کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#چشمه_غدیر 3⃣ ☘ولایت علویه، ربّ الانبیاء☘ ☘«فَسَقَىٰ لَهُمَا ثُمَّ تَوَلَّىٰ إِلَى الظِّلِّ فَقَ
#چشمه_غدیر 4⃣
☘امام، کون جامع☘
☘«إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ» (مائده، ۵۵).
☘انسان کامل یعنی امام معصومِ دارای مقام ولایت مطلقه، کون جامع و مظهر اتمّ «لَايَشْغَلُهُ شَأْنٌ عَنْ شَأْنٍ» است. حضور در حضرتی از حضرات خمس او را از حضرت دیگر غافل نمیکند. هر چند شدّت حضورش در هر حضرت که اتمّ حضور است حافظ دیگر حضرات میباشد اما او خود حضرت جامع حضرات خمس است؛ یعنی در عین آن که در حضرت غیب مطلقه مستغرق و فانی است، در همان حال در حضرت غیب مضاف و شهادت مطلقه نیز حضور دارد و در تمام حضرات، حقیقتِ «كُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ» (يس، ۱۲) جاری است. از این رو استغراق در ذات حق متعال و توجّه تام به حضرتش در نماز او را از توجه به نشئه ی شهادت باز نمیدارد؛ و این توجه براساس ارادهی امام باذن الله تعالی صورت میپذیرد؛ «إنَّ الإمَامَ إذَا شاءَ اَنْ یَعْلَمَ اُعْلِمَ».
☘گاهی اراده میفرماید تمام عوالم وجودی در پیش او حاضر میشوند؛ «انا الذی نظرت فی عالم الملکوت فلم نجد غیری شیء و قد غاب، انا الذی اعلم ما یحدث آناً بعد آن و ساعة بعد ساعة؛ انا الذی اعلم خطرات القلوب و لمح العیون و ما تخفی الصدور، انا الذی اری اعمال العباد لایعزب عنّی شیء فی الارض و لا فی السماء»... و گاه بنا به مصالحی او خود چنین ارادهای را اراده نمیفرماید.
گهی بر طارم اعلی نشینم
گهی تا پشت پای خود نبینم
☘بیان دیگر آن که: توحید امام توحید ناب و مطلق صمدی قرآنی است. در این توحید، ذات اقدس اله حقیقتی جدای از مخلوقات و در کنار آنها نمیباشد بلکه «هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ» (حديد، ۴). «لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ» (توحید، ۳)، در عین آنکه در مرتبهی ذات، ذات اقدس احدیت هیچ کدام از صفات هیچ یک از مخلوقاتش را ندارد و حقیقتی بحت و لااسم و لارسم است، در همان حال در موطن ظهورش در صورت جمیع مخلوقاتش تجلّی فرموده است؛ «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ ۖ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ» (شوري، ۱۱). لذا تمام عوالم وجودی شئون و رسول اویند و از باب «عَظِّمْ يَا مُحَمَّدُ اِسْمَائِي»، در تمام عوالم سؤال هر سائلی، سؤال و درخواست رسولان حق و بلکه سؤال و امر حق میباشد. «وَاللهُ خَلَقَكُمْ وَمَا تَعْمَلُونَ» (صافات، ۹۶)؛ و «مَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَٰكِنَّ اللهَ رَمَىٰ» (انفال، ۱۷)؛ «يَدُ اللهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ» (فتح، ۱۰).
☘انسان کامل مستغرق در توحید صمدی، سؤال سائل در نماز را سؤال رسول حق دیده و با اجابت درخواست او امر حق را اجابت مینماید و این حقیقت تعظیم حق و اسماء اوست. چون او جلّ جلاله و عظم شأنه «الدَّانِی فِی عُلُوِّهِ، وَ الْعَالِی فِی دُنُوِّهِ» (صحیفه سجادیه، دعای ۴۷) میباشد و این نماز، نماز حقیقی است. نمازی که در آن حق با تمام شئونش تعظیم و تکریم میشود و در متن واقع ساری است نه نمازی که صرف توغل در الفاظ و یا نهایتاً اوهام و خیال مصلّی است که همه مخلوق خود نماز گزارند. و اینکه در نماز گاهاً طوری است که از نشئه ی شهادت منصرف میشود و یا نیزه از پای او بیرون میآورند معلوم او نمیشود و یا در جنگ از شدت غلبه ی عشق الم حدید و شمشیر را در نمییابد، دو وجه میتوان گفت؛ وجهی که گذشت اعنی اراده مینماید که در توجه تامّ به مراتب مافوق ظاهر باشد و وجه دیگر شدت استیلای نفس کلی ولوی امام بر مرتبهی بدن طبیعی او است چون احکام بدن مادّی مقهور احکام نفس ناطقه ی اوست لذا بدن از روح تبعیت مینماید.
#عید_غدیر #عیدالله_الاکبر
☘کتاب «علی، نقطه آغاز وجود» ص ۳۰ و ۳۱
☘
#ح_م
☑️معنای عید و دلایل برتری عید غدیرخم در بین اعیاد
▪️عید بهمعنای فرصتی برای عود و بازگشت به خویشتن است. انسانی که در روزمرّگیها خود را فراموش میکند و اسیر آمدوشدها، دادوستدها، گفتگوها و فعّالیتهای روزمرّهی زندگی مادّی و دنیوی میشود و از خویشتن خویش غافل میگردد، به فرصتی برای برگشتن، اندیشیدن و پرداختن به خود نیاز دارد.
▪️یک هفته کالاهای صنعتی را میسازد، ساختمان، ماشین و وسایل میسازد؛ امّا متأسّفانه خودش رها میشود. انسان باید در پایان هفته به خودسازی بپردازد و نباید خود را رها و فراموش کند.
▪️عید فرصتی برای عود به خویشتن است. با این معنا، اگر برترین عید این امّت عید غدیرخم است، پس بزرگترین و مناسبترین فرصت و مساعدترین شرایط برای بازگشت به خویشتن خویش عید غدیر خم است.
▪️انسانی که خلیفةالله و تجلّیگاه همهی اسماء و صفات الهی است، انسانی که همهی علم و قدرت الهی در خمیرهی او به ودیعت نهاده شده است، با فراموشی خویشتن، اسیر زندان محدودی به نام عالم طبیعت و زندگی منحطّی بهنام زندگی دنیوی و حیات حیوانی شده است.
▪️این انسان برای بازگشت به خویشتن و رسیدن به قلّهی بلند خلیفةاللّهی، برترین و مساعدترین فرصتی که در اختیار دارد، سرسپردن به آستان ولایت است؛ یعنی با دست بیعت سپردن به ولیّاعظم خداست که انسان میتواند به خویشتن خویش بازگردد.
▪️در مکاتب عرفانی بحث سرسپردن و دست بیعت دادن به ولیّ در مسیر سلوک، جایگاه ویژهای دارد؛ منتها از روایات بهخوبی میتوان دریافت که اگر انسان بخواهد به خویشتن خویش بازگردد، خود بیگانگی را ترک کند و به خودآگاهی منتقل شود، باید به ولیّ اعظم خدا سر بسپرد.
▪️بیعت با ولیّ اعظم خدا و انسان کامل، بهترین و سرنوشتسازترین فرصت است برای اینکه انسان بتواند به تمامیّت ظرفیّت خویشتن دست پیدا کند و همهی استعداد به ودیعت نهادهشده در خویش را فعلیّت ببخشد.
▪️در عید قربان، انسان در راه عشق حقّ متعال، در سرزمین منای عشق و آرزو، نفس خویش و انّیت، انانیّت، خودبینی، خودپرستی و خودپسندی خود را ذبح و قربانی میکند.
▪️قبل از عید فطر یک ماه دورهی کنترل نفس را از طریق روزه و پراختن به عبادات طی میکند. در روز جمعه دست از کار، فعالیت، تلاشهای مادّی و دنیوی میکشد و فراغتی برای خود تعبیه میکند.
▪️همهی این اعیاد فرصتهای خوب و مناسبی برای بازگشت به خویشتن است.
▪️امّا مناسبترین و مؤثّرترین فرصت، عید غدیرخمّ است. به همین دلیل همهی انبیاء الهی این روز را جشن میگرفتند و عید میدانستند.
ادامه دارد...
◾️استاد مهدی طیّب
#عید_غدیرخم◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☘نامهای مختلف عید غدیر بین اهل آسمان و زمین☘
☘عید غدیر هم در بین اهل آسمان و هم در بین زمینیان بزرگ داشته میشود.
☘بنابه روایات، این روز در آسمان و در میان ملائکه به نام روز «عهد معهود» روز پیمانِ گرفتهشده، شناخته میشود.
☘روز عید غدیر در زمین به «ميثاق مأخوذ» یعنی پیمان اخذشده، «جمع مشهود» جمعی که مورد شهود و شهادت است و «جمع مسؤول» جمعی که مورد سؤال است و از آن سؤال خواهد شد، نامیده شده است.
☘اگر در این احادیث آسمان و زمین را بهمعنای آسمان ملکوت و زمین مادّه در نظر بگیریم، روشن میشود که حقیقت عید غدیرخم، در جنبهی باطنی و درونی هر انسان وجود دارد.
☘در عالم دل، جان و روح «يَوْمُ الْعَهْدِ الْمَعْهُودِ» است؛ [یعنی عهد و پیمان ولایت در باطن و در روح و فطرت هر انسانی وجود دارد.]
☘و در عالم ظاهر و خودآگاه، یعنی بُعد هشیار و بعد ظاهری وجود انسان، همان «يَوْمُ الْمِيثاقِ الْمَاْخُوذِ»، «يَوْمُ الْجَمْعِ الْمَسْؤُولِ» و «يَوْمُ الْجَمْعِ الْمَشْهُودِ» است.
☘استاد مهدی طیّب
#عید_غدیرخم☘
@mohamad_hosein_tabatabaei
☘جایگاه عید غدیرخم در روایات☘
☘به تعبیری که در روایات معصومین علیهمالسّلام وارد شده، عید غدیرخم برترین اعیاد امّت است.
☘امام صادق علیهالسّلام فرمودند:
اِنَّ يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍ بَيْنَ الْفِطَرِ وَ اْلاَضْحىٰ وَ الْجُمُعَةِ كَالْقَمَرِ بَيْنَ الْكَواكِبِ
روز غدیرخم بین اعیاد بزرگ اسلامی، یعنی بین عید فطر، عید قربان و روز جمعه، چنان برجستگی دارد که همچون ماه بین ستارگان شاخص و برجسته است.
☘پیغمبراکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍ اَفْضَلُ اَعْيادِ اُمَّتِى:
برترین عیدهای امّت من عید غدیرخم است.
☘امام صادق علیهالسّلام در روایتی دیگر، عید غدیرخم را روز عید بزرگ خدا نامیدهاند:
عِيدُ اللهِ اْلاكْبَرُ!
☘و بنابه روایات، همهی انبیاء الهی این روز را جشن میگرفتند. در همهی ادیان روز هجدهم ماه ذیالحجّه روز برجسته و عید بوده است.
☘بسیاری از انبیاء تعیین وصیّ و نصب جانشین خود را در همین روز انجام دادند.
☘بنابه روایات حضرت موسایکلیم علیهالسّلام، وصیّ خویش یوشعبننون را در روز هجدهم ماه ذیالحجّه به جانشینی خویش منصوب کردند.
☘عیسیبنمریم علیهالسّلام، شمعونالصّفا را در روز هجدهم ماه ذیالحجّه به جانشینی و وصایت خویش منصوب کردند.
☘سلیمان نبی علیهالسّلام، عاصفبنبرخیا را در روز هجدهم ماه ذیالحجّه به وصایت و جانشینی گماردند.
☘و پیغمبراکرم حضرت محمّدمصطفی صلّی الله علیه و آله در روز هجدهم ماه ذیالحجّه امیرالمؤمنین علیّبنابیطالب علیهالسّلام را به وصایت و جانشینی خود منصوب فرمودند.
☘استاد مهدی طیّب
#عید_غدیرخم☘
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️درباره محبت از جنید پرسیدند، گفت: محبت درست نشود مگر میان دو تن که یکی دیگری را گوید: "ای من". محبت عبارت است از دخول صفات محبوب به جای صفات محب.
▪️و این همان قول خداوند است که هنگامی که او را دوست داشتم چشم او میشوم که با آن میبیند و گوشش میشوم که با آن میشنود و دستش که با آن عمل میکند.
◾️#ابونصر_سراج
(اللمع فی التصوف، ص ۱۸۸) ◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
#خدایا ما را به آنچه شایسته و پسند توست هدایت فرما، و از متمسکین به ولایت حضرت دلبر مولانا امیرالمومنین علیه السلام خضر وادی حب و قرب قرار بده بحق محمد وال محمد علیهم السلام ان شاء الله !!!
آمین یا رب العالمین
#بندگی_خدا_روزیتون
#یا_علی✋
#مراقبات_روز_عید_غدیر_خم
☘۱- روزه
کفارۀ ۶۰ سال گناه و بنابه روایات معادل روزۀ همه عمر دنیا و معادل صد حج و صد عمره است
☘۲- غسل
☘۳- زیارت امیرالمؤمنین علی علیه السّلام
سه زیارت مخصوص برای این روز نقل شده که یکی از آنها زیارت امین الله است
☘۴- تعویذی که سیّد بن طاووس در اقبال الاعمال از رسول خدا صلی الله علیه و آله روايت كرده است:
▪️بسمِ الله الرّحمنِ الرَّحيمِ، بِسمِ اللّه خَيرِ الْأَسماءِ، بِسمِ اللّه رَبِّ الاخِرَةِ وَ الأُولى، وَ رَبِّ الارضِ وَ السّماءِ، الَّذِی لا يَضُرُّ مَعَ اسمِهِ كَيدُ الأَعداءِ، وَ بِها تُدفَعُ كُلُّ الأَسواءِ، وَ بِالقِسَمِ بِها يَكفِی مَنِ استَكْفى
▪️اللّهُمَّ انتَ رَبُّ كُلِّ شَیءٍ وَ خالِقُهُ، وَ بارِئُ كُلِّ مَخْلُوقٍ وَ رازِقُهُ، وَ مُحصِي كُلِّ شَیءٍ وَ عالِمُهُ، وَ كافی كُلِّ جَبَّارٍ وَ قاصِمُهُ، وَ مُعينُ كُلِّ مُتَوَكِّلٍ عَلَيهِ وَ عاصِمُةُ، وَ بِرُّ كُلِّ مَخْلُوقٍ وَ راحِمُهُ، لَيسَ لَكَ ضِدٌّ فَيُعانِدُكَ، وَ لا نِدٌّ فَيُقاوِمُكَ، وَ لا شَبِيهٌ فَيُعادِلُكَ، تَعالَيتَ عَنْ ذلكَِ عُلُوّاً كَبِيراً
▪️اللّهُمَّ بِكَ اعتَصَمتُ وَ استَقَمْتُ وَ الَيكَ تَوَجَّهتُ وَ عَلَيكَ اعتَمَدْتُ، يا خَيْرَ عاصِمٍ وَ اكرَمَ راحِمٍ وَ احكَمَ حاكِمٍ وَ اعلَمَ عالِمٍ، مَنِ اعتَصَمَ بِكَ عَصَمتَهُ، وَ مَنِ استَرحَمَكَ رَحِمْتَهُ، وَ مَنِ اسْتَكْفاكَ كَفَيتَهُ، وَ مَنْ تَوَكَّلَ عَلَيْكَ امِنتَهُ وَ هَدَيتَهُ، سَمعاً لِقَولكَِ يا رَبِّ وَ طاعَةً لِامرِكَ
▪️اللّهمَّ أَقُولُ وَ بِتَوفِيقِكَ أَقُولُ، وَ عَلى كِفايَتِكَ أُعَوِّلُ، وَ بِقُدْرَتِكَ أَطُولُ، وَ بِكَ أستَكفِی وَ أَصُولُ، فَاكفِنِی اللّهُمَّ وَ انقِذْنِی وَ تَوَلَّنِی وَ اعصِمنی وَ عافِنِی، وَ امنَع مِنِّی وَ خُذ لِی وَ كُن لِی بِعَينِكَ وَ لا تَكُن عَلَيَّ، اللّهُمَّ انتَ رَبِّي عَلَيكَ تَوَكَّلتُ وَ الَيكَ انَبتُ وَ الَيكَ المَصِيرُ وَ انتَ عَلى كُلِّ شَیءٍ قَدِيرٌ.
