□○دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان○□
□اَللَّـهُمَّ اجْعَلْني فيهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرينَ، وَاجْعَلْني فيهِ مِنْ عِبادِكَ الصّالِحينَ اْلقانِتينَ، وَاجْعَلني فيهِ مِنْ اَوْلِيآئِكَ الْمُقَرَّبينَ، بِرَأْفَتِكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ.
□خدایا قرار ده مرا از استغفار کنندگان، و از بندگان شایسته و فرمانبردار خود قرار بده، و از دوستان مقرّبت قرار ده، به حق رأفتت ای مهربان ترین مهربانان.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان○□ □اَللَّـهُمَّ اجْعَلْني فيهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرينَ، وَاجْعَلْني
#شرح_دعاے_روز_پنجم
□○آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره):○□
□«اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِينَ»
خدايا من را در اين ماہ رمضان جزو مستغفرين قرار بدہ،
□برای استغفار، بايد شرايط استغفار را داشت. كسي كہ مال حرام خوردہ كہ با استغفار كارش درست نميشود. بايد برود و صاحبان مال را راضی كند.
□پس «خدايا مرا از مستغفرين قرار بدہ!» يعنی اينكہ واقعاً استغفار كنم و اگر مال حرامی دارم، آن را حلال كنم. بہ گناهی كہ قبلاً كردم فكر نكنم و از آن لذت نبرم. حالا زبانی هم استغفار كنيم، خوب است. بعد از نماز مغرب هم 70 بار استغفار وارد است.
من گاهی همينطوری غصهام میگيرد، تسبيح را برمیدارم، استغفار میكنم و حالم خوب میشود.
□«وَاجْعَلْنِی فِيهِ مِنْ عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ الْقَانِتِينَ»
خدايا من را از بندگان شايستہ خودت قرار بدہ.
فرمانبردار تو باشم. اطاعت تو را كنم. خدا آدم فرمانبردار را دوست دارد.
□«وَاجْعَلْنِی فِيهِ مِنْ أَوْلِيائِكَ الْمُقَرَّبِينَ»
خدايا من را از دوستان نزديكت قرار بدہ.
□آيا خدا دوست نزديك دارد؟
بلہ، بندگانی هستند كہ آدم آنها را در بهشت هم پيدا نمیكند. خطاب میشود كہ خدايا اين دوست ما كجاست؟ ندا ميآيد كہ در حضور و بهشت خدا رفتہ است.
□بهشت خدا جدا از بهشت معمول است، بهشت معمولی برای كسانی است كہ غذا و حوری ميیخواهند؛ اما آنها كہ خود خدا را ميیخواهند و عبادت را برای خود خدا كردند و نہ برای ترس از جهنم، آنها در بهشت خدا وارد میشوند. آيہ قرآن هم وجود دارد. «فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی» از خدا بخواهيم كہ در آن بهشت قرار بگيريم. جنت فردوس، جنت عدن جنتهای متعدد وجود دارد ولی جنت خدا عالی است.
□«بِرَأْفَتِكَ يا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ»
خدایا بہ مهربانی خودت، دعاهای ما را مستجاب كن. ای خدايی كہ رحمت از همہ رحمها بيشتر است.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○میلاد #قاسمبنالحسن علیه السلام○□
□○روز پنجم ماه مبارک رمضان، روز میلاد پسر بزرگوار و بزرگ امام مجتبیٰ، قاسم بن الحسن علیه السلام در سال چهل و هفتم بعد از هجرت است.
□○فرزند رشیدی که نایب مناب و قائم مقام امام مجتبیٰ علیه السلام در صحنه ی کربلا بودند و آن همه عظمت، کمال، معرفت، اخلاص و عشق از ایشان بروز کرد.
□○میلاد دُردانه ی امام مجتبیٰ علیه السلام را به محضر #بقیّة_الله_الاعظم ارواحنافداه و همه ی دوستداران این فرزند گرامی، تبریک و تهنیت عرض می کنیم.
#استاد_مهدی_طیب
@mohamad_hosein_tabatabaei
#بسم_الله_الرحمن_الرحیم
□●اینکه امام معصوم علیه السلام قرآن ناطق است به چه معناست؟●□
□●چرا امام زمان عليه السّلام قرآن ناطق است؟ چون نفس ندارد چون به تمام معانى اين قرآن- هفتاد بطن- اشراف دارد. چون تمام اين مراتب قرآن در تمام عوالم وجود از نفس امام زمان نيرو مى گيرد و وجود دارد و حيات دارد و آن جنبه ربطى و تعلّقى بين ممكن و بين واجب، بين ماهيّت و بين ضرورت وجود، آن جنبه تعلّقى، نفس امام زمان عليه السّلام است●□
#شرح_حديث_عنوان_بصرى، جلسه۴۵
□●آیة الله حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی●□
□●أميرالمؤمنين عليه أفضل صلوات المصلّين در جنگ صفّين كه معاويه با خدعه عمرو عاص قرآن ها را بر سر نيزه كرد فرمود: به اين قرآن توجّه نكنيد؛ آن را با نيزه و تير بيندازيد! منم قرآن ناطق: أنَا كِتَابُ اللَهِ النَّاطِقُ.
□●ولى مردم عوام، سطحى بين هستند. به متون و حقائق فكرشان نمى رسد. در ظاهر و صورت هر چه ببينند، همان را ملاك حقّانيّت مى شمرند. به فرمايش آن حضرت گوش فرا ندادند، و دورش را گرفتند و گفتند: فوراً تسليم حكم حَكَمَيْن بشو و قرآن را حَكَم كن، وگرنه اينك تو را زير ده هزار قبضه شمشير قطعه قطعه مى كنيم.
□●فرمود: يك ساعت به من مهلت دهيد كه الآن مالك أشتر است كه فتح كند و خود را به خيمه معاويه برساند. گفتند: ابداً مهلتى نيست.
□●#نور_ملكوت_قرآن، ج۳، ص۱۹۴●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#خیر_و_شر
■برهان لم: برهانی که در فلسفه یا منطق از ناحیه ی علت به طرف معلول رفته، آن را اثبات کند، برهان لمی گویند؛ یعنی آدم به لم و علت او، این شیء را شناخت پیدا کرده است.
■خیر چیزی است که هر موجودی می خواهد، آن را دوست دارد و طلب می کند؛ مثلا آب سیراب کردن را دوست دارد و مقصودش هست پس سیراب کردن خیر و سیراب نکردن شر است.
■یکی از راه های شناخت خیر در نظام هستی این است که ببیند اقتضای طبیعی هر موجودی چیست.
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_ی_شصت_و_پنجم
#علامه_حسنزاده
@mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 242-228 بقره قسمت ششم
بخش اول1⃣
● درباره وقوع سه طلاق با يك لفظ يا در يك مجلس از نظر خاصه و عامة
و ليكن از بعضى ديگر از روايات آنان كه صاحبان صحاح مانند مسلم و نسائى و ابى داود و غير ايشان نقل كرده اند بر مى آيد كه واقع شدن سه طلاق با يك لفظ چيزى بوده كه عمر (خليفه دوم ) آن را در سال دوم و يا سوم خلافت خويش وضع نمود،
از آن جمله در تفسير الدر المنثور است كه عبد الرزاق و مسلم و ابو داود و نسائى و حاكم بيهقى از ابن عباس روايت كرده اند كه گفت : طلاق در يك جلسه ، در زمان رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) و ابى بكر و دو سال از خلافت عمر يك طلاق بود (هر چند كه در يك جلسه مى گفتند ((تو راسه طلاقه كردم )))، بعد از دو سال عمر درباره اين مساله گفت : مردم درباره طلاق كه شارع براى آنها مهلت قرار داده بود از من مى خواهند كه به عجله انجام شود، و چه خوب است ما خواسته آنان را امضا كنيم ، و امضا كرد.
و در سنن ابى داود از ابن عباس روايت كرده كه گفت : عبد يزيد پدر ركانه ، مادر ركانه را طلاق داد، و زنى از قبيله مزينه گرفت ، آن زن نزد رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) آمد و عرضه داشت : همانطور كه اين يك موى من (موئى از سر خود گرفته بود) به درد موى ديگر نمى خورد، عبد يزيد هم براى من مثل همان است ، (كنايه از اين است كه او مردى ندارد) پس بين من و او جدائى بينداز.
رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) را غيرت گرفت و ركانه و برادرانش را خواند آنگاه به اهل مجلس خود فرمود: به نظر شما آيا اين پسر از نظر فلان و فلان شباهتى به عبد يزيد دارد، و آيا اين پسر ديگر از نظر فلان و فلان شبيه عبد يزيد نيست ؟ همه گفتند بله پس رو كرد به عبد يزيد و فرمود اين زن مزينه اى را طلاق بده ،
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 380
او هم طلاق داد، بعد فرمود به همسر اول خود ام ركانه رجوع كن ، عرضه داشت آخر من گفته ام تو را سه طلاقه كردم ، فرمود: مى دانم ، ولى در عين حال رجوع كن ، آنگاه اين آيه را تلاوت كرد: ((يا ايها النبى اذا طلقتم النساء فطلقوهن لعدتهن )).
(اين حديث به توضيحى مختصر نيازمند است ، و آن اين است كه عقد نكاح در چند جا از ناحيه زن قابل فسخ است ، و زن بدون احتياج به طلاق شوهر مى تواند عقد را فسخ كند، يكى از آن موارد عارضه عنن يعنى قيام نكردن آلت تناسلى مرد است ) ((مترجم ))
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei