▪️شب برای سالک خیلی خوب و نافع است. هر وقت غمناک شدی، شب است. از شب و فقر و گرسنگی و مریضی و ... فرار نکن، دم هم نزن، که بهترین عبادت صوم و صمت است. دنیا شب است و قیامت روز و برزخ بینالطلّوعین است. دنیا لیل است. لَیلَةُالقَدرِ یعنی قدر لیل دنیا را دانستن و از آن بهره بردن. در آن صورت نزدیکیهای مَطلَعُ الفَجر ملائکه به عبد خدا نازل میشوند و به او سلام میکنند، چون محبّت خدا، بلکه خود خدا میخواهد در آن قلب پا بگذارد.
▪️مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی▪️
◾️مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️مراد از دیدن شب قدر و لذّت آن - #المراقبات◾️
دیدن شب قدر بهمعنی کشف وقایعی است که در این شب اتّفاق میافتد. یعنی فرود آمدن مطالب مهم بر زمین، همانگونه که برای امام عصر علیهالسّلام در این شب آشکار میگردد.
توضیح مطلب این که:
خداوند متعال بین عالم ارواح و عالم اجسام، عالمی بنام عالم مثال و برزخ دارد.
عالمی که بین این دو عالم است. نه مانند عالم اجسام تنگ و تاریک و نه مانند عالم ارواح وسیع و روشن است.
زیرا عالم ارواح عاری از کدورت مادّه و تنگی شکل و اندازه بوده و عالم اجسام در بند مادّه و شکل است و عالم مثال عاری از مادّه ولی در بند صورت و اندازه است که خود مشتمل بر عوالم زیادی است.
و هر موجودی در عالم اجسام، اشکال مختلفی غیر از شکلی که در عالم اجسام دارد در عوالم مثال دارا میباشد.
و هر موجودی در این عالم بعد از پیدایش در دو عالم اوّل، بهگونهای که مناسب با آن دو عالم است، بوجود میآید. بلکه منشأء هر موجودی در عالم مثال از گنجینههای خداوند است که در این آیه به آن اشاره شده است:
«چیزی نیست مگر این که گنجینههای او نزد ماست.» (سوره حجر. آیه ۲۱)
و هر جسم یا هر آنچه که جسمانی هست در این عالم، از عالم مثال و توسط فرشتگان خداوند بهره میگیرد.
روایات دال بر این است که :
مقدار ارزاق موجودات این عالم و اجلهای آنان، در شب قدر بر زمین نازل میشود. و این مطلب برای خلیفۀ خداوند در این شب آشکار میگردد و هویدا شدن نزول این مطلب مهم، توسط فرشتگان برای او، دیدن شب قدر نامیده میشود.
و لذّت این آشکار شدن و دیدن نزول این مطلب مهم و فرود آمدن فرشتگان را فقط اهل آن درک میکنند و شاید ملکوت آسمانها و زمین که إبراهیم خلیل آن را دید از همین قبیل باشد.
هر انسانی نصیب کاملی از این عوالم دارد که مخصوص به خود اوست، ولی بیشتر مردم از عوالم مثالی خود غافل بوده و از غفلت خود نیز غافل هستند، و همینطور نسبت به عوالم روحانی خود، مگر کسانی که خداوند با اعطای معرفت نفس به آنان بر آنان منّت گذاشته است.
معرفت عالم مثال از راه معرفت نفس میباشد.
زیرا روح، حقیقت نفس است.
بنابراین کسی که حجاب مادّه از روی روح و نفسش برداشته شود و نفس خود را در عالم مثال مجرّد از آن ببیند، میتواند بهراحتی، به حقیقت روح خود که مجرّد از شکل است، نیز منتقل شود.
و این شناخت همان است که در این فرمایش پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم آمده است:
«کسی که خود را شناخت، پروردگار خود را شناخته است»
و وجه ارتباط شناخت نفس با معرفت پروردگار را نمیداند مگر کسی که به این شناخت رسیده باشد. برای برطرف کردن انکار و استبعاد درک شب قدر برای عاملین عابد، و ایجاد شوق برای رسیدن به آن همین مقدار بیان کافی است.
◾️المراقبات
میرزا جواد آقا ملکی تبریزی◾️
#مراقبات_ماه_رمضان
#المراقبات
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️دستورالعملی از آیت الله سیّد علی قاضی طباطبائی برای شب بيستوسوّم ماه مبارک رمضان◾️
▪️مَن قالَ لَیلة ثَلاثَ و عشرین مِن شَهر رَمضان ساجداً مأتین و خَمسة عشرین مّرة یا طُهرُ یا طاهِرُ یا طَهورُ یا طَیهورُ یا طَیهار نَزلت عَلیه الملائکة و طَهرته تَطهیرا
▪️شب بيستوسوّم ماه مبارک رمضان نیمی از شب که گذشت، در حالی که شخص نه گرسنه و نه از زیاد خوردن سنگین باشد، با وضو رو به قبله، سر بر سجده گذاشته و این ذکر را «۲۲۵» بار تکرار نماید:
▪️«یا طُهرُ، یا طاهِرُ، یا طَهورُ، یا طَیهورُ، یا طَیهار»▪️
▪️وقتی این ذکر گفته میشود ملائکه نازل میشوند و در همان حالی که ذاکر سر بر سجده دارد، با آب رحمتِ الهی، جان و وجودش را از غبار معاصی و کدورتِ توجّه به عالم کثرت میشویند و به طهارت باطنی و درونی راه پیدا میکند، انشاءالله
« استاد مهدی طیّب »
#منابع :
▪️۱ - علامه سیّد محمد حسین حسینی طهرانی- مطلع انوار –جلد ۲- صفحه ۱۱۴
▪️۲ - علامه حسنزاده آملی - هزار و یک نکته - نکتۀ ۷۹۲
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️راهنما و رفیق راه در سلوک الیالله◾️
ماه مبارک رمضان با لطافت و زیبایی و با نورانیّت و فیض سرشار حقّ متعال در حال طی شدن است. امیدوارم با عنایات الهی از این فرصتهای فوقالعاده عظیم معنوی برای سیر الیالله بهرههای شایسته گرفته باشیم.
سیر و سلوک در ماه مبارک رمضان بستری فوقالعاده آماده و مساعد دارد. اگر کسی در سحرهای این ماه بر دعای ابوحمزۀ ثمالی مداومت داشته باشد، کم کم باید جوانههای بذری که در وجودش کاشته شده را ببیند.
سالک الیالله به دو چیز نیاز دارد:
۱- دلیل راه: برای اینکه مسیر را به او نشان دهد.
۲- رفیق راه: برای اینکه نیروبخش او باشد.
دلیل راه، معرفت و شناختی است که سالک به خدا دارد.
رفیق راه، محبّت و دلدادگی سالک به خدای متعال است که نیروبخش سیر اوست و به او توان سلوک میبخشد.
دعای ابوحمزۀ ثمالی، این گفتگوی دلنشین و عاشقانه، شناخت و تصویر فوقالعادهای از معرفتالله در اختیار انسان میگذارد که دلیل راه سالک است.
دلدادگی، اشتیاق و شیدایی به خدای متعال که نیروبخش سالک است و به او توان سلوک میدهد و نگرانی را از او زایل میکند، رفیق راه اوست که در میانۀ راه توانش را از دست ندهد و از مقصد باز نماند.
امیدواریم این رابطۀ صمیمانه و عارفانه در ماه مبارک رمضان با حقّ متعال هرچه بیشتر نصیب ما گردد و شاکر این عطاهای بزرگ و عنایات فوقالعاده عظیم حقّ متعال باشیم؛ هم قدر این لطف را بدانیم و هم قدر لطیف را بدانیم که این لطف را در حقّ ما کرده است، انشاءالله.
#استاد_مهدی_طیّب
۱۴۰۳/۱۲/۲۷
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️اعمال شب بيست و سوم ماه مبارک رمضان◾️
▪️ اين شب از دو شب قدر گذشته افضل است و از احاديث بسيار استفاده میشود كه شب قدر همين شب است. دعاها در آن اجابت میشود و تمام كارها بر پايه حكمت الهى مقدّر میگردد.
▪️براى اين شب، غير از اعمال مشترک شبهای قدر و دعاهای دهه آخر ماه مبارک رمضان، چند عمل ديگر است:
▪️۱- خواندن سوره «عنكبوت» و «روم»
▪️در روایات آمده که امام صادق علیه السّلام فرمودند، خواننده اين دو سوره در اين شب از اهل بهشت خواهد بود.
▪️۲- خواندن سوره «حم دخان»
▪️۳- هزار مرتبه خواندن سوره «قدر»
▪️۴- محمّد بن عيسى از امامان صالح عليهم السّلام روايت كرده كه فرمودند:
▪️در شب بيست و سوم ماه رمضان اين دعا را به دفعات بخوان، در حال سجود و قيام و قعود. و بر هر حالى كه هستى در تمام ماه، و در طول حياتت تا جايى كه ممكن باشد، و هر زمانى كه به يادت آيد.
▪️بعد از ستايش پروردگار به بزرگوارى، و فرستادن صلوات بر پيامبر صلى الله عليه و آله میگويى:
▪️اللهمَّ کُن لولیَّک فُلانِ بن فُلان و به جاى فلان بن فلان بگو: الحُجةِ بنِ الحَسَن صَلَواتک عَلَیهِ و عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، و فی کُلّ ساعَة وَلیّاً و حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً و تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً.
▪️و نیز دستهای خود را به سوى آسمان بردارد و بخوان:
▪️یا مُدَبّرَ الاُموُرِ، یا باعِثَ مَن فی القُبور، یا مُجری البُحُور، یا مُلَیَّن الحَدیدِ لِداوُد، صَل عَلی مُحَّمد وَافعَل بی کَذا وَ کَذا اللَّیلَةَ اللَّیلَةَ (به جاى «كذا و كذا» حاجات خود را بخواهد)
▪️اين دعا را در حال ركوع و سجود و ايستاده و نشسته بخوان، و آن را تكرار كن، و در شب آخر ماه رمضان هم بخوان.
▪️۵- بخواند:
اللَّهمَّ امدُد لی فی عُمری وَ أَوسِع لی فی رِزقی وَ أَصِحَّ لی جِسمی وَ بَلِّغنی أَمَلی وَ إِن كُنتُ مِنَ الْأَشقِياءِ فَامحُني مِنَ الْأَشقِيَاءِ وَ اكتُبني مِنَ السُّعَداءِ فَانَّكَ قُلتَ في كِتابِكَ المُنزَلِ عَلَى نَبِيّكَ المُرسَلِ صَلَواتُكَ عَليهِ وَ آلِهِ يَمحُواللّهُ مَا يَشاءُ وَ يُثبِتُ وَ عِندَهُ أُمُّ الكتاب.
▪️۶- بخواند:
▪️اللَّهُمَّ اجعل فِيما تَقضی وَ فيما تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمرِ الْمَحتُومِ وَ فيمَا تَفرُقُ مِنَ الْأَمرِ الْحَكيمِ فی لَيلَةِ الْقَدرِ مِنَ الْقَضاءِ الَّذِی لايُرَدُّ وَ لايُبَدَّلُ أَنْ تَكتُبَنِی مِن حُجّاجِ بَيتِکَ الْحَرامِ فِي عامِی هذا المَبرُورِ حَجُّهُم الْمَشكُورِ سَعيُهُمْ الْمَغفُورِ ذُنُوبُهُم الْمُكَفَّر عَنهُمْ سَيِّئَاتُهُم وَ اجعَلْ فِيمَا تَقضِی وَ تُقَدِّرُ أَن تُطيلَ عُمری وَ تُوَسِّعَ لِی فی رِزقی
▪️۷- بخواند:
▪️يَا بَاطِناً فِي ظُهُورِهِ وَ يَا ظَاهِراً فِي بُطُونِهِ وَ يَا بَاطِناً لَيْسَ يَخْفَى وَ يَا ظَاهِراً لَيْسَ يُرَى يَا مَوْصُوفا لا يَبْلُغُ بِكَيْنُونَتِهِ مَوْصُوفٌ وَ لا حَدٌّ مَحْدُودٌ وَ يَا غَائِبا [غَائِبُ ] غَيْرَ مَفْقُودٍ وَ يَا شَاهِدا غَيْرَ مَشْهُودٍ يُطْلَبُ فَيُصَابُ وَ لا يَخْلُو [لَمْ يَخْلُ ] مِنْهُ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ وَ مَا بَيْنَهُمَا طُرْفَةَ [طَرْفَةَ] عَيْنٍ لا يُدْرَكُ بِكَيْفٍ [بِكَيْفَ ] وَ لا يُؤَيَّنُ بِأَيْنٍ [بِأَيْنَ ] وَ لا بِحَيْثٍ [بِحَيْثُ ] أَنْتَ نُورُ النُّورِ وَ رَبُّ الْأَرْبَابِ أَحَطْتَ بِجَمِيعِ الْأُمُورِ سُبْحَانَ مَنْ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ ءٌ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ سُبْحَانَ مَنْ هُوَ هَكَذَا وَ لا هَكَذَا غَيْرُهُ
▪️۸- بخواند:
▪️یَا رَبَّ لَیلَةِ القَدرِ وَ جَاعِلَها خَیرا مِن أَلفِ شَهرٍ وَ رَبَّ اللَّیلِ وَ النَّهارِ وَ الجِبالِ وَ البِحارِ وَ الظُّلَمِ وَ الْأَنوَارِ وَ الْأَرضِ وَ السَّماءِ یا بارِئُ یا مُصَوِّرُ یا حَنّانُ یا مَنّانُ یا اللّهُ یا رَحمانُ یا اللّهُ یا قَیُّومُ یا اللّهُ یا بَدیعُ یا اللّهُ یا اللّهُ یا اللّهُ لَکَ الْأَسماءُ الحُسنى وَ الْأَمثالُ الْعُلیا وَ الْکِبرِیاءُ وَ الْآلاءُ أَسأَلُکَ أَن تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَجعَلَ اسمی فِی هَذِهِ اللَّیلَةِ فِی السُّعَدَاءِ وَ رُوحِی مَعَ الشُّهَداءِ وَ إِحسانی فِی عِلِّیِّینَ وَ إِسَاءَتی مَغفُورَةً وَ أَن تَهَبَ لی یَقِینا تُباشِرُ بِهِ قَلبِی وَ إیمانا یُذهِبُ الشَّکَّ عَنِّی وَ تُرْضِیَنی بِمَا قَسَمتَ لِی وَ آتِنَا فِی الدُّنیَا حَسَنَةً وَ فی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النّارِ الْحَریقِ وَ ارزُقنِی فِیهَا ذِکرَکَ وَ شُکرَکَ وَ الرَّغْبَةَ إِلَیکَ وَ الْإِنَابَةَ وَ التَّوبَةَ وَ التَّوفِیقَ لِمَا وَفَّقْتَ لَهُ مُحَمَّدا وَ آلَ مُحمَّدٍ عَلَیهِمُ السّلامُ
▪️۹- غير از غسل اوّل شب، غسلى هم در آخر شب انجام دهد.
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️دستورالعملی از آیت الله سیّد علی قاضی طباطبائی برای شب بيستوسوّم ماه مبارک رمضان◾️ ▪️مَن قالَ لَ
◾️دستورالعملی از آیت الله سیّد علی قاضی طباطبائی برای شب بيستوسوّم ماه مبارک رمضان◾️
▪️مَن قالَ لَیلة ثَلاثَ و عشرین مِن شَهر رَمضان ساجداً مأتین و خَمسة عشرین مّرة یا طُهرُ یا طاهِرُ یا طَهورُ یا طَیهورُ یا طَیهار نَزلت عَلیه الملائکة و طَهرته تَطهیرا
▪️شب بيستوسوّم ماه مبارک رمضان نیمی از شب که گذشت، در حالی که شخص نه گرسنه و نه از زیاد خوردن سنگین باشد، با وضو رو به قبله، سر بر سجده گذاشته و این ذکر را «۲۲۵» بار تکرار نماید:
▪️«یا طُهرُ، یا طاهِرُ، یا طَهورُ، یا طَیهورُ، یا طَیهار»▪️
▪️وقتی این ذکر گفته میشود ملائکه نازل میشوند و در همان حالی که ذاکر سر بر سجده دارد، با آب رحمتِ الهی، جان و وجودش را از غبار معاصی و کدورتِ توجّه به عالم کثرت میشویند و به طهارت باطنی و درونی راه پیدا میکند، انشاءالله
« استاد مهدی طیّب »
#منابع :
▪️۱ - علامه سیّد محمد حسین حسینی طهرانی- مطلع انوار –جلد ۲- صفحه ۱۱۴
▪️۲ - علامه حسنزاده آملی - هزار و یک نکته - نکتۀ ۷۹۲
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️مراقبات شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان◾️
▪️این شب، شب مبارک و فوقالعادهای است و اعمالی برای آن ذکر شده است:
▪️۱- غسل
▪️۲- روايت شده است كه حضرت زين العابدين عليه السّلام اين دعا را، در اين شب از اوّل تا آخر شب مكرّر مىخواند:
▪️ اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی التَّجافِیَ عَنْ دارِ الْغُرُورِ، وَ الإِنابَةَ إِلى دارِ الْخُلُودِ، وَ الاسْتِعْدادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ
▪️خدايا روزيم كن دورى گزيدن از خانۀ فريب و بازگشت به سوى خانۀ جاويدان و آماده شدن براى موت [قطع دلبستگی از دنیا] پيش از رسيدن فوت.
▪️۳- دعایی براى اين شب، از رسول گرامى اسلام صلّى الله عليه و آله و سلّم نقل شده است كه مجموعهاى از آيات قرآن است:
▪️ربَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ كَفِّرْ عَنَّا سَيِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ
▪️ربَّنا وَ آتِنا ما وَعَدْتَنا عَلى رُسُلِکَ وَ لا تُخْزِنا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّكَ لا تُخْلِفُ الْمِيعادَ
▪️ربَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَ أَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ فَاعْتَرَفْنا بِذُنُوبِنا فَهَلْ إِلى خُرُوجٍ مِنْ سَبِيلٍ
▪️ربَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذابَها كانَ غَراماً
▪️ربَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيَّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِينَ إِماماً
▪️ربَّنا عَلَيْكَ تَوَكَّلْنا وَ إِلَيْكَ أَنَبْنا وَ إِلَيْكَ الْمَصِيرُ
▪️ربَّنا لا تَجعَلْنا فِتْنَةً لِلَّذِينَ كَفَرُوا
▪️ربَّنَا اغفِرْ لَنا ذُنُوبَنَا وَ لِإِخوانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونا بِالْإِيمانِ وَ لا تَجعَلْ فِي قُلُوبِنا غِلًّا لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنا إِنَّكَ رَؤُفٌ رَحِيمٌ
▪️صلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ استُرْ عَلَيَّ ذُنُوبِی وَ عُيُوبِی وَ اغْفِرْ لِی بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدِ إِنَّكَ الرَّئوفُ الرَّحِيم
▪️پروردگارا، ايمان آورديم، پس گناهان ما را بيامرز و بدىهايمان را بپوشان و همراه با نيكان بميران.
▪️پروردگارا، آنچه را كه به فرستادگانت وعده دادهاى به ما عطا كن و در روز قيامت رسوايمان مكن، به راستى كه تو هرگز خلف وعده نمىكنى.
▪️پروردگارا، دو بار ما را ميرانده و دو بار زنده گردانيدهاى، به گناهان خود اعتراف مىكنيم، آيا راهى براى بيرون آمدن [از عذاب تو] وجود دارد؟
▪️پروردگارا، عذاب جهنم را از ما منصرف گردان، زيرا به راستى عذاب آن زيانبار است.
▪️پروردگارا، همسران و نسل ما را نور چشم ما قرار ده و ما را پيشواى تقواپيشگان بگردان.
▪️پروردگارا، بر تو توكّل نموديم و بهسوى تو بازگشتيم و بازگشت [همگان] به سوى تو است.
▪️پروردگارا، ما را گرفتار در دست كافران قرار مده.
▪️پروردگارا، ما و برادران ما را كه پيش از ما ايمان آوردهاند، بيامرز و كينه به مؤمنان را در دل ما قرار مده. پروردگارا، به راستى كه تو بسيار مهرورز و مهربان هستى.
▪️بر محمّد و خاندان او درود فرست و عيبهاى مرا بپوشان و به حق محمّد و آل محمّد مرا بيامرز، به راستى كه تو بسيار مهرورز و مهربان هستى.
▪️۴- دعاى شب بيست و هفتم :
▪️يا مَادَّ الظِّلِّ وَ لَوْ شِئْتَ لَجَعَلْتَهُ سَاكِنا وَ جَعَلْتَ الشَّمْسَ عَلَيْهِ دَلِيلا ثُمَّ قَبَضْتَهُ [إِلَيْكَ ] قَبْضا يَسِيراً يَا ذَا الْجُودِ وَ الطَّوْلِ وَ الْكِبْرِيَاءِ وَ الْآلاءِ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهَادَةِ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ يَا قُدُّوسُ يَا سَلامُ يَا مُؤْمِنُ يَا مُهَيْمِنُ يَا عَزِيزُ يَا جَبَّارُ يَا مُتَكَبِّرُ يَا اللَّهُ يَا خَالِقُ يَا بَارِئُ يَا مُصَوِّرُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ لَكَ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى وَ الْأَمْثَالُ الْعُلْيَا وَ الْكِبْرِيَاءُ وَ الْآلاءُ أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ،
▪️و أَنْ تَجْعَلَ اسْمِی فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ فِی السُّعَدَاءِ وَ رُوحِی مَعَ الشُّهَدَاءِ وَ إِحْسَانِی فِي عِلِّيِّينَ وَ إِسَائَتِی مَغْفُورَةً وَ أَنْ تَهَبَ لِی يَقِينا تُبَاشِرُ بِهِ قَلْبِی وَ إِيمَانا يُذْهِبُ الشَّكَّ عَنِّی وَ تُرْضِيَنِی بِمَا قَسَمْتَ لِی وَ آتِنَا فِی الدُّنْيَا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنَا عَذَابَ النَّارِ الْحَرِيقِ وَ ارْزُقْنِی فِيهَا ذِكْرَكَ وَ شُكْرَكَ وَ الرَّغْبَةَ إِلَيْكَ وَ الْإِنَابَةَ وَ التَّوْبَةَ وَ التَّوْفِيقَ لِمَا وَفَّقْتَ لَهُ مُحَمَّدا وَ آلَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️دعای شب بیست و ششم ماه مبارک رمضان◾️
▪️يَا جاعِلَ اللَّيْلِ وَالنَّهارِ آيَتَيْنِ، يَامَنْ مَحا آيَةَ اللَّيْلِ وَجَعَلَ آيَةَ النَّهارِ مُبْصِرَةً لِتَبْتَغُوا فَضْلاً مِنْهُ وَرِضْواناً، يَا مُفَصِّلَ كُلِّ شَىْءٍ تَفْصِيلاً، يَا مَاجِدُ يَا وَهَّابُ يَا اللّٰهُ يَا جَوادُ، يَا اللّٰهُ يَا اللّٰهُ يَا اللّٰهُ، لَكَ الْأَسْماءُ الْحُسْنىٰ، وَالْأَمْثالُ الْعُلْيا، وَالْكِبْرِياءُ وَالْآلاءُ، أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّىَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَأَنْ تَجْعَلَ اسْمِى فِى هٰذِهِ اللَّيْلَةِ فِى السُّعَداءِ، وَرُوحِى مَعَ الشُّهَداءِ، وَ إِحْسانِى فِى عِلِّيِّينَ، وَ إِساءَتِى مَغْفُورَةً، وَأَنْ تَهَبَ لِى يَقِيناً تُباشِرُ بِهِ قَلْبِى، وَإِيماناً يُذْهِبُ الشَّكَّ عَنِّى، وَتُرْضِيَنِى بِما قَسَمْتَ لِى، وَآتِنا فِى الدُّنْيا حَسَنَةً، وَفِى الْآخِرَةِ حَسَنَةً، وَقِنا عَذابَ النّارِ الْحَرِيقِ، وَارْزُقْنِى فِيها ذِكْرَكَ وَشُكْرَكَ وَالرَّغْبَةَ إِلَيْكَ وَالْإِنابَةَ وَالتَّوْبَةَ وَالتَّوْفِيقَ لِما وَفَّقْتَ لَهُ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَعَلَيْهِمْ.
▪️ای قراردهندۀ شب و روز دو نشانه از قدرتت، ای آنکه نشانۀ شب را محو ساخت و نشانۀ روز را روشنیبخش قرار داد تا احسان و خشنودیاش را پیگیری کنند، ای جدا کنندۀ هر چیز بهدقت بسیار، ای بزرگوار، ای بخشنده، ای خدا، ای سخاوتمند، ای خدا، ای خدا، ای خدا، نامهای نیکوتر و نمونههای برتر و بزرگمنشی و نعمتها ویژۀ توست، از تو درخواست میکنم که بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستی و قرار دهی در این شب نام مرا از سعادتمندان و روحم را با شهیدان و نیکوکاریام را در بلندمرتبهترین درجۀ بهشت و گناهم را آمرزیده و به من ببخشی یقینی که قلبم آن را لمس کند و باوری که شک مرا از میان بردارد و خشنودی به آنچه نصیبم نمودی و در دنیا و آخرت نیکی به ما عطا کن و از عذاب آتش سوزان ما را حفظ فرما و در این شب ذکر و شکر خویش و شوق به سویت و بازگشت و توبه را روزیام گردان و به آنچه محمّد و خاندان محمّد را (درود خدا بر او و ایشان) بر آن موفّق نمودی، توفیقم ده.
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️وداعِ جمعۀ آخر ماه مبارک رمضان
▪️ سيّد بن طاووس و شيخ صدوق از جابر بن عبدالله انصارى روايت كردهاند كه در جمعۀ آخر ماه رمضان خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلّم رسيدم، چون نظر آن حضرت بر من افتاد، فرمودند: اى جابر اين آخرين جمعه از ماه رمضان است، پس آن را وداع كن و بگو:
☘اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إِيَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِی مَرْحُوما وَ لا تَجْعَلْنِی مَحْرُوما☘
▪️خدايا! اين ماه را آخرين دورۀ روزهداری ما قرار مده، و اگر قرار دادى، پس مرا رحمت شده قرار بده و محروم از رحمت قرار مده.
▪️ هر كه اين دعا را در اين روز بخواند به يكى از این دو خصلت نيكو ظفر مىيابد:
☑️رسيدن به ماه رمضان آينده
☑️آمرزش خدا و رحمت بىانتها.
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
‼️مبادا دست خالی از این ماه بزرگ الهی، بیرون بیاییم…
بنا به روایات، پیغمبراکرم صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم معمولاً دههی آخر ماه مبارک رمضان را در مسجدالنّبی معتکف میشدند. پیغمبراکرم صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم که گَرد عالم کثرت به دامنشان ننشسته بود، همهی ارتباطات را قطع میکردند، خلوت میگزیدند و حتّی برای دیدار امیرالمؤمنین و فاطمهی زهرا سلاماللهعلیهما به منزل نمیرفتند. ده روز تمام را برای یک خلوت کامل با خدای متعال در مسجد بهسر میبردند. این نکته میتواند ما را به عظمت موضوع رهنمون کند تا ماه مبارک رمضان را فرصت مغتنمی برای خلوت با خداوند بدانیم.
البتّه همهی ما یک سری اشتغالات خاص داریم و بالاخره هرکس ناگزیر است در محلّ کار اداری یا کسب و تولید و کشاورزی... حاضر شود و ساعاتی را به کار مشغول باشد؛ یا کسی که محصّل و دانشجوست ساعاتی را در کلاس درس حضور یابد. با این حال برای هرکس ساعات فراغت هم وجود دارد که معمولاً این وقتها را با دیگران میگذراند.
بکوشیم در ماه مبارک بخش عمدهی این اوقات را در خلوت تنهایی بین خود و خدایمان بگذرانیم؛ البتّه پیغمبراکرم صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم بنا به آنچه در خطبهی شعبانیّه نقل شده، به صلهی ارحام و اکرام ایتام در ماه رمضان تشویق کردند.
خلوت بهمعنای انزواطلبی مطلق نیست؛ امّا بخش قابل توجّهی از اوقاتمان را برای تنها با خدا بودن اختصاص دهیم. تا حدّ امکان روابطمان را با مردم کاهش دهیم و برای ارتباط با خدا، با خدا بودن و با خدا خلوت کردن وقت بگذاریم.
شاید در ماههای دیگر این فرصت پیش نیاید و آن خلوتها به آن میزان سازندگی نداشته باشد. ما معمولاً غرق دیگرانیم و وقت تنهایی کم داریم؛ یا مشغول فعّالیّتهای شغلی و تحصیلی و امثال آن هستیم یا مشغول مراودات اجتماعی و آمدوشدها؛ با این رفیق بنشینیم با آن فامیل رفتوآمد کنیم؛ با آشنا؛ با غریبه... و در این میان برای تنهایی و خلوت هیچ وقتی نمیماند. خلوت یکی از پنج اصل بسیار مهم در سلوک است.
صَمت و جوع و سهر و خلوت و ذکری به مدام
ناتمامان جهان را کند این پنج تمام
صمت یعنی سکوت؛ جوع یعنی گرسنگی؛ و سَهَر یعنی شبزندهداری؛ خلوت، خلوت با محبوب است؛ و ذکری به مدام یعنی همواره به یاد محبوب بودن. ماه رمضان چه فرصت مناسبی برای این پنج اصل است. صمت یعنی در ماه رمضان کم حرف بزنیم؛ جوع همان روزه است؛ یعنی کم بخوریم.
سهر و شبزندهداری در ماه رمضان بسیار ممکن است. بههرحال برای سحری خوردن بیدار میشویم. فرصت خلوت را هم برای خود فراهم کنیم. ذکری به مدام یعنی سعی کنیم دائماً دلمان به یاد خدا باشد. ناتمامان جهان را کند این پنج تمام! بکوشیم از فرصت ماه رمضان برای خلوتهای انس با خدای متعال بیشتر بهره ببریم. فرصتها بهسهولت و سرعت طی میشود و اگر عمری باقی باشد، زمانی نخواهد گذشت که خواهیم دید ماه مبارک به پایان رسیده است.
مبادا دست خالی از این ماه بزرگ الهی، ماه تلاش و کوشش سالکان الیالله و ماه نهایت مجاهدت اولیای الهی، بیرون بیاییم. خدا نکند این لحظات و ساعات گرانبها را که میتوان با آن مراتب بلند کمال را تحصیل کرد و ثوابهای عظیم الهی را بهدست آورد، با بطالت و تنبلی و بیعملی بگذرانیم. معلوم نیست این لحظات و آناتی که نصیب ما شده است، تکرار شود. کمیِ سن، بقای عمر را تضمین نمیکند که اگر کسی نوجوان یا جوان یا میانسال است، پس هنوز فرصت دارد و مرگ به او نزدیک نیست. مرگ در هر سنّی بهسوی انسانها میآید و آنها را میبرد.
هیچ تضمینی وجود ندارد که بتوانیم ماه مبارک آینده را درک کنیم. شاید این آخرین فرصت ما برای بهرهمندی از چنین موقعیّت ویژه و فوقالعادهی الهی باشد. نگذاریم ثانیهای از این روزها و شبها به غفلت یا خدای ناکرده به معصیت طی شود.
به توصیهی امام سجّاد علیهالسلام تمام همّت خود را بسیج کنیم تا از لحظه لحظهی این روز و شبها بهره ببریم. بهجای نشستن پای تلویزیون و گفتگوهای بعد از افطار، با دعا و مناجات و تلاوت قرآن، روح و جان خود را لطافت بخشیم. بالاتر از این چیست که خواندن یک آیهی قرآن، گفتن یک بِسمِ اللهِ الرَّحمـٰنِ الرَّحیمِ، در این ماه معادل یک ختم قرآن تأثیر و سازندگی دارد، چرا این زبان را بیکار رها کنیم؟ یا خدای ناکرده مشغول سخنان لغو و بدتر از آن مشغول غیبت و تهمت و امثال اینها شویم؟
این روزها که برای هر ثانیهی آن، معادلی در عالم یافت نمیشود و به هیچ قیمتی نمیشود آن را خرید، چه آسان و چه ارزان از دست ما میرود! ماه مبارک رمضان ماه بسیار عظیمی است و جا دارد تأمّل و آگاهی و توجّه، همراهِ لحظه لحظهی این ماه باشد تا انسان قدر آن را بشناسد و آن را به ثمن بخس از دست ندهد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️دعای امام سجاد علیه السلام در شب بیست و هفتم - قسمت اول
دعایی کوتاه ولی بسیار عمیق از امام سجاد (علیه السلام) روایت شده است که حضرت در شب بیستوهفتم از ابتدای شب تا به صبح، بارها تکرار می کردند. این دعا سه جمله است؛ امّا دریایی از معارف در آن وجود دارد.
اَللَّـٰـهُمَّ ارْزُقنِی التََّجافِیَ عَن دارِ الْغُرُورِ ؛ وَ اْلاِنابَةَ اِلىٰ دارِ الْخُلُودِ؛ وَ الاِسْتِعدادَ لِلمَوتِ قَبلَ حُلُولِ الْفَوتِ
شرحی بر فراز اول دعا:
1⃣ اَللَّـٰـهُمَّ ارْزُقنِی التََّجافِیَ عَن دارِ الْغُرُورِ
خدایا به من روزی کن از این دار غرور پهلو خالی کنم. حمّالی این خانه ی دروغین را نکنم و تن زیر بار این خانه ی پلید ندهم.
دنیا دارالغرور و سرای فریب است. انسان را گول می زند. نیست؛ امّا خود را هست نشان می دهد. به سراب می ماند که از دور آب می نماید؛ امّا درحقیقت هیچ نیست؛ سایه و توهّم است.
قرآن کریم فرمود: كَسَرابٍ بِقيعَةٍ يَحسَبُهُ الظَّمآنُ ماءً ؛ (39 سوره ی نور)
مثل سرابی در یک دشت گسترده ی تفتیده که تشنه کام از دور آن را آب می پندارد؛ امّا وقتی بعد از تقلاّهای بسیار به آن می رسد، لَم يَجِدهُ شَيئاً، می بیند هیچچیز نیست. دنیا از دور نمود و جلوه ای دارد؛ امّا حقیقتش نیستِ صرف است. انسان تا غافل است و از دور به سراب نگاه می کند، هیچ تفاوتی با آب نمیبیند و به یقین مطمئن میشود آب است. تا وقتی انسان در خواب رؤیا میبیند، ذرّه ای تردید ندارد که آنچه می بیند، عین واقعیّت است. وقتی آن فرد به سراب نزدیک شد و آن بهخوابرفته بیدار شد، هیچ اثری از آنچه می دید باقی نمیماند.
امام سجّاد از خدای متعال می خواهد و ما هم به اقتدای امام سجّاد از خدا بخواهیم به ما توفیق دهد دیگر پهلو زیر بار دنیا ندهیم. دیگر بس است! هرچه حمّالی دنیا را کردیم؛ هرچه دنبال دنیا و جلوه های دنیا دویدیم؛ از پول و ثروت، نام و شهرت، پست و مقام، لذّت و شهوت، منیّت های خودمان، بس است! دیگر دنبال دنیا نرویم .
ادامه دارد....
#در_محضر_استاد_مهدی_طیب
#ماه_مبارك_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️دعای امام سجاد علیه السلام در شب بیست و هفتم - قسمت اول دعایی کوتاه ولی بسیار عمیق از امام سجاد
☑️دعای امام سجاد علیه السلام در شب بیست و هفتم - (قسمت دوم)
اللَّهُمَّ ارزُقني التَّجافي عَن دارِ الغُرورِ
وَالإنابَةَ إلى دارِ الخُلودِ
وَالاستِعدادِ لِلمَوتِ قَبلَ حُلولِ الفَوتِ
2⃣ وَ اْلاِنابَةَ اِلىٰ دارِ الْخُلُودِ؛
خدایا به ما روزی کن که به خانه ی جاودانگی و حقیقت ماندگار هستی روی آوریم؛ به آن هست پایدار، آنجا که بویی از نیستی در آن نیست؛ دار القرار و دار البقاء است.
خدایا چنان کن که رویکردمان به سمت آخرت و حقایق ماندگار عالم باشد و این جلوه های فریبنده ما را بیراه نکند. حقایق گرانبها و گوهرهای ارزشمند عالم هستی هدف ما شود.
آن عرصه ای که خدای متعال در آن تجلّی تام می کند، عرصه ی قیامت، جهتگیری و آرمان ما باشد. به باطن راه پیدا کنیم؛ به باطنی که حقیقت است؛ نه این ظاهری که فریبنده و دروغین است. به هرچه ماندگار است روی آوریم و از هرچه گذراست، بگذریم.
لفظ گذرا هم با ارفاق و تسامح است. دنیا نیست؛ نه اینکه هست و روزی میگذرد و از بین می رود.
كُلُّ مَن عَلَيها فانٍ ؛ نفرمود فانی خواهد شد؛ هماکنون فانی است.
هم موت و هم فنا اکنون وجود دارد. همین الآن در موتیم، امّا حواسمان پرت است؛ خوابیم و نمی بینیم.
خداوند به پیامبرش فرمود: اِنَّكَ مَيِّتٌ وَ اِنَّهُم مَيِّتُونَ ؛ نفرمود در آینده خواهی مرد؛ بلکه اکنون مردهای؛ دیگران هم مردهاند؛ ولی #موت را در وجود خود پیدا نکردند. بههمین ترتیب كُلُّ مَن عَلَيها فانٍ، یعنی همهچیز در این عالم، همین الآن فانی است و هستی ندارد. این جنبه های ناپایدار فقط نمود و جلوه ای دارند؛ وجودی ندارند.
خدایا به ما روزی کن، فریب این جلوه ها را نخوریم و به آن هست پایدار و جاودان رو کنیم؛ به آنچه واقعاً هست؛ وَ يَبقىٰ وَجهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَ اْلاِكرامِ ؛ تنها وجه پروردگارت که دارای جلال و اکرام است، باقی است.
آن هستی که نیست به آن راه ندارد. دنیا، نیستی است که اصلاً هست به آن راه ندارد. و راه بین دنیا و آخرت، برزخ، آمیزه ای از هست و نیست است. #دنیا، نیستِ صرف و #آخرت، هستِ صرف است.
خدایا به ما توفیق ده هدفمان را، آن هستِ صرف و پایدار، آن هستِ جاودان و باقی قرار دهیم؛ نه این جلوه ی فانی و هیچ محض.
#در_محضر_استاد_مهدی_طیب
#ماه_مبارك_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei