eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 60-42 آل عمران، قسمت چهارم بخش هفتم ● جمله ((الحق من ربك )) از بديع ترين بيانات قرآنى است
آیات 60-42 آل عمران، قسمت پنجم بخش اول ● بحث روايتى (در ذيل آيات كريمه گذشته ) در تفسير قمى در ذيل آيه : ((يا مريم ان اللّه اصطفاك و طهرك و اصطفاك على نساء العالمين )) آمده كه امام فرمود: خداى تعالى در اين آيه دو بار اصطفاى مريم را ذكر كرده ، معناى اولى اين است كه خدا او را اختيار كرده و از ساير زنان عالم انتخاب فرموده و معناى اصطفاى دوم و مراد از آن اين است كه مريم بدون شوهر حامله شد و خدا او را به اين امتياز از ساير زنان عالم ممتاز نمود. و در تفسير مجمع البيان است كه امام ابو جعفر (عليه السلام ) فرمود معناى آيه اين است كه خداى تعالى تو را براى ذريه انبيا اصطفا و اختيار كرد، و از زنا تطهير نمود و تو را براى ولادت عيسى (عليه السلام ) بدون اينكه شوهرى داشته باشى اصطفا نمود. مؤلف قدس سره : معناى اينكه فرمود: تو را براى ذريه انبيا اصطفا كرد، اين است كه خداى تعالى تو را انتخاب كرد تا ذريه صالحى باشى ، سزاوار آنكه به انبيا منتسب شوى و معناى اينكه فرمود: ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 336 ((تو را از زنا پاك كرد)) اين است كه ((عصمت از زنا)) را به تو داد، البته مريم (عليها السلام ) از هر گناه ديگرى نيز عصمت داشت ولى چون عصمت از زنا در مورد آن جناب عمده بود، امام خصوص آن را ذكر فرمود، براى اينكه آن جناب عيسى (عليه السلام ) رابدون شوهر زائيد، پس زمينه گفتار امام بيان بعضى از لوازم اصطفا و تطهير آن جناب است ، نه اينكه اصطفا به معانى نامبرده باشد، پس نبايد كسى توهم كند كه بين اين دو روايت تعارض وجود دارد، در سابق هم گذشت كه آيه شريفه بر اين معنا دلالت داشت . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 60-42 آل عمران، قسمت پنجم بخش اول ● بحث روايتى (در ذيل آيات كريمه گذشته ) در تفسير قمى در ذ
آیات60-42 آل عمران، قسمت پنجم بخش دوم ● رواياتى درباره برترين زنان عالم : (فاطمه (س ) مريم ، خديجه و آسيه ) و در تفسير الدرالمنثور است كه احمد و ترمذى (وى حديث را صحيح دانسته ) و ابن منذر و ابن حبان و حاكم ، همگى از انس و او از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) روايت كرده است كه فرمود: اگر بخواهى برجستگان از زنان عالم را انتخاب كنى ، تو را اين چهار زن بس است : 1 - مريم دختر عمران 2 - خديجه دختر خويلد 3 - فاطمه دختر محمد (صلى اللّه عليه و آله ) 4 - آسيه همسر فرعون . سيوطى مى گويد: اين روايت را ابن ابى شيبه هم (البته بدون ذكر سند) از حسن نقل كرده . و در همان كتاب است كه حاكم (وى حديث را صحيح دانسته ) از ابن عباس روايت كرده كه گفت : رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) فرمود: برترين زنان در دنيا و آخرت خديجه و فاطمه و مريم و آسيه همسر فرعون است . و نيز در آن كتاب است كه ابن مردويه از حسن روايت آورده كه گفت : رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) فرمود: خداى تعالى چهار زن را از زنان دو عالم اصطفا كرد: 1 - آسيه دختر مزاحم 2 - مريم دختر عمران 3 - خديجه دختر خويلد 4 - فاطمه دختر محمد (صلى اللّه عليه و آله ). و در همان كتاب است كه ابن ابى شيبه و ابن جرير، از فاطمه رضى اللّه عنها روايت كرده اند كه گفت : رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) فرمود: توئى سيده زنان اهل بهشت ، نه مريم بتول . و نيز در آن كتاب از ابن عساكر از ابن عباس روايت كرده كه گفت : رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) فرمود: سيده زنان اهل بهشت مريم دختر عمران و سپس فاطمه و سپس خديجه و آنگاه آسيه همسر فرعون است . باز در همان كتاب آمده كه ابن عساكر از طريق مقاتل از ضحاك از ابن عباس از رسول روايت كرده كه فرمود: ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 337 خدا (صلى اللّه عليه و آله ) روايت كرده كه فرمود: چهار زن ، سادات زنان دوران خود هستند: 1 - مريم دختر عمران 2 - آسيه دختر مزاحم 3 - خديجه دختر خويلد 4 - فاطمه دختر محمد (صلى اللّه عليه و آله ) كه دوران فاطمه با فضيلت تر از دوران آن سه تن مى باشد و معلوم است وقتى مردم دوران فاطمه (عليها السلام ) برتر باشند از مردم دورانهاى آن سه تن ، قهرا فاطمه از تمامى زنان حتى از آن سه تن برتر خواهد ((مترجم ))). و نيز در آن كتاب است كه ابن ابى شيبه ، از عبد الرحمان بن ابى ليلى روايت كرده كه گفت : رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) فرمود: فاطمه سيده زنان عالم است ، البته بعد از مريم دختر عمران و آسيه همسر فرعون و خديجه دختر خويلد. و در خصال به سند خود از عكرمه از ابن عباس روايت كرده كه گفت : رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) چهار خط روى زمين كشيد و سپس ‍ فرمود: بهترين زنان بهشت مريم دختر عمران و خديجه دختر خويلد و فاطمه دختر محمد (صلى اللّه عليه و آله ) و آسيه دختر مزاحم و همسر فرعون است . و نيز در همان كتاب به سند خود از ابى الحسن اول (عليه السلام ) روايت كرده كه فرمود: رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) فرمود: خداى عزوجل از ميان زنان چهار زن را انتخاب كرده : 1 - مريم 2 - آسيه 3 - خديجه 4 - فاطمه ((تا آخر حديث )). 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
◾️سهیم و شریک ملائک و موَکَّلین شدن◾️ ▪️برادر من ! اگر همّت داری از اهل معرفت شوی و انسان بشوی، بشر روحانی باشی، سهيم و شريك ملائكه باشی و رفيق انبياء و اولياء عليهم السلام بوده باشی، كمر همّت به ميان زده و از راه شريعت بيا و مقداری از صفات حيوانات را از خود دور كن و متخلّق به اخلاق روحانييّن باش. ▪️راضی به مقام حيوانات و قانع به مرتبه جمادات نشو، حركتی از اين آب و گِل به سوی وطن اصلی خود (كه از عوالم علييّن و محل مقربين است) بكن. بلكه نفس خود را بشناسی و بالكشف و العيان به حقيقت اين امر بزرگ نائل باشی، كه شناختن آن راه، شناختن خداوند جلّ جلاله است، چنانچه در روايت است كه: «مَنْ عَرَفَ نَفسه فَقَد عَرفَ رَبّه». ◾️مأخوذ از رساله لقاء الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی ◾️ ◾️قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️یکی از علامات قوّت عقل ▪️و اما باید دانست که اگرچه نطق و سخن گویی از بارزترین خواص عقل آدمی است اما در عین حال زیاده گویی و پر حرفی ممدوح نبوده و نقصان عقل به شمار می آید ، لذا یکی از علامات قوت عقل سکوت است تا جایی که یکی از بهترین دستورات سیر و سلوک عرفانی دستور العمل سکوت است. یعنی اینکه انسان با خودش خلوت نموده و آنچه در نهانخانه ی غیب دارد بیرون آورده و مخفی گاههای دل را پیدا نماید تا ببیند در آنچه نهفته است. چنین سکوتی پیر را چوان و جوان را پیر می کند یعنی پیر را تازگی و جوان را پختگی میبخشد هرچه سکوت بیشتر شود حضور و مراقبت نیز قوی تر خواهد شد. ◾️شرح مراتب طهارت/جلددوم _ص۴۲۵ استاد صمدی آملی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️..همان طور که علوم ادب میزان و مکیال سنجش و نگاهدار حدود معارف و کمالات مربوط به خودند ، قرآن با انسان بدین سان است؛ القرآن مادبة الله . این دستور العمل الهی ادب آموز و ادب کننده است ، انسان را در حد انسانیش نگاه می دارد، او را از اعوجاج و انحراف حفظ میکند ، نمیگذارد که به سوی دیوی و ددی برود، او را به فعلیتش و کمال انسانیش می کشاند و می رساند؛ إِنَّ هَذَا القُرآنَ يَهْدِيَ لِلَّتِي هِيَ اقوم. کسی که به آداب قرآن انسان ساز متأدب نباشد، انسان نیست؛ هر چند عامه هر حیوان مستوى القامه را انسان می.پندارند. ◾️انسان و قرآن/ص۶۷ استاد علامه حسن زاده ی آملی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️ ▪️هر زنی که مردش از او رضا باشد، آن زن عزیز خداست. هر مردی هم که زنش از او رضا باشد، آن مرد عزیز خداست؛ کمال زن و مرد در این است و بقیّه‎اش دیگر حرف است. چنین زن و مردی را خدا از همه‎ی اعمالشان راضی است. خوب رفتار کردن با زن، هنر دین است. مردی که با زنش خوب رفتار کند، همه‎جا آقاست. زن هم وقتی مردش از او رضا باشد، می‎تواند همه‎ی کارهایش را به خوبی انجام دهد. نمونه‎ی کامل یک زن و شوهر مؤمن، حضرت علی و حضرت فاطمه علیهما السّلام می‎باشند که یک روح و یک جان بودند در دو پیکر. ▪️کمال انسان در این است که خانواده‎اش از او خشنود باشند. کمال مرد در این است که خانواده‎اش از او راضی باشند. ◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️زن و مرد؛ تفاوت یا برتری؟ ▪️خداوند در دستگاه آفرينش و در حوزۀ حیات بشری نقش‌هایی را تعریف کرده که
☑️حجاب در این عصر و زمان ▪️اصل در احکام الله عبودیت و تسلیم محض خدا بودن است. ▪️ما یقین داریم که خدا حکیم است و فرمانی غیرحکیمانه صادر نمی‌کند، اما ظرفیت عقلانی ما اجازۀ فهم همۀ حکمت‌های فرمان‌های خدا را نمی‌دهد. ▪️اصل اقرار به ضرورت بعثت انبیاء، اصل اعتراف به نارسایی عقل بشر برای دستیابی به حکمت همۀ احکام الله است. ▪️در بحث حجاب هم به‌عنوان یکی از احکام الله اصلِ قضیه همین است. فلسفۀ حجاب، آثار مثبت حجاب، زیان‌ها و مضّرات بی‌حجابی حاشیۀ بحث است. ▪️تعالی و سعادت بشر در عبودیت حق است و عبودیت خدا هم در آن‌چه هست که خدا خواسته است.... ◾️استاد مهدی طیّب ۸۹/۰۴/۱۷◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️حجاب در این عصر و زمان ▪️اصل در احکام الله عبودیت و تسلیم محض خدا بودن است. ▪️ما یقین داریم که خ
☑️آیا نحوۀ حضور خانم‌ها در جامعه باید مثل حضرت زینب سلام الله علیها باشد؟ ▪️احکام دینی به صورت نقطه‌ای و خطی تعریف نشده‌اند بلکه طیفی را در برمی‌گیرند. مثل نماز حداقلی تا نمازهای پرمعنا و عمیق و همراه با اذکار مستحبی زیاد و طولانی..‌ ▪️هر چه انسان متعالی‌تر باشد و فهم بالاتری داشته باشد، اشتیاقش که میوۀ رشد معرفت اوست، برای انجام احکام الهی در قالب مستحبّات بالاتر می‌رود. ▪️در حجاب هم آنچه مورد امر است همان حدّاقل‌هاست. اما هر چه شخص معرفت بالاتری کسب کند و کمالات بیشتری در روحش ایجاد شود، اشتیاق بیشتری برای حجاب کامل‌تر پیدا می‌کند. ▪️انسان هر چه کامل‌تر شود، اشتیاقش برای انجام آنچه که مورد پسند خداست، بالاتر می‌رود. ▪️طبیعتاً اولیای بزرگ خدا مثل صدیقۀ کبری و حضرت زینب صلوات الله علیهما و دیگر برجستگان از خانم‌های اهل بیت عصمت و طهارت صلوات الله علیهم اجمعین آن روح و معرفت در اوج را داشتند و آن اقتضاء پوشیدگی بیشتری می‌کرد، لذا پوشیدگی در آن‌ها در اوج است .... ◾️استاد مهدی طیّب ۱۴۰۰/۰۹/۱۵◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀انسان دو معلم دارد: یکی آموزگار و دیگری روزگار. هرچه با شیرینی از اولی نیاموزی، دومی با تلخی به تو می آموزد. اولی به قیمت جانش، دومی به قیمت جانت. برشما همراهان فهیم مبارک✋ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️نباید به ابتدای کار خود شاد باشیم. باید دید عاقبت ما چه می‌شود؟ نباید از عاقبت، یا از فردای خود خاطرجمع باشیم! ◾️ (در محضر بهجت، ج۱، ص۱۶۳)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️تواضع ظاهرى و باطنى در پيشگاه معلم و استاد سبب مى‌‏شود، ذهن شاگرد از آنچه خود مى‏‌داند خالى شود و علمى را كه براى دين و دنيايش مفيدتر و سزاوارتر است فراگيرد و دانش سودمند همين است. ▪️وگرنه صرف علم آموزى، بدون تواضع و فروتنى، تنها فن و صنعت و ايجاد نقش و صورتى در ذهن است كه جز بر خودبينى، غرور و نادانى شاگرد نمى‏‌افزايد و در نهايت جز به دنيا دوستى و محبت مظاهر دنيا، به سرنوشت ديگرى نمى‏‌انجامد. ▪️نتيجه تعلم خالى از تواضع اين است كه چنين شاگردى به عرض اندام در برابر استاد، دوستان و هم درسانش تمايل پيدا نموده و مردم را به خود دعوت مى‏‌كند تا آنجا كه غرورى خيالى، او را فراگرفته و طالب رياستى دروغين مى‌‏شود و براى رسيدن به جاه و مقام و برترى بر همسنگانش تلاش مى‏‌كند. ◾️ (سرالاسراء، ج۱، ص۴۲۳)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️روینا عن علی بن أبی طالب رضی الله عنه أنه قال: أوصانی رسول الله فقال: یا علی أمان لک من الوسواس أن تقرأ «وَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنَا بَيْنَكَ وَبَيْنَ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجَابًا مَسْتُورًا » إلی قوله « وَلَّوْا عَلَى أَدْبَارِهِمْ نُفُورًا». ▪️از جناب علی بن أبی طالب علیه السلام روایت شده که پیامبر به ایشان سفارشاتی را فرموده‌اند از آن جمله اینکه فرموده‌اند: ای علی امان از وسواس خواندن این آیات [از سوره إسراء] است: ▪️وَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجَابًا مَسْتُورًا ﴿۴۵﴾ وَ جَعَلْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَنْ يَفْقَهُوهُ وَ فِي آذَانِهِمْ وَقْرًا وَ إِذَا ذَكَرْتَ رَبَّكَ فِي الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْا عَلَى أَدْبَارِهِمْ نُفُورًا ﴿۴۶﴾ ◾️ (رساله وصایا)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
لب‌ها معطر است سلامٌ علی الحسین عالم معطر است سلامٌ علی الحسین... @mohamad_hosein_tabatabaei
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّکَ عَلِیِّ بْنِ اَبِی‌طالِبٍ اَلَّذِی ما اَشْرَکَ بِکَ طَرْفَةَ عَینٍ اَبَداً اَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ وَلِیِّکَ الْقائِمِ الْمَهْدِیِّ وَ تُصْلِحَ اَمْرَهُ فِی هذِهِ السّاعَةِ» @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀السَّلامُ علَی مُطَهِّرِ الْأَرْضِ ، وَناشِرِ الْعَدْلِ فِى الطُّولِ وَالْعَرْضِ ، وَ الْحُجَّةِ الْقائِمِ الْمَهْدِيِّ ، الْإِمامِ الْمُنْتَظَرِ الْمَرْضِيِّ🍀 @mohamad_hosein_tabatabaei
فَحُبُّك راحَتي في کُلّ حینٍ وَ ذِکْرُك مُونِسي في کُلّ حالي... @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات60-42 آل عمران، قسمت پنجم بخش دوم ● رواياتى درباره برترين زنان عالم : (فاطمه (س ) مريم ، خديجه
آیات 60-42 آل عمران ، قسمت پنجم بخش سوم ⚫️ اثبات سیادت عالی تمرین مراتب اصطفاء است مؤلف قدس سره : روایات در این مضمون و قریب به این مضمون از طریق شیعه و سنی بسیار است و سیده زنان بودن هر چهار نفر منافات ندارد كه در بين خودشان يكى از ديگران برتر باشد، همچنان كه از خبر ششم كه از تفسير الدر المنثور نقل كرديم استفاده مى شد كه : ((فاطمه (عليها السلام ) در دورانى مى زيسته كه مردمش تكامل يافته تر و متمدن تر از ساير دوران ها بودند و قهرا خود آن جناب هم از آن سه تن ديگر افضل مى شود)) و همچنين از اخبارى ديگر و نظير اين بحث در تفسير آيه : ((ان اللّه اصطفى آدم و نوحا...)) گذشت . چيزى كه جا دارد در اينجا بدان توجه شود اين است كه در آيه مورد بحث سخنى از سيادت نرفته و آنچه اين احاديث بر آن تكيه دارند مسأله سيادت است نه اصطفا، و بين سيادت و اصطفا از نظر معنا فرق هست ، ليكن از آنجائى كه سيادت از مراتب كمال اصطفا است ، لذا اثبات آن براى اين چهار تن اثبات عالى ترين مراتب اصطفا است . ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 338 و در تفسير عياشى در ذيل آيه : ((اذ يلقون اقلامهم ايهم يكفل مريم )) از امام باقر (عليه السلام ) روايت آورده كه فرمود: يعنى بعد از آنكه مريم با مرگ پدرش يتيم شد، قرعه انداختند كه چه كسى سرپرستيش را عهده دار شود؟. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
▪️برای رفتن از دنیا، عجله نداشته باشید؛ عجله خوب نیست. صبر کنید زیبایی ها را درک کنیم. نگرانی هم نداشته باشیم که کجا می رویم. آدم یک مهمانی که می خواهد برود می پرسد کدام ناحیه است، چه جور است؛ آب و هوایش چطور است؟ شما هم از افراد، از کتابها، از عقلتان و از ائمه بپرسید. بپرسید که کجا می رویم. ما چون خبر نداریم، قدری وحشت داریم. البته اختیاری نیست، انسان را می برند؛ اما می خواهیم بدانیم جای خوبی است که با کِیف برویم و خودمان جلو بیفتیم. وقتی می گویند بفرمایید! جلو برویم.. اگر بدانیم جای خوبی است، خودمان جلوتر می رویم؛ اما اگر انسان نداند کجا می رود، یک مقدار آهسته و کند می رود. کمی می رود، بعد می ایستد. ولی بالاخره ما را می برند کفار و اشقیا را به زور می برند. چقدر بشر جاهل است که او را به زور به طرف خدا می برند. زور او هم نمی رسد که نرود؛ جیغ می زند. خدا ما را بینا کند که ببینیم این مهمانی اعظم است. مهمانی خدا بعد از این عالم طبیعت است. هر چه از ایمان نصیب شما ‍شده باشد، و سفره ی خدا را دیده باشید، آن مهمانی خداست، ملاقات خداست،. هر چه عبادت کردی جزایش آن است. ◾️کتاب طوبای محبت یک، چاپ جدید(هجدهم) مجلس نهم ، صفحه ی۹۹◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️بزرگانی که سيرهای علمی کرده اند و در تجرید و تصفیه نفس وادیها پیموده اند فرموده اند که روح انسانی چون همّ خود را واحد گرداند و با اطمینان خاطر و عدم اضطراب با هر اسمی از اسمای شریف حیات و صرف کمال و فعل مطلق انس بگیرد و حشر پیدا کند، سلطان آن اسم در وی تجلی کند و اثر آن اسم در وی ظاهر گردد و به اقتضای آن اسم عمل کند و این زمینی رنگ آسمانی گیرد و این جهانی به خوی آن جهانی در آید و در عالم طبیعت کار آن جهانی نماید و دسـت تصـرف بـه کائنات دراز کند و در کشف و کرامت به روی خود باز کند و کم کم به جایی رسد که هرگاه اراده کند از این نشأه إعراض كند و بدان نشأه پرواز کند. از آن جمله فرموده اند که مداومت بر " یا حیّ یا قیّوم " برای صفای نفس و تجرد روح تأثیر غریبی دارد ولی با حضور قلب و اطمینان خاطر باشد نه به صرف لقلقه لسان و آن دو صد پریشانی ، تجربه ضرر ندارد. ◾️مآثر آثار / مؤثر٣٤_ ص۱۷۳ استاد صمدی آملی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۚ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ. ١٧ ▪️خداوند متعال زمان ظهور امام زمان عليه السلام زمين را با احقاق حق و پایان دادن به ظلم و فساد زنده خواهد کرد ◾️کتاب الغيبة نعمانی ص ٣٢ ، تأويل الايات شرف الدين ج٢ص٦٦٢، تفسير البرهان علامه بحرانی ج٤ ص٢٩١ منبع : كتاب المختصر من تاريخ الامام المنتظر عند السنه والشیعه ج١ ٣٣ مولف سيد محمد موسوی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️امام زمان (عجل اللّٰه تعالی فرجه) ▪️امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) اگر دست بر سر ما بکشند، علم و حلم را به درون ما می‌ریزند. ظاهراً میگوییم آقا می‌آید، ولی در حقیقت ما به خدمت حضرت می‌رویم. ما به پشت دیوار دنیا رفتیم و گم شدیم باید از پشت دیوار بیرون بیاییم تا ببینیم که حضرت از همان ابتدا حاضر بودند. نه انتظار ما طوری است که آنها پهلوی ما بیایند، و نه حرکت ما جوری است که ما به آن طرف برویم و آنها را ببینیم. اگر براستی منتظری، چرا لاغر و خانه نشین نشده‌ای؟ به محض اینکه حقیقتا منتظر بشوی او رسیده است. یک دوستت یک ساعت دیر از سفر بیاید این همه تقلا می‌کنی. اگر انتظار داری آثارش کو؟ اگر انتظار داری باید غم دنیا برود، حتی اگر خود امام هم دیر آمد با او دعوا نکنی و هِی نگویی عَجِّل. البته طلب تعجیل ظهور برای افراد مبتدی خوب است، ولی بالاتر از آن هم هست. ما سه دسته منتظر داریم: ۱. کسی که از دور زیاد یاد امام می‌کند و انتظار دیدار او را می‌کشد، که فرموده‌اند (أفضَلُ الأعمالِ إنتِظارُ الفَرَجِ) ۲. کسی که آثار و جای پا و جلوه‌ای از امام را دیده است، که فرموده‌اند (فَإنَّ ذٰلِکَ فَرَجُکُم) ۳. اگر انتظار کامل شود و محبت به حد کمال برسد، طوری می‌شود که حضرت را در همه وقت با قلب خود مشاهده می‌کند. ◾️شیخ محمد اسماعیل دولابی کتاب مصباح الهدی صفحه ۳۱۸، ۳۱۹ و ۳۲۰◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 60-42 آل عمران ، قسمت پنجم بخش سوم ⚫️ اثبات سیادت عالی تمرین مراتب اصطفاء است مؤلف قدس سره :
آیات 60-42 آل عمران ، قسمت پنجم بخش چهارم ● اخبار غيب حضرت عيسى (علیه السلام ) معجزه قابل قبول براى مردم بود و در تفسير قمى در ذيل آيه : ((و اذ قالت الملائكه يا مريم ان اللّه اصطفاك و طهرك و اصطفاك على نساء العالمين )) آمده كه خداى تعالى مريم را دو بار اصطفا كرد (و بدين جهت هم بود كه در آيه دو بار اصطفاى او را ذكر نمود)، اول اينكه او را اصطفا كرد يعنى او را از ميان ساير زنان انتخاب نمود و دوم اينكه بدون داشتن شوهر به او فرزند داد و او را با اين امتياز بر همه زنان عالم ممتاز نمود - تا آنجا كه قمى مى گويد - و خداى سبحان به رسول گراميش مى فرمايد: اين مطلب از اخبار غيب است كه ما آن را به تو وحى كرديم و اى محمد تو آن روز با آنان نبودى كه داشتند قرعه مى انداختند تا معلوم كنند كدام يك از آنان سرپرستى مريم را عهده دار شود و تو آن روز نبودى كه ببينى چه بگومگوها مى كردند و نيز مى فرمايد: وقتى مريم متولد شد، آل عمران در مورد او بگو مگو كردند، هركسى ميگفت سرپرستيش با من ، تا آنكه به معبد رفتند و قرعه انداختند و از ميان همه چوبه هاى قرعه ، چوبه زكريا درآمد تا ((آخر حديث )). مؤلف قدس سره : در سابق بيانى داشتيم كه مويد اين خبر و خبر قبل از آن است . اين را هم بايد دانست كه روايات در زمينه ((بشارت مريم )) و ((ولادت عيسى )) (عليه السلام ) و ((دعوتش )) و ((معجزاتش )) بسيار زياد است ولى آنچه ما در خلال آيات راجع به داستانهاى آن جناب نقل كرديم از نظر بحث تفسيرى كافى است و به همين جهت متعرض نقل همه احاديث نشديم ، تنها آن چند عددى كه اهميت داشت نقل نموديم . و در تفسير قمى در ذيل آيه : ((و انبئكم بما تاكلون ...)) از امام باقر (عليه السلام ) روايت آورده كه فرمود: عيسى (عليه السلام ) همواره به بنى اسرائيل مى گفت : من فرستاده خدا به سوى شمايم و من برايتان از گل چيزى به شكل مرغ مى سازم و سپس در آن مى دمم ، به اذن خدا مرغ مى شود و من اكمه و برصى را شفا مى دهم (و اكمه به معناى كور است )، بنى اسرائيل گفتند: به نظر ما اين كارهائى كه مى كنى جز سحر نمى باشد اگر مى خواهى تو را در دعويت تصديق كنيم معجره اى بياور تا براى ما يقين به نبوتت حاصل شود، فرمود: به من بگوئيد اگر ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 339 شما را خبر دهم بدانچه مى خوريد و به آنچه در خانه هاى خود ذخيره مى كنيد، (يعنى اگر بگويم قبل از اينكه از خانه بيرون شويد، چه خورده ايد، و در شب چه چيزهائى ذخيره كرده ايد)، آنگاه به صدق دعوى من يقين مى كنيد؟ گفتند: آرى ، آنگاه به يك يك آنان مى فرمود: تو فلان و فلان چيز را خورده اى و فلان و فلان را نوشيده اى و فلان و فلان چيز را برداشتى ، بعضى ها قبول مى كردند و ايمان مى آوردند و بعضى ديگر همچنان كفر مى ورزيدند، در حالى كه در اين معجزات عيسى (عليه السلام ) آيتى بود، اگر بنا داشتند ايمان بياورند. در سابق اشاره كرديم كه چرا در آيه شريفه كه عيسى (عليه السلام ) معجزات خود را مى شمرد، سياق كلام را تغيير داد، با در نظر داشتن بيان آنجا، متوجه خواهى شد كه تغيير سياق ، اين روايت را تأييد مى كند، (روايت توضيح مى دهد كه اگر انكار بنى اسرائيل نبود، سياق آيه تغيير نمى كرد و همچنان سياق آيات قبل را كه عيسى (عليه السلام ) غايب فرض شده بود حفظ مى كرد و مى فرمود: خداى تعالى مى خواهد به تو (مريم ) فرزندى دهد كه چنين و چنان است و رسولى به سوى بنى اسرائيل است و معجره اى از ناحيه خدا مى آورد، از گل چيزى به شكل مرغ مى سازد و سپس در آن مى دمد، مرغ مى شود و كور و برصى را شفا مى دهد و مرده را زنده مى كند... پس اگر سياق تغيير كرده ، خواسته است از سخن با مريم يك باره منتقل شود به گفتگوئى كه بعد از چندين سال عيسى در پاسخ يهوديان گفته كه اگر من چنين و چنان كنم ايمان مى آوريد؟ گفتند: بله ...(( مترجم ))) 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
🏴 شهادت حضرت حمزه عموی بزرگوار رسول ‌الله صلّی الله علیه و آله و سلّم در جریان جنگ اُحد در سال سوّم هجرت (۸ یا ۱۵ شوّال) @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴 رحلت حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السّلام - پانزدهم شوّال🏴 ▪️این فرزند پاک از سلاله‌ی امام مجتبی علیه السّلام، محدّث و عالم بزرگوار شیعی، صحابی بزرگواری که محضر سه امام را درک کرد و شخصیتی که مورد تأیید امام معصوم قرار گرفت. تعبیر «انْتَ وَلِیُّنا حَقّا» که امام هادی علیه السّلام در حقّ ایشان فرمودند، تاج افتخار بسیار بزرگی بر سر ایشان است. حضرت فرمودند: تو به حقّ ولی، دوست و اهل ولایت ما هستی. ☑️مقام بلند حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السّلام: ▪️یکی از اهالی ری که به عتبات مشرّف شده بود؛ برای زیارت اباعبدالله الحسین علیه السّلام به کربلا رفت و سپس خدمت امام هادی علیه السّلام رسید. امام از او پرسیدند: کجا بودی؟ عرض کرد: از رِی آمده‌ام و به کربلا و زیارت امام حسین علیه السّلام مشرّف شدم. امام فرمودند: ▪️«لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِ الْعَظِيمِ عِنْدَكُمْ لَكُنْتَ‏ كَمَنْ‏ زَارَ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلی علیه السّلام» اگر قبر عبدالعظیم حسنی را در همان ری، در نزدیکی خودت زیارت کرده بودی، مثل کسی بودی که مرقد مطهّر اباعبدالله الحسین علیه السّلام را زیارت کرده است. ▪️در زیارتنامه‌ای که هنگام تشرّف به حرم این بزرگوار می‌خوانید، هم این جمله را می‌بینید: ▪️«السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَنْ بِزِيَارَتِهِ ثَوَابُ زِيَارَةِ سَيِّدِ الشُّهَدَاءِ يُرْتَجَى» سلام بر کسی‌ که در زیارت او امید ثواب زیارت امام حسین علیه السّلام وجود دارد. ▪️عبدالعظیم حسنی شخصیت عظیم‌ القدر و والامقامی است؛ محضر سه امام بزرگوار را درک کرده؛ صحابی امام رضا، امام جواد و امام هادی علیهم السّلام بوده؛ معارف عظیمی را از این بزرگواران اخذ و کتبی را تألیف کرده است. آثاری مثل کتاب "خطب امیرالمؤمنین" و کتاب "یَوم و لَیله" از تألیفات عبدالعظیم حسنی است. ▪️امام معصوم به یکی از شیعیان که برای سؤال درمورد بعضی از مسائل دینی خدمت حضرت رسیده بود؛ فرمودند: عبدالعظیم حسنی نزدیک تو بود؛ لازم نبود نزد ما بیایی و سؤالات دینی خود را از ما بپرسی. از این به بعد هر وقت سؤالی برایت پیش آمد، خدمت عبدالعظیم حسنی برو و از آن بزرگوار سؤال کن. این موارد مقام بلند این شخصیت عظیم القدر را نشان می‌دهد. ▪️آن بزرگوار در شرایط اختناق و فشار مجبور شد مخفیانه فرار کند و هر چند گاه یکبار در نقاط مختلف اقامت می‌کرد. نهایتاً به ری آمد و در آنجا مخفی زندگی می‌کرد. ▪️بعد از رحلت آن بزرگوار شجره نامه ایشان را از جیب لباسش بیرون آوردند و فهمیدند که چه شخصیت عظیمی در بین آنها به طور ناشناس زندگی می‌کرده است. ▪️امیدواریم خدا توفیق بیشتری به ما اهل تهران بدهد، که از این نعمت عظمایی که در دسترس ما قرار داده است، بهره ببریم. خیلی نعمت عظیمی است و غفلت از آن موجب خسارت است. ▪️امیدواریم خودِ آن بزرگوار عنایت کند و توفیق بیشتری به ما نصیب شود که مرقد مطهّر ایشان را بیشتر زیارت کنیم و از نورانیت آن فضا و توجّهات و امدادهای روح بلند حضرت عبدالعظیم و همین‌طور از توجّهات و امدادهای روح بلند حمزة بن موسی الکاظم (فرزند برومند امام کاظم علیه السّلام) و امامزاده طاهر (یکی از سلاله‌های امام سجّاد علیه السّلام) که در جوار ایشان مدفونند و بسیاری از علماء، بزرگان و اولیای خدا، که در اطراف این سه بزرگوار دفن هستند؛ بیشتر بهره ببریم. « استاد مهدی طیّب » @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️ زنگار و چرک قلب است ▪️لذت به دو چیز است: یکی کمال خیری و یکی ادراک آن کمال . کمال باید کمال را ادراک بکند یا نه؟ اگر چشم کسی تراخم گرفته نمی تواند ببیند تا لذت ببرد، یا گوشش را چرک گرفته و کثیف شده نمیتواند بشنود تا لذت ببرد. این معنا در قرآن کریم آمده است. ▪️جناب آقای شعرانی می فرمود: چرک صوری و ظاهری را عرب تعبیر به وَسَخ میکند و چرکی که به دل و جان مینشیند و به اصطلاح چرک باطنی است عرب از آن به «رَین» تعبیر می نماید. رَین زنگ است، چرک است که بر دل می نشیند و نمی گذارد که چشم دل ببیند (کلا بَلْ رَانَ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ)  چنین نیست، بلکه کردارشان بر دلشان زنگار شده است. ▪️بیماری «بلیموس» یک نوع بیماری است که معده و دستگاه گوارش به آن مبتلا می شود که در اثر آن دستگاه گوارش احساس گرسنگی نمی.کند لذا هر روز بدن چنین کسی تحلیل میرود. همه چیز برای خوردن فراهم است ولی میل و اشتها ندارد و همیشه احساس سیری میکند. این شخص مریض است و باید به طبیب مراجعه نماید تا بهبود یابد. فارابی می فرماید که شبیه «بلیموس» عقل را میگیرد و نفس ناطقه را بیمار میکند و انسان مثل چارپایان میشود " أُولئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ " و حرفهای نامربوط می زند و احساس نیاز به معارف و حقایق و کمال و علم و انسانیت و جود و صفا نمی کند. ◾️شرح اشارات و تنبیهات /نمط هشتم_ص٣٤ استاد علامه حسن زاده ی آملی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei