eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.5هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️حضرت علی اصغر علیه السلام، تجلی اعظم خداست. او مظهر لطافت و مقام اجمال حسینی است...
▪️فدائی حسین همان کسی است که در اباعبدالله الحسین علیه السلام فانی شود و باقی شود به او... در طول تاریخ افرادی بودند که امام حسین علیه السلام تمام مجاری تحریکی و ادراکی ایشان را گرفته بود و جز حسین نمی‌دیدند و جز حسین نمی‌شنیدند؛ از عوام الناس بوده‌اند تا علما. و جالب اینجاست که چنین افرادی در میان عوام الناس بیشتر بوده‌اند.علما به سبب علمشان راه سخت و صعب سیر و سلوک الهی را انتخاب می‌کردند اما امثال رسول ترک، چون علمی نداشتند تنها از راه امام حسین رفتند. ▪️می‌توان یک قله را هم از مسیر صعب العبور فتح نمود و هم از مسیری راحتتر؛ در راه خدا، مسیر سیر و سلوک حسینی، مسیر اوسع و اسرع است. ▪️در سلوک حسینی باید مسیر را پیدا کنی تا به آن مقام فنا در حسین برسی و به حسین باقی شوی... ▪️اگر چنین کنی خواهی دید که چه آسان و چه سریع، حق تبارک و تعالی تو را در آغوش خود می‌گیرد. چه زود تو را پاک کرده و از خواب بیدارت می‌کند، چه زود در این مسیر به قرب نافله و فریضه می‌رسی و چه زود فانی در ولایت می‌شوی... اولین مرحله، یقظه است یعنی باید از خواب غفلت از حسین بیدار شوی...  
▪️توجه به اباعبدالله الحسین علیه السلام چه به ذکر مصائب جانگداز آن جناب در خلوت و جلوت و یا حضور در قبر مطهر و منورشان در کربلای معلّی و یا خیمه های عزا، به مظهریت دو اسم شریف واسع و سریع، توجه وسیع و سریع به حقیقت جمع الجمعی عالم وجود فراهم می‌کند و هیچ عمل عبادی و یا فکر و ذکری به این سرعت و وسعت برای نفس، حضور حاصل نمی‌کند؛ «کُلُنا سُفُن النَّجاة وَلکن سَفینَة جَدّي الحُسَين أوسَع وَ في لُجَجِ البِحار أسرَع»، از این رو تا قلب متوجه سیدالشهداء علیه السلام می‌شود، جنبه‌ی لاهوتی بر مرتبه‌ی ناسوتی غالب می‌شود و جان انسان مهبط حق متعال و جلوات اقدس او می‌گردد.
▪️حضرت ابوالفضل العباس، باب الحسین است. وَ کل الخَیر في باب الحسین...
◾️تاسوعا، روز محاصره◾️ ☑️حضرت امام صادق علیه السلام در خصوص روز تاسوعا فرمود: 🏴تاسُوعَاءُ يَوْمٌ حُوصِرَ فِيهِ الْحُسَيْنُ عَلَيْهِ السَّلَام‏ وَ أَصْحَابُهُ رَضِيَ الله عَنْهُمْ بِكَرْبَلَاءَ وَ اجْتَمَعَ عَلَيْهِ خَيْلُ أَهْلِ الشَّامِ وَ أَنَاخُوا عَلَيْهِ وَ فَرِحَ ابْنُ مَرْجَانَةَ وَ عُمَرُ بْنُ سَعْدٍ بِتَوَافُرِ الْخَيْلِ وَ كَثْرَتِهَا وَ اسْتَضْعَفُوا فِيهِ الْحُسَيْنَ صَلَوَاتُ اللهِ عَلَيْهِ وَ أَصْحَابَهُ رَضِيَ الله عَنْهُمْ وَ أَيْقَنُوا أَنْ لَا يَأْتِيَ الْحُسَيْنَ عَلَيْهِ السَّلَام‏ نَاصِرٌ وَ لَا يُمِدَّهُ أَهْلُ الْعِرَاقِ... بِأَبِي الْمُسْتَضْعَفُ الْغَرِيب‏... 🏴 تاسوعا روزی است که حسین علیه السلام و اصحابش رضی الله عنهم در کربلا محاصره شدند. و سپاه شام اطرافشان را گرفتند و شترهای خود را خوابانیدند و پسرِ مرجانه و عمر بن سعد به فراوانی لشکرشان مسرور شدند چرا که حسین صلوات الله علیه و اصحابش را ضعیف دیدند و یقین کردند که یاوری برای حسین علیه السلام نمی‌آید و اهل عراق او را یاری نخواهند کرد. 🏴 پدرم به فدای آن غریبی که ستمگران او را ضعیف شمردند... ◾️«کافی» ج ۴ ص ۱۴۷◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️السلام علیک یا علی بن الحسین الاکبر لاله‌ی باغ حسین است که پرپر شده است بنگر چهره‌ی ارباب چه مضطر شده است در حرم کرده سوالی همه را بیچاره... این علی اکبر لیلاست که اصغر شده است...؟!! @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️حسین علیه السلام شهر عشق است و عباس علیه السلام باب آن، «حُسین بنِ علی مَدینَةُ العِشقِ و عَبّاس بن علی بابُها» ▪️شهدای کربلا مشتاقان ورود به این شهرستان اطلاقی عشق بودند که در باب آن مطروح و مذبوح شدند و به خلع نعلین از آستان عباسی به وادی اقدس حسینی درآمدند. ▪️اصحاب حسینی اسماء حسینی اند و قبله‌ی این اسماء آن اسم جامع عباسی است که قلوب این اصحاب واله و حیران اویند؛ «اللَّهُمَّ إِنَّ قُلُوبَ الْمُخْبِتِينَ إِلَيْكَ وَالِهَةٌ» و او خود حیران حسین علیه السلام است، «حٰارَت في الحُسَینِ بابُ الحُسَین»...
🏴 مکن ای صبح طلوع.... بِأَبِي مَنْ نَفْسِي لَهُ الْفِدَاءُ... بِأَبِي الْمَهْمُومُ حَتَّى قَضَى... بِأَبِي الْعَطْشَانُ حَتَّى مَضَى... بِأَبِي مَنْ شَيْبَتُهُ تَقْطُرُ بِالدِّمَاءِ... @mohamad_hosein_tabatabaei
السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلَايَ... ▪️وَعَلَى الْمَلَائِكَةِ الْمَرْفُوفِينَ حَوْلَ قُبَّتِكَ، الْحَافِّينَ بِتُرْبَتِكَ، الطَّائِفِينَ بِعَرْصَتِكَ، الْوَارِدِينَ لِزِيَارَتِكَ... ▪️السَّلَامُ عَلَيْكَ فَإِنِّي قَصَدْتُ إِلَيْكَ وَرَجَوْتُ الْفَوْزَ لَدَيْكَ... ▪️السَّلَامُ عَلَيْكَ، سَلَامَ الْعَارِفِ بِحُرْمَتِكَ... الْمُخْلِصِ فِي وَلَايَتِكَ... الْمُتَقَرِّبِ إِلَى اللهِ بِمَحَبَّتِكَ... الْبَرِي‏ءِ مِنْ أَعْدَائِكَ... ▪️سَلَامَ مَنْ قَلْبُهُ بِمُصَابِكَ مَقْرُوحٌ.... وَدَمْعُهُ عِنْدَ ذِكْرِكَ مَسْفُوحٌ... سَلَامَ الْمَفْجُوعِ الْمَحْزُونِ... @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️السلام علیك یا قمر العشیره... أَلانَ إنکَسَرَ ظَهرِي وَ قَلَّت حِيلَتِي... @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️ ▪️هر کس که در دنیا بویی از خوبان خدا را در نفس خود استشمام کرد و با سرمه‎ی نور محمّد و آل محمّد علیهم السّلام چشم خود را سرمه کشید، در آخرت بیناست. ذکر خوبان خدا سرمه‎ی چشم دل است. از سرمه‎ی این خاندان دست برندار. اقلّش این است که این سرمه کور مادرزاد را بینا می‎کند. این کاری است که حضرت عیسی علیه السّلام می‎کرد که هر چه دارد، از حضرت محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم دارد. ▪️چیزی بالاتر از نشستن در محضر اهل بیت علیهم السّلام ، در بهشت و قرب و در هیچ جای دیگر وجود ندارد. ◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️قرآن می‌فرمايد : إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ و در اين عبارت نحوه‏‌اى ارشاد و هدايت نهفته است. مثلا امر به سكوت و خويشتن‏دارى و اندك اندك از عالم اله گرفتن. ▪️ما خيال می‌كنيم وقتى گفتيم كسى پشت به اين شهر كرد و رو به شهر ديگر (عالم اله) همه چيز را يك باره درمی‌يابد. خير نمی‌شود ؛ خيلى چيزهاست كه اگر يك باره بر دل فرود آيد و روى كند و انسان به آن برسد نتواند آن را هضم كند و از هم بپاشد. اين نشئه ، نشئه تدريج است زمان شب و روز آنا فآنا می‌گذرد. يك هسته بايد بتدريج رشد كند ولى از آن طرف تدريج نيست به آن اندازه كه استعداد پيدا می‌کنيم پله پله فيض می‌گيريم. ▪️هر كس و هر موجود به قدر قابليت خود فيض می‌گيرد. تا چه اندازه مراقب باشد كه اين نهال را سرما نزند ، گرما نزند ، آب به موقع به آن برسد مربّى بالاى سرش باشد. هيچ هسته‏‌اى درخت نمی‌شود مگر در صراط مستقيم باشد و انسان به مقام شامخ نمی‌سد مگر در صراط مستقيم باشد. بايد در تمام كارهاى درونى و برونى، بدنى و روحى، در صراط مستقيم باشيم. يك كسى را می‌خواهيم كه به ما بگويد حد اين است، اندازه اين است. صراط مستقيم اين است. از آن طرف بخل نيست كه امساك كند به اندازه استعداد اين طرف علم داده می‌شود. حق تعالى علم را می‌بخشد. ما يشاء و من يشاء، برمی‌گردد به اينكه جان چه كسى قابل به راه افتادن است. اينجاست كه قابليت پيش می‌آيد چون در اين نشئه قرار گرفتيم تدريجا پله پله بالا می‌آييم. در هر موطنى همه كاره اوست. وَ ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ يَشاءَ الله. بخشنده‏ اوست، وهاب اوست، رزّاق اوست. بنده به جايى می‌رسد كه ببيند فعل همه از اوست. نور همه از اوست. لا حول و لا قوّة الّا بالله و همچنين است تمام صفات، تمام خيرات و تمام خوبی‌ها همه برمی‌گردد به يك حقيقت. توحيد در صفات نيست مگر همان يكى ديدن، يك قدرت، يك علم و ... اينجا مقام توحيد در صفات است كه لا اله الّا الله این همه آوازها از شه بود. به هر رنگى كه خواهى جامه می‌پوش‏ که من آن قدّ رعنا می‌شناسم‏    يك ذات است كه در دار وجود حكومت می‌كند. به قول حاجى سبزوارى: از كران أزلي تا به كران ابدى‏ درج در كسوت يك پيرهنش ساخته‏‌اند    ▪️اينجا همه طورى نگاه می‌كنند در حالى كه كثرتند وحدت می‌‌بينند كثرات مقهور آن وحدتند. مراتب و منازل و مجارى تا مرتبه نازل آن هر يك مقامى دارند. «النفس في وحدتها كل القوى» ▪️تا به توحيد ذاتى برسد: يا هو من لا هو الا هو. و لا حول و لا قوة الّا بالله كه توحيد افعال است. آمد و شدن و پير و جوان شدن، أطوار گوناگون يافتن مربوط به عالم ماده است. ◾️ممدالهمم در شرح فصوص الحکم/ص۵ استاد علامه حسن زاده‌ی آملی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei