eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.5هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۲- درک محضر اولیاء الله و عارفان کامل و اهل یقین، صلحاء، اتقیاء و نیکان ع
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۴- حضور مستمر و منظّم و بهره‌مندى از جلسات معنوى متناسب با روحیّه و سطح خود. جلسات عرفانى و معنوى اصیل و صحیح و مربّیانى که تربیت مشتاقان تعالى معنوى را در آن جلسات بر عهده دارند، به دو لحاظ متفاوتند. یکى از نظر سبک. برخى جلسات و مربّیان معنوى بیشتر بر خوف و ادب ورزیدن در پیشگاه حضرت حق و بر ریاضت، مجاهدت و سلوک تأکید دارند، که در اصطلاح اهل عرفان به مناجاتیان معروفند. برخى دیگر بیشتر بر رجا، محبّت و صمیمیّت با خدا و خوبان خدا و بر نقش جذبه در تعالى عرفانى تأکید دارند، که در اصطلاح اهل عرفان به خراباتیان مشهورند. هر یک از این دو سبک جلسات نیز داراى سطوح مختلفى است. برخى براى مبتدیان، بعضى براى متوسّطان و برخى دیگر براى منتهیان مناسبند. به بیان دیگر از نظر سطح، برخى ابتدایى، بعضى متوسّط و برخى دیگر عالیند. بر این اساس، سالک الى الله باید از جلسه‌اى استفاده کند که هم از نظر سبک با روحیّاتش سازگارتر باشد و هم از نظر سطح با او تناسب داشته باشد. بهترین معیار براى تشخیص مناسب بودن جلسه با شخص، تأثیرى است که بر او مى‌گذارد. لذا پس از چند نوبت حضور در جلسه‌اى، اگر شخص احساس کرد با خدا آشناتر و نسبت به خداوند متوجّه‌تر، نزدیک‌تر، صمیمى‌تر، مؤدّب‌تر، مطیع‌تر و باتقواتر شده است، مى‌تواند مطمئن باشد جلسه‌ى مزبور براى او مناسب است و شرکت منظّم در آن را مغتنم شمارد. در غیر این صورت، از ادامه‌ى حضور در آن مجلس خوددارى کند و این بدان معنا نیست که الزامآ جلسه‌ى مزبور مجلس خوبى نیست، بلکه ممکن است بسیار خوب و عالى هم باشد، ولى چه از نظر سبک و چه از نظر سطح، با خصوصیّات روحى او تناسب نداشته باشد. ادامه دارد.... ◾️شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب◾️ - ۳ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۴- حضور مستمر و منظّم و بهره‌مندى از جلسات معنوى متناسب با روحیّه و سطح خو
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۵- انتخاب یک رفیق راهِ هم‌روحیّه و هم‌سطح براى اینکه به اتّفاق، مسیر سلوک را طى کنند. داشتن چنین رفیق راهى، طىّ طریق را بسیار آسان، مسیر سلوک را بسیار کوتاه و احتمال سستى یا بیراهه رفتن را بسیار کم مى‌کند. اهمّیّت این نکته بدان حدّ است که پیامبر اکرم صلّی‌الله علیه وآله وسلّم مى‌فرمایند : اَلرَّفیقُ ثُمَّ الطَّریقُ ابتدا رفیق راهى برگزیدن، پس آن‌گاه در طریقت گام نهادن. حضرت عیسى علیه‌السّلام در پاسخ یارانشان که از ایشان پرسیدند با که همنشینى کنیم؟ فرمودند : مَن یُذَکِّرُکُمُ اللهَ رُؤیَتُهُ وَ یَزیدُ فى عِلمِکُم مَنطِقُهُ وَ یُرَغِّبُکُم اِلَى الآخِرَةِ عَمَلُهُ با آن کس که دیدارش شما را به یاد خدا اندازد و سخنش بر دانایى شما بیفزاید و عملش شما را به آخرت راغب سازد. امیرالمؤمنین علیه‌السّلام مى‌فرمایند: قارِن اَهلَ الخَیرِ تَکُن مِنهُم قرین و همنشین اهل نیکى باش تا از آنها شوى. همه‌ى این سخنان تأکیدى است بر تأثیر شگفت‌آور مجالست و معاشرت، به‌ویژه هنگامى که محبّت، صمیمیّت و یگانگى در بین باشد.     ادامه دارد.... ◾️شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب◾️ - ۴ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۵- انتخاب یک رفیق راهِ هم‌روحیّه و هم‌سطح براى اینکه به اتّفاق، مسیر سلوک
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۶- پرهیز از مجالست با اهل شکّ و انکار که با ارزش‌ها و حقایق معنوى ناباورانه و با تردید برخورد مى‌کنند، مقامات عرفانى و کمالات روحانى را افسانه مى‌پندارند و صرف وقت و توان در جهت آن را اتلاف عمر مى‌شمارند. مجالست با این گروه بر عزم و اراده و طلب سالک تأثیر منفى مى‌گذارد. ▪️۷- پرهیز از مجالست و معاشرت با اهل گناه، غفلت و دنیاطلبى. همنشینى و مراوده با کسانى که بى‌پروا مرتکب معاصى مى‌شوند، قبح گناه را در نظر سالک مى‌ریزد و دوستى و معاشرت با اهل غفلت و دنیاطلبى، سالک را نیز به غفلت مبتلا مى‌سازد، محبّت و حرص دنیا را در وجودش ایجاد و تقویت مى‌نماید و اهتمام او را بر حرکت در خط ورع و تقوا و معنویّت، سست مى‌کند. ادامه دارد.... ◾️شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب◾️ - ۵ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۶- پرهیز از مجالست با اهل شکّ و انکار که با ارزش‌ها و حقایق معنوى ناباوران
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۸- سالک باید ورودى‌هاى وجود خویش را کنترل کند تا انبعاثات و رویش‌هاى درونیش اصلاح شود. یعنى باید چشم، گوش و دیگر حواس و اعضایى که اطلاعات را به درون او راه مى‌دهند و دهان را که مجراى ورود نوشیدنى‌ها و خوراکى‌ها به وجود اوست، از پلیدى و حرام حفظ کند تا دل پاک شود و افکار و نیّات پاک و زیبا در آن بروید و در حال خواب نیز رؤیاهاى معنوى و متعالى دیده شود. خوردن یک لقمه، شنیدن یا خواندن یک جمله، دیدن یک صحنه و ... مى‌تواند محرومیّت‌هاى عظیم را براى سالک در پى آورد. ادامه دارد.... ◾️شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب◾️ - ۶ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۸- سالک باید ورودى‌هاى وجود خویش را کنترل کند تا انبعاثات و رویش‌هاى درونی
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۹- تقیّد به انجام واجبات و فرائض به‌طور صحیح و کامل و پرداختن به انجام مستحبّات در حدّى که با توجّه به ظرفیّت و توان روحى و جسمى سالک، بتوان با طراوت و شوق و مداوم و مستمر انجام داد، از ضروریّات سلوک است. ریاضات خودساخته و خودآزارى‌هاى غیرشرعى نه تنها سودمند نیست، بلکه مى‌تواند زیانبخش نیز باشد. عمل به تکالیف شرعى، مراعات اصول اخلاقى و رضایت دادن به مقدّرات الهى، ریاضت خدایى است و سازنده و تعالى‌بخش مى‌باشد. امیرالمؤمنین علیه السّلام مى‌فرمایند: اَلشَّریعَةُ ریاضَةُ النَّفسِ : تکالیف شرعى ریاضت نفس است. و مى‌فرمایند: مَنِ استَدامَ ریاضَةَ النَّفسِ انتَفَعَ: کسى که بر ریاضت نفس مداومت نماید سود مى‌برد. همچنین آن حضرت در مورد خویش مى‌فرمایند : هِىَ نَفسى اَروضُها بِالتَّقوى: این نفس من است که با مراعات تقوا آن را ریاضت و پرورش مى‌دهم. در بیان معناى تقوا، امام صادق علیه السّلام مى‌فرمایند : اَلتَّقوى اَن لا یُفقِدُکَ اللهُ حَیثُ اَمَرَکَ وَ لا یَراکَ حَیثُ نَهَاکَ: تقوا این است که خداوند تو را در جایى که به تو امر فرموده است غایب نیابد و در جایى که تو را از آن نهى فرموده است حاضر نبیند. ادامه دارد.... ◾️شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب◾️ - ۷ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️۴۰ روز تا غدیر ▪️حضرت رسول‌الله صلی الله علیه و آله می‌فرمود: ▪️بر عرش خدا، نوشته شده است که هرکس قدر و مقام امیرالمؤمنین علیه‌السلام را بشناسد، ذاتش پاک است و کسی که حق امام را انکار می‌کند، از رحمت خدا دور است. ◾️کشف‌الیقین، صفحه ۹◾️   @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️ علیه السلام فرمودند: «اَلتَّوَدُّدُ اِلَى النّاسِ نِصْفُ الْعَقْلِ» مودّت، دوستی، اظهار محبّت کردن به مردم نصف عقل و خردمندی است. ▪️در صحنه ی عمل، نیمی از ظهور همان عقلی که صَدیق انسان است، حسن سلوک با مردم است. با دوستی، محبّت و صمیمیت با بندگان خدا رابطه داشتن. ▪️اینجا نفرمودند اَلتَّوَدُّدُ اِلَى المُسلِمین، اِلَی المُؤمِنین ... فرمود «اِلَى النّاسِ» ناس مطلق انسان ها و مطلق بشر است. با همه ی انسان ها، با صمیمیت و محبّت برخورد کردن.حتّی اگر انسان با کسی می جنگد، ریشه ی آن جنگ هم می تواند محبّت باشد. مانند پزشکی که از سر محبّت، مثلاً یک عضو فرزند محبوب خودش را در جرّاحی قطع می کند. به خاطر اینکه این عضو شرایطی پیدا کرده است که اگر باقی بماند، ممکن است منجر به مرگ بیمار شود. درست است که آن عضو را قطع می کند؛ امّا از سر محبّت به آن شخص این کار را انجام می دهد. لذا حتّی کشتن در جهاد، می تواند از سر محبّت و صمیمت باشد؛ مثل یک جرّاح سرشار از محبت. ▪️لذا اولیاء خدا و ائمّه ی معصومین علیهم السلام نیز به همین صورت جنگ می کردند. مانند یک جرّاح، تیغ جرّاحی شان را به کار می انداختند و آن شخص را از شرّ آن بخش از وجودش که سبب تباهی و فساد بود، نجات می دادند. یعنی حتّی کشتن هم با محبّت. «اَلتَّوَدُّدُ اِلَى النّاسِ نِصْفُ الْعَقْلِ» اینکه انسان با مردم اظهار دوستی کند، نیمی از عقل است. ◾️استاد مهدی طیّب ◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️توصیۀ بزرگان سیر و سلوک در چهلّه نشینی ▪️روزهای دوشنبه و چهارشنبه سورۀ تکاثر را چهل بار بخوانید. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️بگرد و تفحّص کن و چیزهایی که خداوند به تو داده است را پیدا کن و شکر آنها را به‌جا بیاور. البته ما از خودمان هیچ نداریم و هر چه داریم، خدا به ما داده است. ▪️هر جا به نعمتی پی بردی و بر تو آشکار شد، صلوات بفرست و شکرش را به جا بیاور. ▪️هر وقت خدا نعمتی به تو داد، آن را آشکار کن؛ چه مادّی و چه معنوی. ▪️اینکه قرآن فرمود: وَ أمّا بِنِعمَةِ رَبِّکَ فَحَدِّث: و امّا نعمت پروردگارت را اظهار و ابراز کن. وقتی در درون خودت فکر می‎کنی و به خودت می‎گویی که خدا به من چقدر خوبی کرده است، همین کار حدیث و اظهار و بیان نعمت است. ▪️عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️مصباح‌الهدی      تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀طالبِ فیض ربّانی باید اهلِ خلوت شبانه با خداوند باشند. @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️۳۹ روز تا غدیر ▪️قَالَ رَسُولُ اَللهِ صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: إِنَّ اَللهَ تَعَالَى جَعَلَ لِأَخِي عَلِيٍّ فَضَائِلَ لاَ تُحْصَى كَثْرَةً فَمَنْ ذَكَرَ فَضِيلَةً مِنْ فَضَائِلِهِ مُقِرّاً بِهَا غَفَرَ اَللهَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ حضرت رسول‌الله صلی الله علیه و آله فرمود: به برادرم على علیه السلام فضايلى داده شده است كه از فراوانى به شماره در نمى‌آيد. پس هر كه فضيلتى از فضايل او را ياد آورد در حالى كه بدان اعتراف دارد خداوند گناهان گذشته و آيندۀ او را ببخشايد. ◾️کشف‌الیقین، صفحه ۴◾️   @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️قَالَ رَسُولُ اَللهِ صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: ...مَنْ كَتَبَ فَضِيلَةً مِنْ فَضَائِلِهِ لَمْ تَزَلِ اَلْمَلاَئِكَةُ تَسْتَغْفِرُ لَهُ مَا بَقِيَ لِتِلْكَ اَلْكِتَابَةِ رَسْمٌ... حضرت رسول‌الله صلی الله علیه و آله فرمود: هر كه فضيلتى از فضايل او را بنگارد مادامى كه نشانى از اين نگارش باقى است فرشتگان براى او طلب غفران كنند. ◾️کشف‌الیقین، صفحه ۴◾️   ☑️۳۸ روز تا غدیر @mohamad_hosein_tabatabaei