🏴صلی الله علیک یا ابا عبد الله الحسین🏴
■●عصر عاشورا پس از به شهادت رسیدن تمامی اصحاب و خود اباعبدالله علیه السّلام و به آتش کشیده شدن و غارت خیمه ها، در عالم حقیقت، مولایمان امام حسین علیه السّلام بلند شدند و سر مبارکشان را به بدن خود ملحق فرمودند. سپس سرهای یک یک اصحاب را نیز به بدنها ملحق نمودند و آنها پیرامون حضرت نشستند. آنگاه حضرت کف یکی از دستان خود را به صورت پیاله در آورده و از انگشتان دست دیگرشان آبی درون آن جاری ساختند و همه ی اصحاب را سیراب نمودند. آنگاه مجلسی برپا شد که پیامبر خاتم و امیرمؤمنان و حضرت زهرا و امام مجتبی و همه ی انبیا و اولیا علیهم السّلام در آن حضور داشتند و امام حسین علیه السّلام به شکرانه ی موفّقیتی که خداوند در روز عاشورا نصیب آن حضرت و اصحاب بزرگوارش نموده بود، مهمانی برگزار کردند و از همه ی انبیا و اولیا پذیرایی نمودند.
■●چه در بین اهل مَجاز و چه در بین عرفا، هیچجا عشقی مانند آنچه در عاشوراست، طلوع نکرده است.
#یاعلی
■عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی■
■●مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
شب است و به رخسار مه ، رنگ نیست
به جز بانگ مرغ شباهنگ نیست
جهان را چه خاموشی مطلق است
صدایی گر آید ز مرغ حق است
بتابد همی نور کم رنگ ماه
به اجساد افتاده در قتلگاه
خزان گشته گلزار و باغ رسول
شده تازه چون لاله، داغ بتول
گل و سوسن و یاس و سرو و سمن
شهیدان بی غسل و دفن و کفن
یکی خیمه،دست غمش دوخته
نظر کن که نیمی از آن سوخته
از این خیمه بنگر کمی دورتر
که آید سیاهی تو را ، در نظر
که افتاده بر روی آن تیره خاک
که آید از او ناله ی سوزناک
به دامان صحرا ، در این نیمه شب
که باشد که جنباند از دور، لب
چه راز و نیاز و چه سوز و گداز
گمانم که زینب بود در نماز
بلی این سیه معجر ، مو سپید
بـود خــواهـر پادشــاه شــهــید
بلی دخت میر عرب، #زینب است
نظر کن که گرم نماز شب است
تو گویی که هرگز ندیده غمی
ز یاد خدا نیست غافل ، دمی
بـیـا قـوّت قـلـب #زیـنـب بـبـیـن
چو دیگر شبانش در امشب ببین
بلی خوشدل این دختر مرتضاست
به جان بر قضای الهی #رضاست
#شب_و_روز_یازدهم_محرّم
●فرستادن سر مطهّر اباعبدالله به سمت کوفه و ماجرای تنور خانهی خولی
●دفن جنازههای پلید لشگر عمر سعد
●وداع و حرکت کاروان اسرا از کنار قتلگاه ....
🏴■يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَكُمْ فَأَفُوزَ مَعَكُم فَوْزا عَظِيماً...■
■کسی که ذکر مصائب اباعبدالله الحسین علیه السّلام را میشنود، بگوید:
■يا لَيْتَنِی كُنْتُ مَعَكُمْ فَأَفُوزَ مَعَكُم فَوْزا عَظِيماً....■
■یعنی بگوید یا اباعبدالله! «ای کاش» من با شما بودم و به آن فوز عظیم شهادت در رکاب شما نائل میشدم؛ در اجر شهدای کربلا، شریک میشود.
■خیلی بزرگ است؛ اغراق هم نیست. این «ای کاش» را اگر از ته دل بگوید؛ با همهی وجود بگوید؛ صادقانه بگوید، بگوید ای کاش یا اباعبدالله ....
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 254-253 بقره قسمت چهارم بخش چهارم1⃣ وَ ءَاتَيْنَا عِيسى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَتِ وَ أَيَّد
آیات 254-253 بقره قسمت چهارم
بخش چهارم2⃣
وَ ءَاتَيْنَا عِيسى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَتِ وَ أَيَّدْنَهُ بِرُوح الْقُدُسِ
● دادن بينات و تأييد به روح القدس درباره حضرت عيسى (علیه السلام ) به نحوى خاص است
وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذِينَ مِن بَعْدِهِم مِّن بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَت ...))
در اين آيه ، براى بار دوم به غيبت عدول شده است .
ساده تر بگويم ، قبل از اين جمله ، خود خدا گوينده بود، و مى فرمود: مابه عيسى چنين و چنان داديم ، ولى در آيه مورد بحث خداى سبحان غايب فرض شده ، مى فرمايد: ((و اگر خدا بخواهد...))، اين التفات از اين جهت است كه مقام آيه ، مقام اظهار اين نكته است ، كه مشيت و اراده ربانى شكست ناپذير است ، و قدرت او بطلان بردار نيست .
و خلاصه ، صفت الوهيت ، صفتى است كه با مقيد بودن قدرت منافات دارد، و ايجاب مى كند به هر دو طرف ايجاب و سلب تعلق گيرد، چون آن مقام ، چنين مقامى بود، لازم شد كه صفت متعاليه الوهيت او يعنى كلمه ((الله )) ذكر شود،
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 491
لذا فرمود: ((ولو شاء الله ما اقتتل ...))، و نفرمود: ((ولو شئنا ما اقتتل ))، و عينا همين وجه باعث شد در آخر آيه بفرمايد: ((و لو شاء الله ما اقتتلوا))، و نيز بفرمايد: ((و لكن الله يفعل ما يريد))
و نيز همين وجه باعث شد كه در جمله نامبرده ، به جاى ضمير اسم ((الله )) را بياورد، يعنى به جاى و ((لكنه )) بفرمايد: ((و لكن الله )).
وَ لَكِنِ اخْتَلَفُوا فَمِنهُم مَّنْ ءَامَنَ وَ مِنهُم مَّن كَفَرَ
در اين جمله ، اختلاف را به خود مردم نسبت داده ، نه به خداى تعالى ، براى اينكه در مواردى از كلام خود فرموده : اختلاف به ايمان و كفر و ساير معارف اصولى كه در كتب آسمانى و فرستاده شده از ناحيه خدا بر انبياى او بيان شده ، همه اش از ناحيه مردم و به انگيره دشمنى آنها با يكديگر بوده ، و حاشا كه خدا دشمنى و يا ظلم را به خود نسبت دهد.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei