◾️نماز فوقالعادۀ یکشنبۀ ماه ذیالقعده◾️
☑️هدیۀ جبرئيل در سفر معراج به پیامبر
▪️ این نماز برای یکشنبۀ اوّل ماه ذیالقعده وارد شده است؛ ولی قید خاصّی ندارد. خواندن آن در تمام یکشنبههای ماه ذیالقعده و در طول سال توصیه میشود.
▪️از رسول خدا صلّیالله عليه وآله وسلّم روايت شده است كه هر كه این نماز را بجا آورد، توبهاش مقبول و گناهانش آمرزيده شود، خصماء او در روز قيامت از او راضی شوند، با ايمان بميرد و دينش گرفته نشود، قبرش گشاده و نورانی گردد، والدينش از او راضی گردند، مغفرت شامل حال والدين او و ذريّه او گردد، توسعۀ رزق پيدا كند، ملكالموت با او در وقت مردن مدارا كند و به آسانی جان او بيرون شود.
▪️نحوۀ خواندن نماز یکشنبه ماه ذیالقعده:
▪️ابتدا غسل مستحبّ توبه کند و سپس وضو بگيرد.
▪️این نماز چهار رکعت است. در هر رکعت بخواند:
▪️سوره «حمد» ۱ مرتبه
▪️سوره «توحید» ۳ مرتبه
▪️سوره «فَلَق» ۱ مرتبه
▪️سوره «ناس» ۱ مرتبه
▪️بلافاصله بعد از سلام نماز باید ۷۰ بار استغفار کند و بگوید:
▪️«أسْتَغْفِرُاللهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ»
▪️بعد از هفتاد بار استغفار، بگوید:
▪️«لاحَوْلَ وَ لاقُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ»
سپس این دعا را بخواند:
▪️«یا عَزِیزُ یا غَفّارُ! اِغْفِرْلِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمیِعِ الْمُؤْمِنینَ والمُؤْمِنَاتِ؛ فَاِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلّا اَنْتَ»
▪️ای خدای عزیز! ای خدایی که غفّار و بخشنده هستی! گناهان مرا و گناهان همۀ مردان و زنان مؤمن را ببخش؛ که جز تو بخشندۀ گناهی وجود ندارد و جز تو کسی نیست که گناهان را ببخشد.
#چند_نکتۀ_مهم :
▪️نحوۀ خواندن این نماز به دو صورت نقل شده است:
▪️۱- یا دو نماز دو رکعتی که بعد از سلام دو رکعت اوّل، بلافاصله انسان بلند میشود و نیّت دو رکعت بعد را میکند و در نتیجه جمعاً چهار رکعت میشود.
▪️۲- یا اینکه این چهار رکعت به شکل پیوسته انجام میشود با نیّت یک نماز چهار رکعتی که در رکعت دوّم آن قنوت، تشهّد و سلام نیست و فقط در پایان رکعت چهارم تشهّد میخواند و سلام میدهد.
▪️خواندن این نماز به هر دو صورت توصیه شده است. با توجّه به اینکه وقت بسیار کمی میگیرد؛ چه خوب است انسان به هر دو صورت بخواند؛ که هر یک از این دو در روایت مقصود بوده است، به آن عمل شده باشد.
▪️نمازهایی که در روایات گفته شده است بعد از سلام نماز فلان ذکر را بگویید، بهتر است بعد از سلام، ذکر مستحبّ دیگری نگویید. حتّی سه مرتبه الله اَکْبَر را که مستحب است بعد از سلام نماز گفته شود، احتیاطاً نگویید. بلافاصله بعد از اینکه سلام نماز را دادید تسبیح را بردارید و استغفار کنید.
▪️این نماز آثار و برکات فوقالعادهای دارد؛ که قبلاً عرض کردهام. وقتی به آن صحبتها مراجعه کنید، رغبتتان برای از دست ندادن این نماز به مراتب بیشتر میشود.
«استاد مهدی طیّب»
#مراقبات_ماه_ذیالقعده
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️نکاتی از بزرگان سیر و سلوک در آداب چهلّهنشینی
▪️ روز اوّل ماه ذیالقعده روز آغاز چهلّۀ کلیمیّه یا موسویّه است که تا روز عرفه ادامه پیدا میکند. خدای متعال چنین چهل شبی را با موسی بن عمران علیهالسّلام قرار خلوت گذاشت.
☘وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثین لَیْلَةً وَ اَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقاتُ رَبِّهِ اَرْبَعِینَ لَیلَة☘
▪️۱- در این چهل روز هر روز صبح، دعای عهد، یعنی دعای «اَللّهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظِیمِ ...» را بخواند.
▪️۲- هر روز چهل مرتبه ذکر تسبیحات اربعه را بگوید.
«سُبْحانَ الله، وَالحَمْدُلله، وَلا اِلهَ اِلاَّ الله، وَالله اَکبَرُ»
▪️۳- بعد از گرفتن وضو «آیةالکرسی» بخواند، برای اهل قبور هم این آیه را بخواند و یا خواندن آن را بعد از نمازهای صبح، ترک نکند.
▪️۴- گفتن اذکاری در این چهل روز توصیه شده است، مانند:
#ذکر «یا باقِی» روزی ۱۱۳ بار
#ذکر «یارَبُّ یا الله» روزی ۲۰۴ بار
#ذکر «یا صَمَدُ» روزی ۱۳۴ بار
#ذکر «یا عَلِیُّ» روزی ۱۱۰ بار
#ذکر «یا باسِطَ الْیَدَینِ بِالرَّحْمَه» روزی ۴۰ بار بعد از نماز صبح .....
«استاد مهدی طیّب»
@mohamad_hosein_tabatabaei
#چهل_دستورالعمل_سلوکی
▪️تعالى معنوى و تکامل روحانى مستلزم مراعات امور و انجام اعمالى است که در این بخش به مهمترین آنها اشاره مىشود. امّا پیش از طرح آنها، تأکید بر دو نکته را لازم مىدانیم.
▪️نخست اینکه سالک قبل از پرداختن به دستورالعملهاى سلوکى باید در زمینهى اعتقادات دینى، به مطالعهى کتب اعتقادى و درسآموزى در محضر عالمان دین بپردازد تا به درکى صحیح و عمیق از عقاید شیعى دست یابد و از جنبهى عقیدتى به ثبات و استحکام لازم نایل شود.
▪️دوم اینکه سالک اگر در زمینهى احکام فقهى مجتهد نیست، به حکم پروردگار، باید در انجام احکام شریعت، به فتواى مجتهد اعلم و اصلح مراجعه و اتّکا کند و براساس آن عمل نماید. اعمال و عباداتى که بدون اتّکا به فتواى مجتهد انجام شود مورد قبول خداوند نیست. شرط ورود به عرصهى طریقت براى نیل به حقیقت، عمل به شریعت طبق موازین الهى است. در نتیجه، کسى که واجد این شرط نیست، مىبایست ابتدا این شرط را فراهم آورد؛ آنگاه درصدد گام نهادن در مسیر عرفان برآید.
▪️اکنون به اختصار به ذکر آنچه انجامش براى سالک لازم و کارساز است مىپردازیم:
▪️ ۱- ابراز محبّت و رفتار محبّتآمیز نسبت به خداى متعال و پیامبر اکرم و اهلبیت علیهمالسّلام و به تبع ایشان، نسبت به سادات و مؤمنان، بهخصوص عارفان، عالمان و اتقیاء.
ادامه دارد ....
◾️شراب طهور - استاد مهدی طیّب◾️
#شراب_طهور
#دستورالعملهای_سلوکی - ۱
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#چهل_دستورالعمل_سلوکی ▪️تعالى معنوى و تکامل روحانى مستلزم مراعات امور و انجام اعمالى است که در این
☑️چهل دستورالعمل سلوکی
▪️۲- درک محضر اولیاء الله و عارفان کامل و اهل یقین، صلحاء، اتقیاء و نیکان عصر خویش. شخص چنانچه بزرگانى از این دست را مىشناسد، در حدّى که مایهى آزار و اذیّت آنان نباشد، هفتهاى را بدون اینکه ساعاتى در حضور آنان باشد، نگذراند.
▪️۳- مطالعهى کتابهایى که در مورد زندگى، احوال، رفتار و سخنان اولیا نوشته شده است و نیز مطالعهى کتبى که خود آن بزرگان نگاشتهاند و آثارى از نور وجودیشان در آنها موجود است و به خوانندهى آنها منتقل مىشود.
ادامه دارد....
◾️شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#شراب_طهور
#دستورالعملهای_سلوکی - ۲
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۲- درک محضر اولیاء الله و عارفان کامل و اهل یقین، صلحاء، اتقیاء و نیکان ع
☑️چهل دستورالعمل سلوکی
▪️۴- حضور مستمر و منظّم و بهرهمندى از جلسات معنوى متناسب با روحیّه و سطح خود.
جلسات عرفانى و معنوى اصیل و صحیح و مربّیانى که تربیت مشتاقان تعالى معنوى را در آن جلسات بر عهده دارند، به دو لحاظ متفاوتند.
یکى از نظر سبک. برخى جلسات و مربّیان معنوى بیشتر بر خوف و ادب ورزیدن در پیشگاه حضرت حق و بر ریاضت، مجاهدت و سلوک تأکید دارند، که در اصطلاح اهل عرفان به مناجاتیان معروفند.
برخى دیگر بیشتر بر رجا، محبّت و صمیمیّت با خدا و خوبان خدا و بر نقش جذبه در تعالى عرفانى تأکید دارند، که در اصطلاح اهل عرفان به خراباتیان مشهورند.
هر یک از این دو سبک جلسات نیز داراى سطوح مختلفى است. برخى براى مبتدیان، بعضى براى متوسّطان و برخى دیگر براى منتهیان مناسبند. به بیان دیگر از نظر سطح، برخى ابتدایى، بعضى متوسّط و برخى دیگر عالیند.
بر این اساس، سالک الى الله باید از جلسهاى استفاده کند که هم از نظر سبک با روحیّاتش سازگارتر باشد و هم از نظر سطح با او تناسب داشته باشد.
بهترین معیار براى تشخیص مناسب بودن جلسه با شخص، تأثیرى است که بر او مىگذارد. لذا پس از چند نوبت حضور در جلسهاى، اگر شخص احساس کرد با خدا آشناتر و نسبت به خداوند متوجّهتر، نزدیکتر، صمیمىتر، مؤدّبتر، مطیعتر و باتقواتر شده است، مىتواند مطمئن باشد جلسهى مزبور براى او مناسب است و شرکت منظّم در آن را مغتنم شمارد.
در غیر این صورت، از ادامهى حضور در آن مجلس خوددارى کند و این بدان معنا نیست که الزامآ جلسهى مزبور مجلس خوبى نیست، بلکه ممکن است بسیار خوب و عالى هم باشد، ولى چه از نظر سبک و چه از نظر سطح، با خصوصیّات روحى او تناسب نداشته باشد.
ادامه دارد....
◾️شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#شراب_طهور
#دستورالعملهای_سلوکی - ۳
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۴- حضور مستمر و منظّم و بهرهمندى از جلسات معنوى متناسب با روحیّه و سطح خو
☑️چهل دستورالعمل سلوکی
▪️۵- انتخاب یک رفیق راهِ همروحیّه و همسطح براى اینکه به اتّفاق، مسیر سلوک را طى کنند.
داشتن چنین رفیق راهى، طىّ طریق را بسیار آسان، مسیر سلوک را بسیار کوتاه و احتمال سستى یا بیراهه رفتن را بسیار کم مىکند.
اهمّیّت این نکته بدان حدّ است که پیامبر اکرم صلّیالله علیه وآله وسلّم مىفرمایند :
اَلرَّفیقُ ثُمَّ الطَّریقُ
ابتدا رفیق راهى برگزیدن، پس آنگاه در طریقت گام نهادن.
حضرت عیسى علیهالسّلام در پاسخ یارانشان که از ایشان پرسیدند با که همنشینى کنیم؟
فرمودند :
مَن یُذَکِّرُکُمُ اللهَ رُؤیَتُهُ وَ یَزیدُ فى عِلمِکُم مَنطِقُهُ وَ یُرَغِّبُکُم اِلَى الآخِرَةِ عَمَلُهُ
با آن کس که دیدارش شما را به یاد خدا اندازد و سخنش بر دانایى شما بیفزاید و عملش شما را به آخرت راغب سازد.
امیرالمؤمنین علیهالسّلام مىفرمایند:
قارِن اَهلَ الخَیرِ تَکُن مِنهُم
قرین و همنشین اهل نیکى باش تا از آنها شوى.
همهى این سخنان تأکیدى است بر تأثیر شگفتآور مجالست و معاشرت، بهویژه هنگامى که محبّت، صمیمیّت و یگانگى در بین باشد.
ادامه دارد....
◾️شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#شراب_طهور
#دستورالعملهای_سلوکی - ۴
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۵- انتخاب یک رفیق راهِ همروحیّه و همسطح براى اینکه به اتّفاق، مسیر سلوک
☑️چهل دستورالعمل سلوکی
▪️۶- پرهیز از مجالست با اهل شکّ و انکار که با ارزشها و حقایق معنوى ناباورانه و با تردید برخورد مىکنند، مقامات عرفانى و کمالات روحانى را افسانه مىپندارند و صرف وقت و توان در جهت آن را اتلاف عمر مىشمارند. مجالست با این گروه بر عزم و اراده و طلب سالک تأثیر منفى مىگذارد.
▪️۷- پرهیز از مجالست و معاشرت با اهل گناه، غفلت و دنیاطلبى. همنشینى و مراوده با کسانى که بىپروا مرتکب معاصى مىشوند، قبح گناه را در نظر سالک مىریزد و دوستى و معاشرت با اهل غفلت و دنیاطلبى، سالک را نیز به غفلت مبتلا مىسازد، محبّت و حرص دنیا را در وجودش ایجاد و تقویت مىنماید و اهتمام او را بر حرکت در خط ورع و تقوا و معنویّت، سست مىکند.
ادامه دارد....
◾️شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#شراب_طهور
#دستورالعملهای_سلوکی - ۵
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۶- پرهیز از مجالست با اهل شکّ و انکار که با ارزشها و حقایق معنوى ناباوران
☑️چهل دستورالعمل سلوکی
▪️۸- سالک باید ورودىهاى وجود خویش را کنترل کند تا انبعاثات و رویشهاى درونیش اصلاح شود.
یعنى باید چشم، گوش و دیگر حواس و اعضایى که اطلاعات را به درون او راه مىدهند و دهان را که مجراى ورود نوشیدنىها و خوراکىها به وجود اوست، از پلیدى و حرام حفظ کند تا دل پاک شود و افکار و نیّات پاک و زیبا در آن بروید و در حال خواب نیز رؤیاهاى معنوى و متعالى دیده شود.
خوردن یک لقمه، شنیدن یا خواندن یک جمله، دیدن یک صحنه و ... مىتواند محرومیّتهاى عظیم را براى سالک در پى آورد.
ادامه دارد....
◾️شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#شراب_طهور
#دستورالعملهای_سلوکی - ۶
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۸- سالک باید ورودىهاى وجود خویش را کنترل کند تا انبعاثات و رویشهاى درونی
☑️چهل دستورالعمل سلوکی
▪️۹- تقیّد به انجام واجبات و فرائض بهطور صحیح و کامل و پرداختن به انجام مستحبّات در حدّى که با توجّه به ظرفیّت و توان روحى و جسمى سالک، بتوان با طراوت و شوق و مداوم و مستمر انجام داد، از ضروریّات سلوک است.
ریاضات خودساخته و خودآزارىهاى غیرشرعى نه تنها سودمند نیست، بلکه مىتواند زیانبخش نیز باشد. عمل به تکالیف شرعى، مراعات اصول اخلاقى و رضایت دادن به مقدّرات الهى، ریاضت خدایى است و سازنده و تعالىبخش مىباشد.
امیرالمؤمنین علیه السّلام مىفرمایند: اَلشَّریعَةُ ریاضَةُ النَّفسِ : تکالیف شرعى ریاضت نفس است. و مىفرمایند: مَنِ استَدامَ ریاضَةَ النَّفسِ انتَفَعَ: کسى که بر ریاضت نفس مداومت نماید سود مىبرد.
همچنین آن حضرت در مورد خویش مىفرمایند : هِىَ نَفسى اَروضُها بِالتَّقوى: این نفس من است که با مراعات تقوا آن را ریاضت و پرورش مىدهم.
در بیان معناى تقوا، امام صادق علیه السّلام مىفرمایند : اَلتَّقوى اَن لا یُفقِدُکَ اللهُ حَیثُ اَمَرَکَ وَ لا یَراکَ حَیثُ نَهَاکَ: تقوا این است که خداوند تو را در جایى که به تو امر فرموده است غایب نیابد و در جایى که تو را از آن نهى فرموده است حاضر نبیند.
ادامه دارد....
◾️شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#شراب_طهور
#دستورالعملهای_سلوکی - ۷
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️۴۰ روز تا غدیر
▪️حضرت رسولالله صلی الله علیه و آله میفرمود:
▪️بر عرش خدا، نوشته شده است که هرکس قدر و مقام امیرالمؤمنین علیهالسلام را بشناسد، ذاتش پاک است و کسی که حق امام را انکار میکند، از رحمت خدا دور است.
◾️کشفالیقین، صفحه ۹◾️
#روزشمار_غدیر
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️ #امام_رضا علیه السلام فرمودند: «اَلتَّوَدُّدُ اِلَى النّاسِ نِصْفُ الْعَقْلِ» مودّت، دوستی، اظهار محبّت کردن به مردم نصف عقل و خردمندی است.
▪️در صحنه ی عمل، نیمی از ظهور همان عقلی که صَدیق انسان است، حسن سلوک با مردم است. با دوستی، محبّت و صمیمیت با بندگان خدا رابطه داشتن.
▪️اینجا نفرمودند اَلتَّوَدُّدُ اِلَى المُسلِمین، اِلَی المُؤمِنین ... فرمود «اِلَى النّاسِ» ناس مطلق انسان ها و مطلق بشر است. با همه ی انسان ها، با صمیمیت و محبّت برخورد کردن.حتّی اگر انسان با کسی می جنگد، ریشه ی آن جنگ هم می تواند محبّت باشد. مانند پزشکی که از سر محبّت، مثلاً یک عضو فرزند محبوب خودش را در جرّاحی قطع می کند. به خاطر اینکه این عضو شرایطی پیدا کرده است که اگر باقی بماند، ممکن است منجر به مرگ بیمار شود. درست است که آن عضو را قطع می کند؛ امّا از سر محبّت به آن شخص این کار را انجام می دهد. لذا حتّی کشتن در جهاد، می تواند از سر محبّت و صمیمت باشد؛ مثل یک جرّاح سرشار از محبت.
▪️لذا اولیاء خدا و ائمّه ی معصومین علیهم السلام نیز به همین صورت جنگ می کردند. مانند یک جرّاح، تیغ جرّاحی شان را به کار می انداختند و آن شخص را از شرّ آن بخش از وجودش که سبب تباهی و فساد بود، نجات می دادند. یعنی حتّی کشتن هم با محبّت. «اَلتَّوَدُّدُ اِلَى النّاسِ نِصْفُ الْعَقْلِ» اینکه انسان با مردم اظهار دوستی کند، نیمی از عقل است.
◾️استاد مهدی طیّب
#امام_رضا◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️توصیۀ بزرگان سیر و سلوک در چهلّه نشینی
▪️روزهای دوشنبه و چهارشنبه سورۀ تکاثر را چهل بار بخوانید.
#چهلهنشینی
@mohamad_hosein_tabatabaei