#مناجات_سحرگاهی
☘نکات بسیار آموزنده، تأثیرگذار و لطیفی در دعای بعد از نماز شفع و در دعای حزین وجود دارد.
☘شب، خلوتگاه اُنسِ با خداست. عاشق، خلوتِ دیدار با معشوق را از دست نمیدهد. دوستان خدا وقتی شب میرسد و هوا تاریک میشود، به وَجد میآیند و در شرایطی که دیگران در بسترها غُنودهاند، پهلو از بستر خالی میکنند، سر از بالین برمیدارند و در خلوت اُنسِ با خدا نَردِ عشق میبازند.
☘امیدواریم خدای متعال ما را اَهلِ سحر قرار دهد و فقط از اَصحاب سحر نباشیم؛ فرق است بین اَهل و اَصحاب.
☘مناجات و دعاهای لطیف و زیبایی در کتابهایی مثل مِفتاحُ الفَلاح شیخ بهایی، مِصباح کفعمی، مِصباح شیخ طوسی و کتابهای بزرگانی مثل سیّد بن طاووس وجود دارد.
☘هر کسی در مسیر سلوک به جایی رسیده، از سحرخیزی بوده است. طبق روایات جز با سوار شدن بر مَرکبِ شب، اَحدی به وصال خدا نمیرسد.
☘استاد مهدی طیّب ،۱۴۰۳/۰۷/۱۶☘
@mohamad_hosein_tabatabaei
پیشاپیش روزتون مبارک بانوان همراه کیش مهر ، مادران فهیم سرزمین پاک ایران عزیز و سرافراز🌹🌹🌹✋
🍀میلاد با سعادت یگانه محبوبهی ذات، ام الائمه علیهم السلام، حضرت عصمت الله الکبری، خانم فاطمة الزهراء سلام الله علیها را به محضر ملکوتی حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه، ارواح نورانی ائمه هدی علیهم السلام و تمامی شیعیان و محبین آلالله تبریک و تهنیت عرض میکنیم.
@mohamad_hosein_tabatabaei
#پیامبر_اعظم (صلی الله علیه وآله):
🍀رَائِحَةُ الْأَنْبِيَاءِ رَائِحَةُ السَّفَرْجَلِ وَ رَائِحَةُ الْحُورِ الْعِينِ رَائِحَةُ الْآسِ وَ رَائِحَةُ الْمَلَائِكَةِ رَائِحَةُ الْوَرْدِ وَ رَائِحَةُ ابْنَتِي فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ رَائِحَةُ السَّفَرْجَلِ وَ الْآسِ وَ الْوَرْد.
🍀(بحار الأنوار، ج۶۳، ص۱۷۷)🍀
🍀بوی [ملکوت] پیامبران بوی به است، بوی حورالعین بوی یاس است، بوی فرشتگان بوی گل سرخ است و بوی دخترم فاطمه زهرا بوی به، یاس و گل سرخ است.
@mohamad_hosein_tabatabaei
🍀فاطمهیزهرا(سلاماللهعلیها)، رازِ ناشناختهی عالمِ وجود است؛ بهتعبیر امامصادق(علیه السلام)، لَیْلَةُالْقَدْرِ هستیست ؛ همانطورکه لَیْلَةُالْقَدْر، در بین شبهای سال، گم است و ناشناخته است، قَدرِ فاطمهیزهرا(سلاماللهعلیها) هم در عالمِخلقت، ناشناخته است؛ سرِّ بزرگِ خدایمتعال است، در جهانخلقت.
🍀این بانوی بزرگوار، با یک گوهر و جوهر بهشتی، در این عالم، تَکَوُّن پیدا کرد؛ روایات این بحث را بهطور مشروح، باهم مرور کردیم، در نوبتهای گذشته؛ دیدیم که پیامبرخاتم، که گرد عالمِکثرت بهدامان او ننشسته، و #خدیجه_کبری(سلاماللهعلیها)، این بانوی پرهیزکار و چهرهی بزرگ بانوان بهشت، وقتیکه قرار میشود مجرای انتقال نورِ فاطمی به این عالم بشوند، علیرغم همهی نُزهَت و پاکی و طهارتی که در همهی مراتب وجودی دارند، امّا از جانب خدایمتعال، مأمور میشوند که #چله_نشینی بکنند.
🍀میدانیم، در سیروسلوک، سالِکانِاِلَیالله، برای اینکه نُزهَت و پاکیِ دریافت فیوضات بزرگ الهی را بهدست بیاورند، به چلّهنشینی میپردازند؛ حالا، رسولخاتم، با همهی آن عظمتِ شأن، و با همهی آن طهارتِ روح، و خدیجهیکبری، این بانوی پاک و این نخستین زنِ مؤمنه، ایندو مأمور میشوند که یک چهلّه، بهعبادت بپردازند؛ #خدیجه_کبری در منزل، و رسولخدا در غارِ حَرا؛ چهل شبانهروز، بهعبادت و ذکر و توجّه بهخدایمتعال مشغولاند، تا بتوانند آمادگی انتقال نورِ #فاطمه_زهرا(سلاماللهعلیها)، بهاین عالم را بهدست بیاورند؛ و از همینجا میشود عظمتِ مقام و شأن فاطمهیزهرا(سلاماللهعلیها) را بویی از آن استشمام کرد!
🍀و بعد از این #چهل_روز_عبادت، که خدیجه با تنهانشینیِ خودش در خانه، پشتِ درِ بستهی منزل، چهلروز عبادت و سلوک و تَهذیب داشت؛ و #رسول_الله هم چهلروز بهتفکّر و عبادت و تَجرید پرداخت؛ جبرائیل از جانب خدایمتعال مأمور میشود که طعامی بهشتی از بهشت برای پیامبراکرم و خدیجهیکبری، که هردو آنروز را روزه بودند، برای افطارشان بیاورد؛ #پیامبر برمیگردد بهمنزل، درِ منزل را میزند، و خدیجه بعد از اینکه متوجّه میشود رسولخدا هستند، در را بهروی پیامبر میگشاید؛ و جبرئیل آن طعامبهشتی را برای افطار ایندو بزرگوار، بهمحضرشان تقدیم میکند؛ این غذای بهشتی، مادّهایست که نطفهی #فاطمه_زهرا(سلاماللهعلیها) از او مُنعَقِد شد.
🍀در روایاتِ بابِ معراج هم داریم که وقتی پیامبراکرم، در آن سفر آسمانی، بهبهشت تشریف بردند، و بهشت با قُدوم رسولالله مزیّن و مشرّف شد، در #بهشت، جبرائیل که همراه رسولالله بود، سیبی بهحضرت تقدیم کرد؛ و حضرت، آن سیب را میل کردند؛ بعدها، پیامبر، این دختر بزرگوار خودش را، #فاطمه_زهرا(سلاماللهعلیها) را در آغوش میفشردند و بین دو سینهی او را میبوئیدند و میبوسیدند؛ و وقتی بعضی از همسران حضرت، بهتعجّب میپرسیدند که دیگر فاطمه سنّاش بزرگشده، واینکار شما یعنی چه؟! پیامبر میفرمود : من بوی آن سیبِ بهشتی را از سینهی فاطمه استشمام میکنم، هروقت مشتاقِ بهشت میشوم، فاطمه را میبویم و میبوسم. لذا، اِنْسِیَةُالْحَورا ، لقب دارد
🍀 #فاطمه_زهرا(سلاماللهعلیها)؛ انسانیست که اصلِوجودی او، یک حوریّهی بهشتیست؛ معجونیست از ظرفیّتهای بشری و انسانی، و کمالات حوریانِ بهشتی، و لطافت و طهارت و نُزهَتِ وجود حوریانِ بهشتی.
#استاد_مهدی_طیب
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️عیسی (علیه السلام) فرموده است: نگویید علم در آسمان است و باید بالا رفت تا به آن دست یافت، یا در قعر زمین است و باید پایین رفت تا بدان نایل شد؛
▪️بلکه علم در قلوب شماست. در پیشگاه الهی، مؤدب به آداب روحانیان و متخلق به اخلاق صدیقان شوید تا علم در قلوبتان ظاهر شود تا جاییکه شما را فرا بگیرد.
◾️ #علامه_حسنزاده_آملی
(رساله لقاء الله)◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️حاج محمّد اسماعیل دولابی: حضرت عیسی علیهالسّلام فرمود◾️
▪️لَن یَلِجَ مَلَکُوتَ السَّمواتِ مَن لَم یُولَد مَرَّتَینِ
کسی که دوبار متولّد نشده است هرگز به ملکوت آسمانها داخل نمیشود؛ یک تولّد از رحم مادر و یک تولّد از رحم طبیعت.
☑️پیامبر ما صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم هم فرمود:
▪️مُوتُوا قَبلَ اَن تَمُوتُوا
قبل از اینکه با فرا رسیدن فوت، اضطراراً به موت نائل شوید، به اختیار خود تن به موت بدهید.
▪️هر دو سخن اشاره به یک حقیقت است.
◾️مصباحالهدی ص٩٤◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️میگوید سلام عرض کردم، معلوم نیست کی عرض کرد. یا میگوید سلام عرض میکنم، معلوم نیست کی میخواهد سلام کند. شخص جاهل کارش اینگونه است.
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️
▪️سلام از بزرگ به کوچک است؛ خدا به پیامبران، پیامبران به امّت .
▪️سلام از جانب خدا خطاب به پیغمبر ما آمد و از پیغمبر به همهی ماسوی پخش شد.
▪️پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم که نور محض بود، از دنیا که وادی ظلمات است، با سلام عبور کرد.
▪️دو نفر که وقتی به هم میرسند، سلام میکنند، هر عیب و کدورتی که در آنها باشد، از بین میرود.
▪️از در خانه که وارد شدی، به زن و بچّهات سلام کن.
▪️بشر چون جاهل بود و کارش بازیگری و کلک بود، با سلام هم بازی کرد؛ هر جا بهرهی دنیوی داشت، سلام کرد و هر جا نداشت، گفت بیا برویم، سلام کردن نمیخواهد.
▪️میگوید سلام عرض کردم، معلوم نیست کی عرض کرد. یا میگوید سلام عرض میکنم، معلوم نیست کی میخواهد سلام کند. شخص جاهل کارش اینگونه است.
◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#اخلاق
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 60-42 آل عمران، قسمت ششم بخش هفتم ● توضيح اينكه : ((محدث صوت فرشته را مى شنود ولى فرشته را نم
آيات 63 - 61 آل عمران ، قسمت اول
بخش اول(1)
فَمَنْ حَاجَّك فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَك مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكمْ وَ نِساءَنَا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنفُسنَا وَ أَنفُسكُمْ ثُمَّ نَبْتهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَت اللَّهِ عَلى الْكذِبِينَ(61)
إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْقَصص الْحَقُّ وَ مَا مِنْ إِلَهٍ إِلا اللَّهُ وَ إِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ(62)
فَإِن تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ عَلِيمُ بِالْمُفْسِدِينَ(63)
● ترجمه آیات
پس هركس با تو درباره بندگى و رسالت عيسى (عليه السلام ) مجادله كرد بعد از علمى كه از مطلب يافتى ، به ايشان بگو بيائيد ما فرزندان خود، و شما فرزندان خود را، ما زنان خود و شما زنان خود را، ما نفس خود، و شما نفس خود را بخوانيم و سپس مباهله كنيم و دورى از رحمت خدا را براى دروغگويان كه يا مائيم ، يا شما، درخواست كنيم (61)
اين داستان كه از مريم آورديم تنها داستانهاى صحيح و حق در مورد مريم و عيسى (عليهماالسلام ) است و هيچ معبودى به جز اللّه نيست و تنها عزيز و حكيم اللّه است (62)
حال اگر با دعوت به مباهله باز هم اعراض كردند بدانيد كه خدا داناى به مفسدين است (63).
● بیان آیات
فَمَنْ حَاجَّك فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَك مِنَ الْعِلْمِ
حرف ((فا)) كه بر سر اين آيه در آمده مى رساند مضمون آيه كه دعوت به مباهله است ، نتيجه گيرى و تفريع بر تعليم الهى است كه در دو آيه قبل خاطر نشان نموده ، فرمود: ((ذلك عليك ...))،
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 351
اين داستان عيسى (عليه السلام ) بر تو تعليم كرديم از آيات ما و ذكر حكيم است . و در آيه بعدش مطلب را با جمله : ((حق از ناحيه پروردگار تو است ))، پس از مرددين مباش تاكيد، و ختم كرد. و در آيه مورد بحث آن تعليم الهى را با بيانى واضح تر بيان مى كند. و چه بيانى روشن تر از مباهله و ضمير كاف خطاب ((تو)) در اين آيه به عيسى (عليه السلام ) و يا به حق نامبرده در آيه قبل بر مى گردد.
بيان آيه قبلى از خداى تعالى با اينكه بيانى الهى بود و شكى باقى نمى گذاشت ، علاوه بر آن ، مشتمل بود بر برهانى ساطع ، بر آن حقيقتى كه آيه : ((ان مثل عيسى عند اللّه كمثل آدم )) برهان ساطع ديگرى بر آن بود، پس علمى كه در جمله : ((من بعد ما جاءك من العلم )) آمده ، علمى است كه هم از راه وحى الهى حاصل مى شود و هم از راه برهان ، پس اثر اين علم بايد هم در رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) حاصل شود و هم در هر شنونده اى ديگر در غير رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله )، بنابراين اگر فرض كنيم شنونده اى در داستان عيسى (عليه السلام ) شك كند از اين جهت كه دليل بر آن وحى الهى است ، از اين جهت كه برهانى ساطع و عقل فهم بر آن قائم است ، نمى تواند شك كند، و چه بسا به خاطر افاده همين نكته بوده كه فرمود: ((من بعد ما جاءك من العلم )) و نفرمود: ((من بعد ما بيناه لهم ))، چون اگر اينطور فرموده بود از دليل اول يعنى وحى الهى سكوت كرده بود و اما با آوردن جمله اول فهماند دليل بر حقانيت داستان علم است و دليل آن علم دو عدد تا است : يكى وحى و ديگرى برهان عقلى .
البته در اين ميان نكته اى ديگر هست و آن اينكه آوردن تعبير اول و به رخ كشيدن علم مايه دلخوشى رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) است و اينكه او به اذن خدا غالب و پروردگارش ياور او است و به هيچ وجه از نصرتش دريغ نمى دارد، چون همو بود كه علم به داستان عيسى (عليه السلام ) را به وى ارزانى داشت .
فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكمْ وَ نِساءَنَا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنفُسنَا وَ أَنفُسكُمْ
ضمير متكلم مع الغير ((نا ما)) در كلمه ((ندع )) با همين ضمير در كلمات ((ابنائنا)) و ((نسائنا)) و ((انفسنا)) تفاوت دارد، اولى به دو طرف متخاصم ، يعنى رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) و بزرگان نجد كه مسيحى بودند برمى گردد و آن سه ضمير ديگر به رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) و همراهانش ، و به همين جهت كلام آيه در اين معنا است كه فرموده باشد بيائيد تا ابناء و نساء و انفس را بخوانيم و آنگاه ما ابناء و نساء و انفس خود را و شما هم ابناء و نساء و انفس خود را دعوت كنيد...، بنابراين در كلام اختصار گوئى لطيفى بكار رفته و مصدر ((مباهله )) كه فعل ((نبتهل )) مضارع آن است به معناى ملاعنه است ، يعنى لعنت كردن يكديگر، هر چند كه در خصوص آيه به معناى چيزى نظير محاجه بين شخص رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) و بين بزرگان نصارا است ،
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 352
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 60-42 آل عمران، قسمت ششم بخش هفتم ● توضيح اينكه : ((محدث صوت فرشته را مى شنود ولى فرشته را نم
آيات 63 - 61
آل عمران ، قسمت اول
بخش اول(2)
ولى تعميم دادن دعوت به فرزندان و زنان براى اين بوده كه اين احتجاج اطمينان آورتر باشد، چون وقتى كسى زن و بچه خود را هم نفرين كند، طرف مقابلش مى فهمد كه او به صدق دعوى خود ايمان كامل دارد، براى اينكه خداى تعالى محبت به زن و فرزند و شفقت بر آنان را در دل هركسى قرار داده ، بطورى كه هر انسانى حاضر است با مايه گذاشتن جان خود، آنان را از خطر حفظ كند و براى حفظ آنان و در راه حمايت و غيرت و دفاع از آنان دست به كارهاى خطرناك مى زند، ولى حاضر نيست براى حفظ خود، ايشان را به خطر بيندازد و عينا به همين جهت است كه مى بينيم در آيه شريفه فرزندان را اول و زنان را دوم و خويشتن را در مرحله سوم ذكر كرده ، چون محبت انسان نسبت به فرزندان شديدتر و با دوام تر است .
و از اينجا روشن مى گردد اينكه بعضى از مفسرين گفته اند: مراد از جمله ((ندع ابنائنا و ابناءكم ...)) اين است كه بيائيد ما زن و بچه و خود شما را نفرين كنيم و شما زن و بچه و خود ما را نفرين كنيد، تفسير درستى نيست ، براى اينكه اينطور معنا كردن آن نكته اى را كه ، براى تشريك زن و بچه خاطرنشان كرديم باطل مى سازد.
و اينكه بطور تفصيل موارد را يكى يكى شمرده ، خود دليلى ديگر است بر اينكه پيشنهاد كننده سخت به دعوت خود ايمان و به حق اعتماد و خاطر جمعى داشته ، كانه پيشنهاد مى كند اى مسيحيان بيائيد همگى ما و همگى شما يكديگر را نفرين كنيم ، تا لعنت بر دروغگويان شامل همه ما و يا شما شود، بطورى كه لعنت شامل حال زن و فرزند ما هم بشود و در نتيجه نسل دروغگو از روى زمين برچيده شود و اهل باطل ريشه كن شوند.
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
◾️مراقبات شب اوّل ماه رجب◾️
▪️شب شريف و یکی از چهار شبی است که اختصاص به احیا گرفتن دارد و اعمال دیگری نیز وارد شده است:
▪️۱- چون هلال را ببيند بگويد:
«اللَّهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَيْنَا بِالْأَمْنِ وَ الْإِيمَانِ وَ السَّلامَةِ وَ الْإِسْلامِ رَبِّی وَ رَبُّكَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ»
و نيز از حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلّم نقل شده است كه چون هلال رجب را میديدند میخواندند:
«اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِی رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَى الصِّيَامِ وَ الْقِيَامِ وَ حِفْظِ اللِّسَانِ وَ غَضِّ الْبَصَرِ وَ لا تَجْعَلْ حَظَّنَا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ»
▪️۲- غسل
چنانكه بعضى از علما فرمودهاند از حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلّم مروى است كه: هر كه درک كند ماه رجب را و غسل كند در اوّل و وسط و آخر آن، بيرون آيد از گناهان خود مانند روزى كه از مادر متولد شده است.
▪️۳- زيارت حضرت امام حسين عليهالسّلام
▪️۴- بيست ركعت نماز
در هر رکعت بخواند:
▪️سوره «حمد» ۱ مرتبه
▪️سوره «توحید» ۱ مرتبه
و بعد از هر دو ركعت سلام دهد.
تا محفوظ بماند خود و اهل و مال و اولادش و از عذاب قبر در پناه باشد و از صراط بی حساب مانند برق بگذرد.
▪️۵- دو ركعت نماز
▪️رکعت اوّل
▪️سوره «حمد»
▪️سوره «ألم نشرح»
▪️سوره «توحيد» (سه مرتبه)
▪️رکعت دوّم
▪️سوره «حمد»
▪️سوره «ألم نشرح»
▪️سوره توحيد»
▪️سوره «فلق»
▪️سوره «ناس»
و چون سلام نماز داد
▪️سى مرتبه لا إِلَهَ إِلا الله
▪️سى مرتبه صلوات
تا حق تعالى گناهان او را بيامرزد مانند روزى كه از مادر متولد شده است.
▪️۶- سى ركعت نماز
در هر رکعت:
▪️سوره حمد» ۱ مرتبه
▪️سوره كافرون» ۱ مرتبه
▪️سوره توحيد» ۳ مرتبه
▪️ ۷- دعای امام جواد علیهالسّلام
از امام جواد عليه السّلام روایت شده است كه فرمود: مستحب است كه اين دعا را در شب اوّل رجب بعد از عشاء بخواند:
«اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِأَنَّكَ مَلِكٌ وَ أَنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ مُقْتَدِرٌ وَ أَنَّكَ مَا تَشَاءُ مِنْ أَمْرٍ يَكُونُ اللَّهُمَّ إِنِّي أَتَوَجَّهُ إِلَيْكَ بِنَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ نَبِيِّ الرَّحْمَةِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَا مُحَمَّدُ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّي أَتَوَجَّهُ بِكَ إِلَى اللَّهِ رَبِّكَ وَ رَبِّي لِيُنْجِحَ بِكَ طَلِبَتِي اللَّهُمَّ بِنَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ أَنْجِحْ طَلِبَتِی»
و سپس حاجت خود را از خدا بخواهد.
▪️۸- دعای امام کاظم علیهالسّلام که پس از نماز شب در سجده خوانده میشود:
«لَكَ الْمَحْمَدَةُ إِنْ أَطَعْتُكَ وَ لَكَ الْحُجَّةُ إِنْ عَصَيْتُكَ... » (به مفاتیحالجنان مراجعه شود)
#مراقبات_ماه_رجب
@mohamad_hosein_tabatabaei