را به حواسى باطنى چون : ((اراده ))، ((حب ))، ((بغض ))، ((اميد))، ((ترس )) و امثال آن مجهز كرده تا معانى روحى را به وسيله آنها درك كند، و به وسيله آن معانى ، نفس او را با موجودات خارج از ذات او مرتبط سازد و پس از مرتبط شدن ، در آن موجودات دخل و تصرف كند، ترتيب دهد، از هم جدا كند، تخصيص دهد و تعميم دهد و آنگاه در آنچه مربوط به مسائل نظرى و خارج از مرحله عمل است ، تنها نظر دهد و حكم كند، و در آنچه كه مربوط به مسائل عملى است و مربوط به عمل است حكمى عملى كند، و ترتيب اثر عملى بدهد و همه اين كارهائى را كه مى كند بر طبق مجرائى مى كند كه فطرت اصلى او آن را تشخيص داده ، و اين همان عقل است. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●طبق تعالیم عالیۀ اسلام، مسألۀ ، یگانه اصلى است كه در تمام شؤون جهان هستى حاكم است و به روشنى مشاهده مى گردد كه در اسلام هرقضیه علمى و عملى، در حقیقت همان مسأله «توحید» است كه به اشكال و صورتهاى مختلف در آمده و در لباسِ قضایاى علمى و عملى، جلوه گر شده است و به هنگام تحلیل، هر مسأله اى به توحید برمیگردد. □● «علی علیه السلام و فلسفه الهی» ص ۲۴●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
... : □●از آشپزخانه صدای تَق‌تَق بلند و نهیبی آمد. سریع خودش را به آشپزخانه رساند. دم آشپزخانه بوی سوختن را حس کرد. آقا هم خودشان را به آشپزخانه رساندند. وارد شدند و از نگاه پسر به یخچال، ماجرا را فهمیدند. لبخندی بر لبانشان نشست. □●رو به آقا کرد و با اطمینان به اینکه این‌بار قبول خواهند کرد، گفت: «آقا جان! این گدای سر کوچه یک فریزر خریده است، این بقال هم شاهد است، ولی ما یخچال عادی هم نداریم!» آقا گفت: «نه، ما هم مثل آنهایی که ندارند...» □●(این بهشت، آن بهشت، ص٨۵؛ بر اساس خاطرۀ حجت‌الاسلام و المسلمین علی بهجت)●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○علّت عدم ظهور حضرت بقیّةالله ارواحنافداه○□ □مرحوم علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه□ □○علّت عدم ظهور، افتراق آراء و عدم اتّحاد دلهاست بر وفاى به عهدى که با آنان شده است، و اين تقصيرى است بزرگ از شيعيان بلکه از جميع امّت. □○و تمام محروميّت ها، از فقدان انصاف و گسترش ظلم و بيداد و شرک و اعتساف با تمام مظاهر زشت و ناپسندش، همه و همه معلول اين فتور و سستى و بالنّتيجه غيبت آن حضرت است. □○«امام شناسی» ج ۳ ص۳۳○□ @mohamad_hosein_tabatabaei