☘۵- دو رکعت نماز که نزدیک ظهر خوانده میشود:
▪️در رکعت اوّل «حمد» و سوره «قدر»
▪️در رکعت دوّم «حمد» و سوره «توحید»
#پس_از_سلام_سر_به_سجده _گذارده و ۱۰۰ بار بگوید:
▪️«شکراً لله»
☘سپس سر از سجده بردارد و دعایی را بخواند که بطور کامل در مفاتیحالجنان نقل شده است:
▪️اللَّهُمَّ اِنِّی اَسئلُكَ بِانَّ لَكَ الحَمدَ، وَحدَكَ لا شَريكَ لَكَ،...
#و_باز_سر_به_سجده_گذارده_و_بگوید:
▪️«الحمدلله» ۱۰۰ بار
▪️«شکراًلله» ۱۰۰ بار
☘در روایات آمده کسی که این نماز را در این روز بخواند مانند کسی است که در روز عید غدیرخم در محضر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلّم حضور داشته و صادقانه با امیرالمؤمنین علی علیه السّلام بیعت کرده است
☘۶- دو رکعت نماز پس از غسل و حدود یک ساعت مانده به ظهر
این نماز مقارن با زمانی که پیامبر در غدیرخم امیرالمؤمنین علیه السّلام را به خلافت و امامت برای مردم نصب فرمودند خوانده میشود، بدین کیفیت:
#در_هر_رکعت :
▪️سوره «حمد» یک بار
▪️سوره «توحید» ده بار
▪️«آیتالکرسی» (تا هوالعلی العظیم) ده بار
▪️سوره «قدر» ده بار
☘براساس روایات خواندن این نماز ثواب صد هزار حج و صد هزار عمره را دارد و باعث برآمدن حوائچ دنیوی و اخروی با سهولت و عافیت میشود، انشاءالله
☘۷- دعای ندبه
☘۸- دعای مخصوص روز عید غدیرخم که در مفاتیح الجنان نقل شده است:
☘اَللَّهُمَّ اِنّی اَسئَلُكَ بِحَقِّ مُحمَّد نَبيِّكَ، وَعَلِی وَلِيِّكَ، وَالشَّانِ وَالقَدرِ الَّذی خَصَصتَهُما بِهِ دُونَ خَلقِكَ، اَن...
☘۹- هرگاه به مؤمنی میرسند سپاس الهی را بابت ولایت امیرالمؤمنین علی علیه السّلام به جا آورده و بگویند:
☘الْحَمْدُ للهِِ الّذی جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّكينَ بِوِلايَةِ اَميرِالمُؤْمِنينَ وَالاَْئِمَّةِ عَلَیهِمُ السَّلام☘
#و_نیز_بگویند:
☘الحَمدُ للهِِ الَّذی اَكرَمَنا بِهذا اليَومِ، وَجَعَلَنا مِنَ المُوفينَ بِعَهدِهِ اِلَينا، وَميثاقِهِ الَّذی واثَقَنا بِهِ مِن وِلايَةِ وُلاةِ اَمرِهِ، وَالقُوّامِ بِقِسطِهِ، وَلَم يَجعَلنا مِنَ الجاحِدينَ وَالمُكَذِّبينَ بِيَومِ الدّين
☘۱۰- صد بار گفتن این ذکر:
☘الحَمدُ للهِِ الّذی جَعَلَ كَمالَ دينِهِ وَتَمامَ نِعمَتِهِ، بِوِلايَةِ اَميرِ المُؤمِنينَ عَلیِّ بنِ اَبی طالِب عَلَيهِ السَّلامُ☘
☘۱۱- صلوات بر پیامبر و خاندان پاک و مطهرش
☘۱۲- صله ارحام، هدیه دادن، احسان و انفاق
هر درهم احسان و انفاق در این روز، برابر با صد هزار درهم در غیر این روز خواهد بود
☘۱۳- اطعام
کسی که در روز عید غدیر مؤمنی را اطعام کند، مانند این است که تمام انبیاء و صدیقین را اطعام کند و افطار هر یک مؤمن در روز عید غدیر معادل افطار صد هزار پیامبر و صدیق و شهید است
☘۱۴- عقد اخوت با برادران مؤمن
#مراقبات_ماه_ذیالحجه
@mohamad_hosein_tabatabaei
زین سبب پیغامبر با اجتهاد
نام خود وان علی مولا نهاد
گفت هر کو را منم مولا و دوست
ابن عم من علی مولای اوست
کیست مولا آنک آزادت کند
بند رقیت ز پایت بر کند
چون به آزادی نبوت هادیست
مؤمنان را ز انبیا آزادیست
ای گروه مؤمنان شادی کنید
همچو سرو و سوسن آزادی کنید
@mohamad_hosein_tabatabaei
☘الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی جَعَلَ کَمَالَ دِینِهِ وَ تَمَامَ نِعْمَتِهِ بِوِلاَیَةِ مولیٰنا أَمِیرالْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ بْنِ أَبِیطَالِبٍ وَ أَولادِهِ المَعْصومین عَلَیْهِم السَّلاَمُ☘
☘برکات عیدالله الاکبر بر یکایک عاشقان ولایت و شیعیان مولا امیرالمؤمنین علیه السلام صد افزون باد
#غدیر
#عیدالله_الاکبر
@mohamad_hosein_tabatabaei
☘برکات میلاد موفور السرور حضرت امام موسی بن جعفر الکاظم علیهما السلام بر شیعیان و محبان آلالله صد افزون باد☘
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️رويداد مباهله - بخش اوّل◾️
▪️هنگامى كه پيامبر صلّى الله عليه و آله و سلّم مكه را فتح كردند و عرب تحت فرمان ایشان درآمد، نمايندگان و نامههايى از سوى خود به مناطق مختلف جهان فرستاده و مردم را به اسلام دعوت كردند.
▪️«عقبه بن غزوان»، «عبدالله بن ابى اميه»، «هدير بن عبدالله» و «حبيب بن سنان» نمايندگان پيامبر صلّى الله عليه و آله و سلّم بودند كه به «نجران» اعزام شده تا مسيحيان آنجا را به اسلام دعوت نمايند و به آنان پيشنهاد كنند يا اسلام را پذيرفته و با مسلمانان برادر شوند، يا در صورت نپذيرفتن اسلام جزيه پرداخته و در صورت رد هر دو پيشنهاد آماده جنگ باشند.
▪️در نامه رسول اكرم صلّى الله عليه و آله و سلّم آمده بود:
▪️بگو: اى اهل كتاب بياييد از سخن حقّى كه ما و شما آن را قبول داريم پيروى كنيم، كه به جز خداى يكتا هيچكس را نپرستيده، چيزى را شريک او قرار نداده، و برخى را به جاى خدا به خدايى تعظيم نكنيم. اگر آنها از حق روى گرداندند، بگوييد شما گواه باشيد كه ما تسليم فرمان خداونديم.
▪️پس از رسيدن پيام پيامبر صلّى الله عليه و آله و سلّم، در معبد بزرگ خود گرد آمدند. عده ديگرى نيز از «مذحج»، «عک»، «حمير»، «انمار» و خويشان و همسايگان آنها از قبايل «سبأ» - كه همگى بجهت سرنوشت مشترک خود و شرايطى كه براى آنان بوجود آمده بود خشمگين بودند - به آنان پيوستند.
▪️اسقف بزرگ آنان كه انسان موّحدى بود، علاوه بر مسيح به پيامبر عليه السّلام نيز ايمان داشت ولى اين مطلب را پنهان مىكرد. وقتى ديد مىخواهند به مدينه رفته و با پيامبر صلّى الله عليه و آله و سلّم به مشاجره برخيزند، آنان را پند و اندرز داده و به تأمل و تأنى دعوت كرد. «كرز بن سبره حارثى» - كه در آن زمان سرپرست قبيله «بنى حارث بن كعب» و فرمانده نظامى آنان و از اشراف و بزرگان آنان محسوب مىشد - از سخنان او خشمگين شده و به مقابله با او برخاست ولى اسقف بزرگ، «سيد» و «عاقب» كه آنان نيز از بزرگان قوم خود بودند، به مقابله با او برخاستند.
▪️و به اين ترتيب گفتگوى آنان طول كشيد تا جايى كه براى تطبيق صفات پيامبر صلّى الله عليه و آله و سلّم با آنچه پيامبران گذشته در مورد او گفته بودند، كتاب «جامعه» را آورده و ديدند سخنان اسقف بزرگ درست است. در اين جا بود كه «سيد» و «عاقب» مضطرب شده و تصميم گرفتند براى مشاهدهی صفات پيامبر صلّى الله عليه و آله و سلّم و تطبيق بشارتهاى پيامبران گذشته با او به مدينه بروند.
▪️«سيد» و «عاقب» به همراه چهارده نفر از بزرگان و علماى مسيحى نجران و هفتاد نفر از اشراف و بزرگان «بنى حارث بن كعب» براى ديدن پيامبر صلّى الله عليه و آله و سلّم به طرف مدينه حركت كردند. آنان داراى چهرههاى زيبا و بدنى متناسب بودند و هنگامى كه نزديک مدينه رسيدند، براى اين كه با همراهان خود به مسلمين و مردم مدينه فخر فروشى كنند، سيد و عاقب سفارش كردند كه از مركبهاى خود پياده شده، خود را آرايش كرده، لباسهاى معمولى خود را از تن در آورده، لباسهاى ابريشمى و زيباترين و بهترين لباسهاى خود را بپوشند، خود را خوشبو نموده و با شكلى زيبا و صفى منظم به سوى مدينه حركت نمايند. وقتى در مسجد رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم بر آن حضرت وارد شدند، وقت نماز آنان بود. به طرف مشرق مشغول نماز شدند.
▪️مسلمانان خواستند مانع اين عمل شوند ولى پيامبر صلّى الله عليه و آله و سلّم نگذاشتند.
▪️تا سه روز نه پيامبر صلّى الله عليه و آله و سلّم آنان را دعوت به اسلام كرد و نه آنان از پيامبر سئوالى كردند، تا بدين ترتيب آنان فرصت كافى براى ديدن پيامبر صلّى الله عليه و آله و سلّم و تطبيق صفات او با آنچه در كتابهاى خود درباره پيامبر ديده بودند، داشته باشند.
ادامه دارد ...
◾️المراقبات
میرزا جواد آقا ملکی تبریزی◾️
#مناسبات_ماه_ذیالحجه
#مباهله
@mohamad_hosein_tabatabaei