کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا ابا عبد الله الحسین🏴 ■●عاشورا به مثابه یک مکتب - ۴●■ ●واقعه عاشورا تجسّم جامع و
🏴صلی الله علیک یا ابا عبد الله الحسین🏴
■●عاشورا به مثابه یک مکتب - ●■۵
●درس جامعیّت دین در واقعه عاشورا●
■نهضت اباعبدالله علیه السّلام یک نهضت چند بعدی است، تک بعدی نیست. متأسفانه یکی از مشکلات، یک بعدی تحلیل کردن محقّقین در داستان عاشورا است.
■عرفا را میبینید که وقتی به قضیه عاشورا پرداختهاند، چقدر آن را زیبا ترسیم کردهاند. منظومه عمان سامانی را نمیدانم خواندهاید یا نه، اگر نخواندهاید حتماً بخوانید. ببینید چه تفسیر زیبای عارفانهای از واقعه عاشورا دارد. صفی علیشاه هم منظومهای در داستان کربلا دارد، آن هم تفسیر زیبای عارفانهای ارائه کرده است.
■پس برخی به بعد عرفانی داستان کربلا نگاه کردهاند و کلّ واقعه عاشورا را در وجهه عرفانی آن خلاصه کردهاند.
■در برخی دیگر حساسیّتهای سیاسی و اجتماعی بیشتر بوده، واقعه عاشورا را از منظر ظلم ستیزی و اصلاح طلبی نگاه کردهاند و همهی داستان عاشورا را در آن بعد خلاصه کردهاند.
■گروهی گرایشهای اخلاقیِ قوی داشتهاند، واقعهی عاشورا را در آئینه اخلاق الهی دیده و جلوههای زیبای کرامتهای روح انسان را در عرصهی وقایع عاشورا مورد توجه قرار دادهاند و کل تفسیرشان در مورد عاشورا یک تفسیر اخلاقی بوده است.
■یکی از مشکلاتی که ما در مورد فهم عاشورا داریم همین است که غالباً هر کسی به تحلیل واقعهی عاشورا پرداخته، این واقعه را در یکی از ابعاد خودش خلاصه و تفسیر کرده است. در حالی که واقعهی عاشورا به هیچکدام از این ابعاد محدود نمیشود، بلکه واجد همه این ابعاد است.
■همانطور که وجود انسان دارای ابعاد مختلفی است، یعنی یک انسان هم ظاهر و پیکری دارد، هم روانی دارد و هم ذات و دل و روح و جانی دارد، در عین حال همه این ابعاد را دارد. هم اندیشه دارد، هم احساس دارد. انسان یک موجود جامع است. شما یک انسان را نمیتوانید فقط در احساسش محدود کنید. یک انسان را فقط در اندیشههایش تعریف کنید. یک انسان را فقط در رفتارهای ظاهریاش محدود کنید. یک انسان را فقط در بعد اخلاقیاتش تفسیر کنید. یک انسان را فقط به علایق و باورهای قلبیاش محدود کنید. انسان را به هیچ کدام از این ابعاد نمیتوان محدود کرد. انسان واجد و جامع همهی این هاست.
■به همین ترتیب واقعه عاشورا که تبلور تمامیت انسانیت است، واجد همه آن ابعاد است. واقعه عاشورا را نه به عرفان، نه به سیاست، نه به کلام، نه به هیچ کدام از ابعاد دیگر نمیتوان خلاصه و محدود کرد. فلذا درس جامعیّت دین را میتوان از واقعهی عاشورا گرفت.
■یک مقصد الهی در داستان عاشوراست؛ که این مقصد از عشق عمیق اباعبدالله الحسین علیه السّلام به خدای متعال سرچشمه گرفته است. این عشق عرفانی عمیقی که در همهی تاریخ بشریّت نمونه است. با همان تعبیر زیبای عمان سامانی: این جام شراب تلخ الهی را هیچ یک از انبیاء و اولیاء هم در طول تاریخ نتوانستهاند تحمّلش کنند و این امانت بزرگ الهی را فقط اباعبدالله الحسین علیه السّلام پذیرفت و این جام را مستانه سر کشید.
■سائق و محرّک اصلی اباعبدالله الحسین علیه السّلام در داستان کربلا، همان عشق عرفانی عمیق اباعبدالله علیه السّلام به خدای متعال است. آن عشقی که همه چیزش را فدای آن معشوق حقیقیاش میکند.
●ترَکْتُ الْخَلْقَ طُرّا فی هَواکا
●وَاَیْتَمْتُ الْعِیالَ لِکَیْ اَراکا
●ولَوْ قَطَّعْتَنی فِی الْحُبِّ اِرْبا
●لَما حَنَّ الْفُؤادُ اِلی سَواکا
●ترَکْتُ الْخَلْقَ طُرّا فی هَواکا
از همهی خلق در راه عشق تو بریدم
●واَیْتَمْتُ الْعِیالَ لِکَیْ اَراکا
و در راه دیدار تو ای خدای من، ای معشوق من، زن و بچهام را، خانوادهام را به یتیمی نشاندم.
●ولَوْ قَطَّعْتَنی فِی الْحُبِّ اِرْبا
و اگر در راه عشقت ای خدای من، مرا ارباً اربا و قطعه قطعه کنی.
●لما حَنَّ الْفُؤادُ اِلی سَواکا
قلب من جز به سوی تو پر نخواهد کشید و جز تو را آرزو نخواهد کرد.
■سائق اصلیِ اباعبدالله الحسین علیه السّلام، این عشق الهی است. اما این مقصد و غایت نهایی اباعبدالله علیه السّلام به معنای نفی آن مقاصد میانی و واسط نیستند.
#ادامه_دارد....
■●«استاد مهدی طیّب»
#درسهایی_از_مکتب_عاشورا●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
■شب هفتم محرّم که اعلام شد آب را بر اصحاب و اهل بیت اباعبدالله علیه السّلام بستهاند، اهل حرم هول کردند. حالا هم شبهای هفتم محرّم که میگویند امشب آب بر اهل حرم بسته شد، شیعه هول میکند. هول غیر از خوف و ترس است. در خوف و ترس شخص کمی دوام میآورد، ولی وقتی هول آمد، بلافاصله از پا میافتد.
■همه چیز از آب آفریده شده است. ماهی که از آب آفریده شده و غذایش آب است و در آب غوطهور است، دائم میگوید: آب، آب. جویبارها رودها را میجویند و رودها دریا را و دریاها اقیانوس را. اقیانوسها هم آب آب میکنند و سر به آسمان برمیدارند. مخلوق که هستیای جز هستی خالق ندارد، یکپارچه عطش به خالق است.
■در کربلا هم قحط آب بود، هم قحط محبّت.
■عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی■
■●مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
#روز_ششم_محرّم
■رسیدن لشگر عمر سعد به سی هزار نفر
■مذاکره امام حسین علیه السّلام با عمر سعد
■نامهی خولی به ابن زیاد
یکی دیگر از درسهایی که در عرصهی عرفان و اخلاق از #مکتب_عاشورا میتوان آموخت، درس #رضامندی و #خرسندی است.
جلوهی #روح_رضامند اباعبدالله علیهالسّلام را هنگام شهادت فرزند بزرگوارشان #علی_اصغر علیهالسّلام میبینیم. آنگاه که تیر سه شعبه، سر مطهّر این فرزند بزرگوار حضرت اباعبدالله علیهالسّلام را ذبح کرد، در حالی که خون فوّاره میزد،امام حسین علیهالسّلام دست خویش را زیر گلوی #حضرت_علی_اصغر عليه السّلام گرفتند و خونها را به آسمان پاشیدند؛به طوری که قطرهای از آن خونها به زمین نیامد.
آنگاه به خدا عرضه داشتند:
هَوَّنَ عَلَیَّ ما نَزَلَ بی اَنَّهُ بِعَینِ اللهِ:
تحمّل این حادثه با همهی سهمگینی آن برای من آسان است؛ چرا که این ایثار در برابر دیدگان محبوب و معشوقم اتّفاق میافتد.
شخص محبّ و عاشق، سلیقهی مستقلّ و علیحدّهای در برابر محبوب خویش ندارد، آنچه را که محبوب میپسندد و روا میدارد، او هم میپسندد و دوست میدارد.
به تعبیر باباطاهر عریان:
یکـی درد و یکـی درمـان پسنــدد
یکـی وصـل و یکـی هجـران پسنـدد
من از درمان و درد و وصل و هجران
پسنــدم آنـچـه را جـانــان پسنـدد
#كرشمه_حسن(مهدی طيب)
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
روز عاشورا که روز داغ بود
باغبان تنها میان باغ بود
باغ او گلهای رنگا رنگ داشت
با خزان بی مروت جنگ داشت
یورش باغ خزان بیداد کرد
کربلایش را حسین(علیه السلام) آبادکرد
یوسف زهراء که از روز الست
با خدایش رشته میثاق بست
از برای حفظ دین وعدل وداد
هر چه بودش درکف اخلاص داد
جمله گلهایش ز کین پرپرشدند
میهمان حضرت داور شدند
شد چو تنها آن امیر ارجمند
بانگ هل من ناصرش گشتی بلند
سینه پرسوز و ،دلی صد پاره داشت
کودک شش ماهه در گواهره داشت
شیر خوارش از عطش بی تاب بود
خشک لب در انتظار آب بود
در کنار آب از جور یزید
از #عطش انگشت خود را می مکید
باغبان تا بانک غربت ساز کرد
نرگس شهلای خود را باز کرد
ناله اش روحی به سوز ساز داد
با زبان کودکی آواز داد
ای پدر از بی سپاهی دم مزن
زین سخن آتش برین عالم مزن
ای پدر آغوش خود را باز کن
سوی میدان عزم رفتن ساز کن
ای یگانه غافله سالار عشق
اصغرت را برسر بازار عشق
چون مرا بردی بگو باصد خروش
گل فروشم،گل فروشم،گل فروش
حبیب الله چایچیان (حسان)
#حضرت_علی_اصغر
منبر شب ششم: ٣٠ اثر گريستن بر مصائب اباعبدالله الحسين عليه السلام
از كتاب #خصائص_الحسينية شيخ جعفر شوشتری
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 254-253 بقره قسمت چهارم بخش دوم1⃣ ● بيان حقيقى بودن استعمال لفظ ((كلام )) و ((قول )) در غير
آیات 254-253 بقره قسمت چهارم
بخش دوم2⃣
● بيان حقيقى بودن استعمال لفظ ((كلام )) و ((قول )) در غير موارد بشرى
پس حقيقت چراغ ، عبارت شد از هر چيزى كه با روشنايى خود در شب نور دهد مادامى كه اين خاصيت و اثر باقى است حقيقت چراغ هم هست ،
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 488
اسم چراغ هم بطور حقيقت بر چنين وسيله اى صادق است ، به شرط اينكه تغييرى در معناى كلمه رخ نداده باشد، هر چند كه احيانا در شكل آن وسيله يا در كيفيت كارش يا در كميت آن ، يا در اصل اجزاى ذاتش تغييراتى رخ داده باشد، همانطور كه در مثال چراغ ديديم .
و بنابراين ، پس ملاك در بقاى معناى حقيقى و عدم بقاى آن ، همان بقاى اثر است ، كه مطلوب از آن معنا است ، مادام كه در معناى كلمه ، تغييرى حاصل نشده باشد، كلمه در آن معنا استعمال مى شود، و بطور حقيقت هم استعمال مى شود، و در وسايل زندگى امروز كه به هزاران هزار رسيده و همه در همين امروز ساخته مى شود كمتر وسيله اى ديده مى شود كه ذاتش از ذات روز اولش تغيير نكرده باشد.
مع ذلك به خاطر اينكه خاصيت روز اول را دارد نام روز اول را بر آن اطلاق مى كنيم ، (يخچال راكه در روز اول عبارت بود از ميدانى وسيع براى يخ شدن آب ، و چاله اى عميق براى ذخيره كردن آن يخ ، امروز به چيزى اطلاق مى كنيم كه نه ميدان دارد و نه چاله ) و درلغات و اسامى هر زبانى از انتقالات قسم اول ، نمونه هاى زيادى ديده مى شود، و انتقالات قسم اول اين بود كه لفظى كه در آغاز وضع شده بود براى معنايى محسوس در آخر به معنايى معقول و غير محسوس درآمده باشد، چيزى كه هست مردى جستجوگر مى خواهد تا آمارى از اينگونه لغات بگيرد.
پس معلوم شد كه استعمال لفظ ((كلام )) و لفظ ((قول )) در موارد غير بشرى استعمالى حقيقى است ، و هيچ مجازى در كار نيست ، براى اينكه غرض از كلام و قول كه همان تفهيم ديگران است در كلام خدا با انبيا و ملائكه و جن ، و در كلام ملائكه و جن با يكديگر موجود است ، هر چند كه لوازم انسانى آن يعنى داشتن ريه و دهان و حنجره و صدا در آن موارد نباشد.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
■●مستحبّی که هزار واجب در آن است
اهمیت مجالس روضه حضرت سیدالشهدا علیهالسلام در سیره و بیان آیتالله بهجت قدسسره●■
■●میگوییم: به واجبات میپردازیم، مستحبات شد شد، نشد نشد!
بابا، این مستحبات است که انسان را به جایی میرساند! برای همین، سباع و بهایم (درندگان و چهارپایان؛ مقصود، مأموران رژیم پهلوی است.) رشوه برای جلوگیری از مستحبات گرفته بودند.
■●مأموریت رضاخان پهلوی این بود که دستگاه روحانیت و روضهخوانی را تقریباً تعطیل کند؛ لذا در آن زمان نزد آقا شیخ عبدالکریم حائری رحمهاللّه گفته شد: روضهخوانی امر مستحبی است، شما با جلوگیری رضاخان از آن مخالفت نکنید. ایشان در جواب فرمودند: بله، مستحب است، اما هزار واجب در آن است!
■●زیرا مجلس روضه فقط روضهخوانی نیست؛ بلکه مجلس درس احکام و معارف و عقاید و ترویج مذهب است.
خدا میداند که چقدر احکام واجب و چه چیزهایی از حالات، سیره و کلمات سیدالشهدا و سایر معصومین علیهمالسلام در مقدمۀ روضه نقل میشود که سبب تقویت دین و موجب افزایش ایمان مردم است.
■●برگرفته از کتاب رحمت واسعه، ص٢٧۴●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□آیه(۲) سوره عصر در تفسیرالمیزان□
□راغب مى گويد: كلمه #خسر هم در مورد انسان استعمال مى شود، گفته میشود: فلانى خسران كرد، و هم در مورد عمل انسان بكار می رود مى گويند: تجارت فلانی خسران کرد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□بیان آیه (۲) سوره #عصر□
□مراد از كلمه ( #انسان) جنس انسان است. كلمه (خسر، خسران، خسار، خساره) #همه به معناى #نقص در #سرمايه است. و اگر در آيه مورد بحث كلمه (#خسر) بدون #الف و #لام آمده به منظور #بزرگداشت آن بوده، و خواسته است بفهماند انسان در #خسرانى_عظيم است، #احتمال هم دارد به منظور #تنويع باشد، و بفهماند آدمى در نوعى #مخصوص از خسران قرار دارد، غير خسران #مالى و آبرويى، بلكه خسران در #ذات كه خداى تعالى در باره اش فرموده: (الَّذين خسروا انفسهم و اهليهم يَوم القيمة الا ذلك هو الخسران المُبین)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا ابا عبد الله الحسین🏴 ■●عاشورا به مثابه یک مکتب - ●■۵ ●درس جامعیّت دین در واقعه ع
🏴صلی الله علیک یا ابا عبد الله الحسین🏴
■●عاشورا به مثابه یک مکتب - ۶●■
●جامعیت مکتب عاشورا از نظر تیپ های الگو●
■در داستان عاشورا برای هر انسانی با هر مشخصاتی که شما بتوانید تصور کنید، یک الگو وجود دارد. یعنی شما در واقعهی عاشورا عالِم میبینید، بی سواد هم میبینید، غلام و برده میبینید، آقا و ارباب هم میبینید. طفل شیرخوار میبینید، کودک نه ساله، ده ساله، دوازده ساله، سیزده ساله، نوجوان و جوان هجده ساله، یک مرد کامل، یک پیرمرد، یک انسان کهنسال، زن، دختر، سفید، سیاه، از نژادهای مختلف هم میبینید، اصلاً خدای متعال خواسته یک الگو برای تمامیت بشر درست کند و این نمایشگاه زیبا و جذاب عاشورا را درست کرده است.
■هر کسی هستیم، در هر مقطعی از سنِّمان، در هر شکلی از زندگیِمان، با هر سطحی از دانش و علمِمان، هرگونهای که هستیم؛ در واقعهی عاشورا میتوانیم یک نمونه، یک الگو، یک اسوهی حسنه مشاهده کنیم و این همان جامعیّتِ این مکتب است که میتواند برای همهی انسانها درسآموز و الگو و الهام بخش باشد.
■جالب است در واقعهی عاشورا مسلمانهایی میبینید که از صحابهی رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم هستند، مسیحی زادهای هم میبینید که ۲۴ ساعت بیشتر بین مسلمان شدن و شهادتش فاصله نیست. انسانهای مقدّس و کسانی که از روز اول اسلام پایبند به ولایت بودند در سپاه اباعبدالله علیه السّلام حضور دارند. افراد عثمانی مذهبی که تا قبل از واقعه عاشورا پرچم خون خواهی عثمان را بلند میکردند و علیه اميرالمؤمنين و امام مجتبی علیهما السّلام موضعگیری داشتند و با آن عنایت خاصِّ حسینی علیه السّلام منقلب و زیر و رو شدند را هم میبینید، مثل زُهیرِ بن قین.
■زُهیرِ بن قین که آنگونه در صحنهی عاشورا عاشقانه حماسه آفرینی کرد، عثمانی مذهب بود و اصلاً فرار میکرد که با امام حسین علیه السّلام رو به رو نشود. هنگامی که امام علیه السّلام پیکی را به سوی او فرستادند، او مراقب بود که در مسیری که میآید با امام حسین علیه السّلام هم منزل نشود. یعنی اگر یک جایی امام حسین علیه السّلام بیتوته میکردند او از آنجا رد میشد که جای دیگر بیتوته کند. دست بر قضا در یکی از منزلها هم منزل شدند و در یک محل و یک منطقه اقامت کردند. امام حسین علیه السّلام پیکی را نزد او فرستاد، وقتی که آن پیک آمد و گفت پسر رسول خدا تو را دعوت کرده که به دیدارش بروی، اول سکوت کرد، پذیرا نبود. همسرش، آن زن فهمیده و بزرگوار، به او گفت که چه تردیدی میکنی؟! پسر رسول خدا تو را خواسته، دعوت او را اجابت کن.
■با همّت بزرگ این زن، زُهیر به دیدار اباعبدالله الحسین علیه السّلام رفت و با همان عنایت و همان نگاه عمیقی که امیدواریم حضرت یکی از همان نگاهها را هم به ما بیاندازند چگونه منقلب شد، که وقتی برگشت گفت دیگر تمام شد، من حسینی شدم.
■همهی تیپها را شما در داستان عاشورا میبینید، این نشان میدهد که مکتب عاشورا بر خلاف بقیه مکاتب و مدارس که میگویند شرایط ثبت نام این است و باید این مقدار تحصیلات داشته باشید، در این رشته تحصیل کرده باشید، تا این مقطع تحصیل کرده باشید تا شما را در این مدرسه، در این مؤسسه، در این دانشگاه ثبت نام کنیم و استفاده کنید، دانشگاه عاشورا، برای طفل ۶ ماهه شیر خوار الگو دارد، برای پیرهایی مثل حبیب بن مظاهر اسدی هم الگو دارد، برای همه الگو دارد. برای با سوادترین و دانشمندترین افراد کلاس دارد، برای درس نیاموختهترین افراد هم تعلیم و درس دارد.
#ادامه_دارد....
■●«استاد مهدی طیّب»
#درسهایی_از_مکتب_عاشورا●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●قال تعالى لأيوب ارْكُضْ بِرِجْلِكَ هذا مُغْتَسَلٌ بارِدٌ وَ شَرابٌ يعنى ماء بارد و شراب لما كان عليه من إفراط حرارة الألم، فسكّنه اللّه ببرد الماء.
■●اللّه تعالى به ايوب فرمود: ارْكُضْ بِرِجْلِكَ هذا مُغْتَسَلٌ بارِدٌ وَ شَرابٌ
■●يعنى آب سرد و آشاميدنى است از آن جهت كه افراط حرارت الم بر ايوب چيره بوده است. پس خداوند آن را به سردى آب تسكين داده است.
■●اين ظاهر، عنوان باطن است كه زمين نفس را بايد به پاى رياضت و مجاهده زد تا آب حيات حقيقى از وى بجوشد و قلب را از امراض روحانى چنانكه بدن را از اسقام جسمانى شستشو دهد كه قابل فيض الهى گردد.
■●ممد الهمم در شرح فصوص الحكم
علامه حسن زاده ی آملی●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
#روز_هفتم_محرم:
■روز هفتم، با رسیدن نامه ی إبن زیاد، عمر سعد یک لشکر پانصد نفره را به حفاظت از شریعه فرات گمارد. و لذا روز هفتم، روز قطع آب است؛ و از این روز به بعد، مسأله #عطش خودش را نشان می دهد. تا آن روز دسترسی به آب، بالاخره وجود داشت؛ یعنی گاهی اوقات افرادی، چه أباالفضل العبّاس علیه السلام همراه با تعدادی، یا علی اکبر علیه السلام همراه با تعدادی، یا دیگران از یاران حضرت، اجازه می گرفتند و حمله می كردند؛ به #آب می زدند؛ و آب برمی داشتند و می امدند. ولی از #روز_هفتم، شرایط به شدّت سخت شد.
■گرچه از روز هفتم به بعد هم، این یورشها برده شد و آب آوردند. اینگونه نیست که از روز هفتم به بعد آب کلاًّ نرسیده باشد. ولی به شدّت سخت بود و به اهل بیت علیهم السلام کم آب رسید.
■●استاد مهدی طيب - جلسه ١٨ آذر ٨٩●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●مرحوم حاج ميرزا حسين نورى (اعلى اللَّه مقامه) استاد مرحوم حاج شيخ عباس قمى و ... بسيار مرد فوقالعادهاى بوده است، مُحدّث است، ولى در فن خودش فوقالعاده متبحّر است... از آن حافظههاى بسيار قوى بوده است و مرد با ذوقى هم بوده است و بسيار با شور، با حرارت، با ايمان. گو اينكه اين مرد بعضى از كتابها نوشت كه شأن او نبود و علماى وقت هم ملامتش كردند، ولى معمولا كتابهايش خوب است.
■●مخصوصاً كتابى در همين موضوع منبر نوشته است به نام « #لؤلؤ_و_مرجان». اين كتاب با اينكه كتاب كوچكى است، فوقالعاده كتاب خوبى است. در اين كتاب راجع به وظايف اهل منبر سخن گفته است. همه اين كتاب در دو فصل است ...
■●چنين كتابى شايد در دنيا وجود نداشته باشد. اين مردِ بزرگ، در همين كتاب خودش نمونههايى از دروغهايى كه به اين حادثه بزرگ، حادثه تاريخى كربلا، نسبت مىدهند ذكر كرده است. آنچه كه من عرض مىكنم غالباً يا همه آن همانهايى است كه مرحوم حاجى نورى هم از آنها ناله كرده است، و حتى اين مرد بزرگ صريحاً مىگويد:
■●امروز بايد عزاى حسين را گرفت، اما براى حسين در عصر ما يك عزاى جديدى است كه در گذشته نبوده است و آن عزاى جديد اين همه دروغهاست كه درباره حادثه كربلا گفته مىشود و احدى جلو اين دروغها را نمىگيرد. امروز بر اين مصيبت حسين بن على بايد گريست، نه بر آن شمشيرها و نيزههايى كه در آن روز بر پيكر شريفش وارد شد.
■●استاد شهید مطهری، حماسه حسینی، ج ۱ ص ۶۰●■
@mohamad_hosein_tabatabaei