eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.5هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
بسمه تعالی شانه ☘لطیفه ای در شهادت حضرت محسن بن علی علیهماالسلام. ☘امام صادق علیه‌السّلام در توضیح آیه‌ی شریفه: «و إذَا المَوؤُدَةُ سُئِلَت بِأیِّ ذَنبٍ قُتِلَت»، به مُفَضَّل فرمودند: ☘يَا مُفَضَّلُ وَ «الْمَوؤُدَةُ» وَاللهِ مُحْسِنٌ، لِأنَّهُ مِنَّا لا غَيْرَ، فَمَنْ قَالَ غَيْرَ هَذا فَكَذَّبُوهُ. ☘ای مفضّل! به خدا سوگند مقصود از «موؤدة» علیه‌السلام است. زیرا او از دودمان ماست؛ هر کس چیزی جز این گفت او را تکذیب کنید! ☘لطایف و حقایق کلام کشاف حقایق حضرت امام جعفر بن محمد الصادق اجمالا این است که شأن جناب محسن بن علی علیهماالسلام شأن قیامتی است. ☘«اذا» در آیات ابتدایی سوره تکویر ظرف ظهور قیامت است که در آن مرتبه، خورشید بی فروغ می‌شود و ستارگان فرو می‌ریزند و کوه‌ها متلاشی می‌شوند و وحوش محشور شوند و دریاها آتش بگیرند در این موطن و مقام از «موؤدة» سوال می‌شود که به چه گناهی کشته شد؟ ☘کما اینکه در قیامت از نعیم سوال می‌شود و آن به تعبیر روایات وارده از معصوم علیهم السلام ولایت است که همه‌ی خلائق باید مورد سوال و بازخواست قرار گیرند که نسبت به ولایت الهیه که اُس و اساس هر چیزی من جمله انسان است چگونه عمل کردند؟ آیا شکر نعمت ولایت را که نعمت وجود و کمالات آن است بجا آوردند یا دچار غفلت از آن شدند؟! ☘قیامت موطن اضمحلال حدود و ظهور و غلبه نور حق است لذا به سبب مالکیت واحد قهار و استیلای وحدت حقیقی، حد خورشیدی بی‌فروغ می‌شود و نور وجود آشکار می‌گردد و شاهد در خورشید اله می‌بیند و در جبال اله. در نجوم اله می‌بیند و در بحار اله. چون در واقع «هو فی الشمس اله و فی الجبال اله». همانگونه که حق در قرآن خود را چنین معرفی کرد: «وَ هُوَ الَّذِی فِی السَّماءِ إِلهٌ وَ فِی الْأَرْضِ إِلهٌ» ☘مراد از این شمس و نجوم و جبال و بحار چه معنای ظاهری باشد چه معنای باطنی از قبیل مراتب نفس انسانی چون روح و حواس ظاهری و اعضا و جوارح و قوای حیوانی جملگی بر اثر ظهور آفتاب قیامت منکدر می‌شوند و نور حق آشکار می‌شود و مکر الهی برملا می‌گردد. حق تبارک و تعالی در این ساحت از عصمت حضرت محسن پرده بر می‌دارد که کشته شدن او به کدامین گناه بوده است؟! ☘پس بدان و آگاه باش که بحکم «الوَلَدُ سرُّ أَبیه و أُمِه»، آنجناب دارای عصمت مأخوذ از معدن آن یعنی حضرت فاطمه سلام الله علیها و امیرالمؤمنین علیه السلام بود و آنانکه او را شهید کردند، عصمت و طهارت محضه را شهید کردند؛ چنین کسانی معصوم کش هستند. شهادت حضرت محسن بن علی ماهیت ظلمانی فوق ظلمانی قاتلینش را رسوا کرد تا عالم و آدم بدانند که آنها دشمنان فطرت و عصمت حقه‌ی الهیه هستند. لذا آیه به حکم فرمایش امام صادق علیه‌السّلام استأثاری حضرت محسن علیه‌السّلام است و دیگر کودکانی را که در رحم مادر کشته شدند شامل نمی‌شود و اگر آن کودکان نیز به ناحق کشته شده باشند موطن انتقامشان همین عالم ماده یا نهایت برزخ خواهد بود اما به سبب منزلت اولین شهید راه ولایت و اینکه آن جناب به سبب قرب به عصمت کبرای الهی و بر اساس روایات بهترین جنین است و جنین مشیر به پوشیدگی و بطون است در باطنی ترین لایه‌ی هستی از سبب شهادت او سوال خواهد شد. کما اینکه از نعیم ولایت که کمون و بطون است در قیامت سوال می‌شود. ☘اکمام رضا علیه السلام در تفسیر آیه‌ی «وَقِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ» همین مطلب را می‌فرماید که قیامت که موقف، موقف است در هر موقفی از مواقف از ولایت سوال می‌شود. ☘در عیون اخبار الرضا علیه السلام از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت می‌کند: «قَالَ النَّبِیُّ: أَوَّلُ مَا یُسْأَلُ عَنْهُ الْعَبْدُ حُبُّنَا أَهْلَ الْبَیْت»؛ فرمود: اولین چیزی که مورد پرسش قرار می‌گیرد، دوستی ما اهل‌بیت است. ☘و در آیه مودت فرمود که آن دوستی فرزندان فاطمه سلام الله علیها است. ☘ولایت امر ساری در هر چیزی است که حیات و قوام آن چیز به او بستگی دارد لذا هر کمالی که در بین موجودات پخش شده است به سبب ولایت است از این‌رو در معاد فقط از این نعیم عظیم اعظم سوال خواهد شد که آیا بر مدار محبت و اطاعت و عبودیت ولایت بوده‌اید یا خیر؟ این سوال قاسم بهشت و جهنم خواهد بود چون ولی مظهر اسم جامع است و بر اساس پاسخ هر عینی به سوال مذکور، درخواست او را اجابت خواهد کرد و حق او را از بهشت با مراتبش و جهنم با درکاتش ادا خواهد کرد. ☘پس محسن که برترین جنین است در ردیف بهترین افراد در روز قيامت قرار دارد و از او سوال خواهد شد کما اینکه از نعیم سوال خواهد شد. ☘جنین مقام اجمال و بطون است و آن شأن غیبی و باطنی ولایت است و محب محسنی در پاسخ سوال، طالب مراتب غیبی ولایت خواهد بود و منکر او در درکات عمیق جهنم مسکن خواهد گزید. یک نکته از این معنی گفتیم و همین باشد... ☘پنجشنبه ۵ ربیع الاول ۱۴۴۵ قمری ۳۰ شهریور ۱۴۰۲☘
▪️بنا بر نقل اهل معرفت این دعای شریف را جناب کلمةالله العُلیا، وصی اعظم خاتم انبیا صلّی‌الله‌علیه‌وآله، حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام به عالِم ربانی حاج «سیّد علی مدرسی»قدس‌سرّه القا و تعلیم فرمودند که حاوی اسم اعظم و به محوریت حضرت زهرۀ زهرا سلام‌الله‌علیها مشتمل بر انوار تبرّی و تولّی است. ▪️اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی فَاطِمَةَ وَأَبِیهَا وَبَعْلِهَا وَبَنِیهَا بِعَدَدِ مَا أَحَاطَ بِهِ عِلْمُكَ وَالْعَنْ أَعْدَاءَهُمْ أَجْمَعِینَ بِعَدَدِ مَا أَحَاطَ بِهِ عِلْمُكَ، اللَّهُمَّ الْعَنِ الْجِبْتَ وَالطَّاغُوتَ وَالنّعْثَلَ، بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ‏. ◾️جُنّةُ العاصمه، آیت الله میرجهانی قدس‌سرّه، چاپ: موسسه شمسُ الضّحی، ص ۸◾️
☘☘☘برکات خجسته میلاد موفور السرور گزین خلائق، حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و صادق آل‌الله، حضرت امام جعفر بن محمد علیهما السلام بر شما صد افزون باد.☘☘☘ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️..ما باید خودسازی را در راس سائر امور قرار دهیم. این همه انزال کتب، ارسال رسل، مسجد، محراب منبر مدرسه حوزه دانشگاه، گفت و شنود، قلم و تعلیم و تعلم، مقدمات هستند و اصل ذوالمقدمه است؛ و آن هم این است که انسان درست خودش را بسازد. ▪️فوق همه‌ی کارها همین است که انسان خودش را درست بسازد و دانستن، تنها همین دانستن مفهومی نیست. دانستن مفهومی موجب ارتقای وجودی و اعتلای روحی انسان نمی گردد و انسان از آن چندان بهره ای نمی گیرد و به مقام شامخ ولایت تکوینی نمی رسد. باید خود آن حقائق نوری که معانی اسما هستند در انسان پیاده شوند. ▪️در مفاهیم کلمات و لغات ممکن است کسی که تا اندازه ای به علم صرف آگاهی داشته باشد و بتواند کلمات را به اصل و ریشه ی شان ارجاع دهد، به کتاب لغت مراجعه کند و معانی و مفاهیم آنها را تحصیل کند و بفهمد که رحیم یعنی چه و رحمن به چه معناست و مفهوم علیم و عالم چیست. با داشتن یک کتاب منتهى الأرب في لغة العرب مثلاً می تواند مفاهیم یک دوره ی کامل کلمات مفرده ی لغات عرب را بیاموزد و به معنای رحیم و عطوف آگاهی بیابد و از ادراک مفاهیم آنها لذت ببرد؛ اما در وقت عمل و هنگام حادثه مثل پلنگ درنده بر ابنای نوعش حمله میکند و می خواهد شکم ها بدرد و آدمها بکشد. چنین شخصی در حقیقت حیوان مفترس است؛ همان پلنگ است نه آدم. به فرموده ی امیرالمؤمنین علیه‌السلام: " فالصورة صورة إنسان والقلب قلب حيوان ". ◾️ولایت تکوینی /ص۱۵ استاد علامه حسن‌زاده‌ی آملی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️امام اميرالمؤمنين على (عليه السلام) به یکی از دانشمندان یهود گفت: هرکس طباع او معتدل باشد مزاج او صافی گردد. و هرکس مزاجش صافی باشد اثر نفس در وی قوی گردد و هرکس اثر نفس در او قوی گردد به سوی آن‌چه که ارتقایش دهد بالا رود. ▪️هرکه به سوی آن‌چه ارتقایش دهد بالا رود به اخلاق نفسانی متخلق گردد و هرکس به اخلاق نفسانی متخلق گردد موجودی انسانی شود نه حیوانی و به باب ملکی درآید و چیزی او را از این حالت برنگرداند. ▪️پس یهودی گفت: الله اکبر! ای پسر ابوطالب همه فلسفه را گفته‌ای، چیزی از فلسفه را فروگذار نکرده‌ای. ◾️ (هزار و یک کلمه، کلمه ۱۲۲)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️یکی از اساتید بزرگوارمان (خدا رحمتش کند) محاسبات حروفی و جفری داشتند. می‌فرمود: سوال کردم که چگونه باید حضور حضرت بقیة الله (علیه السلام) تشرف یافت؟ جواب آمد: به توجه تام الی الله! ◾️ (دروس شرح اشارات، نمط هشتم)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️ششم ربیع‌الاول سال‌روز رحلت عارف کبیر آیت‌الله سید علی قاضی◾️ : ▪️امـا وصـيـت‌هـاى ديـگـر، عـمـده آنـهـا نـمـاز اسـت. نـمـاز را بـازارى نـكـنـيـد، اول وقـت بـه جـا بـيـاوريـد بـا خضوع و خشوع ! اگر نماز را تحفظ كرديد، همه چيزتان مـحـفـوظ مـى‌مـاند و تسبيحه صديقه كبرى سلام الله عليها و آية الكرسى در تعقيب نماز تـرك نـشـود... ▪️در مـسـتـحبات تعزيه‌دارى و زيارت حضرت سيدالشهداء مسامحه ننماييد و روضه هفتگى ولو دو سه نفر باشد، اسباب گشايش امور است و اگر از اول عـمـر تـا آخرش در خدمات آن بزرگوار از تعزيت و زيارت و غيرهما به جا بياوريد، هـرگـز حـق آن بـزرگـوار ادا نـمـى شـود و اگـر هـفـتـگـى مـمـكـن نـشـد، دهـه اول محرم ترك نشود. ▪️ديـگـر آنـكـه، اگـرچـه ايـن حرف‌ها آهن سرد كوبيدن است، ولى بنده لازم است بگويم، اطـاعـت والدين، حسن خلق، ملازمت صدق، موافقت ظاهر با باطن و ترك خدعه و حيله، تقدم در سلام و نيكويى كردن با هر بر و فاجر، مگر در جايى كه خدا نهى كرده. ▪️اين‌ها را كه عـرض كـردم و امـثـال ايـن‌هـا را مـواظـبـت نـمـايـيـد! الله الله الله كـه دل هيچ كس را نرنجانيد! (وصیت نامه) ☑️حمد و ۱۱ توحید را به روح بلندش هدیه نماییم @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️ ▪️خداوند نصیب کرده و من دیده‎ام که چگونه درخت طوبی در قلب‎های مؤمنین شاخه دارد. هر کس به صفتی از صفات نیک چنگ زده باشد، در واقع به شاخه‎ای از شاخه‎های درخت طوبی چنگ زده است و او را به بهشت می‎کشاند. امیدوارم به بیشترین شاخه‎های آن چنگ بزنید. ▪️از حضرت امیر علیه السّلام نقل شده است که فرمودند: هر کس یک خصلت از خصایل نیک را در وجود خود مستقر سازد و تکمیل کند، من روز قیامت همراه او وارد بهشت می‎شوم. یک صفت از ائمّه علیهم السّلام که در شما طلوع می‎کند، روی آن کار کنید و آن را تکمیل کنید. ما ظرفیت همه‎ی صفات آنها را در حدّ کمال که نداریم، هر کدام از صفت‎ها که به آن مایلید و رغبت دارید، اگر همان یک صفت را تکمیل می‎کنید، شما را به مقصد می‎رساند. ◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀۱۰ ربیع الاول سالروز ازدواج حضرت رحمة للعالمین صلی‌الله‌علیه‌وآله و ام‌المؤمنين بانو خدیجة کبری سلام‌الله‌علیها🍀 🍀وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا (الفرقان، ٧٤) 🍀و آنان که می‌گویند‌: پروردگارا! ما را از سوی همسران و فرزندانمان خوشدلی و خوشحالی بخش، و ما را پیشوای پرهیزکاران قرار ده. 🍀 فِي قَوْلِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ: رَبَّنٰا هَبْ لَنٰا مِنْ أَزْوٰاجِنٰا وَ ذُرِّيّٰاتِنٰا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنٰا لِلْمُتَّقِينَ إِمٰاماً، قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِجَبْرَئِيلَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: مَنْ أَزْوٰاجِنٰا؟ قَالَ: خَدِيجَةُ. قَالَ: وَ ذُرِّيّٰاتِنٰا؟ قَالَ: فَاطِمَةُ. قَالَ: قُرَّةَ أَعْيُنٍ؟ قَالَ: اَلْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ. قَالَ: وَ اجْعَلْنٰا لِلْمُتَّقِينَ إِمٰاماً؟ قَالَ: عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ صَلَوَاتُ اللهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ صَلاَةً بَاقِيَةً إِلَى يَوْمِ الدِّينِ. 🍀رسول خدا صلی الله علیه و آله به جبرئیل فرمودند: منظور از «أَزْوٰاجِنٰا» کيست‌؟ عرض کرد: حضرت خديجه سلام الله علیها است. فرمودند: «وَ ذُرِّيّٰاتِنٰا» کیست؟ عرض کرد: حضرت فاطمه سلام الله علیها، فرمودند: «قُرَّةَ أَعْيُنٍ» کیست؟ عرض کرد: امام حسن و امام حسين صلوات الله علیهما هستند فرمودند: «وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِينَ إِماماً» کیست؟ عرض کرد: امام علی بن ابی طالب سلام الله علیه‌ است. ☘بحار الأنوار ج‏ ۲۴، ص ۱۳۵ ☘تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة، ج۱، ص ۳۸۱ ☘تفسير فرات الکوفي، ج۱، ص ۲۹۴ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️أللّهُمَّ انصُرِ الإسلَامَ وَ أهلَهُ وَ اخذُلِ الکُفرَ وَ أهلَهُ. أللّهُمَّ انصُر جُیُوشَ المُسلِمِینَ. @mohamad_hosein_tabatabaei