eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.5هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️روزه، شروعی برای رهایی از ملکات و عادات روزمرّه‌ی زندگى◾️ ▪️به‌موجب آیات روزه که در سوره‌ی بقره آمده است، هدف روزه ایجاد تقواست. امیرالمؤمنین فرمودند: اَلتَّقوىٰ عِتقٌ‏ مِن‏ كُلِّ‏ مَلَكَةٍ: تقوا مایه‌ی آزادی و رهایی از هر ملکه‌ای است که بر انسان مستولی می‌شود. نکته‌ی بسیار ظریف و زیبایی است. روزه می‌خواهد تقوا ایجاد کند و تقوا انسان را از ملکه نجات می‌دهد. پس يكي از محسّنات روزه نجات انسان از عادت است. ▪️ما در زندگی اسیر عاداتیم؛ یک مرتبه‌اش عادات رفتاری است؛ یک مرتبه عادات اخلاقی و یک مرتبه عادات ذهنی و فکری است و همین‌طور مرتبه به مرتبه بالاتر، عادات معرفتی و شناختی است. تا از اسارت عادات نجات پیدا نکنیم، به افق‌های تازه راه نمی‌یابیم. اگر کسی می‌خواهد به افق‌های بلندتر راه پیدا کند، باید از اسارت عادات نجات پیدا کند و راز روزه رهایی از عادات است. ▪️عادت‌شکنی روزه از همان اوّلش معلوم است. همین که می‌گویند سحر بلند شو غذا بخور، ما عادت نداریم؛ عادت داریم صبح و ظهر و شب غذا بخوریم؛ بعضی هم که از صبح تا شب یک بند غذا می‌خورند؛ یعنی چه سحر بلند شویم غذا بخوریم؟ یعنی عادت‌شکنی. آن موقع همیشه خوابیم؛ چرا بیدار شویم؟ عادت‌شکنی! صبح دلم می‌خواهد صبحانه بخورم؛ می‌گوید نخور. در طول روز عادت دارم تنقّلات بخورم؛ نخور. تشنه می‌شوم؛ می‌خواهم نوشیدنی بخورم؛ نخور. بعد دم مغرب می‌گوید بنشین افطار کن. روزه و ماه مبارک رمضان، برنامه‌ی روزانه و شبانه‌ی ما و نظم غذایی ما را به هم می‌ریزد. ▪️این ماه از ابتدا آمده عادت‌شکنی کند و انسان را از اسارت تکرار نجات دهد. ما یک عمر مشغول و اسیر همین تکرارهای رفتاری هستیم. تکرارهای اخلاقی‌مان از این بدتر است. اعتیادها و عادت‌های اخلاق‌‌یی را که اسیر آنها هستیم، باید ترک کنیم و از آنها رها شویم. ماه رمضان آمده ما را از آنها رها کند. روزه آمده ما را از اعتیادهای ذهنی و فکری و شناختی نجات دهد. ما عادت داریم مسائل را این‌گونه ببینیم و ارزیابی کنیم؛ فقط از این زاویه به مسائل نگاه کنیم. عادت داریم همین علل و عوامل مادّی و ظاهری و طبیعی را ببینیم و حوادث را تجزیه و تحلیل کنیم. این عادات باید بشکند تا بتوانیم فاعل مطلق هستی را ببینیم و بیابیم. ▪️عادت داریم همیشه جنبه‌های منفی مسائل را ببینیم و بدبینانه قضاوت کنیم. این عادت باید بشکند. آیا عالم فقط این‌گونه که ما می‌بینیم دیده می‌شود؟ نه، ما عادت کرده‌ایم این‌گونه ببینیم؛ از همان کودکی مادر و پدر، ما را عادت دادند و این عادت را پیوسته تکرار کردیم و بیشتر تثبیت شد. اگر از این عادت نجات پیدا کنیم، هیچ‌یک از چیزهایی که اکنون می‌بینیم نیست؛ خبرهای دیگری است و تا از این عادت شناختی نجات پیدا نکنیم، نمی‌توانیم آن فضاها را ببینیم و راه نمی‌یابیم. ▪️ما در زندگي معتاديم؛ به اخلاق بد، به رفتارهاي ناشايست، به ديدگاه‌هاي غلط، به افكار آلوده... و راه سير و سلوك راه نجات از اعتياد است. از خلاف‌آمد عادت بطلب كام كه من       كسب جمعيّت از آن زلف پريشان كردم نجات از همه‌ی عادت‌ها راه رسيدن به مقصد سير و سلوك است. ▪️ماه رمضان به چه زيبايي عادت‌ها را برهم مي‌زند و اين تمريني است تا الگو بگيريم و از عادت‌هاي ديگر زندگي نجات پيدا كنيم. انسان نبايد روي عادت كار كند؛ حتّي در كارهاي خوب. نمازمان را هم از روي عادت نخوانيم. نمازي كه از روي عادت خوانده شود عبادت نيست؛ عادت است. معتاد به نماز خواندن شده كه اگر نخواند كلافه و ناراحت است. بگذاريم نمازمان عبادت شود. در هر نماز مانند فردي باشيم كه براي اوّلين بار بررسي و تفكّر كرده و دریافته بايد نماز خواند و خدا را عبادت كرد. هر عبادتي را اين‌گونه انجام دهيم؛ نه از روي عادت. به لحاظ دیگر هر نمازي كه مي‌خوانيم فكر كنيم آخرين فرصت نماز خواندن است تا يك نماز تمام‌عيار به‌جا آوريم. هم به عنوان اوّلين نماز عمر كه عادت نباشد و هم به عنوان آخرين فرصت عمر تا حقّ مطلب را به زيباترين صورتی كه می‌توانیم ادا كنيم. ▪️در ماه رمضان خود را محك بزنيم و ببينيم روزه‌هايمان به عنوان یک تلاش و فعّاليّت چقدر به مقصود و هدف روزه منجر مي‌شود؟ ببینیم روزه در نجات از عادت چقدر به ما كمك مي‌کند. این امر مهم را به آخر ماه واگذار نکنیم؛ از همين آغاز محك بزنيم و از خدا بخواهيم اين‌گونه شويم. @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴 الله و اِله و وَلَه همه محبّت است، محبّت امیرالمؤمنین و حضرت زهرا و ... علیهم السّلام است. آن کس که والِه می‎کند، حضرت زهرا علیها السّلام است. دیدید با همسر و فرزندانش و با خودش چه کردند و او با وجود همه‎ی مصائب، یک بار از خدا گله نکرد ▪️عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️کتاب مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: یا عَلی کُنتَ مَعَ الأنبِیاءِ سِرّاً وَ مَعِیََ سِرّاً وَ جَهراً: ای علی تو با سایر پیامبران در سِر بودی و با من، هم در سِر هستی و هم آشکارا. نوری از امیرالمؤمنین در سرّ همه‎ی دوستان اهل بیت علیهم السّلام هست که با آن نور راه خدا را می‎روند. همه‎ی انبیا در سرّشان از علی علیه السّلام بهره می‎بردند و خدا را در سرّشان با علی علیه السّلام می‎خواندند، ولی آنهایی که پی بردند و او را در سرّ خود شناختند، اولواالعزم شدند. همه‎ی ملائکه از علی علیه السّلام بهره می‎بردند، ولی آنهایی که به او معرفت پیدا کردند، ملک مقرّب شدند. ▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️کتاب مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب◾️ ☑️امروز سالروز ارتحال ملکوتی مرحوم حاج میرزا محمد اسماعیل دولابی است، اعلی الله مقامه الشریف... یاد آن عارف بزرگ توحیدی پر نور و برکت است. با هدیه فاتحه و صلواتی به روح آن ولی الهی، یاد او را گرامی بداریم. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️روزی پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم در مسجد خطاب به حاضران فرمودند جلو بیایید. مقداری جلو آمدند. مجدداً فرمودند جلو بیایید. باز هم جمع‎تر شده و مقداری جلوتر آمدند. برای بار سوم فرمودند جلو بیایید. یکی از حاضران بی‌‎ادبی کرد و عرض کرد تا آنجا که می‎شد، همه جلو آمده‎اند. پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم به او پاسخ ندادند و بعد از چند لحظه مکث، برای بار چهارم فرمودند جلو بیایید و توی هم بروید (مَلفُوفاً). ممکن است غرض در بار اوّل، دنیا، در بار دوم، برزخ، بار سوم، قیامت و بار چهارم، قرب بوده باشد. یگانگی و محبّت همه‎جا لازم است. ☑️المُؤمِنُونَ کنَفسٍ واحِدَةٍ: مؤمنان هم‎چون یک شخص واحدند. ▪️مرحوم حاج محمّد اسماعیل دولابی▪️ ◾️مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️از اوّل تا آخر کار هیچ‎گاه رفقای راه را رها مکن که اگر جدا شوی، خطرناک است و همنشین شیطان و خیالات خواهی شد. اگر هم خواستی وارد چاه طبیعت شوی، باز ارتباطت را با رفقا قطع نکن تا در مواقع ضروری کمکت کنند. من خود دیده‎ام افرادی که از رفقا بریده‎اند و تک افتاده‎اند، چه عاقبت بدی داشته‎اند. ▪️هر امر خوبی که از بیرون به ما می‎رسد، مثل رفیق خوب یا موفقیت به اعمال خوب و، به خاطر رابطه‎ی خوبی است که از درون با خدا داشته‎ایم. گاهی نتیجه‎ی عمل خالص چندین ساله آن است که حق‌تعالی یک رفیق الهی نصیب می‎فرماید که بهترین وسیله‎ی نجات انسان است. ▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️کتاب مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☘أَنَّ اَلنَّبِيَّ صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ: إنَّما سُمِّيَ شَعبانُ لأِنَّهُ يَتَشَعَّبُ فيهِ أرزاقُ المُؤمِنينَ. ☘پيامبر اکرم صلى الله عليه و آله فرمود: ماه شعبان، «شعبان» ناميده شد؛ زيرا روزى‌هاى مؤمنان در اين ماه قسمت مى‌شود. ◾️ثواب الأعمال، ص ۶۲◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☘امام خمینی قدس سره: «اگر نبود در ادعیه الّا دعای مناجات شعبانیه، کافی بود برای اینکه امامان ما، امامان بحقند؛ آنهایی که این دعا را انشا کردند و تعقیب کردند. تمام این مسائلی که عرفا در طول کتابهای طولانی خودشان یا خودشان می‌گویند در چند کلمه مناجات شعبانیه هست، بلکه عرفای اسلام از همین ادعیه و از همین دعاهایی که در اسلام وارد شده است از اینها استفاده کرده‌اند.» @mohamad_hosein_tabatabaei
☘میلاد با سعادت مرکز عالم وجود، مطلب محبین و مقصد عشاق، حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام مبارک و فرخنده باد ☘صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی المُتَوَحِّدِ بِالهِمَّة العُلیا، المُتَوَسِّدِ بِالشُّهُودِ و الرِّضا، مَرکَزِ عالَمِ الوُجودِ، سِرُّ الواجِدِ و المَوجودِ، شَخصِ العرفانِ، عَینِ العیانِ، نور الله و سِرِّه الأتَمِّ، المُتَحقِّق بالکَمالِ الأعظَمِ، نُقطَةِ دائرةِ الأزلِ و الأبَدِ، المُتَشَخِّصِ بألِفِ الأحَدِ، فاتِحة کِتابِ الشهادة، والی وِلایة السِیادة، الأحَدیة الجَمع الوُجودی، الحَقیقِة الکُلیَّة الشُّهُودی، کَهفِ الإمامةِ، صاحِبِ العَلامةِ، کَفیلِ الدّینِ، الوارِثِ لِخُصُوصیّاتِ سَیِّدِ المُرسَلینَ، الخارجِ عَن مُحیطِ الأیْنِ و الوُجُودِ، إنسانِ العَینِ، لُغَزِ الإنشاء، مَضْمونِ الإبداعِ، مُذَوِّقِ الأذواقِ و مُشَوِّقِ الأشْواقِ، مَطلَبِ المُحبّین و مَقصَدِ العُشّاق، المُقدَّسِ عَن کُلِّ هم الشَّین، أبی عبدالله الحسین صلواتُ الله و سلامُهُ علیه @mohamad_hosein_tabatabaei
☘ صلوات بر امام حسین علیه السلام ☘ ☘اللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ صَلِّ عَلَى الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِیدِ قَتِیلِ الْعَبَرَاتِ وَ أَسِیرِ الْکُرُبَاتِ صَلاةً نَامِیَةً زَاکِیَةً مُبَارَکَةً یَصْعَدُ أَوَّلُهَا وَ لا یَنْفَدُ آخِرُهَا أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلادِ الْأَنْبِیَاءِ وَ الْمُرْسَلِینَ یَا رَبَّ الْعَالَمِینَ اللهُمَّ صَلِّ عَلَى الْإِمَامِ الشَّهِیدِ الْمَقْتُولِ الْمَظْلُومِ الْمَخْذُولِ وَ السَّیِّدِ الْقَائِدِ وَ الْعَابِدِ الزَّاهِدِ الْوَصِیِّ الْخَلِیفَةِ الْإِمَامِ الصِّدِّیقِ الطُّهْرِ الطَّاهِرِ الطَّیِّبِ الْمُبَارَکِ وَ الرَّضِیِّ الْمَرْضِیِّ وَ التَّقِیِّ الْهَادِی الْمَهْدِیِّ الزَّاهِدِ الذَّائِدِ الْمُجَاهِدِ الْعَالِمِ إِمَامِ الْهُدَى سِبْطِ الرَّسُولِ صلى الله علیه و آله و سلم وَ قُرَّةِ عَیْنِ الْبَتُولِ اللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَیِّدِی وَ مَوْلایَ کَمَا عَمِلَ بِطَاعَتِکَ وَ نَهَى عَنْ مَعْصِیَتِکَ وَ بَالَغَ فِی رِضْوَانِکَ وَ أَقْبَلَ عَلَى إِیمَانِکَ غَیْرَ قَابِلٍ فِیکَ عُذْرا سِرّا وَ عَلانِیَةً یَدْعُو الْعِبَادَ إِلَیْکَ وَ یَدُلُّهُمْ عَلَیْکَ وَ قَامَ بَیْنَ یَدَیْکَ یَهْدِمُ الْجَوْرَ بِالصَّوَابِ وَ یُحْیِی السُّنَّةَ بِالْکِتَابِ فَعَاشَ فِی رِضْوَانِکَ مَکْدُودا وَ مَضَى عَلَى طَاعَتِکَ وَ فِی أَوْلِیَائِکَ مَکْدُوحا وَ قَضَى إِلَیْکَ مَفْقُودا لَمْ یَعْصِکَ فِی لَیْلٍ وَ لا نَهَارٍ بَلْ جَاهَدَ فِیکَ الْمُنَافِقِینَ وَ الْکُفَّارَ اللهُمَّ فَاجْزِهِ خَیْرَ جَزَاءِ الصَّادِقِینَ الْأَبْرَارِ وَ ضَاعِفْ عَلَیْهِمُ الْعَذَابَ وَ لِقَاتِلِیهِ الْعِقَابَ فَقَدْ قَاتَلَ کَرِیما وَ قُتِلَ مَظْلُوما وَ مَضَى مَرْحُوما یَقُولُ أَنَا ابْنُ رَسُولِ اللهِ مُحَمَّدٍ وَ ابْنُ مَنْ زَکَّى وَ عَبَدَ فَقَتَلُوهُ بِالْعَمْدِ الْمُعْتَمَدِ قَتَلُوهُ عَلَى الْإِیمَانِ وَ أَطَاعُوا فِی قَتْلِهِ الشَّیْطَانَ وَ لَمْ یُرَاقِبُوا فِیهِ الرَّحْمَنَ اللهُمَّ فَصَلِّ عَلَى سَیِّدِی وَ مَوْلایَ صَلاةً تَرْفَعُ بِهَا ذِکْرَهُ وَ تُظْهِرُ بِهَا أَمْرَهُ وَ تُعَجِّلُ بِهَا نَصْرَهُ وَ اخْصُصْهُ بِأَفْضَلِ قِسَمِ الْفَضَائِلِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ زِدْهُ شَرَفا فِی أَعْلَى عِلِّیِّینَ وَ بَلِّغْهُ أَعْلَى شَرَفِ الْمُکَرَّمِینَ وَ ارْفَعْهُ مِنْ شَرَفِ رَحْمَتِکَ فِی شَرَفِ الْمُقَرَّبِینَ فِی الرَّفِیعِ الْأَعْلَى وَ بَلِّغْهُ الْوَسِیلَةَ وَ الْمَنْزِلَةَ الْجَلِیلَةَ وَ الْفَضْلَ وَ الْفَضِیلَةَ وَ الْکَرَامَةَ الْجَزِیلَةَ اللهُمَّ فَاجْزِهِ عَنَّا أَفْضَلَ مَا جَازَیْتَ إِمَاما عَنْ رَعِیَّتِهِ وَ صَلِّ عَلَى سَیِّدِی وَ مَوْلایَ کُلَّمَا ذُکِرَ وَ کُلَّمَا لَمْ یُذْکَرْ یَا سَیِّدِی وَ مَوْلایَ أَدْخِلْنِی فِی حِزْبِکَ وَ زُمْرَتِکَ وَ اسْتَوْهِبْنِی مِنْ رَبِّکَ وَ رَبِّی فَإِنَّ لَکَ عِنْدَ اللهِ جَاها وَ قَدْرا وَ مَنْزِلَةً رَفِیعَةً إِنْ سَأَلْتَ أُعْطِیتَ وَ إِنْ شَفَعْتَ شُفِّعْتَ اللهَ اللهَ فِی عَبْدِکَ وَ مَوْلاکَ لا تُخَلِّنِی عِنْدَ الشَّدَائِدِ وَ الْأَهْوَالِ لِسُوءِ عَمَلِی وَ قَبِیحِ فِعْلِی وَ عَظِیمِ جُرْمِی فَإِنَّکَ أَمَلِی وَ رَجَائِی وَ ثِقَتِی وَ مُعْتَمَدِی وَ وَسِیلَتِی إِلَى اللهِ رَبِّی وَ رَبِّکَ لَمْ یَتَوَسَّلِ الْمُتَوَسِّلُونَ إِلَى اللهِ بِوَسِیلَةٍ هِیَ أَعْظَمُ حَقّا وَ لا أَوْجَبُ حُرْمَةً وَ لا أَجَلُّ قَدْرا عِنْدَهُ مِنْکُمْ أَهْلَ الْبَیْتِ لا خَلَّفَنِیَ اللهُ عَنْکُمْ بِذُنُوبِی وَ جَمَعَنِی وَ إِیَّاکُمْ فِی جَنَّةِ عَدْنٍ الَّتِی أَعَدَّهَا لَکُمْ وَ لِأَوْلِیَائِکُمْ إِنَّهُ خَیْرُ الْغَافِرِینَ وَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ اللهُمَّ أَبْلِغْ سَیِّدِی وَ مَوْلایَ تَحِیَّةً کَثِیرَةً وَ سَلاما وَ ارْدُدْ عَلَیْنَا مِنْهُ السَّلامَ إِنَّکَ جَوَادٌ کَرِیمٌ وَ صَلِّ عَلَیْهِ کُلَّمَا ذُکِرَ السَّلامُ وَ کُلَّمَا لَمْ یُذْکَرْ یَا رَبَّ الْعَالَمِینَ @mohamad_hosein_tabatabaei
☘قال سیدالساجدین علیه السلام: رَحِمَ اَللهُ اَلْعَبَّاسَ فَلَقَدْ آثَرَ وَ أَبْلَى وَ فَدَى أَخَاهُ بِنَفْسِهِ حَتَّى قُطِعَتْ يَدَاهُ فَأَبْدَلَهُ اَللهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِمَا جَنَاحَيْنِ يَطِيرُ بِهِمَا مَعَ اَلْمَلاَئِكَةِ فِي اَلْجَنَّةِ كَمَا جَعَلَ لِجَعْفَرِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَ إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اَللهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مَنْزِلَةً يَغْبِطُهُ بِهَا جَمِيعُ اَلشُّهَدَاءِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ. ☘حضرت سید الساجدین علیه السلام فرمود: خداوند عموى من عباس را بيامرزد كه جان باخت و خويشتن را فداى برادرش كرد تا اينكه دستان او قطع شد و خدا در برابر اين فداكارى، دو بال به عباس عليه السلام عطا كرد كه همراه فرشتگان در بهشت پروازكنان مى‌گردد، همان‌سان كه به جعفر بن ابى طالب عليه السلام عطا نمود. براى عباس عليه السلام نزد خداوند منزلتى والاست كه در رستاخيز جمیع شهدا به آن غبطه مى‌خورند. ☘میلاد با سعادت و فرخنده‌ی حضرت نورالله اباالفضل العباس علیه السلام را به محضر حضرت حجت بن الحسن ارواحنا فداه و یکایک شیعیان و محبین آل الله علیهم السلام تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم. @mohamad_hosein_tabatabaei
☘میلاد مسعود ولی الله الاعظم، حضرت شاهزاده علی بن الحسین الاکبر علیهما‌السلام مبارک و فرخنده باد ☘در وصف کرامت آن حضرت چنین آمده است: ☘جَميلُ الخُلْق ، عَميمُ الفَضل ، عَظيمُ الجُود ☘حضرت علی اکبر علیه‌السلام اخلاق بسیار نیکویی داشت؛ بخشش او به همگان می‌رسید و جود و کرمش بسیار بود. ☘جهان‌دار و جهان‌بخش و جهان‌آرا علی اکبر ☘فَلک دست و فلک جاه و فلک پیما علی اکبر ☘ندیده هیچ چشمی در تمام عالم امکان ☘عَدیلت را، شبیه‌ت را، نظیرت را علی اکبر @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️علم حضرت یوسف به مراتب وجود◾️ ▪️انسان کامل به سبب اتساع نفسش در همه‌ی ساحت‌های وجودی از نشئه طبیعت تا عالم امر حضور دارد. تقدیر به یک ناقه نشانید دو محمل طغرای حدوث تو و سلمای قدم را ▪️از این‌رو بسته به نفوذ او در عوالم، می‌تواند از حقایق موجودات خبر دهد. این آگاهی از احکام اعیان ثابته، از ویژگی‌های ولایت الهی است و اتمام نعمت به انبیاء به سبب اتصالشان به این مقام بلند واحدیت می‌باشد. حضرت یعقوب وصول به این مرتبه را به یوسف نبی خبر می‌دهد: «وَكَذَٰلِكَ يَجْتَبِيكَ رَبُّكَ وَيُعَلِّمُكَ مِنْ تَأْوِيلِ الْأَحَادِيثِ وَيُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ...» (يوسف، ۶) ▪️احادیث موجودات حادث می‌باشند که تأویل آنها در اعیان ثابته است. انسانی که مظهر و آئینه اسماء حسنای الهی است علم به تأویل حادثات دارد و این غیر از تعبیر خواب است بلکه تعبیر مرتبه‌ی نازله‌ی چنین علمی می‌باشد. یعنی او به سبب احاطه‌ی علمی خود به احکام اعیان ثابته می‌تواند تمام سرگذشت موجود حادث را بیان کند. یوسف مظهر جمال و جلال الهی است و اسماء الله یا جمالی‌اند یا جلالی و کسی که به این دو اسم تحقق و تلبس یافت به احکام خدمه و سدنه‌ی او نیز آگاهی می‌یابد؛ هم از بهشت خبر می‌دهد و هم عوای سگان دوزخ را می‌شنود و احوال آنها را می‌بیند. یکی از هم زندانی‌هایش می‌گوید: «أَرَانِي أَعْصِرُ خَمْراً» و دیگری: «أَرَانِي أَحْمِلُ فَوْقَ رَأْسِي خُبْزًا تَأْكُلُ الطَّيْرُ مِنْهُ» (يوسف، ۳۶). حضرت یوسف از تأویل آن دو خبر می‌دهد؛ «لا يَأْتِيكُمَا طَعَامٌ تُرْزَقَانِهِ إِلَّا نَبَّأْتُكُمَا بِتَأْوِيلِهِ قَبْلَ أَنْ يَأْتِيَكُمَا» (يوسف، ۳۷). هم می‌تواند تأویل آن دو زندانی را بیان کند و هم خبر از طعامی که نیامده است بدهد. سخن از تأویل هر موجود است و خواب یک اماره و نشانه می‌باشد وگرنه اگر خواب را هم بیان نمی‌کردند او قادر بود از همه‌ی سرنوشت و مقدرات آن دو نفر خبر دهد کما اینکه جناب صدرالدین قونوی می‌گوید ابن عربی از همه‌ی وقایع عمر من تا لحظه مرگ را به من خبر داد. بیان تعبیر خواب پادشاه مصر نیز از این قسم علم به اعیان می‌باشد....