کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️ آیا اختلاف شیعه و سنّی با وهابیت در توحید است یا ولایت؟◾️ ▪️ در جنبۀ اعتقادی، عمده اختلاف شیعه و
◾️چگونه شفاعت با توحید توجیه میشود؟◾️
▪️نکتۀ دیگری که وهابیان به سبب آن، سایر مسلمانان را مشرک میدانند، طلب شفاعت از انبیاء و اولیاء است. شفاعت یعنی درخواست مغفرت و بخشش گناهان از خداوند. یکی از بندگان مقرّب الهی را همراه نمودن و به اتفاق وی دعا کردن تا خداوند گناه شخص را بیامرزد. به بیان دیگر یعنی پس از اینکه شخص از گناهان خود نزد خدا طلب مغفرت کرد، از بنده مقرّبی درخواست کند که او نیز از خداوند تقاضا کند تا توبه وی را بپذیرد. در این مورد نیز باید توجه داشت که:
▪️اولاً استغفار و طلب مغفرت از خداوند، امری مورد توصیۀ اسلام است.
▪️ثانیاً دعا کردن مؤمنین در حق یکدیگر برای اجابت خواستههایشان نزد خداوند و درخواست مؤمنی از مؤمن دیگر برای اینکه در حقّش دعا کند و از خدا بخواهد حاجت دنیوی یا اخروی او را برآورده سازد، مورد تأیید قرآن و سنّت است.
▪️ثالثاً دعای بندگان صالح و مقرّب خدا به اجابت نزدیکتر است.
▪️بر این اساس، اگر مؤمنی پس از مبتلا شدن به لغزش و گناهی، علاوهبر اینکه خود توبه و استغفار کند، از یکی از اولیاء الهی تقاضا کند او نیز دعا کند تا خداوند توبه او را بپذیرد، امری معقول و مشروع است و خود خداوند در آیه ۶۴ سوره نساء به آن امر کرده است.
▪️در نتیجه، استشفاع یا طلب شفاعت مغفرت از انبیاء و اولیاء و صلحا نیز بههیچوجه تعارضی با توحید ندارد؛ زیرا خداوند به آنان اذن شفاعت کردن داده است و دعای آنان بر پذیرفته شدن توبه مؤمنان از گناهان را اجابت مینماید. تعارض با توحید وقتی قابل تصوّر است که شفیع را در بخشیدن گناه شریک خدا بدانیم نه در طلب بخشش از خدا....
◾️خدای وهابیون، خدای مجسّم است
گفتگو با استاد مهدی طیّب◾️
«روزنامه همشهری - سال ۱۳۸۸»
#وهابیت
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️
▪️جوانان این زمان، تحریک را دوست ندارند. نمیخواهد آنها را خیلی امر به معروف و نهی از منکر بکنید، آنها فطرتاً در راه هستند. با اخلاق و صفات شایسته و با نیّت خوب و دعای خیر در حقّ آنها کار کنید و آنها را به سمت کمالات ببرید. آنها را باید با نماز دوست کنید، نه اینکه فقط نمازخوان کنید. کار بعضیها بینماز کردن مردم است. آنها با امر و نهی زیاد و مردمآزاری، جوانها را تارکالصّلاة میکنند، مقدّسمآبها و افراد سختگیر کارها را خرابتر میکنند.
▪️اینکه در احادیث آمده است در آخرالزّمان امر به منکر و نهی از معروف میکنند، معنیاش این است که امر به معروف و نهی از منکر که میکنند، اثر عکس دارد، چون دائم به افراد سیخ میزنند و آنها را از دین بیزار میکنند.
▪️به زور میشود کسی را مسلم کرد و مجبور نمود شهادتین بگوید، ولی ایمان به زور نمیشود. نکند بچّهات را به زور به نماز وادار کنی.
◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#امر_به_معروف_تربیت_و_اصلاح
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️چگونه شفاعت با توحید توجیه میشود؟◾️ ▪️نکتۀ دیگری که وهابیان به سبب آن، سایر مسلمانان را مشرک می
◾️مصادیق بدفهمی وهابیان در توحید عبادت چیست؟◾️
▪️در حوزه توحید عبادت که وهابیان دچار بدفهمی شدهاند و به استناد آن، سایر مسلمانان شیعه و سنّی را مشرک میپندارند، ازجمله ساختن قبور یا احداث ضریح یا ساختمان بر فراز قبور یا به زیارت قبور و حرم انبیاء و اولیاء الهی رفتن و به مُهر سجده کردن را مصادیق شرک در عبادت میپندارند، این است که درک نکردهاند آنچه سبب میشود عمل، عبادت محسوب شود، شکل ظاهری عمل نیست؛ بلکه قصد و نیّت انجامدهنده عمل است.
▪️بنابراین اگر کسی کاری را به هر شکل و صورت به قصد عبادت انجام دهد، عملش عبادت بهشمار میآید و اگر برای غیر خدا انجام دهد، به شرک در عبادت مبتلا خواهد بود.
▪️چنان که بهموجب آیه ۳۵ سوره انفال، دست زدن و سوت کشیدن مشرکان در کنار کعبه، چون به نیت و قصد عبادت بتها انجام میشد، عبادت بهشمار میآمد و آنها را در شمار مشرکان در عبادت وارد میکرد؛ اما اگر هر عملی با هر شکل و صورت، بدون نیّت و قصد عبادت انجام شود، آن عمل عبادت نخواهد بود.
▪️کمااینکه اگر کسی بدون قصد و نیت عبادت، به گرد کعبه بگردد، یا الفاظ و حرکات نماز را انجام دهد، عملش عبادت نخواهد بود.
▪️عملی که بدون نیّت و قصد عبادت انجام میشود، اگر مورد تأیید شرع باشد، کاری غیرمعارض با توحید در عبادت و عملی مشروع خواهد بود و اگر کاری باشد که شرع از انجام آن نهی کرده باشد، کاری غیرمعارض با توحید در عبادت، ولی خلاف شرع و گناه خواهد بود و انجامدهندۀ آن شخص موحّد، اما گناهکار بهشمار میآید و نمیتوان وی را مشرک تلقی کرد.
▪️یقیناً هیچ مسلمانی در ساختن قبر برای کسی که از دنیا رفته است یا ساختن ضریح و بنا بر فراز قبر انبیاء و اولیاء یا زیارت کردن قبر ایشان، قصد و نیّت عبادت شخصی که در آنجا مدفون است را ندارد. کمااینکه هیچ شیعهای در سجده کردن بر مُهر، قصد و نیت عبادت مُهر را ندارد. بنابراین، بیشک نمیتوان این اعمال را از مصادیق شرک در عبادت شمرد.
▪️در ضمن اینکه به استناد آیات و احادیث و سیرۀ پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم اصحاب برجسته آن حضرت که در کتب مورد قبول خود وهابیان نقل شده است، به روشنی میتوان اثبات کرد که کارهای مزبور، مورد تأیید و توصیۀ اسلام و کاملاً مشروع و پسندیده است.
▪️با توجه به آنچه به اجمال به آن اشاره شد، روشن گردید که آنچه به سبب آن، وهابیان، دیگر مسلمانان را مشرک و مهدورالدّم میدانند، باطل است و متقابلاً عقاید وهابیان در مورد جسمانیت خداوند، بیشک با توحید ناسازگار میباشد.
◾️خدای وهابیون، خدای مجسّم است
گفتگو با استاد مهدی طیّب◾️
«روزنامه همشهری - سال ۱۳۸۸»
#وهابیت
@mohamad_hosein_tabatabaei
☘حضرت موسی علیه السلام بچهی او بود، به مادر او گفتند او را داخل سبد بگذار، ما کار او را درست میکنیم. او را رها کرد، اگر نرفته بود که این سِیر برای او نبود.
☘مادرش یک گذشت جانانه کرد و بچه را روی آب انداخت و با خدا معامله کرد. همین [بچه] رفت و برگشت و یک چیز دیگر شد.
☘خداوند همین مادر را برگرداند، هم حقوق دایهای میگرفت و هم در کاخ بود، شیر میداد... قضیه یک چیز دیگر شد.
☑️ما نسبت به نفوس خود همین جایگاه را داریم، باید [یک بار رهایش کنیم].
#شیخ_جعفر_ناصری
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️قدر لحظات زندگي را بدانیم
#مرحوم_استاد_فاطمی_نیا (ره)◾️
▪️اميرالمومنين (علیه السلام) ميفرمايند:
"فاعملوا و الاحوال هادئه و الاقلام جارية"
(عمل كنيد در حاليكه اوضاع و احوال آرام است و قلم ها مينويسد.)
تا زماني كه در زندگي دنيا عافيت داريم بايد قدر بدانيم و عافيت دنيا را مقدمه اي براي تحصيل عافيت آخرت قراردهيم.
وقتي از دنيا برويم قلم ها تعطيل ميشود و ديگر عملي نميتوانيم انجام دهيم.
تا فرصت هست كاري بايد كرد، بندگي خدا را بكنيم ، گره از كار ديگران باز كنيم ، حتي بك تبسم و لبخند به روي ديگران هم نوشته ميشود.
بايد قدر لحظات زندگي را بدانيم.
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️شهادت جانسوز رئیس مذهب، حضرت امام جعفر بن محمد الصادق علیهماالسلام را به محضر حضرت حجة بن الحسن ارواحنا فداه و تمامی شیعیان و محبین آل الله تسلیت عرض میکنیم.
🏴🏴🏴🏴
▪️صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی اُستادِ العالَمِ و سَنَدِ الوجودِ، مُرتَقی المَعارِجِ و مُنتَهَی الصُّعُودِ، البَحرِ المَوّاجِ الأزَلی، و السِّراجِ الوَهّاجِ الأبَدی، ناقِدِ خَزائِنِ المعارفِ و العلوم، مَحتدِ العقولِ و نهایة الفُهُومِ، عالِمِ الأسماء، دلیلِ طُرُق السَّماءِ، الکَونِ الجامِعِ الحقیقی، و العُروةِ الوُثقی الوَثیقی، بَرزَخِ البرازخ و جامِعِ الأضداد، نورِ اللهِ بِالهِدایة و الإرشاد، المُستَمِعِ القرآنِ مِن قائِلِهِ، الکاشِفِ لأسرارِهِ و مَسائِلِهِ، مَطلَع شَمسِ الأبَدِ، جَعفر بن محمَّد، علیه صلوات الله المَلِکِ الأحَد
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️امام صادق علیه السلام سوق دهنده به سوی بهشت میباشد. اگر میخواهی در عالم فعل اهل فقاهت شوی به در خانهی امام صادق علیه السلام برو...
#ح_م
#جلسات_محرم_۱۳۹۴
▪️وَقَالَ يَا بَنِيَّ لَا تَدْخُلُوا مِن بَابٍ وَاحِدٍ وَادْخُلُوا مِنْ أَبْوَابٍ مُّتَفَرِّقَةٍ... راه وصول به قلب امام از ابواب متفرقه اعنی اسماء حسنای الهی است و امام صادق علیهالسّلام فرمود: نحن والله الاسماء الحسنی...
#ح_م
☑️امام کاظم (علیه السلام):
▪️أكثِرْ مِن أن تَقولَ: اللّهُمَّ لا تَجعَلْني مِنَ المُعارينَ و لا تُخرِجْني مِنَ التَّقصيرِ. قُلتُ: أمَّا المُعارونَ فقَد عَرَفتُ أنَّ الرَّجُلَ يُعارُ الدِّينَ ثُمّ يَخرُجُ مِنهُ، فما مَعنى لا تُخرِجْني من التَّقصيرِ؟ فَقال: كلُّ عَمَلٍ تُريدُ بِهِ اللّه َ عَزَّ و جلَّ فَكُن فيهِ مُقَصِّرا عِندَ نَفسِكَ؛ فإنَّ النّاسَ كُلَّهُم في أعمالِهِم فيما بَينَهُم و بَينَ اللّه ِمُقَصِّرونَ إلاّ مَن عَصَمَـهُ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ.
▪️بسيار بگو: خدايا! مرا از عاريهداران قرار مده و از مرز تقصير بيرونم مبر. عرض كردم: معناى «عاريهداران» را مى دانم كه شخصى دين را بهطور عاريه مىگيرد و سپس از آن خارج مىشود. اما معناى «مرا از حد تقصير بيرونم مبر» چيست؟
▪️حضرت فرمود: هر كارى كه براى خدا انجام مىدهى خود را در آن مقصّر بدان؛ زيرا همه مردم در كارهايى كه براى خدا مىكنند کوتاهی دارند، مگر كسى كه خداوند عزّ و جلّ نِگاهش دارد.
◾️(کلینی، الکافی، ج۴، ص۷۳)◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️مقصود از رئیس مذهب بودن امام صادق علیهالسّلام چیست؟ چرا مذهب تشیّع را به نام مذهب جعفری میشناسند؟ - بخش اوّل
▪️گرچه مذهب شیعه همان مکتب رسول خدا است؛ و آموزههای همۀ ائمّه در تبیین این مکتب، سهیم و دَخیل است؛ امّا اینکه امام صادق عليهالسّلام بهعنوان رئیس مذهب مشهورند، به دلیل موقعیت فوقالعادهای است که برخلاف پدران بزرگوار و فرزندان معصومشان، در اختیار آن حضرت قرار گرفت. ایشان در یک دورۀ انتقالی، بیشترین فراغت را برای نشر و تبیین و ترویج و تعلیم معارف قرآن و اهل بیت، در اختیار داشتند.
▪️دوران امام باقر و امام صادق علیهماالسّلام، دورۀ انتقال حکومت از بنی امیّه به بنی عبّاس، یا به تعبیر دقیقتر از بنی مروان به بنی عبّاس بود و درگیریهای قدرتهای سیاسی با یکدیگر، فرصت و فراغت به آنها نمیداد که کنترل فوقالعاده و اختناق شدیدی را که در زمان سایر ائمّه علیهمالسّلام اعمال میکردند، در آن زمان هم اعمال کنند.
▪️بههمین خاطر بعد از دوران اختناقی که خصوصاً بعد از واقعۀ عاشورا پیش آمد و حکومتهای ظالم اموی، کوچکترین مَنفَذی را برای تبیین معارف قرآن و اهل بیت علیهمالسّلام باقی نگذاشتند؛ امام باقر علیهالسّلام و بعد از ایشان امام صادق عليهالسّلام این فرصت را پیدا کردند که این معارف را تبیین و ترویج کنند.
▪️شاید حدود هشتاد درصد احادیثی که در کتب حدیثی شیعه به ما رسیده است، از این دو امام بزرگوار، امام باقر و امام صادق علیهماالسّلام، نقل شده است؛ به خاطر فرصت و فراغت ایشان؛ واِلاّ این گونه نیست که ائمّۀ دیگر در مقام و مرتبۀ علمی، چیزی کمتر از این دو امام بزرگوار داشتند. چنین فرصت و فراغتی در اختیار دیگر ائمّۀ ما قرار نگرفت. این است که مکتب تشیّع، به نام امام صادق علیهالسّلام شناخته شد.
▪️شاید به لحاظ دیگری هم مذهب تشیّع به جعفری مشهور شد و آن این که مذاهب فقهی چهارگانۀ اهل سنّت (حَنَفی، مالکی، شافعی، و حَنبلی) هم تقریباً در عصر امام صادق علیهالسّلام شروع به شکل گیری کردند. اَبوحَنیفه، معاصر امام صادق علیهالسّلام بود و دو سال شاگردی و طلبگی ایشان را کرده بود؛ تا پایان عمر هم میگفت:
«لَوْلا السَّنَتانِ لَْهَلَکَ اْلنُّعمان»
اگر آن دو سال که من به درس امام صادق علیهالسّلام رفتم، نبود؛ هلاک شده بودم. اینکه چه شد کسانی که شاگرد امام صادق علیهالسّلام بودند، رو در روی امام ایستادند؛ برای خودشان مذهبی بنیان گذاری کردند و عدّهای را به دور خود جمع کردند؛ نکاتی است که در کتاب «حدیث دوست» به آنها اشاره شده است.
▪️چون این مذاهب از زمان امام صادق علیهالسّلام به بعد شکل گرفتند و این چهار مذهب به اسم بنیان گذارانشان شناخته شدند؛ یعنی پیروان احمد حَنبَل را حنبلی مذهب؛ پیروان ابوحنیفه را حنفی مذهب؛ پیروان مالک بن انس را مالکی و پیروان امام شافعی را شافعی میگویند؛ پیروان مکتب تشیّع را هم، پیروان مذهب جعفری نام مینهند.
ادامه دارد....
#استاد_مهدی_طیّب
۹۱/۰۶/۱۶
#مناسبات_ماه_شوال
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️مقصود از رئیس مذهب بودن امام صادق علیهالسّلام چیست؟ چرا مذهب تشیّع را به نام مذهب جعفری میشناسند
☑️مقصود از رئیس مذهب بودن امام صادق علیهالسّلام چیست؟ چرا مذهب تشیّع را به نام مذهب جعفری میشناسند؟ - بخش دوم
▪️بنا به اعتقاد ما، تشیّع یعنی استمرار آموزههای رسولالله صلیالله علیه وآله وسلّم، و چیزی جدای از آن نیست.
▪️تشیّع در زمان حیات رسولالله آغاز شد. حتّی واژۀ شیعه را خود پیغمبر ذیل آیۀ شریفه:
«إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَٰئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ»
در مورد یاران و همراهان امیرالمؤمنین علیهالسّلام به کار بردند. اهل سنّت، در کتاب معتبر حدیثیشان از پیغمبر اکرم، نقل کردهاند که فرمودند:
«ﻳَﺎ علی ﺃَﻧْﺖَ ﻭَ ﺷِﻴﻌَﺘکَ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ»
ای علی؛ تو و شیعیانت، بهترین خلایق خدا هستید.
▪️بنابراین واژۀ شیعه، توسّط خود پیغمبر اکرم صلّیالله علیه وآله وسلّم وضع و به کار برده شد و تشیّع از زمان حیات ایشان مطرح بود.
▪️در دوران حیات پیغمبر صلّیالله علیه وآله وسلّم، عدّهای از اصحاب پیامبر دور امیرالمؤمنین علیهالسّلام جمع و با ایشان محشور بودند. کَمااینکه عدّهای هم دور ابابکر و عمر و عثمان بودند. در واقع دو تیپ مختلف در بین صحابۀ پیغمبر دیده میشد. از همان زمان حیات رسول الله، کسانی با امیرالمؤمنین علیهالسّلام هم روحیه و همراه بودند و بعد از رحلت رسولالله هم شیعه خوانده شدند. پس تشیّع در زمان پیغمبر اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم وجود داشت و در زمان امیرالمؤمنین علیهالسّلام، در زمان حسنین و در زمان امام سجّاد و امام باقر علیهمالسّلام استمرار پیدا کرد؛ منتها به دلیل اینکه چهار مکتب فقهی اهل تسنّن در آن زمان شکل گرفت و به نام رؤسای آن مذاهب خوانده شد؛ مکتب تشیّع هم مکتب جعفری نام گرفت.
▪️بخش عمدهای از آموزههای مکتب تشیّع را امام صادق عليهالسّلام در جلسات درس عظیمی که دایر میکردند، بیان فرمودند. حاصل این آموزههای حضرت، چهارصد کتاب شد که شاگردان ایشان تألیف کردند. این چهارصد کتاب «اصول أربَعَةُ مِأة» نام گرفت. بعدها نیز مطالب همان کتابها تدوین شد و کتابی مثل کافی و کتابهای حدیثی بعدی شیعه را شکل داد. به این لحاظ این مذهب را مذهب جعفری و امام صادق علیهالسّلام را رئیس این مذهب میدانند. والّا رئیس مذهب ما خود رسولالله و امیرالمؤمنین علیهماالسّلام هستند و تشیّع چیزی جدا از اصل آموزههای پیغمبر و قرآن کریم نیست. منتها شیعه این آموزههای قرآن و سنن نبوی را از زلالترین، پاکترین و نابترین مَجرا، که اهل بیت پیغمبر اکرم صلوات الله علیه وآله وسلّم هستند، دریافت کرده است.
▪️بنا به ضرب المثلی که در بین عرب است؛ که «أهل البَيتِ أْدریٰ بِْما فِْیاْلبَيتِْ» اهل خانه بیشتر میدانند که در خانه چه میگذرد. شیعه معتقد است أهل البَيتِ پیغمبر نسبت به آموزههای پیامبر أْدریٰ هستند و لذا این آموزهها را مستقیماً از اهل بیت علیهمالسّلام دریافت کرده است.
▪️شهادت امام صادق علیهالسّلام را به محضر فرزند برومند و بزرگوار آن حضرت، بقیةالله الأعظم امام عصر أرواحُنافِداه و همهی پیروان، ارادتمندان، سرسپردگان و دوستداران ایشان، تسلیت عرض میکنم و امیدوارم خدای متعال ما را شاگردان شایستهای برای مکتب امام صادق علیهالسّلام قرار دهد.
#استاد_مهدی_طیّب
۹۱/۰۶/۱۶
#مناسبات_ماه_شوال
@mohamad_hosein_tabatabaei