eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
از همه‌ی فریادها بالاتر است. ▪️شیطان‏ها از نماز مى‏‌ترسند از مسجد مى‏ ترسند نگویید که ما انقلاب کردیم، حالا باید هى فریاد بزنیم. خیر، نماز بخوانید، از همۀ فریادها بالاتر است. ◾️ صحیفه نور، جلد ١٢، صفحه ١۴٩◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️عالم ظاهر رقیقه و سایه‌ای از عالم حقیقت و انسانیت است. بهار و تابستان و پاییز و زمستانِ طبیعت، سایه و رقیقه‌ای از بهار و تابستان و پاییز و زمستانِ عالم حقیقت و انسانیت است و چنان که اهل معرفت گفته‌اند: ▪️الظّاهِرُ عُنوانُ الباطِن ظاهر نشانه‌ای از باطن است. ▪️عالم ظاهر، عالم مَجاز و عالم باطنِ، عالم حقیقت است. ▪️و باز چنان که اهل معرفت فرموده‌اند: المَجازُ قَنطَرَةُ الحَقیقَةِ مَجاز پلی به سوی حقیقت است. ▪️پس باید با مشاهدۀ فصول عالم طبیعت، به فصل‌های جهانِ جان و عالم حقیقت و انسانیت متوجّه شد و راه یافت. ▪️تولّد جسمانی بشر بهار، جوانی او تابستان، میانسالی‌اش پاییز و کهنسالی و مرگ جسمانی او زمستانِ طبیعت بشری است. سیر معنوی انسان نیز بهار و تابستان و پاییز و زمستانی دارد. ▪️بهار انسانیت، پس از سرد و خاموش شدن شراره‌ها و تعلّقات نفسانی انسان آغاز می‌شود و روز آغاز چنین بهاری، به حق روز نو است والّا پیش از رسیدن به این روز، همۀ روزهای سال یکسان و تکراری و ملالت آورند و نوروز بی معنا و مصداق است. ▪️نوروز روزی است که آنچه با رحمت رحمانیّۀ حضرت حق پدید آمده، به مدد رحمت رحیمیّه حقِّ متعال به نهایت کمال خود می‌رسد. نوروز روز بسم الله الرّحمن الرّحیم است. نوروز روز انسان کامل است و آن که به کمال انسانی راه یافت، حقیقت بسم الله الرّحمن الرّحیم در جانش محقّق شده و نوروزش فرا رسیده و حالش به أحسنُ‌الحال متحوّل گشته است. به چنین شخصی باید نوروز را تبریک گفت و جشن گرفتن و شادمانی کردن زیبنده و سزاوار چنین شخصی است. ▪️آنچه به جبر در طبیعت رخ می‌دهد و انسان در وقوع آن نقشی ندارد، به انسان ربطی ندارد که انسان‌ها به خاطر آن جشن بگیرند و به یکدیگر تبریک بگویند. امّا آنچه به مدد حضرت حق، با حُسنِ اختیار و مجاهدت شخص، در جانش رخ می‌دهد، به حق جای شادمانی دارد و موفقیّت در آن را باید جشن گرفت و به یکدیگر تبریک گفت. عید فطر و عید قربان به همین خاطر عیدند و روز ولایت و غدیر به همین خاطر برای سرسپردگان به امیرالمؤمنین علی علیه السّلام برترین اعیاد است. ▪️روز عید یعنی روز عود و بازگشت از مَجاز به حقیقت، از ظاهر به باطن، از غفلت به ذکر، از معصیت به طاعت، از زندگی طبیعی به حیات طیّبۀ انسانی و نهایتاً از ماسوی‌الله به الله، که انّا لله و انّا الیه راجعون. این رجعت و عود به اصل، به راستی عید است. هر کسی کو دور ماند از اصل خویش باز جوید روزگار وصل خویش ▪️همان طور که شب قدر شبی است که شخص به منزلت و قدر انسان پی می‌برد و معرفت می‌یابد و نایل می‌شود و برای هر کس ممکن است در زمان خاصی از سال محقّق شود، در ماه مبارک رمضان، یا سایر ماه‌ها؛ نوروز هم یعنی روز نو، روز زنده شدن، روز شکوفایی و به گُل نشستن. روز نوی عالم طبیعت اوّل بهار است ولی روز نوی عالم انسانیّت وقتی است که شخص در حقیقت انسانی خود، بعد از موت اختیاری، به حیات طیّبۀ انسانی زنده شود و کمالات انسانی در او شکوفا گردد و درخت وجودش به گُل نشیند. با چنین روزی بهار عالم انسانیّت برای شخص آغاز می‌شود و به حق، چنین روزی را باید عید شمرد و شادمانی کرد؛ ولو در میانۀ تابستان یا پاییز و یا زمستان طبیعت باشد. ▪️نوروز روز پدیدار شدن و به ظهور رسیدن انسان کامل است و همان‌طور که این امر برای هر کس به صورت فردی ممکن است رخ بدهد و شخص به ظهور باطنی و فردی راه یافته و حقیقت انسان کامل و حجّت خدا را در جان خویش ملاقات کند، روزی که جهان بشری از ماسوی‌الله رو برگرداند و به خدا رو کند، نوروز و ظهور عمومی فرا می‌رسد و انسان کامل و حجّت خدا بر همگان ظاهر و پدیدار می‌شود. آن روز است که علم و حلم و همۀ کمالات انسانی در جهان به اوج خود می‌رسد و همۀ گنج‌های پنهانِ درونِ جان انسان‌ها و همۀ اولیائی که همچون گنج‌هایی در بین انسان‌ها مخفی و ناشناخته‌اند، پدیدار و شناخته می‌شوند و صلح و عدالت و معنویّت و محبّت، جهان بشری را فرا می‌گیرد. ▪️پروردگارا حقیقت نوروز را به ما بشناسان و مدد فرما که به نوروزمان راه یابیم و عیدِ عود ما به خودت را فرا رسان و ما را از برکات آن رخداد مبارک بهره‌مند گردان و توفیقمان ده که در نوروز سیر فردی‌ِمان، از دوستانمان با شیرینی‌های نیکی و احسان، خُلقِ خوش و روحیّات والا، و معرفت و یقین‌مان پذیرایی کنیم و آنان را بر سر سفرۀ دعاهای خیرمان مهمان کنیم. ▪️خداوندا، زمستان سرد و مرگبار جامعۀ بشری را به بهار ظهور حجّتت مبدّل فرما و عید نوروز جهان بشری را برسان و همۀ انسان‌ها را از برکات کمال آفرین زندگی در پرتو نظام مهدوی بهره‌مند فرما و در آن نوروز همگانی از همۀ انسان‌ها با شیرینی دیدار و وصال مولایمان حضرت بقیّه الله الاعظم ارواحنافداه، پذیرائی نما. آمین یا ربّ العالمین ◾️استاد مهدی طیّب ۱۳۸۹/۱/۱۹◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☘فرارسیدن عید اولیاءالله و ربیع القرآن، که ماه مبارک رمضان است و سال سلوکی عارفان با آن آغاز می‌شود و عید نوروز و بهار طبیعت که در طلیعۀ ماه فروردین از راه می‌رسد و سال هجری شمسی ایرانیان با آن آغاز می‌گردد، در این ایّام با هم تقارن یافته است. ☘تقارن این دو عید باطن و ظاهر، قلب و قالب و جان و تن را به فال نیک گرفته و به همۀ عزیزان اهل دل و همۀ یاران اهل ولاء تبریک عرض نموده و شکوفایی و شادی در درون و بیرون، در این سال جدید را برای آنان از خدای بهارآفرین تمنّا می‌کنم و از درگاه الهی مسألت می‌نمایم که در همین سال و هر چه زودتر، عید ظهور ربیع الانام و نصرة الایّام، امام زمان ارواحنا فداه را نیز شاهد باشیم. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️در دنیا هیچ عملی بدون قصاص نمی‎ماند. قصاص لازمه‎ی بقای خلقت است. چه خوبی و چه بدی را خدا قصاص می‎کند. ▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️کتاب مصباح الهدی       تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☘تبريك حلول سال نو☘ : باعرض تبريك خدمت هموطنان عزيز به مناسبت حلول سال هجري شمسي ، مطلبي به عرض عزيزان ميرساند: (البته اين مطلب از مطالب عاليه علمي مفصل است كه فقير خلاصه اي از آن را عرض ميكنم.) ☑️سنن تكوينيه خداوند متعال بر دو قسم است: ▪️اول، سنن تكوينيه ظاهريه است و آن عبارت است از مظاهر قدرت حضرت حق و فعل و انفعالات و انسجام دقيق در آنها. به عنوان مثال ساده ، ما گندم مي كاريم و آثاري كه خداوند در دانه گندم ، آب و هوا ، خاك و تابش خورشيد گذاشته است ، موجب میشود گندم بروید و چنين نيست كه كسي گندم بكارد و برحسب تصادف به جاي آن اسپند برويد! با وجود اين سنن تكوينيه ظاهريه ، اين فرض ممكن نيست و در قرآن مكرّر خاطر نشان شده كه در سنن خداوند هرگز تبديل و تبدّلي نخواهد بود. ▪️دوم ، سنن تكوينيه باطنيه است ، براي مثال ظلم آثار ظلماني در پي دارد ، عقوق والدين باعث بدبختي در دوجهان است ؛ همانطوري كه ده ميليون سال پيش اگر گندم ميكاشتن، گندم ميروييد، همانطور هم هزار سال پيش نماز شب نورانيت حاصل ميكرد و يا عقوق والدين ، باعث بدبختي مي شده است. اينجاست كه حضرت حق ميفرمايد : " و لن تجد لسنة الله تبديلا " ▪️پس خوب است ما با توجه به عدم تبدّل سنن تكوينيه باطنيه ، در اين ايام حلول سال جديد ، در اخلاق و رفتار خود تجديد نظر كنيم ، مخصوصا مهرباني و حسن خلق و كنار گذاشتن خشم و غضب و پرخاش! در اين صورت بر حسب سنن تكوينيه باطنيه ، خداوند مهربان ، اين تجديد نظرهاي ما را موثر ميسازد ، به شرط اینکه استقامت داشته باشيم . ▪️در خاتمه از خداوند كريم مسألت دارم كه اين سال جديد ، سال عافيت و توفيق و تندرستي و شادي براي همگان باشد بحق محمد و آله الطاهرين صلوات الله عليهم اجمعين ◾️الاسير الفانی سيد عبدالله فاطمی نيا ابن العارف بالله آيت الله الحاج سيد اسماعيل قدّس سرّه فروردین ۱۳۹۷◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑️اعمال روز اوّل ماه مبارک رمضان ✔️۱- غسل کردن در آب جارى و ریختن سى کف آب بر سر، که باعث ایمنى از جمیع دردها و بیماری‌ها در تمام سال است. ✔️۲- کفى از گلاب بر رو بزند تا از خوارى و پریشانى نجات یابد و قدرى هم بر سر خود بزند تا در آن سال از سرسام [برسام‏] ایمن شود. ✔️۳- دو رکعت نماز اوّل ماه و تصدّق را به عمل آورد. ✔️۴- دو رکعت نماز کند: ▪️در رکعت اول حمد و سوره فتح ▪️در رکعت دوم حمد و هر سوره که خواهد بخواند تا حق تعالى جمیع بدی‌ها را در آن سال از او دور گرداند و تا سال آینده در حفظ خدا باشد. ✔️۵- بعد از طلوع فجر این دعا را بخواند: ▪️اللَّهُمَّ قَدْ حَضَرَ شَهْرُ رَمَضَانَ وَ قَدِ افْتَرَضْتَ عَلَیْنَا صِیَامَهُ وَ أَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرْآنَ هُدًى لِلنَّاسِ وَ بَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَ الْفُرْقَانِ اللَّهُمَّ أَعِنَّا عَلَى صِیَامِهِ وَ تَقَبَّلْهُ مِنَّا وَ تَسَلَّمْهُ مِنَّا وَ سَلِّمْهُ لَنَا فِی یُسْرٍ مِنْکَ وَ عَافِیَةٍ إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ. ✔️۶- بخواند دعاى چهل و چهارم صحیفه کامله را اگر در شب نخوانده است. ✔️۷- علامه مجلسى در زاد المعاد فرموده کلینى و شیخ طوسى و دیگران به سند صحیح روایت کرده‌‏اند که حضرت امام موسى کاظم علیه السّلام فرمود که: در ماه مبارک رمضان در اوّل سال یعنى روز اوّل ماه چنانچه علما فهمیده‏‌اند این دعا را بخوان و فرمود که هر که این دعا را از براى رضاى خدا و بى شائبه اغراض فاسده و ریا بخواند در آن سال به او نرسد فتنه و گمراهى و نه آفتى که ضرر رساند به دین او یا بدن او و حق تعالى او را حفظ کند از شر آنچه در آن سال واقع می‌‏شود از بلاها، و دعا این است: ▪️اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الَّذِی دَانَ لَهُ کُلُّ شَیْ‏ءٍ وَ بِرَحْمَتِکَ الَّتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْ‏ءٍ ... (برای خواندن دعای کامل به مفاتیح ‌الجنان مراجعه شود) @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️نماز دو رکعتی شب‌های ماه رمضان و دو توصیه‌ برای قنوت و دعای پس از نماز◾️ ✔️در هر شب ماه رمضان دو رکعت نماز خوانده شود و در هر رکعت: ▪️سوره «حمد» یک مرتبه ▪️سوره «توحید» سه مرتبه : ▪️«سبْحانَ مَنْ هُوَ حَفيظٌ لا يَغْفُلُ، سُبحانَ مَنْ هُوَ رَحيمٌ لا يَعْجَلُ، سُبْحانَ مَنْ هُوَ قآئِمٌ لا يَسْهُو، سُبْحانَ مَنْ هُوَ دائِمٌ لا يَلْهُو» منزّه است آن كه نگهبان است و غفلت نمی‌كند، منزّه است آن كه مهربان است و شتاب نمی‌ورزد، منزّه است آن كه برپا است و از ياد نمی‌برد، منزّه است آن كه هميشگى است و سرگرم نمی‌شود. ▪️سپس هفت بار تسبيحات اربعه را بگوید: ▪️ سُبحانَ اللهِ وَالحَمدُللهِ وَلا اله الا الله وَاللهُ اکبَر : ▪️سبْحانَكَ سُبْحانَكَ سُبْحانَكَ، يا عَظيمُ اغْفِرْ لِیَ الذَّنْبَ الْعَظيمَ منزّهى تو منزّهى تو، منزّهى تو، اى بزرگ، گناه بزرگ مرا بيامرز. ▪️سپس ده مرتبه صلوات بر پيغمبر و آل او عليهم السّلام بفرستد. ▪️کسی که این دو رکعت نماز را شب‌های این ماه بجا آورد، حق تعالی هفتاد هزار گناه او را بيامرزد. ✔️توصیه اوّل: در قنوت این نماز دعای «ااَللَّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضانَ ....» را قرائت نمائید. ✔️توصیه دوّم: بعد از نماز و ذکرهای آن این دعا را بخوانید: ▪️«أعُوذُ بِجَلالِ وَجْهِكَ الْكَرِيمِ أنْ يَنْقَضِیَ عَنِّی شَهْرُ رَمَضانَ أوْ يَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَيْلَتِی هذِهِ وَ لَكَ قِبَلِی ذَنْبٌ أوْ تَبِعَةٌ تُعَذِّبُنِی عَلَيْهِ» خدایا پناه می‌برم به جلال وجه کریم تو از این که ماه مبارک رمضان بر من بگذرد، یا همین امشب صبح شود و هنوز در نامۀ عملِ من گناهی یا تبعاتی باقی مانده باشد که مشمول مغفرت و رحمت و بخشش تو قرار نگرفته باشد. ✔️دعای «اَللَّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضان ...» ▪️هر كس این دعا را در شب‌های ماه رمضان بخواند، گناهان چهل سال او آمرزیده شود: ▪️«اللَّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضانَ، الَّذي اَنْزَلْتَ فيهِ الْقُرْآنَ وَافْتَرَضْتَ علي عِبادِكَ فيهِ الصِّيامَ، صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَارْزُقْنی حَجَّ بَيْتِكَ الْحَرامِ، في عامی هذا وَفي كُلِّ عام، وَاغْفِرْ لی تِلْكَ الذُّنُوبَ الْعِظامَ، فَاِنَّهُ لا يَغْفِرُها غَيْرُكَ، يا رَحْمنُ يا عَلاّمُ» خدایا! ای پروردگار ماه رمضان که در آن قرآن را فرستادی و واجب کردی بر بندگان روزه را در این ماه. درود فرست بر محمّد و آل محمّد و روزی‌ام گردان حجّ خانۀ محترم خود کعبه را در این سال و در هر سال و بیامرز برایم این گناهان بزرگ را که براستی نیامرزد آن‌ها را جز تو ای بخشاینده و ای بسیار دانا. ▪️امیدوارم عزیزان این دو رکعت نماز و ذکرهای بعدش را که چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد، ترک نکنند. خیلی معجون عجیبی است و آثارِ فوق‌العاده‌‌ای دارد. حتماً هر شب از این نماز عظیم با آن قنوت و اذکار بعدی‌ بهره بگیرید. ◾️استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️اعمال سحرهای ماه مبارک رمضان◾️ ✔️۱- سحرى خوردن، و آن را ترک نكند گرچه به خوردن يک خرماى خشک، يا نوشيدن شربتى از آب باشد و بهترين سحری‌ها سويق يعنى قاووت و خرماست. و در خبر وارد شده كه خدا و فرشتگان صلوات می‌فرستند بر آن‌هايى كه در سحرها استغفار می‌كنند و سحرى می‌خورند. ✔️۲- هنگام خوردن سحرى سوره «انّا انزلناه» را بخواند، كه هركه اين سوره مبارک را هنگام افطار كردن و سحرى خوردن بخواند، در فاصله بين اين دو زمان ثواب كسى را دارد كه در راه خدا در خون خود غلطيده است. ✔️۳- بخواند در سحرهای ماه مبارک دعاى عظیم الشأنى را که از حضرت امام رضا علیه السّلام نقل شده که فرموده‏‌اند این دعایى است که حضرت امام محمّد باقر علیه السّلام در سحرهاى ماه رمضان می‌ خواندند: ▪️اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مِنْ بَهَائِکَ بِأَبْهَاهُ وَ کُلُّ بَهَائِکَ بَهِیٌّ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِبَهَائِکَ کُلِّهِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مِنْ جَمَالِکَ بِأَجْمَلِهِ وَ کُلُّ جَمَالِکَ ........ ✔️۴- دعای ابوحمزه ثمالی ▪️در مصباح شیخ است که روایت کرده ابو حمزه ثمالى که حضرت امام زین العابدین علیه السّلام در ماه رمضان بیشتر از شب را نماز می‌‏کرد و چون سحر می‌‏شد این دعا را می‌خواند: ▪️إِلَهِی لا تُؤَدِّبْنِی بِعُقُوبَتِکَ وَ لا تَمْکُرْ بِی فِی حِیلَتِکَ مِنْ أَیْنَ لِیَ الْخَیْرُ یَا رَبِّ وَ لا یُوجَدُ إِلا مِنْ عِنْدِکَ وَ مِنْ أَیْنَ لِیَ النَّجَاةُ وَ ....... ✔️۵- و نيز شيخ فرموده كه در سحر اين دعا را می‌خوانی: ▪️يا عُدَّتي في كُرْبَتي، وَيا صاحِبي في شِدَّتي، وَيا وَلِيّي في نِعْمَتي، وَيا غايَتي في رَغْبَتي، اَنْتَ السّاتِرُ عَوْرَتي، وَالْمُؤْمِنُ رَوْعَتي، وَالْمُقيلُ عَثْرَتي، فَاغْفِرْ لي خَطيئَتي، اَللَّـهُمَّ اِنّي اَسْئَلُكَ خُشُوعَ الاْيمانِ قَبْلَ ..... ✔️۶- می‌خوانی دعای ادريس را كه شيخ صدوق و سیّد بن طاووس روايت كرده‌اند و طالب آن رجوع به مصباح يا اقبال نمايد. ✔️۷- می‌خوانی اين دعا را كه مختصرترين دعاهای سحر است و در اقبال است: ▪️يا مَفْزَعي عِنْدَ كُرْبَتي، وَيا غَوْثي عِنْدَ شِدَّتي، اِلَيْكَ فَزِعْتُ، وَبِكَ اسْتَغَثْتُ، وَبِكَ لُذْتُ لا اَلُوذُ بِسِواكَ، وَلا اَطْلُبُ الْفَرَجَ اِلاّ مِنْكَ، فَاَغِثْني وَفَرِّجْ عَنّي يا مَنْ يَقْبَلُ الْيَسيرَ، وَيَعْفُو عَنِ الْكَثيرِ، اِقْبَلْ مِنِّي الْيَسيرَ، وَاعْفُ عَنِّي الْكَثيرَ، اِنَّكَ اَنْتَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ، اَللَّـهُمَّ اِنّي اَسْئَلُكَ ايماناً تُباشِرُبِهِ قَلْبي، وَيَقيناً حَتّي اَعْلَمَ اَنَّهُ لَنْ يُصيَبني اِلاّ ما كَتَبْتَ لي، وَرَضِّني مِنَ الْعَيْشِ بِما قَسَمْتَ لي، يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ. يا عُدَّتي في كُرْبَتي، وَيا صاحِبي في شِدَّتي، وَيا وَلِيّي في نِعْمَتي، وَيا غايَتي في رَغْبَتي، اَنْتَ السّاتِرُ عَوْرَتي، وَالاْمِنُ رَوْعَتي، وَالْمُقيلُ عَثْرَتي، فَاغْفِرْ لي خَطيـئَتي، يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ. ✔️۸- می‌خوانى این تسبیحات را که در اقبال است: ▪️سبْحَانَ مَنْ یَعْلَمُ جَوَارِحَ الْقُلُوبِ سُبْحَانَ مَنْ یُحْصِی عَدَدَ الذُّنُوبِ سُبْحَانَ مَنْ لا یَخْفَى عَلَیْهِ خَافِیَةٌ فِی السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِینَ سُبْحَانَ الرَّبِّ الْوَدُودِ سُبْحَانَ الْفَرْدِ الْوِتْرِ سُبْحَانَ الْعَظِیمِ الْأَعْظَمِ سُبْحَانَ مَنْ لا یَعْتَدِی عَلَى أَهْلِ مَمْلَکَتِهِ سُبْحَانَ مَنْ لا یُؤَاخِذُ أَهْلَ الْأَرْضِ بِأَلْوَانِ الْعَذَابِ سُبْحَانَ الْحَنَّانِ الْمَنَّانِ سُبْحَانَ الرَّءُوفِ الرَّحِیمِ سُبْحَانَ الْجَبَّارِ الْجَوَادِ سُبْحَانَ الْکَرِیمِ الْحَلِیمِ سُبْحَانَ الْبَصِیرِ الْعَلِیمِ سُبْحَانَ الْبَصِیرِ الْوَاسِعِ سُبْحَانَ اللَّهِ عَلَى إِقْبَالِ النَّهَارِ سُبْحَانَ اللَّهِ عَلَى إِدْبَارِ النَّهَارِ سُبْحَانَ اللَّهِ عَلَى إِدْبَارِ اللَّیْلِ وَ إِقْبَالِ النَّهَارِ [سُبْحَانَ اللَّهِ عَلَى إِقْبَالِ النَّهَارِ وَ إِدْبَارِ اللَّیْلِ سُبْحَانَ اللَّهِ عَلَى إِقْبَالِ النَّهَارِ وَ إِقْبَالِ اللَّیْلِ‏] وَ لَهُ الْحَمْدُ وَ الْمَجْدُ وَ الْعَظَمَةُ وَ الْکِبْرِیَاءُ مَعَ کُلِّ نَفَسٍ وَ کُلِّ طَرْفَةِ عَیْنٍ وَ کُلِّ لَمْحَةٍ سَبَقَ فِی عِلْمِهِ سُبْحَانَکَ مِلْأَ مَا أَحْصَى کِتَابُکَ سُبْحَانَکَ زِنَةَ عَرْشِکَ سُبْحَانَکَ سُبْحَانَکَ سُبْحَانَکَ ▪️و بدان که علما فرموده‏‌اند که اگر نیّت روزه را بعد از خوردن سحری بکند بهتر است و از اوّل شب تا به آخر شب می‌توان نیّت کرد و همین که می‌داند و قصد دارد که فردا از براى خدا روزه بگیرد و امساک از مفطرات کند بس است و شایسته است که در سحرها نماز شب را ترک نکند و تهجّد به عمل آورد. ✔️برای خواندن دعاهای کامل به مفاتیح الجنان مراجعه شود. @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️ماه مبارک رمضان، عید اولیاءالله ☘السَّلامُ عَلَيْکَ يَا شَهْرُ اللَه الْأَكْبَرَ، وَ يَا عِيدَ أَوْلِيَائِهِ سلام بر تو ای برترین و بزرگترین ماه خدا و ای عید دوستان خدا ☘السَّلامُ عَلَيْکَ يَا أَكْرَمَ مَصْحُوبٍ مِنَ الْأَوْقَاتِ، وَ يَا خَيْرَ شَهْرٍ فِی الْأَيَّامِ وَ السَّاعَاتِ سلام بر تو ای بهترین زمان‌ها که همنشین ما می‌شوی؛ و سلام بر تو ای بهترین ماه‌ها در بین ایّام سال و ساعات. ☘وقتی ماه مبارک رمضان فرا می‌رسد، وجود اولیاء الله یکپارچه شادی و شعف و نشاط می‌شود. عید اولیاء الله و ماه جشن و سرور است؛ ربیع القلوب و بهار دل‌هاست. ☘آمد بهار دل‌ها ای شاخ تر به رقص آ ☘فقط بشارت و مژدۀ نزدیک شدن ماه مبارک رمضان، داغ و حسرت فراق ماه شعبان‌المعظّم را تسکین می‌دهد. ☘ماه شعبان با همۀ زیبایی‌ها و لطافت‌های عارفانۀ خود به پایان می‌رسد؛ ماهی بسیار دوست داشتنی و زیبا که با عطر دلاویز رسول خدا معطّر است؛ ماه صلوات شعبانیّه و مناجات شعبانیّه، ماه صیام و قیام رسول الله در لیالی و ایّام آن. حسرت گذشتن و طی شدن ایّام این ماه، فقط با بشارت ورود به ماه مبارک رمضان قابل تحمّل است. ☘ماهی که پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم بشارت نزدیک شدن آن را در آخرین جمعۀ ماه شعبان المعظّم به مردم دادند. ☘اگر مناجات زیبای شعبانیه را از دست می‌دهیم، مناجات ابوحمزه ثمالی در سحرگاهان روح را می‌نوازد. ☘اگر از صلوات شعبانیه جدا می‌شویم، با دعاها و صلوات‌های فراوانی در روزهای ماه رمضان انس می‌گیریم. ☘اگر شب‌های دلنشین ماه شعبان به پایان می‌رسد، شب‌های نورانی ماه مبارک رمضان را با دعای افتتاح و سایر مناجات‌ها و ادعیه پیشاروی داریم. ... ◾️استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀حلول ماه مبارک رمضان، ماه عبودیت و طهارت، ماه میهمانی خدا و بهار قرآن و ماه معاشقه با اهل بیت علیهم السلام خاصه مقصد عشاق اباعبدالله الحسین علیه السلام و مجمع الجمال حضرت حجت روحی فداه مبارک باد. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️«یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَال» ▪️احسنِ حال این است که آدم حقیقت‌جو باشد. باید به حقیقت توجه پیدا کرد، نه این‌که انسان ظهوراتِ حقیقت را حقیقت بداند. همۀ موجوداتِ عالم عکسِ حقیقت هستند. هرکس به تماشایی رفتند به صحرایی مارا که تو منظوری خاطر نرود جایی @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀ثُمَّ أَتْبَعَ سَبَبًا * حَتَّىٰ إِذَا بَلَغَ مَطْلِعَ الشَّمْس (کهف: ۸۹-۹۰) 🍀پس سببی را پی گرفت تا به جایگاه طلوع خورشید رسید ☘سحرگاهان که موذن برآورد آواز ☘به روی دل شود از حق، در عنایت باز @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️یکی از دعاهایی که حضرت علامه (ره) پیوسته می‌خواند این بود که: "اللهم غیّر سوء حالنا الی حسن حالک". ▪️حال ما حال خوبی نیست؛ یا حال شیطانی است، یا نباتی یا حیوانی. اما خداوند بهترین حال را داراست. این دعا خیلی عظیم است که حال ما به حال الهی تغییر یابد. ▪️این دعای ماه مبارک رمضان را قدر بدانیم و با توجه بخوانیم. @mohamad_hosein_tabatabaei
۱ ▪️از شکر نعمت درک ماه مبارک رمضان ولو درک ظاهری ضیافت الله قاصر هستیم، الحمدلله. معنای لغوی صوم هم امساک است و هم رفعت و بالا آمدن. چه لطیف که در زبان آذری هم به روزه، عروج می‌گویند. عروج معادل صوم عربی است لذا صائم کسی است که عروج پیدا می‌کند... ▪️«لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ: فَرْحَةٌ عِنْدَ إِفْطَارِهِ، وَ فَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّهِ» ▪️روزه دار دو خوشحالی دارد؛ خوشحالی اول مربوط به خود افطار است و خوشحالی دوم «عِندَ لِقاء رَبِّهِ بِصومِه» است. ✔️ماه مبارک دو شأن دارد: ۱- شأن امساکی    ۲- شأن افطاری ▪️شأن اول که هنگام افطار است، فرح دارد زیرا به نفس حیوانی خودش به وفق اقتضاء و درخواستش احسان می‌کند یعنی به مرتبه نفس و بدنش که بالذات طالب غذاست و توجه به ماده دارد غذا می‌دهد. افطاری که بسیار مستحب است همین افطار به نفس حیوانی خود انسان است منتها بشر نوعاً خودش را نمی‌شناسد، شاید به دلیل شدت قرب به خودش و یا غفلت از خودش، لذا حق متعال افطار به دیگران را آئینه ما قرار داده تا خود را در سیمای دیگران ببینیم. ▪️افطاری دهنده مظهر «یُطْعِمُ وَ لَا يُطْعَمُ» است، در شأن افطاری مظهر يُطْعِمُ و در شأن امساکی مظهر لَايُطْعَمُ می‌شود...
▪️گفته اند که سحر وقت مسافرت رهروان است ، و نسیم آن چون دم عیسوی علاج بیماران. ▪️وقت سفر رسیده یعنی سحر رسیده بیدار باش بیدار قم أيها المزّمّل ▪️در مسافرت فوائد بسیار است. آب که یکجا بماند بدبو می شود مگر به دریا برسد تا دریا شود و بو نگیرد. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#افطارى ۱ #بسمه_تعالى_شأنه ▪️از شکر نعمت درک ماه مبارک رمضان ولو درک ظاهری ضیافت الله قاصر هستیم،
۲ ▪️اقتضاء نفس حیوانی این است که باید به او بر اساس طلبش خوردنی و آشامیدنی و... را بدهی که این می‌شود جلوه‌ای از مقام تشبیه. اعنی به سبب اینکه قوای نباتی و حیوانی و اعضاء و جوارح برای نفس ناطقه انسانی در مرتبه طبیعت و ماده مَظهریت دارند، لازم است نفس به اقتضای طلب ذاتی آنها کمالات مناسب با این مطالبه را به ایشان اعطا کند. در اینصورت انسان در مقام تشبیه مظهر خدا در رزاقیت و طعام دادن می‌شود لذا به تلبس به اسم شریف رزاق و تخلق به آیه «وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ...» عند الافطار فرحناک می‌شود. ▪️سپس می‌فرماید: «فَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّهِ» بصومه. اینجا هم صائم فرحناک می‌شود به لقاء ربش در مقام صوم و روزه؛ اعنی فرحناک است به وصول به مقام تنزیه؛ چون چیزی نمی‌خورد. ▪️روزه عملی است که در آن ترک است برخلاف همه عبادات که فعل و انجام عملی است؛ در روزه ترک هست؛ نخور! ننوش! فلان برنامه را نداشته باش! در روزه نه ذکری هست و نه فعلی. فقط نباید بخوری و بیاشامی، باید ترک این افعال کنی لذا پیامبر فرمودند که روزه عبادتی است که مثل ندارد. ▪️انسان در روزه مظهر تنزیه حق متعال می‌شود البته تنزیه مقید، چون ما به تنزیه مطلق راه نداریم، تنزیه مطلق فقط شأن خود حق متعال است. وقتی انسان به مرتبه‌ی تنزیه می‌رسد خوشحال می‌شود؛ همینطور وقتی به مرتبه ‌تشبیه می‌رسد حمد خدا را می‌خواهد جاری کند که در تشبیه به مرتبه‌ای رسیده که همه کمالات را از برای او می‌داند، حالا می‌خواهد به اعضاء و جوارحش رزق بدهد. ▪️«أَزِمَّةَ اَلْأُمُورِ طُرّاً بِيَدِهِ وَ مَصَادِرَهَا عَنْ قَضَائِهِ»؛ حالا همه امور را از خدا می‌بیند، همه مخلوقات را عیال‌الله می‌داند کما اینکه خدا به همه مخلوقاتش رزق می‌دهد؛ «یَرزُقُ وَ لایُرْزَق»، خودش چیزی نمی‌خورد. شما هم مظهر یرزق و یطعم می‌شوید، مظهر حق متعال می‌شوید. دهش دارید و به اعضا و جوارح خودتان عندالإفطار رزق می‌دهید، به جناب جسم غذا می‌دهید. ▪️خدای متعال انسان را برزخ قرار داده است. از آن طرف انسان در حالی که در مقام حمد قرار گرفته و مظهریت خدا می‌شود در طعام دادن، از طرفی در طول روز مظهر تنزیه حق متعال می‌شود که «لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْ‏ءٌ...»، «یَا عَلِیُّ یَا عَظِیمُ یَا غَفُورُ یَا رَحِیمُ أَنْتَ الرَّبُّ الْعَظِیمُ‏ الَّذِی لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْ‏ءٌ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیر»، مظهر «لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْ‏ءٌ» در طول روز و «هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیر» از افطار تا سحر. ▪️لذا در این دو موطن، روزه‌دار خوشحال است و چون روزه‌دار به مقام تنزیه می‌رسد، حق متعال می‌فرماید : «الصَّوْمُ لِي...» دیگر مال من هستی «وَ أَنَا أَجْزِي بِه» ▪️چرا؟ چون جزای کسی که مظهر «لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْ‏ءٌ» شده باید از جنس خودش باشد پس خدای منزه که «لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْ‏ءٌ» است، خودش پاداش روزه می‌شود... .
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#افطارى ۲ ▪️اقتضاء نفس حیوانی این است که باید به او بر اساس طلبش خوردنی و آشامیدنی و... را بدهی که
۳ ▪️حضرت ختمی مرتبت صلوات الله علیه و آله فرمود: «الصَّومُ جُنَّةٌ مِنَ النّارِ». روزه سپر آتش است. ▪️«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا كُتِبَ عَلَيكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِن قَبلِكُم لَعَلَّكُم تَتَّقونَ» (بقره، ۱۳۸) ▪️در آیات مربوط به روزه، به تقوا اشاره شده است زیرا تقوا همان وقایه و سپر است. سپس می‌فرماید: بوی دهان روزه دار (خُلوف) نزد حق متعال از مشکِ اَذفر (خوشبو و تند و تیز) بهتر است. دلیل آن هم این است که نزد حق متعال بوی ظاهر ملاک نیست. ما بوی ظاهر را قضاوت می‌کنیم و خدا باطن را می‌پسندد لذا فرمود «سینِ» بلال [حبشی] نزد حق متعال «شین» است. وقتی جناب بلال اذان می‌گفت، تلفظ او طوری بود که در عبارت «اشهد ان لا اله الا الله»، «اشهد»، «اسهد» شنیده می‌شد و برخی ایراد گرفتند. پیامبر فرمود: «سِینَ بِلالٍ عِنْدَاللهِ الشِّینُ»؛ سینِ بلال نزد حق متعال شین است لذا بوی دهان روزه‌دار ظاهراً بد است لکن چون روزه به روح برمی‌گردد و اینجا تنفس است که بوی دهان را خارج می‌کند و مبدأ این تنفس را نیز روح می‌دانیم و روح، ریح و ریحان و خوشبوست لذا حق تبارک و تعالی و ملائکه الهی خلوف را از مشک خوشبو بهتر می‌دانند. ▪️یک معنای بسته شدن در دوزخ و زنجیر شدن شیاطین همان بسته شدن و به بند کشیده شدن قوای حیوانی است. هفت در جهنم همین پنج قوه حسی و خیال و وهم است، «لَهَا سَبْعَةُ أَبْوَابٍ...» (حجر، ۴۴). یکی از اهل معرفت می‌گفت اگر در جهنم را ببندند، آتش آن شدیدتر می‌شود به همین دلیل نیز قوه درخواست و شهوت شخص روزه‌دار بیشتر می‌شود اعنی میل او به اطعمه و اشربه زیادتر می‌شود اما امساک می‌کند. از طرفی هم شیطان در زنجیر شده است چون انسان در مقام تنزیه است. اگر انسان در مقام تشبیه باشد، شیطان در زنجیر نیست، چون در عالمِ حدود، شیطان جولان دارد و اغواگری می‌کند لذا فرمود شیطان در بین خون انسان جریان دارد، مجرای حضور او را به جوع و عطش مسدود کنید؛ «إِنَّ الشَّيْطانَ يَجْرِي مِنِ ابْنِ آدَمَ مَجْرَى الدَّمِ فَسُدُّوا مَجَارِيهِ بِالْجُوعِ وَ الْعَطَشِ» ▪️اگر انسان در مقام تنزیه قرار بگیرد، دیگر شیطان به آن مقام راه ندارد چون شیطان در خیال است، شیطان حد است، نقص است، هر جا حدود است شیطان نیز هست. وقتی انسان از حد برهد‌، به مقام تنزیه رفته است و شیطان به آنجا راه ندارد...
▪️معلم ثانی ابونصر فارابی در «مدینه فاضله» درباره ی سعادت انسان سخنی بسیار بلند دارد که آن را ترجمه می کنیم. ▪️سعادت این است که نفس انسان در کمال وجودی اش به جایی برسد که در قوام خود، به ماده نیاز نداشته باشد؛ و این در صورتی است که در عداد موجودات مفارق از ماده در آید و بر این حال، دائم و ابد باقی بماند. ✔️قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @mohamad_hosein_tabatabaei
سلام علیکم به تلگرام دسترسی ندارم همراهان فهیم✋
▪️سالروز شهادت ام‌المؤمنین حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها را به محضر حضرت صاحب الزمان ارواحنا فداه و یکایک شیعیان و محبان آل‌الله تسلیت عرض می‌کنیم. ▪️عَنْ أبی جَعْفَر علیه السلام: حَدّثَ أبوسَعید الخِدِری أنَّ رَسولَ الله قال: إنَّ جَبْرَئیلَ أتانی لَیْلَةً اُسری بی فَحینَ رَجَعْتُ قُلْتُ: یا جَبْرَئیلُ هَلْ لَکَ مِنْ حاجَةِ؟ قالَ: حاجَتی أنْ تَقْرَءَ عَلی خَدیجَةَ مِنَ اللهِ وَمِنِّی السّلامَ وَحَدَّثَنا عِنْدَ ذلِکَ أنَّها قالَتْ حینَ لَقِیَها نَبیُّ الله فَقال الَّذی قالَ جَبْرَئیلُ فقالَتْ: إنَّ الله هُوَ السَّلامُ وَ مِنْهُ السَّلامُ وَإلَیْهِ السَّلامُ وَعَلَی جَبْرَئیلَ السَّلامُ ▪️از امام باقر علیه السلام روایت است که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: در شب معراج به هنگام بازگشت، جبرئیل نزد من آمد. به او گفتم: ای جبرئیل، آیا حاجتی داری؟ پاسخ داد: حاجتم این است که از طرف خدا و من به خدیجه سلام الله علیها سلام برسانی. چون رسول خدا پیغام جبرئیل را به خدیجه رساند، خدیجه پاسخ داد: همانا خدا سلام است و سلام از اوست و سلام به سوی اوست و بر جبرئیل سلام باد. ✔️تفسیر نورالثقلین، ج۳، ص ۱۳۳ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#افطاری ۳ ▪️حضرت ختمی مرتبت صلوات الله علیه و آله فرمود: «الصَّومُ جُنَّةٌ مِنَ النّارِ». روزه سپر
۴ ▪️لصَّائِمِ فَرْحَتَانِ: فَرْحَةٌ عِنْدَ إِفْطَارِهِ، وَ فَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّهِ ▪️انسان دو بعد دارد لذا دو فرح دارد؛ یکی بعد جسمانی و دیگری بعد روحانی. اقتضاء آن بعد جسمانی و نفس حیوانی، غذاهای مادی است لذا عندالافطار باید به آنها غذا بدهد. نوعاً می‌بینیم مردمانی هم که اهل عبادت و روزه گرفتن نیستند ایام ماه رمضان افطاری می‌دهند و به ضیافت‌های افطاری هم می‌روند، این ناشی از اقتضای همین نفس حیوانی است. به وفق نفس حیوانی، خوردن را همه دوست دارند و از آن، فرح در جسم و نفس حاصل می‌کنند؛ جوارح قوت می‌گیرد و قوت جوارح، جوانح را هم متأثر می‌کند، لذا افطار عندالغروب است و روح در جسم غروب کرده و به اقتضائات جسم مرتبط شده است. پس به یک معنا افطار که از غروب آغاز می‌شود برای نفس حیوانی ماست. ▪️ما یک نفس الهی و نفس انسانی نیز داریم. این نفس «عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّهِ» بصومه فرحناک می‌شود و این عند لقاء ربه، سحر است. سحر وقت ملاقات است. کسی که بخواهد با پروردگارش، با محبوبش ملاقات کند زمانش سحر است لذا فرمود یا موسی! دروغ می‌گوید کسی که می‌گوید عاشق تو هستم ولی سحر ندارد. سحر مظهر روح می‌شود لذا انسان صائم روزه دار دو فرح دارد؛ یک فرحش هنگام افطار و خوردن است و دیگری، فرح هنگام سحر است که لقاء حق متعال توسط روح است. از سحر امساک شروع می‌شود، سحر یعنی توجه نفس به فوق عالم ماده! آنچه مربوط به لذائذ دنیوی است انجام نمی‌دهد و آنچه شرع گفته ترک می‌کند و به مقام تنزیه می‌رسد ولی افطار مقام تشبیه است. ▪️مردم به وفق اطوار وجودیشان عمل می‌کنند. سحر به جنبه روحانی و معنوی انسان بر می‌گردد، این یک تعبیر و تداعی معنی از روزه است وإلا در افطار هم فرح معنوی وجود دارد. افطار هم روح و ریحان است لذا مومن عندالافطار توجهش صرفا به جسمانیات نیست بلکه افطار معنوی هم دارد، مثلا  قبل از افطار توسلی به سیدالشهداء داشتن، افطاری معنوی است، شکوفایی معنوی است، در واقع می‌خواهد بگوید که من اگر در مغرب دنیا هم واقع شوم، توجهم به انوار الهیه است و دچار غفلت نمی‌شوم. ▪️پس اهل دنیا هم سحر ندارند و هم فرحناک هستند به افطار مادی!! دنیا را دوست دارند و خوشند و به وفق دنیا زندگی می‌کنند، منتها وقتی عمرشان تمام شد افطار حقیقی‌شان رخ می‌دهد و این افطار، ظهور و شکافتن باطن و آغاز دولت آیه «يَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ» است، آنچه دارند آشکار می‌شود، سر سفره خود می‌نشینند و از کاشته‌های خود افطار می‌کنند...
☑️پیامبر خاتم (صلی الله علیه واله): ▪️أَيْنَ مِثْلُ خَدِيجَةَ صَدَّقَتْنِي حِينَ كَذَّبَنِی النَّاسُ‏ وَ وَازَرَتْنِی عَلَى دِينِ اللَّهِ وَ أَعَانَتْنِی عَلَيْهِ بِمَالِهَا إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَنِی أَنْ أُبَشِّرَ خَدِيجَةَ بِبَيْتٍ فِي الْجَنَّةِ مِنْ قَصَبِ الزُّمُرُّدِ لَا صَخَبَ فِيهِ وَ لَا نَصَب ▪️کجا مانند خديجه [پيدا خواهد شد]؟ هنگامی‌كه مردم مرا تكذيب كردند مرا تصديق نمود، و مرا با ثروت خود براى پيشرفت دين خدا يارى نمود. ▪️خدا به من دستور داد خديجه را به قصر زمرّدى كه در بهشت دارد و هيچ رنج و زحمتى در آن نيست بشارت دهم. ◾️(بحارالأنوار، ج۴۳، ص۱۳۱)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️۱. از نظر عرفانی، تفاوتی بین زن و مرد در رسیدن به کمالات عرفانی، نیست؛ بلکه به تصریح برخی از بزرگان عرفان، به علت شدت انفعال و تأثّر، زنان، بهتر می توانند مسیر سیر و سلوک و عرفان را طی کنند و کامل شوند. ▪️۲. جمال الهی و اسماء جمالی حق تعالی، در زنان، بیشتر تجلی کرده است و زن، مظهر اسم «الجمیل» حق تعالی است. ▪️۳. اسماء رحمت و رأفت حضرت حق، در مادران بیشتر تجلی کرده است. ▪️۴. مردها بيشتر با اسم «الظاهر» (پيداي) خداوند در ارتباطند در حالی که زن ها با اسم «الباطن» (پنهان) او مرتبطند؛ به تعبير ديگر، اسم «الظاهر» در مردها بيشتر تجلي كرده و اسم «الباطن» در زن ها بيشتر جلوه كرده است؛ مي توان چنين گفت اسم شريف «الباطن» در زن ها بيشتر غلبه دارد. ▪️۵. چون اسم «الباطن» خداوند، مستور و پوشيده است و هر کسی نمی تواند با آن مرتبط شود مگر بعد از کسب شایستگی، حقيقت وجودي زن نيز بايد از اغيار و نامحرمان پوشيده باشد و چون بدن دنيوي زن، جلوه اي از حقيقت وجودي اوست، آن هم بايد مستور باشد تا ارتباطش را با حقيقت وجودي خود حفظ كند؛ لذا در آموزه هاي دين و قرآن كريم، ستر و پوشش (حجاب) تدوين و تشريع شده و به آن سفارش و تاكيد شده است. از این رو، ستر و پوشش مناسب از اغیار و نامحرمان، زن را با حقيقتش پيوند داده، او را الهی نگه می دارد. ▪️تو گویی زبان حال ستر و پوشش (حجاب) این است که به دختران و زنان مي گويد: شما مطابق اسم «الجمیل» و «الباطن» حق تعالی، ایجاد شده اید، پس مواظب حقيقت خود باشيد؛ شما گوهر و مرواريدي هستيد كه هر كسي لياقت و شايستگي ديدنتان را ندارد، هر نااهلي نبايد از شما بهره مند گردد، تنها كسي مي تواند شما را ببيند و با شما ارتباط گیرد كه شايستگي (محرميت) يافته باشد. ▪️۶. موقعي که زن از حجاب، در آمد و در جمع، پوشش مناسبی نداشت، وجهه حقي خود را کم رنگ کرده، وجهه خَلقي اش تقویت می شود. به همین جهت، از حقيقت خود (حق تعالی و اسم الباطن) فاصله می گیرد؛ وقتی چنين شد، امكان تكامل روحي، رشد معنوی و سیر عرفانی را از دست می دهد. ▪️۷. از توضیحات فوق سرّ اين نكته نیز روشن مي شود كه اگر حضرت اميرالمومنين علي علیه السلام نبود، احدی لياقت و شايستگي همسري حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را نداشت؛ چرا که آن بانوی با عظمت، مادر انسانیت و مظهر کامل همه اسماء الله به ویژه، اسماء «الجمیل، الرحیم، الرئوف و الباطن» حق تعالی بود. ◾️ ◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei