eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.5هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️دعای شب بیست و ششم ماه مبارک رمضان◾️ ▪️يَا جاعِلَ اللَّيْلِ وَالنَّهارِ آيَتَيْنِ، يَامَنْ مَحا آيَةَ اللَّيْلِ وَجَعَلَ آيَةَ النَّهارِ مُبْصِرَةً لِتَبْتَغُوا فَضْلاً مِنْهُ وَرِضْواناً، يَا مُفَصِّلَ كُلِّ شَىْءٍ تَفْصِيلاً، يَا مَاجِدُ يَا وَهَّابُ يَا اللّٰهُ يَا جَوادُ، يَا اللّٰهُ يَا اللّٰهُ يَا اللّٰهُ، لَكَ الْأَسْماءُ الْحُسْنىٰ، وَالْأَمْثالُ الْعُلْيا، وَالْكِبْرِياءُ وَالْآلاءُ، أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّىَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَأَنْ تَجْعَلَ اسْمِى فِى هٰذِهِ اللَّيْلَةِ فِى السُّعَداءِ، وَرُوحِى مَعَ الشُّهَداءِ، وَ إِحْسانِى فِى عِلِّيِّينَ، وَ إِساءَتِى مَغْفُورَةً، وَأَنْ تَهَبَ لِى يَقِيناً تُباشِرُ بِهِ قَلْبِى، وَإِيماناً يُذْهِبُ الشَّكَّ عَنِّى، وَتُرْضِيَنِى بِما قَسَمْتَ لِى، وَآتِنا فِى الدُّنْيا حَسَنَةً، وَفِى الْآخِرَةِ حَسَنَةً، وَقِنا عَذابَ النّارِ الْحَرِيقِ، وَارْزُقْنِى فِيها ذِكْرَكَ وَشُكْرَكَ وَالرَّغْبَةَ إِلَيْكَ وَالْإِنابَةَ وَالتَّوْبَةَ وَالتَّوْفِيقَ لِما وَفَّقْتَ لَهُ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَعَلَيْهِمْ. ▪️ای قراردهندۀ شب و روز دو نشانه از قدرتت، ای آن‌که نشانۀ شب را محو ساخت و نشانۀ روز را روشنی‌بخش قرار داد تا احسان و خشنودی‌اش را پی‌گیری کنند، ای جدا کنندۀ هر چیز به‌دقت بسیار، ای بزرگوار، ای بخشنده، ای خدا، ای سخاوتمند، ای خدا، ای خدا، ای خدا، نام‌های نیکوتر و نمونه‌های برتر و بزرگ‌منشی و نعمت‌ها ویژۀ توست، از تو درخواست می‌کنم که بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستی و قرار دهی در این شب نام مرا از سعادتمندان و روحم را با شهیدان و نیکوکاری‌ام را در بلندمرتبه‌ترین درجۀ بهشت و گناهم را آمرزیده و به من ببخشی یقینی که قلبم آن را لمس کند و باوری که شک مرا از میان بردارد و خشنودی به آنچه نصیبم نمودی و در دنیا و آخرت نیکی به ما عطا کن و از عذاب آتش سوزان ما را حفظ فرما و در این شب ذکر و شکر خویش و شوق به سویت و بازگشت و توبه را روزی‌ام گردان و به آنچه محمّد و خاندان محمّد را (درود خدا بر او و ایشان) بر آن موفّق نمودی، توفیقم ده. @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️وداعِ جمعۀ آخر ماه مبارک رمضان ▪️ سيّد بن طاووس و شيخ صدوق از جابر بن عبدالله انصارى روايت كرده‌اند كه در جمعۀ آخر ماه رمضان خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلّم رسيدم، چون نظر آن حضرت بر من افتاد، فرمودند: اى جابر اين آخرين جمعه از ماه رمضان است، پس آن را وداع كن و بگو: ☘اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إِيَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِی مَرْحُوما وَ لا تَجْعَلْنِی مَحْرُوما☘ ▪️خدايا! اين ماه را آخرين دورۀ روزه‌داری ما قرار مده، و اگر قرار دادى، پس مرا رحمت شده قرار بده و محروم از رحمت قرار مده. ▪️ هر كه اين دعا را در اين روز بخواند به يكى از این دو خصلت نيكو ظفر مى‌يابد: ☑️رسيدن به ماه رمضان آينده ☑️آمرزش خدا و رحمت بى‌انتها. @mohamad_hosein_tabatabaei
‼️مبادا دست خالی از این ماه بزرگ الهی، بیرون بیاییم… بنا به روایات، پیغمبراکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم معمولاً دهه‌ی آخر ماه مبارک رمضان را در مسجد‌النّبی معتکف می‌شدند. پیغمبراکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم که گَرد عالم کثرت به دامنشان ننشسته بود، همه‌ی ارتباطات را قطع می‌کردند، خلوت می‌گزیدند و حتّی برای دیدار امیرالمؤمنین و فاطمه‌ی زهرا سلام‌الله‌علیهما به منزل نمی‌رفتند. ده روز تمام را برای یک خلوت کامل با خدای متعال در مسجد به‌سر می‌بردند. این نکته می‌تواند ما را به عظمت موضوع رهنمون کند تا ماه مبارک رمضان را فرصت مغتنمی برای خلوت با خداوند بدانیم.   البتّه همه‌ی ما یک سری اشتغالات خاص داریم و بالاخره هرکس ناگزیر است در محلّ کار اداری یا کسب و تولید و کشاورزی... حاضر شود و ساعاتی را به کار مشغول باشد؛ یا کسی که محصّل و دانشجوست ساعاتی را در کلاس درس حضور یابد. با این‌ حال برای هرکس ساعات فراغت هم وجود دارد که معمولاً این وقت‌ها را با دیگران می‌گذراند. بکوشیم در ماه مبارک بخش عمده‌ی این اوقات را در خلوت تنهایی بین خود و خدایمان بگذرانیم؛ البتّه پیغمبراکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم بنا به آنچه در خطبه‌ی شعبانیّه نقل شده، به صله‌ی ارحام و اکرام ایتام در ماه رمضان تشویق کردند. خلوت به‌معنای انزواطلبی مطلق نیست؛ امّا بخش قابل توجّهی از اوقاتمان را برای تنها با خدا بودن اختصاص دهیم. تا حدّ امکان روابطمان را با مردم کاهش دهیم و برای ارتباط با خدا، با خدا بودن و با خدا خلوت کردن وقت بگذاریم. شاید در ماه‌های دیگر این فرصت پیش نیاید و آن خلوت‌ها به آن میزان سازندگی نداشته باشد. ما معمولاً غرق دیگرانیم و وقت تنهایی کم داریم؛ یا مشغول فعّالیّت‌های شغلی و تحصیلی و امثال آن هستیم یا مشغول مراودات اجتماعی و آمدوشدها؛ با این رفیق بنشینیم با آن فامیل رفت‌وآمد کنیم؛ با آشنا؛ با غریبه... و در این میان برای تنهایی و خلوت هیچ وقتی نمی‌ماند. خلوت یکی از پنج اصل بسیار مهم در سلوک است.                             صَمت و جوع و سهر و خلوت و ذکری به مدام             ناتمامان جهان را کند این پنج تمام صمت یعنی سکوت؛ جوع یعنی گرسنگی؛ و سَهَر یعنی شب‌زنده‌داری؛ خلوت، خلوت با محبوب است؛ و ذکری به مدام یعنی همواره به یاد محبوب بودن. ماه رمضان چه فرصت مناسبی برای این پنج اصل است. صمت یعنی در ماه رمضان کم حرف بزنیم؛ جوع همان روزه است؛ یعنی کم بخوریم. سهر و شب‌زنده‌داری در ماه رمضان بسیار ممکن است. به‌هرحال برای سحری خوردن بیدار می‌شویم. فرصت خلوت را هم برای خود فراهم کنیم. ذکری به مدام یعنی سعی کنیم دائماً دلمان به یاد خدا باشد. ناتمامان جهان را کند این پنج تمام! بکوشیم از فرصت ماه رمضان برای خلوت‌های انس با خدای متعال بیشتر بهره ببریم. فرصت‌ها به‌سهولت و سرعت طی می‌شود و اگر عمری باقی باشد، زمانی نخواهد گذشت که خواهیم دید ماه مبارک به پایان رسیده است. مبادا دست خالی از این ماه بزرگ الهی، ماه تلاش و کوشش سالکان الی‌الله و ماه نهایت مجاهدت اولیای الهی، بیرون بیاییم. خدا نکند این لحظات و ساعات گرانبها را که می‌توان با آن مراتب بلند کمال را تحصیل کرد و ثواب‌های عظیم الهی را به‌دست آورد، با بطالت و تنبلی و بی‌عملی بگذرانیم. معلوم نیست این لحظات و آناتی که نصیب ما شده است، تکرار شود. کمیِ سن، بقای عمر را تضمین نمی‌کند که اگر کسی نوجوان یا جوان یا میانسال است، پس هنوز فرصت دارد و مرگ به او نزدیک نیست. مرگ در هر سنّی به‌سوی انسان‌ها می‌آید و آنها را می‌برد. هیچ تضمینی وجود ندارد که بتوانیم ماه مبارک آینده را درک کنیم. شاید این آخرین فرصت ما برای بهره‌مندی از چنین موقعیّت ویژه و فوق‌العاده‌ی الهی باشد. نگذاریم ثانیه‌ای از این روزها و شب‌ها به غفلت یا خدای ناکرده به معصیت طی شود. به توصیه‌ی امام سجّاد علیه‌السلام تمام همّت خود را بسیج کنیم تا از لحظه لحظه‌ی این روز و شب‌ها بهره ببریم. به‌جای نشستن پای تلویزیون و گفتگوهای بعد از افطار، با دعا و مناجات و تلاوت قرآن، روح و جان خود را لطافت بخشیم. بالاتر از این چیست که خواندن یک آیه‌ی قرآن، گفتن یک بِسمِ اللهِ الرَّحمـٰنِ الرَّحیمِ، در این ماه معادل یک ختم قرآن تأثیر و سازندگی دارد، چرا این زبان را بیکار رها کنیم؟ یا خدای ناکرده مشغول سخنان لغو و بدتر از آن مشغول غیبت و تهمت و امثال اینها شویم؟ این روزها که برای هر ثانیه‌ی آن، معادلی در عالم یافت نمی‌شود و به هیچ قیمتی نمی‌شود آن را خرید، چه آسان و چه ارزان از دست ما می‌رود! ماه مبارک رمضان ماه بسیار عظیمی است و جا دارد تأمّل و آگاهی و توجّه، همراهِ لحظه لحظه‌ی این ماه باشد تا انسان قدر آن را بشناسد و آن را به ثمن بخس از دست ندهد. @mohamad_hosein_tabatabaei
‍ ☑️دعای امام سجاد علیه السلام در شب بیست و هفتم - قسمت اول دعایی کوتاه ولی بسیار عمیق از امام سجاد (علیه السلام) روایت شده است که حضرت در شب بیست‌و‌هفتم از ابتدای شب تا به صبح، بارها تکرار می کردند. این دعا سه جمله است؛ امّا دریایی از معارف در آن وجود دارد. اَللَّـٰـهُمَّ ارْزُقنِی التََّجافِیَ عَن دارِ الْغُرُورِ ؛ وَ اْلاِنابَةَ اِلىٰ دارِ الْخُلُودِ؛ وَ الاِسْتِعدادَ لِلمَوتِ قَبلَ حُلُولِ الْفَوتِ شرحی بر فراز اول دعا: 1⃣ اَللَّـٰـهُمَّ ارْزُقنِی التََّجافِیَ عَن دارِ الْغُرُورِ خدایا به من روزی کن از این دار غرور پهلو خالی کنم. حمّالی این خانه ی دروغین را نکنم و تن زیر بار این خانه ی پلید ندهم. دنیا دارالغرور و سرای فریب است. انسان را گول می زند. نیست؛ امّا خود را هست نشان می دهد. به سراب می ماند که از دور آب می نماید؛ امّا درحقیقت هیچ نیست؛ سایه و توهّم است. قرآن کریم فرمود: كَسَرابٍ‏ بِقيعَةٍ يَحسَبُهُ‏ الظَّمآنُ‏ ماءً ؛ (39 سوره ی نور) مثل سرابی در یک دشت گسترده ی تفتیده که تشنه کام از دور آن را آب می پندارد؛ امّا وقتی بعد از تقلاّهای بسیار به آن می رسد، لَم يَجِدهُ شَيئاً، می بیند هیچ‌چیز نیست. دنیا از دور نمود و جلوه ای دارد؛ امّا حقیقتش نیستِ صرف است. انسان تا غافل است و از دور به سراب نگاه می کند، هیچ تفاوتی با آب نمی‌بیند و به یقین مطمئن می‌شود آب است. تا وقتی انسان در خواب رؤیا می‌بیند، ذرّه ای تردید ندارد که آنچه می بیند، عین واقعیّت است. وقتی آن فرد به سراب نزدیک شد و آن به‌خواب‌رفته بیدار شد، هیچ اثری از آنچه می دید باقی نمی‌ماند. امام سجّاد از خدای متعال می خواهد و ما هم به اقتدای امام سجّاد از خدا بخواهیم به ما توفیق دهد دیگر پهلو زیر بار دنیا ندهیم. دیگر بس است! هرچه حمّالی دنیا را کردیم؛ هرچه دنبال دنیا و جلوه های دنیا دویدیم؛ از پول و ثروت، نام و شهرت، پست و مقام، لذّت و شهوت، منیّت های خودمان، بس است! دیگر دنبال دنیا نرویم . ادامه دارد.... @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
‍ ☑️دعای امام سجاد علیه السلام در شب بیست و هفتم - قسمت اول دعایی کوتاه ولی بسیار عمیق از امام سجاد
‍ ☑️دعای امام سجاد علیه السلام در شب بیست و هفتم - (قسمت دوم) اللَّهُمَّ ارزُقني التَّجافي عَن دارِ الغُرورِ وَالإنابَةَ إلى دارِ الخُلودِ وَالاستِعدادِ لِلمَوتِ قَبلَ حُلولِ الفَوتِ 2⃣ وَ اْلاِنابَةَ اِلىٰ دارِ الْخُلُودِ؛ خدایا به ما روزی کن که به خانه ی جاودانگی و حقیقت ماندگار هستی روی آوریم؛ به آن هست پایدار، آنجا که بویی از نیستی در آن نیست؛ دار القرار و دار البقاء است. خدایا چنان کن که رویکردمان به سمت آخرت و حقایق ماندگار عالم باشد و این جلوه های فریبنده ما را بی‌راه نکند. حقایق گرانبها و گوهرهای ارزشمند عالم هستی هدف ما شود. آن عرصه ای که خدای متعال در آن تجلّی تام می کند، عرصه ی قیامت، جهت‌گیری و آرمان ما باشد. به باطن راه پیدا کنیم؛ به باطنی که حقیقت است؛ نه این ظاهری که فریبنده و دروغین است. به هرچه ماندگار است روی آوریم و از هرچه گذراست، بگذریم. لفظ گذرا هم با ارفاق و تسامح است. دنیا نیست؛ نه اینکه هست و روزی می‌گذرد و از بین می رود. كُلُّ‏ مَن‏ عَلَيها فانٍ‏ ؛ نفرمود فانی خواهد شد؛ هم‌اکنون فانی است. هم موت و هم فنا اکنون وجود دارد. همین الآن در موتیم، امّا حواسمان پرت است؛ خوابیم و نمی بینیم. خداوند به پیامبرش فرمود: اِنَّكَ‏ مَيِّتٌ‏ وَ اِنَّهُم‏ مَيِّتُونَ‏ ؛ نفرمود در آینده خواهی مرد؛ بلکه اکنون مرده‌ای؛ دیگران هم مرده‌اند؛ ولی را در وجود خود پیدا نکردند. به‌همین ترتیب كُلُّ‏ مَن عَلَيها فانٍ، یعنی همه‌چیز در این عالم، همین الآن فانی است و هستی ندارد. این جنبه های ناپایدار فقط نمود و جلوه ای دارند؛ وجودی ندارند. خدایا به ما روزی کن، فریب این جلوه ها را نخوریم و به آن هست پایدار و جاودان رو کنیم؛ به آنچه واقعاً هست؛ وَ يَبقىٰ‏ وَجهُ‏ رَبِّكَ‏ ذُو الْجَلالِ‏ وَ اْلاِكرامِ‏ ؛ تنها وجه پروردگارت که دارای جلال و اکرام است، باقی است. آن هستی که نیست به آن راه ندارد. دنیا، نیستی است که اصلاً هست به آن راه ندارد. و راه بین دنیا و آخرت، برزخ، آمیزه ای از هست و نیست است. ، نیستِ صرف و ، هستِ صرف است. خدایا به ما توفیق ده هدفمان را، آن هستِ صرف و پایدار، آن هستِ جاودان و باقی قرار دهیم؛ نه این جلوه ی فانی و هیچ محض. @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️دعای شب‌هاى دهۀ آخر ماه مبارک رمضان … اى نرم كنندۀ آهن براى داود علیه السّلام، ای بردارندۀ بدحالى و بلاهاى بزرگ از ايّوب علیه السّلام، اى از بين برندۀ اندوه شديد يعقوب علیه السّلام، اى زايل كنندۀ غم يوسف علیه السّلام، درود فرست بر محمّد و خاندان محمّد، چنان كه تو سزاوارى كه درود فرستى بر جمله آنان، و با من چنان كن كه تو شايستۀ آنى نه چنان كه من سزاوار آنم. @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّکَ عَلِیِّ بْنِ اَبِی‌طالِبٍ اَلَّذِی ما اَشْرَکَ بِکَ طَرْفَةَ عَینٍ اَبَداً اَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ وَلِیِّکَ الْقائِمِ الْمَهْدِیِّ وَ تُصْلِحَ اَمْرَهُ فِی هذِهِ السّاعَةِ»🏴 @mohamad_hosein_tabatabaei
یادتون باشه همراهان فهیم امشب در حق هم دعا کنیم.
‍ ☘☘☘☘ ☘سیزده عدد اسم شریف "احد" در جُمل ابجدی است و ولادت باهرالنور حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام نیز در سیزده ماه رجب المرجب در درون کعبه به حسب ظهور در عالم جسمانی و در صورت دل آرای شخصی علوی از مادر بزرگوارشان جناب فاطمه بنت اسد واقع شده است. این تطابق عددی بیان روح ولایت مطلقه و کلیه‌ی حضرت مولاست، اعنی آن یعسوب دین و امام العارفین، واصل به مقام احدیت است. ذات اش ثبوت قل هو الله احد است و هوی هویت غیبیه را مظهر بی حد!! هـوی هـو الله احــد هـــوی تـــسـت جــــلــــوه الله الصــمد روی تــسـت هوی همین است و دگر هوی نیسـت روی همـین است و دگـر روی نیست   ☘هر نیکبختی که رو به ولایت آن دُردانه و یگانه ادوار و اکوار کند، مبارک است و هر نگونبختی که از این مدار هستی و قطب آسیاب وجود روی گرداند، نحس!! او طبیعت کلی است و آن کس که بخواهد از قید و زندان شهر و خانه محدود دنیوی و وهمیِ خود، برهد باید به این طبیعت کلی، که صادر اول است، پناه ببرد و به سیاحت و سباحت در دشت و دمن و انهار و بحور او بپردازد. هر چند به قله وجودش کس را راه نیست و طرق مسدود است و طلب مردود، اما درِ این سیزده وجود، به روی مشتاقان و عاشقان درگه اش باز است و ندای لاهوتی و دعوت داعی در اسماع عاقلان طنین افکن، که " تَعَالوا إلی کَلِمَة"، تا از نزهتگاه جبروتی و مینوی ملکوتی اش بهره های وافی و کافی ببرند و جان و دلشان در این باغ و راغ ولوی فسحت و وسعت یابد، "طُوبی لَهُمْ وَ حسن مَآب." این سیزده از همه عوالم و اماکن برتر و بالاتر است و محدود به هیچ حدی ولو حد اسمائی نیست، سیزدهی است که از هر چه جز ذات غیبی بدر است. چه زیبا سید والا مقام، شهریار شهیر شعر و ادب سروده است که: سيـزده را همه عـالم بـه در امروز از شهر من خود آن سيزدهم کز همه عالم به درم ☘نفس انسانی را این قابلیت است که سیزدهی باشد که از هر چه جز دیار یار بدر شود. فاغتنم!
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️ ▪️حضرت امیر علیه السّلام فرمود: اُحصُدِ الشَّرَّ مِن صَدرِ غَیرِکَ بِقَلعِهِ مِن صَدرِکَ : بدی را از سینه‎ی دیگران درو کن به وسیله‎ی ریشه‎کن کردن آن از سینه‎ی خودت. شخص وقتی خودش را پاک کرد، دیگر در خلق شرّی نمی‎بیند. ▪️قوچی جلوی آینه ایستاده بود و عکس خود را در آن می‎دید و هر چه جلو و عقب می‎رفت می‎دید آن قوچ مقابل هم همان کار را می‎کند. قوچ شاخش را به قوچ مقابلش نشان داد و دید که او هم شاخ خود را به او نشان می‎دهد. آخرالامر با شاخ خود به قوچ مقابل حمله کرد و به آینه خورد و شکست و فهمید با خودش دعوا می‎کرده است. مؤمن آیینه‎ی مؤمن است. اگر دیدی دیگری به تو حمله می‎کند، در واقع خودت هستی که در آینه‎ی وجود او نمودار شده‎ای. با آینه جنگیدن بی‌‎معناست؛ خودت را اصلاح کن. ◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
🚩 ورود مسلم بن عقیل به کوفه - پنجم ماه شوّال ▪️مسلم بن عقیل به امر امام حسین علیه‌السّلام در پانزدهم ماه رمضان از مکّه حرکت کرد. خود امام حسین علیه‌السّلام تا روز هشتم ماه ذی‌الحجّه در مکّه ماندند. امام در پانزدهم ماه رمضان به مسلم بن عقیل ماموریت دادند که به کوفه برود‌ ▪️او هم پانزدهم ماه رمضان از مکّه بیرون آمد و در پنجم ماه شوّال وارد کوفه شد که با آن استقبال عظیم مواجه شد و آن جمع عظیم به نمایندگی از امام حسین علیه‌السّلام با او بیعت کردند. امّا بعد که حکم ابن زیاد به فرمانداری کوفه رسید و خودش هم در کوفه مستقر شد، این مردم سست عهد و پیمان شکن که در طول تاریخ رویشان سیاه است، او را تنها گذاشتند.... ▪️آن بزرگوار را چقدر غریبانه ترک کردند! تنهایش گذاشتند! به گونه‌ای که هیچ کس نبود او را پناه دهد، حتی یک نفر. چقدر غریبانه در این شهر به شهادت رسید. تنها یک زن که از همۀ مردان عالم مردانگی بیشتری داشت به مسلم پناه داد..... ◾️استاد مهدی طیّب ◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️ ▪️در آیه‎ی هفتاد و یکم سوره‎ی توبه، اوّل ولایت و محبّت بین مؤمنین را و بعد امر به معروف و نهی از منکر را مطرح می‎کند. امر و نهی وقتی اثر می‎کند که محبّت برقرار باشد. ▪️عقرب و مار سمّی بهترند ‎از کسی که به اسم امر به معروف و نهی از منکر، به افراد نیش می‎زند و آنها را می‎آزارد و از خدا و اولیا و دین بیزار می‎کند. ▪️امر به معروف جایی مؤثّر است که طرف مقابل به تو مؤمن باشد و تو را قبول داشته و دوست داشته باشد. هر جا قرآن فرمود: مؤمنین را چنین و چنان بکن، مقصود مُؤمِنین بِکَ است، یعنی کسانی که به تو ایمان دارند. ◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei