eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.5هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
آیات 242-228 بقره قسمت پنجم بخش پنجم1⃣ ● تشويق مردم به احسان و فضل نسبت به يكديگر در روابط بين خود درباره عقل و خردمندى انسان حال به بحثى كه داشتيم برگشته و مى گوئيم : لفظ ((عقل )) همانطور كه توجه فرموديد از اين باب بر ادراك اطلاق مى شود كه در ادراك عقد قلبى به تصديق هست و انسان را به اين جهت عاقل مى گويند، و به اين خصيصه ممتاز از ساير جانداران مى دانند كه خداى سبحان انسان را فطرتا اين چنين آفريده كه در مسائل فكرى و نظرى حق را از باطل ، و در مسائل عملى خير را از شر، و نافع را از مضر تشخيص دهد، چون از ميان همه جانداران او را چنين آفريده كه در همان اول پيدا شدن و هست شدن خود را درك كند و بداند كه او، اوست و سپس او را به حواس ظاهرى مجهز كرده تا به وسيله آن ، ظواهر موجودات محسوس پيرامون خود را احساس كند، ببيند و بشنود و بچشد و ببويد و لمس كند و نيز او را به حواسى باطنى چون : ((اراده ))، ((حب ))، ((بغض ))، ((اميد))، ((ترس )) و امثال آن مجهز كرده تا معانى روحى را به وسيله آنها درك كند، و به وسيله آن معانى ، نفس او را با موجودات خارج از ذات او مرتبط سازد و پس از مرتبط شدن ، در آن موجودات دخل و تصرف كند، ترتيب دهد، از هم جدا كند، تخصيص دهد و تعميم دهد و آنگاه در آنچه مربوط به مسائل نظرى و خارج از مرحله عمل است ، تنها نظر دهد و حكم كند، و در آنچه كه مربوط به مسائل عملى است و مربوط به عمل است حكمى عملى كند، و ترتيب اثر عملى بدهد و همه اين كارهائى را كه مى كند بر طبق مجرائى مى كند كه فطرت اصلى او آن را تشخيص داده ، و اين همان عقل است. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●طبق تعالیم عالیۀ اسلام، مسألۀ ، یگانه اصلى است كه در تمام شؤون جهان هستى حاكم است و به روشنى مشاهده مى گردد كه در اسلام هرقضیه علمى و عملى، در حقیقت همان مسأله «توحید» است كه به اشكال و صورتهاى مختلف در آمده و در لباسِ قضایاى علمى و عملى، جلوه گر شده است و به هنگام تحلیل، هر مسأله اى به توحید برمیگردد. □● «علی علیه السلام و فلسفه الهی» ص ۲۴●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
... : □●از آشپزخانه صدای تَق‌تَق بلند و نهیبی آمد. سریع خودش را به آشپزخانه رساند. دم آشپزخانه بوی سوختن را حس کرد. آقا هم خودشان را به آشپزخانه رساندند. وارد شدند و از نگاه پسر به یخچال، ماجرا را فهمیدند. لبخندی بر لبانشان نشست. □●رو به آقا کرد و با اطمینان به اینکه این‌بار قبول خواهند کرد، گفت: «آقا جان! این گدای سر کوچه یک فریزر خریده است، این بقال هم شاهد است، ولی ما یخچال عادی هم نداریم!» آقا گفت: «نه، ما هم مثل آنهایی که ندارند...» □●(این بهشت، آن بهشت، ص٨۵؛ بر اساس خاطرۀ حجت‌الاسلام و المسلمین علی بهجت)●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○علّت عدم ظهور حضرت بقیّةالله ارواحنافداه○□ □مرحوم علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه□ □○علّت عدم ظهور، افتراق آراء و عدم اتّحاد دلهاست بر وفاى به عهدى که با آنان شده است، و اين تقصيرى است بزرگ از شيعيان بلکه از جميع امّت. □○و تمام محروميّت ها، از فقدان انصاف و گسترش ظلم و بيداد و شرک و اعتساف با تمام مظاهر زشت و ناپسندش، همه و همه معلول اين فتور و سستى و بالنّتيجه غيبت آن حضرت است. □○«امام شناسی» ج ۳ ص۳۳○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□«اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِي مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ»□ □«خدايا اگر در آنچه از ماه شعبان گذشت ما را نیامرزیده ای، ‌در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرز□ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
□از حضرت امام صادق علیه السّلام روایت شده است که: □هر کس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بدارد و به ماه مبارک رمضان متّصل سازد، خداوند متعال ثواب روزه دو ماه متوالى را براى او بنویسد. @mohamad_hosein_tabatabaei
□●فقط نان و آب خواستیم●□ □●ما یک روز هم با آنها (امامان علیهم السلام) ننشستیم. من که ننشستم. شما که نشسته اید گوارایتان باشد. همیشه در خانه ام بود ولی یک روز هم پیش او درس نخواندم. با این وجود به من یاد داده است. چه رسد به آنکه اگر پهلویش می نشستم، آشنا بودم و می دانستم. □●همه اش بیرون به تقلا بودم. برای رزق و دنیا و آخرت. خوشا به حال جماعتی که یک بو بردند که انگاری معلم اینجاست. البته گاهی دوستان اهل بیت و همه ی مملکتمان درِ خانه شان رفته ایم. □□اما انصافا در را شل زدیم. آن جور نبود که زانو بزنیم و او را معلم خود کنیم تا علم لدنی در ذاتمان بریزد. از او فقط نان و آب خواستیم. □●(طوبای محبت، برگرفته از سخنان عارف بالله مرحوم حاج محمد اسماعیل ، جلد سه، صفحه ۱۲۴)●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□وقتی فردی سم می خورد نه از آن جهت که اثر خودش را کرد، شر بوده و نه از این که بدن تاثیر پذیرفت. از حیث این که فرد سلامتی خود را از دست داد، می شود شر که امری عدمی است، البته درد هم هست. . □لذت، ادراک ملایم با طبع و مزاج است که امری وجودی است. الم یا درد، ملایم با طبع و مزاج نیست و به نوعی به امری عدمی برگشت پیدا می کند. □مرحوم آخوند می فرماید: در درد دو چیز نداریم. تفرق اجزا تعبیر به درد می شود. در هر دردی، به تفرق اعضا، علم حضوری داریم که خود حضور، امر وجودی و تفرق اعضا، امری عدمی است که این را " عدم ملکه " گویند پس درد، امر وجودی استقلالی نیست بلکه امر وجودی از باب عدم ملکه است. @mohamad_hosein_tabatabaei
□●حتما ان شاءالله قبل از رسیدن به ماه مبارک رمضان به دعاهایی که مربوط به روز پایانی ماه شعبان المعظم و شب اول ماه مبارک رمضان است مراجعه بفرمایید. مضامینی که در این دعاها هست را یک بار در خاطره هایتان زنده کنید و ان شاءالله خدا توفیق بدهد که با تلاش فوق العاده ای در این روزهای پایانی آمادگی نسبی برای ورود به این میهمانی پیدا کنیم. □●استاد مهدی طيب _ ٦ مرداد ٩٠●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا