eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
☘فتح یا قریب است؛« نصر من الله و فتحٌ قریب», و یا مبین است؛ « انا فتحنا لک فتحاً مبینا», و یا فتح ، فتح مطلق است؛ « اذا جاء نصرالله و الفتح ». فتح به ولایت علویه محقق میشود، « بکم فتح الله» . او فاتح همه ی فتوح است. لذا تأویل آیه در خطاب به حضرت ختمی صلی الله علیه و آله ولایت مطلقه می باشد: « انا فتحنا لک فتحاً مبیناً بولایه علی بن ابی طالب علیهماالسلام ». ☘ولایت حق ساری در ممکنات است که بدین سریان فتح آشکار در جمیع اشیاء روی می دهد اعنی از کتم عدم به منصّه ی ظهور می رسند. یعنی ولایت است که مجمل را مفصّل و معدوم را موجود می کند، بنابراین به ولایت فتح مبین برای حقیقت صدر محمدیه صلی الله علیه و آله رخ داد و رسالت و اهداف بعثت اش محقق شد و همه ی معارف لایتناهی وجود مبارکش در صورت اتمّ و اکمل علوی به فعلیت کامله رسید. و صدر مبارکش انشراح پیدا کرد. « الم نشرح لک صدرک ای انّا فتحنا لک فتحاً مبینا بعلیٍ». ☘لذا به هنگام تلقی این آیه فرمود:«لقد نزلت علیَّ آیه هی احبّ الیَّ من الدنیا و ما فیها». ☘علی، نقطه آغاز وجود نکته بیست و ششم ، ص ۵۸☘
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#ولایت_فتح_الفتوح_است ☘فتح یا قریب است؛« نصر من الله و فتحٌ قریب», و یا مبین است؛ « انا فتحنا لک فت
☘قیامت ظهور باطن ولایت است. لذا تجلّی و ظهور انسان کامل و حجت الله ، مساوق قیام قیامت است. و ظهور امام صاحب الامر، کشف اتم حقیقت دین محمدی صلی الله علیه و آله است. به تجلی و ظهور نبوت صورت ظاهری دین به اسم الظاهر متجلی گشت تا وضع صورت دین شود. به ظهور ولایت به اسم الباطن همه حقایق دین اشکار میشود. ☘پس دریاب اگر مرزوق از حقایق معارف حقه ی الهیه هستی مرتبه ای از ظهور در جانت تحقق پیدا کرده است.لذا حضرت علی علیه السلام فرمود:«فمن یمت یرنی». و در روایت آمده است؛«من مات فقد قامت قیامته». قیامت مساوق و مساوی موت و آن دو مساوق شهود حقیقت و قامت انسان کامل می باشد. ☘از این رو کما آنکه به تجلی قیامت پرده از اسرار برداشته میشود ، «یوم تبلی السرائر»به ظهور و تجلی انسان کامل اسرار و حقایق دین اشکار می گردد. ☘از شیخ سعدالدین حموی است که میگوید:« لن یخرج المهدی علیه السلام حتی یسمع عن شراک نعله اسرارالتوحید.» قیام قامت امام قیامت است و قیامت نیست مگر اضمحلال انیّات در انیّت حق و این همان قیامت صغری است. و ظهور اتم انیّت حق ولایت کلیه ی علویه است. ☘علی، نقطه آغاز وجود نکته چهاردهم ، ص ۳۵☘
☘فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ☘ ☘مباهله لعن کردن است، بهله الله یعنی خدا او را لعنت کند. مبدع مباهله رسول الله صلی الله علیه و آله بوده و قبل از آن مرسوم نبوده است این امر با مسیحیان نجران اتفاق افتاد و در آن حقائق بیشماری است برای صاحبان خرد و اندیشه. ☘چون پیامبر به ایشان نامه نوشت و دعوت به اسلام کرد، آنها حدود شصت نفر از علمایشان را به محضر پیامبر فرستادند تا حقیقت امر آشکار شود. گفتگویی واقع شد و پیامبر توحید را عرضه کرد. ایشان گفتند ما موحد هستیم و پیامبر ختمی صلی الله علیه و آله نقص توحید آنها را که معتقد به اقانیم ثلاثه بودند برایشان آشکار کرد که خدا پدر کسی نیست و عیسی نیز نه فرزند خداست و نه خداست. آنها گفتند او مرده زنده می‌کند و بیماران را شفاء می‌دهد و در تولدش از جناب مریم پدر ندارد و پدرش خداست. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: آدم نیز پدر و مادر نداشت پس او اولی است که فرزند خدا باشد؛ إِنَّ مَثَلَ عِيسَىٰ عِندَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِن تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ كُن فَيَكُونُ (آل‌عمران/۵۹) ☘ایشان ندانستند که آن روح القدس که فَنَفَخْنَا فِيهَا مِن رُّوحِنَا، شأن پیامبر خاتم است و آن جناب را با روح القدس اتحاد است بلکه او بالاتر از روح القدس است. و ندانستند که احیای اموات و شفای امراض شان متعارف صاحبان انفاس قدسی است، حبذا آن می که هرکس مست اوست خلقت اشیاء مقام پست اوست ☘و ندانستند که عیسی و آدم که در فردیت مشترکند و خلقتشان توالدی نبوده و تولدی بوده است بنده‌ی خدا هستند و آدم پدر جسمانی انسانها است و حضرت خاتم پدر روحانی. أَنَا وَ عَلي أَبَوا هذِه الأُمَّة. و ندانستند که آنکه گفت فَنَفَخْنَا آن ضمیر نا همان ضمیر نا در کُلُّنَا مُحَمَّدٌ است و دمنده نیست مگر دمدمه محمدی که به شأن اسرافیلی اش آناً فآناً در صور بی منتها می‌دمد و مجموع صورتهای عالمیان از قبر عدم بر می‌خیزند و به صحرای وجود خیمه می‌افکنند و بار دگر می‌دمد از این می‌میرند و به طور دیگر زنده می‌شوند و این اماته و احیاء در کلیه موجودات دم به دم ساری است؛ يُحْيِي وَ يُمِيتُ و يُمِيتُ و يُحْيِي!! ☘چون عقل توقف کند ایمان را زوال حاصل شود چه کند پیامبر رحمت الا اینکه رحمت اش را از مجرای جلال ظهور دهد!!! چون آن مسیحیان نجران قبول نکردند پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله ایشان را دعوت به مباهله کرد، پذیرفتند و فردا مقرر شد خارج از مدینه هر یک از این دو با کسان خود حاضر شوند. فردا پیامبر ما صلی الله علیه و آله با دردانه های وجود یعنی حضرت فاطمه بنت رسول الله و امیرالمؤمنین و امام حسن و امام حسین به مباهله آمد! حارثه بن علقمه که بزرگ مسیحیان بود چون این جمع را دید گفت: من صورتهایی را می‌بینم که اگر از خدا درخواست کنند که کوهی را از جای بکند هر آینه کنده خواهد شد سپس به همراهانش گفت برگردید و مباهله نکنید که یک تن از مسیحیان زنده نخواهند ماند. آنگاه همه شروط پیامبر را پذیرفت و مسئله ختم یافت. ❗️بدان که پیامبر رحمت به رحمت با قوم عیسی برخورد کرد که اگر با غیر این افراد می‌آمد مباهله واقع می‌شد، چون امت پیامبر حجاب برای مسیحیان می‌شدند و خورشید حقیقت در پشت کدورت ابر امت مختفی می‌شد آنگاه همدیگر را لعن می‌کردند و پیامبر نیز لعن می‌کرد و همه مسیحیان نابود می‌شدند. اما پیامبر با کسانی آمد که حقیقت را حقیقت بودند و آفتاب را دلیل آفتاب. مسیحیان حقیقت را عریان دیدند و پا واپس کشیدند و پیامبر به اهل بیت اش علیهم السلام نام عیسی را زنده نگه داشت زیرا عیسی و همه انبیاء اطوار وجودی اویند. لذا فرمود اگر مباهله می‌کردند همه هلاک می‌شدند و هر آینه به میمون و خوک مسخ می‌گردیدند. او به رحمت اش با قوم عیسی درآمد که وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ (انبیاء/۱۰۷) ☘در مباهله امیرالمؤمنین علیه السلام را نفس خود معرفی کرد و حضرت فاطمه را نسائنا که او سیده نساء العالمین است وحسنین علیهم السلام را فرزندان خود که اهل بیت علیهم السلام بعد از امام حسین از نسل این دو امام همام اند. همه شیعه و سنی مباهله را به این کیفیت پذیرفتند که علی جان پیغمبر است اما نمی‌دانم چرا با انکار علی خود را به ملکوت میمونی مسخ کردند؟!!! ❗️مسیحیان از مسخ رهیدند و مسلمانان به انکار ولایت علی مسخ شدند؛ كُونُوا قِرَدَةً خَاسِئِينَ. ☘چهارشنبه ۲۴ ذی الحجه ۱۴۳۹ قمری☘ سالروز
🏴حی علی العزا بوی بهشت می‌وزد از کربلای تو... صَلَّی اللهُ عَلَیكَ یا مَظلُوم یا اباعَبدالله @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️"بیهقی" در کتاب "سنن" آورده است: کسی که می‌خواهد نگاه کند به آدم در علمش، به نوح در تقوایش، به ابراهیم در صبر و بردباری‌اش، به موسی در بزرگی‌اش و به عیسی در عبادتش، پس نگاه کند به حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام. ◾️"محیی الدین عربی" گوید: کسی به صادر نخستین نرسیده، مگر دو نفر؛ یکی خاتم انبیاء (صلی الله علیه وآله) و دیگری علی بن ابی طالب (علیه السلام) و سپس درباره امام علی علیه السلام آورده: (لأنه کان سر الأنبیاء و العالمین اجمعین)... ◾️ (هزار و یک کلمه، ج۲، ص۴۵۲)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️در دو روز از هر سال شمسی (۷ خرداد و ۲۴ تیر)، در آغاز ظهر حقیقی مکه (آغاز اذان ظهر) خورشید به سمت راس (بالای) مکه می‌رسد. بنابراین هرکس در این دو روز به‌وقت اذان ظهر مکه روبروی آفتاب بایستد، مواجه قبله و به سمت آن خواهد بود. ▪️برای این‌کار می‌توان شاخصی در زمینی صاف قرار داد و خط سایه شاخص را دنبال نمود تا سمت قبله مشخص شود. ☑️یادآوری۱: ظهر شرعی مکه در روز ۷ خرداد ساعت ۱۲:۴۸ دقیقه و در ۲۳ تیر ساعت ۱۲:۵۷ دقیقه به‌وقت رسمی ایران می‌باشد. ☑️یادآوری۲: افزون بر ۷ خرداد و ۲۳ تیر، در یک روز قبل و یک روز بعد از آن نیز می‌توان این عمل را انجام داد و تفاوت زیادی در نتیجه ایجاد نمی‌شود. یعنی روز های ۶ و ۸ خرداد یا ۲۲و ۲۴ تیر. ◾️ (هزار و یک نکته، نکته ۸۱۲)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️هر عامل و محرکی مادامی که در درون انسان و در دل انسان رخنه نکند و مادامی که در آن راه پیدا نکند، نمی‌تواند او را به حرکت وادار کند. ▪️می‌شود او را بغلطاند، می‌شود او را به زور بکشد ولی نمی‌شود او را راه ببرد. حتی خدا مادامی که در دل من راه پیدا نکند و عشقش در من ننشیند، نمی‌تواند محرک من باشد، اکراه و غلطاندن ثمری ندارد و نتیجه‌ای ندارد. ▪️محرک‌ها مادامی که در دل انسان نیامده باشد، شناختشان و سپس عشقشان در آن جا نگرفته باشد، فقط انسان را می‌غلطاند و او را به جبر می‌کشد. ▪️دین به خاطر اینکه بتواند بار احکام‌ سنگین و نظام‌های وسیع را تحمل کند احتیاج به ریشه‌هایی دارد و احتیاج به زمینه‌هایی. ▪️این زمینه از تفکر شروع می‌شود، تفکر در انسان و در جهان و نقش انسان در جهان. این بینش و این تفکر و این جهان بینی، ما را به عقیده‌هایی می‌رساند و این عقیده‌هاست که می‌تواند نظام‌ها و احکام را به تحقق برساند. ▪️مادامی که این زمینه و این ریشه نباشد احکام دوام ندارد عادت و سنت خواهد بود و هیچ سنت و عادتی نمی‌تواند دوام بیاورد ناچار گرفتار ضد سنت‌ها می‌شود. ◾️ (عين صاد) (حجاب و آزادی روابط، ص۱۱)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️مراقبۀ روز آخر ماه ذی‌الحجّه◾️ ▪️روز آخر ماه ذی‌الحجّه، آخرین روز از سال قمری است. سيّد بن طاووس در كتاب «اقبال‌الاعمال» برای این روز دو ركعت نماز روایت کرده است، بدین کیفیت که در هر ركعت بخواند: ▪️سوره «حمد» يک مرتبه ▪️سوره «توحید» ده مرتبه ▪️«آیت الکرسی» (تا هوالعلی العظیم) ده مرتبه : ▪️اللَّهُمَّ مَا عَمِلْتُ فِي هَذِهِ السَّنَةِ مِنْ عَمَلٍ نَهَيْتَنِی عَنْهُ وَ لَمْ تَرْضَهُ وَ نَسِيتُهُ وَ لَمْ تَنْسَهُ وَ دَعَوْتَنِي إِلَى التَّوْبَةِ بَعْدَ اجْتِرَائِی عَلَيْك َاللَّهُمَّ فَإِنِّی أَسْتَغْفِرُكَ مِنْهُ فَاغْفِرْ لِی وَ مَا عَمِلْتُ مِنْ عَمَلٍ يُقَرِّبُنِی إِلَيْكَ فَاقْبَلْهُ مِنِّی وَ لا تَقْطَعْ رَجَائِی مِنْكَ يَا كَرِيمُ ▪️خدايا آنچه در اين سال انجام دادم؛ از عملى كه مرا از آن نهى كردى و به آن راضى نبودی و من آن را فراموش كردم ولى تو فراموش ننمودى و پس از گستاخی‌ام بر تو، مرا به توبه دعوت كردى، خدايا من از تو آمرزش می‌خواهم، پس مرا بيامرز و آنچه انجام دادم از عملى كه به تو نزديكم كند، از من قبول كن و اميدم را از خودت قطع مكن اى كريم. ▪️چون اين را بگويد، شيطان فریاد مى‌زند: واى بر من، آنچه در اين سال عليه او رنج بردم، همه را خراب كرد. و سالى كه گذشت براى او گواهى می‌دهد كه سالش را ختم به خير نمود. @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️مراقبات شب اوّل محرّم ▪️اين ماه، ماهِ حزن اهل بيت عليهم السّلام و شيعيان ايشان است و از حضرت امام رضا عليه السّلام روايت شده است كه چون ماه محرّم داخل مى‌شد، پدرم را كسى خندان نمى‌ديد و اندوه و حُزن پيوسته بر او غالب مى‌شد تا روز دهم. چون روز عاشورا مى‌شد، آن روز، روز مصيبت و حزن و گريه او بود و مى‌فرمود: امروز، روزى است كه حسين عليه السّلام شهيد شده است. ▪️برای شب اوّل محرّم سيّد بن طاووس در «اقبال الاعمال» چند نماز ذكر نموده: ✔️اوّل: دو ركعت نماز بخواند و در هر رکعت: ▪️سوره «حمد» یک بار ▪️سوره «توحید» یازده بار ☑️《《 از حضرت رسول اکرم صلّى الله علیه و آله و سلّم روايت شده است كه هر كسی در اين شب اين دو ركعت نماز را به جا آورد و صبحش را كه اوّل سال است روزه بدارد، مثل كسى است كه تمام سال را مُداومت به خير كرده، و در آن سال محفوظ باشد و اگر بميرد به بهشت برود.》》 ✔️دوّم: دو ركعت نماز بخواند: ▪️در ركعت اوّل سوره «حمد» و سوره «انعام» ▪️در رکعت دوّم سوره «حمد» و سوره «يس» ✔️سوّم: صد ركعت نماز بخواند: ▪️در هر ركعت سوره «حمد» و سوره «توحيد» ▪️و نيز سيّد براى هلال اين ماه دعاء مَبْسُوطى ذكر فرموده و اگر ممكن شود احياء بدارد اين شب را به دعا و نماز و خواندن قرآن. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️لباس حزن ظاهری یک عنوانی است از حزن باطنی چون عالم ظاهر و عالم طبیعت عالمی است که محدود و متغیر است و تمام می‌شود. لذا این لباس حزنی که ما بر تن می‌کنیم محدود به زمان معینی است و بعد از اتمام صفر از تن درمی‌آوریم اما ویژگی قلب این است که اگر قلب محزون باشد می‌تواند تا ابد این حزن را داشته باشد. و حزن بر امام حسین علیه السلام هم غیر از این حزن‌هایی است که نوعا ما برای دنیا به آن‌ها مبتلا می‌شویم؛ أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ. (یونس ۶۲)
▪️صف های گریه دور و بر عرش بسته شد ▪️حتی خدا هم از غم او دل شکسته شد... صلی الله عليك یا سیدنا المظلوم یا ابا عبدالله... @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️حضرت علی اصغر علیه السلام، تجلی اعظم خداست. او مظهر لطافت و مقام اجمال حسینی است...
▪️فدائی حسین همان کسی است که در اباعبدالله الحسین علیه السلام فانی شود و باقی شود به او... در طول تاریخ افرادی بودند که امام حسین علیه السلام تمام مجاری تحریکی و ادراکی ایشان را گرفته بود و جز حسین نمی‌دیدند و جز حسین نمی‌شنیدند؛ از عوام الناس بوده‌اند تا علما. و جالب اینجاست که چنین افرادی در میان عوام الناس بیشتر بوده‌اند.علما به سبب علمشان راه سخت و صعب سیر و سلوک الهی را انتخاب می‌کردند اما امثال رسول ترک، چون علمی نداشتند تنها از راه امام حسین رفتند. ▪️می‌توان یک قله را هم از مسیر صعب العبور فتح نمود و هم از مسیری راحتتر؛ در راه خدا، مسیر سیر و سلوک حسینی، مسیر اوسع و اسرع است. ▪️در سلوک حسینی باید مسیر را پیدا کنی تا به آن مقام فنا در حسین برسی و به حسین باقی شوی... ▪️اگر چنین کنی خواهی دید که چه آسان و چه سریع، حق تبارک و تعالی تو را در آغوش خود می‌گیرد. چه زود تو را پاک کرده و از خواب بیدارت می‌کند، چه زود در این مسیر به قرب نافله و فریضه می‌رسی و چه زود فانی در ولایت می‌شوی... اولین مرحله، یقظه است یعنی باید از خواب غفلت از حسین بیدار شوی...  
▪️توجه به اباعبدالله الحسین علیه السلام چه به ذکر مصائب جانگداز آن جناب در خلوت و جلوت و یا حضور در قبر مطهر و منورشان در کربلای معلّی و یا خیمه های عزا، به مظهریت دو اسم شریف واسع و سریع، توجه وسیع و سریع به حقیقت جمع الجمعی عالم وجود فراهم می‌کند و هیچ عمل عبادی و یا فکر و ذکری به این سرعت و وسعت برای نفس، حضور حاصل نمی‌کند؛ «کُلُنا سُفُن النَّجاة وَلکن سَفینَة جَدّي الحُسَين أوسَع وَ في لُجَجِ البِحار أسرَع»، از این رو تا قلب متوجه سیدالشهداء علیه السلام می‌شود، جنبه‌ی لاهوتی بر مرتبه‌ی ناسوتی غالب می‌شود و جان انسان مهبط حق متعال و جلوات اقدس او می‌گردد.
▪️حضرت ابوالفضل العباس، باب الحسین است. وَ کل الخَیر في باب الحسین...
◾️تاسوعا، روز محاصره◾️ ☑️حضرت امام صادق علیه السلام در خصوص روز تاسوعا فرمود: 🏴تاسُوعَاءُ يَوْمٌ حُوصِرَ فِيهِ الْحُسَيْنُ عَلَيْهِ السَّلَام‏ وَ أَصْحَابُهُ رَضِيَ الله عَنْهُمْ بِكَرْبَلَاءَ وَ اجْتَمَعَ عَلَيْهِ خَيْلُ أَهْلِ الشَّامِ وَ أَنَاخُوا عَلَيْهِ وَ فَرِحَ ابْنُ مَرْجَانَةَ وَ عُمَرُ بْنُ سَعْدٍ بِتَوَافُرِ الْخَيْلِ وَ كَثْرَتِهَا وَ اسْتَضْعَفُوا فِيهِ الْحُسَيْنَ صَلَوَاتُ اللهِ عَلَيْهِ وَ أَصْحَابَهُ رَضِيَ الله عَنْهُمْ وَ أَيْقَنُوا أَنْ لَا يَأْتِيَ الْحُسَيْنَ عَلَيْهِ السَّلَام‏ نَاصِرٌ وَ لَا يُمِدَّهُ أَهْلُ الْعِرَاقِ... بِأَبِي الْمُسْتَضْعَفُ الْغَرِيب‏... 🏴 تاسوعا روزی است که حسین علیه السلام و اصحابش رضی الله عنهم در کربلا محاصره شدند. و سپاه شام اطرافشان را گرفتند و شترهای خود را خوابانیدند و پسرِ مرجانه و عمر بن سعد به فراوانی لشکرشان مسرور شدند چرا که حسین صلوات الله علیه و اصحابش را ضعیف دیدند و یقین کردند که یاوری برای حسین علیه السلام نمی‌آید و اهل عراق او را یاری نخواهند کرد. 🏴 پدرم به فدای آن غریبی که ستمگران او را ضعیف شمردند... ◾️«کافی» ج ۴ ص ۱۴۷◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️السلام علیک یا علی بن الحسین الاکبر لاله‌ی باغ حسین است که پرپر شده است بنگر چهره‌ی ارباب چه مضطر شده است در حرم کرده سوالی همه را بیچاره... این علی اکبر لیلاست که اصغر شده است...؟!! @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️حسین علیه السلام شهر عشق است و عباس علیه السلام باب آن، «حُسین بنِ علی مَدینَةُ العِشقِ و عَبّاس بن علی بابُها» ▪️شهدای کربلا مشتاقان ورود به این شهرستان اطلاقی عشق بودند که در باب آن مطروح و مذبوح شدند و به خلع نعلین از آستان عباسی به وادی اقدس حسینی درآمدند. ▪️اصحاب حسینی اسماء حسینی اند و قبله‌ی این اسماء آن اسم جامع عباسی است که قلوب این اصحاب واله و حیران اویند؛ «اللَّهُمَّ إِنَّ قُلُوبَ الْمُخْبِتِينَ إِلَيْكَ وَالِهَةٌ» و او خود حیران حسین علیه السلام است، «حٰارَت في الحُسَینِ بابُ الحُسَین»...
🏴 مکن ای صبح طلوع.... بِأَبِي مَنْ نَفْسِي لَهُ الْفِدَاءُ... بِأَبِي الْمَهْمُومُ حَتَّى قَضَى... بِأَبِي الْعَطْشَانُ حَتَّى مَضَى... بِأَبِي مَنْ شَيْبَتُهُ تَقْطُرُ بِالدِّمَاءِ... @mohamad_hosein_tabatabaei
السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلَايَ... ▪️وَعَلَى الْمَلَائِكَةِ الْمَرْفُوفِينَ حَوْلَ قُبَّتِكَ، الْحَافِّينَ بِتُرْبَتِكَ، الطَّائِفِينَ بِعَرْصَتِكَ، الْوَارِدِينَ لِزِيَارَتِكَ... ▪️السَّلَامُ عَلَيْكَ فَإِنِّي قَصَدْتُ إِلَيْكَ وَرَجَوْتُ الْفَوْزَ لَدَيْكَ... ▪️السَّلَامُ عَلَيْكَ، سَلَامَ الْعَارِفِ بِحُرْمَتِكَ... الْمُخْلِصِ فِي وَلَايَتِكَ... الْمُتَقَرِّبِ إِلَى اللهِ بِمَحَبَّتِكَ... الْبَرِي‏ءِ مِنْ أَعْدَائِكَ... ▪️سَلَامَ مَنْ قَلْبُهُ بِمُصَابِكَ مَقْرُوحٌ.... وَدَمْعُهُ عِنْدَ ذِكْرِكَ مَسْفُوحٌ... سَلَامَ الْمَفْجُوعِ الْمَحْزُونِ... @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️السلام علیك یا قمر العشیره... أَلانَ إنکَسَرَ ظَهرِي وَ قَلَّت حِيلَتِي... @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️ ▪️هر کس که در دنیا بویی از خوبان خدا را در نفس خود استشمام کرد و با سرمه‎ی نور محمّد و آل محمّد علیهم السّلام چشم خود را سرمه کشید، در آخرت بیناست. ذکر خوبان خدا سرمه‎ی چشم دل است. از سرمه‎ی این خاندان دست برندار. اقلّش این است که این سرمه کور مادرزاد را بینا می‎کند. این کاری است که حضرت عیسی علیه السّلام می‎کرد که هر چه دارد، از حضرت محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم دارد. ▪️چیزی بالاتر از نشستن در محضر اهل بیت علیهم السّلام ، در بهشت و قرب و در هیچ جای دیگر وجود ندارد. ◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️قرآن می‌فرمايد : إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ و در اين عبارت نحوه‏‌اى ارشاد و هدايت نهفته است. مثلا امر به سكوت و خويشتن‏دارى و اندك اندك از عالم اله گرفتن. ▪️ما خيال می‌كنيم وقتى گفتيم كسى پشت به اين شهر كرد و رو به شهر ديگر (عالم اله) همه چيز را يك باره درمی‌يابد. خير نمی‌شود ؛ خيلى چيزهاست كه اگر يك باره بر دل فرود آيد و روى كند و انسان به آن برسد نتواند آن را هضم كند و از هم بپاشد. اين نشئه ، نشئه تدريج است زمان شب و روز آنا فآنا می‌گذرد. يك هسته بايد بتدريج رشد كند ولى از آن طرف تدريج نيست به آن اندازه كه استعداد پيدا می‌کنيم پله پله فيض می‌گيريم. ▪️هر كس و هر موجود به قدر قابليت خود فيض می‌گيرد. تا چه اندازه مراقب باشد كه اين نهال را سرما نزند ، گرما نزند ، آب به موقع به آن برسد مربّى بالاى سرش باشد. هيچ هسته‏‌اى درخت نمی‌شود مگر در صراط مستقيم باشد و انسان به مقام شامخ نمی‌سد مگر در صراط مستقيم باشد. بايد در تمام كارهاى درونى و برونى، بدنى و روحى، در صراط مستقيم باشيم. يك كسى را می‌خواهيم كه به ما بگويد حد اين است، اندازه اين است. صراط مستقيم اين است. از آن طرف بخل نيست كه امساك كند به اندازه استعداد اين طرف علم داده می‌شود. حق تعالى علم را می‌بخشد. ما يشاء و من يشاء، برمی‌گردد به اينكه جان چه كسى قابل به راه افتادن است. اينجاست كه قابليت پيش می‌آيد چون در اين نشئه قرار گرفتيم تدريجا پله پله بالا می‌آييم. در هر موطنى همه كاره اوست. وَ ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ يَشاءَ الله. بخشنده‏ اوست، وهاب اوست، رزّاق اوست. بنده به جايى می‌رسد كه ببيند فعل همه از اوست. نور همه از اوست. لا حول و لا قوّة الّا بالله و همچنين است تمام صفات، تمام خيرات و تمام خوبی‌ها همه برمی‌گردد به يك حقيقت. توحيد در صفات نيست مگر همان يكى ديدن، يك قدرت، يك علم و ... اينجا مقام توحيد در صفات است كه لا اله الّا الله این همه آوازها از شه بود. به هر رنگى كه خواهى جامه می‌پوش‏ که من آن قدّ رعنا می‌شناسم‏    يك ذات است كه در دار وجود حكومت می‌كند. به قول حاجى سبزوارى: از كران أزلي تا به كران ابدى‏ درج در كسوت يك پيرهنش ساخته‏‌اند    ▪️اينجا همه طورى نگاه می‌كنند در حالى كه كثرتند وحدت می‌‌بينند كثرات مقهور آن وحدتند. مراتب و منازل و مجارى تا مرتبه نازل آن هر يك مقامى دارند. «النفس في وحدتها كل القوى» ▪️تا به توحيد ذاتى برسد: يا هو من لا هو الا هو. و لا حول و لا قوة الّا بالله كه توحيد افعال است. آمد و شدن و پير و جوان شدن، أطوار گوناگون يافتن مربوط به عالم ماده است. ◾️ممدالهمم در شرح فصوص الحکم/ص۵ استاد علامه حسن زاده‌ی آملی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei                        
◾️محاكيات رهزن عجیبی برای انسان◾️ ▪️محاکیات رهزن عجیبی برای انسان است. محاکات کار خیال است. خیال پیوسته در حال محاکات است ، قوه متخیله در همه حالات درگیرودار امور مادی و مشاغل روزانه و ارتباطات با دیگران است ، متخیله پیوسته ذهن را مشغول چه کنم و چه پوشم و کجا روم دارد. ده بود آن نه دل که اندر وی گاو و خر باشد. ▪️متخیله در ذهن می‌بافد و می‌سازد و راه می‌رود و می‌نشیند و می‌خوابد ، همیشه در درون عوالم خیالی انسان غوغایی است ، این خیالات نمی‌گذارند که عقل آزاد و رها شود و به کار خاص خود بپردازد این محاکات و خواطر عقل را بیچاره کرده است و تا نفی این خواطر نشد ، سلطان عقل به کار خاص خویش روی نمی آورد ، پس این محاکات و خواطر خطر دارد و تا خاطری می‌خواهد وارد فضای خیال شود باید آن را طرد نماید و حضور و مراقبت را قوی کند ، وگرنه اگر این افکار پریشان میدان ذهن را در دست بگیرند نمی‌گذارند سر آسوده بر زمین بگذارد باید فهمید که امور عالم در دست من و شما نیست. هزار نقش برآورد زمانه و نبود یکی چنان که در آینه تصور ماست ▪️این خانه و اداره صاحب و مدیر دارد ، و به خیال من و شما وابسته نیست.اما این محاکیات کاری کردند که ما را از عالم اله یعنی کمالمان باز داشتند. ◾️شرح اشارات و تنبیهات/نمط دهم_ص۱۲۹ استاد علامه حسن زاده‌ی آملی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️در دهه‎ی اوّل محرّم تجلّی امام حسین علیه السّلام عالم را عوض می‎کند. در شب تاسوعا و عاشورا اگر کسی چشم باطنش بینا باشد، می‎بیند که هر مؤمن و کافری در عالَم محزون است. وقتی صاحب خلقت محزون می‎شود، مخلوقات غمناک نشوند؟ آیا ممکن است همه‎ی شیعیان مضطرب باشند و دیگران محزون نشوند؟ اهل دنیا هم در این ایام در امر دنیایشان به زحمت می‎افتند و در اثر آن محزون می‎شوند. ▪️تجلّی امام حسین علیه السّلام هم‌دوش تجلّی خداست. ▪️امام حسین علیه السّلام تجلّی خداست. در حدیث هست که کسی که آن حضرت را با معرفت زیارت کند (و یا در روز عرفه زیارت کند)، یُخالِطُهُ اللهُ بِنَفسِهِ: خداوند بنفسه با آن زائر مخلوط می‎شود. این عبارت را هیچ یک از علما جرأت نکرده است باز کند و تشریح نماید. ▪️امام حسین علیه السّلام مجرا و نهری بین خدا و خلق است. هر کس محاذی او شود، او را به بالا می‎برد. وقتی با امام حسین علیه السّلام کارت اصلاح شد، عبادتت هم تمام شد، دنیا هم تمام شد و به جای اصلی خودت رفته‎ای. ▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei