eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.5هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 60-42 آل عمران، قسمت چهارم بخش چهارم2⃣ ● تبعيت از نياكان سبب مى شود كه مراد عموم يهود و مطلق
آیات 60-42 آل عمران، قسمت چهارم بخش پنجم ● وعده نيكو به پيروان حقيقى (قولى و عملى ) عيسى (علیه السلام ) پس از ميان پيروان (اسمى و شناسنامه اى ) عيسى (عليه السلام ) تنها آنهائى كه به خدا ايمان دارند و اعمال صالح مى كنند، خدا اجرشان را بطور كامل مى دهد و اما بقيه را، از اين نمد كلاهى نيست . و در آيه مورد بحث اين حقيقت را بطور اشاره بيان كرده و فرموده : ((و اللّه لا يحب الظالمين ))، خدا هيچ ستمگرى را دوست نمى دارد، حال هر اسمى و عنوانى كه مى خواهد داشته باشد. ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 332 امر خاتمه دادن آيه (با اينكه آيه رحمت و جنت است ) با عبارت : ((و اللّه لا يحب الظالمين )) كه نوعى تهديد است از اينجا روشن مى شود كه معهود در آيات رحمت و نعمت ، اين است كه به اسمائى نظير رحمت و مغفرت و يا مدح آن اشخاصى كه آيه در شانشان نازل شده ختم گردد، مثلا مى بينيم آيه : ((و كلا وعد اللّه الحسنى ))، با جمله : ((و اللّه بما تعملون خبير)) ختم شده و آيه : ((ان تقرضوا اللّه قرضا حسنا يضاعفه لكم )) با دو جمله : ((و يغفر لكم )) و ((و اللّه شكور حليم )) ختم شده و آيه : ((و من يومن باللّه و يعمل صالحا يكفر عنه سيئاته و يدخله جنات تجرى من تحتها الانهار خالدين فيها ابدا)) با جمله : ((ذلك الفوز العظيم ))، ختم گرديد و آيه : ((فاما الذين آمنوا و عملوا الصالحات فيدخلهم ربهم فى رحمتة )) با جمله : ((ذلك هو الفوز المبين )) ختم شده . و از اين قبيل آيات ديگر. و گفتيم سرش اين است كه آنهائى كه عنوان پيروى و تشيع عيسى (عليه السلام ) را به خود گرفته اند دو طايفه اند: يكى آنهائى كه به نامگذارى اكتفا ننموده واقعا آن جناب را پيروى كرده و مى كنند كه صدر آيه مورد بحث بيانگر حال آنان بود، طايفه ديگر كسانى هستند كه به همان نامگذارى اكتفا كردند، خود را منسوب به عيسى و معنون به عنوان ((پيرو عيسى )) نمودند، اما نه به خدا و روز جزا ايمان داشتند و نه اعمال صالح به جا آوردند كه جمله مورد بحث بيانگر حال ايشان است . ذَلِك نَتْلُوهُ عَلَيْك مِنَ الاَيَتِ وَ الذِّكْرِ الْحَكِيمِ اين آيه شريفه خاتمه داستان عيسى (عليه السلام ) را اعلام مى كند و منظور از ((ذكر حكيم )) قرآن است كه ذكر خدا است و از حيث آيات و بياناتش محكم است ، يعنى به هيچ وجه باطل در آن رخنه نمى كند و شوخى با جدش آميخته نمى گردد. إِنَّ مَثَلَ عِيسى عِندَ اللَّهِ كَمَثَلِ ءَادَمَ خَلَقَهُ مِن تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ كُن فَيَكُونُ اين آيه شريفه هدف اصلى از ذكر داستان عيسى (عليه السلام ) را بطور خلاصه بيان مى كند و در حقيقت اجمالى است بعد از تفصيل ، و اين كار (يعنى خلاصه گيرى از گفتار، مخصوصا آنجا كه پاى احتجاج در بين باشد) از مزاياى كلام شمرده مى شود و آيات اين داستان هم به همين منظور يعنى به منظور احتجاج نازل شده و مى خواهد وضع نصاراى نجران را كه در آن ايام به مدينه آمده بودند، روشن سازد. ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 333 و به همين جهت جاى آن بود كه بعد از ذكر سرگذشت عيسى (عليه السلام ) خلاصه اى از آن را به عنوان نتيجه گيرى ذكر نموده و بفهماند كه كيفيت ولادت عيسى بيش از اين دلالت ندارد كه وى بشرى است نظير آدم ابو البشر و خلقتش غير معمولى است پس جايز نيست درباره وى سخنى زائد بر آنچه درباره آدم گفته مى شود، بيان گردد. درباره آدم مى گوئيم : او انسانى است كه خداى تعالى او را بدون پدر و مادر آفريده است ، و درباره عيسى (عليه السلام ) هم مى گوئيم : انسانى است كه خداى تعالى او را بدون پدر آفريده . پس معناى آيه اين است كه : مثل عيسى نزد خدا و صفت و واقعيتى كه او نزد خدا دارد و يا به عبارتى آنچه خود خداى تعالى (آفريدگار وى به دست خود) از خلقت او اطلاع دارد، اين است كه كيفيت خلقت او شبيه به خلقت آدم است و كيفيت خلقت آدم اين بوده كه اجزائى از خاك جمع كرد و سپس به آن فرمان داد كه ((باش )) و آن خاك به صورت و سيرت يك بشر تمام عيار، تكون يافت ، بدون اينكه از پدرى متولد شده باشد. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
◾️دستورالعمل علامه حسن زاده درباره ماه رجب ، ماه ولايت◾️ ▪️شهر مبارك ولايت به شما روى آورده، ان شاءالله، از رجبيون بوده باشيد.كسانى كه مى ‏خواهند مقامات ليالى قدر و شهرالله را ادراك كنند، از ابتداى شهر ولايت، كه ماه رجب است، خودشان را آماده مى ‏كنند، بعد از شهر ولايت، شهر رسول الله است و بعد از آن شهرالله است،غرض از اول ماه رجب، رجبيون اهل ولايت، كسانى كه مى ‏خواهند ادراك شهرالله كنند، خودشان را مواظب و مراقبند كه عمده آن است كه اين حقايق در آدم تحقق يابد. ▪️اينها كه مى ‏خوانيم عرفان نظرى است. خواندن درس طب چيزى است، اما عملى ‏اش چيز ديگر است. آن دانستن فرمول و قواعد و فراگرفتن حرفى است، و اجرا كردن در مقام عمل حرفى است ديگر. عرفان عملى ورزيده شدن و ورزش كردن و پياده كردن در متن ذات خود، و چشيدن و يافتن است، غير از عرفان نظرى كه آگاهى به مفاهيم اسماء و عبارات بوده و دانايى مفهومى است و غير از آن دارايى حقيقى است. ▪️خداوند، إن شاءالله، شما را مؤيد بدارد، جانى پيدا كنيد كه اگر كتاب و اصطلاح و الفاظ را كنار بگذاريد زبان حال شما اين بوده باشد: من آنچه خواندم همه از ياد من برفت الا حديث دوست كه تكرار مى‏ كنم‏ ▪️يك وجود قرآنى و يك انسان الهى شويد و بچشيد و بياييد و برسيد كه: ايام خوش آن بود كه با دوست به سر شد باقى همه بى ‏حاصلى و بى ‏خبرى بود ▪️اگر چنانچه اين كتاب‏ها و درس و بحث آدم را براى ابدش درست نسازد اين تلاش‏ها بى ‏فايده است. تأمل در ابد بفرماييد , ابد، يعنى هستيم كه هستيم. داريم خودمان را در اين مقطع زمان و در اين نشأه، كه مزرعه است، براى ابد مى ‏سازيم: «اقرء و ارق». خداوند، إن شاءالله، سر شما را به اسرار ولايت نورانى بفرمايد و ما هم در اين دعاى خير با شما شريك بوده باشيم. ◾️شرح فارسی اسفار اربعه /جلد سوم ص۴۳ استاد علامه حسن زاده ی آملی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️بزرگانی که سيرهای علمی کرده اند و در تجرید و تصفیه نفس وادیها پیموده اند فرموده اند که روح انسانی چون همّ خود را واحد گرداند و با اطمینان خاطر و عدم اضطراب با هر اسمی از اسمای شریف حیات و صرف کمال و فعل مطلق انس بگیرد و حشر پیدا کند، سلطان آن اسم در وی تجلی کند و اثر آن اسم در وی ظاهر گردد و به اقتضای آن اسم عمل کند و این زمینی رنگ آسمانی گیرد و این جهانی به خوی آن جهانی در آید و در عالم طبیعت کار آن جهانی نماید و دسـت تصـرف بـه کائنات دراز کند و در کشف و کرامت به روی خود باز کند و کم کم به جایی رسد که هرگاه اراده کند از این نشأه إعراض كند و بدان نشأه پرواز کند. از آن جمله فرموده اند که مداومت بر " یا حیّ یا قیّوم " برای صفای نفس و تجرد روح تأثیر غریبی دارد ولی با حضور قلب و اطمینان خاطر باشد نه به صرف لقلقه لسان و آن دو صد پریشانی ، تجربه ضرر ندارد. ◾️مآثر آثار / مؤثر٣٤_ ص۱۷۳ استاد صمدی آملی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️قال رسول الله صلی الله علیه و آله: رَجَبٌ شَهرُ اللهِ الأصَبُّ يَصُبُّ اللهُ فِيهِ الرَّحمَةَ عَلى عِبادِهِ. ▪️پيامبر صلی الله عليه و آله: رجب ماه بارش رحمت الهى است، خداوند در اين ماه رحمت خود را بر بندگانش فرو مى‌ريزد. ◾️عيون اخبارالرضا عليه السلام، ج ۲، ص ۷۱◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️حُبُّ عَلِیٍّ حَسَنَةٌ لَا یَضُرُّ مَعَهَا سَیِّئَةٌ...◾️ ▪️ولایت و توحید هیچ مقابلی ندارد. ▪️ولیّ کسی است که در اتصال تامّ به توحید قرار دارد. ▪️وقتی که شخصی در سیل ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام افتاد، وقتی جان او به آن ولایت متصل شد، گناه به او آسیب نمی‌زند البته نه به این معنا که مجوز گناه کردن داشته باشد؛ گناه به او آسیب می‌زند، مثلا خیال او آلوده می‌شود و شاید به جهنم برزخی برود اما اصل او هرگز آلوده نخواهد شد... ▪️شیعه به سبب ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام فرقه‌ی منجیه است. ▪️اصلاً بهشت یعنی علی بن ابیطالب علیه السلام... ▪️هرکس که از ولایت علی علیه السلام رویگردان باشد، از ورود به بهشت روی گردانده است...
☑️۹۰ثانیه | ▪️اگر کسی مشکل فکری دارد با حجاب، جرمی مرتکب نشده و لازم است با منطق و کرسی آزاداندیشی جواب او را بدهید... ▪️اما اگر کسی گفت مبنای قانون اساسی را قبول ندارم و علنا برای مخالفت با حکم اسلامی، می‌زنم و می‌کشم و.... خوب بسم‌الله...
: هر روز ۱۱۰ آیه از قرآن کریم تقدیم به حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام                              التماس دعا
◾️مراقبات لیله الرغائب◾️ ▪️اولين شب جمعۀ ماه رجب را لیله الرغائب می‌گويند. در این شب، مقداری از شب که گذشت، هیچ فرشته‌ای در آسمان‌ها و زمین نمی‌ماند مگر این که در کعبه و اطراف آن جمع شود. ▪️آن گاه خداوند می‌فرماید: ای فرشتگانم! هرچه می‌خواهید از من درخواست کنید. فرشتگان عرض می‌کنند: حاجت ما این است که از روزه داران رجب درگذری. خداوند می‌فرماید: این کار را انجام دادم. ▪️برای این شب نمازی بسیار با فضيلت از حضرت رسول اکرم صلى الله عليه و آله و سلّم نقل شده است که اگر کسی آن را به جا آورد، پس از مرگ هنگامی که در قبر گذاشته شود، خداوند تبارک و تعالی ثواب نمازش را به سوی او به بهترین صورت می‌فرستد تا همدم او شود و او را از تنهایی بیرون آورد و با روی گشاده و درخشان و زبانی شیوا و فصیح به او می‌گوید: ▪️اى حبيب من تو را بشارت باد كه از هر شدّت و سختى نجات يافتى. ▪️بنده می‌گويد تو كيستى؟ به خدا سوگند من چهره‌اى زيباتر از چهرۀ تو نديده‌ام و سخنى شيرين‌تر از سخن تو نشنيده‌ام و بويى بهتر از بوی تو نبوییده‌ام! ▪️پاسخ می‌دهد: من ثواب آن نماز هستم كه در فلان شب، از فلان ماه، از فلان سال به جاى آوردی. امشب نزد تو آمدم تا حقّت را ادا كنم و مونس تنهايى تو باشم و هراس را از تو برگيرم و هنگامی كه در صور دميده شود، در عرصۀ قيامت سايه‌اى بر سرت خواهم افكند، پس خوشحال باش كه خير هرگز از تو جدا نخواهد شد. : ▪️اولين پنجشنبۀ ماه رجب را روزه می‌دارى. ▪️و چون شب جمعه داخل شود، مابين نماز مغرب و عشاء، دوازده ركعت نماز بجاى مى‌آورى، هر دو ركعت با يک سلام، و در هر رکعت می‌خوانی: ▪️سوره «حمد» یک مرتبه ▪️سوره «قدر» سه مرتبه ▪️سوره «توحيد» دوازده مرتبه ▪️پس از پایان نماز هفتاد مرتبه مى‌گويى: ▪️ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ وَ عَلَى آلِهِ ▪️سپس به سجده می‌روى و هفتاد مرتبه می‌گويى: ▪️سبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَ الرُّوح ▪️آنگاه سر از سجده برداشته و هفتاد مرتبه می‌گويى: ▪️ربِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْأَعْظَمُ ▪️دوباره به سجده رفته و هفتاد مرتبه می‌گويى: ▪️سبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَ الرُّوح ▪️سپس حاجت خود را می‌طلبى كه به خواست خدا برآورده خواهد شد. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️رجب، ماه علی علیه السّلام و ماه تخلیه است؛ کعبۀ دل را با محبّت و ولایت علوی از بت‎ها خالی کن. ▪️شعبان، ماه رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم و ماه تحلیه است؛ کعبۀ دل را با اخلاق محمّدی معطّر کن و جامۀ نو بپوشان. ▪️رمضان، ماه تجلیه و ماه خداست؛ حالا دل خانۀ خدا شده و خداوند در آن تجلّی می‎کند. ▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️کتاب مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️لیله الرغائب شب تمرکز رغبت‌ها در میل به سوی خدای متعال◾️ ▪️انسان وجودش پخش است. رغبت به چیزهای مختلفی دارد، در مسیر سلوک الی الله انسان به جایی نمی‌رسد مگر اینکه متمرکز شود. ▪️به تعبیر امیرالمؤمنین علیه السّلام در دعای کمیل که از خدای متعال می‌خواهند که همّ را همِّ واحدی قرار دهد، در واقع اینکه انسان همّش متمرکز شود. ✔️ای یکدلۀ صد دله، دل یکدله کن... ▪️شب لیلة الرغائب شبی است که انسان دلش را یکدله کند. یعنی همۀ رغبت‌های متنوع و مختلف و متشتتی که به چیزهای مختلف دارد: ▪️چه به جنبه‌های ظاهری و دنیوی؛ به پولش، به مقامش، به خانه‌اش، به وسیلۀ نقلیه‌اش، به سِمت‌هایش، به لذت‌هایش، به شهوت‌هایش، به شهرت‌هایش؛ به هر چه که از دنیا رغبت انسان را به جانب خودش جلب می‌کند. ▪️و چه به آنچه که جنبه‌های اخروی هست. رغبت‌هایی که انسان به راحت‌ها و لذت‌های اخروی، به نعمت‌ها و لذایذ بهشتی دارد. ▪️و چه رغبت‌هایی که انسان به مقامات معنوی دارد. می‌خواهد اهل کشف و کرامات شود، اهل مقامات روحی و قدرت‌های معنوی شود . . . ▪️همۀ این رغبت‌ها، این شب، شبش است. یعنی شبی که همۀ اینها را جمع کند و بگوید خدایا فقط خودت را می‌خواهم، هیچ چیز دیگری نمی‌خواهم، نه دنیا می‌خواهم، نه آخرت می‌خواهم، نه مقامات معنوی می‌خواهم، هیچی نمی‌خواهم خدایا، فقط خودت را می‌خواهم . . . ▪️این شب موقع چنین کاری است که انسان یکسره خودش را خلاص کند، از همۀ خواسته‌ها، همه آمال و آرزوها خودش را نجات دهد... ◾️استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️مطالبی‌مهم درباره‌اولین‌شب‌جمعه ماه‌ رجب ( لیله‌الرغائب ) ▪️در این شب همه ملائکه در مکه جمع شده و برای اهل رجب خصوصا روزه‌داران، آرزوی موفقیت می‌کنند و خداوند وعده برآورده شدن داده است ۵ ص۲۳۲ ▪️ ؛ به معنی آرزو ؛ به‌معنای میل و گرایش و مجذوب شدن ▪️برخی بزرگان قائلند: لیله‌الرغائب، یعنی شبی که انسان بتواند جسمش را با روحش هماهنگ کند و رابطه تنگاتنگ با ملائکه داشته باشد نه اینکه به خواسته ها و آروزی جسم و دنیوی برسد. لیله الرغائب است نه لیله الرهابه ▪️اگرچه مرحوم شیخ عباس قمی در مفاتیح وقت نماز لیله‌الرغائب را بین نماز مغرب و عشاء نقل کرده؛ ولی علامه مجلسی در بحار و سید بن‌طاووس در بین نماز عشاء و عَتَمَه (ثلث اول شب) نقل کرده‌اند و چون تا قبل از سید بن طاووس در کتاب اقبال از نماز لیله الرغائب روایتی ذکر نشده و محدث قمی در مفاتیح هم از اقبال نقل کرده، پس خواندن آن بعد از نماز عشاء بلامانع و بلکه ارجح است و از آنجایی‌که یدالله مع الجماعه بوده پس بهتر است در مسجد خوانده شود... @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️ ▪️خداوند متعال دو پناهگاه محکم در این امّت گذاشته است، یکی وجود پیامبر خود صلّی الله علیه و آله و سلّم که رَحمَةٌ لِلعالَمین است و هم اکنون در دل مؤمنین وجود دارد. دیگری استغفار است. مادامی ‎که امّت توبه و استغفار دارد، بلای عمومی‎ که بر امّت‎های گذشته نازل می‎شد، در این امّت نازل نمی‎شود. ▪️امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: عَجِبتُ لِمَن یَقنُطُ وَ مَعَهُ الاِستِغفارُ: در شگفتم از کسی که یأس پیشه می‎کند، در حالی که استغفار همراه اوست ◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei