eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.5هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
■● | در طول تاریخ خداوند حجتهای مختلفی را برای هدایت انسانها منسوب کرده است، که این بزرگواران بروز و ظهور متفاوتی داشتند. ■●اما شاید متفاوت ترین این بزرگواران در ظهور به تعبیری آخرین آنها باشد. حضرت مهدی فرزند امام حسن عسکری (علیهم‌السلام) شباهتهایی با حجتهای خدا دارد و تفاوتهایی. ■●چون نوح نبی عمر طولانی دارد و چون آدم ابوالبشر حکومتش بر تمام زمین است. اما شباهت آن حضرت به عیسی (علیه السلام) اختلاف مردم در مورد او است که عده ای مانند یهودیان می‌گویند هنوز به دنیا نیامده، گروهی چون برخی مسیحیان می‌گویند کشته شده و گروهی دیگر منتظر بازگشت او هستند. (۱) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■● #علامه_جعفری| در طول تاریخ خداوند حجتهای مختلفی را برای هدایت انسانها منسوب کرده است، که این بزرگ
■●اما شباهت ایشان به حضرت موسی نیز قابل تامل بیشتر است، هم در تولد پنهانی مانند آن بزرگوار و هم در غیبت از قومش. و شاید این تولد و زندگانی پنهانی طولانی، متفاوت ترین شاخصه آن بزرگوار باشد. اما او با تمام این تفاوتها آخرین حجت خدا است در بین بندگان. ■●یعنی اوست که افراد را مانند تمام حجتهای خدا به سوی خدا دلالت می کند و در همین حالت پنهانی اوست که مراعات میکند حال افراد را بدون آنکه دیده شود (إِنَّا غَيْرُ مُهمِلِينَ لِمُرَاعَاتِكُم وَ لَا نَاسِينَ لِذِكْرِكُم وَ لَو لَا ذَلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللَّأوَاءُ وَ اصطَلَمَكُمُ الْأَعدَاءُ ؛ همانا، ما از رعايت حـال شما كوتاهى نمى كنيم و شما را از ياد نمى بريم، چه، در غير اين صورت سختيها و گرفتاريها برشما فرو مى آيد و دشمنان شما را ريشه كن كرده و از بين میبرند). ■●و چه افسوس که تکثر شوون مختلف زندگانی مادی، چشمهای باطن بین ما را کور کرده است و نمی‌بینیم اینهمه دلالت و هدایت و نشانه و مراعات او در حق خودمان را. (۲) @mohamad_hosein_tabatabaei
□●حکمت‌ها و اهداف روزه به صورت خاص●□ □●ماه رمضان و روزه‌ی آن باید در ما سازندگی داشته باشد. □●هر کاری که انسان انجام می‌دهد مقدمه‌ی یک اثر است. غدا می‌خوریم تا سیر شویم، مطالعه می‌کنیم تا دانا شویم، ورزش می‌کنیم تا توانمندی عضلانی پیدا کنیم. از هر کاری میوه و ثمره‌ای باید نصیب انسان شود. در واقع فعل و عمل پلی است که ما را به مقصد برساند، عبادات هم همین‌گونه است. □●خودِ عبادات مقصد و مقصود نیست. مقصد و مقصودِ عبادات، سازندگی‌هایی است که می‌تواند در وجود انسان داشته باشد و در نهایت انسان را به قرب الهی و وصال و لقای خدای متعال نائل کند. □●روزه‌ی ماه رمضان هم در نهایت باید انسان را به قرب الهی برساند. روزه‌ی واقعی روزه‌ای است که انسان از رهگذر آن به قرب الهی نائل شده باشد □●ماه رمضان ماه تجلیه و ماه لقاء خدای متعال است. سعی کنیم عیار روزه‌ی خود را بالا ببریم و هر روز نسبت به روز قبل، روزه‌ی خود را پرعیارتر کنیم، تا روزه‌های ما پلکانی شود که تا پایان ماه مبارک رمضان پلّه پلّه ما را به ملاقات خدا ببرد. □●روزه هم مانند سایر عبادات، حکمت‌ها و اهداف واسطِ خاص خود را دارد که باید در نهایت به هدف نهایی و همان قرب الهی منتهی شود، از جمله: □تمرین صبر و مقاومت و ثبات قدم در راه بندگیِ حضرت حق □تثبیت روح اخلاص □یادآوری نعمات خدا و تقویت روحیه شکرگزاری □یادآوری قیامت □بهداشت و سلامتی □نجات از عادات و اعتیادات .... □●استاد مهدی طیّب۸۴/۰۷/۱۴●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□شاهد خداست ! و تنهــــا او میداند ڪہ #جــوانی ِشان را ، وقف ِ  #نجابت_کشورشان ڪـــردند ...□ #یاعلی @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
□«اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِي مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ»□ □«خدايا اگر در آنچه از ماه شعبان گذشت ما را نیامرزیده ای، ‌در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرز□ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 242-228 بقره قسمت پنجم بخش پنجم1⃣ ● تشويق مردم به احسان و فضل نسبت به يكديگر در روابط بين خو
آیات 242-228 بقره قسمت پنجم بخش پنجم2⃣ ليكن بسا مى شود كه يكى يا چند قوه آدمى بر ساير قوا غلبه مى كند و كورانى و طوفانى در درون به راه مى اندازد، مثلا درجه شهوتش از آن مقدارى كه بايد باشد تجاوز مى كند، و يا درجه خشمش بالا مى رود، (و به حكم اين كه گفته اند: حقيقت سرابى است آراسته - هوا و هوس گرد برخاسته ) چشم عقلش نمى تواند حقيقت را درك كند، در نتيجه حكم بقيه قواى درونيش باطل و يا ضعيف مى شود، و انسان از مرز اعتدال يا به طرف وادى افراط، و يا به طرف وادى تفريط سقوط مى كند، ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 375 آن وقت عقل آدمى نظير آن قاضى مى شود كه بر طبق مدارك باطل و شهادتهاى كاذب و منحرف و تحريف شده ، حكم مى كند، يعنى در حكمش از مرز حق منحرف مى شود، هر چند كه خيلى مراقب است به باطل حكم نكند، اما نمى تواند. چنين قاضى اى در عين اينكه در مسند قضا نشسته ، قاضى نيست . انسان عاقل هم در مواردى كه يك يا چند تا از غرائز و اميال درونيش طغيان كرده يا عينك محبت به چشم عقل خود بسته ، و يا عينك خشم ، يا ترس زياده از حد، يا اميد بی جا، يا حرص ، يا بخل ، يا تكبر، در عين اينكه هم انسان است و هم عاقل نمى تواند به حق حكم كند، بلكه هر حكمى كه مى كند باطل است ، ولو اينكه (مانند معاويه ها) حكم خود را از روى عقل بداند، اما اطلاق عقل به چنين عقلى ، اطلاق به مسامحه است و عقل واقعى نيست ، برای آنکه آدمی در چنین حالی از سلامت فطرت و سنن صواب بیرون است. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei