#تفاوت_ذکر_با_ورد(۱)
□○تفاوت ذکر با ورد در چیست؟ اینهایی که به زبان می گوییم ورد است یا ذکر است؟ خوب ما هم اوراد داریم و هم اذکار.
○چون خدا خواهد که یاری کند
○میل بنده جانب زاری کند
○ای خنک چشمی که آن گریان اوست
○ای همایون دل که خود بریان اوست
○هر کجا آب روان سبزه بود
○هر کجا اشکی روان رحمت شود
□○خوب مولوی برای اینکه سالک و عارف است، عرفانش هم از نوع خاصّ است و گاهی آنچنان بالا می رود که در جای دیگر می گوید:
○ای دعا از تو اجابتم زتو
○ایمنی از تو مهابتم زتو
□○همه کس توفیق دعا پیدا نمی کنند. خود دعاکردن هم توفیقی می خواهد. یعنی آن حالت دعا وقتی برای انسان پیدا می شود آن موهبت الهی است. خداوند موهبت به آدم می دهد که حالت دعا پیدا کند. بنابراین دعا هم از جانب او می رسد که من حالتی پیدا کنم که دعا کنم. اجابتم از اوست؛ به همین جهت می گویند فرعون هیچ وقت توفیق دعا پیدا نکرد و به همین علت روز به روز بر عنانیّتش افزوده شد تا هلاک شد. وقتی توفیق دعا پیدا نکنی و نخواهی، طغیان به حدأعلا می رسد و هلاکت قطعی است. بیان مولوی یک مقدار با بیان دیگران فرق دارد، که حتی توفیق دعا را از جانب خداوند می داند و هم نوع دعا را.
□○دعا صرفا با زبان نیست. با زاری، با گریه و اشک همراه باشد. دعا از نوع ذکر است. ذکر یک الفاظی است که ما می گوییم و در قرآن هم داریم { أذکرالله ذکرا کثیرا} که دستور داده شده به عناوین مختلفی که شما ذکر بگویید و کلمه کثیر هم به کار برده شده حتی. ذکر گاهی به لفظ است مثل صد مرتبه (یا الله) می گویی و یا کلمات شریفه مقدسه دیگر.
#دکتر_ابراهیمی_دینانی
#یاعلی
#ادامه_دارد
@mohamad_hosein_tabatabaei
آیات242-228 بقره قسمت پنجم
بخش هشتم
● حكمت تحريم رجوع بعد از طلاق سوم
و در كتاب فقيه از حسن بن فضال روايت آمده است كه گفت : من از حضرت رضا (عليه السلام ) پرسيدم علت اين كه مرد بعد از طلاق سوم نمى تواند در عده رجوع كند، چيست ؟ فرمود: خداى عزوجل براى دو نوبت اجازه طلاق به مردان داده ، و فرموده : ((الطلاق مرتان فامساك بمعروف او تسريح باحسان ))، و منظور از تسريح ، طلاق سوم است ، كه بعد از آن ديگر نمى تواند با همسرش ازدواج كند، براى اينكه نافرمانى خدا را كرده ، چون خداى تعالى طلاق را دوست نمى دارد و اگر ازدواج با همسر مطلقه را بعد از طلاق سوم تحريم كرده ، علتش اين است كه نخواسته مردم امر طلاق را سبك بشمارند و با طلاقهاى پى درپى زنان را اذيت كنند...
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 379
مولف : مذهب ائمه اهل بيت (عليه السلام ) بطورى كه شيعه روايت كرده اين است كه طلاق با يك لفظ و يا در يك مجلس ، فقط يك طلاق است ، هر چند كه گفته باشد: ((طلقتك ثلاثا)) - من سه بار طلاقت دادم ، و اما اهل سنت و عامه رواياتشان مختلف است ، بعضى از آن روايات دلالت دارد بر اينكه سه طلاق به حساب مى آيد و چه بسا كه اهل سنت همين نظريه را از على و جعفر بن محمد (عليهما السلام ) هم روايت كرده اند.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□● #پرسش_و_پاسخ از آیتالله بهجت قدسسره●□
#سوال| به نظر جنابعالی در چه شرایطی دعا مستجاب است؟
#جواب: بسمهتعالی، شرط استجابت دعا، ترک معصیت است. «أَوفُوا بِعَهدی أُوفِ بِعَهْدِکُمْ»، [بقره:۴٠] «فَاذْکُرُونی أَذْکُرکُمْ»، [بقره:١۵٢] «أُدْعُونی أَستَجِبْ لَکُمْ» [مؤمن:۶٠].
□●گاهی مصلحت در غیر تعجیل است، و گاهی مصلحت در تبدیل به احسن است. داعی خیال میکند مستجاب نشده است و اهل یقین میفهمند.
@mohamad_hosein_tabatabaei
#تفاوت_ذکر_با_ورد(۲)
□○در ادامه بخوانید: شکستن بت های ذهنی و انواع آن○□
□اما اینجا این پرسش پیش می آید که تفاوت ذکر با ورد در چیست؟ اینهایی که به زبان می گوییم ورد است یا ذکر است. خوب ما هم اوراد داریم و هم اذکار. ذکر به فکر نزدیکتر است ذکر این است که توجه باطنی به حقّ داشته باشید؛ اما ورد این است که به زبان بگویید البته بدون ورد، ذکر نیست اما اگر ورد فقط به زبان شد و به دل نشد، آن ورد محض است.
□ذکر، یادآوری و توجه با قلب است. اگر ورد با ذکر همراه باشد، و فکر هم باهاش همراه باشد؛ دیگر خیلی عالی است و یکی از بهترین عبادت هاست. و این همه در قرآن تاکید شده است که ذکر بگویید.
□آیات بسیار متعددی در این باب در قرآن کریم آمده و حتی در روایات که اهل ذکر باشید. ذکر خودش نوعی دعاست یعنی توجه به حق تعالی از فقیر مطلق به غنیّ مطلق. که این جز با تقاضا نمی شود و معنی ندارد {یا أیّهاالناس أنتم الفقراء الی الله والله غنیّ حمید} این فقرا، نه اینکه فقیرید؛ یعنی فقرید.
□بین #فقر_و_فقیر تفاوت است. فقیر کسی است که ذاتی است و به صفت فقر موصوف شده است اما ما ذات مستقل هم نداریم! اصلا ما در مقابل حقّ تعالی استقلالی نداریم. اصلا ذاتمان فقیر است. فقر محضیم. ربط محضیم و درسته که غنیّ صفت اوست اما صفتش عین ذاتش است. او غنای محض است و عالم و ما فقر محضیم حالا تقابل فقر محض با غنای محض چه نتیجه ای می دهد؟
تقاضا
#دکتر_ابراهیمی_دینانی
#ادامه_دارد
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●گاهی انسان از سحر تا افطار امساك ميكند؛
اين يك درجه روزه داری است؛
تلاشی است كه حداكثر در قيامت نسوزد يا وارد بهشت بشود؛ بهشتی كه ﴿جنّاتٌ تجری منْ تحتها الأنهار﴾؛
■●اما به آن بهشت كه ﴿فادْخلی فی عبادی ٭ وادْخلی جنّتی﴾ راهش نميدهند.
يعنی روزه، ضمن اينكه حكم و ادبی خاص دارد، حكمتی هم دارد كه آن لقا و محبت خداست.
■●اين حديث در انسان شوق ايجاد ميكند تا عاشق شود.
■●انسان تا مشتاق نباشد، تلاش نميكند و تا تلاش نكند، نميرسد.
■●وقتی روزه مال خدا بود، خدا هم شخصاً جزای روزه دار را بر عهده گرفته است.
■●#حکمت_عبادات
حضرت آيت الله جوادی آملی مدظله العالی●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان○□
□اَللَّـهُمَّ اجْعَلْني فيهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرينَ، وَاجْعَلْني فيهِ مِنْ عِبادِكَ الصّالِحينَ اْلقانِتينَ، وَاجْعَلني فيهِ مِنْ اَوْلِيآئِكَ الْمُقَرَّبينَ، بِرَأْفَتِكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ.
□خدایا قرار ده مرا از استغفار کنندگان، و از بندگان شایسته و فرمانبردار خود قرار بده، و از دوستان مقرّبت قرار ده، به حق رأفتت ای مهربان ترین مهربانان.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان○□ □اَللَّـهُمَّ اجْعَلْني فيهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرينَ، وَاجْعَلْني
#شرح_دعاے_روز_پنجم
□○آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره):○□
□«اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِينَ»
خدايا من را در اين ماہ رمضان جزو مستغفرين قرار بدہ،
□برای استغفار، بايد شرايط استغفار را داشت. كسي كہ مال حرام خوردہ كہ با استغفار كارش درست نميشود. بايد برود و صاحبان مال را راضی كند.
□پس «خدايا مرا از مستغفرين قرار بدہ!» يعنی اينكہ واقعاً استغفار كنم و اگر مال حرامی دارم، آن را حلال كنم. بہ گناهی كہ قبلاً كردم فكر نكنم و از آن لذت نبرم. حالا زبانی هم استغفار كنيم، خوب است. بعد از نماز مغرب هم 70 بار استغفار وارد است.
من گاهی همينطوری غصهام میگيرد، تسبيح را برمیدارم، استغفار میكنم و حالم خوب میشود.
□«وَاجْعَلْنِی فِيهِ مِنْ عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ الْقَانِتِينَ»
خدايا من را از بندگان شايستہ خودت قرار بدہ.
فرمانبردار تو باشم. اطاعت تو را كنم. خدا آدم فرمانبردار را دوست دارد.
□«وَاجْعَلْنِی فِيهِ مِنْ أَوْلِيائِكَ الْمُقَرَّبِينَ»
خدايا من را از دوستان نزديكت قرار بدہ.
□آيا خدا دوست نزديك دارد؟
بلہ، بندگانی هستند كہ آدم آنها را در بهشت هم پيدا نمیكند. خطاب میشود كہ خدايا اين دوست ما كجاست؟ ندا ميآيد كہ در حضور و بهشت خدا رفتہ است.
□بهشت خدا جدا از بهشت معمول است، بهشت معمولی برای كسانی است كہ غذا و حوری ميیخواهند؛ اما آنها كہ خود خدا را ميیخواهند و عبادت را برای خود خدا كردند و نہ برای ترس از جهنم، آنها در بهشت خدا وارد میشوند. آيہ قرآن هم وجود دارد. «فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی» از خدا بخواهيم كہ در آن بهشت قرار بگيريم. جنت فردوس، جنت عدن جنتهای متعدد وجود دارد ولی جنت خدا عالی است.
□«بِرَأْفَتِكَ يا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ»
خدایا بہ مهربانی خودت، دعاهای ما را مستجاب كن. ای خدايی كہ رحمت از همہ رحمها بيشتر است.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○میلاد #قاسمبنالحسن علیه السلام○□
□○روز پنجم ماه مبارک رمضان، روز میلاد پسر بزرگوار و بزرگ امام مجتبیٰ، قاسم بن الحسن علیه السلام در سال چهل و هفتم بعد از هجرت است.
□○فرزند رشیدی که نایب مناب و قائم مقام امام مجتبیٰ علیه السلام در صحنه ی کربلا بودند و آن همه عظمت، کمال، معرفت، اخلاص و عشق از ایشان بروز کرد.
□○میلاد دُردانه ی امام مجتبیٰ علیه السلام را به محضر #بقیّة_الله_الاعظم ارواحنافداه و همه ی دوستداران این فرزند گرامی، تبریک و تهنیت عرض می کنیم.
#استاد_مهدی_طیب
@mohamad_hosein_tabatabaei
#بسم_الله_الرحمن_الرحیم
□●اینکه امام معصوم علیه السلام قرآن ناطق است به چه معناست؟●□
□●چرا امام زمان عليه السّلام قرآن ناطق است؟ چون نفس ندارد چون به تمام معانى اين قرآن- هفتاد بطن- اشراف دارد. چون تمام اين مراتب قرآن در تمام عوالم وجود از نفس امام زمان نيرو مى گيرد و وجود دارد و حيات دارد و آن جنبه ربطى و تعلّقى بين ممكن و بين واجب، بين ماهيّت و بين ضرورت وجود، آن جنبه تعلّقى، نفس امام زمان عليه السّلام است●□
#شرح_حديث_عنوان_بصرى، جلسه۴۵
□●آیة الله حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی●□
□●أميرالمؤمنين عليه أفضل صلوات المصلّين در جنگ صفّين كه معاويه با خدعه عمرو عاص قرآن ها را بر سر نيزه كرد فرمود: به اين قرآن توجّه نكنيد؛ آن را با نيزه و تير بيندازيد! منم قرآن ناطق: أنَا كِتَابُ اللَهِ النَّاطِقُ.
□●ولى مردم عوام، سطحى بين هستند. به متون و حقائق فكرشان نمى رسد. در ظاهر و صورت هر چه ببينند، همان را ملاك حقّانيّت مى شمرند. به فرمايش آن حضرت گوش فرا ندادند، و دورش را گرفتند و گفتند: فوراً تسليم حكم حَكَمَيْن بشو و قرآن را حَكَم كن، وگرنه اينك تو را زير ده هزار قبضه شمشير قطعه قطعه مى كنيم.
□●فرمود: يك ساعت به من مهلت دهيد كه الآن مالك أشتر است كه فتح كند و خود را به خيمه معاويه برساند. گفتند: ابداً مهلتى نيست.
□●#نور_ملكوت_قرآن، ج۳، ص۱۹۴●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#خیر_و_شر
■برهان لم: برهانی که در فلسفه یا منطق از ناحیه ی علت به طرف معلول رفته، آن را اثبات کند، برهان لمی گویند؛ یعنی آدم به لم و علت او، این شیء را شناخت پیدا کرده است.
■خیر چیزی است که هر موجودی می خواهد، آن را دوست دارد و طلب می کند؛ مثلا آب سیراب کردن را دوست دارد و مقصودش هست پس سیراب کردن خیر و سیراب نکردن شر است.
■یکی از راه های شناخت خیر در نظام هستی این است که ببیند اقتضای طبیعی هر موجودی چیست.
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_ی_شصت_و_پنجم
#علامه_حسنزاده
@mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 242-228 بقره قسمت ششم
بخش اول1⃣
● درباره وقوع سه طلاق با يك لفظ يا در يك مجلس از نظر خاصه و عامة
و ليكن از بعضى ديگر از روايات آنان كه صاحبان صحاح مانند مسلم و نسائى و ابى داود و غير ايشان نقل كرده اند بر مى آيد كه واقع شدن سه طلاق با يك لفظ چيزى بوده كه عمر (خليفه دوم ) آن را در سال دوم و يا سوم خلافت خويش وضع نمود،
از آن جمله در تفسير الدر المنثور است كه عبد الرزاق و مسلم و ابو داود و نسائى و حاكم بيهقى از ابن عباس روايت كرده اند كه گفت : طلاق در يك جلسه ، در زمان رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) و ابى بكر و دو سال از خلافت عمر يك طلاق بود (هر چند كه در يك جلسه مى گفتند ((تو راسه طلاقه كردم )))، بعد از دو سال عمر درباره اين مساله گفت : مردم درباره طلاق كه شارع براى آنها مهلت قرار داده بود از من مى خواهند كه به عجله انجام شود، و چه خوب است ما خواسته آنان را امضا كنيم ، و امضا كرد.
و در سنن ابى داود از ابن عباس روايت كرده كه گفت : عبد يزيد پدر ركانه ، مادر ركانه را طلاق داد، و زنى از قبيله مزينه گرفت ، آن زن نزد رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) آمد و عرضه داشت : همانطور كه اين يك موى من (موئى از سر خود گرفته بود) به درد موى ديگر نمى خورد، عبد يزيد هم براى من مثل همان است ، (كنايه از اين است كه او مردى ندارد) پس بين من و او جدائى بينداز.
رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) را غيرت گرفت و ركانه و برادرانش را خواند آنگاه به اهل مجلس خود فرمود: به نظر شما آيا اين پسر از نظر فلان و فلان شباهتى به عبد يزيد دارد، و آيا اين پسر ديگر از نظر فلان و فلان شبيه عبد يزيد نيست ؟ همه گفتند بله پس رو كرد به عبد يزيد و فرمود اين زن مزينه اى را طلاق بده ،
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 380
او هم طلاق داد، بعد فرمود به همسر اول خود ام ركانه رجوع كن ، عرضه داشت آخر من گفته ام تو را سه طلاقه كردم ، فرمود: مى دانم ، ولى در عين حال رجوع كن ، آنگاه اين آيه را تلاوت كرد: ((يا ايها النبى اذا طلقتم النساء فطلقوهن لعدتهن )).
(اين حديث به توضيحى مختصر نيازمند است ، و آن اين است كه عقد نكاح در چند جا از ناحيه زن قابل فسخ است ، و زن بدون احتياج به طلاق شوهر مى تواند عقد را فسخ كند، يكى از آن موارد عارضه عنن يعنى قيام نكردن آلت تناسلى مرد است ) ((مترجم ))
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●مراقبه #روز_ششم ماه مبارک رمضان●□
□روز ششم سال ۲۰۱ ه.ق مردم با امام رضا علیه السّلام بیعت کردند.
□سیّد بن طاووس روایت کرده است که براى شکرانه این نعمت، دو رکعت نماز در این روز بگذارند و در هر رکعت بخوانند:
□سوره حمد ۱ مرتبه
□سوره توحید ۲۵ مرتبه
□و اين نماز را براى آنچه ظاهر گشته از حقوق مولایمان حضرت امام رضا عليه السّلام در آن روز انجام میدهيد.
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
#بسم_الله_الرحمن_الرحیم
□○معنای واقعی تقوا چیست که ثمره و نتیجه روزه است؟○□
□○جهت آنكه غايت و غرض از اين تكليف (روزه) را تقوى قرار مى دهد براى آنست كه تقوى كه بهترين فضيلت از فضائل انسانى است بر اين فريضه استوار است و بدون روزه انسان به اوج اين شرف نمى رسد.
□○تقوى به معنى پرهيز نيست، گرچه پرهيز از ناپسنديده ها لازمه آن است؛ بلكه تقوى به معنى مصونيّت و در حفظ و امان درآمدن است...
□○خدا مى فرمايد: شايد شما، و اميد است كه شما در مصونيّت الهى درآئيد و از گزند نفس امّاره و شيطان بدين فريضه الهيّه در امان خدا و حفظ او قرار گيريد.
□○و اگر ملكه تقوى در انسان جاى گرفت ديگر براى او بيم و هراسى نيست. وساوس شيطانيّه و هواهاى نفسانيّه در او نمى تواند اثرى بگذارد.
□○ #انوار_الملكوت، ج۱، ص۳۰○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●قرائت قرآن با صدای خوش●■
■●يكى از معجزات قرآن، آهنگ پذيرى آن است، آن هم آهنگهاى معنوى و روحى نه آهنگهاى شهوانى...
■●قرآن عبدالباسط چرا اين قدر در تمام كشورهاى اسلامى توسعه پيدا كرده است؟براى اينكه عبدالباسط با صدا و آهنگ عالى و با دانستن انواع قرائتها و آهنگها و شناختن اينكه هر سوره اى را با چه آهنگى بايد خواند، مى خواند...
■●در حديث، درباره بسيارى از ائمّه اطهار از جمله راجع به حضرت سجّاد عليه السلام و حضرت باقر عليه السلام داريم كه اينها وقتى قرآن مى خواندند آن را با صدا و آهنگ بلند و دلپذير مى خواندند به طورى كه صدايشان به درون كوچه مى رسيد و هر كسى كه از آن كوچه مى گذشت، همان جا مى ايستاد به طورى كه پشت درِ خانه جمعيت جمع مى شد و راه بند مى آمد.
■●حتى نوشته اند آبكشها درحالى كه مشك به دوششان بود، وقتى مى آمدند از جلوى منزل امام عبور كنند، با شنيدن صداى امام پاهايشان قدرت رفتن را از دست مى داد... مى ايستادند تا وقتى كه قرآن امام تمام مى شد.
■●همه اينها چه را مى رساند؟ استفاده كردن از وسايل مشروع براى رساندن پيام الهى.
■●استاد شهید مطهری، حماسه حسینی، ج ۱، ص ۳۲۰●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○دعای روز ششم ماه مبارک رمضان○□
□اَللَّـهُمَّ لا تَخْذُلْنی فيهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِيَتِكَ، وَلاتَضْرِبْنی بِسِياطِ نَقِمَتِكَ، وَزَحْزِحْنی فيهِ مِنْ مُوجِباتِ سَخَطِكَ، بِمَنِّكَ وَاَياديكَ، يا مُنْتَهی رَغْبَةِ الرّاغِبينَ.
□خدایا مرا در این روز به خاطر ارتکاب عصیانت خوار مساز، و با تازیانه های انتقامت کیفر مکن، و از موجبات خشمت دور بگردان، به حقِّ فضل و عطاهایت، ای منتهای آرزوی مشتاقان.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○دعای روز ششم ماه مبارک رمضان○□ □اَللَّـهُمَّ لا تَخْذُلْنی فيهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِيَتِكَ، وَلاتَ
#شرح_دعاے_روز_ششم
□●آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره):●□
□«اَللّهُمَّ لا تَخْذُلْنى فيهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِيَتِكَ»
خدايا، من را بہ واسطہ تعرض گناہ خوارم نكن.
□گناہ آدم را خوار، و عبادت و بندگی آدم را عزيز میكنند. اگر اهل طاعت و بندگی شويد، عزيز میشويد؛ اما اگر اهل گناہ باشيد، كسی دوستتان ندارند.
□«إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا» يعنی هر كہ ايمان بياورد و عمل صالح بكند، ما هم دوستیاش را در دل مردم میافكنيم.
□«وَلاتَضْرِبْنى بِسِياطِ نَقِمَتِكَ»
«خدايا من را بہ تازيانہ عذابت نزن.
□«لاتضرب» واژہ نهی است اما در اينجا دعاست. اگر من بہ شما بگويم «لاتضرب» اين نهی است. اما كوچكتر بہ بزرگتر بگويد و ما بہ خدا كہ بگوييم، «لاتضرب»، دعاست.
□«وَزَحْزِحْنى فيهِ مِنْ مُوجِباتِ سَخَطِكَ»
«خدايا من را از موجبات سخطت دور گردان
□روايتی است كہ برخی گناهان خدا را بہ غضب میآورد و آنگاہ خدا قسم میخورد كہ بہ عزت و جلال خودم ديگر تو را آمرزش نمیكنم. با اينكہ خدا «ارحم الراحمين» است؛ اما مثلاً از من با اين محاسن و عمامہ توقع ندارد كہ بہ نامحرم نگاہ كنم. لذا خدا بہ غضب میآيد. حديث هست كه: هفتاد گناہ جاهل را میآمرزند قبل از آنكہ يك گناہ عالم را بيامرزند.
□«بِمَنِّكَ وَاَياديكَ»
بہ حق احسان و نعمتهايی كہ بہ من دادهای، خدایا اين چند تا دعا را دربارہ من مستجاب كن.
□«يا مُنْتَهى رَغْبَةِ الرّاغِبينَ»
ای خدايی كہ منتهای رغبت مشتاقان هستی.
□ای كاش در مساجد كہ اين دعاها خواندہ میشود، معنی آن نيز بيان شود تا مردم وقتی دعا میكنند، با حضور قلب اين دعاها را بخوانند و در خودشان بيان كنند. بہ مردم بگويند كہ بہ خاطر گناہ عذاب میشوند و اين حادثهها در سراسر جهان و برخی شهرهای تهران بہ خاطر گناہ است.
@mohamad_hosein_tabatabaei