eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.5هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
□○علّت عدم ظهور حضرت بقیّةالله ارواحنافداه○□ □مرحوم علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه□ □○علّت عدم ظهور، افتراق آراء و عدم اتّحاد دلهاست بر وفاى به عهدى که با آنان شده است، و اين تقصيرى است بزرگ از شيعيان بلکه از جميع امّت. □○و تمام محروميّت ها، از فقدان انصاف و گسترش ظلم و بيداد و شرک و اعتساف با تمام مظاهر زشت و ناپسندش، همه و همه معلول اين فتور و سستى و بالنّتيجه غيبت آن حضرت است. □○«امام شناسی» ج ۳ ص۳۳○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□«اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِي مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ»□ □«خدايا اگر در آنچه از ماه شعبان گذشت ما را نیامرزیده ای، ‌در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرز□ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
□از حضرت امام صادق علیه السّلام روایت شده است که: □هر کس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بدارد و به ماه مبارک رمضان متّصل سازد، خداوند متعال ثواب روزه دو ماه متوالى را براى او بنویسد. @mohamad_hosein_tabatabaei
□●فقط نان و آب خواستیم●□ □●ما یک روز هم با آنها (امامان علیهم السلام) ننشستیم. من که ننشستم. شما که نشسته اید گوارایتان باشد. همیشه در خانه ام بود ولی یک روز هم پیش او درس نخواندم. با این وجود به من یاد داده است. چه رسد به آنکه اگر پهلویش می نشستم، آشنا بودم و می دانستم. □●همه اش بیرون به تقلا بودم. برای رزق و دنیا و آخرت. خوشا به حال جماعتی که یک بو بردند که انگاری معلم اینجاست. البته گاهی دوستان اهل بیت و همه ی مملکتمان درِ خانه شان رفته ایم. □□اما انصافا در را شل زدیم. آن جور نبود که زانو بزنیم و او را معلم خود کنیم تا علم لدنی در ذاتمان بریزد. از او فقط نان و آب خواستیم. □●(طوبای محبت، برگرفته از سخنان عارف بالله مرحوم حاج محمد اسماعیل ، جلد سه، صفحه ۱۲۴)●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□وقتی فردی سم می خورد نه از آن جهت که اثر خودش را کرد، شر بوده و نه از این که بدن تاثیر پذیرفت. از حیث این که فرد سلامتی خود را از دست داد، می شود شر که امری عدمی است، البته درد هم هست. . □لذت، ادراک ملایم با طبع و مزاج است که امری وجودی است. الم یا درد، ملایم با طبع و مزاج نیست و به نوعی به امری عدمی برگشت پیدا می کند. □مرحوم آخوند می فرماید: در درد دو چیز نداریم. تفرق اجزا تعبیر به درد می شود. در هر دردی، به تفرق اعضا، علم حضوری داریم که خود حضور، امر وجودی و تفرق اعضا، امری عدمی است که این را " عدم ملکه " گویند پس درد، امر وجودی استقلالی نیست بلکه امر وجودی از باب عدم ملکه است. @mohamad_hosein_tabatabaei
□●حتما ان شاءالله قبل از رسیدن به ماه مبارک رمضان به دعاهایی که مربوط به روز پایانی ماه شعبان المعظم و شب اول ماه مبارک رمضان است مراجعه بفرمایید. مضامینی که در این دعاها هست را یک بار در خاطره هایتان زنده کنید و ان شاءالله خدا توفیق بدهد که با تلاش فوق العاده ای در این روزهای پایانی آمادگی نسبی برای ورود به این میهمانی پیدا کنیم. □●استاد مهدی طيب _ ٦ مرداد ٩٠●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
■● | در طول تاریخ خداوند حجتهای مختلفی را برای هدایت انسانها منسوب کرده است، که این بزرگواران بروز و ظهور متفاوتی داشتند. ■●اما شاید متفاوت ترین این بزرگواران در ظهور به تعبیری آخرین آنها باشد. حضرت مهدی فرزند امام حسن عسکری (علیهم‌السلام) شباهتهایی با حجتهای خدا دارد و تفاوتهایی. ■●چون نوح نبی عمر طولانی دارد و چون آدم ابوالبشر حکومتش بر تمام زمین است. اما شباهت آن حضرت به عیسی (علیه السلام) اختلاف مردم در مورد او است که عده ای مانند یهودیان می‌گویند هنوز به دنیا نیامده، گروهی چون برخی مسیحیان می‌گویند کشته شده و گروهی دیگر منتظر بازگشت او هستند. (۱) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■● #علامه_جعفری| در طول تاریخ خداوند حجتهای مختلفی را برای هدایت انسانها منسوب کرده است، که این بزرگ
■●اما شباهت ایشان به حضرت موسی نیز قابل تامل بیشتر است، هم در تولد پنهانی مانند آن بزرگوار و هم در غیبت از قومش. و شاید این تولد و زندگانی پنهانی طولانی، متفاوت ترین شاخصه آن بزرگوار باشد. اما او با تمام این تفاوتها آخرین حجت خدا است در بین بندگان. ■●یعنی اوست که افراد را مانند تمام حجتهای خدا به سوی خدا دلالت می کند و در همین حالت پنهانی اوست که مراعات میکند حال افراد را بدون آنکه دیده شود (إِنَّا غَيْرُ مُهمِلِينَ لِمُرَاعَاتِكُم وَ لَا نَاسِينَ لِذِكْرِكُم وَ لَو لَا ذَلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللَّأوَاءُ وَ اصطَلَمَكُمُ الْأَعدَاءُ ؛ همانا، ما از رعايت حـال شما كوتاهى نمى كنيم و شما را از ياد نمى بريم، چه، در غير اين صورت سختيها و گرفتاريها برشما فرو مى آيد و دشمنان شما را ريشه كن كرده و از بين میبرند). ■●و چه افسوس که تکثر شوون مختلف زندگانی مادی، چشمهای باطن بین ما را کور کرده است و نمی‌بینیم اینهمه دلالت و هدایت و نشانه و مراعات او در حق خودمان را. (۲) @mohamad_hosein_tabatabaei
□●حکمت‌ها و اهداف روزه به صورت خاص●□ □●ماه رمضان و روزه‌ی آن باید در ما سازندگی داشته باشد. □●هر کاری که انسان انجام می‌دهد مقدمه‌ی یک اثر است. غدا می‌خوریم تا سیر شویم، مطالعه می‌کنیم تا دانا شویم، ورزش می‌کنیم تا توانمندی عضلانی پیدا کنیم. از هر کاری میوه و ثمره‌ای باید نصیب انسان شود. در واقع فعل و عمل پلی است که ما را به مقصد برساند، عبادات هم همین‌گونه است. □●خودِ عبادات مقصد و مقصود نیست. مقصد و مقصودِ عبادات، سازندگی‌هایی است که می‌تواند در وجود انسان داشته باشد و در نهایت انسان را به قرب الهی و وصال و لقای خدای متعال نائل کند. □●روزه‌ی ماه رمضان هم در نهایت باید انسان را به قرب الهی برساند. روزه‌ی واقعی روزه‌ای است که انسان از رهگذر آن به قرب الهی نائل شده باشد □●ماه رمضان ماه تجلیه و ماه لقاء خدای متعال است. سعی کنیم عیار روزه‌ی خود را بالا ببریم و هر روز نسبت به روز قبل، روزه‌ی خود را پرعیارتر کنیم، تا روزه‌های ما پلکانی شود که تا پایان ماه مبارک رمضان پلّه پلّه ما را به ملاقات خدا ببرد. □●روزه هم مانند سایر عبادات، حکمت‌ها و اهداف واسطِ خاص خود را دارد که باید در نهایت به هدف نهایی و همان قرب الهی منتهی شود، از جمله: □تمرین صبر و مقاومت و ثبات قدم در راه بندگیِ حضرت حق □تثبیت روح اخلاص □یادآوری نعمات خدا و تقویت روحیه شکرگزاری □یادآوری قیامت □بهداشت و سلامتی □نجات از عادات و اعتیادات .... □●استاد مهدی طیّب۸۴/۰۷/۱۴●□ @mohamad_hosein_tabatabaei